eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸اقتصاد دانش بنیان؛ تنها راه تحقق جهش تولید حجت الاسلام در گفتگو با 🔻 🌐 vasael.ir/0004D6 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸اقتصاد دانش بنیان؛ تنها راه تحقق جهش تولید حجت الاسلام #احمد_صفا در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasael.ir/
🔸اقتصاد دانش بنیان؛ تنها راه تحقق جهش تولید حجت الاسلام در گفتگو با : 🔹برای جهش تولید هیچ راهکاری نداریم جز فعال سازی اقتصاد دانش بنیان داخلی؛ رونق تولید و جهش تولید، زنجیره های به هم پیوسته اقتصاد مقاومتی است. یعنی اقتصاد دانش بنیانی که بتواند از جهات مختلف این جهش تولید را به وجود بیاورد. 🔹این اقتصاد دانش بنیان به دو صورت است، چون ما یک بخش واقعی در اقتصاد داریم که مستقیما مربوط به تولید است و یک بخش مالی در اقتصاد داریم که تأمین کننده سرمایه گذاری برای هزینه های تولید است. من فکر می کنم یکی از مواردی که می تواند به این امر کمک شایانی کند، اصلاح نظام بانکی است. 🔹متاسفانه ما در بحث های اقتصادی چالش های زیادی داریم که یک بخش از آنها چالش های ساختاری است و یک بخش چالش های قانونی است و یک قسمت چالش های شرعی است و برخی چالش ها هم مدیریتی و ضرورتی هستند که من زیاد وارد جزئیات این چالش ها نمی شوم، فقط دو مورد از این چالش ها که باید بیشتر به آن پرداخته شود را خدمت شما عرض می کنم. 🔹یک چالش، چالش نزدیک بینی است و یک چالش هم چالش خردبینی است. در چالش نزدیک بینی ما مواجهیم با یک دگم اندیشی در ارائه الگوهای اقتصادی و عدم استفاده از ظرفیت جوانان و الگوهای پویا. مسئولان ما باید به این امر توجه کنند که کشور به ظرفیت نخبگان جوان و استعداد آنها بیش از پیش نیاز دارد. 🔹جهش تولید و اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به داستان و دغدغه مردم شود. ما باید برای مردم آینده نگاری عامه پسند انجام دهیم و در تولیدات رسانه ای به این مهم بپردازیم، طوری که این مسئله به خواب و خوراک مردم تبدیل شود تا ما به یک کشور ثروتمند تبدیل شویم. 🌐 vasael.ir/0004D6 🆔 @vasael_ir
🔸مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی 📝 علیرضا محمدلو 🌐 vasael.ir/0004D7 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی 📝 علیرضا محمدلو 🌐 vasael.ir/0004D7 🆔 @vasael_ir
🔸مهندسی افکار عمومی با چاشنی سرگرمی 🔹از آنجایی که نگاه جهان غرب و نظام سرمایه داری به مقوله در ساحت زندگی بشر، یک نگاه اقتصادی و سودمحورانه می باشد، پدیده ای بنام شکل می گیرد که با ظاهری تمام فرهنگی و جذاب و با ابزارهای چندرسانه ای، عقبه اقتصادی و بهره کشی از بشر در قالب جدید را رقم می زند. 🔹اساسا در پی بازتولید نظام سرمایه داری است. هرچقدر از آلام بشر غفلت شود و دردهای معنوی بشر نیز به یغما رود، به نفع سردمداران اقتصادی ماجرا خواهد بود‌. 🔹عصر سرگرمی با شاخص هایی چون ، ، ، و ظاهرگرایی، و مسئولیت و جامعه و مبدا و معاد را سبب می شود. 🔹اینکه در نگاه دینی، را همچون ابرگذران می بیند و اوقات فراغت را با چاشنی می نگرد و را چون اجر و لذت قرار می دهد، نشان از عمق فاجعه ای است که در پس صنعت سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت در حال رخ دادن است. 🔹اساسا ، صورت جدیدی یافته و با و در بستر قهرمان ها و ضدقهرمان های فیلم ها و سریال ها و انیمیشن ها، ذائقه های هک شده ای را تولید و بازتولید می کند. 🔹استعمار فرانو، و را در خدمت درآورده و را بعنوان استراتژی اصلی پروژه ، در دستور کار قرار داده است. 🔹بهترین گزینه برای غرب، همین صنعت سرگرمی است که یک شده را تحویل نظام بین الملل می دهد و مجاری اندیشه ها و علایق و اقداماتش را از طریق ، کنترل می کند و خروجی های مدنظرش را براحتی پیش بینی می نماید. 🔹دلیل این اتفاق نیز شاید مخاطب منفعلی است که پای رسانه و سرگرمی تربیت می شود و بجای به دنبال و بجای و دقت، می کند و بجای و ابتکار، می کند. 🔹در روزهایی که بدلیل بحران ویروس کرونا، رژیم مصرف رسانه ای همه بهم ریخته و سرگرمی های تصویری و دیجیتالی، رکورد خارق العاده ای زده است، به فکر باشیم که خستگی ناشی از مصرف بیش ازحد اطلاعات باعث ازخودبیگانگی و غفلت بیش از حد نشود. 🔹مکث و تامل و انتقادی را چاشنی استفاده از رسانه نماییم و اجازه ندهیم سرگرمی های مان، ما را دور زده و مهندسی نمایند. 📝 علیرضا محمدلو 🌐 vasael.ir/0004D7 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه فرهنگ | اصل در مورد نفوس، اموال و اعراض حرمت است(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004DF 🔹فقه روابط اجتماعی | ارتباط قاعده حمل فعل مسلم بر صحت با سوءظن(آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/0004DE 🔹فقه سیاسی | آیا حکم ارتداد با آیه لاکراه فی الدین و آزادی بیان تعارض دارد؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0004Cj 🆔 @vasael_ir
🔸اقتصاد، جهش تولید و مزیت رقابتی 🔹جهش تولید، یک تفاوت بزرگ در پلن اقتصادی کشور را لازم دارد و با حرکت های معمولی و روزمره و شناخته شده، ره به جایی نخواهد برد. 🔹آنچه که در بیان استراتژیک لازم به توجه و تذکر می باشد، تدوین و طراحی مدل هایی با مزیت رقابتی برای پیشرفت است. 🔹مزیت رقابتی در بیان ساده یعنی فعالیت هایی که منحصر به فرد بوده و خلاقانه و شجاعانه و بومی طراحی شده باشد و در قیاس با طرح های مشابه رقبا، تفاوت را رقم بزند. 🔹شما باید در سطح کلان، یک بار تکلیف خودتان را مشخص کنید که محور اصلی رقابت شما چیست و نسبت به رقیبان‌تان چه مزیتی دارید. 🔹از نظر پورتر، مزیت رقابتی به معنای ویژگی یا ویژگی هایی است که باعث می‌شود یک مرکز اقتصادی بتواند بهتر از رقیبانش عمل کند (Outperforming Competitors). 🔹انتظار بالاتر، اقدامات قوی تر و سریع تر را طلب می کند. ظاهرا باید متفاوت تر از قبل عمل کنیم. در سطح مسئولین، مدیران طراح و مولد و باجَنَم(نه دولتمرد ضعیف و غربزده) می طلبد. در سطح عمومی، مردمی باهوش و حامی در مصرف لازم دارد. 🔹در سطح رسانه نیز، تعهدی آرامش بخش و امیدوارکننده و محرک به سمت کنشگری مثبت(نه یک سلبریتی غرغرو و برج آج نشین) را نیاز دارد که هر طرح ملی بدون پیوست رسانه ای قوی و همسو و هوشمندانه، محکوم به شکست است. 🔹پس مثلث مدیر باعرضه در طراحی و تولید، مردم باهوش و حامی در مصرف، رسانه ای الهام بخش و همراه در تمامی مراحل چرخه تولید تا مصرف، عوامل اصلی تحقق آرمان پیشرفت و ثبات اقتصادی کشور است. 📝علیرضا محمدلو 🌐 vasael.ir/0004DK 🆔 @vasael_ir
🔸مبنای فقهی حضور فقها در دربار سلاطین / خدمات سلاطین مغول به تشیع گزارش نشست نظام سیاسی اسلام🔻 🌐 vasael.ir/0004DM 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مبنای فقهی حضور فقها در دربار سلاطین / خدمات سلاطین مغول به تشیع گزارش نشست نظام سیاسی اسلام🔻 🌐
🔸مبنای فقهی حضور فقها در دربار سلاطین / خدمات سلاطین مغول به تشیع گزارش نشست نظام سیاسی اسلام🔻 حجت الاسلام : 🔹همکاری با مغول‌ها از سوی فقها یک عقلانیتی داشته است، خط مغول‌ها نسبت به اهل بیت(ع) نه رأی سلبی داشته و نه رأی ایجابی برخلاف خلفا که آگاهانه خط خودشان را در عرض اهل بیت(ع) قرار داده بودند. 🔹خط مغول‌ها هیچ نظری نداشته و رویکرد آنها به لحاظ مذهبی تسامحی بوده است، یعنی هلاکوخان همزمان هم وزیر شیعه، هم وزیر سنی و هم وزیر مسیحی داشت. 🔹اتفاقا در تاریخ یک رقابت فرهنگی صورت گرفته بین مسیحیت، تسنن و تشیع برای مصادره کردن این قوم فاتح که در این رقابت تشیع برنده شده است و خیلی طبیعی است که مسیحیت و اهل سنت این جریان را مورد حمله قرار دهند، به همین دلیل در تاریخ این جریان مورد حمله قرار گرفته است. 🔹مغول‌های مسلمان در هندوستان و تاتارستان آبادانی ایجاد کردند، دو سوم اماکن توریستی امروز هندوستان اماکنی است که مغول‌های مسلمان برای آنها ساخته‌اند. 🔹همین تاج محل یکی از اماکنی است که مغول‌های مسلمان ساختند، تاتارستان نیز به همین صورت است، مغولی که از ایران به آنجا رفته است یک مغول معقول بوده است. 🔹روسیه 6 جمهوری مسلمان نشین دارد که سه تای آنها اسلام تکفیری دارند و سه تای دیگر به تعبیر روس‌ها اسلامی ایرانی مغولی است، دولت روسیه از ایران خواسته است این اسلام را در روسیه ترویج دهند. 🔹امروز تاتارها شهروندان درجه یک روسیه هستند و نبض تجارت روسیه دست آنها است و خدمات بسیاری در روسیه انجام داده‌اند، تا جایی که فرهنگ روسیه را مصادره کرده‌اند. 🔹حقیقت این است که مغول به نفع شیعه خروجی داشته است و به ضرر اهل سنت و مسیحیان بوده است و عمده کتب تاریخی که فقط بدی مغول‌ را گفته است مسیحی یا سنی هستند به همین دلیل اصرار دارم که تاریخ شیعه را پیرامون مغول مطالعه کنید. 🔹فقهای ما که امامت و زعامت تاریخی ما را داشته‌اند به دلیل اینکه شیعه منفعت می‌برده است با مغول همکاری می کرده، همه دوره‌های پادشاهی شاهد جنایت و خدماتی بوده است و ما باید به دنبال حقایق تاریخ برویم. 🔹در قبال صفویه نیز رویکرد ما همین است، ضمن اینکه برخی جنایات و اشتباهات آنها مقبول ما نیست اما به دلیل اینکه صفویه به نفع تشیع بوده است از سلسله صفویه حمایت می‌کنیم. 🌐 vasael.ir/0004DM 🆔 @vasael_ir
🔸 | مثبت‌گرایی واقع بینانه، راهی برای مقابله با کرونا و اجتناب از آشفتگی ذهنی 🔹آن مردم راستین مثبتی که از خودشان و زندگی‌شان راضی و شادند. می‌توانیم ببینیم که اگرچه زندگی کاملی ندارند ولی با این حال آنها خوش بین، شکست ناپذیر و مقاوم هستند. 🔹این افراد پستی و بلندی‌های زندگی را انکار نمی‌کنند و چیزی که هست را پذیرفته‌اند ولی هیچ وقت نمی‌پذیرند که این همه چیز باشد. 🔹آنها خودشان را می‌شناسند و می‌دانند چه می‌خواهند، و برای آن سخت تلاش می‌کنند. این رفتار و روش زندگی را مثبت گرایی واقع بینانه می نامند. 🔹همهٔ ما پتانسیل این را داریم که مثل آنها زندگی کنیم. راه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید برای تبدیل شدن به فردی با این دیدگاه به کار بگیرید. 🔹مثبت گرایی واقع بینانه یک روش فکری است که به ما کمک می‌کند تا با افزایش سن، بهتر رشد کنیم و زندگی‌ای را بسازیم که دوست داریم. 🔹مثبت گرایی واقع بینانه به این معناست که ما هر چیزی که هست را می‌پذیریم اما محدودیت‌ها و موانعی که بر سر راه مان قرار دارد را بزرگ نمی‌کنیم و توانایی‌های مان را کوچک نمی‌شماریم. 🔹علم و افراد الهام بخش نشان می‌دهند که ما انسان‌ها پتانسیل نامحدودی داریم. مثبت گرایی واقع بینانه یعنی دیدن و پذیرفتن چیزی که در زمان حال وجود دارد چه در دنیای درونی و چه در دنیای بیرونی و سپس متمرکز شدن بر هر چیزی که دوست داریم. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004DP 🆔 @vasael_ir
🔸سبک زندگی و رفتاری حضرت علی اکبر الگویی برای جوانان 🔹از جمله صفات حضرت این بود که: هرگز عیب ‏جویی نمی ‏کرد و از مداحی نابه جا و شنیدن چاپلوسی افراد دوری می‏ کرد. تمامی انسان ها را بندگان خدا می ‏دانست و از تحقیر آنان خودداری می ‏ورزید. 🔹در طول عمر خویش به کسی دشنام نداد و ناسزا نگفت. از دروغ تنفر داشت و صداقت و راستگویی شیوه همیشه ‏او بود. بخشنده بود و آنچه به دست می ‏آورد، به دیگران به ویژه ‏نیازمندان انفاق می‏ کرد. 🔹به عیادت بیماران می‏ رفت. برای همسالان برادری مهربان و برای کودکان پدری پرمحبت ‏بود و مسلمانان را مورد لطف و عطوفت‏ خویش قرار می‏ داد. امور دنیوی و اضطراب‏ های مادی او را متزلزل نمی ‏ساخت. 🔹زندگی علی ساده بود و در آن از تجمل و اسراف اثری دیده نمی ‏شد. آنان که اخلاقی نیکو و فضایلی شایسته‏ داشتند، همیشه مورد تکریم و احترام وی بودند و خویشاوندان از صله او بهره ‏مند می‏ شدند. از صبری عظیم برخوردار بود و از هیچ کس ‏توقع و انتظاری نداشت. 🔹زندگی این جوان بزرگ و شجاع برای همه انسان‌ها به خصوص نسل جوان و قهرمانان، الگوی بسیار مناسبی است. 🔹لازم است جوانان در همه ایام به خصوص در این ایام که دشمنان تمام تلاش خود را برای خاموش کردن حق و حقیقت به کار می‌برند با الهام گرفتن از زندگی حضرت علی اکبر «علیه‌السلام» در راه شناخت حق و دفاع از حق و حقیقت جان و عمر خود را فدا نمایند و در همه عرصه‌ها شجاعانه در مقابل تهدیدات و تهاجمات دشمنان بایستند. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004DW 🆔 @vasael_ir
🔸من فوروارد می‌کنم، پس هستم 🔹رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود سردرگمی و تحیر را به همراه آورده است. به قول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: «غنای اطلاعات، فقر توجه می آورد». 🔹این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود به نام «در لحظه زندگی کن». 🔹در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به پروسه چرایی چیستی نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند. 🔹فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و اوردوز اطلاعاتی مردم، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: من فوروارد می کنم پس هستم... 🔹زبان حال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر با چاشنی عقلانیت و مهارت رسانه ای است، پس فوروارد می کنم تا از گمنامی به در آیم. 🔹نتیجه چنین کنش های فاقد عقلانیت، چیزی جز تشدید از خودبیگانگی و بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری به عنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهار نشده نخواهد داشت. 📝 علیرضا محمدلو 🌐 vasael.ir/0004DZ 🆔 @vasael_ir
🔸 | نظریه خطابات قانونیه امام خمینی و پیامد‌های آن در فقه سیاسی 🔹نظریه خطابات قانونیه از آنجا که یک مبنای عام و تاثیرگذار در مباحث مربوط به حكم شناسی می باشد، پیامدهای متعددی را در دانش فقه و اصول فقه به دنبال دارد. 🔹مطابق این نظریه، خطابات کلی قانونی به تعداد افراد مکلفین، به خطابات متعدد منحل نمی‌گردند به نحوی که هر یک از آنها خطاب مخصوص به خود را دارا باشند بلكه خطاب عمومی قانونی، خطاب واحدی است که متعلق آن كلی و موضوع آن، عنوان می باشد. 🔹همچنین مطابق این نظریه اراده تشریعی در صدور احکام شرعی، اراده قانونگذاری و جعل به نحو عموم است و صحت این نحوه از جعل حکم، عقلائیا متوقف بر مدنظر قرار دادن شرایط جعل عمومی قانونی می باشد. 🔹در نزد عقلا، صحت چنین جعلی متوقف بر انبعاث همه مکلفین نیست، بلکه منبعث شدن برخی از مکلفین در صحت کفایت می کند. 🔹آنچه که این پژوهش بدان دست یافته است اثبات تاثیر گذاری این نظریه بر مسائل مختلفی از فقه سیاسی می باشد. 🔹در این پژوهش پیامدهای این نظریه در فقه سیاسی در مباحثی همچون «لزوم اقدام بر تأسیس حکومت اسلامی حتی با عدم احراز قدرت»، «لزوم اقدام بر اصلاح انحرافات حکومت در فرض شک در قدرت»، «تقدم رویکرد امنیتی جامعه گرا بر رویکرد فردگرا»، «لزوم جستجو از مالک در اموال اهدایی توسط حاکمان غیرمشروع»، «عدم اشتراط امر به معروف و نهی از منکر به احراز قدرت» بررسی شده است. 🌐 vasael.ir/0004Df 🆔 @vasael_ir
🔸خانه نشینی، سبک زندگی و تربیت / رفاقت‌های همسرانه‌ای در قرنطینه 📝 فاطمه ترزفان 🌐 vasael.ir/0004DS 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸خانه نشینی، سبک زندگی و تربیت / رفاقت‌های همسرانه‌ای در قرنطینه 📝 فاطمه ترزفان 🌐 vasael.ir/0004DS
🔸خانه نشینی، سبک زندگی و تربیت / رفاقت‌های همسرانه‌ای در قرنطینه 🔹در این شرایط زنان می‌توانند فرصت خانه نشینی را به یک فرصت طلائی در خانواده تبدیل کنند که علاوه بر نزدیک شدن به همسر و فرزندان در جهت رفع نیاز‌ها و تمایلات آنان و خودشان تلاش و کوشش کنند که این هدف در هم صحبتی و تبادل عاطفی بین اعضای خانواده محقق می‌شود. 🔹در واقع ناامنی‌های احساسی و عاطفی بسیاری از مشکلات را بر خانواده تحمیل می‌کند که گاه حل این مشکلات سال‌ها زمان و انرژی را می‌طلبد در حالی که اگر این نیاز به درستی و هدفمند از سوی همه اعضای خانواده تأمین شود حاصل آن شور و نشاط و حرکت رو به پیشرفت خانواده است که سرمایه آن محبت و مهرورزی و درک متقابل اعضاء است. 🔹از آنجا که خانواده به عنوان نخستین و مهمترین نهاد در تربیت روانی و جسمی و اندیشه و افکاری انسان اثرگذار است لذا توجه به ساختار‌ها و چگونگی تنظیم روابط درون و برون خانوادگی در جوامع مختلف در رأس هرم ساختاری خانوده که از سوی والدین طراحی می‌شود و از طرفی روابط بین خود والدین نیز در این فرآیند موثر است. 🔹بهترین راهکار آموزش هم کلامی و هم صحبتی افراد در درون خانواده برای رسیدن به زبان مشترک عشق ورزی و محبت است که نهایتا در درون این خانواده افرادی موفق و سازنده و به دور از کمبود‌ها و کاستی‌های عاطفی تربیت می‌شوند که جامعه را به سمت آرامش و تکاپوی سازنده رهنمون می‌سازند. 🔹در همین زمینه می‌توان اشاره به سخن حضرت علی(ع) کرد که می‌فرمایند: سلامت زندگی در مدارا کردن است البته در تفسیر این سخن حکیمانه منظور مدارای منفعل از روی عجز و ناتوانی نیست بلکه مدارایی در جهت جستجوی مسیری برای ارتباط با افراد است که بتوان با آنان هم کلام شد و طریق صحیح را به آنان نشان داد که منجر به انتخابی عاقلانه و منطقی شود. 📝 فاطمه ترزفان 🌐 vasael.ir/0004DS 🆔 @vasael_ir
🔸 | مقابله حکیمانه با ویروس کرونا 🔹با اینکه این ویروس در حال حاضر بیش از 90 کشور جهان را درگیرخود کرده، ولی در کشور ما به طور خاص مورد توجه و تمرکز دشمنان و رسانه‌های آنان قرار گرفته است. 🔹به طوریکه دشمن ـ چه دشمنان خارجی و چه منافقان داخلی ـ از ابزارهای رسانه‌ای خود به طور تمام وقت درصدد بیان ناکارآمدی نظام اسلامی در برابر این ویروس، بیان شبهاتی از شیوع آن از شهر مقدس قم و حمله به قشر روحانیت و همچنین زیر سؤال بردن مقدسات دینی و... برآمده‌اند تا افکار عموم مردم را بر علیه دین و نظام اسامی جهت دهی کنند. 🔹کتاب مقابله حکیمانه با ویروس کرونا، بیان مبانی و حقائق و پاسخ به شبهات پبرامون ویروس منحوس کرونا می باشد که از سوی بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است. 🔹لزوم توجه به مسائل فکری و اعتقادی در برخورد با حوادث در حوادث، اتفاقات عالم و بحران هایی که برای بشر پیش می‌آید، توجه به مسائل زیربنایی، مسائل فکری و اعتقادی، بسیار مهم و راهگشا بوده و توجه به این مسائل است که جهت گیری‌های انسان را در برخورد با حوادث مشخص می‌کند. 🔹نمی‌توان بدون مبنا، با حوادث برخورد عاقلانه و صحیح داشت. باید دانست که موجودات در عالم و حتی خودمان چه جایگاهی داریم. 🌐 vasael.ir/0004D 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه نظام سیاسی | حکومت نه شأنی از شئون امام بلکه عین امامت است(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004Di 🔹فقه القضا | استناد به روایت سالم بن مکرم برای اشتراط ایمان در قاضی(آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/0004DG 🔹فقه القضا | اقوال فقها پیرامون شکایت بر علیه قاضی معزول(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0004Da 🆔 @vasael_ir
🔸تقدس‌زدائی دینی در معرکه کرونا / جدا کردن خدا از متن زندگی، آخرین قطعه از پازل اندیشه دکتر سروش 🔹پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، دکتر عبدالکریم سروش در مصاحبه‌ای با عنوان «خدا به هر دردی نمی‌خورد!» به مسائلی متعرض شده‌ است که سؤالات و ابهاماتی فراوانی در اذهان پدید آورد. 🔹دکتر ، دانشیار و مدیر گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگویی به مطالب مطرح شده پاسخ گفته است. نظر به اهمیت موضوع، متن کامل مصاحبه پیش روی شما فرهیختگان گرامی قرار می‌گیرد: 🌐 vasael.ir/0004Dq 🆔 @vasael_ir
🔸 | مبانی، شیوه‌ها و موانع توسعه‌ی نفوذ ولایت فقیه در عرصه بین الملل 🔹بین نظریه ولایت و رهبری از یک طرف و دولت و حکومت از طرف دیگر در اندیشه سیاسی شیعه فرق است بدین معنی که گستره ولایت و رهبری ولی فقیه جامع الشرایط، همانند مرجعیت و فتاوای مرجع تقلید عام و جهان شمول می باشد و مرزهای جغرافیایی مانع از سرایتش به کشورها و مقلدانش در جهان نمی شود. 🔹اما دولت و حکومت اسلامی به معنای دستگاه سیاسی برای اداره جامعه، شامل محدوده جغرافیایی و جایی که زمینه و امکانش باشد می شود. که مسؤلیت رهبری و ولایت فقیه جامع الشرایط عام و جانشمول بوده و لکن مسؤولیت های فرامرزی دولت (دستگاه سیاسی ) اسلامی شامل داخل مرز جغرافیایی و جایی که بسط ید برای ولی فقیه باشد و مانع نباشد، می شود. 🔹نسبت به جایی که مانع وجود دارد به مقدار مانع هم از حکومت و هم از مسلمانان ومردم سایر کشورها سلب تکلیف می شود. 🔹پايان نامه «مبانی، شیوه‌ها و موانع توسعه‌ی نفوذ ولایت فقیه در عرصه بین الملل» توسط عليرضا بي نياز در مقطع دكتري با نظارت علمي استادان راهنما حجت الاسلام و المسلمين نجف لك زايي و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم طباطبایی و استاد مشاور حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصور میر احمدی به رشته تحرير درآمده است. 🌐 vasael.ir/0004Ds 🆔 @vasael_ir
🔸نسبت تقنین با شریعت در ایران / ۱ 🔻 🔹مسائل حقوقی و جزایی تا پیش از انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۵ شمسی، بیشتر تابع احکام قضایی شریعت اسلام، مشی سیاسی حکومت ها، مشی فردی پادشاهان و امرای محلی و برخی آرای علمای مسلمان و غیرمسلمان بوده است. 🔹در عصر قاجار، دو نوع محکمه با رویه و منابع متفاوت فعال بود؛ محاکم عرفی و محاکمه شرعی. نداشتن قانون مدون، نبودن وحدت رویه در آرای قضایی و فقدان استقلال قاضی، از اشکالات جدی در روند رسیدگی‌های قضایی در آن ایام به شمار می‌رفت. 🔹با آغاز نهضت مشروطه و فراگیر شدن نارضایتی عمومی از اوضاع سیاسی و اجتماعی، زمینه تدوین نخستین قانون اساسی مدون ایران با به رسمیت شناختن حقوق «همه مردم ایران» فراهم شد. 🔹در این زمان، هیچ قانون خاصی برای طرز رسیدگی محاکم در امور جزایی به مانند امور حقوقی وجود نداشت و محاکم، نوعاً به نظر خود عمل، و حتی وظیفه دادستان را نیز خود اعمال می‌کردند و در مسائل مهم نیز با استفتا یا استعلام از علما و مراجع شرعی عمل می‌کردند. 🔹شاید بتوان نخستین دستور رسمی صادره در خصوص طرز رسیدگی به کار محاکم را در این زمان، در دستور‌های کلی مطرح شده از سوی میرزا حسن خان پیرنیا مشیرالدوله، وزیر عدلیه وقت یافت. 🔹پس از به توپ بستن مجلس و دوره استبداد صغیر و در پی بازگشایی مجلس شورای ملی و انتصاب میرزا حسن خان به عنوان وزیر عدلیه، وی از سوی مجلس اجازه یافت تا در شش ماه نسبت به تدوین قانون تشکیلات و اصول محاکمات اقدام کند. 🌐 vasael.ir/0004Dn 🆔 @vasael_ir
🔸 | بررسی مولّفه‌های «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.ir/0004E4 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | بررسی مولّفه‌های «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.i
🔸 | بررسی مولّفه‌های «جهش تولید» در مبانی اقتصادی شهید صدر 🔹اولین رکنی که شهید صدر در امر تولید ضروری و مهم می‌داند و یکی از ابزار رشد تولید تلقّی می‌کند، آزادی در تولید است اما در چارچوب ارزش های معنوی و اخلاقی‌. 🔹آزادی در این زمینه به این معنا است که هر مرکز و واحد تولیدی در شرایط برابر و عادلانه به تولید خود بپردازد و حکومت وظیفه دارد نسبت به انحصاری شدن تولید به طور جدّ جلوگیری کند. 🔹رکن دیگری از ارکان تولید در اندیشه شهید صدر، تولید کردن بر اساس نیاز و احتیاج مصرف کننده است. 🔹اگر تولید کننده، کالایی را تولید کند که مصرف کننده نسبت به آن احساس نیاز نمی‌کند، نه تنها چرخه تولید با جهش مواجه نمی‌شود بلکه به سمت ورشکستگی و تعطیل شدن آن تولید منجرّ خواهد شد. 🔹یکی از مشکلات تبادل کالا به وسیله پول و کنار گذاشتن تبادل کالا با کالا این شده است که تولید کننده اگر سرمایه‌ای دارد، تا زمانی که از سود بالای حاصل از تولید خویش اطمینان حاصل نکند، سرمایه خود را در بانک ذخیره می‌کند و سود بانک را بر سود حاصل از تولید ترجیح می‌دهد. 🔹شهید آیت الله صدر با تصریح بر اینکه این مسئله یکی از معضلات اقتصادی برای هر جامعه‌ای به خصوص جامعه و حکومت اسلامی است. به همین دلیل می‌بایست از ذخیره سرمایه در بانک پرهیز کرد چراکه یکی از موانع اصلی جهش تولید است. 🔹از دیدگاه شهید صدر اسلام این اجازه را به دولت اسلامی داده است تا به عنوان ناظر، کنترل همه جانبه‌ای بر جریان گردش، بازارها و تولیدی ها داشته باشد. 🔹در بخش دیگر، شهید آیت الله صدر(ره) مقرّراتی را که از منظر اسلام، موجب رشد و جهش تولید می‌شود، ذکر می‌کند و معتقد است که دولت و حکومت اسلامی وظیفه دارد در برخی موارد، با إعمال قانون اسباب رشد تولید را فراهم آورد 🔹طبق دیدگاه مولّف کتاب اقتصادنا، اسلام افزایش تولید را مشروط به عادلانه بودن توزیع و رفاه عمومی و حیات بشر دانسته است. در حقیقت افزایش ثروت یک وسیله است و نه هدف نهایی تولید. 📝 محمد حائری شیرازی 🌐 vasael.ir/0004E4 🆔 @vasael_ir
🔸درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک 🔹آیت الله کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 eshia.ir/userManual 🆔 @vasael_ir
🔸شهید صدر؛ پدر علم اقتصاد اسلامی مدوَّن / نام شهید صدر در کنار ۲۲۰ اقتصاددان دنیا می‌درخشد دکتر در گفتگو با 🔻 🌐 vasael.ir/0004EB 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸شهید صدر؛ پدر علم اقتصاد اسلامی مدوَّن / نام شهید صدر در کنار ۲۲۰ اقتصاددان دنیا می‌درخشد دکتر #مح
🔸شهید صدر؛ پدر علم اقتصاد اسلامی مدوَّن / نام شهید صدر در کنار ۲۲۰ اقتصاددان دنیا می‌درخشد دکتر در گفتگو با : 🔹یک اقتصاددان به نام مارک بلاگ یک کتابی نوشته است با نام اقتصاددانان بزرگ جهان و به شرح حال و افکار 220 اقتصاددان بزرگ جهان پرداخته است. 🔹در این کتاب، شهید صدر به عنوان یکی از آن 220 نفر معرفی شده است و در این لیست غیر از شهید صدر، هیچ کس به عنوان اقتصاددان اسلامی مطرح نشده است. 🔹شهید صدر علاوه بر کتاب اقتصادنا که نظام اقتصادی اسلام و مبانی آن را معرفی می‌کند، در کتاب البنک اللاربوی فی الاسلام (بانک بدون ربا در اسلام) ایده و الگوی بانکداری اسلام را معرفی می‌کنند. 🔹در کتاب الاسلام یقود الحیاه (اسلام راهنمای زندگی) که بعد از انقلاب نوشته شد، ایشان اندیشه های اقتصاد اسلامی خود را در قالب 13 اصل استخراج می‌کنند و حتّی راهبردهایی هم آنجا مطرح می‌کنند. 🔹شهید صدر یک شخصیت ناشناخته در دانشگاه‌ها و حتّی مراکز حوزوی ما است. اگر شما از دانشجویان ما از آدام اسمیت بپرسید، به شما پاسخ می‌گویند ولی وقتی از شهید صدر می‌پرسید، این چنین نیست. 🔹متاسفانه حتی در حوزه، بعد از شهید صدر، مولّد نبودیم و خیلی از مواقع نظریات وی تکرار شده است و آن گونه که شایسته است اندیشه‌های شهید صدر به جلو نرفته است و این ناشی از عدم آشنایی با آثار و مبانی شهید صدر است. 🔹به نظر من آثار شهید صدر باید بازنویسی و بازخوانی شود. آثار شهید صدر باید به قلم‌های مختلف در سطوح مختلف نوشته شود تا زمینه گسترش آثار ایشان فراهم شود تا دیگران نیز ردّ این آثار را بگیرند و به جلو ببرند. 🔹من امید دارم با توجه به نیروی انسانی که در حوزه و دانشگاه با رویکرد اقتصاد اسلامی تولید شده است، زمینه معرفی بیشتر شهید صدر وجود داشته باشد. 🔹بسیاری از مشکلات اقتصادی که الان داریم، زمینه‌های آن در آثار شهید صدر وجود دارد و بازنویسی آثار ایشان می‌توانیم باعث حل مشکلات جامعه اسلامی شویم. 🔹حقیقت این است که الگوی بانکداری جمهوری اسلامی ایران از الگوی بانکداری ایشان اخذ شده است. کسی که 45 سال عمر کرده است و در طول این عمر شریف چند کتاب مهم در اقتصاد اسلامی نوشتند و هنوز باید این کتاب‌ها در دانشگاه‌های ما تدریس شود. 🔹شاید ما باید این اشکال را به خود کنیم که چرا علمای ما یک کتاب در حد کتاب البنک اللاربوی فی الاسلام ننوشتند. ادعای بنده این است که رویکرد شهید صدر تاسیسی است و رویکرد بسیاری از علمای ما استفتائی است. رویکرد استفتائی جزء نگر، مولِّد سیستم نیست. 🔹ایشان تا جایی که عمرشان کفاف داد، سعی کردند پازل‌های اقتصاد اسلامی را تکمیل کنند و اگر به شهادت نمی‌رسیدند قطعا آن را جلوتر می‌بردند. 🌐 vasael.ir/0004EB 🆔 @vasael_ir
🔸ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی 🌐 vasael.ir/0004E7 🆔 @vasael_ir