eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
1.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸بررسی کتاب در نشست جنسیت و عقلانیت سومین نشست باشگاه کتابخوانی تخصصی مطالعات زنان با عنوان «جنسیت و عقلانیت» برگزار می شود. 🔹در این نشست کتاب «عقل مذکر » نقد و بررسی می شود. مریم صانع پور و محبوبه مهاجر (مترجم) در این نشست حضور داشته و به ارائه سخنانی در خصوص این کتاب می پردازند. 🔹این نشست سه شنبه ۲۵ دی ماه از ساعت ۱۳ الی ۱۵ در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود. 🆔 @vasael_ir
🔸 خبرنویسی و ویژه طلاب برگزار می شود مدیر توسعه علمی و ارتباطات : 🔹خبرگزاری رسا با همکاری بسیج رسانه در نظر دارد دوره آموزش خبرنگاری طلاب حوزه علمیه قم برگزار کند. 🔹 ثبت نام این دوره از یکم تا دهم دی ماه در نظر گرفته شده است که با توجه به استقبال طلاب این زمان تا اواخر دی ماه ادامه تمدید شد. 🔹آموزش مباحث جریان شناسی، آینده پژوهی، مدیریت و تفکر استراتژیک را از دیگر سر فصل های دوره آموزشی خبرگزاری رسا است. 🌐 http://www.rasanews.ir/002U7h 🆔 @vasael_ir
🔸فقه فضای مجازی حجت الاسلام والمسلمین در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹عضویت در پیام‌رسان، شبکه، کانال، سایت‌های مختلف مجازی چه نوع حکمی دارد؟ ما به نحو قضیه خارجیه نمی‌توانیم تعیین کنیم که هرکدام چگونه است، بلکه به عنوان قضیه حقیقیه به این قضایا نگاه می‌کنیم که به تعبیر میرزای نائینی بازگشت قضیه حقیقیه به قضیه شرطیه است. لذا بالوصف باید تعیین کنیم چه کارهایی در شبکه‌های مجازی، مجاز شمرده می‌شود. 🆔 @vasael_ir
🔸ظرفیت استخراج فقه نظامات از مکاسب شیخ اعظم در نشست #روش_شناسی_فقه_و_اجتهاد مطرح شد؛ 🔹با بررسی هایی که در مورد استنادهای شیخ اعظم در کتاب مکاسب می کنیم می بینیم شیخ در مکاسب بحث را شروع می کند بعد آن را بسط می دهد نظرات دیگران را بررسی می کند بعد یک دفعه بحث را با عبارت « انصاف این است» عوض می کند. 🔹«انصاف »هم در فقه جز ادله اربعه نیست نکته مهی که در اینجا باید توجه کنیم این است که روش و منهج بحث کردن شیخ را کشف کنیم تا به آن چارچوب فکری مرحوم شیخ برسیم. 🔹روش شناسی به چارچوب فکری ای که پشت عملیات یک محقق قراردارد، گفته می می شود. مثلا روش شناسی اجتهادی شیخ انصاری، مبتنی بر آن چارچوب فکری است که اجتهاد وی طبق آن شکل گرفته است. 🔹روش شناسی مضاف الیه می خواهد. مضاف الیه آن در بحث ما، اجتهاد است یعنی رفتار فقیه وقتی در خدمت اسناد است. اجتهاد فرایندی است عملیاتی که توسط فقیه صورت می گیرد در وقتی که در خدمت ادله است و انگیزه اش کشف هنجارهای شرعی است. روش شناسی وقتی به اجتهاد اضافه می شود باز باید اضافه شود مثل اجتهاد اخباری ها یا اجتهاد اصولیون. 🌐 vasael.ir/0003Fb 🆔 @vasael_ir
🔸نگاه فقیه در استنباط احکام، باید سیاسی و حکومتی باشد #عکس_نوشت 🆔 @vasael_ir
🔸رسالت فقه نظام؛ کشف نظام‌ تربیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در نشست«فقه نظام، چیستی و رویکردها» مطرح شد؛ 🔹حجت الاسلام ابوالقاسم مقیم حاجی : در بحث «چیستی فقه نظام» اختلافات زیادی وجود دارد؛ آنچه که لازم است مطرح شود آن است که ابتدا باید مفردات بحث روشن شده و سپس معنای ترکیب فقه و نظام مشخص شود تا به تعریف واحدی برسیم. تا زمانی که به تعریف واحدی نرسیم نمی توان نسبت به نفی واثبات آن قضاوتی داشت. 🔹استعمال اول این است که واژه فقه در مصادر اسلامی به معنای مجموع «ما انزله الله علی النبی (ص)» آنچه که خداوند بر پیامبر (ص) نازل کرده است، استعمال می‌شود. این استعمال فقه شامل اعتقادات، احکام و اخلاق می شود که به معنای شریعت است. استعمال دوم اینکه فقه به معنای دانش است، مانند ریاضی، شیمی، علم کلام و فلسفه؛ مجموعه دانش خودش را دارد و دارای موضوع، مسائل و روش است. 🔹استعمال سوم اینکه واژه فقه به معنای معرفت بر احکام شرعی باشد است. لذا متونی از اصولیین وجود دارد که به صراحت می گویند «الفقه هو المعرفة بالأحکام ...» و دیگر آن تعریف «هو العلم» که با دانش خلط می شد را عوض کردند و صراحتا تعبیر به معرفت کردند. 🌐 vasael.ir/0003Fl 🆔 @vasael_ir
🔸باید‌ها و نباید‌های اطاعت زوجه از دیدگاه فقها دیدگاه اطاعت زوجه از منظر فقه امامیه؛ 1 🔹رحیمه ابراهیمی: روایت دیگر از ابو بصیر از امام صادق(ع) درباره حقوق همسر از زن است که اگر همسر او اجابتی داشته باشد ولو در پشت شتر نشسته باشد موظف است که خواسته همسر را اجابت کند؛ همچنین از منزل همسر صدقه ای ندهد که اگر این کار را انجام دهد پاداش آن برای مرد و عقوبت آن برای زن است. 🔹در «دیدگاه وجوب اطاعت مطلق» از زن اینگونه خواسته شده است که در همه امور با اذن همسر عمل کند و این نظر براساس روایات چهارگانه فوق مطرح شده است و مهم‌ترین آنها روایت محمد بن مسلم است که اطاعت زن به صورت مطلق آورده شده است و شیخ مفید در احکام النساء و محقق اردبیلی قائل به این قول ها هستند و معتقدند که به صورت کلی زن نباید از اذن مرد خارج شود. 🔹برخی درباره اذن دادن شوهر به زن به منظور زیارت خانواده اش، عیادت بیماران آنها و حضور بر بالین آنها به دلیل جلوگیری از قطع رحم مستحب قلمداد کرده اند و برخی فقها مثل صاحب جواهر و امام خمینی(ره) در این باره فتوایی ندارند اما وقتی می خواهند حقوق زوجه و زوج را مطرح کنند روایت محمد بن مسلم را می آورند و می گویند روایت این را مطرح کرده است. 🔹تصریحی وجود ندارد کهاین امر فتوای آنها است یا خیر اما در عین حال با استفاده از این موضوع نمی توان دیدگاه اطاعت مطلق را به آنان نسبت داد. از عباراتی که دارند اینگونه معلوم می شود که اصل را بر وجوب اطاعت گذاشته اند و مواردی را استثناء کرده اند. 🌐 vasael.ir/0003Ff 🆔 @vasael_ir
🔸نسبت سنجی تفکر دینی و دولت مدرن 🔹 : امروز در جامعه ما رابطه دین و دولت در یک منگنه قرار گرفته و گفته‌اند که دولت‌ها یا سکولار و یا دینی هستند و شکل سومی هم ندارد و، چون سکولاریسم بد است، بحث ضرورتاً سراغ دولت دینی می‌رود و انتخابی هم غیر از آن وجود ندارد. 🔹چنین دوگانه‌ای در تاریخ نبوده و تنها دو مورد استثناء رخ داده است، یکبار این وضعیت در دولت میانه رخ داده و دولت پاپی شکل گرفت و اخیراً هم در کشور ما دولت دینی رخ داد وگرنه دولت‌ها نه سکولار و نه دینی بودند؛ زیرا اساساً این تقسیم هیچ وقت نبود و در کشور ما هم از دوره پهلوی دوم وارد جامعه شد. 🔹سکولاریسم ایدئولوژی است که نه تنها بر جدایی دین و دولت تأکید دارد بلکه نسبت به نماد‌های مذهبی هم به شرط لا است؛ این ایدئولوژی مدت کوتاهی در فرانسه بود و مدتی هم در ترکیه آتاتورک بود یا در زمان رضاشاه به صورت موردی در بحث حجاب این سکولاریسم وجود داشت؛ یعنی سکولاریسم با مفهوم ستیز دوره محدودی در تاریخ دارد؛ حتی در حزب کمونیست چین این کشور نسبت به مذهب کنفوسیوس ضدیت ندارد با اینکه خودش کمونیست است. 🌐vasael.ir/0003Fp 🆔 @vasael_ir
🔸دوفصلنامه مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده منتشر شد 🔹اولین شماره دوفصلنامه #مطالعات_فقهی_حقوقی_زن_و_خانواده به صاحب‌امتیازی دانشگاه ادیان و مذاهب، مدیرمسئولی حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب و سردبیری حجت‌الاسلام جواد حبیبی تبار با هدف «تبیین نظامند مشکلات فقهی حقوقی در ارتباط با حوزه مسائل زن و خانواده»، «ارائه راهکار‌های قانونی برای حل مشکلات قانونگذاری در حوزه مسائل زن و خانواده»، «اتخاذ رویکرد همه جانبه‌نگر و جامع در تحلیل مسائل زن وخانواده» و «کمک به ایجاد پیوند و همبستگی میان حوزه‌های کارشناسی دینی و قانونگذاری اجرایی در مسائل زن وخانواده» منتشر شد. 🔹عناوین مقالاتی که در این شماره منتشر شده بدین قرار است: «ظرفیت‌های فقه و حقوق خانواده در همگرایی حقوقی جهان اسلام»، «پیش‌درآمدی مقایسه‌ای بر حقوق مسئولیت مدنی در روابط زوجین»، «عدالت جنسیتی به مثابه یک مفهوم تفسیرپذیر و نامتعین»، «جنسیت و مجازات در فقه و حقوق ایران»، ««تابعیت و جنسیت» تأملی در نگاه جنسیتی به تابعیت فرزندان در حقوق ایران»، «اذن ولیّ در عقد موقت باکِره رشیده» و «بررسی فقهی‌حقوقی حق حضانت اطفال». 🌐 vasael.ir/0003Fo 🆔 @vasael_ir
🔸رونمایی از اولین سند گردشگری تعالی‌بخش در نشست گردشگری و معنویت مطرح شد: 🔹 ، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ: معنویت در گردشگری موضوع بسیار تازه‌ای است. موضوع رسیدن به معنویت در گردشگری نیز بحث تازه و قابل تأملی است. 🔹 امروز خلأهای جدی در حوزه گردشگری و معنویت وجود دارد، ادامه داد: یکی از مسائل مهم در این حوزه، گردشگری فرهنگی است که می‌تواند مسیر را برای ما باز کند. پرداختن به این موضوع می‌تواند نگاه سایر ادیان را به حوزه گردشگری و معنویت پررنگ‌تر کند. ایده‌هایی که در این حوزه مطرح می‌شود می‌تواند مسئله گردشگری را با یک درک جدید متحول کند. 🔹از آنجا که حس معنوی ادراک شده از منظر گردشگری در بین افراد گوناگون دارای مراتب متفاوت است، پیچیدگی این مسئله بیش‌تر شده و درک آن نیز سخت‌تر می‌شود. به طورکلی حس معنوی با «هویت مکان‌گردشگری» شامل «ساختار فیزیکی»، «فعالیت‌ها» و «عناصر و نمادها» از سویی و «حس مکان گردشگری» شامل «معنا و مفهوم» از سوی دیگر ارتباط مستقیم پیدا می‌کند. 🔹از این‌رو می‌توان گفت که حس معنوی در مکانی ادراک می‌شود که آن مکان از هویتی معنوی برخوردار باشد و البته ترسیم هویت معنوی نیز نیازمند مؤلفه‌های خاص محیطی، فرهنگی و ادراکی است که با مباحث توسعه پایدار مرتبط می‌شود. 🌐 vasael.ir/0003Fq 🆔 @vasael_ir
🔸آیت الله مصباح یزدی؛ هدف اصلی انقلاب ترویج دین و ارزش‌های الهی در جامعه است 🔹کمابیش تحولاتی مانند انقلاب و کودتا در دنیا رخ می‌دهد؛ اما انقلاب اسلامی تفاوتی اساسی با سایر انقلاب‌ها دارد؛ سایر انقلاب‌ها غالبا بر اساس انگیزه‌های مادی انجام می‌شود، اما انگیزه ارزشی و اعتقادی سبب تحقق انقلاب اسلامی شد، هرچند در کنار این هدف اصلی، امور مادی نیز مورد توجه بودند، اما نه به عنوان هدف اصلی. 🔹باید انقلاب مورد ارزیابی قرار گرفته و آفات و مشکلات و ضعف‌های آن شناسایی شود تا بتوان برای جبران آن قدم برداشت. همان‌گونه که انقلاب پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله به مرحله ایده‌آل مدنظر پیامبر نرسید و اهداف به صورت کامل تحقق پیدا نکرد و بعد از رحلت ایشان به صورت علنی انحرافات ایجاد شد، تضمینی برای مصون ماندن این انقلاب از انحرافات نیز وجود ندارد. 🔹خداوند کمبودی نداشت و ناتوان نبود که اهداف را به طور کامل محقق کند، اما خداوند طبق حکمت خویش، این دنیا را محل امتحان قرار داده است تا این موجود بتواند رشد کند و اشرف مخلوقات شود، به گونه‌ای که فرشتگان خادم او محسوب شوند. بنابراین نباید توقع داشت وقتی انقلاب اسلامی با انگیزه مقدس محقق شد و حتی فداکاری‌هایی در این مسیر صورت گرفت، دیگر دچار هیچ انحراف و ضعف و آفتی نشود. 🌐 vasael.ir/0003G0 🆔 @vasael_ir
🔸تعیین معنا و مصداق پرداخت رشوه به قاضی حجت الاسلام والمسلمین : 🔹اصل حرمت رشوه جز مسلمات است یعنی کسی در آن مناقشه نکرده و در درجه بالاتر جز ضروریات است به این معنا که قابل انفکاک از دین نیست؛ بنابراین اصل حرمت رشوه جای گفت وگو ندارد. 🔹در بحث رشوه فروعاتی مطرح است، مثل اینکه آیا رشوه فقط باید از جنس پول باشد؟ بررسی معنای لغوی رشوه در این زمینه بسیار مهم است چراکه با توجه به ضوابطی که در تعریف و حکم رشوه به دست خواهیم آورد، می‌توانیم به این فروعات پاسخ دهیم. 🔹ریشه لغت رشوه، «رشا الفرخ» است. وقتی که جوجه پرنده سرش را می‌کشد و گردنش را به سمت مادرش بلند می‌کند تا این که مادر با منقار خود غذایی در دهان جوجه بگذارد، به این کار «رشا الفرخ» می‌گویند. گزارش کامل : 🌐 vasael.ir/0003Fw 🆔 @vasael_ir