eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
116 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
48.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همه ما در معرض خطریم ... همه تا هستیم باید اداء دِین کنیم .. روز  هشتم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8a
سلام علیکم به به دو بهار هم زمان آمده است نوروز ز ره با رمضان آمده است با عطر گل و بهار قرآن ، امسال انعام خدا ز آسمان آمده است 💠 اهل دقت از تحویل سال به تَحَوُّلِ حال می رسند! تحویل که دست من و شما نیست به امر او می گردند تحول (دگرگون شدن) هنر ماست! 💫 زمان مناسبی است برای آغاز، برای خلوت با خود برای... 🌹تحوُّلَت مبارک🌹 سال خوبی در پناه امام زمان علیه السلام داشته باشید. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
43.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوعامل موثر درختم به خیرشدن مشکلات نوبت شعار دهندگان هم میشود.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ‍ ‍ 🔰خدیجه (س) بانوی مدیریت و ایثار و آرامش ✅ ایمان و وزارت و تاثیر روانی حضرت خدیجه برای پیامبر رحمت (ص) «ابن اسحاق» می گوید: «خدیجه اولین کسی است که به خدا و رسولش ایمان آورد و آن چه را پیامبر فرمود تصدیق کرد. خداوند اندوه پیامبر را توسط خدیجه برطرف می کرد و راه را برای ادامه ی رسالت او هموار می ساخت. او می افزاید: «خدیجه برای اسلام وزیر صداقت بود. این بانو دوراندیش، شریف و خردمند بود و خداوند برایش مقام باکرامتی را در نظر گرفت.» ✅ وصایای سوزناک حضرت خدیجه چون بیماری خدیجه شدت یافت، عرض کرد: یا رسول الله! چند وصیت دارم: من در حق تو کوتاهی کردم، مرا عفو کن. پیامبر (ص) فرمود: هرگز از تو تقصیری ندیدم و نهایت تلاش خود را به کار بردی. در خانه ام بسیار خسته شدی و اموالت را درراه خدا مصرف کردی. عرض کرد: یا رسول الله! وصیت دوم من این است که مواظب این دختر باشید؛ و به فاطمه زهرا (س) اشاره کرد. چون او بعد ازمن یتیم و غریب خواهد شد. پس مبادا کسی از زنان قریش به اوآزار برساند. مبادا کسی به صورتش سیلی بزند. مبادا کسی بر اوفریاد بکشد. مبادا کسی با او برخورد غیر ملایم و زننده ای داشته باشد. اما وصیت سوم را شرم می کنم برایت بگویم. آن را به فاطمه عرض می کنم تا او برایت بازگو کند. سپس فاطمه را فراخواند و به وی فرمود: نور چشمم! به پدرت رسول الله بگو: مادرم می گوید: من از قبر در هراسم؛ از تو می خواهم مرا درلباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی، کفن کنی. ✅ روش پیامبر رحمت (ص) بعد از رحلت خدیجه پیغمبر خدا (ص) شخصا خدیجه را غسل داد، حنوط کرد و با همان پارچه ای که جبرئیل از طرف خداوند عزوجل برای خدیجه آورده بود، کفن کرد. رسول خدا (ص) شخصا درون قبر رفت، سپس خدیجه را در خاک نهاد و آنگاه سنگ لحد را در جای خویش استوار ساخت. او بر خدیجه اشک می ریخت، دعا می کرد و برایش آمرزش می طلبید. از عایشه روایت است : هیچگاه نمی شد که رسول خدا از خانه بیرون رود جز آنکه خدیجه را یادمی کرد و ستایش و مدح او را می نمود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
46.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امداد های غیبی و چالش ها دل ها و محبت دست خداست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ( وظیفه مسافر مردّد در اقامت ده روز) مسافری که در جایی اقامت کرده و نمی‌داند ده روز می‌ماند یا خیر، وظیفه‌اش نسبت به نماز و روزه چیست؟ جواب: نماز او شکسته است و روزه‌اش صحیح نیست، مگر اینکه سی روز به حالت تردید در یک جا اقامت نماید که در این صورت از روز سی و یکم ـ تا زمانی که در آنجا حضور دارد ـ نمازش تمام و روزه‌اش صحیح است هر چند قصد اقامت ده روز نداشته باشد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم مساله۲۰۱۹: فرق کفاره و فدیه. کفاره در لغت بمعنی پوشش و پوشانندگی است و در اصطلاح فقهی جریمه برای ترک فعل و یا تأخیر و نقص در اتیان (انجام) آن است. فدیه به معنی عوض و جایگزین است. به عنوان مثال اگر شخصی به عذر شرعی (مانند مسافرت یا بیماری و ...) روزه ی خود را در ماه مبارک افطار کند، واجب است تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بگیرد. اما اگر بدون عذر آن را بجا نیاورد و یک رمضان دیگر از روی آن بگذرد علاوه بر قضای روزه، کفاره نیز بر او واجب می شود . این کفاره را کفاره تأخیر یا عذری می گویند. اما فدیه مربوط به کسانی است که به دلایلی همانند پیری یا شیردهی به فرزند قادر به روزه گرفتن نیستند، این افراد مجاز روزه ی خود را افطار کنند و به جای آن فدیه بدهند. البته خانمهای شیرده و یا حامله ای که از ترس ضرر رسیدن به جنین و یا گرسنگی فرزند به خاطر کم بودن شیر و یا ناتوانی خویش افطار می کنند، بعد از رفع عذر باید روزه های خود را قضا کنند. اما میزان کفاره و فدیه همانند هم است یعنی تقریبا هفتصد و پنجاه گرم از غذای معمول و یا قیمت آن که به فقیر داده می شود. اما کفاره ی دیگری وجود دارد که آن را کفاره ی عمد می گویند. این کفاره جریمه برای کسانی است از روی عمد و علم و بدون عذر روزه ی خود را باطل کرده و یا می کنند. میزان این کفاره:١)شصت روزه گرفتن است که سی و یک روز آن باید پشت سرهم باشد و فاصله ای بین آنها نیافتد. ٢)یا اینکه شصت فقیر را اطعام کند (حداقل به هر کدام از آنها به اندازه یک مُدّ طعام "همان هفتصد و پنجاه گرم غذا" بدهد). ٣)یا اینکه یک برده و بنده را در راه خدا آزاد کند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
43.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نفی زندگیِ " توهم مدار"... چگونگی شرائط ظاهری خانه ها.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❓کسی در ماه رمضان سحرى خورده، بعد متوجه شده كه ای دل غافل، اذان صبح رو گفته بودن! حكم روزه‌ش چيه؟ 📚 سه حالت داره: 1️⃣ اگه تحقیق کردین و یقین پیدا کردین که وقت اذان نشده: ✅ همه مراجع: سحری رو که خوردین، نوش جانتون! روزه شما درسته.🙃 2️⃣ اگه تحقیق کردین، اما یقین به اذان صبح پیدا نکردین، بلکه شک یا گمان دارین که اذان شده: ✅ آیات عظام امام، خامنه‌ای و سیستانی: حتی دراین‌صورت هم، باز روزه درسته. ✅ آیات عظام شبیری، مکارم و وحید: دراین‌صورت، روزه باطله. 3️⃣ اگه بدون تحقیق چیزی خوردین: ❌ همه مراجع: روزه شما باطله؛ ولی بازم تا غروب نباید چیزی بخورین و بعداً باید قضای روزه‌ اون روز رو به‌جا بیارین.                                                                                                    ⭕️ آآمّا... 👈 اما این‌که تحقیق از چه راهی بوده، توی پاسخ سؤال بالا خیلی تأثیر داره. 📚 آیات عظام امام، سیستانی، وحید، نوری: فقط درصورتی‌که با چشم رفتین افق و طلوع فجر رو بررسی کردین، تحقیقتون درسته و تحقیق با ابزار (مثل رادیو و تلویزیون یا باد صبا و...) فایده‌ای نداره. 📚 آیات عظام خامنه‌ای، مکارم: فرقی نداره؛ چه رفته باشین افق و لحظه طلوع فجر رو دقیق بررسی کرده باشین، چه وقت اذان رو از رادیو و تلویزیون یا باد صبا و... به‌دست آورده باشین، تحقیقتون درست و قبوله. 🔺نورى، مكارم، عروة، ج۳، فصل فيما تعليق بالقضاء، الاربع؛ سيستانى، وحيد و تبريزى، منهاج‌الصالحين، م۱۰۲۳؛ دفتر: خامنه‌اى. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ( تشخیص ضرر داشتن روزه) مسأله ۲۰۲۰ تشخیص تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه یا ضرر داشتن روزه بر عهده مکلف است. پس اگر پزشک بگوید: روزه ضرر دارد ولی گفته او موجب اطمینان یا ترس از ضرر نشود یا مکلف با تجربه دریافته باشد که روزه ضرر ندارد، باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید: روزه ضرر ندارد ولی خودش بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر عقلایی داشته باشد، نباید روزه بگیرد و روزه بر او حرام است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
51.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رزق و روزی، و چالشها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم (حکم اقامت چند روز در هفته در محلی) مساله۲۰۲۱: در شهر دیگر خانه ای ساخته ایم و هفته چند روز در آنجا اقامت داریم آیا آنجا وطن ماست؟ جواب: به نظر آیت الله خامنه ای در صورتی ­که مدت اقامت شما در آن مکان به مقداری نباشد که عرفاً آن مکان برای شما محل استقرار و زندگی محسوب شود، نماز شما در آنجا شکسته است و روزه صحیح نیست ولی اگر قصد ادامه برای مدت طولانی داشته باشید و لوازم وطنیّت را فراهم کرده باشید به نحوی که عرفا در آنجا مسافر محسوب نشوید؛ وطن محسوب می شود و نماز تمام و روزه صحیح است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق معاشرت وهمنشینی وهم گفتاری *اللهم صل علی محمد وال محمد* *نقش وآثارهمنشین و همسخن درهدایت وانحراف انسان *اثرگذارترین عوامل زندگی انسان* بنابر آموزه های دینی روایی همنشینی وهمزبانی از اثرگذارترین عوامل در زندگی انسان به ویزه از منظر هدایت یا انحراف او است. لذا اسلام به عنوان جامع ترین نسخه سبک زندگی که مسیر آدمی را به حیات طیبه ختم می کند، در این باره توصیه هایی دارد که بکارگیری آنها می تواند راهگشای آدمی و یاور او در رسیدن به مقصد کمال و سعادت باشد. چنان که امیرالمومنین امام علی(ع) می فرمایند: «همنشين وهم زبان خوب، نعمت است و همنشين بد، مصيبت.» *با چه کسی همنشين وهم زبان شویم؟* پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: «حواريان عيسى عليه السلام عرض كردند: يا روح اللّه! پس با چه كسى همنشين شويم؟ فرمود: «با آن كه ديدارش شما را به ياد خدا اندازد و گفتارش بر دانش شما بيفزايد و كردارش شما را به آخرت ترغيب كند.» *همنشینی وهم زبانی بامساکین* و نیز از ایشان است که فرمودند: «مسكين وار باشيد و مسكينان را دوست بداريد و با آنان بنشينيد و كمكشان كنيد. از همنشينى با توانگران دورى ورزيد و بر آنان رحم و دلسوزى كنيد و از اموالشان چشم برگيريد. *همنشینی با پاكدامنان و فرزانگان* امیرالمومنین امام علی(ع) درباره همنشینی که انسان باید انتخاب کند، می فرمایند: «با پاكدامنان و فرزانگان بنشين و با آنان زياد بحث و گفت وگو كن؛ زيرا اگر نادان باشى، تو را علم مى آموزند و اگر دانا باشى، بر دانشت افزوده مى شود. *حق همنشین وهم زبان* امام زين العابدين عليه السلام می فرمایند: «حقّ همنشين تو آن است كه: با او نرمخو و مهربان باشى، در هنگام گفتگو با او به انصاف رفتار كنى، جز با اجازه او از جاى خود بلند نشوى، اگر در كنار تو نشست بتواند بدون اجازه تو برخيزد و برود، لغزش هايش را فراموش كنى، خوبي هايش را به ياد داشته باشى و جز خير و خوبى به او نگويى.» *از کدام همنشین دوری کنیم؟* پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: «همنشينى با سه كس دل را مى ميراند: همنشينى با فرومايگان، گفتگو با زنان، و نشستن با توانگران. و از امیرمومنان امام علی(ع) است که فرمودند: «همنشينى با هوسرانان باعث از ياد رفتن ايمان و حاضر شدن شيطان است. و از امام صادق(ع) است که: «از همنشينى با شهرياران و دنياپرستان بپرهيزيد كه اين كار دين شما را مى برد و نفاق و دورويى مى آورد و اين دردى سخت و بى درمان است، نيز سنگدلى به بار مى آورد و فروتنى را مى زدايد، با مردمان همتاى خود و افراد متوسط جامعه همنشينى كنيد كه كانهاى جواهر را در ميان آنها مى يابيد. رسول الله (ص): *أنظروا من تُحادثون* *فإنه ليس من أحد ينزل به الموت* *إلا مُثِّل له أصحابه الى الله إن كانوا خِيارا فخياراً وإن كانوا شِراراً فشرارا* . *وليس أحدٌ يموت إلا تمثّلتُ له عند موته* بنگريد، كه با چه كسي همسخن مى شويد؛ زيرا هيچ كس نيست كه مرگش فرا رسد، مگر اينكه يارانش كه به سوي خدا رهسپارند در برابرش مجسّم شوند. اگر خوب باشند به صورتى نيك و خوشايند مجسّم شوند و اگر بد باشند به گونه اى بد و ناخوشايند و هيچ كس نيست كه بميرد، جز اينكه من به هنگام مرگش در برابر او نمايان شوم. اصول الكافي ج ٢ ص ٦٣٨ غرر الحكم: 4719 ـ 4720؛ تحف العقول: 44؛ تنبيه الخواطر: ج2، ص120؛ غرر الحكم : 4783؛ مرآة العقول: 25/100/8)؛ الخصال: 87/20؛ نهج البلاغة: الخطبة 86؛ میزان الحکمه، ج2، ص ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
👼 اگر روزه برای ضرر دارد 👈 باید روزه نگیرد و بعدا قضا کند و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. 🧕اگر روزه برای ضرر دارد 👈 باید روزه نگیرد و بعدا قضا کند و دادن فدیه به شرح زیر است: آیات عظام خامنه‌ای، صافی، زنجانی و وحید: مستحبه. آیت الله مکارم:لازم نیست. آیت الله نوری:احتیاط واجب لازمه آیات عظام سیستانی و جوادی: لازم است. روزه را قضا کند. آیت الله خامنه‌ای: پرداخت فدیه بنا بر احتیاط وجوبی است. آیت الله سیستانی: فدیه ندارد. 📚 آقا رساله نماز و روزه 953 تا 955؛ رساله مراجع م 1703 تا 1729 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
👼روزه باعث كم شدن شير و به باشد: روزه واجب نیست و باید برای هر روز فدیه بدهد و بعداً روزه را قضا کند. 🤱روزه برای ضرر دارد: روزه را قضا کند و دادن فدیه به شرح زیر است: 🔹آیات عظام خامنه‎ای و نوری: احتیاط واجب. 🔸آیات عظام زنجانی و وحید: مستحبه. 🔹آیت الله مکارم: ندارد. 🔸آیات عظام سیستانی و جوادی: واجبه. 🤔خانمی که بخاطر شیردهی تا رمضان بعد نتواند روزه را قضا کند، آیا کفاره تاخیر دارد؟ 💢 آیات عظام امام و نوری: احتیاط مستحب دارد. ⭕️ آیات عظام خامنه‎ای، مکارم و مظاهری: ندارد. 💢 بقیه مراجع: احتیاط واجب دارد. 🤔خانمی که بخاطر بارداری و شیردهی تا رمضان بعد نتواند روزه بگيرد آيا ندارد؟ ✅ آیات عظام خامنه‎ای، مکارم: اگر روزه براى مادر ضرر داشته قضا ندارد، و اگر براى بچّه ضرر داشته قضا دارد. ✅ آیت الله مظاهری: قضا ندارد. ✅ بقیه مراجع : خیر، باید قضا کند. 👌فدیه یعنی برای هر روز {همه: ۷۵۰ گرم، زنجانی: 900 گرم } طعام به فقير بدهد. 👌کفاره تاخیر مقدارش مثل فدیه است وبرای روزه قضای که تا رمضان بعد گرفته نشده باید پرداخت شود. 📚آقا رساله نماز و روزه 953 تا 955 رساله مراجع م 1703تا 1729 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🤔 ملاك در ضرر داشتن روزه براى بيمار چیست؟ گاهاً دکترها با هم اختلاف نظر دارند یکی میگه روزه بگیر یکی دیگه میگه نه. بعضی وقتها دکتر میگه نگیر ولی می‌بینم می‌توانم روزه بگیرم تشخیص با کیست؟ خودمون یا دکتر؟ ✍️ معیار این که خود فرد بفهد و برسد که ضرر دارد و فرقی ندارد: از یا از یا از ‏هاى مشابه یا از منشأ عقلایی دیگر از هر کدام که بفهمد و برسد که روزه برایش ضرر دارد نباید بگیرد. 👌 منظور از بیماری که مانع روزه می‌شود دو حالت زیر است: 🔸 فرد بیمار است و روزه باعث شدت بیماری می‌شود. 🔹 فرد سالم است ولی زمینه بیماری را دارد و روزه باعث ایجاد بیماری می‌شود. دقت شود در روزه 4 موضوع داریم: روزه – قضاء – کفاره تاخیر- فدیه و نسبت به روزه سه نوع بیمار داریم: 1️⃣ بیماری همیشگی 2️⃣ بیماری موقتی 3️⃣ سالمی که سهل‏انگارى كرده و قضاى روزه را نگرفته و الان بیمار شده کسی که به خاطر بیماری روزه ماه رمضان را نگرفته، و بیماری اش همیشگی است، قضای روزه‌ها از او ساقط می‌شود و باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد. (چند سال مريض بوده) در سالى كه بهبود يابد، اگر تا رمضان آينده به مقدار قضا وقت داشته باشد بايد قضاى سال آخر را به‏جا آورد ولى قضاى سال‏هاى گذشته لازم نيست و تنها بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد. که سهل‏ انگارى كرده و قضاى روزه را نگرفته و الان بیمار شده و نمى‏تواند آنها را به جا آورد: بايد براى هر روز يك مد طعام (کفاره تاخیر) به فقير بدهد و هر زمان توانايى پيدا كرد، بايد روزه‏ها را قضا كند. 📚 رساله مراجع م 1705 تا 1744 آقا رساله نماز و روزه م ۹۲۵ تا ۹۲۷ و ۷۹۴ تا ۷۹۶ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *اسعد الله ایاکم سعیدا* نگاهی بر ویژگیها و فضایل اخلاقی ،الهی امام حسن مجتبی (ع)* *قلبی پاک و رئوف و پرمهر* امام حسن (ع) که قلبی پاک و رئوف و پرمهر نسبت به دردمندان و تیره‌بختان جامعه داشت، همانند پدرش علی بن ابی طالب (ع) با خرابه نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم درآمد همراه و همنشین می‌شد، درد دل آنان را با جان و دل می‌شنید و به آن، ترتیب اثر می‌داد. در این حرکت انسان دوستانه جز خدا را نمی‌دید و اجرش را جز از او نمی‌طلبید. *مولودی که نامش خدابرگزید* در نیمه ماه رمضان سوم هجری، اولین فرزند حضرت علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه سلام الله علی‌ها به دنیا آمد. جابر بن عبدالله درباره نامگذاری امام حسن (ع) از سوی خداوند می‌گوید: پس از ولادت، نامگذاری از جانب مادر به پدر، و از او به رسول خدا محوّل شد و آن حضرت هم منتظر نامگذاری پروردگار ماند. تا اینکه جبرئیل، امین وحی، فرود آمد و گفت: «خدایت سلام می‌رساند و می‌گوید، چون علی برای تو همانند هارون برای موسی است، نام فرزندش را نام فرزند حضرت هارون علیه السلام یعنی شبّر قرار ده» رسول خدا فرمود: "زبان من عربی است و شبّر، عبری است". جبرئیل گفت: "شبّر در زبان عرب به معنای «حسن» است". به این ترتیب، کودک، حسن نام گرفت. *ایثاروفداکاری و گذشت امام* امام بسیار با گذشت و بزرگوار بودند و از ظلم و ستم دیگران چشم پوشی می‌کردند. بار‌ها پیش می‌آمد که واکنش حضرت به رفتار ناشایست دیگران، سبب تغییر رویه فرد خطاکار می‌شد. *تکریم همنوعان ومیهمان نوازی امام* امام همواره در پذیرایی از میهمان تلاش جدی می‌کردند. گاه از اشخاصی پذیرایی می‌کردند که حتی آنان را نمی‌شناختند. بویژه، به پذیرایی از بینوایان علاقه زیادی داشتند. آنان را به خانه خود می‌بردند و به گرمی پذیرایی می‌کردند و به آن‌ها لباس و مال می‌بخشیدند. *بردباری و شکیبایی در برخورد‌ها* از سخت‌ترین دوران زندگانی با برکت امام مجتبی (علیه السلام)، دوران پس از صلح با معاویه بود. ایشان سختی این سال‌های ستم را با بردباری وصف ناشدنی سپری می‌کردند. در این سال ها، ایشان از غریبه و آشنا سخنان زشت و گزنده می‌شنیدند و زخم خدنگ بی وفایی می‌خوردند. بسیاری از دوستان به ایشان پشت کرده بودند. روزگار، برایشان به سختی می‌گذشت. این بردباری تا جایی بود که مروان بن حکم ـ دشمن سرسخت امام ـ با حالتی اندوهگین در تشییع پیکر ایشان شرکت کرد و در پاسخ به آنانی که به او می‌گفتند تو تا دیروز با او دشمن بودی، گفت: «او کسی بود که بردباری اش با کوه‌ها سنجیده نمی‌شد». *مدیریت بحران وصلح امام حسن (ع)* مهمترین حادثه در زندگی امام حسن علیه‌السلام جریان صلح معاویه با آن حضرت است. تحلیل این حادثه ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا خود امام صلحش را حجتی بر آیندگان می‌داند؛ یعنی بر اساس عملکرد حضرت، وظیفه انسان نیز در شرایط مشابه با آن زمان، صلح و مصالحه است. بررسی مقدمات و دقت در کیفیت وقوع صلح و مواد صلحنامه و موشکافی نتایج شیرین صلح برای جناح حق و ضربه‌های سهمگین آن بر جناح باطل به‌خوبی روشن می‌کند که صلح آن حضرت در حقیقت انقلاب سبزی بود که زمینه انقلاب سرخ حسینی را فراهم ساخت و این نرمش قهرمانانه در کنار آن جنبش ظلم‌ستیزانه، پایه‌ریز انقلاب علمی امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام در عصر طلایی خلأ انتقال قدرت از بنی‌امیه به بنی‌عباس شد *امام حسن مجتبی (ع) وخدمت به خلق خدا* ابن عباس می‌گوید در مسجد الحرام با امام حسن مجتبی (ع) بودم.. حضرت در حالِ اعتکاف بود، و خانه کعبه را طواف می‌فرمود. در این هنگام یکی از شیعیان به محضر حضرت رسید و عرض کرد: ای پسر رسول خدا! فلانی از من طلبکار است، آیا شما می‌توانی بِدِهیِ مرا ادا کنی؟! حضرت فرمود: *وَ رَبِّ هَذِهِ الْبَنِیَّةِ مَا أَصْبَحَ عِنْدِی شَیْ‌ءٌ* . به خدای این خانه قسم که الان چیزی ندارم. آن شخص عرض کرد: آقا جان! فکر می‌کنی بتوانی برای من از او مهلت بگیری؟! *فَقَدْ تَهَدَّدَنِی بِالْحَبْسِ* . او مرا به حبس تهدید کرده است. ابن عباس می‌گوید در این لحظه دیدم: *فَقَطَعَ الطَّوَافَ وَ سَعَی مَعَهُ* . امام حسن (ع) طواف را قطع کرد و همراه آن شخص بیرون رفت. *برآورده کردن حاجت مؤمن ازاعتکاف درخانه خدابرتراست* من به حضرت عرض کردم: ای پسر رسول خدا! *أَنَسِیتَ أَنَّکَ مُعْتَکِفٌ* ؟!! آیا فراموش کرده‌ای که معتکف هستی؟!!! مناقب آل ابى‏طالب، ج 4، ص 21. بحارالانوار، ج 43، ص 352. سوره بقره، آيه 197 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
:.مهلت شیطان تا چه موقع است.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اين كه تا چه زمان شيطان زنده خو
:.قاتل شيطان كيست ؟.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ در روايات ديگرى وارد شده كه : شيطان به مرگ طبيعى از دنيا نمى رود، بلكه او را مى كشند و در آخرالزمان كشته مى شود. حال چه كسى او را مى كشد، اختلاف است . بعضى از روايات مى گويند: امام زمان (عج ) وقتى ظهور كند آن ملعون را مى كشد. امام صادق عليه السلام فرمودند: وقتى قائم ما قيام كند، مى آيد در مسجد كوفه شيطان هم مى آيد و به زانو در مقابل آن حضرت قرار مى گيرد و مى گويد: واى از اين روز سختى كه در كمين من است . در اين موقع امام زمان (عج ) موهاى جلوى پيشانى او را مى گيرد و آن ملعون را گردن مى زند. در بعضى از روايات وارد شده كه حضرت رسول كشنده شيطان است . امام صادق عليه السلام فرمود: ((شيطان در زمان رجعت روى صخره بيت المقدس به دست حضرت رسول صلى الله عليه و آله كشته و ذبح مى شود)). نيز عبدالكريم خثعمى مى گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمود: ((وقتى شيطان گفت : خدايا! مرا مهلت ده تا روز قيامت ، قبول نكرد و در جواب آن ملعون فرمود: تو را مهلت مى دهم تا وقت معلوم عليه السلام . و مراد از آن وقت ، هنگام رجعت اميرالمؤمنين عليه السلام به دنيا است )). عبدالكريم گويد: از حضرت پرسيدند: آيا براى آن حضرت رجعتى است ؟ فرمود: بلى ، هيچ امامى نيست ، مگر آن كه در قوت رجعت آن امام ، مؤمن و كافر اهل زمانش با او برمى گردند. تا مؤمنان را بر كافران غالب و پيروز گردانند. وقتى اميرالمؤمنين عليه السلام با اصحاب خود رجوع نمايد، شيطان هم با لشكرش حاضر شوند و وعده گاه جنگ آنها در زمين ((روحا)) كه از زمين فرات و در نزديكى كوفه است ، مى باشد. پس اين دو لشكر مى جنگند، به طورى كه تا آن زمان چنان كشتارى انجام نشده باشد. آن گاه امام صادق عليه السلام فرمود: گويا اصحاب اميرالمؤمنين عليه السلام را مى بينم كه به پشت برگشته اند و از شدت و سختى جنگ صد قدم به عقب رفته اند و گويا آنها را نگاه مى كنيم كه پاهاى بعضى از آنها در آب فرات رفته است . در اين هنگام ملائكه خشم الهى از پشت آب ها فرو مى آيند و جنگ به حضرت رسول صلى الله عليه و آله واگذار مى شود. آن حضرت در جلوى لشكر و حربه از نور در دست مبارك ايشان است ؛ چون شيطان نگاهش به آن حضرت بيفتد، پشت كرده و بگريزد. ياران او وقتى كه فرار او را مى بينند مى گويند: كجا مى روى و حال آن كه بر آنها غالبى ، در جواب گويد: من مى بينم آن چه را شما نمى بينيد. من از خداوند عالميان مى ترسم . در اين هنگام ، حضرت رسول صلى الله عليه و آله به او حمله مى كند و ضربتى بين دو كتف او مى زند كه به همان ضربه نابود مى شود و لشكرش نيز هلاك خواهند شد. بعد از آن ، خداوند عالميان پرستش مى شود؛ در حالى كه براى او هيچ شريكى در روى زمين باقى نمى ماند و عبادات همه خالصانه است . آن گاه اميرالمؤمنين عليه السلام در زمين چهل و چهار هزار سال پادشاهى مى كند. و عمرها طولانى مى گردد به طورى كه از هر انسانى هزار اولاد به وجود مى آيد. 9️⃣1️⃣ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
45.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جوینده ؛ یابنده است.. مراقبت و احترام از پدر ومادر سالخورده.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
46.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هرمقصد و مقصودی راه اختصاصی خودرا میطلبد. آیا همگان وارد جهنم میشوند ؟ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم (استفاده از رُژ لب و پماد لب در حال روزه) استفاده از رُژ لب و پمادهایی مانند «ویتامین آ» روی لب ها برای روزه دار چه حکمی دارد؟ جواب: استفاده از رُژ لب هنگام روزه داری، آن را باطل نمی کند، مگر آن که وارد دهان شده و فرو داده شود. همچنین استفاده از پماد، چنانچه با آب دهان مخلوط نشود و از گلو پایین نرود، اشکال ندارد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*اکثرایمان‌های ما آلوده به شرک خفی است* *درجات مختلف ایمان* ایمان، درجات مختلفی داره، و ایمانِ خالص که هیچگونه شرکی در اون نباشه، خیلی کمه. قرآن کریم می‌فرماید اکثر ایمان‌ها، آلوده به شرک هستند: *مَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُم بِاللهِ، إِلَّا وَ هُم مُّشْرِکُونَ* بیشترِ آنها به خدا ایمان نمی‌آورند، مگر اینکه ایمانِ خود را با شرک آلوده می‌کنند. *شرکِ خفی است نه شرکِ آشکار* یعنی توحیدِ خالص در این عالم بسیار کم است، و بیشترِ موحّدینِ عالم، مشرک هستند، ولی خودشون نمیدونند. البته منظور از شرک در این آیه، شرکِ خفی است نه شرکِ آشکار. یعنی شخص، افراد دیگری غیر از خدا رو در عالم کاره‌ای بدونه. *معنا شناختی شرک خفی* امام رضا (ع) فرمودند: شرک در این آیه به معنای کفر و بت‌پرستی نیست، بلکه منظور توجّه به غیرِ خداوند است. همه کارها فقط به دست خداست، و غیر از خدا، همه وسیله هستند. اگر کسی غیر از این فکر کنه، این شرک است. *توحیدناخالص فراگیرهست* ولی به هر حال این توحیدِ ناخالص فراگیر هست. و شاید یکی از علّت‌هاش این باشه که امیرالمومنین علی (ع) فرمود: *لَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ لَمْ یَخْفَ عَلَی ذِی حِجًی، وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ لَمْ یَکُن اِخْتِلَافٌ* . *وَلَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ‌* . اگر که حق و باطل به صورتِ خالص در عالم وجود داشتند، هیچکس در انتخابِ حق، و ترکِ باطل تردید نمی‌کرد. امّا همیشه چنین است که مخلوطی از هر دو درست می‌کنند، و عرضه می‌کنند. *دینِ الهی عین حق است* البته سخن در اصلِ دین نیست. دینِ الهی که عین حق است، و باطل در اون راه نداره. ولی سخن در فهم و قرائتِ ما آدمیان از دینِ الهی است، که این فهم‌ها همیشه مخلوطی از حق و باطل هستند. هر گروهی ادّعا میکنه ما حق هستیم، و بقیه باطل هستند. *فرقه های مختلف دراسلام* در خودِ اسلام اینهمه فرقه‌های مختلف هستند: شیعه و سنّی و وهّابی و سلفی و ... اهل سنّت خودشون چند فرقه بزرگ هستند: حنفی، حنبلی، شافعی، مالکی... که خودِ اینها هم باز به فرقه‌های کوچکتر تقسیم میشن. *گروهای مختلف درشیعیان* شیعیان هم چند گروه هستند: شیعیانِ تک امامی، سه امامی، شش امامی، زیدی، کِیسانی، اثنی عشری و... باز هر کدوم از اینها خودشون چند گروه میشن. مثلاً خودِ شیعیان اثنی عشری چند گروه: طرفدارانِ ولایت فقیه، منکرانِ ولایت فقیه، انجمن حجتیّه و... *قرائت‌های مختلفی از دین* هر کدومِ اینها، قرائت‌های مختلفی از دین دارند، و جالبه که همه‌شون هم میگن: ما حق هستیم، و بقیه باطل هستند. این فقط منحصر به مسلمانان نیست. در سایر ادیان مثل مسیحیت و یهودیت و... هم وضع همینطوره. *خطر هویت‌های ناخالص* حواسمون باشه: دنیا رو این هویت‌های ناخالص پر کرده. همیشه خودمون رو «طالبِ حقیقت» بدونیم، نه «مالکِ حقیقت». حقیقتِ خالص خیلی کمه... اکثریت از این حقیقتِ خالص بی بهره‌اند.. سوره یوسف آیه ۱۰۶ محاسن برقی، بحار الانوار ج ۲ ص ۳۱۵ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af