eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
1.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
Webp.net-gifmaker.gif
2.8M
🔸نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی» هم اکنون در حال برگزاری است. 🆔 @vasael_ir
🔸جلسه نقد و برسی کتاب «امام خمینی(ره) و مساله آزادی»، برگزار شد 🔹دکتر شریف زایی: موضوع آزادی جز اولین موضوعاتی بوده که بنده نگارش کرده‌ام و یکی از مهم‌ترین خلأها در انقلاب اسلامی، نبود نظریه آزادی است. 🔹در این کتاب به مبنای فلسفه آزادی اشاره شده است؛ اینکه نگاه فلسفی، فقهی و کلامی امام خمینی(ره) به بحث آزادی چیست، و اینکه این بحث فقط در حوزه انتزاعی و نظریه نباید باقی بماند، بلکه به موضوع چگونگی تحقق آن در جامعه نیز پرداخته شده است. 🔹دکتر محمدحسین : اهمیت تألیف این کتاب از دو منظر قابل بررسی است، نخست اینکه موضوع آزادی برای همه انسان‌ها مطرح و دارای اهمیت است و به عنوان آرمانی همگانی شناخته می‌شود و از وجه دیگر، بررسی اندیشه امام خمینی(ره) بر اهمیت و ارزش اینکار افزوده چراکه قلم زدن در این حوزه کار بسیار سختی است. 🌐 yon.ir/c3xMv 🆔 @vasael_ir
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸پاسخ آیت الله #مؤمن به شبهه قانونی نبودن انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری 🆔 @vasael_ir
🔸روان‌شناسی اسلامی جهان را در دو بُعد غیب و شهود می‌بیند معصومه اسماعیلی تبیین کرد؛ 🔹مشکلات در ایران به انسداد جدی رسیده چون تعدادی از افرادی که در اوایل انقلاب به عنوان روان شناس و مشاور وارد شده اند، به عنوان عالِمان این رشته قلمداد می شوند. لزوما با سوادترین انسان های این رشته، آن را پایه گذاری نکردند بلکه عده ای علاقمند یا تحصیل کرده، این رشته را پایه گذاری کردند. 🔹 قرار نیست به ما بگوید فن تخصصی ایجاد ارتباط چه باشد بلکه به ما جهت می دهد و می گوید انسان کیست و رابطه اش با جهان هستی چیست و با چه غایتی آفریده شده است. با توجه به غایت ها و مبدا برای طی مسیر، چه استراتژی هایی را دنبال کند تا به هدف نهایی و غایی که برای آن آفریده شده دسترسی پیدا کند. 🌐 vasael.ir/0003KV 🆔 @vasael_ir
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | نشست تخصصی«پول مجازی از منظر فقه حکومتی 🔸حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی 🆔 @vasael_ir
🔸#معماری_اسلامی با اصول و باورها معنا پیدا می‌کند 🔹علی محمد #رنجبر_کرمانی: معماری ارتباط مستقیم با دولت و حکومت دارد و از چند هزار سال قبل آثار معماری از سوی دولت و حکومت پشتیبانی می شدند. اما در مقابل در طول این سالها، معماری مردمی، سنتی و فروتن بوده است. 🔹کسانی که برای معماری کشور و شهرها تصمیم می گیرند، مسئولان حکومتی هستند که اکثرا معمار نیستند اما تصمیم گیرنده اند. در حالی که باید از معماران و شهرسازان در جریان تصمیم گیری ها استفاده شود اما امروز برای معماری و طراحی از معماران مشورت گرفته نمی شود. 🔹معماری اسلامی دارای رنگ، ظاهر و شکل مشخصی نیست بلکه با اصول و باورها و بایدها و نبایدها مشخص می شود. باید تعریف مشخصی از معماری اسلامی مطرح شود. این تعریف میسر است و آن مسائلی که در تعریف نمی گنجند را به آینده حواله می دهیم اما آن را رها نمی کنیم. 🌐 vasael.ir/0003KW 🆔 @vasael_ir
🔸دیدگاه فقهای شیعه و سنی درباره کارمزد 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین : مسئله از این‌جا شروع شده که برخی از که در مناطق مختلف ایران ایران از جمله در استان‌های مرزی زندگی می‌کنند نسبت به برخی از معاملات بانکداری بدون ربای ایران شک و تردید داشتند لذا بانک انصار پیشگام شد و جلسات متعدد علمی با این اساتید و علمای اهل سنت از یک طرف و علمای شیعه از طرف دیگر گذاشته شد و موارد اختلافی و همچنین موارد مشترک استخراج شد. 🔹با ملاحظه این شرایط مشخص شد که می‌توان براساس مشترکات شیعه و اهل سنت، شعبه‌هایی را طراحی کرد که با استفاده از برخی روش‌های سپرده‌گیری و برخی روش‌های اعطای تسهیلات فعالیت بانکی انجام دهند که هم مورد تأیید فقهای شیعه و هم اهل سنت است. 🔹 اولین نمونه این شعبه ها، شهر زاهدان بود که پیرو جلسات متعدد علمی که اساتید حوزه علمیه قم با علمای اهل سنت مسجد مکی زاهدان داشتند، به تفاهم رسیدیم که شعبه‌ای را اختصاص دهیم که از میان قانون عملیات بانکی بدون ربا، برخی از قراردادها را مورد استفاده قرار دهد. برای مثال در بخش سپرده‌های بانکی، سپرده‌هایی همانند قرض‌الحسنه جاری، سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار مورد اشتراک شیعه و سنی بود. 🌐 vasael.ir/0003KW 🆔 @vasael_ir
🔸امام سجّاد عليه السلام : 🔹إذا صَلَّيتَ فَصَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ 🔹هرگاه نماز مى گزارى ، [چنان باش كه گويى] نماز آخرين را به جاى مى آورى 📚 بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۱۶۰ 🆔 @vasael_ir
🔸اختلاف زن و مرد زمینه ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی 🔹آیت الله #مصباح_یزدی: در کمال نهایی مرد و زن مشترک هستند چنانچه حضرت زهرا (س) و حضرت مریم (س) را خداوند برترین انسان‌های عالم معرفی می‌کند، اما با توجه به وظایف و نقش زن و مرد در عالم خداوند تفاوت در آن‌ها و در حقوق و تکالیف آن‌ها قرار داده است. 🔹نقش زن و مرد در فرزندآوری و پرورش آن متفاوت است و با توجه به زحمتی که زن در پرورش، ابقا و رشد فرزند دارد، اسلام برای او حقوقی در نظر گرفته است که همان نفقه است. 🔹در اسلام حق و تکلیف براساس تکلیف در جامعه تعیین می‌شود، وقتی حقوق و تکالیف تعیین می‌شود، باید ببینیم هر کسی برای چه ساخته و به کجا برسد، حق و تکلیف در اسلام متعادل هستند. 🌐 vasael.ir/0003Ki 🆔 @vasael_ir
🔸سوء استفاده از جواز چندهمسری و ارتباط آن با خشونت 🔹حجت الاسلام #هدایت_نیا: تصور می‌شود که درباره خشونت زن و یا خصوص همسر با دستاویز قرار دادن احکام و گزاره‌های اسلامی سه مسئله مهم وجود دارد. اول اینکه آیا اساسا احکام اسلامی خشونت زا هستند؟ به تعبیر دیگر، آیا در اسلام احکامی وجود دارد که موجب خشونت در خانواده شود؟ من نمی‌توانم چنین ادعایی را داشته باشم. 🔹مسئله دوم خشونتی است که ناشی از سوء فهم و یا عدم آگاهی از احکام اسلامی است. به تعبیر دیگر، گاهی خطای معرفتی موجب خشونت می‌شود. نظیر اینکه در برخی از موارد برداشت اشتباه فقیهی موجب خشونت می‌شود که ما بدان فتوا معتقد نیستیم. 🔹حجت الاسلام #پیوندی: این موضوع بسیار خوب و چالش انگیز است منتهی عنوان بحث ابهام دارد. باید روشن شود که مقصود از برداشت نادرست در عنوان بحث، سوء استفاده است، خطای معرفتی است و یا چیز دیگری است. 🔹گاهی فقیهی بر اساس برداشت از یک دلیل، فتوایی داده است و گروهی از مقلدین نیز از این فتوا تقلید می‌کنند. حال آیا صحیح است که بگوییم در اینجا برداشت نادرست از گزاره‌های دینی سبب خشونت در خانواده شده است؟ به نظر می‌رسد که باید تکلیف این اشکال در عنوان بحث روشن شود. 🌐 vasael.ir/0003Kn 🆔 @vasael_ir
🔸مفهوم امت در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران 🔹در این نوشتار به شیوه‌ای توصیفی و تحلیلی به این پرسش نظر افکنده‌ایم که «امت» در اندیشه‌ دینی و حقوق اساسی جمهوری اسلامی چگونه فهمیده شده و چه گستره‌ شمولی دارد و چنین رهاوردی به دست داده‌ایم که این کلیدواژه در کاربردهای گوناگون خود در قانون اساسی، به‌رغم برخی همسانی‌ها، به یک معنا به‌کار نرفته است، بلکه حامل معانی مختلف و در پی آن دربردارنده‌ گروه‌های جمعیتی متفاوتی است. 🔹گستره جمعيتي دولت ها در نظام هاي سياسي امروزي، به طور معمول با عنوان «ملت» يا «مردم» شناخته مي شود. ملت، در رويكردي حقوقي و سياسي، آن گروه انساني است که اعضاي آن در اثر عوامل پيونددهنده‌ مادي و معنوي به يكديگر وابسته شوند و نسبت به جماعت احساس تعلق کنند و سرنوشت خود را با ساير اعضا يكي بدانند. 🔹ملت نمايانگر بُعد انساني جامعه‌ سياسي و عنصر جمعيتي دولت هاي مدرن است و رابطه‌ تنگاتنگي با مقوله تابعيت دارد. از اين‌رو محور بحث در بعد جمعيتي در حقوق اساسي کنوني همانا ملت است. اما در ادبيات ديني و به‌ويژه در انديشه سياسي اسلامي، براي اشاره به مجتمع اسلامي از اصطلاح «ملت» استفاده نشده و با وجود کاربرد ملت در متون ديني به معناي دين و آيين، هيچگاه براي اشاره به جامعه اسلامي، واژه «ملت» به کار نرفته است. گزارش کامل : 🌐 vasael.ir/0003Ka 🆔 @vasael_ir