eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.8هزار دنبال‌کننده
300 عکس
128 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
اخلاق و اصلح در کنار تجربه کاری، دانش سیاسی و توانمندی لازم اجرایی، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای تشخیص اصلح از میان داوطلبان ریاست جمهوری، پایبندی آنان به ارزش‌های اخلاقی و پرهیزکاری است. این موضوع در مناظرات و ایام تبلیغات انتخاباتی به وضوح خود را نشان می‌دهد. اشخاصی که به آبرو و حرمت افراد و نظام اهمیتی نمی‌دهند و به راحتی با دروغگویی و تهمت به تخریب رقیبان خود می پردازند، در صورت انتخاب شدن نیز به احتمال زیاد برای حفظ قدرت و منافع خود، از زیر پا گذاشتن ارزش‌ها و قوانین ابایی نخواهند داشت. انتخاب فردی با تعهد اخلاقی بالا به عنوان رئیس جمهور، ضامن حفظ سلامت و انسجام جامعه خواهد بود. چنین فردی با اتکا به درستکاری و صداقت، در جهت تحقق عدالت و رفاه عمومی گام برداشته و از منافع ملی صیانت خواهد کرد. بنابراین، در انتخابات ریاست جمهوری، صرف نظر از گرایش‌های سیاسی، باید به دنبال فردی باشیم که علاوه بر صلاحیت‌های دیگر، از تعهد اخلاقی بالا و پرهیزکاری نیز برخوردار باشد. خداوند ارزشمندترین مومنان در نزد خود را پرهیزکارترین آنها می داند: إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ. ( حجرات/۱۳) کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله نگاهی به مهم‌ترین ویژگی امام محمد باقر(ع) شکافنده دانشها و علوم از نام امام باقر (ع) که البته باقر لقب ایشان است و نام اصلی این امام بزرگوار محمد است می توان فهمید که ایشان شکافنده دانشها و علوم بوده‌اند. امام باقر معدن علم الهی امام محمد باقر (ع) با آمدنشان توانستند گنجینه علمی را که در درون خود داشته و معدن علم الهی که در وجودشان بود را محقق کرده و درجامعه گسترش دهند. پرورش شاگردانی دارای تخصص ویژه :امام محمد باقر (ع) و همچنین فرزند ایشان امام صادق (ع) یک دوران طلایی را توانستند ایجاد کنند و شاگردانی را تربیت کنند که هر کدام از این شاگردان دارای تخصص ویژه در جامعه باشند. شاهد صحنه جانسوز کربلا : امام باقر از امامان معصومی بودند که از سن 4 سالگی، صحنه‌های عاشورا را مشاهده کردند، گریه‌ها و عبادتهای پدرشان را به عینه دیدند و فرصتی شد تا در دوران خلیفه اموی که دوران امویان بود توانستند علم و دانشی را بر پا کنند تربیت شاگردانی منحصر بفرد و مهمترین ویژگی این حضرت همان باقر العلوم بودنشان است که در خصوص لقب ایشان تعابیر مختلفی وجود دارد که همه نشأت گرفته از علم ایشان است. این حضرت فرصت پیدا کردند شاگردان زیادی را همچون محمد بن مسلم ، ضراره و ابوبصیر تربیت را کنند. بیان بیش از سی هزار روایت 30 هزارحدیث از امام باقر(ع) به یادگار مانده که دوستداران وی از ایشان یاد گرفتند چرا که از شهرهای مختلف به سراغ این امام بزرگوار می‌آمدند تا از ایشان بیاموزند تربیت راویان حدیث و امام باقر(ع) هر کدام از آنها را با شاگردانی که تربیت کرده بودند وارد مذاکره می کردند تا به آنها کمک کنند و تاکید می کردند "کسانی که به شما معرفی می کنم تا با آنها به گفت و گو بنشینید راویان حدیث من هستند". دشمنی هشام بن عبدالملک باامام در آن زمان هشام بن عبدالملک از دشمنان اما بزرگوارمان که می دیدد امام باقر (ع) در آن زمان با علم خود و تمامی اندوخته الهی که دارد در جامعه به خوبی مطرح می‌شود هر بار تصمیم به ترور شخصیتی حضرت می‌کرد و بنابر گفته‌ها یک بار هشام بن عبدالملک حضرت را به شام دعوت کردند اما پس از اینکه حضرت در شام حاضر شد سه روز حضرت را برای ملاقات با خود منتظر گذاشتند و ازاین طریق می خواستند حضرت را تحقیر کنند کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
صبح شنیدم وانتی داد میزنه: «بدو سیب زمینی» 🗣 رفتم بیرون بخرم 🏃🏻‍♂️ دیدم همسایمونه داره با پسر چاقش ورزش میکنه 😐 بهش میگه: بدو سیب زمینی😂😂😃🤣🤣 . . به نام خداوند صادق سلام🍃 🔗 رئوف در قرآن کریم فرمودند: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ. ای مومنین! اگر آدم فاسقی خبری برایتان بیاورد، قبل از هر کاری، دربارۀ درستی‌اش تحقیق کنید؛ مبادا از سرِ ندانم‌کاری به عده‌ای آسیب برسانید و در نتیجه از کردۀ خود پشیمان بشوید. 《حجرات،📘 آیه ۶✨》 ✍ یکی از توصیه های جدی دینی این است که هیچگاه شنیده ها را صرفا بعد از شنیدن بازگو نکنید امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند همین که هر چه شنیدی بازگو کردی بر دروغگویی تو کفایت می کند. 🔥مراقب باشیم هر چه را در فضای مجازی می بینیم بازنشر ندهیم. حتما تحقیق کنیم و یقین به درستی آن داشته باشیم. خصوصا الان که نزدیک فضای هستیم این مراقبت باید خیلی بیشتر باشه.. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
کتابچه غدیر برای کودکان
نقش دعای «عرفه» در سبک زندگی امروزه. *حسینعلی عبداللهی دانش آموخته سطح چهارحوزه عليمه قم. اشاره: روز «عرفه» روزی است که در روایات ما آمده که این روز، روز مناجات با پروردگار است حال باید دید این دعای با این عظمت چه نقشی درسبک زندگی امروزه دارد. در این نوشتار کوتاه به تاتیرات این دعا در سبک زندگی امروزه می پردازیم. روز عرفه در این روز دعاهای مختلفی وارد شده است. تسبیحات پیامبر اکرم (ص) ، دعایی از امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه در روز عرفه توصیه شده است و از همه مهم تر دعایی است که حضرت سیدالشهدا (ع) بعد از ظهر روز «عرفه» همراه با فرزندان و گروهی از اصحاب در صحرای عرفات بیرون آمدند و در کنار کوه «رحمت» نشستند و به مناجات مشغول شدند. مجموعه این دعاها و دعای معروف روز «عرفه» پیامدهای مثبتی برای انسان دارد. الف:خودسازی ومعرفت افزایی این دعا انسان را به این نکته گوشزد می کند که نسبت به پروردگار خودش و جهان پیرامون اش، یک معرفت بیشتری باید  پیدا بکند و با یک عرفان و دقت بیشتری تفکر کند. لذا این دعا تاکید بسیار زیادی بر خداشناسی انسان دارد،انسان را با خداشناسی پیوند می زند و انسان در لحظه به لحظه زندگی اش و آنچه که دارد، تمام نعمت های پروردگار را می شمارد که انسان در سراسر وجودش وابسته به خداوند است و خداوند چقدر با دادن این نعمت ها به انسان لطف کرده است. لذا از دریچه خودشناسی این دعا وارد شده است که همه داشته ها و نداشته های انسان را معرفی می کند و تمام این داشته های انسان را هم به نوعی به خداوند پیوند می زند.   اگر بخواهیم برای سبک زندگی از این دعا الهام بگیریم باید در کنار تزکیه و خودسازی به بخش معرفت افزایی و شناخت پروردگار نیز توجه داشته باشیم و اینکه انسان در این جهان در همه لحظه ها و ساعات خود مدیون پروردگار است و باید یک شناخت دقیق تری از نیازمندی انسان به خدای مهربان داشته باشیم و این شناخت و معرفت و این خودسازی و اعتراف به گناهان در برابر خداوند و فراموش نکردن رابطه انسان با پرودگار را می توان از این دعای «عرفه» الهام گرفت و هر انسانی باید این را سرمشق زندگی خود قرار دهد. ب:کسب آرامش کسب آرامش، دفع نگرانی ها، اضطراب ها وبی پناهی های، برآمده از سبک زندگی های غلط وپر پیچ وخم امروزه. نتیجه: سبک زندگی اعتقادی مؤمن موحّد، متاثر از روحیه ابراز نیاز و دعا به محضر پروردگار است بدون شک دعا ازجمله دعای عرفه تأثیرات مهمی در مسیر زندگی دینی دارد. اینکه مؤمن موحد بداند که دعا و دعای عرفه اثرات فراوانی بر زندگی فردی و اجتماعی او می گذارد و وضعیت زندگی او را به طورکلی دگرگون می سازد، ارتباط ویژه ای با آن برقرار می سازد. حسن ختام اشاره ای کوتاه به اعمال روز «عرفه» ١.تسبیحات حضرت رسول(ص) در روز عرفه: «سُبْحانَ الَّذى فِى السَّمآءِ عَرْشُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الارْضِ حُکْمُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْقُبوُرِ قَضآؤُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْبَحْرِ سَبیلُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى النّارِ سُلْطانُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْقِیمَةِ عَدْلُهُ سُبْحانَ الَّذى رَفَعَ السَّمآءَ سُبْحانَ الَّذى بَسَطَ الاْرْضَ سُبْحانَ الَّذى لا مَلْجَاَ وَلا مَنْجا مِنْهُ اِلاّ اِلَیهِ، » ۲.سپس صد مرتبه «سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ» بگوید.  ۳.سوره «توحید» صد مرتبه و «آیة‌الکرسى» صد مرتبه و صد مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد خوانده شود و سپس دعای زیرخوانده شود:  ده مرتبه؛ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یحْیى وَ یمیتُ وَیمیتُ وَیحْیى وَهُوَ حَىُّ لا یموُتُ بِیدِهِ الْخَیرُ وَهُوَ عَلى کُلِّشَىْءٍ قدیرٌ؛ ده مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیومُ وَ اَتوُبُ اِلَیهِ؛  ده مرتبه یا اَللّهُ. ده مرتبه یا رَحْمنُ. ده مرتبه یا رَحیمُ. ده مرتبه یا بَدیعَ السَّمواتِ وَالاْرْضِ یا ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ.  ده مرتبه یا حَىُّ یا قَیومُ.   ده مرتبه یا حَنّانُ یا مَنّانُ. ده مرتبه یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ. ده مرتبه آمینَ١ ______________ ١.شیخ عباس، قمی، مفاتیح الجنان ص ۵٩٧،چاپ احمدی، نشر محمد کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔰 چرا "روز عرفه" به این نام نام‌گذاری شد؟ ✍️ پاسخ: روز نهم ماه ذی الحجه ، روز است و از اعیاد عظیمه است اگر چه به اسم عید نامیده نشده است و روزی است که حقتعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و موائد جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیر و رانده تر و برای او خشمناک ترین اوقات خواهد بود. 🔸و روایت شده است که حضرت زین العابدین ـ علیه السلام ـ شنید در روز عرفه صدای سائلی را که از مردم سئوال می نمود، فرمود به او وای بر تو آیا از غیر خدا سئوال می کنی، در این روز و حال آنکه امید می رود در این روز برای بچه های در شکم آنکه فضل خدا شامل آنها شده و سعید و خوشبخت شوند. 🔹از امام صادق ـ علیه السلام ـ در حدیثی نقل شده است که فرمود خداوند متعال جبرئیل را به سوی آدم فرستاد و گفت ای آدم توبه کننده از خطایش و صبر کننده بر بلایش، همانا خداوند مرا به سوی تو فرستاده تا بر تو مناسک چنانی را بیاموزم که به سبب آنها پاک می شوی پس از آن دست او را گرفت پس او را به بیت برد و خداوند بر وی ابری فرو فرستاد و به محل بیت سایه انداخت و ادامه حدیث تا آنجا که فرمود سپس او را به عرفات برد و او را آنجا نگهداشت و به او گفت آنگاه که آفتاب غروب کرد هفت مرتبه به گناهت اقرار کن و هفت مرتبه از خدا آمرزش و توبه بخواه پس آدم چنین کرد و از این جهت عرفه نامیده شد برای اینکه آدم به گناهانش اعتراف کرد و برای فرزندانش سنت شد آنجا به گناهانشان اقرار می کنند همان طور که آدم اعتراف کرد. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔰 از دیدگاه روایات، دعا در روز چه فضیلتی دارد؟ ✍️ پاسخ: روز عرفه روز دعا و نیایش است و اگر چه آن روز مستحب است، لیکن اگر روزه گرفتن آن روز موجب ضعف شود، آن گونه که انسان نتواند دعاهای این روز را بخواند، خواندن دعا بر روزه گرفتن مقدم است.(۱) 🔰نقش نیایش در وصول به رحمت بیکران الهی، با بیان امام صادق(ع) که فرمود: «الدُّعاء کهف الإجابه کما أنّ السّحاب کهف المطر» (۲) به خوبی روشن است. طبق این بیان نورانی همان طور که ابر، قرارگاه باران است، دعا نیز قرارگاه اجابت است. به بیان دیگر، اجابت در درون دعاست، همانطور که باران در نهاد ابر تعبیه شده است، بنابراین، چنانچه کسی با حسن ظن و خالصانه و عارفانه و به نحو عام دعا کند، خدا هم اجابت خواهد کرد. 👈بخش مهمّی از پیروزی انبیای بزرگ(ع) نیز به برکت دعا بوده است؛ زیرا تظاهرات و عملیات، بخش «جسمانی» پیروزی را تشکیل میدهد ولی دعا و نیایش «روح» ظفر است؛ چنانکه امام علیبن موسیالرضا(ع) همواره به اطرافیان خویش میفرمود: بر شما باد به سلاح پیامبران: «علیکم بسلاح الأنبیاء» آنگاه در پاسخ اینکه سلاح آنان چه بود؟ میفرمود: دعا. (۳) 🔷دعا تنها چیزی است که خدا آن را به انسان تملیک کرده است. انسان جز دعا و تضرع در پیشگاه خداوند مالک چیزی نیست: «یا سریع الرضا اغفر لمن لا یملک إلّا الدّعاء» (۴) از این رو در برابر دشمن درون، سلاحی جز ناله ندارد: «و سلاحه البکاء» (۵) دشمن بیرون را میتوان با سلاح سبک و سنگین از پا درآورد ولی شیطان و دشمن سرسخت درون را تنها با اشک در برابر خدا میتوان رام کرد. بنابراین، کسی که اهل ناله نیست، مسلح نیست و اگر کسی مسلح نباشد پیروز نخواهد شد؛ زیرا انسان تا زمانی که خود را میبیند، خدا را نمیبیند و به درگاه او تضرّع و اظهار عجز نمیکند، وقتی ننالد در نبرد با اهریمن درون و بیرون شکست میخورد. 🔰گرچه همه حالات زندگی برای نیایش مناسب است ولی دوران پربار حج و حضور در مواقف آن، شکوه بیشتری برای دعا و تأثیر فراوانتری برای نیایش به درگاه پروردگار جهان دارد و چون دعا از ضمیر صاف، مورد قبول است و احرام و آهنگ کعبه آزاد و پاک، در تصفیه ضمیر تأثیر به سزایی دارد، نیایش در حج و دعا در مواقف آن بهترین اثرها را به همراه خواهد داشت. از این رو برای هر برنامه از مناسک حج. دستور ویژهای در مورد نیایش داده شده است و عمده آن دعای عرفه در صحرای عرفات و همراه توده مردم گرد آمده از سراسر جهان و عُشاق مشعر و مشتاقان کوی مناست. 👈روایات فراوانی درباره اعمال روز عرفه و هنگام وقوف در عرفات، به ویژه کیفیت دعا در آن موقف نقل شده که بخشی از آنها در خصوص دعاهای آن روز، مانند دعای عرفه امام حسین و دعای امام سجّاد(ع) است و بخشی نیز در اهتمام و ترغیب به دعا کردن به دیگران است، به گونهای که برخی شاگردان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همه همّ خود را در آن سرزمین که دعاها در آن مستجاب است، صرف دعا برای غیر میکردند. 💠علیبن ابراهیم در این باره از پدرش نقل کرده که گفت: عبدالله بن جندب را در عرفات دیدم که زمانی طولانی دست به سوی آسمان بلند کرده، سیلاب اشک از گونههایش بر زمین سرازیر بود، به گونهای که من شخص دیگری را اینچنین در حال مناجات ندیدم. هنگامی که مردم از عرفات عازم مشعر بودند به او گفتم: کسی را بهتر از تو در حال نیایش ندیدم. 🗞عبدالله گفت: به خدا سوگند در آن حال فقط برادرانم را دعا میکردم؛ زیرا از امام کاظم(ع) شنیدم که فرمود: کسی که به دور از چشم برادر (ایمانی)اش در حق وی دعا کند از جانب عرش ندا داده میشود که صدهزا برابر آنچه برای او خواستی نصیب تو خواهد شد: 👈«من دعا لأخیه بظهر الغیب نودی من العرش: ولک مأه ألف ضعف مثله». پس شایسته نبود که من صدهزار برابر دعای مستجاب را به خاطر یک دعا که برآورد شدنش معلوم نیست واگذارم. (۶) مشابه این نقل، درباره دیگر صحابه نیز روایت شده است. (۷) 📚 پی‌نوشت: ۱- بحار، ۹۴/۱۲۳ ـ ۱۲۴ ۲- کافی، ۲/۴۷۱ ۳- کافی، ۲/۴۷۱ ۴- مفاتیح الجنان، دعای کمیل ۵- مفاتیح الجنان، دعای کمیل ۶- کافی، ۲/۵۰۸ و ۴/۴۶۵ ۷- کافی، ۴/۴۶۵ ـ ۴۶۶ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘️✨ جز تو خدایی نیست، منزهی تو، من از استغفار کنندگانم... کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
امشب، آخرین شب نماز و واعدنا...
در قرآن کریم به عید قربان اشاره شده و بارها توسط خداوند مورد قسم قرار گرفته است. عیدی که حاجیان در اجتماعی بزرگ به قربانی کردن می‌پردازند. روزی که ریشه آن به قبولی توبه حضرت آدم (علیه‌السلام) و ماجرای حضرت ابراهیم و به قربانگاه بردن اسماعیل (علیهماالسلام) بر می‌گردد. در این یادداشت به اشاره‌های قرآن به عید بزرگ قربان می‌پردازیم. ۱- عید اضحی نام دیگر عید قربان، عید اضحی است و اضحی به معنای گسترده شدن روز است. به قربانی نیز اضحیه می‌گویند.[۱] از آنجا که زمان قربانی کردن هنگام بالا آمدن خورشید در روز عید قربان است، می‌توان عید قربان را روز اضحی دانست. در قرآن یکی از سوگندهای الهی اینچنین بیان شده است: «وَالضُّحَى وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى[ضحی/ ۱،۲]سوگند به شب چون آرام شود. سوگند به روشنايى روز». با توجه به روایات می‌توان ضحی را اشاره قرآنی به روز قربان دانست. مثلاً امام صادق (علیه‌السلام) درباره اهمیت زیارت امام حسین (علیه‌السلام) در سه شب ویژه فرمودند: کسی که قبر امام حسین را در سه شب زیارت کند خدا تمام گناهان او را می‌بخشد. سپس راوی می‌پرسد: آن سه شب کدام است و امام پاسخ می‌دهند: لَيلَةُ الفِطرِ، ولَيلَةُ الأَضحى، ولَيلَةُ النِّصفِ مِن شَعبانَ. شب عید فطر، شب اضحی (شب عید قربان) و شب نیمه شعبان. و در کتاب موسوعه امام علی (علیه‌السلام) اینگونه آمده است: الإمام عليّ (علیه‌السلام) خطب يوم الأضحى، فكبّر و قال: الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلاّ الله و الله أكبر، الله أكبر، و لله الحمد، الله أكبر على ما هدانا، و له الشكر. امام علی (علیه‌السلام) در روز اضحی(قربان) خطبه خواندند و تکبیر گفتند و اینگونه فرمودند: خدا بزرگ است، خدا بزرگ است، هیچ خدایی جز خدای یگانه نیست و خدا بزرگ است و حمد و ستایش برای خداست . خدابزرگ است که مارا به این هدایت کرد و شکرگزاری برای اوست. ۲- روز نمازی ویژه در سوره اعلی می‌خوانیم: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّي* وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّي [اعلی/ ۱۴،۱۵] به تحقیق کسی که خود را تزکیه نمود، رستگار شد. و هر وقت نام خدا را به یاد آورد به نماز ایستاد. در تفسیر این آیه علی‌بن‌ابراهیم‌قمی نماز (فصلی) را نماز عید فطر و عید قربان دانسته است.[۲] ۳- روز شاهد خداوند در قرآن بارها به شاهد و مشهود اشاره کرده است. در یک قسم الهی اینگونه بیان شده است: وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ [بروج/۳] و به گواه و مورد گواهى. شاهد و مشهود تفسیرهای مختلفی شده‌است که یکی از آنها تفسیر به عید قربان و روز عرفه است. علامه در تفسیر المیزان می‌گوید: مفسرين در تفسير شاهد و مشهود سخنان بسيار دارند كه بعضى آنها را تا سى وجه شمرده اند، از قبيل اينكه بعضى گفته اند: شاهد روز جمعه، و مشهود روز عرفه است. يا شاهد روز عيد قربان و مشهود روز عرفه است. و يا شاهد روز عرفه و مشهود روز قيامت است.[۲] ۴- روز شفع دیگر سوگند خداوند در قرآن، قسم به شفع و وتر است: و الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ [فجر/ ۳] جابر از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل کرده که منظور از "الشّفع" ، روز عید قربان است و منظور از «الوتر»، روز عرفه است.[۴] ۵- روز نحر در آیه دوم سوره کوثر خداوند به واسطه عطای الهی به او از پیامبرش می‌خواهد نماز بخواند و نحر کند: فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ [کوثر/ ۲] پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن. اکثر مفسران گفته‌‏اند که مراد از نماز خواندن در آیه شریفه « فَصَلِّ لِرَبِّکَ»، نماز عید قربان است و مراد از نحر در «وَ انْحَرْ»، کشتن حیوان است که از واجبات حج است یا منظور قربانى کردن است که سنت است (و بعضى) گفته‏‌اند که مراد از صلاه، نماز بامداد روز عید قربان است و از نحر، قربانى کردن؛ زیرا که پیغمبر (صلّى اللَّه علیه و آله) در روز عید قربان، اول قربانى مى‏ کرد و بعد از آن نماز بامداد را می‌خواندند، پس در این آیه خداى تعالى به آن حضرت امر کرد که اول، نماز مذکور را به جاى آور، بعد از آن قربانى کند.[۵] ۶- روز قبول توبه حضرت آدم حضرت آدم پس از توبه به درگاه خداوند و اظهار پشیمانی، کلماتی را از جانب خداوند دریافت می‌کند و خدا را به حق آن کلمات قسم می‌دهد. موضوع دریافت کلمات و پذیرش توبه حضرت آدم در قرآن به صراحت بیان شده است: فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ [بقره/ ۳۷] سپس آدم از پروردگارش كلماتى را دريافت نمود و [خدا] بر او ببخشود آرى او توبه‏ پذير مهربان است. در روایت بیان شده که حضرت آدم به خاطر دوری بهشت ۴۰ روز گریه کرد و سپس جبرئیل به او سفارش کرد که توبه کند و دعایی را در روز عرفه به حضرت آدم آموزش داد.
سپس خداوند در روز بعد یعنی عید قربان کلمات را به حضرت آدم القاء کرد و به برکت آن کلمات توبه حضرت آدم پذیرفته شد.[۶] طبق تفسیر پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آن کلمات نام‌های نورانی پنج تن آل عبا (علیهم‌السلام) یعنی محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین بوده است.[۷] بنابراین روز عید قربان روزی است که خداوند به برکت پیامبر و اهل بیت گرامی‌اش توبه حضرت آدم را پذیرفت و بشارت بخشش الهی به او رسید. ۷- روز امتحان آشکار قربانی کردن حجاج نمادی است از امتحانی که حضرت ابراهیم (علیه السّلام) با آن روبرو شد. امتحانی که بسیار سخت بود. به او در رؤیا دستور دادند که باید اسماعیلش را در راه خدا به قربانگاه ببرد. حضرت ابراهیم نیز تسلیم و مطیع پروردگار بود و این کار را انجام داد. قرآن کریم آن صحنه را به صورت زیبایی به تصویر کشیده است: فَلَمّا اَسْلَما وَتَلّهُ لِلجَبینِ وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ [صافات/۱۰۴،۱۰۵] پس وقتى هر دو اطاعت کردند [و وداع کردند] و [پسر] را به پيشانى بر خاك افكند. ما ندا کردیم: ای ابراهیم به خوبی انجام وظیفه کردی و ما نیکوکاران را این چنین پاداش خواهیم داد. همانا که این امتحانی آشکار بود. از آنجا که این کار حضرت ابراهیم می‌بایست در ذهن همه بشریت باقی بماند تا بدانند مرز عشق به خداوند و اطاعت از او تا کجاست. خداوند یاد حضرت ابراهیم را جاودانه فرمود و این را در قرآن متذکر شد: وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ [صافات/۱۰۸] و در [ميان] آيندگان براى او [آوازه نيك] به جاى گذاشتيم. اما متأسفانه امروز می‌بینیم در امتحانات کوچک الهی خیلی از ما مردود می‌شویم. مثل اقامه نماز، پرداخت خمس و زکات، دوری از گناه و... . کلام آخر در قرآن کریم بارها به روز عید قربان و نماز عید اشاره شده است. روزی که خداوند به آن قسم خورده، روزی که توبه حضرت آدم پذیرفته شده و روزی که یک امتحان مهم الهی در آن اجرا شده است؛ امتحان حضرت ابراهیم (علیه‌السلام). امید آنکه با اطاعت از خدا، ما در سایه بخشش و نصرت خداوند قرار بگیریم. پی‌نوشت [۱] . المعجم الفارسی الکبیر، ج۳، ص۲۰۸۵ ذیل واژه قربانی [۲] . صَلَاةُ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَى‏: تفسير القمي ؛ ج‏۲ ؛ ص۴۱۷. [۳] . طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج‏۲۰، ص ۲۵۰٫ [۴] . همان، ص ۲۸۶٫ [۵] . حسینى جرجانى، سید امیر ابوالفتوح، آیات الأحکام، تحقیق: اشراقى سرابى، میرزا ولى الله، ج ‏۱، ص ۱۸۸٫. [۶] . رک: قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، ج‏۱، ص: ۴۵. [۷] . جلال‌الدین سیوطی، الدرّ المنثور، ج۱، ص۶۰ ـ ۶۱. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af