🔑 این روش بر چه منطقی استوار است؟
درمانگر با تکیه بر این روش بیمار را به آلودگیهایی که هراسانگیز میپندارد خو میدهد یا بهعبارتی آلودگیهای مخوف را برایش عادی میکند. توجهتان را به مثال جالبی از دکتر مَککِی جلب میکنیم: اگر با دمپایی در ساحل قدم بزنید، اولش مقداری دانهی شن زیر انگشتهایتان میرود که اذیتکننده است، اما همین که بیاعتنا باشید و مدام سعی نکنید دانههای شن را از دمپایی خود بیرون بریزید، کمی بعدتر فکر شنها از ذهنتان خارج خواهد شد. مواجههدرمانی نیز دقیقا به همین شیوه عمل میکند، یعنی ابتدا بیمار بهعلت اضطراب ناشی از تمریناتی که باید انجام بدهد احساس تشویش و ناآرامی میکند، اما این حالات پس از مدت کوتاهی برطرف خواهند شد.
فهرست طبقهبندی شدهای که بیمار و درمانگر در مرحلهی آغازین تهیه میکنند نشاندهندهی مسیر گام به گام درمان است، اما اگر درمانگر این فهرست را خیلی تند پیش ببرد، یعنی بیمار را بدون وقفهی کافی پشت سر هم با مواردی که در فهرست آمدهاند مواجه کند، نهتنها وسواس فرد بهبود نخواهد یافت بلکه حتی ممکن است تشدید شود.
بیایید دوباره به همان مثال شنها برگردیم: دانههای شن در صورتیکه خیلی زیاد نباشند معمولا قابل تحمل هستند، اما اگر همهی دمپایی شما پر از شن شود باید با آن مقابله کنید وگرنه باعث ایجاد تاول و درد تحملناپذیری خواهد شد.
مبتلایان به وسواس شستشو در ابتدای درمان اصرار به شستشوی افراطی دارند، اما برای اینکه بیمار بتواند از این افراط دست بردارد و عمل شستن را در حد طبیعی انجام بدهد، شاید لازم باشد چند باری به توصیهی درمانگر فقط برای مدتی کوتاه تفریط در شستشو را نیز امتحان کند. دکتر مَککِی گاهی بهعنوان بخشی از مراحل درمان به بیمار نشان میدهد که مثلا میشود ته کفش را لیس زد یا به هر چیزی داخل توالت دست مالید و بعد با همان دستِ نشسته پفک نمکی خورد! درست مثل این است که درمانگر بخواهد با هل دادن بیمار به آن طرف بوم امکانپذیری چنین رفتارهایی را نشان بدهد، اما نشان دادن امکانپذیری این تفریط در همان روز اول درمان جایز نیست.
🔻شناختدرمانی
شناختدرمانی در چند سال گذشته به تکامل قابل ملاحظهای در حوزهی بهبود علائم اختلال وسواس فکریـعملی دست یافته است.
این روش اکنون فقط حالت مباحثهای ندارد، بلکه بیمار و درمانگر باید با همکاری یکدیگر به دنبال راهکارهایی بگردند تا باورهای غلط بیمار در مورد آلودگی اصلاح شوند.
برای مثال مبتلایانی که از آسیب زدن به دیگران میترسند، به عقیدهی خودشان در قبال خیلی چیزها مسئول هستند و باید روی هر موقعیتی به اندازهی کافی کنترل داشته باشند.
اصلاح این قبیل باورهای غلط در کانون توجه این روش تکاملیافته قرار دارد.
کمالگرایی، تفکر احتمالگرا و آمیختگی فکرـعمل نمونههای دیگری از باورهای غلط در مبتلایان به وسواس شستشوست.
بیمار بهموجب کمالگرایی تصور میکند که باید در همه یا اکثر فعالیتها که شستشو نیز یکی از آنهاست، بدون نقص عمل کند. 😊
در تفکر احتمالگرا فرد به واقعیت پیوستن هر فکری را محتمل میداند.
برخی بیماران نیز بهعلت باور به آمیختگی فکرـعمل مایلند افکار را با اعمال مرتبط با آنها یکسان بشمارند.
برای مثال بیمار معتقد است همین که پیش خودش فکر کند تمیز نیست، یعنی اینکه خودش را کثیف خواهد کرد یا اگر فکر کند به کسی آسیب میرساند، یعنی واقعا عمل آسیب رساندن را انجام خواهد داد.
شناختدرمانی اگر با رفتاردرمانی (همان مراحل پنجگانهای که در بالا تشریح شد) همراه شود میتواند موفقیتآمیز باشد.
عدهای از درمانگران معتقدند شناختدرمانی بهتنهایی تأثیر بسزایی در روند درمان ندارد، اما مشاهده شده است که وقتی با رفتاردرمانی ادغام میشود بیماران در انجام تمرینات رفتاری موفقتر عمل میکنند.
🌺 موانع مختلفی ممکن است روند درمان مبتلایان به وسواس شستشو را با دشواری روبهرو کند که اصلیترین آنها عبارتند از:
🔻حضور و نظارت درمانگر
نقش درمانگر در طول دورهی درمان میتواند به یکی از موانع اختلالگر در درمان مؤثر وسواس شستشو تبدیل شود. تا اینجا متوجه شدیم که درمانگر باید با مهیا کردن تمرینات اضطرابآور به بیمار نشان بدهد که تحمل آلودگیها امکانپذیر است. اما شاید چون درمانگر در حین اجرای این تمرینات حضور دارد و ناظر اتفاقات است، بیمار مسئولیت عواقب مواجهه با آلودگی را به گردن درمانگر بیندازد. بهعبارت دیگر، فرد ممکن است تصور کند اگر در پی مواجهه با آلودگی (مثلا دست زدن به دستمال کثیفی که روی زمین افتاده یا لمس وسایل توالتهای عمومی) آسیبی به خودش یا اطرافیانش وارد شود، مسئول این خطا درمانگر خواهد بود که در تمامی مراحل اجرای تمرین حاضر و نظارهگر بوده است.
البته چنین بیمارانی به عمد از خودشان سلب مسئولیت نمیکنند، بلکه این یک واکنش طبیعی نسبت به ترس و اضطراب است. برای غلبه بر این دشواری درمانگر باید از بیمار بخواهد مشابه تمریناتی را که داخل مطب با حضور و نظارت او انجام میدهد، خارج از مطب و در زندگی روزمرهی خود نیز تکرار کند. تمرین و تکرار، یک بخش خیلی مهم از مراحل درمان است، اما در چنین شرایطی لزوم پیگیری تمرینات در عدم حضور درمانگر از اهمیت بالاتری برخوردار است.
باورهایی که بیش از اندازه به آنها بها داده شده
وجود باورهایی که بیش از اندازه به آنها بها داده شده مانع دیگری است که معمولا در روند درمان وسواس شستشو اختلال ایجاد میکند. برای مثال بیماری که معتقد است فقط با ۳۶ مرتبه شستشوی دستها میتواند بهطور کامل از شر آلودگیها خلاص شود و شستن کمتر از این مساوی با آسیب است، درگیر یک باور بیش بها داده شدهی شدید است.
وقتی شدت باورهای بیش بها داده شده بالا باشد، این باورها به دو طرف یک شمشیر دو لبه تبدیل میشوند. یک طرف این شمشیر نمایانگر افکار معقول (فرد به افکار غلط خود اذعان دارد، اما قادر به رهایی از وسواس شستشو نیست) و طرف دیگر آن نمایانگر افکار نامعقول (فرد به هیچوجه قادر به درک افکار غلط خود نیست) است.
فرد در چشم برهم زدنی میتواند لبهی شمشیر را برگرداند و تغییر جهت بدهد.
به همین علت اگر باورهای غلط بیمار در مورد لزوم شستشو خیلی شدید باشند، مدت درمان باید طولانیتر در نظر گرفته شود. متأسفانه پیشبینی نتیجهی درمان در این قبیل بیماران معمولا مثبت نیست، اما نه به این معنی که امیدوارکننده نباشد، زیرا در چنین شرایطی فقط کافی است که درمانگر به درمان قویتر یا افزایش مدت درمان یا ترکیبی از هر دو روی بیاورد.
🔻خودداری بیمار از انجام تمرینات
گاهی بیماران از شرکت در تمرینات مرتبط با درمان خودداری میکنند.
این مشکل اغلب زمانی اتفاق میافتد که ترس ناشی از انجام تمرینات رفتاری بهقدری زیاد باشد که فرد نتواند تحمل کند.
در اینجا درمانگر باید تمریناتی را تدارک ببیند که بیمار قادر به انجامشان باشد تا به این ترتیب فرد به شرکت فعال در تمرینات ترغیب شود.
کلید حل این مشکل خلاقیت است.
دکتر مَککِی تجربهی کار با بیمارانی را داشته است که درمانگران قبلی آنها بهعلت ناتوانی این افراد در انجام تمرینات، به همکاری مشتاقانه با بیمار تمایل نداشتند، این در حالی است که درمانگر باید در طراحی تمرینات خلاقیت و حوصله به خرج بدهد.
🔻پایداری درمان
اغلب مبتلایان به وسواس شستشو در صورت پیگیری درمان بهبود پیدا میکنند، اما مهم این است که درمان دارای اثرات پایدار باشد و علائم بیماری پس از مدت کوتاهی عود نکند. انجام بسیاری از تمرینات رفتاری وقتی بیمار به پایان دورهی درمان میرسد دیگر آزاردهنده و اضطرابآور نیستند، با این حال بیمار باید حتی پس از اتمام جلسات درمان همچنان به انجام تمریناتی که پیشتر باعث آزار و اضطراب او میشدند ادامه بدهد. تداوم خوددرمانی باعث پایداری بهبود حاصلشده میشود. درست همانطور که ورزش منظم برای حفظ سلامتی بدن ضروری است، مبتلایان به وسواس شستشو نیز برای پایداری نتایج مثبت درمان به انجام مداوم تمرینات ذهنی و رفتاری نیاز دارند تا بهلحاظ ذهنی سالم بمانند. اگر لزوم ادامهی این تمرینات را هنوز درک نکردهاید، شاید بهتر باشد این ضرورت را به مسواک زدن تشبیه کنیم و مؤکدا یادآور شویم که انجام تمرینات رفتاری به منزلهی مسواک زدن ذهن است و از برگشت بیماری جلوگیری میکند.
🔻کلام آخر
اگر به وسواس شستشو مبتلا هستید و هنوز هیچ اقدامی در جهت درمان انجام ندادهاید، بدانید که این بیماری در بسیاری از موارد قابل درمان است. پس چرا وقتی امید بهبودی هست، دست روی دست گذاشتهاید تا تمیزکاری و شستشوی افراطی همهی قوای جسمیتان را تحلیل ببرد! پژوهشهای متعدد نشان داده است زمانی که درمان به شیوهی درست انجام شود، علائم وسواس در ۸۰ درصد بیماران بهبود مییابد. راهکارهای درمانی مؤثر در این زمینه پیوسته در حال بهروز رسانی هستند و چه بسا در آیندهی نزدیک برای آن دسته از بیمارانی که سختتر نسبت به درمان جواب میدهند نیز درمان قطعی کشف شود.
منبع
برگرفته از: psychcentral.com psychcentral.com
_______
https://www.chetor.com/52621-درمان-وسواس-شستشو/
هدایت شده از درمانگاه دینے وسـواس
﷽
سلام بر تمامی خواهران محترم
این چند دقیقه را مطالعه کنید
و برای دیگر بانوان عزیز بفرستید😊
ای بانو💚
🤔 آیا میدانی #فلسفه_حجاب در خلاصه چیه؟!
🙄 خودم برات میگم که حجاب یعنی ای بانو تو #باارزشی .
تو #گرانی
تو #گوهری
خودت را ارزان نکن❌❌
👈 اگر آقایی بخواهد به تو نگاه کند باید #هزینه_اش را بپردازد.
👈 آن کسی که #تو انتخابش کنی به عنوان همسر در صورتی که تمام شرایط تو را پذیرفته باشد #حق نگاه به تو را دارد👌
♨️ اگر خودت را جلوی هر #بیگانه و #چشم_هرزه ای رها کنی و اجازه بدی که با نگاه به تو #خودشون رو #ارضا کنن
یعنی 🔥 ارزان شدی 🔥
➖➖➖➖
❤️ ارزش تو بسیار بسیار بالاتر است
بگذار این حقیقت را نیز برایت بگویم و خوب در مورد آن تامل کنی
🔰🔰
👿 آنهایی که دَم از آزادی میزنن
در حقیقت دنبال آزادی زنان نیستن❌
😈 بلکه دنبال آزادی رسیدن ِ
به زنان هستن⚠️
پس با آنان همنوا مشو❌
که تو را فریب می دهند✅
_
طوری لباس بپوش🧕
رفتار کن👀
صحبت کن🗣
که هرگز پرداشت نکنن که بازدید از تو برای همه آزاد است❌
تو #گرانی
#باارزشی
#گوهری
🔥 هرگز به انگیزه ازدواج پوشش و حجابت را خدشه دار مکن❌
👈 زیرا اگر کسی دل به تو بست مطمئن باش به خاطر ظاهرت بوده نه خودت😦
😈 چگونه میتوانی به کسی اعتماد کنی که چشمش کنترل ندارد ❌ و اگر روزی زیبایی ات را از دست دادی یا برایش تکراری شدی
با دختر دیگری ارتباط
برقرار خواهد کرد🔥
__
ای بانو❗️
فراموش نکن که اگر بخاطر خدا حرمت حجاب را نگه داری
برایت جبران خواهد کرد💕
چه متاهل
چه مجرد باشی
همسفر خوبی تا بهشت روزی ات خواهد کرد👌
فرزندان پاک از دامن تو باید پرورش بشن😍
💜 ای بانو❗️
نکند پایت بلغزد و خودت را تباه کنی
نکند با نامحرمی رابطه دوستی برقرار کنی🔥
💜 مطمئن باش بیشترین ضررش به تو بازخواهد گشت
چون تو #لطیفی
#احساسی
و #عاطفی هستی
از امروز گونه ای دیگر مراقب حجابت باش
ای بانوی فاطمی❤️
💓💓💓💓
#کپی_آزاد
هدایت شده از درمانگاه دینے وسـواس
🔰 دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
🔹️ "اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِي فِيهِ عَلَى كَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِلتُّقَى وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَسَاكِينِ؛
🔸️ #خدایا! در این روز از پلیدیها و پلشتیها پاکم ساز و بر قضای روزگار بردبارم گردان و به من توفیق پرهیزگاری و همنشینی با نیکان عطا فرما، به امید یاریات ای نور دیده درماندگان!»
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news |
هدایت شده از درمانگاه دینے وسـواس
4_5881724963299264135.mp3
3.97M
💠#تحدیر (تندخوانی) جزء #سیزدهم قرآن کریم
🎙 با صدای استاد معتز آقایی
⏰زمان : 32دقیقه
💌به دوستان خود هدیه کنید
کانال با قرآن خوشبخت شوید
─━━⊱✨⊰๑🕊๑⊱✨⊰━━─
@Quran_rahe_khoshbakhti
─━━⊱✨⊰๑🕊๑⊱✨⊰━━─
هدایت شده از درمانگاه دینے وسـواس
😈 #فلسفه_خلقت_شیطان 😈
سؤال: چرا خداوند تعالی، شیطان را آفرید؟🤔
✍ پاسخ:
⏪ شیطان موجودی از نوع جن، مکلف و مختار است و بنابر آیه « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛ جن و انس را نیافریدم مگر اینکه مرا عبادت کنند»(ذاریات/56)
⬅️ خداوند او را مانند سایر اجنه و انسانها، برای «عبادت» آفرید.
⬅️حضرت علی علیه السلام در خطبه قاصعه، مدت عبادت شیطان را شش هزار سال معرفی میکند1،
اما با این همه عبادت هنگامی که در معرض آزمایش الهی قرار میگیرد، سربلند و پیروز بیرون نمیآید؛ زیرا تکبر درونی اش، او را از فرمان الهی و سجده بر آدم ابوالبشر باز می دارد؛ ازاینرو از درگاه الهی رانده میشود و همین عاملی برای شرارت و دشمنی وی با انسان می گردد.2
⏪ پس خداوند، موجودی برای شرارت نیافریده است، بلکه خود ابلیس با عصیان پروردگار از مقام ملائکه رانده شد و در زمرۀ اشرار قرار گرفت و از این جهت نیز شیطان نامیده شد.3
↩️ از طرفی بنابر آیۀ « إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغاوِينَ؛
هرگز تو را بر بندگان من تسلط و غلبه نخواهد بود مگر گمراهانى كه از تو پيروى مىكنند.»(حجر/42) شیطان هیچ سلطهای بر بنی آدم ندارد مگر انسان هایی که با میل و اختیار خود از وسوسه های شیطان پیروی کنند.
↩️ بنابراین شیطان فقط نسبت به انسان های گمراهی که در دام او اسیر می شوند و از راه مستقیم منحرف می گردند، شرّ محسوب می شود و افرادی که با کمک نیروی عاقله، هدایت پیامبران و القای فرشتگان مقابل او ایستادگی کرده و به مخالفت با او می پردازند نه تنها وجود شیطان برایشان شرّ نیست، بلکه خیر و مایۀ رشد و تعالیشان است4؛
زیرا تکامل و تعالی انسان با انتخاب و اختیار خود او است، اختیار زمانی معنا پیدا میکند که انسان بر سر دو راهی خیر و شر قرار گیرد. چنانچه مولوی گفته:
⏹ در جهان دو بانگ می آید به ضدّ تا کدامین را تو باشی مستعدّ
آن یکی بانگش شور اتقیاء وان دگر بانگش فریب اشقیاء
🔴 ازاینرو باید موجودات گمراه کنندهای همچون ابلیس و جنود او وجود داشته باشند تا مقدمات تکامل اختیاریِ انسان فراهم گردد.5
🔻 #نتیجه
1⃣ شیطان موجودی مکلّف و مختار است که با اختیار خود به نافرمانی خداوند پرداخت و از رحمت خدا دور شد وگرنه این گونه نیست که خداوند موجود شروری را برای شیطنت آفریده باشد با این هدف که انسان ها را به گمراهی کشد. بلکه خداوند همه جن و انس را برای عبادت آفرید و شیطان(ابلیس) نیز که از طایفه جن بود سالها به عبادت خدا پرداخت اما به دلیل تکبر، از تکامل وجودی و تقرب الهی باز ماند.
2⃣ شیطان از آن جهت که موجود است منتسب به خدا و خیر است و همچنین از آن جهت که وسیلۀ آزمایش انسانها و تشخیص انسانهای خوب از بد و تکامل وجودی آنها می گردد نیز خیر است، اما برای برخی از انسانها که از وی پیروی میکنند و به گمراهی و انحطاط کشیده میشوند شر محسوب میگردد.
پی نوشت⏬
«وَ كَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ سَنَةٍ»(شريف الرضي، محمد بن حسين( 1414 ق) نهج البلاغة (للصبحي صالح). قم: مركز البحوث الاسلاميه، ص 287.)
جوادی آملی، عبدالله( 1389) تسنیم . ج10، محقق: سعید بندعلی، چاپ سوم، قم: اسراء، 294.
همان، تسنیم، ج20، ص454.
جوادی آملی، عبدالله(1396) رحیق مختوم: شرح حکمت متعالیه. ج20، محقق حمید پارسانیا، قم: اسراء، ص 297 و 298.
همان(1389) تسنیم. ج5، محقق احمد قدسی، چاپ پنجم، ص 672 ؛ همان ج16، ص265.
مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها.
➖➖➖➖➖➖
#زندگی_بدون_وسواس😍🌼
https://eitaa.com/joinchat/47710244C8039764c17
با نشر و تبلیغ کانال در ثواب فعالیت های آن سهیم باشید🔺🔺
➖➖➖➖➖➖➖