یکی از بحث هایی که امروز در گعده با بچه ها مطرح شد:
💠🔹از امام حسین علیه السلام🔹💠
🌺🌿 برادران چهار قسمند: 🌿🌺
1- برادرى كه نافع براى تو و خودش هست.
2- برادرى كه براى تو سودمند است.
3- برادرى كه برايت زيان دارد.
4- برادرى كه نه براى تو و نه خودش سود دارد.
🌸🍃تقاضا كردند توضيح بدهد فرمود برادرى كه براى خود و تو نافع است برادرى است كه با برادرى طالب دوام عمر برادر خويش است نه جوياى مرگ او، چنين برادرى مفيد براى تو و خود اوست، زيرا وقتى برادرى تكميل شود زندگى به هر دو خوش ميگذرد
🌸🍃اما وقتى برادرى در آرزوى كم و كاستى يك ديگر باشند براى هر دو زيان دارد. برادرى كه بر تو سودمند است آن برادرى است كه خود را از طمع خارج نموده و بصورت علاقه و ميل درآمده است او بواسطه طمع به امور مالى برادرى را بر قرار نكرده، چنين برادرى تمام قدرت و نيروى خود را به تو ارزانى داشته
🌸🍃برادرى كه بر ضرر تو است برادرى است كه انتظار بدبختى تو را دارد و دشمنى خود را پنهان ميكند و بين مردم در مورد تو دروغ ميگويد و با ديده حسد به تو مينگرد.
خدا او را لعنت كند.
🌸🍃اما برادرى كه نه به نفع تو و خويش است برادرى است كه احمق كامل است. خدا او را از رحمت خود دور كند. او را ميتوانى بدين وسيله بشناسى كه پيوسته خود را بر تو مقدم ميدارد و از روى حرص و علاقه تمام آنچه دارى از تو ميخواهد.
📚بحارالانوار جلد ۱۷جلد۲ ص ۱۱۱
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجه الشریف*
*اگر خداوند دردنیا عیبهای ما را آشکار می کرد*
*همدیگر را دفن نمی کردیم*
امام جواد(ع) در پاسخ به عبدالعظیم حسنی از پدران بزرگوارش تا امیرالمؤمنین علیه السلام نقل میفرماید:
*لو تکاشفتم ما تدافنتم*
اگر عیبهای هر یک از شما بر دیگری آشکار میشد،
همدیگر را دفن نمیکردید.
. فرمایش حضرت حداقل حاوی دو درس بزرگ است.
*آفت غرور ونخوت*
هیچگاه نباید به خاطر برخورداری از بعضی کمالات مادی و معنوی،
دچار غرور و نخوت شده و فخرفروشی کنیم.
همیشه این را بهخاطر داشته باشیم که به غیر از معصومین(ع) و اولیا بزرگ الهی،
سایر مردم کم یا بیش درخور آلودگیهایی در افکار و اعمال و اخلاق دارند که فقط خدا از آنها با خبر است و از باب لطف و رحمت خویش پنهانشان ساخته است و از رهگذر ستاریت الهی آبرویمان پیش عالم و آدم محفوظ مانده است.
*.دنبال عیوب دیگران نباشیم*
درس دیگر این است که نباید دنبال عیوب دیگران بود.
علی(ع) فرمود:
هر کس در عیب خود نظر کند،
از توجه به عیوب مردم بازمیماند.
*بترسیم ازمکرخدا*
امام صادق(ع)
نیز میفرمایند :
فردی که در پی آشکار ساختن عیب دیگران است و از معایب خود غافل مانده،
بدون شک دچار مکر خدا گردیده است.
*حریم نگهداریم وپردهدری نکنیم*
همانطور که خدا نسبت به ما چنین کرده است.
ما خیلی بدی کردیم اما خدا نگذاشته است کسی بفهمد.
اگر بوی گناه بلند میشد،
دو نفر نمیتوانستند کنار هم بنشینند.
چون گناه بو دارد و فقط اولیاء خدا متوجه میشوند و گاهی آن فرد را صدا کرده و به او میگویند:
مواظب باش، چه کار کردهای که بوی گناه میدهی؟
خودت را جمع و جور کن.
خرده بینانند در عالم بسی
واقفند از کار و بار هر کسی
*خداوند ستارالعیوب*
پس ما هم باید عیب مردم را مخفی کنیم.
وقتی خدا این لطف را به ما کرده است،
ما هم همین کار را انجام دهیم.
اگر عیب مردم را مخفی کردید،
خدا هم عیب شما را مخفی میکند.
اما اگر نه، عیب مردم را همه جا گفتید، خدا شما را رسوا میکند.
بحار الانوار، ج 74، ص383
طریق وصل ص 120)
میزان الحکمه ج 2 ص 755
نهج البلاغه حکمت 349
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
در حیات اجتماعی استواری و محکمی بر عقاید یکی از مهمترین مؤلفه های مانایی است. طمع دشمنان نسبت به شخصی که صلابت عقیده ندارد،
تحریک میگردد و این عدم صلابت بسان مور یانهای هو یت فرد را از درون و تهدیدات خارجی از بیرون او را تهدید میکنند.
با این نگاه دین مبین اسلام بر سر اصول معامله و سازش نمیکند؛
پیامبر گرامی اسلام (ص) در ابلاغ وحی ذرهای کوتاه نیامده و أهل مداهنه نبوده است و قرآن کریم در این باره می فرماید:
*«وَ لاٰ أَنْتُمْ عٰابِدُونَ مٰا أَعْبُدُ * وَ لاٰ أَنٰا عٰابِدٌ مٰا عَبَدْتُّمْ*
؛گ «و نه شما آنچه را من می پرستم می پرستید، و نه من هرگز آنچه را شما پرستش کرده اید می پرستم.»
*امام جواد مسئولیت پذیری در کودکی*
منشأ ایجاد مسئولیت به طور ریشه ای و عمیق از باور حضور خداوند و اعتقاد به معاد و آخرت سرچشمه میگیرد. مسئولیت پذیری دارای ساحتهای مختلفی است؛ و پذیرش مسئولیت الهی در سطح اجتماعی در سنین کودکی بر اساس آیات قرآنی در مورد انبیای الهی مورد تأیید قرار گرفته است.
به عنوان نمونه خداوند متعال در قرآن کریم در مورد حضرت یحیی (ع) چنین میفرماید
*یٰا یحْییٰ خُذِ اَلْکتٰابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَینٰاهُ اَلْحُکمَ صَبِیا*
«ای یحیی! ک تاب [خدا] را با قوت بگیر! و ما فرمان نبوت [و عقل کافی] در کودکی به او دادیم.»!
و از این روست که مسئولیت پذیری حضرت امام جواد (ع) در سنین کودکی یکی از مصادیق مباهات شیعه به شخصیت قرآنی و شباهتهای ایشان به أنبیای الهی همچون حضرت یحیی (ع) و حضرت عیسی (ع) است.
تار یخ الأ ئمة/30؛ الهدایة الکبری/295؛
من لا یحضره الفقیه، 1/262/ ح 807.
الخرائج و الجرائح، 1/3 کشف الغمة فی معرفة الأ ئمة، 2/368
المیزان فی تفسیر القرآن، 15/239.
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
علی بن مهزیار از اصحاب امام جواد علیه السلام می گوید شخصی به نام محمد بن حمزه غنوی که در زندان بود، به من نامه نوشت و تقاضا کرد تا نامه ای به محضر امام جواد بنویسم و از ایشان درخواست کنم تا دعایی را که موجب گشایش در کارها و رفع گرفتاری ها باشد، معرفی فرماید.
علی بن مهزیار ادامه می دهد من درخواست محمد بن حمزه را اجابت کردم و به امام نامه نوشتم. حضرت در پاسخ من نوشت: در باره دعایی که محمد بن حمزه درخواست کرده است تا بدان گشایش درکارهایش ایجاد شود، به او بگو که به خواندن این دعا مواظبت داشته باشد و مکرر (به خصوص بعد از نمازها) آن را بخواند:
یَا مَنْ یَكْفِی مِنْ كُلِّ شَیْءٍ وَ لَا یَكْفِی مِنْهُ شَیْءٌ اكْفِنِی مَا أَهَمَّنِی مِمَّا أَنَا فِیهِ
(ای خدایی که از هر چیزی بی نیازی و همه به تو نیازمندند، در مورد آنچه مرا غمگین و نگران کرده است، یاری ام فرما.)
من امیدوارم غم و نگرانی او ان شاء الله برطرف شود.
علی بن مهزیار می افزاید: من دعا را به محمد بن حمزه آموختم و او بعد از مدت اندکی از زندان بیرون آمد.
(منبع: کافی، ج 2 ص 560)
🖤🖤🖤🖤🖤🖤
🔻 دستورالعملی از امام جواد علیه السّلام برای ادای قرض
👈🏻 اسماعيل بن سهل گويد: به امام جواد عليه السّلام طىّ نامهاى نوشتم: به راستى كه قرض سنگينى بر گردن من است. حضرت در پاسخ فرمودند: بسيار استغفار كن، و زبانت را با خواندن سورۀ قدر تازه نگهدار. ( مداومت داشته باش)
📚 الکافی، ج ۵ ص ٣١٦
🖤🖤🖤🖤
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
🌹مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ.... یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ
🍀 سالروز ازدواج امیرالمومنین علی بن ابی طالب(صلوات الله و سلامه علیه) و سیده نساء العالمین حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) مبارک
جلوه خورشید و روی ماه و اختر دیدنی است
رقص نور کهکشان ها بار دیگر دیدنی است
در میان آسمان رنگین کمانی بسته عشق
جلوه نورانی خورشید انور دیدنی است
حرف شیرین می زنند اکنون همه خلق جهان
موسم شادی بود دنیا سراسر دیدنی است
باغبان پیوند زد امشب نهالی با نهال
در بهار عشق، این نخل تناور دیدنی است
در شب تزویج زهرا با علی ای دل بگو
تارک نورانی و روی پیمبر دیدنی است
در کنار حوض کوثر گفت جبریل امین
ازداوج کوثر و ساقی کوثر دیدنی است
آسمان در آسمان با چشم دل گر بنگری
بال و پر بگشودن این دو کبوتر دیدنی است
بهتر از بشگفتن هر غنچه ای در باغ عشق
روی لب لبخند نورانی حیدر دیدنی است
پای میزان عمل وقت شفاعت اهل دل
چهره مولا و زهرای مطهر دیدنی است
چون «وفائی» در هوایش ذره ای باش و ببین
جلوه مهر منیر و ذره پرور دیدنی است
❤️❤️❤️🌷🌷
🌺نمازیتوصیهشدهاز امامعلی(ع)🌺
📜از حضرت علی (ع) روایت شده است:
که حضرت نمازی را برای کسانی که قصد ازدواج دارند و میخواهند همسر خوبی اختیار کنند بیان فرمودند:
💥قَالَ عَلِيٌّ ع :مَنْ أَرَادَ مِنْكُمُ التَّزْوِيجَ فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ لْيَقْرَأْ سُورَةَ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَ سُورَةَ يس فَإِذَا فَرَغَ مِنَ الصَّلَاةِ فَلْيَحْمَدِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لْيُثْنِ عَلَيْهِ وَ لْيَقُلِ💥
⬅️دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد سوره مبارکه یاسین خوانده شود
👈و بعد از نماز ۱۰۰ مرتبه بگوید (الحمدلله)
👈 و سپس بگوید:
💥اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی زَوْجَةً صَالِحَةً وَدُوداً وَلُوداً شَکُوراً قَنُوعاً غَیُوراً إِنْ أَحْسَنْتُ شَکَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ وَ إِنْ ذَکَرْتُ اللَّهَ تَعَالَى أَعَانَتْ وَ إِنْ نَسِیتُ ذَکَّرَتْ وَ إِنْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهَا حَفِظَتْ وَ إِنْ دَخَلْتُ عَلَیْهَا سُرَّتْ وَ إِنْ أَمَرْتُهَا أَطَاعَتْنِی وَ إِنْ أَقْسَمْتُ عَلَیْهَا أَبَرَّتْ قَسَمِی وَ إِنْ غَضِبْتُ عَلَیْهَا أَرْضَتْنِی یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ هَبْ لِی ذَلِکَ فَإِنَّمَا اَسئله و لا اَجدُ اِلّا مامنَنتَ وَاَعطَیت💥
⬅️پروردگارا، همسری مهربان و بچه آور و شکرگزار و باغیرت به من عطا کن که اگر به او نیکی کردم شکرگزار باشد، و اگر به او بدی کردم مرا ببخشد، و اگر یاد خدا کردم مرا یاری کند، و اگر خدا را فراموش کردم مرا به یاد خدا بیندازد، و اگر از نزد او خارج شدم (اسرار و اموال و آبروی مرا) حفظ کند، و اگر بر او وارد شدم مرا خوشحال سازد، و اگر او را به کاری امر کردم مرا اطاعت کند، و اگر بر علیه او قسم خوردم (که او کاری را انجام دهد) او (آن کار را انجام داده) و مرا از آن قسم بریءالذمّه کند، و اگر بر او غضب کردم مرا راضی سازد. ای پروردگار صاحب جلال و اکرام، چنین همسری را به من ببخش!! پس به درستی که من او را از تو خواسته ام و به من نمی رسد مگر آن چیزی که تو منت می گذاری و عطا می کنی
✨سپس حضرت فرمود:
هرکس این عمل را انجام دهد هر آنچه از خدا خواسته به او داده خواهد شد.
📚بحار الانوار جلد ۱۰۰ صفحه۲۶۸
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
مفهوم شناسی حقیقت انشاءالله، باذنالله، بحولالله، ماشاءالله، معاذالله در قرآن
معناشناسی لغت انشاءالله
برای کارهایی است که انسان، قصد انجام آن را دارد.
«لَا تَقولُنَّ لِشَیٍ اَنّٖی فاعِلٌ ذٰلِکَ غَدًا اِلّا اَن یَشاءَالله»
هرگاه خواستی کاری را در فردایی انجام دهی نگو که این کار را انجام میدهم مگر آنکه بگویی اگر خدا خواست
نگاهی مفهومی به معنای باذنالله
برای اموری در قرآن استفاده شده است که آن امور انجام یا انجام ندادنش فقط دست خداست و انسان حق ورود به آن را ندارد مگر خداوند اجازه فرماید.
در آیهالکرسی میفرماید
:منْ ذَاالَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ اِلّٰا بِاِذْنِه
کیست در نزد خدا بدون اجازه او شفاعت کند
پس دقت کردیم، چون امر شفاعت فقط مخصوص خداست و در این آیه تحقق شفاعت را «باذنه» (اجازه خودش) فرموده است
بررسی معنا شناختی واژه بحولالله
وقتی که خداوند انجام امری را بر بشر خواسته است و او برای شروع یا ادامه کار باید از او مدد بخواهد.
مثال در نماز وقتی بلند میشویم خدا نماز خواندن را بر ما خواسته است برای ادامه این خواست خداوند از او طلب کمک و استعانت میکنیم چرا که خواست خدا به تنهایی شرط کافی نیست و باید از شروع تا پایان ماموریت کمکمان کند.
مفهوم شناسی واژه انشاءالله
در برخی جاها نباید انشاءالله گفت.
مثلا وقتی از کسی قرض میگیریم نباید بگوییم انشاءالله پس میدهیم چرا که اگر قرض را ندهیم میگوییم خدا خواست من نتوانم قرض را پس بدهم، باید در چنین جایی گفت بحولالله در فلان تاریخ پس خواهم داد، یا در پیمانها و سایر عقود مالی باید بحول الله گفت.
نگاهی به مفهوم ماشاءالله
جایی که قدرتی از خدا و عظمت او را میبینیم مثال کوه بزرگی یا انسان زیبایی، باید بگوییم ماشاءالله یعنی ببین خدا چه عظمت و زیبایی، خواسته است بر این کوه یا انسان. یعنی این لطف خداست.
معناشناختی واژه معاذالله
یعنی پناه میبرم به خدا از شر خودم، از شر انسانها و شیطان و همه چیزی که مرا ممکن است منحرف کنند.
دقیقا کلمهای که حضرت یوسف در مقابل زلیخا گفت.
نگفت اعوذبالله، چون این جمله ناقص است. پناه میبرم به خدا از چه چیز؟؟
وقتی گفت معاذالله چون هم شیطان تهدیدش میکرد و هم نفس خودش و هم نفس زلیخا و نقشههای او و....
آیه 23 سوره کهف:
#منبرکوتاه
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
تمایز میان بیان خوبیها و خدمات با کرامتتراشی
تفاوت میان بیان خوبیها و خدمات نیکوی کسی با کرامتتراشی برای او آشکار است. روش نخست مورد تأیید و سفارش خداوند و اولیای الهی است، در حالی که دومی دروغ و مذموم شمرده میشود.
🔹بیان خوبی ها:
شایسته است خوبیها و خدمات افراد به ویژه افراد شناخته شده را بر زبان آورد. این کار فواید متعددی دارد:
ترویج الگوهای نیکو: با بیان خوبیها و خدمات افراد نیکوکار، آنها را به عنوان الگو به جامعه معرفی میکنیم و دیگران را تشویق به انجام کارهای خیر میکنیم.
تشویق به نیکی: قدردانی از خدمات و نیکوکاری افراد، انگیزه آنها را برای ادامه این مسیر افزایش میدهد و دیگران را نیز به انجام کارهای خیر ترغیب میکند.
تسکین آلام: بیان خوبیها و خدمات یک فرد در زمان حیات یا پس از مرگ او، میتواند تسلیبخش بازماندگان و دوستان او باشد و اندوه آنها را کاهش دهد.
تثبیت جایگاه نیکوکاران: با بیان خدمات و نیکوکاری افراد، جایگاه آنها در تاریخ و در میان مردم تثبیت میشود و نام و یاد آنها گرامی داشته میشود.
تاثیر در جایگاه اخروی نیکوکاران: شهادت مردم عادی و به خصوص «ولی امر» حکیم و عادل جامعه اسلامی در مورد خوب بودن افراد، در تعیین جایگاه آنها در عالم برزخ و آخرت نقش تعیینکنندهای دارد.
فرق زیادی است میان کسی که رهبر معظم انقلاب در نماز میت او حتی جمله «اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَيْرًا» را به زبان نیاورد، با کسی که در نماز میت او، آن جمله را چندین بار تکرار کرد و ایشان را مورد تمجید و ستایش قرار داد و درگذشت ایشان را برای خود، نظام و خانواده ایشان جبرانناپذیر دانست. قضاوت مردم درباره این دو شخصیت نیز زمین تا آسمان متفاوت است.
نکته مهم این است که در بیان خوبیها و خدمات افراد، باید صداقت و راستی را مد نظر قرار دهیم و از اغراق و کرامتتراشی پرهیز کنیم.
🔹کرامتسازی:
کرامتسازی که به معنای اغراق در بیان خوبیها و خدمات یک شخص و نسبت دادن صفات و فضایل غیرواقعی به او است، عملی مذموم و ناپسند است. این کار نه تنها فایدهای ندارد، بلکه میتواند مضرات متعددی نیز به دنبال داشته باشد، از جمله:
ترویج ریا و فریب: کرامتتراشی، ریا و فریب را در جامعه رواج میدهد و باعث میشود مردم به یکدیگر با دیده شک و تردید نگاه کنند.
ظلم به نیکوکاران: اغراق در بیان خوبیها و خدمات یک شخص، حق سایر نیکوکاران را ضایع میکند و جایگاه آنها را در اذهان مردم تنزل میدهد.
تضعیف باورهای دینی: کرامتتراشی میتواند به تضعیف باورهای دینی مردم منجر شود، زیرا آنها را به این باور میرساند که انسانها میتوانند به جای تلاش برای کسب رضایت الهی، با فریب و ریا، جایگاهی در نزد خداوند و مردم پیدا کنند.
#منبرکوتاه
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
من بارها گفتهام که اصل حضور مردم در انتخابات، حتّی از انتخاب اصلح هم مهمتر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد. ۸۴/۲/۱۷
#منبرکوتاه
#انتخابات
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
افرادی که از تأیید شورای نگهبان عبور کردهاند، قانوناً صالحند. البته صلاحیتها یک اندازه نیست؛ صالح داریم، اصلح داریم؛ تشخیصها مختلف است؛ یکی چیزی را ملاک قرار میدهد و کسی را اصلح میداند و کسی چیز دیگر را ملاک قرار میدهد. اشکالی ندارد؛ اینها نباید موجب اختلاف شود. مبادا به خاطر علاقهمندی یک دسته به یک نامزدِ ریاست جمهوری و دستهی دیگر به یک نامزد دیگر، بین آحاد مردم شقاق و اختلافی پیدا شود. چه مانعی دارد؟ قانون همین را خواسته است که مردم طبق سلایقِ خودشان بگردند و انتخاب کنند. ۱۳۸۰/۰۲/۲۸
#انتخابات
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
انتخابات میگذرد، اما خاطرهها میماند!
بخش وسیعی از مقبولیت و سربلندی شهید رئیسی، به عملکرد او در ایام انتخابات باز میگردد؛
«تحمّل بالا»
«عدم تخریب»
«گذشت در حال قدرت»
و...
امروز نیز باید همان صحنهها را به تصویر کشید،
در عین حال نباید از «نقد منصفانه»، «مستند» و «مستدل» غفلت کرد،
زیرا یکی از کارکردهای اصلی برخی رسانهها، «فریب افکار عمومی» شدهاست.
#انتخاب_های_من
#انتخابات
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
دو واحد کار تشکیلاتی برای جریان انقلابی
رفقای انقلابی !
بیایید چند دقیقه ای پای درس «کلاس تشکیلات» اصلاحطلبان بنشینیم و ببینیم تفاوت ما با آنها در کار تیمی چیست.؟
🔹جریان اصلاحات را شاید بتوان در یک نگاه کلی از نظر کار تشکیلاتی بسیار موفق تر از جریان انقلابی دانست.
برای این ادعا سه نکته را یادآور میشوم:
1- انسجام در شرایط انتخابات
🔹در جریان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، نامزدهای جریان اصلاحات طبق میثاق نامه خود بر علیه دیگر کاندیدهای این جریان سیاسی مصاحبه نمیکنند و تیم های رسانه ای آنها مشغول حمله به یکدیگر نیستند.
اخیرا سعید حجاریان از تئوریسین های مطرح اصلاحطلب اعلام کرد نقدهایی به راهبرد انتخاباتی اصلاحات دارم ولی آن را به بعد از انتخابات موکول میکنم.
نامزدهای اصلی جریان اصلاحات نیز تا به امروز نوک پیکان حملات خود را علیه کاندیدهای اصلی جریان انقلابی نشانه رفته اند و نه خودی.!
🔹اما متاسفانه در بین برخی صفحات منتسب به کاندیدها و هواداران جریان انقلابی شاهد حملات بی سابقه و عجیب به یکدیگر هستیم. متاسفانه بر خلاف تصور این افراد این شیوه تبلیغات بهترین فرصت برای جریان اصلاحات است تا از آب گل آلود ماهی خود را صید کند و الا دولت های برآمده از جریان غرب گرا آنقدر به این مردم زخم زده اند که در حالت عادی امیدی به کسب رای ندارند و حملات آنها به شورای نگهبان بیشتر برای فرار رو به جلو است.
🔹بنابراین حفظ انسجام درونی در تشکیلات اصلاحات بسیار قوی به نظر میرسد برخلاف جریان انقلابی که هیچ مدیریت میدانی در کنشهای سیاسی و رسانه ای آن دیده نمیشود.
آخرین نمونه از این دست رفتارهای ضدتشکیلاتی، انتخابات مجلس بود که افراد به جای رقابت با یکدیگر و اثبات شایستگی های خود یا کاندیدشان روی به تخریب دیگر لیست ها آورده و در عمل برای تنور تخریب جریان انقلابی توسط جریان غرب گرا هیزم فراهم کردند.
2- بها دادن به نیروهای جوان
🔹یکی از اقدامات اساسی در کار تشکیلاتی جریان اصلاحات، پیوستگی نیروهای جوان آن با شخصیت های مطرح استانی و کشوری آن است.
به طوری که طبق تجربه نگارنده، همان اندک نیروهای جوانی (مخصوصا حوزوی ها )که جذب این جریان میشوند به راحتی میتوانند با شخصیت های دانشگاهی و ملی آن جلسه داشته و تبادل نظر کنند و از این طریق ارتباط مستقیمی با عالم سیاست پیدا میکنند و نتیجه آن، کنش گری فعال در عرصه فضای رسانه ای در قالب سخنرانی و مناظره و ... است.
🔹اما متاسفانه در جریان انقلابی چنین پیوستگی دیده نمیشود. البته نه اینکه نیست بلکه آنگونه که باید نیست.
به عنوان مثال چند نفر از طلاب و دانشجویان انقلابی فرصت دیدار منظم با شخصیت های سیاسی و علمی جریان انقلابی استان خود را داشته و دارند.؟! در زنجانی که ما زیست میکنیم چنین فضایی نیست مگر برای برخی خواص که اسم آن را به سختی شاید بتوان کار تشکیلاتی گذاشت.
3_ اهمیت دادن به اندیشه حکمرانی و مطالعه تاریخ مشروطه
🔹اکثر شخصیت های اصلاحطلب در مورد حکمرانی و رابطه دولت_ملت به ابراز نظر پرداخته و جوانان پیرو خود را با آن آشنا میسازند.
مخصوصا مرور مشروطه و الگو گیری از آن برایشان بسیار مهم است و این اهمیت را به نسل جدید نیز منتقل میکنند.
🔹هرچند این جریان تقریبا هیچ اندیشه درونی ندارد و بیشتر برداشت از اندیشمندان غربی است و مشروطه را نیز با دید خود روایت و تفسیر میکنند ولی صرف انتقال مفاهیم کلان حکمرانی به نسل جدید اهمیت مضاعفی برای حیات این جریان سیاسی دارد.
هرچند با هزاران دلیل میتوان اثبات کرد «مردم» آنگونه که در ادبیات این جریان صاحب حق و منشا حق هستند، در عملشان، هیچ بهره ای از حق ندارد جز سرسپردگی فکری و عملی به این جریان اشرافی.!
🔹اما متاسفانه جریان انقلابی چندان با تاریخ مشروطه و علل و رخدادهای آن آشنا نیست و چون ادبیات حکمرانی را نتوانسته است کسب و انتقال دهد، در ارتباط گیری با نسل جدید به چالش برخورد کرده است.
به همین خاطر هرچقدر در عمل تلاش واقعی بسیاری برای خدمت به مردم میکند، کمتر میتواند از خود در مقام بیان، که عالم مفاهیم است، دفاع کند و مخاطب را اقناع کند.
🔹طبیعتا این مساله جزو اموری است که باید در قالب کار تشکیلاتی و تیم های تحقیق و پژوهش و فراگیرسازی آن محقق شود و صرف اینکه فلان فرد خودش کار تحقیقی در موضوعات مهم تاریخی و سیاسی کرده است، اسمش هر چه باشد کار تشکیلاتی نیست.
و این در حالی است که نگارنده به چشم خود دیده است که طلاب و دانشجویان اصلاحطلب، زیر نظر برجسته ترین نظریه پردازهای این جریان کار فکری و تحقیقی در موضوعات مهم حکومتی انجام میدادند.!
🔸نتیجه آنکه هدف از ذکر آنچه گذشت، توجه بیش از پیش به انسجام و کار تشکیلاتی است و الا دست جریان انقلابی از آن جهت که ماهیت خود را همان ماهیت مردمی میداند بسیار پرتر از آن چیزی است که گمان میشود.
#انتخاب_های_من