eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
116 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ بسم الله الرحمن الرحیم ❤️ 💠 توضیح مختصر دوره : در این دوره پاسخ اکثر مسائل و سوالات مردمی در زمینه احکام به صورت قاعده‌مند آموزش داده می‌شود: 🌾 موضوعات این دوره: 1. طهارت و نجاست 2. آشپزی و خانه داری 3. محرم و نامحرم 4. غناء و موسیقی 5. سفر و مسافرت 6. نگاه و پوشش 7. احکام اخلاقی 8. اماکن متبرکه، اسماء مقدسه و معذور شرعی 9. شکیات نماز 10. بلوغ و تکالیف 11. قواعد کلی تمام ابواب ( احتیاط واجب، جاهل قاصر و مقصر، رجوع به مساوی، ارشاد جاهل، کراهت در عبادات و معاملات و ...) 12. خمس و زکات 13. وسواس و راه حل‌ها 14. و .... ✍️ روش این دوره در هر بحث سه بخش بیان و ارائه می‌شود: 1. نگاه کلان یانقشه هوایی 2. جدول و نمودارها 3. کارگاه آموزشی 💎 پیشینه طرح: این طرح ثمره‌ی بیش از دو دهه فعالیت در زمینه احکام است که به صورت تدریجی و در مرور زمان و با توجه به سنجش و بازتاب آموزش مخاطبین کامل گردید و در چندین جا به صورت کلاس ارائه شده. چند نکته : 1. نمودارها، جداول و مطالب براساس آخرین فتاوای مراجع تنظیم شده است. 2. در هر باب راه حل و تسهیلات ذکر می‌شود. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
❤️ بسم الله الرحمن الرحیم ❤️ 💠 توضیح مختصر دوره #کارگاه_احکام: در این دوره پاسخ اکثر مسائل و سوالات
🌱 درس اول از باب طهارت و نجاست 👌این باب 4 تا درس دارد 🌿 نقشه هوایی باب طهارت و نجاست 4 تا موضوع دارد: 1. تنجیس. محدوده نجس شدن اشیاء 2. تطهیر . چگون اشیاء پاک می‌شوند. 3. برخورد. شرایطی که برای نجس شدن اشیاء لازم است. 4. اعلام . اگر شیء نجس شود لازم است به دیگران اعلام شود. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
✔️جدول و نمودار درس 👇👇
ویرگول (منبرکوتاه)
🍃 باب طهارت و نجاست _ درس اول 🌱مواد پیرامون ما در طول زندگی سه نوع هستند 1. گاز و بخار 2. جامدات 3. مایعات 👈 محدوده این سه نوع نسبت به نجس شدن به شرح زیر است: 🔹 گاز و بخار: تمام گاز و بخار و دودها و حتی شعله‌اى كه از نجس يا متنجّس برخيزد، پاك است. 👌 بیشترین سوالاتی که در این زمینه می‌پرسند، این موارد است: بخار ادرار و مدفوع، دود حشیش، بخار آب داغى كه نجسه، دود سوزاندن چیزهای نجس. 🔹 جامدات: اگر خیس و مرطوب باشند هنگام برخورد با نجس، فقط همان نقطه‌ی برخورد نجس می‌شود. جامدات مثل، بدن، لباس، کف دستشویی، کف حمام، دمپایی، کفش، در، دیوار، دستگیره در، ظروف، گوشی، کنترل، صندلی و دستگیره و فرمان ماشین و غیره ... 👌 نکته: مواد غذایی مانند روغن جامد، شیره، عسل، رُب گوجه فرنگی و مانند اینها، اگر روان نباشند یعنی طوری باشند كه اگر مقداری از آن را بردارند، بلافاصله و فوری جای آن پر نمیشود هرچند با فاصله پر شود، حکم جامدات را دارند. یعنی فقط جایی كه نجاست به آن رسیده، نجس می‌‌‌باشد و بقیه پاک است. نکته: بیشتر سوالات مردمی مربوط به جامدات است. 🔹 مایعات دو نوع هستند: آب و غیر آب و هر کدام دو بخش دارند زیاد و کم آب زیاد: مانند آب لوله کشی شهری: در برخورد با نجاسات هرگز نجس نمی‌شود مگر رنگ و بو بگیرد. 🌺 غیر آب و آب کم: اگر نجاست درون آن بیفتد نجس می‌شود ولی اگر با نجس برخورد کند فقط آن قسمت که با نجس برخورد کرده نجس است و بقیه که با نقطه نجس برخورد نکرده پاک است. نکته : این قاعده آخری خیلی کاربرد دارد. غیر آب مانند: بتادین، گلاب، شیر، دوغ، نوشابه، بنزین، نفت، روغن مایع، آبلیموه، آب میوه، شربت، گلاب و ... @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه بندگی آگاهانه خدا وند وتسلیم دربرابر اوامر الهی *آزمایشِ بندگان ازسنت ها وبرنامه های قطعی خداوند *مقیاس پاداش ها و کیفرها* شکی نیست تنها داشتن صفات درونی مقایس پاداش و کیفر نیست بلکه تا صفات خوب و بد انسان ظاهر نشود هرگز نمی توان کسی را به صفات درونی، کیفر یا پاداش داد و این صفات از طریق افعال و برداشت های انسان آشکار می گردد و ظهور آن بدون این که انسان در بوته امتحان قرار بگیرد امکان پذیر نیست و این خود یکی از انگیزه های امتحان خدا است که در سخنان امیر مؤمنان وارد شده است، آنجا که می فرماید: *«و ان کان سبحانه اعلم بهم من انفسهم، و لکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب* خداوند انسان را بهتر از خود او می شناسد ولی برای اینکه افعالی که ملاک پاداش و کیفر است آشکار گردد، آنان را در بوته امتحان قرار می دهد. *جدا سازی افراد نیک از افراد بد* سومین انگیزه برای آزمایش های الهی جدا سازی خوب از بد، و بد از خوب است زیرا در جامعه ای که همه ی گروه ها خود را انقلابی قلمداد کرده و به ظاهر از آن دفاع می کنند در حالی که گروهی از آنان منافق و ضد انقلابند، بهترین وسیله برای شناساندن افراد صالح و فاسد و مؤمن و منافق، آزمایش های الهی است، در غیر این صورت همه گروه ها با نقاب انقلابی در یک صف قرار گرفته و از یکدیگر تمیز داده نمی شوند قرآن در این مورد می فرماید: *«ما کانَ اللَّهُ لِیذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلی ما أَنْتُمْ عَلَیهِ حَتَّی یمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ»* هرگز خداوند مؤمنان را بر آنچه که هستند وا نمی گذارد تا ناپاک را از پاک جدا سازد. و در آیه دیگر می فرماید: *«لِیمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ وَ یجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلی بَعْضٍ فَیرْکمَهُ جَمِیعاً فَیجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ أُولئِک هُمُ الْخاسِرُونَ»* تا ناپاک را از پاک جدا سازد و ناپاک را روی هم قرار دهد، و همه را گرد آورده در دوزخ قرار دهد، آنان زیان کارانند *فلسفه آزمایش الهی* یکی از سنت‌های‌الهی و برنامه‌های قطعیِ خداوند، آزمایشِ مردم است. خدا ما انسان‌ها رو آزمایش میکنه، تا خودمون رو نشون بدیم، و خصلت‌های خودمون رو بروز بدیم. *آزمایشهای الهی متفاوته* گاهی اوقات، خدا با مال‌و‌ثروت ماها رو آزمایش می‌کنه... و گاهی اوقات هم با فقروتنگدستی و مشکلات... ولی ما که از پشتِ پرده خبر نداریم، راجع به این دادن‌ها و گرفتن‌ها، قضاوتهای نادرست می‌کنیم: *عجول وکفوربودن انسان* تا خدا بهمون نعمتی داد، زود مغرور میشیم و فکر میکنیم خبری هست فکر میکنیم خدا ما رو خیلی دوست داره فکر میکنیم ما بهترین بنده خدائیم از اون طرف، تا یه ذرّه سختی و مشکلات برامون پیش بیاد، دیگه فکر میکنیم دنیا به آخر رسیده فکر میکنیم خدا ما رو دوست نداره فکر میکنیم خیلی بدبختیم قرآن کریم در این باره می‌فرماید: *فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ* *وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ* امّا انسان، هنگامی که پروردگارش او را برای آزمایش، اکرام می‌کند و نعمت می‌بخشد.. مغرور می‌شود و می‌گوید: «پروردگارم مرا گرامی داشته است!» و امّا هنگامی که برای امتحان، روزیش را بر او تنگ می‌گیرد.. مأیوس می‌شود و می‌گوید: «پروردگارم مرا خوار کرده است!» *آزمایش الهی وسیله تربیت ورشدانسان* نه فقر و تنگدستی نشانه‌ی اهانت است، و نه ثروت و دارایی نشانه‌ی کرامت.. بلکه هر دو وسیله آزمایش هستند. این آزمایش‌ها، وسیله‌ی تربیت و رشدِ ما انسان‌هاست. سوره فجر آیه ۱۶ سوره فجر آیه ۱۵ نهج البلاغه، کلمات قصار شماره ی ۹۳. آل عمران آیه ۱۷۹. انفال آیه ۳۷ *التماس دعا* @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
پرسش: آیا در قرآن کریم حق مادر بیشتر از حق پدر دانسته شده است؟ پاسخ: قرآن کریم در چند آیه به حق والدین اشاره کرده و به مؤمنان فرمان داده که به پدر و مادر خود نیکی کنند. برای نمونه در آیه ۲۳ سوره اسراء، نیکی به پدر و مادر را در کنار توحید عبادی قرار داده و فرموده است: پروردگارت حکم کرده است که جز او دیگری را عبادت نکنید و به والدین خود احسان کنید: وَ قَضَیٰ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوٓا۟ إِلَّآ إِيَّاهُ وَ بِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَٰنًا که این بیانگر اهمیت زیاد احسان به پدر و مادر است. در ادامه آیه تأکید فرموده که اگر یکی از پدر و مادر یا هر دو به سن پیری رسیدند انسان نباید کوچکترین کلامی که موجب ناراحتی آنان شود بر زبان آورد و باید با آنان با ادب و احترام سخن بگوید: إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ ٱلْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَ لاَ تَنْهَرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا  در آیه بعدی به مؤمنان فرمان داده شده که در برابر والدین خود متواضع باشند و به پاس زحماتی که آن دو در کودکی برای وی کشیدند برای پدر و مادر خود دعا کنند: وَ ٱخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحْمَةِ وَ قُل رَّبِّ ٱرْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِی صَغِيرًا گرچه پدر و مادر هر دو حق عظیمی بر انسان دارند ولی خدای متعال در آیاتی پس از سفارش بر احسان به پدر و مادر، برای مادر حق ویژه‌ای بیان داشته و بر احترام به وی تأکید کرده است. مثلاً در آیه ۱۴ سوره لقمان به زحمات مادر در دوران دشوار حاملگی و شیردهی اشاره فرموده است:  وَ وَصَّيْنَا ٱلْإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُۥ وَهْنًا عَلَیٰ وَهْنٍ وَ فِصَٰلُهُۥفِی عَامَيْنِ أَنِ ٱشْكُرْ لِی وَ لِوَٰلِدَيْكَ همچنین در آیه ۱۵ احقاف نیز با اشاره به دوران حاملگی و شیردهی، بیان داشته که حداقل این دوران ۳۰ ماه است: وَ وَصَّيْنَا ٱلْإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيْهِ إِحْسَٰنًاۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُۥ كُرْهًا وَ وَضَعَتْهُ كُرْهًاۖ وَ حَمْلُهُۥ وَفِصَٰلُهُۥ ثَلَٰثُونَ شَهْرًا بنابراین گرچه احترام به پدر و مادر و احسان به آن دو بر هر مؤمنی واجب است ولی مادر حق ویژه‌ای دارد و باید به او توجه بیشتری داشت. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌸 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم🌸 🔵 واجب و حرام های الهی :مبارزه با بدعت ها 💢 با غصب منصب امامت و خانه نشینی اميرالمؤمنين علی علیه السلام که منصوب از جانب خدای متعال بود، بسیاری از حلال‌های خدا حرام و حرام‌های خدا حلال شد در نتیجه انحراف فراوانی چه در اصول و چه در فروع دین پدید آمد و احکام دین دچار تغییر و تبدیل شد. 💠 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از همان ابتدای شروع این بدعت بزرگ به مقابله جدی با آن بدون کم ترین تقیه‌ای پرداختند و از اصل دین یعنی امامت دفاع نموده و بدعت‌ها را آشکار و رسوا ساختند. 💢 برخی از احکامی که دچار تغییر و تبدیل شد مانند: 1. تکفیر یا تکتف (نماز خواندن با دست بسته) 2. تثویب (تغییر کلمات اذان) 3. تغییر در احکام وضو و..... ⭕ تکتف یا دست بسته یکی از مصادیق تغییر و تبدیل احکام که توسط خلفای غاصب انجام گرفت، تکفیر و تکتف به معنای دست روی دست گذاشتن در حالت نماز است و به اصطلاح با دست بسته نماز خواندن. 💠 حضرت آیت الله مکارم شیرازی دام ظله در رد چنین کاری فرمودند: فقط خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می توانند کیفیت نماز خواندن را بیان کنند و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با دست باز نماز می خواندند و فرمودند: صَلُّوا کَمَا رَاَیْتُمُونِی اُصَلِّی نماز بخوانید همان‌گونه که می بینید من نماز می خوانم. 📗 صحیح بخاری، ج ۲، ص ۴۴. در کتب اهل سنت نیز نماز خواندن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با دست باز بیان شده است. 📗 سنن ابن ماجه، ج ۱، ص ۳۳۷. بنابراین هیچ کس نمی تواند به سلیقه خود در نماز خواندن و کیفیت نماز خواندن تغییر ایجاد کند. 💠 خداوند متعال در قرآن می فرماید: قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ‏. 📗سوره یونس، آیه ۵٩. بگو آيا خداوند به شما اجازه داده يا بر خدا افترا مى بنديد يا پيش خود تحريم و تحليل مى‌كنید. 💠 امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: لَا تُکَفِّرْ فَاِنَّمَا یَصْنَعُ ذَلِکَ الْمَجُوس‏. 📗 کافی، ج ٣، ص ٣٣٧. در نماز تکفیر نکن که تکفیرکار مجوس است. ✍️ استفتاء از مقام معظم رهبری مدظله العالی سؤال: مشارکت ما شیعیان در نماز جماعت مساجد کشورهای دیگر با برادران اهل سنت که دست بسته نماز می‌خوانند، چگونه است؟ آیا تبعیت از آنان در تکتف بر ما واجب است یا آن که باید نماز را بدون تکتف بخوانیم؟ پاسخ: اقتدا به اهل سنت، براى رعايت وحدت جايز است و نماز خواندن با آنها صحيح و مجزى است، ولى تکتف واجب نيست و بلکه جايز نيست، مگر در صورتى که ضرورتى آن را اقتضا کند. 📗 اجوبة الاستفتائات، س ۶۰۳. 💠 مُهر گذاشتن برای سجده هم چنین مقام‌ معظم رهبری فرمودند: عده ای امروز به مُهر گذاشتن شیعه ایراد می گیرند. این دیگر محل کلام‌ نیست، چرا باید تقیه کنیم؟ ... بنده اعتقادم این است که ما در این قضیه، در مکه هم نباید تقیه کنیم. البته من سال ها پیش، این نکته را گفتم، اما آقایان، حرف مرا گوش نمی کنند. به نظر من سر مهر گذاشتن و‌ سر عدم تکتف و‌ تکفیر در نماز، ما نباید تقیه کنیم. مذهب ما این است. ما که امروز، اقلیت نیستیم، این که جزو چیزهای مُخلّ به وحدت نیست ... این که من مهر بگذارم یا نگذارم، جهالتی است که در ذهن او‌ فرو کرده اند که این‌ مهر، شرک است. ما باید این جهالت را از ذهن او خارج کنیم. بنابراین از چیزهایی که جزو‌ معارف رایج کشور ماست، اصلا نباید تقیه کرد، باید حقیقت را گفت ... باید این منطق وجود داشته باشد. نباید حالت انفعال و این که «جلوی اینها بد است» وجود داشته باشد. سخنرانی معظم له، مورخ: ۱۳۸۰/۱۲/۲۱. 📗 منشور حوزه و روحانیت، ج۳، ص ۲۸۵. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
✍درس دوم باب طهارت و نجاست 💎 قاعده برخورد
بسم الله الرحمن الرحیم 💎 قاعده برخورد این قاعده ۴ یقین دارد : 1. یقین به برخورد شی پاک با نجس 2. برخورد به همان نقطه نجس 3. وجود رطوبت 4. سرایت کننده ✍ توضیحات: برای نجس شدن اشیاء باید هر چهارتا با هم باشند و اگر یکی نباشد یا شک در بودنش باشد آن چیز پاکه و نجس نشده. 🌱نکته : تحقیق و بررسی لازم نیست و اگر تحقیق کرد و منجر به وسواس شد حرام است. 👌 قاعده برخورد مهمترین قاعد باب طهارت و نجاست و تقریبا 95 درصد سوالات این باب را می‌توان با آن جواب داد.‌ 🌿 منظور از سرایت کننده این که یک شی دیگر را خیس و مرطوب کند. 🔵 چربی پوست و سردی لوازم فلزی و شیشه‌ی رطوبت محسوب نمی‌شود و نجاست را انتقال نمی‌دهد. 🟣 عرق کف دست و نم رطوبت مسریه محسوب نمی‌شود و نجاست را انتقال نمی‌دهد. ✔️ منظور از یقین طبق نظر اکثر مراجع علم 100 در صد است و طبق نظر برخی اطمینان قوي 98 درصد به بالا است. 🔸نکته بسیار مهم : به طور کلّی، فرد - چه وسواسی و چه غیر وسواسی - الزم نیست بررسی کند و ببیند بدن یا لباسش یا شیء دیگر نجس شده یا نه و نیز الزم نیست دقّت نماید و ببیند آیا فلان شیء نجس با شیء دیگر برخورد کرده یا نه و یا اگر برخورد کرده، تری سرایت کننده داشته یا نه و در همۀ این موارد، حکم به پاکی اشیاء مذکور میشود. 📚 توضیح المسائل مراجع مسأله 121 تا ۱۳۲ کانالمون: @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 🔥غصب خلافت و تغییر احکام 1️⃣ جلسه اول 💠 سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت زوار و مجاورین کریمه اهل بیت علیهم السلام، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت عرض می نماییم. ♦️دفاع از حق و حقیقت ✍️ پس از غصب خلافت و خانه نشینی اميرالمؤمنين علی علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها خطبه هایی را در دفاع از حق اميرالمؤمنين علی علیه السلام خواندند و آسیب های پیروی از خلفا را بیان نمودند. در یکی از این خطبه ها که برای زنان مدینه بیان فرمودند به کلام خداوند متعال در قرآن اشاره نمودند: 📗أَ فَمَنْ يَهْدي‏ إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي‏ إِلاَّ أَنْ يُهْدى‏ فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ (یونس/35). آيا كسى كه هدايت به حق مى‌كند براى پيروى شايسته تر است يا آن‏ كس كه خود هدايت نمى‌شود مگر هدايتش كنند شما را چه مى‌شود چگونه داورى مى‌كنید . ♦️ زوال جامعه اسلامی دلیل نگرانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این بود که خلفای غاصب با کنار زدن منصب الهی امامت، زمینه‌های زوال و نابودی جامعه اسلامی را فراهم نموده و فرهنگ جاهلیت را مجدداً به جامعه بازگردانند. خلفای سوء و در ادامه آن علمای سوء، جامعه اسلامی را از مسیر اصلی خود منحرف نموده و بدعت های فراوانی را در دین ایجاد نمودند و احکام دین را تغییر داده و تبدیل به احکام دیگر نمودند، تا آن جا که شافعی از علمای اهل سنت نقل می کند: كلّ سنن رسول اللّه قد غيّرت حتي الصلاة. 📚 كتاب الام:۱/۲۰۸. تمام سنت های رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تغییر کرد حتی نماز!! 👈 نمونه هایی از بدعت ها برخی از بدعت هایی که خلفای غاصب در دین ایجاد کردند و در ادامه آن علمای سوء که از مکتب خلفای به ناحق تبعیت کردند آن را ترویج نمودند، عبارت است از: 1. تکفیر یا تکتف (نماز خواندن با دست بسته) 2. تثویب (تغییر کلمات اذان) 3. تحریم ازدواج موقت 4. تغییر احکام حج 5. تبدیل احکام طلاق در یک مجلس و..... ♦️نفرین های حضرت زهرا سلام الله علیها 💠 حضرت زهرا سلام الله علیها در واپسین لحظات زندگانی با برکت خویش غاصبان خلافت را نفرین کرده و فرمودند: نفرين ابد بر اين مكّاران، دور باشند از رحمت حق اين ستمكاران، واى بر آنان! از چه رو تمركز حق را در مركز خود سبب نگشتند؟ و از اين راه خلافت را از پايه‏ هاى نبوّت دور داشتند و از سرايى كه محل نزول جبرئيل بود، به ديگر سرا بردند و از يد قدرت كاردانان دين و دنيا خارج ساختند! به هوش! كه این زيانى بس بزرگ است! 📚 احتجاج، ج1، ص286. علیهم السلام 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 🔥غصب خلافت و تغییر احکام 1️⃣ جلسه اول 💠 سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 🔥غصب خلافت و تغییر احکام 2️⃣دوم ♦️یکی از دلایل نگرانی‌های به حق حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از غصب خلافت این بود که می‌دانستند غاصبان خلافت تمامی زحمات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را از بین خواهند برد و دین مبین اسلام را هم در اصول و هم در فروع دچار تحریف و تغییر و تبدیل می نمایند. ♦️آن حضرت می دانستند که آنان منصب امامت را تبدیل به خلافت و از خلافت تبدیل به سلطنت نموده و احکام دین را به دست علمای سوء تغییر خواهند داد تا همه را دچار تحریف و انحراف نمایند، به همین دلیل با تمام توان تا بذل جان شریف خویش و فرزند عزیزشان از حق اميرالمؤمنين علی علیه السلام و زحمات طاقت فرسای ۲۳ ساله پدر بزرگوارشان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دفاع نمودند. ♦️تکتف و تکفیر یکی از مصادیق تغییر و تبدیل احکام که توسط خلفای غاصب انجام گرفت تکتف و دست روی دست گذاشتن در حالت نماز است و به اصطلاح با دست بسته نماز خواندن. 💠 حضرت آیت الله مکارم شیرازی دام ظله در رد چنین کاری فرمودند: فقط خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می توانند کیفیت نماز خواندن را بیان کنند و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با دست باز نماز می خواندند و فرمودند: «صَلُّوا کَمَا رَاَیْتُمُونِی اُصَلِّی»نماز بخوانید همان‌گونه که می بینید من نماز می خوانم. 📚 صحیح بخاری، ج ۲، ص ۴۴٫؛ ♦️ در کتب اهل سنت نیز نماز خواندن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با دست باز بیان شده است. 📚 سنن ابن ماجه، ابن ماجه، ج ۱، ص ۳۳۷٫. بنابراین هیچ کس نمی تواند به سلیقه خود در نماز خواندن و کیفیت نماز خواندن تغییر ایجاد کند. 📗 خداوند متعال در قرآن می فرماید: قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ‏ (یونس/59). بگو آيا خداوند به شما اجازه داده يا بر خدا افترا مى بنديد يا پيش خود تحريم و تحليل مى‌كنید. 💠 امام محمد باقرعلیه السلام فرمودند: «لَا تُکَفِّرْ فَاِنَّمَا یَصْنَعُ ذَلِکَ الْمَجُوس‏» کافی، ج ۳، ص ۳۳۷٫؛ در نماز تکفیر نکن که تکفیرکار مجوس است. ✍️ استفتاء از مقام معظم رهبری مدظله العالی مشارکت ما شیعیان در نماز جماعت مساجد کشورهای دیگر با برادران اهل سنت که دست بسته نماز می‌خوانند، چگونه است؟ آیا تبعیت از آنان در تکتف بر ما واجب است یا آن که باید نماز را بدون تکتف بخوانیم؟ پاسخ: اقتدا به اهل سنت، براى رعايت وحدت جايز است و نماز خواندن با آنها صحيح و مجزى است، ولى تکتف واجب نيست و بلکه جايز نيست، مگر در صورتى که ضرورتى آن را اقتضا کند. 📚 اجوبه الاستفتائات، س ۶۰۳. علیهم السلام 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 🔥غصب خلافت و تغییر احکام 2️⃣دوم ♦️یکی از دلایل نگرانی‌های به حق حضرت فاط
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 🔥غصب خلافت و تغییر احکام 3️⃣ سوم ♦️ با کنار زدن امامت که یک منصب الهی است از رهبری و مدیریت جامعه اسلامی و جایگزینی خلافت به جای آن و پس از آن سپردن اداره جامعه اسلامی به سلطنت و پادشاهی از آل امیه و آل مروان تا آل سعود و آل خلیفه، تمامی بنیان های دین متزلزل شده و جامعه دینی به قهقرا و جاهلیت بازگشت و اسلام رو به افول و زوال نهاد. ♦️ اندوه دائمی و نگرانی حقیقی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از غصب خلافت و غصب فدک و واژگونی ارزش های دینی جامعه نبوی به همین دلیل بود که جامعه اسلامی از مسیر الهی خویش در تمام اصول و فروع دین منحرف شد. ♦️ پس از تغییر اصول دین توسط خلفا در بسیاری از فروع دین نیز تغییراتی ایجاد شد از جمله: ١. تثویب به معنای اعلام پس از اعلام در اذان است. یعنی بعد از گفتن «حی علی الصلاة»، عبارت «الصلاة خیر من النوم» اضافه شد که به نظر فقهای شیعه این کار بدعت و حرام است. خلیفه دوم، هم عبارت «حی علی خیرالعمل» را از اذان حذف کرد و هم عبارت جعلی و بیهوده «نماز از خواب بهتر است!!!» را به اذان اضافه کرد، در حالی که کلمات اذان از جانب خداوند متعال نازل شده و هیچ کس حق تغییر آن را ندارد. 💠 شهادت ثالثه قرار دادن عبارت «اشهد أن علیا ولی الله» در اذان پس از عید غدیر خم مطابقت با آیات و روایات قرآن دارد. چرا که خداوند متعال در قرآن، ولایت و سرپرستی را مخصوص خدا، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اميرالمؤمنين علی علیه السلام می داند. 📗 إِنَّما وَلِيُّكُمُ‏ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ (مائده/55). سرپرست و رهبر شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آوردند: همان كسانى كه نماز را برپا مى‌دارند و در حال ركوع زكات مى‏ پردازند. 💠 امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس به وحدانیت خدا و نبوت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شهادت ‌دهد، باید به ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام نیز شهادت بدهد. 📚 احتجاج طبرسی، ج ۱، ص ۱۵۸. ٢ . تأمین به معنای گفتن آمین در نماز پس از خواندن سوره حمد که یکی از مبطلات نماز است. 🌸 در روایاتی که پیرامون کیفیت نماز خواندن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمده گفتن آمین بعد از سوره حمد نیامده و ائمه اطهار علیهم السلام از چنین کاری نهی فرموده اما فرمودند به جای آن بگویید: الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ رَبِ‏ الْعالَمِين‏ 📚 وسائل الشيعة، ج‏6، ص: 67 ✍️ نظر فقهای شیعه چهارمین مبطلات نماز آن است كه بعد از خواندن حمد، آمين بگويد ولى اگر اشتباهاً يا از روى تقيه بگويد، نمازش باطل نمى‌شود. 📚 توضيح المسائل مراجع تقلید؛ ج‌1، ص: 617 💠 شیخ طوسى: گفتن آمین، نماز را باطل مى کند، چه آهسته باشد چه بلند، در آخر حمد باشد یا قبل از آن، از سوى امام باشد یا مأموم در هر حال. 📚 الخلاف، ج ۱، ص ۳۳۲. 💠 دلیل حرمت آمین سوره حمد دعا نیست و انسان نمی تواند آن را به قصد دعا در نماز بخواند تا نیاز به گفتن آمین باشد، بلکه سوره حمد قرآن است و کلام خدا است نه کلام انسان و در نماز باید سوره حمد را به قصد قرآن بخواند نه به قصد دعا کردن. کلمه آمین ، سخن و گفتار خارجی است و کلام آدمی محسوب می شود و لذا نماز را باطل می کند ولی کلمه الحمد الله رب العالمین خودش کلام خداست و قرآن است و خواندن قرآن در نماز اشکالی ندارد. 🌸 در کتب اهل سنت از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله روایت شده که در نماز، هیچ سخنى از کلام آدمیان شایسته نیست گفته شود. 📚صحیح مسلم، ج 1، ص 381، ش 537. علیهم السلام 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💬سوال: 🔰 آيا صلوات فرستادن و يا نماز خواندن و کارهاي مستحبي ديگر در روز جمعه 2برابر محاسبه ميشود؟ ✅پاسخ: ✍ بله. کارهای خیر در شب و روز جمعه، دو برابر ثواب دارد. در حدیث «اعلموا أن الخیر و الشرّ یضاعف یوم الجمعة» (برقی، احمد، المحاسن، ج 1، ص 57 ـ 58، ح 95) از امام علی (علیه السلام) نقل شده که فرمود: کار نیک و کار بد در روز جمعه، دو برابر خواهند شد. 🔺یعنی ثواب کار نیک، دو برابر و عقاب کار بد، دو برابر خواهد بود. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 🔥غصب خلافت و تغییر احکام 3️⃣ سوم ♦️ با کنار زدن امامت که یک منصب الهی اس
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 🔥غصب خلافت و تغییر احکام 4️⃣ جلسه چهارم ♦️ با تغییر امامت و تبدیل آن به خلافت، تمامی اصول دین و فروع دین دچار تحریف و تغییر شد. ♦️ کنار گذاشتن امام نور، باعث روی کار آمدن امام نار شد و تمامی اندیشه های الهی، تفکرات دینی و حتی عقل و عرف جامعه نیز تغییر کرد و به فرمایش خداوند متعال در قرآن، جامعه از نورانیت اسلام خارج و به ظلمت کفر بازگشت. 📗 وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ‏ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ (بقره/257). كسانى كه كافر شدند، اولياى آنها طاغوت مى‌باشد كه آنها را از نور به سوى تاريكي ها بيرون مى‏ برند، آنها اهل آتش‏ند و هميشه در آن خواهند بود. ♦️ نگرانی های حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به همین دلیل بود که جامعه نبوی پس از غصب خلافت تبدیل به جامعه اموی خواهد شد. ♦️ تغییر سنت ها و رواج بدعت ها حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السلام پس از غصب خلافت و منحرف شدن اصول و فروع دین از جایگاه خود فرمودند: تعجب است از قومى كه مى‌بینند سنّت پيامبرشان كم كم و دسته دسته تبديل و تغيير مى‌یابد و با اين همه راضى مى‌شوند و انكار نمى‏ كنند بلكه در دفاع از بدعت ها غضب مى‌كنند و كسانى را كه ايراد بگيرند و آن را انكار كنند سرزنش مى‏ نمايند. سپس قومى بعد از ما مى‌آیند و بدعت و ظلم و از پيش خود ساخته‌های او را تابع مى‌شوند و بدعت‌های او را سنّت و دين مى‏ شمارند و به وسيله آن به پيشگاه پروردگار تقرّب مى‏ جويند. 📚 کتاب سلیم بن قیس/ج ۲/ ص ۶۷۶. ♦️نماز تراویح یکی دیگر از صدها و هزاران تحریف و بدعتی که خلفای جور بنا نهادند، نماز تراویح است که در ماه مبارک رمضان خوانده می شود. 🌸نافله های ماه مبارک رمضان به غیر از نمازها و نافله های ۵۱ رکعتی یومیه، در شب های ماه مبارک رمضان نماز های مستحبی دیگری به منظور تهجد و شب زنده داری مؤمنین روزه دار قرار داده شده است مانند: ١. از شب اول ماه مبارک رمضان تا شب بیستم، هر شب 20 رکعت. ٢. از شب بیستم تا شب سیم هر شب، 30 رکعت. ٣. شب های قدر، بیست و یکم و بیست و سوم، هر شب 100 رکعت. 🌸 کیفیت خواندن نماز مستحبی ♦️ نمازهای مستحبی و نافله باید به صورت فرادا خوانده شود و در زمان ابوبکر نیز به صورت فرادی خوانده می‌شد، اما خلیفه دوم آن را به صورت جماعت و در مسجد الزامی نمود و برای آن امام جماعت تعیین کرد و گفت خوب بدعتی است. 📚 صحیح بخاری، ج۲، ص۲۵۲. 🌸دیدگاه اهل بیت عليهم السّلام پيامبر خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمودند: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ الصَّلَاةَ بِاللَّيْلِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ مِنَ النَّافِلَةِ فِي جَمَاعَةٍ بِدْعَةٌ أَلَا فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَ كُلَّ ضَلَالَةٍ سَبِيلُهَا إِلَى النَّارِ قَلِيلٌ فِي سُنَّةٍ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ فِي بِدْعَة «اى مردم، نماز نافله در شب ماه رمضان به صورت جماعت بدعت است، آگاه باشيد كه هر بدعتى گمراهى است، و هر گمراهى راهش به سوى آتش دوزخ است. كار كمى که سنّت باشد از كار بسياری که بدعت باشد بهتر است». 🌸سیره اهل بیت عليهم السّلام نپذیرفتن نماز تراویح به جماعت بود. از امام صادق عليه السّلام در مورد نماز در ماه رمضان سوال شد، آن حضرت فرمودند: زمانی که حضرت علی عليه السّلام خلیفه شده و به کوفه آمدند، از فرزندش امام حسن عليه السّلام خواستند مردم را از خواندن نماز تراویح به جماعت نهی کند؛ مردم بعد از شنیدن سخنان امام حسن عليه السّلام با گفتن وا عمراه، اعتراض خود را بیان کردند. حضرت علی علیه السلام فرمودند: رهایشان کنید تا بخوانند. 📚وسائل الشيعه، ج‏8، ص: 46. علیهم السلام 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 🔥غصب خلافت و تغییر احکام 5️⃣ جلسه پنجم 🌸 امام محمد باقر عليه السّلام فرمودند: بناى اسلام بر پنج چيز استوار است؟ نماز و زكات و حج و روزه و ولايت. زراره گويد به حضرت عرض كردم: كدام يك از اين ها برتر است؟ فرمودند: ولايت برتر است. زيرا ولايت كليد آنهاست و شخص والى دليل و راهنماى آنهاست. 📚 الكافي ؛ ج‏2 ؛ ص18. ◀️ جهاد فاطمی اقدامات اساسی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، از خطبه خوانی و افشاگری، اشک و گریه و نفرین، اسراء شبانه، تا وصیت روشنگرانه، در برابر اولین بدعت در جهان اسلام که همان سقیفه بنی ساعده بود، به این دلیل بود که بدعت شوم سقیفه، بدعت های فراوان دیگری را در جهان اسلام، هم در فروع و هم در اصول به وجود آورد. ◀️ نتایج شوم سقیفه سقیفه، امامت را که هدایت گر و راهنمای بشریت از جانب خداوند متعال بود کنار گذاشت و ساختار حکومت اسلامی و حاکمیت دینی را به طور کامل و در همه ابعاد تغییر داد و تا آنجا پیش رفت که همین امت به ظاهر اسلامی، فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را در کربلا به شهادت رسانده و به این جنایت افتخار کردند. ♦️ شکل گیری مکتب سقیفه أمير المؤمنين عليه السّلام فرمودند: از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله شنيدم كه مى‏ فرمود: «شما چگونه خواهيد بود وقتى كه گرفتار فتنه‌ای طولانی شويد كه در آن فتنه، افراد صغير جوان شوند و پيران فرسوده گردند، تا آن جا كه جمعى آن را سنّت و آيين خويش سازند، و اگر تغيير يابد اعتراض كرده و گويند كه فعل منكرى آورده، در آن فتنه سنّت، دستخوش تغيير شده و گرفتارى، شديد گردد... مردم به غير دين تفقّه كنند و بدون عمل تنها مى‏ آموزند، و با انجام امور آخرت، دنیا را طلب مى‌كنند ». سپس أمير المؤمنين عليه السّلام فرمودند: واليان پيش از ما متصدّى كارهايى بزرگ و امرهايى عظيم شدند و از روى عمد با رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله مخالفت كردند، و اگر من مردم را از آن منع و امر به ترك آن نمايم، و بخواهم ايشان را برگردانم، تمام لشكرم از اطراف من پراكنده شوند، تا جايى كه فقط من و معدودى از شيعيانم باقى بمانيم، همان کسانی كه به فضل‏ و امامت من از كتاب خدا و سنّت پيامبر معرفت يافته‌اند، 🔥بدعت های ناتمام برخی از بدعت هایی که اهل سقیفه بنیان نهادند عبارت است از: 1. تغییر مقام ابراهیم علیه السلام 2. غصب فدک 3. صدور احکام قضایی خلاف دین 4. حیف و میل گسترده بیت المال 5. صدور حکم نکاح بر خلاف قران 6. تحریم متعه حج 7. تحریم نکاح منقطع 8. تغییر در حکم نماز میت 9. تغییر احکام نماز 10. اجرای طلاق بر خلاف سنت 11. اخذ زکات بر خلاف دستور قرآن 12. تغییر در احکام وضوء، غسل و تیمم 📚 احتجاج طبرسی/ ۱/ ۲۶۳. 🔥 نتیجه تغییر سنت به بدعت پیروان سقیفه با این بدعت های عظیم باعث رنجش، آزار و اذیت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و مؤمنین واقعی شدند. و این آزارها عواقب ناگواری را در دنیا و آخرت برای آن ها به جای گذاشت. خداوند متعال در قرآن می فرماید: إِنَّ الَّذينَ يُؤْذُونَ‏ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهيناً (احزاب/57). آنان كه خدا و رسول او را مى‏ آزارند، خداوند در دنيا و آخرت آنها را لعنت مى‌كند و براى ايشان عذابى خواركننده مهيا ساخته است. علیهم السلام 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
✍️درس سوم باب طهارت و نجاست 📣 قاعده اعلام #کارگاه_احکام
🌱باب طهارت و نجاسات 💠 درس سوم 📣 قاعده اعلام: اگر چیزی نجس شد آیا باید به دیگران اطلاع داد؟ 🔹 اگر سبب نجس شدن، شما و فرزند نابالغ شما نباشید گفتن لازم نیست. 🔸 اگر سبب نجس شدن، شما و فرزند نابالغ شما باشید دو بخش دارد: در خوردنی ها باید گفت. در بقیه چیزها گفتن لازم نیست. مگر در « هم » ها یعنی هم‌خانواده، هم‌حجره، هم‌اتاقی که وسایل مشترک دارند و اگر نگوید باعث می‌شود از طرق وسایلی مانند ظروف، خوردنی و آشامیدنیها نجس شوند. (ملاک خوردنی و آشامیدنیها است) ✔️ چند نکته مهم : 👌در مورد خوراکیها فقط آنچه را که یقینی و قطعی می‌دانید نجس شده، را باید گفت. و اگر ظن و گمان دارید که نجس شده، گفتن جایز نیست. ❌⛔️ تجسس و بررسی که ببینید وسایل دیگران توسط شما یا فرزندتان یا دیگران نجس شده، لازم نیست. 🕌 مسجد حکم خاص خود را دارد که باید تطهیر کرد یا به خادم گفت. 🌾 اسلام طهارت واقعی را فقط در دو جا می‌خواهد 1. خوردنی و آشامیدنی‌ها 2. آب وضو و غسل 👈 برخی موارد مورد ابتلاء 🤔 اگر در مسافرت، مسافرخانه محل اقامت نجس شود لازم است كه صاحبش را باخبر كنیم، يا موظف به تطهيرش هستیم؟ 🏬 خونه اي رو چن سال اجاره كرديم و الان که از اين خونه داريم ميريم چن جاش نجس شده، آیا باید به صاحبخانه یا مستاجر بعدی بگیم؟ یا بشوريم؟ 😓 به مهمونی یکی از اقوام رفته بودیم بچه م شب پتو و تشک آنها را نجس کرد، بهشون بگم، وظیفه چیه؟ 💪دو تا مساله مرتبط: 😱اگر وسایل دیگران را نجس کردیم و به آنها نگویم، حق الناس نیست؟ 🤔 وقتی وسایل دیگران را نجس کردیم. اگر بعد از چند وقت دیگر به منزل آنها رفتیم آیا می‌توانیم از آن وسایل استفاده کنیم؟ و با دست خیس به آن وسایل دست بزنیم؟ 📚 توضیح المسائل مراجع م 143 تا 146، 2056 و 2057 آقا رساله آموزشی ج 1 درس 9 و اجوبه ﺱ277 و 282 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🔺 نماهنگ | 🎙 بانوای: ـــــــــــــــــــــــ 🔺رهبر انقلاب بعد از مراسم دیشب، به حاج مهدی گفتند این مرثیه‌ی شما (اشاره به مداحی ‎)‌ کار یک منبر نه بلکه کار چند منبر رو با هم کرد. ـــــــــــــــــــــــ پایگاه خبری صابرین نیوز https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
۱.حضرت فاطمه (علیها السّلام)فرمودند: مَن اَصعَدَ إلَی اللهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اَهبَطَ اللهُ اَفضَلَ مَصلَحَتِه؛ هر کس عبادت خالص خود را به سوی خداوند بالا فرستد (و پیشکش آستان او کند)، خدا هم بهترین مصلحت خود را بر او فرو می فرستد. مجموعه ورّام، ج ۲، ص ۱۰۸ شرح حدیث: اگر گفته اند: «از تو حرکت، از خدا برکت» در زمینه ی مسائل عبادی و معنوی هم چنین است. خداوند عبادتهای ریایی و متظاهرانه را قبول نمی کند.اصلاً چنین عبادتی حالت «صعود» ندارد و بالا نمی رود و در حد و مرتبه ی زمین و مادیات و نفسانیات باقی می ماند. اما پروردگار خلوص در عبادت را می پذیرد و پاداش می دهد. اخلاص بالی می شود که اعمال را به پرواز در می آورد و تا عرش خدا می برد.کسی که بخواهد عبادتش پذیرفته ی خالق گردد، باید آن را به «اخلاص» مجهز کند تا زمینه ی صعود داشته باشد. خدا کریم است و به اقتضای کرم خویش آنچه را به مصلحت بنده ی مخلص خود بداند به او عطا می کند و از خزانه ی غیب و گنجینه ی جود خود به بنده اش ارزانی می دارد. انجام عمل خالص و عبادت بی ریا بسی دشوار است. عاملان گاهی در باتلاق ریا می افتند و اعمال گاهی به تظاهر و مردم فریبی و دنیاخواهی آلوده می شود. مخلصان هم به تعبیر روایات در «خطر عظیم» اند و ابلیس وسوسه گر پیوسته می کوشد تا نیتها را خراب و اعمال عبادی را آلوده به ریا کند. اگر بنده عبادت خالص به درگاه خدا بفرستد، او بهترین صلاح و مصلحت را به وی می بخشد. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
شیعه فاطمه سلام الله علیها 💠 مردي به همسرش گفت : نزد فاطمه عليها السلام دختر رسول خدا صلي اللّه عليه و آله برو و درباره من از او سوال كن كه آيا من شيعه شما هستم يا خير؟ همسرش نزد فاطمه عليها السلام رفت و از او سوال كرد. حضرت فرمود: به او بگو: ان كنت تعمل بما أمرناك وتنتهي عما زجرناك عنه فأنت من شيعتنا و الا فلا. یعنی اگر به آنچه تو را امر كرديم عمل مي كني و از آنچه نهي كرديم پرهيز مي كني تو از شيعيان ما هستي و گرنه شيعه ما نيستي . زوجه آن مرد گويد: جواب فاطمه عليها السلام رابه شوهرم رساندم. او گفت : واي بر من چه كسي از گناهان و خطاها بدور است ! پس من در اين صورت براي هميشه در جهنم هستم زيرا هر كسي از شيعيان آنها نباشد هميشه درآتش جهنم است . همسرش دوباره به خدمت فاطمه عليها السلام مي رسد و سخن شوهرش را به آن حضرت مي رساند. فاطمه عليها السلام مي فرمايد: به او بگو آنطور كه گمان كردي نيست ، شيعيان ما از بهترين افراد اهل بهشت هستند. و هر كس ما را دوست بدارد و دوستان ما را هم دوست بدارد و دشمن دشمنان ما باشد و با قلب و زبانش ايمان آورده است اگر مخالفت با امر و نهي ما كند شيعه ما نيست گرچه به بهشت مي رود اما بعد از آنكه بوسيله بلاها و سختي ها از گناهانشان پاك شوند يا با انواع سختي ها در عرصه هاي قيامت و يا ورود در طبقه بالاي جهنم كه عذاب مي شوند پاك گردند آنگاه بخاطر محبتي كه به ما دارند از جهنم نجاتشان مي دهيم و به نزد خود مي بريم. 📚 قصه هاي تربيتي چهارده معصوم (عليهم السلام) / محمد رضا اکبري 📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
✍️درس چهارم باب طهارت و نجاست 🍃 قاعده شستشو