از میان زنان نیز فقط به نام حضرت مریم علیها السلام تصریح شده و سوره ای به نام ایشان نازل شده است، در حالی که از سایر زنان با اشاره یاد کرده است که عبارتند از: حواء، زن حضرت نوح و حضرت لوط، عائشه و حفصه، ساره و هاجر (همسران حضرت ابراهیم علیه السلام)، آسیه همسر فرعون، زلیخا و ... .
در حالی که طبق روایات متفق علیه شیعه و سنی، حضرت فاطمه علیها السلام سرور زنان اهل بهشت هستند، ولی نامشان در قرآن نیامده، ولی سوره ی کوثر درباره اش نازل شده و به رسول خدا صلی الله علیه وآله مژده داده است که از طریق او، نسلش را کثیر می گرداند.
اما از این طرف نیز به اسامی تعدادی از کافران و دشمنان خدا تصریح شده است: فرعون، هامان، قارون، سامری، جالوت و ابو لهب. بعضی دیگر مثل نمرود اسمشان در قرآن نیامده، ولی داستانشان ذکر شده است.
یا مثلا ماجرای بلعم باعورا[[5]] و آصف بن برخیا[[6]] اگر چه در قرآن ذکر شده، ولی اسمشان نیامده است.
بنابراین روشن شد که خداوند در بسیاری از موارد به ذکر اوصاف بسنده کرده و به اسامی تصریح نکرده است و ذکر یا عدم ذکر اسامی، تاثیری در ثبوت اصل مطلب نداشته و ارتباطی نیز به اهمیت آن ندارد.
7️⃣جواب هفتم:
نزول قرآن تا آخرین روزهای حیات رسول خدا صلی الله علیه وآله ادامه داشت و تنها عده ی کمی از صحابه مبادرت به کتابت آیات می کردند و کسانی که در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله قرآن را به طور کامل جمع نمودند، طبق روایت بخاری در صحیحش، تنها چهار نفر بودند[[7]] و در زمان خلافت ابوبکر بود که آیات پراکنده ی قرآن تحت عنوان یک کتاب به طور رسمی گرد هم آمد[[8]] و البته باز هم صحابه در مصاحف اختلاف داشتند و این امر تا زمان حکومت عثمان ادامه داشت تا اینکه او مصحف واحدی را به طور رسمی معرفی و منتشر کرد[[9]] و بقیه ی مصحف ها را سوزاند.[[10]]
حال با توجه به این سرگذشت جمع آوری و تدوین قرآن، آیا منطقی است که بگوییم اگر نام ائمه علیهم السلام در قرآن می آمد، اختلافی به وجود نمی آمد؟!
📚منبع:
کتاب امامت از منظر عقل و شرع
✍️حسین قربانی دامنابی
#پی_نوشت
[[1]] الکافی، ج 1، ص 286 ـ 288 / مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج 3 ص 213 قال المجلسی: الحدیث الأول: صحیح بسندیه
[[2]] در کتاب منزلت سنت و روایت، به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم.
[[3]] احزاب: 37
[[4]] کهف: 65
[[5]] اعراف: 175-176
[[6]] نمل: 40
[[7]] صحیح البخاری ج 4 ص 1913 ح 4717 حدثنا حفص بن عمر حدثنا همام حدثنا قتادة قال سألت أنس بن مالک رضی الله عنه من جمع القرآن على عهد النبی صلى الله علیه وسلم قال أربعة کلهم من الأنصار أبی بن کعب ومعاذ بن جبل وزید بن ثابت وأبو زید
[[8]] الإتقان فی علوم القرآن ج 1 ص 163 رقم 762 فإنما أمر الصدیق بنسخها من مکان إلى مکان مجتمعا وکان ذلک بمنزلة أوراق وجدت فی بیت رسول الله صلى الله علیه وسلم فیها القرآن منتشر فجمعها جامع وربطها بخیط حتى لا یضیع منها شیء
[[9]] الإتقان فی علوم القرآن ج 1 ص 166 رقم 775 وقال الحارث المحاسبی المشهور عند الناس إن جامع القرآن عثمان ولیس کذلک إنما حمل عثمان الناس على القراءة بوجه واحد على اختیار وقع بینه وبین من شهده من المهاجرین والأنصار لما خشی الفتنة عند اختلاف أهل العراق والشام فی حروف القراءات فأما قبل ذلک فقد کانت المصاحف بوجوه من القراءات المطلقات على الحروف السبعة التی نزل بها القرآن فأما السابق إلى الجمع من الحملة فهو الصدیق
[[10]] صحیح البخاری ج 4 ص 1908 ح 4702 وأرسل إلى کل أفق بمصحف مما نسخوا وأمر بما سواه من القرآن فی کل صحیفة أو مصحف أن یحرق
کتاب "هارون امت" به بازار کتاب قائمیه افزوده شد.
https://lohedana.ir/books/18385
توثیق الرجال در کتاب هارون امت
✅️ لیست توثیق بعضی از رجال راوی فضائل امیرالمومنین علیه السلام در کتاب هارون امت:
1️⃣يونس بن ارقم الكندي ص ٦٥
2️⃣ابوالصلت هروي ص ٦٧
3️⃣الحسين بن الحسن الاشقر ص ٦٩
4️⃣يحيي بن عبد الحميد الحماني ص ٦٩
5️⃣قيس بن الربيع الاسدي ص ٧٠
6️⃣عباية بن ربعي الاسدي ص ٧١
7️⃣محمد بن فليح الاسلمي ص ٨٧
8️⃣مبارك بن فضالة ص ٨٩
9️⃣شهر بن حوشب ص ٩٠
🔟محمد بن عمرو الحراني ص ١٠٩
1️⃣1️⃣عبد الله بن لهيعة ص ١٠٩
2️⃣1️⃣عمرو بن ابي المقدام البكري ص ١١١
3️⃣1️⃣حبان بن علي العنزي ص ١١٢
4️⃣1️⃣كثير بن زيد الاسلمي ص ١٣٣
5️⃣1️⃣الحارث بن عبدالله الاعور ص ١٣٤
6️⃣1️⃣يحيي بن سلمة بن كهيل ص ١٣٥
7️⃣1️⃣محمد بن حميد الرازي ص ١٣٨
8️⃣1️⃣عبدالله بن بكير الغنوي ص ١٣٩
9️⃣1️⃣الحسن بن ابي جعفر الجفري ص ١٤٥
0️⃣2️⃣علي بن زيد بن جدعان ص ١٤٦
1️⃣2️⃣زيد بن يثيع الهمداني ص ١٦١
2️⃣2️⃣اسباط بن نصر الهمداني ص ١٧٥
3️⃣2️⃣سويد بن سعيد الهروي ص ١٨٠
4️⃣2️⃣*ابن ابي الحديد المعتزلي ص ١٨٧
5️⃣2️⃣ابو هارون العبدي ص ١٩١
6️⃣2️⃣عبد الغفار بن القاسم ص ١٩٦
7️⃣2️⃣ابو هشام (ابن يزيد) الرفاعي ص ٢٠٩
8️⃣2️⃣عيسي بن راشد ص ٢١٧
9️⃣2️⃣سليمان بن قرم التميمي ص ٢٣٦
0️⃣3️⃣معاوية بن ثعلبة ص ٢٤٠
3️⃣1️⃣حكيم بن جبير الاسدي ص ٣٠٥
و...
جهت مطالعه و دانلود کتاب هارون امت، اینجا کلیک کنید.
✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی
✔️با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی
📜تعداد صفحات کتاب: ۳۳۲ ص.
هدایت شده از Ali Fani | علی فانی
19.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا اباالحسن یا علی ابن موسی ایها الرضا یاابن رسول الله
46.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 کتاب "هارون امت"
"اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام از مدارک معتبر اهل سنت"
✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی
✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی
📜تعداد صفحات: ۳۳۲ صفحه.
✅️ فایل pdf + متن تحت وب کتاب طبق معمول در وبلاگ وصایت و کتابخوان قائمیه قرار داده شد.
✔️ جهت تهیه ی کتاب به صورت چاپی به قیمت ۱۸۸ هزار ت با ارسال رایگان نیز به سایت انتشارات زرنوشت مراجعه کنید و یا پی وی پیام دهید.
@hosseing1994
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚معرفی تالیفات ما:
هارون امت | امتداد رسالت | مهدویت از دیدگاه اهل سنت | مظلومیت حضرت زهرا (س) | خلفا از نگاهی دیگر | منزلت سنت و روایت | امامت از منظر عقل و شرع | مظلومیت امام حسن مجتبی (ع) | اجر رسالت | دفاع از صحابه.
📥 فایل pdf + متن تحت وب کتاب ها در وبلاگ وصایت قرار داده شده است:
https://vesayat.blog.ir/post/299
✍️ #حسین_قربانی_دامنابی
عقد برادری پیامبر با امیر المومنین صلوات الله علیهما در مدارک معتبر اهل سنت.
📚منبع: کتاب هارون امت.
✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی
✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی
📜تعداد صفحات: ۳۳۲ صفحه.
✅️ فایل pdf + متن تحت وب کتاب طبق معمول در وبلاگ وصایت و کتابخوان قائمیه قرار داده شد.
✔️ جهت تهیه ی کتاب به صورت چاپی به قیمت ۱۸۸ هزار ت با ارسال رایگان نیز به سایت انتشارات زرنوشت مراجعه کنید و یا دایرکت پیام دهید.
#فضائل_امیرالمومنین #امام_علی #حضرت_علی #امیرالمومنین #فضائل_علی #پیامبر #برادری
پاسخ پیامبر (ص) به شبهه ی چرایی عدم کتابت وصیت در ماجرای قرطاس
✍ محمد بن سعد زهری (متوفای 230 هـ) با سند صحیح از ابن عباس روایت کرده است که در ماجرای حدیث قرطاس، بعد از اینکه به رسول خدا صلی الله علیه وآله اهانت شد، عده ای از صحابه به آن حضرت گفتند: آیا آنچه را خواستهاى بیاوریم؟
❗️رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
«آیا بعد از آنچه گفتید؟!》
پس به آن اجازه نداد.
@vesayat
کلمات کلیدی:
#حدیث_قرطاس #مطاعن_عمر #عدالت_صحابه #اثبات_حقانیت_شیعه #اهل_بیت #خلافت #امامت #اهل_سنت
مقاله ی اهل بیت کیانند؟
(برگرفته از کتاب 📚امتداد رسالت، تألیف حسین قربانی دامنابی)
✅ دانلود فایل pdf:
https://s18.picofile.com/d/8431614018/5a23848e-f50a-4d8e-a75d-74255498b20f/ahlebeyt.pdf
🌐 نسخه ی تحت وب:
http://vesayat.blog.ir/post/110
http://vesayat.blog.ir/post/247
✍یکی از مهم ترین ادله ی نقلی که افضلیت و امامت امام امیرالمومنین علیه السلام و فرزندانش را ثابت می کند، آیه ی تطهیر ( إِنَّمَا یرِیدُ اللَّـهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرا = خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.) است که بنا بر روایات متواتر اهل سنت، در حق پنج تن آل عبا علیهم السلام ؛ یعنی رسول الله ، امیرالمومنین ، حضرت زهرا و حسنین علیهم السلام نازل شده است.
🔷بعضی از اهل سنت که نزول این آیه در حق آل کساء را نتوانستند منکر شوند، با توسل به ماقبل و بعد آیه، زنان رسول الله صلی الله علیه وآله را نیز داخل در «اهل البیت» کرده و بدینوسیله سعی نمودند تا فضیلت اختصاصی آل کساء در این آیه را کمرنگ نموده و اذهان عموم را از اراده ی تکوینی و توفیقی که عصمت را می رساند، به سمت اراده ی تشریعی؛ یعنی عدم دلالت آیه بر عصمت سوق دهند.
🔶ما در این نوشتار به تفصیل با بررسی دقیق آیه ی شریفه، استناد به روایات معتبر اهل سنت، اعترافات علمای آنان و نیز تفسیر این آیه به کمک آیه ی وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَا « اهلت را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش.» و حدیث سد الابواب، مهر بطلان بر ادعای اهل سنت زده و ادعای شیعه را ثابت خواهیم کرد.
🔺فهرست:
مقدمه
تشریح نکات آیه ی تطهیر
واژه ی «إنّما»
واژه ی «عنکم»
واژه ی «لیذهب»
واژه ی «رجس»
عبارت «یطهرکم تطهیرا»
واژه ی «یرید الله»
طرح یک شبهه و پاسخ آن
برداشت عصمت از آیه در حدیث نبوی
نزول آیه ی تطهیر در حق پنج تن آل عبا
حدیث صحیح مسلم:
حدیث سنن ترمذی:
روایت صحیح حاکم:
نزول مستقل آیه ی تطهیر
روایت یکم از ام سلمه با 3 سند:
روایت دوم از ام سلمه:
روایت سوم از ام سلمه:
روایت چهارم از ام سلمه:
روایت از عمر بن ابی سلمه:
اعتراف علمای عامه به نزول خاصه آیه تطهیر در حق پنج تن آل عبا
1. ابو جعفر الطحاوی متوفای 321 هـ
2. ابوبکر محمد بن الحسین الآجری متوفای 360 هـ
3. حاکم نیشابوری متوفای 405 هـ
4. ابن ابی طالب مکی مالکی متوفای 437 هـ
5. جمهور اهل سنت به نقل ابن عطیه آندلسی متوفای 546 هـ
6. ابو منصور ابن عساکر متوفای 620 هـ
7. محب الدین الطبری متوفای 694 هـ
8. شمس الدین الذهبی متوفای 748 هـ
9. صلاح الدین الصفدی متوفای 764 هـ
10. ابن حجر العسقلانی متوفای 852 هـ
11. ابو زید الثعالبی متوفای 875 هـ
12. ابن حجر هیثمی مکی متوفای 973 هـ
13. نور الدین سمهودی متوفای 991 هـ
14. عبد الرؤوف المناوی متوفای 1031 هـ
15. محمد بن علی الشوکانی متوفای 1250 هـ
چند نکته پیرامون دخالت سیاق در آیه ی تطهیر
نکته ی اول:
نکته ی دوم:
نکته ی سوم:
نتیجه گیری:
اهل البیت در آیه ی وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاةِ
یکم: أنس بن مالک
دوم: أبو الحمراء هلال بن الحارث
سوم: ابو برزه
چهارم: ابو سعید خدری
پنجم: عبد الله بن عباس
البیت در حدیث سد الابواب
#امتداد_رسالت #آیه_تطهیر #اهل_بیت #اهل_بیت_کیانند #عصمت #اهل_سنت
مزایای کتاب "هارون امت" بر کتب مشابه
"اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام از مدارک معتبر اهل سنت"
✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی
✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی
تعداد صفحات: ۳۳۲ صفحه.
🎯اثبات خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام طبق مبنای مورد قبول اهل سنت (افضلیت خلیفه در شجاعت، علم، ایمان، عدالت و محبوبیت در نزد خدا و رسول)
🎯فقط استناد به روایات معتبر السند
🎯اثبات معتبر بودن روایات مورد استناد با استفاده از حکم علما و محققین عامه (علی الخصوص محققین معاصر) و بررسی های دقیق رجالی
🎯کوتاه کردن بررسی سندی روایات با استفاده از برنامه معتبر "جوامع الکلم" و کتاب "تحریر تقریب التهذیب"
🎯 توثیق بیش از سی رجال مهم و مورد اختلاف و اشکال عامه که شاید در هیچ کتاب و سایتی به این صورت مطرح نشده باشد.
🎯 تصحیح احادیث مهم با جمع آوری و بررسی دقیق همه ی طرق معتبر آنها؛ احادیثی مانند ثقلین، سفینه، هدایت، باب مدینه العلم، طیر مشوی و...که بعضی از این تصحیحات را هیچ جایی پیدا نمیکنید، چه برسد به اینکه همه را در یکجا بیابید!
🎯 جمع آوری همه ی اسانید معتبر وقایع تاریخی؛ مانند "دلاوری های امیرالمومنین علیه السلام در جنگ های بدر، احد، خندق، خیبر و حنین" ، "پیوند برادری امیرالمومنین با پیامبر علیهماالسلام"، "ازدواج حضرت امیر با حضرت زهرا علیهماالسلام به امر خدا" و موارد مربوط به "شان نزول بعضی از آیات فضائل".
و...
📥 دانلود pdf کتاب از پیکوفایل
📦💸 خرید کتاب چاپی به قیمت ۱۵۵ هزار ت (بجای ۱۸۸ هزار ت) با ارسال رایگان! به مناسبت #عید_غدیر