﷽
⚪️ سبک زندگی.
◽️ موضوع:
▫️ «سبک زندگی» چیست؟ چرا؟ چگونه؟
◽️ مساله:
▫️ یک زندگی استاندارد و بهینه چگونه است؟ چگونه میتوان وضعیت موجود زندگیها را به وضعیت مطلوب تغییر داد؟
▫️ فرضیه:
۱. سبک زندگی = طرز رفتارهای افراد و خانوادهها در یک جامعه؛ «سبک زندگی» یک سیستم رفتاری است که تابعی از نگرشها و احساس و امیال افراد است.
۲. نقطه شروع اصلاح سبک زندگی = دستیابی به شاخصهای «انسان استاندارد» و «ISO انسانی»
۳. مرکز ثقل در سبک زندگی = «ISO خانواده»
▫️ تبیین:
▫️ در مراحل تمدنسازی، پس از دوران استقرار اولیه ساختارها، نیاز به اصلاح و بهینهسازی فرآیندها وجود دارد تا تحقق اصلی تمدن و توسعه تمدنی اتفاق افتد. فضای عمومی تمدنی، در فرهنگ و طرز زندگی افراد جامعه متمرکز است؛ لذا حرکت به سوی اصلاح و بهبود فرآیندهای زندگی عموم مردم، گام اصلی در تحقق و توسعه تمدنی تلقی میشود.
▫️ تمدن، زندگی جمعی در ساختارهای سهگانه به هم پیوسته معرفتی، قانونی و فرهنگی است به طوری که منجر به ارتقاء مستمر معرفتی و فرهنگی شود. تمدن، در جهت پاسخگویی به لایههای فوقانی هرم نیازهای انسان شکل میگیرد.
▫️ از آنجا که صحنه زندگی، محل بروز آگاهیها و تمایلات افراد و خانوادههاست و برآیند «باورها و امیالِ» افراد در طرز رفتار آنها ظهور میکند و طرز رفتارها سبب شکلگیری «سبک زندگی» میشود، سبک زندگی، طرز رفتارهای افراد و خانوادهها در یک جامعه است؛ سبک یا اسلوب یا فرهنگ فردی و خانوادگی، از نوع رفتارها انتزاع میشود.
▫️ سیستمهای بههمپیوسته سهگانه معرفتی قانونی فرهنگی، به اصلاح و ارتقاء دستگاه «باور-میل» میپردازند و با بهینهسازی فرآیندهای جاری در این ساختارها (نظریه ساختار- فرآیند) سبب اصلاح و ارتقاء سبک زندگی افراد و در نتیجه ارتقاء کلان اجتماعی میشود.
▫️ نقطه مرکزی در «سبک زندگی» این است که شاخصهای کیفیت و فرآیند بهینه برای تحقق آن شاخصها، برای خانواده تعریف شود (ISO خانواده) و بر اساس آن امتیازاتی به خانوادههای دارای این استاندارد داده شود.
▫️ اگر این شاخصها از اسلام استخراج نشوند، شاخصهای زندگی مدرن به جای آنها خواهد نشست و سبک زندگی اسلامی با شتاب بیشتری به سمت سبک زندگی غربی حرکت خواهد کرد.
◽️ مراحل عملیاتی:
1⃣ استخراج شاخصهای تمدن متعالی و یک زندگی استاندارد و با کیفیت، هم از نظر عقل و هم از نظر تجربه و هم از نظر دین.
2⃣ اخذ نقاط مشترک و تلاش برای حداکثرسازی نقاط مشترک (به علت وجود باورها و فرهنگهای مختلف در یک جامعه)
3⃣ کشف فرآیندهایی که سبب تحقق این شاخصها میشود.
4⃣ تدوین شیوه ارزیابی این شاخصها در صحنه عملی زندگی
5⃣ تدوین فرآیند امتیازدهی و جلب توجه عمومی جامعه برای انتخاب آزادانه و آگاهانه این استاندارد.
▫️ اصلیترین گنجینه استراتژیک برای تولید و تدوین شاخصها و فرآیندهای تمدنی و سبک زندگی اسلامی، «مستحبات و مکروهات» ،«گزارههای ارشادی» و «گزارههای اخلاقی» موجود در دین است.
▫️ مستحبات و مکروهات، الزامات قانونی نیستند ولی الزامات فرهنگی هستند و به عبارت دیگر «فرهنگساز»هستند و میتوانند در عین حال که افراد در انتخاب نحوه زندگی خود مختارند، زندگیها را به سمت بهینهسازی حرکت دهند.
▫️ اصلیترین آسیب در این بحث، تغییر رابطه میان «باورها و امیال» است یعنی بهجای اینکه باورها امیال را مدیریت کنند، به نظر میرسد در سطح وسیع و عمیقی، امیال افراد باورهایشان را مدیریت میکنند.
▫️ به نظر میرسد «هوش حقوقی» از «هوش اخلاقی» ضعیفتر است. بهعبارت دیگر «سواد قانوندانی و قانونفهمی و شیوه قانونمحوری» فراگیر و فعال نیست.
▫️ به نظر میرسد اکثر اغلب افراد جامعه، دارای برنامه راهبردی برای زندگی خود و خانواده نیستند و به تاملات و مشاورهها و تصمیمهای مقطعی کلی ذهنی بسنده میشود.
▫️ این سه آسیب، هم سطوح عمومی و هم سطوح مدیریتی جامعه، را درگیر کرده است که راهبردهای زیر برای اصلاح آنها پیشنهاد میگردد.
◽️ راهبردها:
۱. آموزش عملی برای فعال کردن «هوش حقوقی» (توانایی تشخیص و عملی کردنِ وظایف از سویی، و توانایی تشخیص و مطالبه بدون تنشِ حق خود در کلیه حیطههای زندگی از سوی دیگر)
۲. آموزش عملی برای فعال کردن «هوش اخلاقی» (توانایی تشخیص و عملی کردن کُدهای اخلاقی)
۳. آموزش عملی مهارت تصمیمگیریِ برآیندی (جسمی، فکری، روحی، جمعی، محیطی، پایدار، الهی) = مهارت تصمیمگیری بر اساس عدل شبکهای.
▫️ نتایج:
۱. تلاش برای فرهنگسازی رسانهای و آموزش مستمر عملی فراگیرِ «مهارت مدیریت احساس»
۲. تلاش برای فرهنگسازی رسانهای و آموزش مستمر عملی فراگیرِ «برنامهریزی استراتژیک خانوادگی»
▫️ لینک حیات طیبه
▫️ مفاهیم:
▫️ تمدن الهی، علم دینی، الگوی پیشرفت، سبک زندگی، مهندسی فرهنگی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
تمدنسازی دینی و سبک زندگی.pdf
1.81M
﷽
⚪️ اسلاید تمدنسازی دینی و سبک زندگی.
▫️ صوت سخنرانی مرتبط
▫️ استاد واسطی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ گلوگاههای تقابل تمدنی مدرنیته و اسلام.
▫️▪️ انسانمحوری یا خدامحوری؟
▫️▪️ تجربهگروی یا عقلگروی؟
▫️▪️ حسگروی یا قلبگروی؟
▫️▪️ رسانهمحوری یا تفکرمحوری؟
▫️▪️ کمیتمحوری یا کیفیتمحوری؟
▫️ از بحث تمدنسازی دینی و سبک زندگی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ تمدنسازی و سیستمسازی.
▫️ تمدنسازی = ساختارسازی و سیستمسازی شبکهای
▫️ سیستمسازی = تولید فرآیندها (ارتباطات تنظیمشده برای تولید یک برآیند)
▫️ محورهای اول و دوم بحث تمدنسازی دینی و سبک زندگی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ هویت استراتژی و استراتژیسازی.
▫️ محور سوم تمدنسازی دینی و سبک زندگی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ پشتصحنه سبک زندگی و فرهنگسازی.
▫️ تمدنسازی دینی و سبک زندگی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ هویت سبک زندگی و فرهنگ.
▫️ فرهنگ = طرز زندگی جمعی.
▫️ سبک زندگی = سیستم رفتاری.
▫️ تغییر سبک زندگی = فرهنگسازی = رفتارسازی اجتماعی = [تغییر و پردازش در رابطه باور-میل]
▫️ محور چهارم تمدنسازی دینی و سبک زندگی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ عناصر فرهنگ و معنای فرهنگسازی.
▫️ تمدنسازی دینی و سبک زندگی
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti