#احکام_روزه
#روزه_بارداری
#ماههای_آخر_بارداری
👼 اگر روزه برای #جنین ضرر دارد 👈 باید روزه نگیرد و بعدا قضا کند و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.
🧕اگر روزه برای #مادر ضرر دارد 👈 باید روزه نگیرد و بعدا قضا کند و دادن فدیه به شرح زیر است:
آیات عظام خامنهای، صافی، زنجانی و وحید: مستحبه.
آیت الله مکارم:لازم نیست.
آیت الله نوری:احتیاط واجب لازمه
آیات عظام سیستانی و جوادی: لازم است.
#ماههای_اول_بارداری
روزه را قضا کند.
آیت الله خامنهای: پرداخت فدیه بنا بر احتیاط وجوبی است.
آیت الله سیستانی: فدیه ندارد.
📚 آقا رساله نماز و روزه 953 تا 955؛ رساله مراجع م 1703 تا 1729
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
#احکام_روزه
#شیردهی
👼روزه باعث كم شدن شير و به #ضرر_کودک باشد: روزه واجب نیست و باید برای هر روز فدیه بدهد و بعداً روزه را قضا کند.
🤱روزه برای #مادر ضرر دارد: روزه را قضا کند و دادن فدیه به شرح زیر است:
🔹آیات عظام خامنهای و نوری: احتیاط واجب.
🔸آیات عظام زنجانی و وحید: مستحبه.
🔹آیت الله مکارم: ندارد.
🔸آیات عظام سیستانی و جوادی: واجبه.
#کفاره_تاخیر
🤔خانمی که بخاطر شیردهی تا رمضان بعد نتواند روزه را قضا کند، آیا کفاره تاخیر دارد؟
💢 آیات عظام امام و نوری: احتیاط مستحب دارد.
⭕️ آیات عظام خامنهای، مکارم و مظاهری: ندارد.
💢 بقیه مراجع: احتیاط واجب دارد.
🤔خانمی که بخاطر بارداری و شیردهی تا رمضان بعد نتواند روزه بگيرد آيا #قضا ندارد؟
✅ آیات عظام خامنهای، مکارم: اگر روزه براى مادر ضرر داشته قضا ندارد، و اگر براى بچّه ضرر داشته قضا دارد.
✅ آیت الله مظاهری: قضا ندارد.
✅ بقیه مراجع : خیر، باید قضا کند.
👌فدیه یعنی برای هر روز {همه: ۷۵۰ گرم، زنجانی: 900 گرم } طعام به فقير بدهد.
👌کفاره تاخیر مقدارش مثل فدیه است وبرای روزه قضای که تا رمضان بعد گرفته نشده باید پرداخت شود.
📚آقا رساله نماز و روزه 953 تا 955 رساله مراجع م 1703تا 1729
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
#احکام_روزه
#بیماری_و_روزه
🤔 ملاك در ضرر داشتن روزه براى بيمار چیست؟ گاهاً دکترها با هم اختلاف نظر دارند یکی میگه روزه بگیر یکی دیگه میگه نه.
بعضی وقتها دکتر میگه نگیر ولی میبینم میتوانم روزه بگیرم
تشخیص با کیست؟ خودمون یا دکتر؟
✍️ معیار این که خود فرد بفهد و برسد که ضرر دارد و فرقی ندارد:
از #حرف_دکتر یا از #تجربه_شخصی یا از #تجربه_مريضهاى مشابه یا از منشأ عقلایی دیگر
از هر کدام که بفهمد و برسد که روزه برایش ضرر دارد نباید بگیرد.
👌 منظور از بیماری که مانع روزه میشود دو حالت زیر است:
🔸 فرد بیمار است و روزه باعث شدت بیماری میشود.
🔹 فرد سالم است ولی زمینه بیماری را دارد و روزه باعث ایجاد بیماری میشود.
#وظیفه_بیمار
دقت شود در روزه 4 موضوع داریم:
روزه – قضاء – کفاره تاخیر- فدیه
و نسبت به روزه سه نوع بیمار داریم:
1️⃣ بیماری همیشگی
2️⃣ بیماری موقتی
3️⃣ سالمی که سهلانگارى كرده و قضاى روزه را نگرفته و الان بیمار شده
#بیماری_همیشگی
کسی که به خاطر بیماری روزه ماه رمضان را نگرفته، و بیماری اش همیشگی است، قضای روزهها از او ساقط میشود و باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
#بیماری_موقتی (چند سال مريض بوده)
در سالى كه بهبود يابد، اگر تا رمضان آينده به مقدار قضا وقت داشته باشد بايد قضاى سال آخر را بهجا آورد ولى قضاى سالهاى گذشته لازم نيست و تنها بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد.
#سالمی که سهل انگارى كرده و قضاى روزه را نگرفته و الان بیمار شده و نمىتواند آنها را به جا آورد:
بايد براى هر روز يك مد طعام (کفاره تاخیر) به فقير بدهد و هر زمان توانايى پيدا كرد، بايد روزهها را قضا كند.
📚 رساله مراجع م 1705 تا 1744 آقا رساله نماز و روزه م ۹۲۵ تا ۹۲۷ و ۷۹۴ تا ۷۹۶
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
*اسعد الله ایاکم سعیدا*
نگاهی بر ویژگیها و فضایل اخلاقی ،الهی امام حسن مجتبی (ع)*
*قلبی پاک و رئوف و پرمهر*
امام حسن (ع) که قلبی پاک و رئوف و پرمهر نسبت به دردمندان و تیرهبختان جامعه داشت، همانند پدرش علی بن ابی طالب (ع) با خرابه نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم درآمد همراه و همنشین میشد،
درد دل آنان را با جان و دل میشنید و به آن،
ترتیب اثر میداد. در این حرکت انسان دوستانه جز خدا را نمیدید و اجرش را جز از او نمیطلبید.
*مولودی که نامش خدابرگزید*
در نیمه ماه رمضان سوم هجری،
اولین فرزند حضرت علی علیهالسلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها به دنیا آمد.
جابر بن عبدالله درباره نامگذاری امام حسن (ع) از سوی خداوند میگوید: پس از ولادت،
نامگذاری از جانب مادر به پدر،
و از او به رسول خدا محوّل شد و آن حضرت هم منتظر نامگذاری پروردگار ماند.
تا اینکه جبرئیل، امین وحی، فرود آمد و گفت: «خدایت سلام میرساند و میگوید، چون علی برای تو همانند هارون برای موسی است، نام فرزندش را نام فرزند حضرت هارون علیه السلام یعنی شبّر قرار ده» رسول خدا فرمود: "زبان من عربی است و شبّر، عبری است".
جبرئیل گفت: "شبّر در زبان عرب به معنای «حسن» است".
به این ترتیب، کودک، حسن نام گرفت.
*ایثاروفداکاری و گذشت امام*
امام بسیار با گذشت و بزرگوار بودند و از ظلم و ستم دیگران چشم پوشی میکردند.
بارها پیش میآمد که واکنش حضرت به رفتار ناشایست دیگران،
سبب تغییر رویه فرد خطاکار میشد.
*تکریم همنوعان ومیهمان نوازی امام*
امام همواره در پذیرایی از میهمان تلاش جدی میکردند.
گاه از اشخاصی پذیرایی میکردند که حتی آنان را نمیشناختند.
بویژه، به پذیرایی از بینوایان علاقه زیادی داشتند.
آنان را به خانه خود میبردند و به گرمی پذیرایی میکردند و به آنها لباس و مال میبخشیدند.
*بردباری و شکیبایی در برخوردها*
از سختترین دوران زندگانی با برکت امام مجتبی (علیه السلام)، دوران پس از صلح با معاویه بود.
ایشان سختی این سالهای ستم را با بردباری وصف ناشدنی سپری میکردند. در این سال ها،
ایشان از غریبه و آشنا سخنان زشت و گزنده میشنیدند و زخم خدنگ بی وفایی میخوردند. بسیاری از دوستان به ایشان پشت کرده بودند. روزگار، برایشان به سختی میگذشت.
این بردباری تا جایی بود که مروان بن حکم ـ دشمن سرسخت امام ـ با حالتی اندوهگین در تشییع پیکر ایشان شرکت کرد و در پاسخ به آنانی که به او میگفتند تو تا دیروز با او دشمن بودی، گفت: «او کسی بود که بردباری اش با کوهها سنجیده نمیشد».
*مدیریت بحران وصلح امام حسن (ع)*
مهمترین حادثه در زندگی امام حسن علیهالسلام جریان صلح معاویه با آن حضرت است.
تحلیل این حادثه ضروری به نظر میرسد؛
زیرا خود امام صلحش را حجتی بر آیندگان میداند؛ یعنی بر اساس عملکرد حضرت،
وظیفه انسان نیز در شرایط مشابه با آن زمان، صلح و مصالحه است.
بررسی مقدمات و دقت در کیفیت وقوع صلح و مواد صلحنامه و موشکافی نتایج شیرین صلح برای جناح حق و ضربههای سهمگین آن بر جناح باطل بهخوبی روشن میکند که صلح آن حضرت در حقیقت انقلاب سبزی بود که زمینه انقلاب سرخ حسینی را فراهم ساخت و این نرمش قهرمانانه در کنار آن جنبش ظلمستیزانه، پایهریز انقلاب علمی امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام در عصر طلایی خلأ انتقال قدرت از بنیامیه به بنیعباس شد
*امام حسن مجتبی (ع) وخدمت به خلق خدا*
ابن عباس میگوید در مسجد الحرام
با امام حسن مجتبی (ع) بودم..
حضرت در حالِ اعتکاف بود،
و خانه کعبه را طواف میفرمود.
در این هنگام یکی از شیعیان به محضر حضرت رسید و عرض کرد:
ای پسر رسول خدا! فلانی از من طلبکار است،
آیا شما میتوانی بِدِهیِ مرا ادا کنی؟!
حضرت فرمود:
*وَ رَبِّ هَذِهِ الْبَنِیَّةِ مَا أَصْبَحَ عِنْدِی شَیْءٌ* .
به خدای این خانه قسم که الان چیزی ندارم.
آن شخص عرض کرد:
آقا جان! فکر میکنی بتوانی برای من از او مهلت بگیری؟!
*فَقَدْ تَهَدَّدَنِی بِالْحَبْسِ* .
او مرا به حبس تهدید کرده است.
ابن عباس میگوید در این لحظه دیدم:
*فَقَطَعَ الطَّوَافَ وَ سَعَی مَعَهُ*
. امام حسن (ع) طواف را قطع کرد و همراه آن شخص بیرون رفت.
*برآورده کردن حاجت مؤمن ازاعتکاف درخانه خدابرتراست*
من به حضرت عرض کردم: ای پسر رسول خدا!
*أَنَسِیتَ أَنَّکَ مُعْتَکِفٌ* ؟!!
آیا فراموش کردهای که معتکف هستی؟!!!
مناقب آل ابىطالب، ج 4، ص 21.
بحارالانوار، ج 43، ص 352.
سوره بقره، آيه 197
#منبرکوتاه
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
:.مهلت شیطان تا چه موقع است.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اين كه تا چه زمان شيطان زنده خو
:.قاتل شيطان كيست ؟.:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
در روايات ديگرى وارد شده كه : شيطان به مرگ طبيعى از دنيا نمى رود، بلكه او را مى كشند و در آخرالزمان كشته مى شود. حال چه كسى او را مى كشد، اختلاف است . بعضى از روايات مى گويند: امام زمان (عج ) وقتى ظهور كند آن ملعون را مى كشد. امام صادق عليه السلام فرمودند: وقتى قائم ما قيام كند، مى آيد در مسجد كوفه شيطان هم مى آيد و به زانو در مقابل آن حضرت قرار مى گيرد و مى گويد: واى از اين روز سختى كه در كمين من است . در اين موقع امام زمان (عج ) موهاى جلوى پيشانى او را مى گيرد و آن ملعون را گردن مى زند.
در بعضى از روايات وارد شده كه حضرت رسول كشنده شيطان است . امام صادق عليه السلام فرمود: ((شيطان در زمان رجعت روى صخره بيت المقدس به دست حضرت رسول صلى الله عليه و آله كشته و ذبح مى شود)).
نيز عبدالكريم خثعمى مى گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمود: ((وقتى شيطان گفت : خدايا! مرا مهلت ده تا روز قيامت ، قبول نكرد و در جواب آن ملعون فرمود: تو را مهلت مى دهم تا وقت معلوم عليه السلام . و مراد از آن وقت ، هنگام رجعت اميرالمؤمنين عليه السلام به دنيا است )).
عبدالكريم گويد: از حضرت پرسيدند: آيا براى آن حضرت رجعتى است ؟ فرمود: بلى ، هيچ امامى نيست ، مگر آن كه در قوت رجعت آن امام ، مؤمن و كافر اهل زمانش با او برمى گردند. تا مؤمنان را بر كافران غالب و پيروز گردانند.
وقتى اميرالمؤمنين عليه السلام با اصحاب خود رجوع نمايد، شيطان هم با لشكرش حاضر شوند و وعده گاه جنگ آنها در زمين ((روحا)) كه از زمين فرات و در نزديكى كوفه است ، مى باشد.
پس اين دو لشكر مى جنگند، به طورى كه تا آن زمان چنان كشتارى انجام نشده باشد. آن گاه امام صادق عليه السلام فرمود: گويا اصحاب اميرالمؤمنين عليه السلام را مى بينم كه به پشت برگشته اند و از شدت و سختى جنگ صد قدم به عقب رفته اند و گويا آنها را نگاه مى كنيم كه پاهاى بعضى از آنها در آب فرات رفته است .
در اين هنگام ملائكه خشم الهى از پشت آب ها فرو مى آيند و جنگ به حضرت رسول صلى الله عليه و آله واگذار مى شود. آن حضرت در جلوى لشكر و حربه از نور در دست مبارك ايشان است ؛ چون شيطان نگاهش به آن حضرت بيفتد، پشت كرده و بگريزد. ياران او وقتى كه فرار او را مى بينند مى گويند: كجا مى روى و حال آن كه بر آنها غالبى ، در جواب گويد: من مى بينم آن چه را شما نمى بينيد. من از خداوند عالميان مى ترسم .
در اين هنگام ، حضرت رسول صلى الله عليه و آله به او حمله مى كند و ضربتى بين دو كتف او مى زند كه به همان ضربه نابود مى شود و لشكرش نيز هلاك خواهند شد. بعد از آن ، خداوند عالميان پرستش مى شود؛ در حالى كه براى او هيچ شريكى در روى زمين باقى نمى ماند و عبادات همه خالصانه است . آن گاه اميرالمؤمنين عليه السلام در زمين چهل و چهار هزار سال پادشاهى مى كند. و عمرها طولانى مى گردد به طورى كه از هر انسانى هزار اولاد به وجود مى آيد.
#منبرکوتاه
#شیطان_شناسی 9️⃣1️⃣
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
45.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جوینده ؛ یابنده است..
مراقبت و احترام از پدر ومادر سالخورده..
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
46.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هرمقصد و مقصودی راه اختصاصی خودرا میطلبد.
آیا همگان وارد جهنم میشوند ؟
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
(استفاده از رُژ لب و پماد لب در حال روزه)
استفاده از رُژ لب و پمادهایی مانند «ویتامین آ» روی لب ها برای روزه دار چه حکمی دارد؟
جواب:
استفاده از رُژ لب هنگام روزه داری، آن را باطل نمی کند، مگر آن که وارد دهان شده و فرو داده شود.
همچنین استفاده از پماد، چنانچه با آب دهان مخلوط نشود و از گلو پایین نرود، اشکال ندارد.
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*اکثرایمانهای ما آلوده به شرک خفی است*
*درجات مختلف ایمان*
ایمان، درجات مختلفی داره،
و ایمانِ خالص که هیچگونه شرکی در اون نباشه، خیلی کمه.
قرآن کریم میفرماید اکثر ایمانها،
آلوده به شرک هستند:
*مَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُم بِاللهِ، إِلَّا وَ هُم مُّشْرِکُونَ*
بیشترِ آنها به خدا ایمان نمیآورند،
مگر اینکه ایمانِ خود را با شرک آلوده میکنند.
*شرکِ خفی است نه شرکِ آشکار*
یعنی توحیدِ خالص در این عالم بسیار کم است،
و بیشترِ موحّدینِ عالم، مشرک هستند،
ولی خودشون نمیدونند.
البته منظور از شرک در این آیه،
شرکِ خفی است نه شرکِ آشکار. یعنی شخص،
افراد دیگری غیر از خدا رو در عالم کارهای بدونه.
*معنا شناختی شرک خفی*
امام رضا (ع) فرمودند:
شرک در این آیه به معنای کفر و بتپرستی نیست، بلکه منظور توجّه به غیرِ خداوند است.
همه کارها فقط به دست خداست،
و غیر از خدا، همه وسیله هستند.
اگر کسی غیر از این فکر کنه، این شرک است.
*توحیدناخالص فراگیرهست*
ولی به هر حال این توحیدِ ناخالص فراگیر هست. و شاید یکی از علّتهاش این باشه که امیرالمومنین علی (ع) فرمود:
*لَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ لَمْ یَخْفَ عَلَی ذِی حِجًی، وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ لَمْ یَکُن اِخْتِلَافٌ* .
*وَلَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ* .
اگر که حق و باطل به صورتِ خالص در عالم وجود داشتند،
هیچکس در انتخابِ حق، و ترکِ باطل تردید نمیکرد.
امّا همیشه چنین است که مخلوطی از هر دو درست میکنند، و عرضه میکنند.
*دینِ الهی عین حق است*
البته سخن در اصلِ دین نیست.
دینِ الهی که عین حق است،
و باطل در اون راه نداره.
ولی سخن در فهم و قرائتِ ما آدمیان از دینِ الهی است،
که این فهمها همیشه مخلوطی از حق و باطل هستند.
هر گروهی ادّعا میکنه ما حق هستیم، و بقیه باطل هستند.
*فرقه های مختلف دراسلام*
در خودِ اسلام اینهمه فرقههای مختلف هستند:
شیعه و سنّی و وهّابی و سلفی و ...
اهل سنّت خودشون چند فرقه بزرگ هستند:
حنفی، حنبلی، شافعی، مالکی...
که خودِ اینها هم باز به فرقههای کوچکتر تقسیم میشن.
*گروهای مختلف درشیعیان*
شیعیان هم چند گروه هستند:
شیعیانِ تک امامی،
سه امامی، شش امامی، زیدی، کِیسانی، اثنی عشری و...
باز هر کدوم از اینها خودشون چند گروه میشن.
مثلاً خودِ شیعیان اثنی عشری چند گروه:
طرفدارانِ ولایت فقیه، منکرانِ ولایت فقیه، انجمن حجتیّه و...
*قرائتهای مختلفی از دین*
هر کدومِ اینها، قرائتهای مختلفی از دین دارند،
و جالبه که همهشون هم میگن:
ما حق هستیم، و بقیه باطل هستند.
این فقط منحصر به مسلمانان نیست.
در سایر ادیان مثل مسیحیت و یهودیت و... هم وضع همینطوره.
*خطر هویتهای ناخالص*
حواسمون باشه:
دنیا رو این هویتهای ناخالص پر کرده.
همیشه خودمون رو «طالبِ حقیقت» بدونیم، نه «مالکِ حقیقت».
حقیقتِ خالص خیلی کمه...
اکثریت از این حقیقتِ خالص بی بهرهاند..
سوره یوسف آیه ۱۰۶
محاسن برقی،
بحار الانوار ج ۲ ص ۳۱۵
#منبرکوتاه
#انتخاب_های_من
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
45.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ادب و چگونیِ دعاهای انبیاء...
ایوب ودعای رفع فقر و مریضی و تنهائی..
یونس ودعای بازگشت بخدا ..
زکریا و دعای درخواست فرزند..
🌷حضرت آدم و توبه ؛ هود/۴۷ برای خانواده؛ نوح/۲۸
🌷 حضرت ابراهیم و درخواست نفوذ معنوی ؛ شعراء / ۸۷ و ابراهیم /۴۱
🌷 حضرت یعقوب و گمشده اش... ؛ یوسف/۸۶
🌷 حضرت یوسف و فرار از دام گناه ؛ یوسف /۳۳
🌷حضرت موسی و خطر بازداشت ؛قصص/۲۴ ازدیادقدرت در برابر ظالم ؛ طه /۳۵
🌷 حضرت شعیب و اختلافات درونی ؛ اعراف /۸۹
🌷حضرت سلیمان و شکرگذاری ؛ نمل/۱۹
🌷 حضرت عیسی و درخواست برکات آسمانی ؛ مائده /۱۱۴
🌷🌷پیامبر اسلام و درخواست ایمان و عبودیت و والاترین درجات قرب الهی ؛ بقره /۲۸۶
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
( خوردن و افطار روزه قبل از حیض شدن در روزی که مطمئن است حیض می شود)
اگر خانمی در ماه رمضان در روزی که یقین دارد حیض می شود قبل از حیض شدن روزه اش را بخورد چه حکمی دارد؟
جواب:
در فرض سؤال، افطار روزه جایز نیست؛ لکن اگر عمداً روزه را باطل کند و پس از آن حائض شود، کفاره بر او واجب نیست؛ هر چند به خاطر افطار روزه، معصیت کرده و باید توبه و استغفار کند.
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
48.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گندم ز گندم بروید،جو ز جو...
تربیت جنسیتی کودکان را از اینجا آغاز کنیم..
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
شب ۱۹ رسید ..
بر سری که برای دین و مردم لحظه ای آرام نداشت ضربت زدند !!
از این خبر؛ مردی در شام و زنی در مدینه محفل جشن برپا کرد !!
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 اهمیت و فضیلت شب قدر
✍ بی تردید شب قدر از شب های با عظمت و با اهمیت سال است. و سبب فضیلت این شب بر سایر شب ها به اعتبار اموری است که در این شب محقق می شود.
✅ در بیان اهمیت و فضیلت شب قدر همین بس که خداوند تمامی آیات سوره قدر و آیات سوم تا پنجم سوره دخان را در اهمیت آن شب نازل کرده است و خطاب به پیامبر اکرم (ص) فرمود:
☀️ «وَمَا أَدْرَاک مَا لَیلَةُ الْقَدْرِ» بعد از آن بلافاصله به عظمت و بزرگی آن اشاره کرده و می فرماید:
☀️ «لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ».
🌹امام صادق (ع) درباره عظمت شب قدر چنین میفرمایند:
قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَیلَةُ القَدرِ.
قلب ماه رمضان شب قدر است.
🌷 و نیز می فرماید:
«رَأْسُ السَّنَهِ لَیْلَهُ الْقَدْرِ یُکْتَبُ فِیهَا مَا یَکُونُ مِنَ السَّنَهِ إِلَی السَّنَه».(۱)
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن برنامه سال آینده نوشته می شود.
🌺 و همچنین می فرماید:
تقدیر امور در شب نوزدهم، تصویب آن در شب بیست و یکم، و امضا آن در شب بیست و سوم صورت میگیرد.»
«التَّقْدیرُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ تِسْعَةُ عَشْرٍ، وَالاِْبْرامُ فی لَیْلَةِ اِحْدی وَ عِشْرینَ وَالْاِمْضاءُ فی لَیْلَةِ ثَلاثَ وَ عِشْرینَ.(۲)
📚 (۱) اصول کافی، ج4، ص65
(۲) وسائل الشیعه، ج 7 ص 259
♻️ شب های قدر را قدر بدانیم.
🙏 التماس دعا
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١﴾ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿٢﴾ وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿٣﴾ / به نام خداوند رحمتگر مهربان، به راستی که مؤمنان رستگار شدند، همانان که در نمازشان فروتنند، و آنان که از بیهوده رویگردانند».
حضرت حق میفرماید اهل ایمان به رستگاری می رسند و توصیفاتی برای اهل ایمان در این سوره مبارکه ذکر شده است. اولین صفتی که برای مؤمنین ذکر شده است «الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» میباشد، آن هایی که در نماز خود خضوع و خشوع در برابر حضرت حق دارند.
حقیقت صلاه تکلم و گفتگوی با خالق هستی است و وقتی انسانِ سالک و انسانِ مصلی با خالق هستی وارد گفتگو و تکلم میشود، ادب حضور و طمأنینه در رفتار با حضرت حق، در این هنگام خشوع و خشیتی در قلب انسانِ سالک و مصلی مستولی می شود. از این جهت که یک حقیقت محض با یک حقیقت مطلق وارد تکلم میشود و این حقیقت محض بر همهی اعضا و جوارح و جوانح انسانِسالک مسلط میشود.
با گذر از این مراحل، خضوع و خشوع در قلب انسانِمصلی به وجود می آید و حقیقت راز و نیاز و گفت وگوی با خالق هستی شکل میگیرد.
نکته دومی که به عنوان صفات مومنین تذکر داده شده «وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون» است.
زمانی ما نماز خاضعانه خواهیم داشت که در طول زندگی روزمره خودمان از لغو اعراض داشته باشیم. وقتی انسان سالک از لغو اعراض میکند، قلب او می تواند توجه به حضرت حق و معبود حقیقی پیدا کند.
اگر در طول روز دلشغولیها و ذهن مشغولیهای فراوانی داشته باشیم که در آن حضور حضرت حق و نیت خدایی بودن این رفتار و اعمال وجود نداشته باشد، طبیعتا در حین نماز هم توجه قلبی و تمرکز قلبی برای ارتباط با حضرت حق و معبود حقیقی اتفاق نخواهد افتاد، لذا دستور دادهاند در طول روز مراقبه داشته باشیم. در طول روز شما مشارطه داشته باشید و در اثر این مشارطه و مراقبه در همه رفتارها و اعمال و سکنات، دل مشغولی حقیقی شما حضرت حق خواهد بود. در این صورت نماز چنین خاضعان و خاشعانی می تواند توأم با یک خشوع و خضوع ویژهای بوده باشد.
در روزه ی ماه مبارک رمضان همین مسئله وارد شده که در کنار صوم شکم و زبان ،مرحله اعلی روزه ، صوم قلب است. قلب باید بتواند از دل مشغولی ها و ذهن مشغولی های پرتکرار (که در طول روز چه بسا ممکن است برای یکایک ما پیش بیاید) صیام و امساک داشته باشد.
اما نکته مهم این است که این امر منافاتی با زندگی طبیعی بشر ندارد. در همین زندگی طبیعی هم می شود با نیتِ خالصانه و خلوص قلب به تک تک این رفتارهای روزمره رنگ خدایی داد. «صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»، این رنگ خدایی و نیت خدایی تمام رفتارهای روزمره ما را می تواند با همین خلوص،خشوع و خضوع توام کند.
انشاءالله که اهل خشوع و خضوع در برابر حضرت حق بوده باشیم .
#منبر_کوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
( قرآن به سر گرفتن اشخاص معذور)
قرآن به سر گرفتن افرادی که عذر شرعی دارند (حائض و جنب) چه حکمی دارد؟
جواب:
قرآن به سر گرفتن در شب هاي قدر براي اين افراد مانعي ندارد. اما نبايد دست يا بدن آن ها به خط قرآن بخورد. همچنين بهتر است از تماس مستقيم موي سر با خط قرآن پرهيز شود.
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
47.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جامعیت "عبادالرحمن" در بخش های گوناگون ..
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
آزمایشِ بندگان ازسنت ها وبرنامه های قطعی خداوند
*مقیاس پاداش ها و کیفرها*
شکی نیست تنها داشتن صفات درونی مقایس پاداش و کیفر نیست بلکه تا صفات خوب و بد انسان ظاهر نشود هرگز نمی توان کسی را به صفات درونی، کیفر یا پاداش داد و این صفات از طریق افعال و برداشت های انسان آشکار می گردد و ظهور آن بدون این که انسان در بوته امتحان قرار بگیرد امکان پذیر نیست و این خود یکی از انگیزه های امتحان خدا است که در سخنان امیر مؤمنان وارد شده است،
آنجا که می فرماید:
*«و ان کان سبحانه اعلم بهم من انفسهم، و لکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب*
خداوند انسان را بهتر از خود او می شناسد ولی برای اینکه افعالی که ملاک پاداش و کیفر است آشکار گردد،
آنان را در بوته امتحان قرار می دهد.
*جدا سازی افراد نیک از افراد بد*
سومین انگیزه برای آزمایش های الهی جدا سازی خوب از بد،
و بد از خوب است زیرا در جامعه ای که همه ی گروه ها خود را انقلابی قلمداد کرده و به ظاهر از آن دفاع می کنند در حالی که گروهی از آنان منافق و ضد انقلابند،
بهترین وسیله برای شناساندن افراد صالح و فاسد و مؤمن و منافق، آزمایش های الهی است،
در غیر این صورت همه گروه ها با نقاب انقلابی در یک صف قرار گرفته و از یکدیگر تمیز داده نمی شوند
قرآن در این مورد می فرماید:
*«ما کانَ اللَّهُ لِیذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلی ما أَنْتُمْ عَلَیهِ حَتَّی یمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ»*
هرگز خداوند مؤمنان را بر آنچه که هستند وا نمی گذارد تا ناپاک را از پاک جدا سازد.
و در آیه دیگر می فرماید:
*«لِیمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ وَ یجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلی بَعْضٍ فَیرْکمَهُ جَمِیعاً فَیجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ أُولئِک هُمُ الْخاسِرُونَ»*
تا ناپاک را از پاک جدا سازد و ناپاک را روی هم قرار دهد،
و همه را گرد آورده در دوزخ قرار دهد، آنان زیان کارانند
*فلسفه آزمایش الهی*
یکی از سنتهایالهی و برنامههای قطعیِ خداوند، آزمایشِ مردم است.
خدا ما انسانها رو آزمایش میکنه،
تا خودمون رو نشون بدیم،
و خصلتهای خودمون رو بروز بدیم.
*آزمایشهای الهی متفاوته*
گاهی اوقات،
خدا با مالوثروت ماها رو آزمایش میکنه...
و گاهی اوقات هم با فقروتنگدستی و مشکلات...
ولی ما که از پشتِ پرده خبر نداریم،
راجع به این دادنها و گرفتنها،
قضاوتهای نادرست میکنیم:
*عجول وکفوربودن انسان*
تا خدا بهمون نعمتی داد، زود مغرور میشیم و فکر میکنیم خبری هست
فکر میکنیم خدا ما رو خیلی دوست داره
فکر میکنیم ما بهترین بنده خدائیم
از اون طرف، تا یه ذرّه سختی و مشکلات برامون پیش بیاد،
دیگه فکر میکنیم دنیا به آخر رسیده
فکر میکنیم خدا ما رو دوست نداره
فکر میکنیم خیلی بدبختیم
قرآن کریم در این باره میفرماید:
*فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ*
*وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ*
امّا انسان، هنگامی که پروردگارش او را برای آزمایش، اکرام میکند و نعمت میبخشد..
مغرور میشود و میگوید: «پروردگارم مرا گرامی داشته است!»
و امّا هنگامی که برای امتحان، روزیش را بر او تنگ میگیرد..
مأیوس میشود و میگوید:
«پروردگارم مرا خوار کرده است!»
*آزمایش الهی وسیله تربیت ورشدانسان*
نه فقر و تنگدستی نشانهی اهانت است،
و نه ثروت و دارایی نشانهی کرامت..
بلکه هر دو وسیله آزمایش هستند.
این آزمایشها، وسیلهی تربیت و رشدِ ما انسانهاست.
سوره فجر آیه ۱۶
سوره فجر آیه ۱۵
نهج البلاغه، کلمات قصار شماره ی ۹۳.
آل عمران آیه ۱۷۹.
انفال آیه ۳۷
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔖دستور پیشنهادی شب قدر
#دعای_مستجاب
🪴قَالَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ ابي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما : مَن قَرَأَ مِأةَ آیةٍ مِنَالقُرآنِ مِن أَی القُرآنِ شاءَ ثُمَّ قالَ «یا اللهُ» سَبْعَ مرّاتٍ فَلَو دَعا عَلی صَخرَةٍ لَقَلَعَها إنشاءالله.
🌱 امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما می فرمایند : هرکس صد آیه از هر جای قرآن بخواند سپس هفت مرتبه بگوید «یا الله» (و حاجت خود را بخواهد) (اثر اجابت) آن چنان است که اگر دعا بر صخره سخت بخواند به یاری خدا آن را از جای برمیکند.
منابع :
🔶وسائل الشیعة، ج ۴، ص ١١١۴
🔶ثواب الأعمال و عقاب الأعمال , جلد۱ , صفحه۱۰۳
🔶مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۳۴۳
🔺آیات پیشنهادی👇حضرت فرمودند ۱۰۰ آیه از هر جای قرآن که دوست دارید
1⃣یک سوره واقعه ۹۶ آیه
2⃣ یک سوره توحید ۴ آیه
3⃣هفت مرتبه یا الله
هرچی میخواهید بخواهید امشب....
#شب_قدر
#ماه_مبارک_رمضان
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
44.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امدادغیبی در مسیر معنویت
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
(حلالیت طلبیدن)
برخی از افراد خجالت می کشند از فردی که غیبتش را نمودهاند حلالیت بطلبند و خجالت را برای خود عذر می دانند
در حالی که خجالت، عذر نیست و باید رضایت غیبتشونده را به دست آورد.
البته لازم نیست بگوید: پشت سر شما غیبت کردم؛ بلکه میتوان به صورت کلی حلالیت طلبید و اگر امکان جلب رضایت ندارد، برای آنها استغفار کند.
آیت الله خامنهای:
اگر غیبت شونده زنده است و امکان استحلال از او میباشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال از او نیست، برایش استغفار نماید.
آیت الله مکارم:
در صورت امکان و عدم مفسده، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبد، در غیر این صورت لازم است به قدری برای او کارهای خیر انجام دهد تا یقین به رضایت وی حاصل شود.
آیت الله سیستانی:
اگر انسان از شیعۀ دوازده امامی غیبت کند، باید از گناه غیبت توبه نماید و احتیاط مستحب است چنانچه حلالیّت طلبیدن از شخص غیبت شده پیامدهای بدی ندارد، این کار را انجام دهد یا برایش استغفار نماید؛ بلکه در مواردی که غیبت، توهین و هتک حرمتی را نسبت به غیبت شونده در بر داشته، اگر حلالیّت خواستن از او، عرفاً جبران هتک حرمت و توهین به وی محسوب گردد، بنابر احتیاط، لازم است در صورتی که مفسدهای نداشته باشد، از وی حلالیّت بطلبد.
آیتالله بهجت:
می تواند بهصورت کلی حلالیت بطلبد و طلب رضایت مطلقه بنماید و اگر آنها در دسترس نیستند و امکان جلب رضایت ندارد، برای آنها استغفار کند.
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 معنای قدر و جایگاه آن.
✍ قدر در قرآن کریم به سه معنا به کار رفته است:
1⃣ اندازه و اندازهگیری: «قَدْ جَعَلَاللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْراً» (طلاق/ 3)؛ خداوند برای هر چیزی قدر و اندازهای قرار داده است.
2⃣ ارزش، منزلت، شرافت، عظمت و بزرگی: «ما قَدَرُوا اللهَ حَقَّ قَدْرِه» (انعام/ 91)؛ آنان بزرگی عظمت خدا را آن گونه که باید بشناسند نشناختند.
3⃣ ضیق و تنگ: «وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللهُ» (طلاق/ 7) و آنان که تنگدستاند از آنچه خدا به آنها داده است انفاق نمایند، پس باید انفاق نماید.
✅ در اینکه قدر در «شب قدر» به چه معنایی استعمال شده است، اختلاف میباشد. اگر «قدر» به معنای اندازه و اندازهگیری باشد، در این صورت، شب قدر، شبی است که همه مقدرات تقدیر میگردد و قالب معین و اندازه خاص هر پدیده، روشن می شود.
☀️قرآن کریم می فرماید: «فیها یُفْرَقُ کُلُّ أمْرٍ حَکیمٍ» (دخان/ 4)؛ در آن شب، هر امری با حکمت، متعین و ممتاز میگردد».
✅ در این شب تمام حوادث سال آینده به امام زمان ارائه میشود، و وی از سرنوشت خود و دیگران باخبر میگردد.
🌷امام باقر(ع) میفرماید: « إِنَّهُ لَيَنْزِلُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ إِلَى وَلِيِّ اَلْأَمْرِ تَفْسِيرُ اَلْأُمُورِ سَنَةً سَنَةً يُؤْمَرُ فِيهَا فِي أَمْرِ نَفْسِهِ بِكَذَا وَ كَذَا وَ فِي أَمْرِ اَلنَّاسِ بِكَذَا وَ كَذَا؛ (۱)
در شب قدر به ولی امر، شرح و بیان کارها و حوادث نازل میشود و وی درباره خویش و دیگر مردمان مامور به دستورهایی می شود».
📚 (۱) کافی، ج 1، ص 248
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 وطن بودن محل تولد
💬 سوال:
آیا محل تولد انسان وطن اصلی او محسوب می شود؟
✅ پاسخ:
به نظر آیت الله خامنه ای: صرف تولد در شهری باعث نمیشود که آنجا وطن اصلی او شود، بلکه لازم است مدتی در آنجا بوده رشد و نمو پیدا کرده باشد، و این مسئله موکول به نظر عرف است. اگر حدود ده سال اول زندگی خود را در جایی گذرانده است، عرفا آنجا وطن اصلی اوست.
📚 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: nzg552g
#احکام
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
42.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مُبلّغین واقعی دین ، چنین اند..
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*عواقب خطرناک یأس وناامیدی ازرحمت خدا
*نامیدی نقطه مقابل رجا،*
ناامیدی از رحمت خدا
یأس از رحمت خدا و بخشایش او،
نقطه مقابل رجاء و امیدواری به پروردگار و منشأ آن در باور نادرست است.
اگر كسی عقیده اش نسبت به خداوند ناقص باشد و رحمت بی پایان و قدرت بی نهایت او را نشناسد ناامید می شود. چنین نقصی در خداباوری، انسان را به كفر می كشاند و حتی می توان گفت یأس كامل فقط برای كافر قابل تصور است و هیچ مۆمنی دچار آن نمی شود.
*گناه و اصرار بر آن*
كسی كه زیاد گناه می كند و یا زیاد توبه می شكند در صورتی كه ایمانی راسخ به رحمت و لطف پروردگار نداشته باشد در معرض یأس از رحمت خدا قرار می گیرد.
*استعجال*
كسی كه دعا می كند و از درگاه خداوند درخواستی دارد چون خواسته اش برآورده نمی شود و دعایش مستجاب نمی گردد،
ممكن است گمان كند كه نظر رحمت خداوند از او برگشته است و ناامید گردد. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:
*لا یزال المۆمن بخیر و رخاء و رحمة من اللَّه، مالم یستعجل فیقنط، فیترك الدعاء قلا له: كیف یستعجل؟ قال: یقول: قد دعوت منذكذا و كذا و لا اری الاجابة* ؛
مۆمن پیوسته در نیكی و راحتی و مهربانی خداست تا زمانی كه استعجال نكند پس چون استعجال كند نومید می شود و دعا را ترک می كند. راوی می گوید:
از ایشان پرسیدم: چگونه استعجال می كند؟ فرمودند: با خود می گوید مدتی طولانی دعا كردم و اجابت نشد.
*ترک توبه و استغفار*
كسی كه از رستگاری ناامید است در فكر جبران گذشته بر نمی آید زیرا جبران آن را ناممكن میداند.
*فرو رفتن در گناه*
كسی كه از رحمت خدا نومید باشد و امید رستگاری نداشته باشد با خود می گوید من كه آخرت بدی دارم؛
پس لااقل نباید لذات دنیا را از خود دریغ كنم. با این اندیشه نادرست ارتكاب گناه برای او آسان می شود و در دریای عصیان غرق می گردد و از هیچ گناهی ابا ندارد، چون می گوید: آب از سر من گذشت چه یک قامت چه صد قامت.
*كفر یا تباهی دنیا*
كسی كه به دلیل اطمنیان از آخرت بد خود، به گناهان لذت آور روی می آورد بسا كه از لذات دنیایی هم بهره ای نداشته باشد؛
زیرا اگر همچنان به قیامت و محاسبه آخرت معتقد باشد تصور آخرت دهشتناكش شیرینی هر لذتی را بر او تلخ می كند و یا در اثر زشت كاری به كفر و انكار خدا و قیامت مبتلا می شود.
*تباهی آخرت*
طبیعی است كه آثار سه گانه گذشته به آخرتی پر از عذاب و رنج منتهی می شود. انسان مأیوس از رحمت خدا،
افزون بر كیفری كه برای گناهانش می كشد، كیفری هم برای یأس خود تحمل خواهد كرد؛
زیرا یأس و قنوط از رحمت خدا گناهی كبیره محسوب می شود.
*درمان ناامیدی ازرحمت خدا*
انسانی كه در رسیدن به اهداف دنیوی مأیوس است از كار و تلاش باز می ماند و زندگی او دچار ركود و افسردگی می شود. نتیجه این ركود و افسردگی،
رنج هایی است كه خود فرد مأیوس تحمل می كند و سختی هایی كه به دیگران تحمیل می نماید. درمان این درد،
گاه از طریق اصلاح نگرش فرد به زندگی صورت می گیرد و گاه به وسیله دارو انجام می پذیرد.
بدون شك اعتقاد فرد به خداوند از بروز یأس در امور دنیوی پیش گیری می كند. ولی آن چه بسیار مهم است یأس فرد در پی گیری اهداف اخروی و اصلاح رابطه خود و خداست. چنین یأسی از یك سو بالاترین ضرر را كه هلاكت اخروی است در پی دارد و از سوی دیگر نشانه های آن به زودی آشكار نمی شود. در نتیجه ممكن است فرد بسیار دیر به فكر درمان آن بیفتد.
*توجه به عفو وبخشش الهی*
دیگر روش درمان كه در همان روش نخست ریشه دارد،
یادآوری سخنانی است كه در قرآن كریم و روایات اهل بیت وارد شده است و از یأس و نومیدی نهی نموده است.
خداوند در قرآن كریم فرموده است:
*قل یعبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمة اللَّه ان اللَّه یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفور الرحیم*
بگو ای بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید كه خدا همه گناهان را می آمرزد،
زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
*ناامیدی نشانه کفروکمراهی*
همین كه بدانیم نومیدی نشانه كفر و گمراهی است از ناامیدی پرهیز خواهیم كرد.
هر چه سوءظن به خدا مذموم است.
حسن ظن به خداوند ستوده و سازنده است. حسن ظن به خداوند محبت انسان به خداوند را متسحكم میكند و انسان را به عمل برای رضای خدا مشتاق می سازد.
الحیاة، ج 1، ص 403.
زمر، 53.
حجر، 56.
الکافی،ج3،ص173.
#منبر_کوتاه
#انتخاب_های_من
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880