🔸بررسی مصادیق مقاومت در عرصه های مختلف فقه سیاسی
حجت الاسلام محسن صبوری فیروزآبادی در گفتگوی اختصاصی با #وسائل:🔻
🔹اصطلاح «مقاومت» اعمّ از اصطلاح «دفاع» است، زیرا اصطلاح دفاع که در کتاب الجهاد مطرح می شود، تنها ناظر به دفع تهاجم نظامی است.
🔹مرحوم امام (ره) در فصل مربوط به دفاع تحریر الوسیله، مباحث دفاع و مقاومت را منحصر به دفاع نظامی ندانسته و آن را به عرصه های مختلف اجتماعی سرایت داده اند و از آن نتیجه فقهی گرفته اند.
🔹مصادیق مقاومت و لوازم آن در عرصه های مختلف فقه سیاسی شامل دفاع از ملتهای مظلوم، ایستادگی در مقابل زیاده خواهی مستکبران، مبارزه با سلطه فکری استکبار، صدور و گسترش فرهنگ مقاومت در جهان، اعتقاد و پایبندی عملی به گفتمان مقاومت و پی ریزی نظامات مستحکم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می شود.
🔹در قرآن فلسفه جهاد، اعم از حفظ دین و در راستای حفظ مصالح انسانها و جلوگیری از مختل گردیدن نظام زندگانی بشر، بیان شده است.
🔹معنای توحید در تشریع این است که انسان به عنوان مخلوق و مملوک پروردگار متعال ـ موظف است که تنها از قانون الهی تبعیت نموده و از پیروی قوانین خودساخته بشر که در مقابل قوانین الهی قرار دارد ـ پرهیز نماید.
#فقه_مقاومت
🆔 @vasael_ir
🔸نوآوریهای فقهی رهبر انقلاب در جهاد اسلامی
گزارش از نشست روششناسیِ اجتهادی حضرت آیتالله خامنهای در کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد»
آیتالله عبّاس کعبی:🔻
🔹در گذشته فرهنگ حاکم بر مباحث فقهی جهاد، فرهنگ تقیّه بوده است، نه فرهنگ مبارزه. اما پس از انقلاب اسلامی و بهخصوص با آغاز دوران دفاع مقدّس و شکوفاشدنِ فرهنگ جهاد و ایثارگری، این شرایط باعث شد بازخوانی این باب فقهی با نگرش عمیق علمی ضرورت بیشتری پیدا کند و رهبر معظّم انقلاب پیشگامِ این نهضت علمی بودند.
🔹مهمترین ابداعات آیتالله العظمی خامنهای در کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد»:
1️⃣ نوآوری در تعریف فقهی جهاد
2️⃣ نوآوری در مؤلفههای رکنیِ جهاد
3️⃣ نوآوری در دستهبندیِ اقسام جهاد
4️⃣ نوآوری در مفهوم «دشمن» از نظر فقهی
5️⃣ نوآوری در کیفیّت جهاد: «دعوت به خدا» اصل راهبردی سیاست خارجی
6️⃣ نوآوری در مراتب جهاد
7️⃣ نوآوری در تفریعِ فروع: طرح نظریّههای فوقانی در فقه جهاد
8️⃣ نوآوری در اصول روششناختیِ استنباط؛ توجّه ویژه به «مصالح عامّه» و موضوعات معاصر
#فقه_مقاومت
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_کتاب | اندیشه مقاومت از منظر حضرت آیتالله العظمی خامنهای
🔹در مقابل دشمن متجاوز، در مقابل زورگوى ظالم، در مقابل استکبارى که امروز بر ارزشهاى الهى و معنوى طغیان کرده است که مظهرش هم دولت طاغوت و طغیانگر آمریکا است کوتاه نیایید.
🔹جهاد فقط به معناى قتال نیست، فقط به معناى جنگ نظامى نیست؛ جهاد یک معناى بسیار وسیعترى دارد. در بین جهادها جهادى هست که خداى متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: «و جاهدهم به جهاداً کبیراً»؛ ... ایستادگى و مقاومت و عدم تبعیّت [است]. «فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهاداً کبیراً» از مشرکین اطاعت نکن. اطاعت نکردن از کفّار همان چیزى است که خداى متعال به آن گفته جهاد کبیر.
🔹امروز هدف جنگ نرم دشمن و جنگ پنهان دشمن، این است که مردم را از عرصهی جهاد و مقاومت دور کند، مردم را نسبت به آرمانها بیتفاوت کند.
#فقه_مقاومت
🆔 @vasael_ir
🔸دلالت قاعده نفی سبیل بر لزوم رفع زمینه سلطه کفار بر مسلمانان
#گزارش_تفصیلی از نشست «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت»
حجت الاسلام دکتر ایزدهی:🔻
🔹در ادبیات فقهی، مجموعه کشورهای اسلامی را به مثابه یک دار واحد تلقی میکند و آن را تحت کل واحد با عنوان «دارالاسلام» میشناسد که نقطه مقابل آن، یا دارالحرب است یا دارالکفر.
🔹برای استقرار هر حکومتی باید چهار ویژگی وجود داشته باشد: حکومت، حاکمیت، جمعیت و سرزمین. اسرائیل نه جمعیت قابل ملاحظهای دارد، نه سرزمینی که متعلق به خود باشد، نه منطق حاکمیتی مقبول و نه کارگزار مشروعی.
🔹طبق دیدگاه اسلام (اعم از فقه جعفری و فقه اهل سنت) اگر سلطه کفار وجود دارد، باید آن را دفع کرد و از بین برد و اگر زمینه آن وجود دارد و یا در مظان وجود است، باید آن رفع کرد و بستر آن را نیز از بین برد.
🔹رژیمی که مردم و جمیعت نداشته باشد اصلا وجود ندارد؛ طبق منطق مقاومت باید در برابر اسرائیل به گونهای رفتار کنیم که مهاجرت معکوس رخ دهد، این مهم میتواند یا با تدابیر امنیتی شکل بگیرد و یا با تدابیر اقتصادی، فرهنگی و مانند این ها.
#فقه_مقاومت
🆔 @vasael_ir
🔸نحوه مواجهه با حکومت ناشایست و مقاومت در برابر ظلم
گزارش از نشست «نحوه مواجهه با حکمرانی غیر شایسته و همکاری یا عدم همکاری با آن در پرتو سیره امام حسین (ع)»
حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم حسینی:🔻
🔹در تفکر شیعی طبق اصل و روال عادی اولین وظیفه این است که جلوی تشکیل حکومت ناشایست گرفته شود.
🔹این بحث بسی مهم است که امر به معروف و نهی از منکری که امام حسین (ع) مد نظر دارند، از ساختار فاسد حکومت یزید است. بدترین منکر، حاکمیت طاغوت یعنی نامشروع است و بهترین معروف، تاسیس حکومت اسلامی است.
#فقه_مقاومت
🆔 @vasael_ir
🔸اصل تعیین سرنوشت، حق مسلم مردم فلسطین
حجت الاسلام دکتر مجید مسعودی در گفتگوی اختصاصی با #وسائل:🔻
🔹توجه به مظلوم و پاسخ دادن به ندای او، یکی از مندرجات اصلی و مهم قانون اساسی ما است که در اصول ابتدایی قانون اساسی بدان اشاره شده است.
🔹چه از باب امر به معروف و نهی از منکر و چه در قالب عنوان مستقل مبارزه با ظلم و پاسخ دادن به ندای مظلوم که نظام مکتبی جمهوری اسلامی ایران بر پایه آن بنیانگذاری شده است، می توان حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیسم را توجیه کرد.
🔹مبانی حقوق بین الملل برگرفته از اندیشه ها و مکاتب فلسفی در جهان غرب است، و همانطور که مشاهده می شود بسیاری از آراء و نظریات ایشان کاملا مبتنی بر تامین منافع مادی کشورهای استعمارگر است.
🔹در منشور سازمان ملل متحد اصلی با عنوان «اصل تعیین سرنوشت» وجود دارد که طبق آن، هر ملتی می تواند سرنوشت حاکمیت خود را تعیین کند.
🔹ما معتقدیم مساله فلسطین حل نخواهد شد مگر به پشتوانه آراء عمومی ساکنین اصلی سرزمین فلسطین، نه ساکنین مهاجر و اجاره ای آنجا.
#فقه_مقاومت
🆔 @vasael_ir
🔸#یادداشت | حمایت از فلسطین؛ مسألهای اسلامی / نگاهی قرآنی به مسئلهی فلسطین براساس اندیشه رهبر انقلاب
🔹از منظر رهبر انقلاب حمایت از فلسطین مسئلهای اسلامی است و عموم مسلمانان خطاب به حمایت از آن هستند، ایشان در سخنرانیهای مختلف به آیاتی از قرآن پیرامون ابعاد مختلف مسئلهی فلسطین استناد کردهاند که این یادداشت به بازخوانی این آیات در بیانات حضرت آیتالله خامنهای میپردازد.
#فقه_مقاومت
🆔 @vasael_ir
14.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹وداع با ماه مبارک رمضان
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی ره
🚨 شیاطین از غل و زنجیر دارند ، آزاد میشند...چقدر توشه #تقوا جمع کردی؟
چند ساعتی بیش، از ماه رمضان باقی نمانده باشد؛ قدر بدانیم.
🆔 @vasael_ir
5.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بیان احکام مربوط به زکات فطریه توسط حضرت آیتالله خامنهای
🔻رهبر انقلاب در ابتدای جلسات سال۶٩ در ایام ماه مبارک رمضان به بیان احکام شرعی میپرداختند.
💠رهبر انقلاب: یک مسأله، مسألهی فطریه است که مکرر گفته شده، واجب است که هر کس برای خود و هر کدام از عایلهاش، تقریباً به قدر سه کیلو از قوت غالب ادا کند. قوت غالب، یعنی آن چیزی که مردم غالباً از آن برای تغذیه استفاده میکنند؛ مثلاً گندم.
🔹در باب اینکه آیا غیر از غلات اربع، جنس دیگری را میشود داد یا نه، یا کدام ترجیح دارد، نظرات مختلفی هست. چون در وضع کنونی مردم ایران، تقریباً این مسایل تفاوتی ایجاد نمیکند، لذا اگر برای هر فطریه، به قدر سه کیلو گندم، یا قیمت آن را درنظر بگیرید، قطعاً مجزی است. این واجب، از غروب روز آخر ماه - یعنی شب عید فطر - به عهدهی مکلف میآید و احتیاط این است که آن را قبل از ادای نماز عید فطر - برای کسی که در نماز عید فطر شرکت خواهد کرد و آن را بجا خواهد آورد - تأدیه کند. بنابراین، اگر شما امشب حساب کنید که چهقدر به عهدهی شماست و پولش را کنار بگذارید و فردا صبح قبل از آنکه به نماز عید بروید، آن را ادا کنید، بهترین وجه است. البته اگر در آن موقع ادا نکردید، بعد از نماز عید فطر هم ادا کنید، ایرادی ندارد.
١٣۶٩/٠٢/٠۶
Vasael.ir
🆔 @vasael_ir
🔹عید سعید فطر مبارک و خجسته باد.
رسول خدا فرمود: در روز عید فطر منادی ندا میدهد که آی مومنان! بشتابید به سوی جایزه هاتان...
🔹إِذَا كَانَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ: یا أَیهَا الْمُۆْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ»
📚(من لا یحضره الفقیه ج1 ص511 ح1478)
🆔 @vasael_ir
🔸 آیا درباره روز عید فطر مردم باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟
🎙 گفتگو با حجتالاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب🔻
🔹در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر.
🔹اینطور که در نظر مراجع و بیان مقام معظم رهبری دیده میشود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمیدانند و آقا نیز در یکی از خطبههای عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند. نظر مراجع نیز در این موضوع مانند آقا است.
🔗 مطالعه متن کامل گفتگو:
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=30318
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی (علیهالسلام):
🔹اعْلَمْ أَنَّ الدُّنْيَا دَارُ بَلِيَّةٍ لَمْ يَفْرُغْ صَاحِبُهَا فِيهَا قَطُّ سَاعَةً إِلَّا كَانَتْ فَرْغَتُهُ عَلَيْهِ حَسْرَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
🔹بدان که دنیا سرای آزمایش است که اگر کسی ساعتی در آن فراغت یابد و دست از کار بکشد همین ساعت بیکاری موجب حسرت و پیشمانی او در قیامت خواهد شد.
📚 نهج البلاغه، ص ۴۴۹
#حدیث
🆔 @vasael_ir