💠 وطن بودن محل تولد
💬 سوال:
آیا محل تولد انسان وطن اصلی او محسوب می شود؟
✅ پاسخ:
به نظر آیت الله خامنه ای: صرف تولد در شهری باعث نمیشود که آنجا وطن اصلی او شود، بلکه لازم است مدتی در آنجا بوده رشد و نمو پیدا کرده باشد، و این مسئله موکول به نظر عرف است. اگر حدود ده سال اول زندگی خود را در جایی گذرانده است، عرفا آنجا وطن اصلی اوست.
📚 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: nzg552g
#احکام
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
42.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مُبلّغین واقعی دین ، چنین اند..
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*عواقب خطرناک یأس وناامیدی ازرحمت خدا
*نامیدی نقطه مقابل رجا،*
ناامیدی از رحمت خدا
یأس از رحمت خدا و بخشایش او،
نقطه مقابل رجاء و امیدواری به پروردگار و منشأ آن در باور نادرست است.
اگر كسی عقیده اش نسبت به خداوند ناقص باشد و رحمت بی پایان و قدرت بی نهایت او را نشناسد ناامید می شود. چنین نقصی در خداباوری، انسان را به كفر می كشاند و حتی می توان گفت یأس كامل فقط برای كافر قابل تصور است و هیچ مۆمنی دچار آن نمی شود.
*گناه و اصرار بر آن*
كسی كه زیاد گناه می كند و یا زیاد توبه می شكند در صورتی كه ایمانی راسخ به رحمت و لطف پروردگار نداشته باشد در معرض یأس از رحمت خدا قرار می گیرد.
*استعجال*
كسی كه دعا می كند و از درگاه خداوند درخواستی دارد چون خواسته اش برآورده نمی شود و دعایش مستجاب نمی گردد،
ممكن است گمان كند كه نظر رحمت خداوند از او برگشته است و ناامید گردد. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:
*لا یزال المۆمن بخیر و رخاء و رحمة من اللَّه، مالم یستعجل فیقنط، فیترك الدعاء قلا له: كیف یستعجل؟ قال: یقول: قد دعوت منذكذا و كذا و لا اری الاجابة* ؛
مۆمن پیوسته در نیكی و راحتی و مهربانی خداست تا زمانی كه استعجال نكند پس چون استعجال كند نومید می شود و دعا را ترک می كند. راوی می گوید:
از ایشان پرسیدم: چگونه استعجال می كند؟ فرمودند: با خود می گوید مدتی طولانی دعا كردم و اجابت نشد.
*ترک توبه و استغفار*
كسی كه از رستگاری ناامید است در فكر جبران گذشته بر نمی آید زیرا جبران آن را ناممكن میداند.
*فرو رفتن در گناه*
كسی كه از رحمت خدا نومید باشد و امید رستگاری نداشته باشد با خود می گوید من كه آخرت بدی دارم؛
پس لااقل نباید لذات دنیا را از خود دریغ كنم. با این اندیشه نادرست ارتكاب گناه برای او آسان می شود و در دریای عصیان غرق می گردد و از هیچ گناهی ابا ندارد، چون می گوید: آب از سر من گذشت چه یک قامت چه صد قامت.
*كفر یا تباهی دنیا*
كسی كه به دلیل اطمنیان از آخرت بد خود، به گناهان لذت آور روی می آورد بسا كه از لذات دنیایی هم بهره ای نداشته باشد؛
زیرا اگر همچنان به قیامت و محاسبه آخرت معتقد باشد تصور آخرت دهشتناكش شیرینی هر لذتی را بر او تلخ می كند و یا در اثر زشت كاری به كفر و انكار خدا و قیامت مبتلا می شود.
*تباهی آخرت*
طبیعی است كه آثار سه گانه گذشته به آخرتی پر از عذاب و رنج منتهی می شود. انسان مأیوس از رحمت خدا،
افزون بر كیفری كه برای گناهانش می كشد، كیفری هم برای یأس خود تحمل خواهد كرد؛
زیرا یأس و قنوط از رحمت خدا گناهی كبیره محسوب می شود.
*درمان ناامیدی ازرحمت خدا*
انسانی كه در رسیدن به اهداف دنیوی مأیوس است از كار و تلاش باز می ماند و زندگی او دچار ركود و افسردگی می شود. نتیجه این ركود و افسردگی،
رنج هایی است كه خود فرد مأیوس تحمل می كند و سختی هایی كه به دیگران تحمیل می نماید. درمان این درد،
گاه از طریق اصلاح نگرش فرد به زندگی صورت می گیرد و گاه به وسیله دارو انجام می پذیرد.
بدون شك اعتقاد فرد به خداوند از بروز یأس در امور دنیوی پیش گیری می كند. ولی آن چه بسیار مهم است یأس فرد در پی گیری اهداف اخروی و اصلاح رابطه خود و خداست. چنین یأسی از یك سو بالاترین ضرر را كه هلاكت اخروی است در پی دارد و از سوی دیگر نشانه های آن به زودی آشكار نمی شود. در نتیجه ممكن است فرد بسیار دیر به فكر درمان آن بیفتد.
*توجه به عفو وبخشش الهی*
دیگر روش درمان كه در همان روش نخست ریشه دارد،
یادآوری سخنانی است كه در قرآن كریم و روایات اهل بیت وارد شده است و از یأس و نومیدی نهی نموده است.
خداوند در قرآن كریم فرموده است:
*قل یعبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمة اللَّه ان اللَّه یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفور الرحیم*
بگو ای بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید كه خدا همه گناهان را می آمرزد،
زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
*ناامیدی نشانه کفروکمراهی*
همین كه بدانیم نومیدی نشانه كفر و گمراهی است از ناامیدی پرهیز خواهیم كرد.
هر چه سوءظن به خدا مذموم است.
حسن ظن به خداوند ستوده و سازنده است. حسن ظن به خداوند محبت انسان به خداوند را متسحكم میكند و انسان را به عمل برای رضای خدا مشتاق می سازد.
الحیاة، ج 1، ص 403.
زمر، 53.
حجر، 56.
الکافی،ج3،ص173.
#منبر_کوتاه
#انتخاب_های_من
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
#فراموشی_غسل_جنابت
❓اگه غسل جنابت رو در ماه رمضان فراموش كنيم و بعد از یک یا چند روز يادمون بياد، تكليفمون چیه؟
📚 آیات عظام مکارم، وحید و نوری: باید نمازها و روزههای اون چند روز رو قضا كنين؛ ولى کفاره نداره (مکارم: بنابر احتیاط واجب).
📚 آیتالله سیستانی: باید نمازها و روزههای اون چند روز رو قضا كنين؛ ولى کفاره نداره (بنابر احتیاط واجب، روزهها رو به قصد قربت مطلقه قضا کنه؛ یعنی به این قصد که این عمل بهطور کلّی مطلوب خداست).
📚 آیتالله خامنهای: کسی که در ماه رمضان غسل جنابت رو فراموش کنه و درحالیکه جنبه، وارد صبح بشه، روزه اون روز درسته؛ ولی اگه این فراموشی چند روز طول بکشه، باید روزههای ایام فراموشی رو قضا کنه. البته نمازها درهرحال، باطله.
⭕️ نکته: کفاره جریمهایه که بهخاطر شکستن یا نگرفتن عمدی روزه باید انجام بدیم و شامل دو ماه روزه یا سیرکردن شصت فقیر یا هر دوی اینهاست.
⭕️ نکته: جنابت، یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارجشدن آب منی برای انسان بهوجود میآد. بعد از جنبشدن، حتماً باید غسل جنابت کرد.
🔺توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۱۶۲۲؛ عروةالوثقی، ج۲، کتابالصوم، فصل فیما یجبالامساک، م۵۰؛ منهاجالصالحین، ج۲، م۹۸۸؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱۲۸۳؛ مظاهری، رساله، م۱۲۴۴؛ خامنهای، رساله آموزشی، ج۱، درس۶۱.
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🟢 مهم
اعلام میزان فطریه توسط دفتر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنهای
🟡 فطریه بر اساس قیمت گندم برای هر نفر ۶۵۰۰۰ تومان و بر اساس قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰۰۰۰ تومان میباشد.
↩️ اطلاعیه دفتر آیتاللهالعظمی مکارمشیرازی درباره میزان فطریه
زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۶۵ هزار تومان و قوت غالب برنج ۱۸۰ هزار تومان است.
کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۶ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۹۶۰ هزار تومان است.
↩️ اطلاعیه دفتر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۳
از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است.
🟢 توضیح
1⃣ افراد مخیر هستند فطریه را بر اساس قیمت گندم یا برنج پرداخت کنند.
2⃣ هر مسلمان موظف است که در شب عید فطر، برای خود و افرادی که تحت تکفل او هستند (نانخور او محسوب میشوند) سه مد طعام (گندم، برنج، خرما و....) پرداخت کند.
🌷به اطلاع دیگران نیز برسانید.
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
در این بحث چند موضوع داریم:
1. استفراق (قی یا بالا آوردن)
2. آروغ (باد گلو)
3. ترش کردن
4. پرخوری و بالا آوردن مقدار غذا در حالت خم شدن و خوابیدن.
🤮 استفراغ به معنی خروج با فشار محتویات داخل معده از راه دهان به بیرون است و حالتی را که پیش از استفراغ دست میدهد تهوع گویند.
✔️ استفراغ عمدی مانند اینکه عمدا کاری کند که استفراق کند مثلا با فروبردن انگشت در حلق یا فشار آوردن به خود.
✅ استفراغ سهوی یعنی بیاختیار استفراغ کند مانند خانم باردار، ماشین گرفتگی
#استفراغ عمدی روزه را باطل میکند و فرقی ندارد یک دفعه باشد یا چند دفعه، مواد خارج شده غذا باشد یا زردآب و کم باشد یا زیاد.
#استفراغ بیاختیار، #آروغ، #ترش_کردن و پرخوری روزه را باطل نمیکند و اگر چیزی در دهان بیاید، باید آن را بیرون بریزد ولی اگر بیاختیار فرو رود، روزه صحیح است.
❇️ طمع و مزهی که هنگام آروغ، ترش کردن و استفراغ در دهان حس میشود مبطل روزه نیست.
🔹 خارج کردن چیزی از گلو حکم استفراغ، را ندارد و روزه را باطل نمیکند.
🤔 به هنگام تعویض پوشک فرزندم حالت تهوّع و استفراغ کردن به من دست مىدهد و گاهى نیز استفراغ مىکنم، روزهام چه حکمى دارد؟
✍️ چون عمدی نیست اشکالى ندارد.
فقط #حالت_تهوع
🤔اگه روزه باشيم و حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری یا چیز دیگری باشد، روزه باطله يان؟
✍️خیر، روزه صحیحه.
🤔اگر روزهدار به دليل مريضي یا مسمومیت غذایی مجبور شد استفراغ كند، روزه باطل میشود؟
✍️اگر عمدا استفراغ کند روزه باطل میشود ولی بیاختیار نه.
ترش كردن ريفلاكس
🤔آبی كه بواسطه ي ترش كردن معده به تا گلو يا سينه بالا مياد روزه و بعدش هم سوزش دارد، روزه را باطل ميكند؟
✍️ خیر، روزه صحیحه.
🚙 استفراغ بخاطر #ماشین_گرفتگی بیاختیار است و روزه را باطل نمیکند.
📚 آقا رساله نماز و روزه م ۸۵۷ و ۸۵۸؛ رساله مراجع م ۱۶۴۶ تا ۱۶۵۲
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
42.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازار داغ شعار "دین گرائی و جلوگیری از فساد "
وعده نقدِ امدادالهی
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
#احکام_روزه
#بیماری_و_روزه
🤔 ملاك در ضرر داشتن روزه براى بيمار چیست؟ گاهاً دکترها با هم اختلاف نظر دارند یکی میگه روزه بگیر یکی دیگه میگه نه.
بعضی وقتها دکتر میگه نگیر ولی میبینم میتوانم روزه بگیرم
تشخیص با کیست؟ خودمون یا دکتر؟
✍️ معیار این که خود فرد بفهد و برسد که ضرر دارد و فرقی ندارد:
از #حرف_دکتر یا از #تجربه_شخصی یا از #تجربه_مريضهاى مشابه یا از منشأ عقلایی دیگر
از هر کدام که بفهمد و برسد که روزه برایش ضرر دارد نباید بگیرد.
👌 منظور از بیماری که مانع روزه میشود دو حالت زیر است:
🔸 فرد بیمار است و روزه باعث شدت بیماری میشود.
🔹 فرد سالم است ولی زمینه بیماری را دارد و روزه باعث ایجاد بیماری میشود.
#وظیفه_بیمار
دقت شود در روزه 4 موضوع داریم:
روزه – قضاء – کفاره تاخیر- فدیه
و نسبت به روزه سه نوع بیمار داریم:
1️⃣ بیماری همیشگی
2️⃣ بیماری موقتی
3️⃣ سالمی که سهلانگارى كرده و قضاى روزه را نگرفته و الان بیمار شده
#بیماری_همیشگی
کسی که به خاطر بیماری روزه ماه رمضان را نگرفته، و بیماری اش همیشگی است، قضای روزهها از او ساقط میشود و باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
#بیماری_موقتی (چند سال مريض بوده)
در سالى كه بهبود يابد، اگر تا رمضان آينده به مقدار قضا وقت داشته باشد بايد قضاى سال آخر را بهجا آورد ولى قضاى سالهاى گذشته لازم نيست و تنها بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد.
#سالمی که سهل انگارى كرده و قضاى روزه را نگرفته و الان بیمار شده و نمىتواند آنها را به جا آورد:
بايد براى هر روز يك مد طعام (کفاره تاخیر) به فقير بدهد و هر زمان توانايى پيدا كرد، بايد روزهها را قضا كند.
📚 رساله مراجع م 1705 تا 1744 آقا رساله نماز و روزه م ۹۲۵ تا ۹۲۷ و ۷۹۴ تا ۷۹۶
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پست_ویژه
#تمدن_سازی_نوین_اسلامی
✨ـ رابطهی قدس با ظهور
✨ـ نقش ایرانیان در آزادسازی قدس
✨ـ آغاز حکومت حضرت بقیهالله"عج"، بعد از رهایی قدس!
✅مراقب موشک هایی که به دلار و ساختار اقتصادی هم برخورد میکند باشید و باشیم..
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
50.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلید باز و بستن نمودن فقط دست خداست.
رزق و روزی..
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
#تفسیر
#قرآن
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 پاسخ به ۹ سؤال پرتکرار فطریه ماه مبارک رمضان
🔹 با رسیدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، سؤالات پیرامون فطریه افزایش پیدا کرده که به انتشار چند سؤال پرتکرار آن مطابق با نظر رهبر معظم انقلاب خواهیم پرداخت:
__
❓۱. چه مبلغی را باید برای فطریه پرداخت کنیم؟
◻️ مکلف باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد کافی است.
ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر، «شصت هزار تومان» اعلام شده است.
❓۲. آیا میتوانیم غیر از گندم، جو و ... که در رسالهها گفته شده، جنس دیگر و وسایل دیگری که مورد نیاز فقیر است خریداری کرده و عوض فطریه به مستحق بدهیم؟
◻️ اگر از مستحق برای قبول فطریه و خرید جنس دیگر، وکالت بگیرید، میتوانید جنس مورد نیاز مستحق را با فطریه بخرید و به او بدهید.
❓۳. آیا می توان فطریه را برای مستمند کارت به کارت کرد؟ یا به فقیر شهر دیگر داد؟
◻️ اشکالی ندارد، اما اگر زکات فطره را جدا کرده باشد، تعویض آن جایز نیست و اگر در شهرش، فقیر وجود دارد، پس از جدا کردن فطریه، انتقال آن به شهر دیگر هم بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
❓۴. آیا فطریه مهمان شب عید فطر بر عهدهی میزبان است؟
◻️ مهمان یک شبه نان خور محسوب نمیشود، لذا زکات فطره او بر میزبان واجب نیست، ولی اگر کسی غیر از شب عید مدتی مهمان دیگری است که عرفاً نانخور او محسوب میشود، فطریه او به عهده میزبان است.
❓۵. زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟
◻️ از غروب شب عید فطر میتواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلّف باید فطریه را پیش از نماز عید بدهد، اما اگر نماز عید نمیخواند میتواند دادن فطریه را تا ظهر تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست؛ اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هرگاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمیشود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
❓۶. آیا طفلی که در شکم مادر است و هنوز به دنیا نیامده، باید برایش زکات فطره بدهند؟
◻️ خیر لازم نیست.
❓ ۷. آیا فطریه را می توان به سادات فقیر داد؟
◻️ کسی که سید نیست نمیتواند به سید فطره بدهد. حتی اگر سیدی نانخور او باشد، نمیتواند فطره او را به سید دیگر بدهد.
غیرسادات نمیتوانند به سادات فطریه پرداخت نمایند.
❓ ۸. چه کسی باید فطریه بدهد؟
◻️ کسی که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و هوشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند هر نفری یک صاع که تقریبا سه کیلو است، گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد، و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد،کافی است.
کسی که مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد و کسبی هم ندارد که بتواند مخارج سال خود و عیالاتش را بگذراند، فقیر است و دادن زکات فطره بر او واجب نیست.
❓ ۹. آیا برای ادای زکات فطره می توان به جای گندم، جو، برنج و مانند آن، پول آن را پرداخت کرد؟
◻️ اشکال ندارد.
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت جایگاه بندگی وتوجه به عاقبت امور
روز آغازین هفته شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی
یارب العالمین
*فراموش نکنیم گذر پوست به دباغخانه میافتد*
*عاقبت ظلم وتعدی به حقوق بندگان خدا*
"هشام بن اسماعیل" والی اُمویان در مدینه بود.
او آزار بسیاری به مردم، مخصوصاً امام سجاد علیهالسلام میرساند.
سرانجام ، به دلیل اعتراض فراوان مردم، "هشام" عزل شد و به خاطر ظلمهای فراوان او،
دستور دادند تا هشام را در وسط شهر ببندند تا دیگران هر طور میخواهند از او انتقام بگیرند.
*ترس و وحشت هشام ازامام سجاد*
مردم نیز یکی یکی میآمدند و انتقام میگرفتند.
هشام می گفت:
"بیش از همه از علیبنحسین وحشت دارم، زیرا به سبب آزارهایی که به او رساندم و لعن و نفرینی که نثار جد او علیبناببطالب میکردم، انتقامش سخت خواهد بود."
*"مرام ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم*
روزی که امام سجاد علیه السلام "هشام" را در آن وضعیت دیدند به همراهان فرمودند:
"مرام ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم و از دشمن خود انتقام بگیریم."
*اگر کمکی از من ساخته است، حاضرم کمک کنم*
هنگامی که امام سجاد عليه السلام به طرف هشامبناسماعیل میرفتند، رنگ در چهره هشام باقی نماند،
ولی بر خلاف انتظار وی، امام سجاد با صدای بلند،
سلام نمودند و با او دست دادند و به او فرمودند:
"اگر کمکی از من ساخته است، حاضرم کمک کنم."
*اعتراف هشام به حقانیت اهل بیت*
هشام فریاد زد :
*اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ*
{خداوند می داند که رسالت خویش را در کجا قرار دهد.}
بعد از این رفتار امام سجاد (ع)،
مردم مدینه نیز انتقام گرفتن از هشام را متوقف کردند.
تاریخ طبری ، جلد ۶ ، صفحه ۵۲۶ .
شرح الأخبار، جلد ۳ ، صفحه ۲۶۰ .
#منبرکوتاه
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af