eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.9هزار دنبال‌کننده
292 عکس
125 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
امشب، آخرین شب نماز و واعدنا...
در قرآن کریم به عید قربان اشاره شده و بارها توسط خداوند مورد قسم قرار گرفته است. عیدی که حاجیان در اجتماعی بزرگ به قربانی کردن می‌پردازند. روزی که ریشه آن به قبولی توبه حضرت آدم (علیه‌السلام) و ماجرای حضرت ابراهیم و به قربانگاه بردن اسماعیل (علیهماالسلام) بر می‌گردد. در این یادداشت به اشاره‌های قرآن به عید بزرگ قربان می‌پردازیم. ۱- عید اضحی نام دیگر عید قربان، عید اضحی است و اضحی به معنای گسترده شدن روز است. به قربانی نیز اضحیه می‌گویند.[۱] از آنجا که زمان قربانی کردن هنگام بالا آمدن خورشید در روز عید قربان است، می‌توان عید قربان را روز اضحی دانست. در قرآن یکی از سوگندهای الهی اینچنین بیان شده است: «وَالضُّحَى وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى[ضحی/ ۱،۲]سوگند به شب چون آرام شود. سوگند به روشنايى روز». با توجه به روایات می‌توان ضحی را اشاره قرآنی به روز قربان دانست. مثلاً امام صادق (علیه‌السلام) درباره اهمیت زیارت امام حسین (علیه‌السلام) در سه شب ویژه فرمودند: کسی که قبر امام حسین را در سه شب زیارت کند خدا تمام گناهان او را می‌بخشد. سپس راوی می‌پرسد: آن سه شب کدام است و امام پاسخ می‌دهند: لَيلَةُ الفِطرِ، ولَيلَةُ الأَضحى، ولَيلَةُ النِّصفِ مِن شَعبانَ. شب عید فطر، شب اضحی (شب عید قربان) و شب نیمه شعبان. و در کتاب موسوعه امام علی (علیه‌السلام) اینگونه آمده است: الإمام عليّ (علیه‌السلام) خطب يوم الأضحى، فكبّر و قال: الله أكبر، الله أكبر، لا إله إلاّ الله و الله أكبر، الله أكبر، و لله الحمد، الله أكبر على ما هدانا، و له الشكر. امام علی (علیه‌السلام) در روز اضحی(قربان) خطبه خواندند و تکبیر گفتند و اینگونه فرمودند: خدا بزرگ است، خدا بزرگ است، هیچ خدایی جز خدای یگانه نیست و خدا بزرگ است و حمد و ستایش برای خداست . خدابزرگ است که مارا به این هدایت کرد و شکرگزاری برای اوست. ۲- روز نمازی ویژه در سوره اعلی می‌خوانیم: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّي* وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّي [اعلی/ ۱۴،۱۵] به تحقیق کسی که خود را تزکیه نمود، رستگار شد. و هر وقت نام خدا را به یاد آورد به نماز ایستاد. در تفسیر این آیه علی‌بن‌ابراهیم‌قمی نماز (فصلی) را نماز عید فطر و عید قربان دانسته است.[۲] ۳- روز شاهد خداوند در قرآن بارها به شاهد و مشهود اشاره کرده است. در یک قسم الهی اینگونه بیان شده است: وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ [بروج/۳] و به گواه و مورد گواهى. شاهد و مشهود تفسیرهای مختلفی شده‌است که یکی از آنها تفسیر به عید قربان و روز عرفه است. علامه در تفسیر المیزان می‌گوید: مفسرين در تفسير شاهد و مشهود سخنان بسيار دارند كه بعضى آنها را تا سى وجه شمرده اند، از قبيل اينكه بعضى گفته اند: شاهد روز جمعه، و مشهود روز عرفه است. يا شاهد روز عيد قربان و مشهود روز عرفه است. و يا شاهد روز عرفه و مشهود روز قيامت است.[۲] ۴- روز شفع دیگر سوگند خداوند در قرآن، قسم به شفع و وتر است: و الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ [فجر/ ۳] جابر از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل کرده که منظور از "الشّفع" ، روز عید قربان است و منظور از «الوتر»، روز عرفه است.[۴] ۵- روز نحر در آیه دوم سوره کوثر خداوند به واسطه عطای الهی به او از پیامبرش می‌خواهد نماز بخواند و نحر کند: فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ [کوثر/ ۲] پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن. اکثر مفسران گفته‌‏اند که مراد از نماز خواندن در آیه شریفه « فَصَلِّ لِرَبِّکَ»، نماز عید قربان است و مراد از نحر در «وَ انْحَرْ»، کشتن حیوان است که از واجبات حج است یا منظور قربانى کردن است که سنت است (و بعضى) گفته‏‌اند که مراد از صلاه، نماز بامداد روز عید قربان است و از نحر، قربانى کردن؛ زیرا که پیغمبر (صلّى اللَّه علیه و آله) در روز عید قربان، اول قربانى مى‏ کرد و بعد از آن نماز بامداد را می‌خواندند، پس در این آیه خداى تعالى به آن حضرت امر کرد که اول، نماز مذکور را به جاى آور، بعد از آن قربانى کند.[۵] ۶- روز قبول توبه حضرت آدم حضرت آدم پس از توبه به درگاه خداوند و اظهار پشیمانی، کلماتی را از جانب خداوند دریافت می‌کند و خدا را به حق آن کلمات قسم می‌دهد. موضوع دریافت کلمات و پذیرش توبه حضرت آدم در قرآن به صراحت بیان شده است: فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ [بقره/ ۳۷] سپس آدم از پروردگارش كلماتى را دريافت نمود و [خدا] بر او ببخشود آرى او توبه‏ پذير مهربان است. در روایت بیان شده که حضرت آدم به خاطر دوری بهشت ۴۰ روز گریه کرد و سپس جبرئیل به او سفارش کرد که توبه کند و دعایی را در روز عرفه به حضرت آدم آموزش داد.
سپس خداوند در روز بعد یعنی عید قربان کلمات را به حضرت آدم القاء کرد و به برکت آن کلمات توبه حضرت آدم پذیرفته شد.[۶] طبق تفسیر پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آن کلمات نام‌های نورانی پنج تن آل عبا (علیهم‌السلام) یعنی محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین بوده است.[۷] بنابراین روز عید قربان روزی است که خداوند به برکت پیامبر و اهل بیت گرامی‌اش توبه حضرت آدم را پذیرفت و بشارت بخشش الهی به او رسید. ۷- روز امتحان آشکار قربانی کردن حجاج نمادی است از امتحانی که حضرت ابراهیم (علیه السّلام) با آن روبرو شد. امتحانی که بسیار سخت بود. به او در رؤیا دستور دادند که باید اسماعیلش را در راه خدا به قربانگاه ببرد. حضرت ابراهیم نیز تسلیم و مطیع پروردگار بود و این کار را انجام داد. قرآن کریم آن صحنه را به صورت زیبایی به تصویر کشیده است: فَلَمّا اَسْلَما وَتَلّهُ لِلجَبینِ وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ [صافات/۱۰۴،۱۰۵] پس وقتى هر دو اطاعت کردند [و وداع کردند] و [پسر] را به پيشانى بر خاك افكند. ما ندا کردیم: ای ابراهیم به خوبی انجام وظیفه کردی و ما نیکوکاران را این چنین پاداش خواهیم داد. همانا که این امتحانی آشکار بود. از آنجا که این کار حضرت ابراهیم می‌بایست در ذهن همه بشریت باقی بماند تا بدانند مرز عشق به خداوند و اطاعت از او تا کجاست. خداوند یاد حضرت ابراهیم را جاودانه فرمود و این را در قرآن متذکر شد: وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ [صافات/۱۰۸] و در [ميان] آيندگان براى او [آوازه نيك] به جاى گذاشتيم. اما متأسفانه امروز می‌بینیم در امتحانات کوچک الهی خیلی از ما مردود می‌شویم. مثل اقامه نماز، پرداخت خمس و زکات، دوری از گناه و... . کلام آخر در قرآن کریم بارها به روز عید قربان و نماز عید اشاره شده است. روزی که خداوند به آن قسم خورده، روزی که توبه حضرت آدم پذیرفته شده و روزی که یک امتحان مهم الهی در آن اجرا شده است؛ امتحان حضرت ابراهیم (علیه‌السلام). امید آنکه با اطاعت از خدا، ما در سایه بخشش و نصرت خداوند قرار بگیریم. پی‌نوشت [۱] . المعجم الفارسی الکبیر، ج۳، ص۲۰۸۵ ذیل واژه قربانی [۲] . صَلَاةُ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَى‏: تفسير القمي ؛ ج‏۲ ؛ ص۴۱۷. [۳] . طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج‏۲۰، ص ۲۵۰٫ [۴] . همان، ص ۲۸۶٫ [۵] . حسینى جرجانى، سید امیر ابوالفتوح، آیات الأحکام، تحقیق: اشراقى سرابى، میرزا ولى الله، ج ‏۱، ص ۱۸۸٫. [۶] . رک: قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، ج‏۱، ص: ۴۵. [۷] . جلال‌الدین سیوطی، الدرّ المنثور، ج۱، ص۶۰ ـ ۶۱. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
رفت حاجی به طواف حرم و باز آمد ما به قربان تو رفتیم و همانجا ماندیم کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
64.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اعضای حرام گوسفند 14 قسمت از اعضای گوسفند حرام است. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
اعضای حرام گوسفند 14 قسمت از اعضای گوسفند حرام است. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinc
🔴گوسفندان باید قربونی بشن پاسخی منطقی به شبهات حامیان حیوانات و گیاهخوارن درباره قربانی کردن یه پیج حمایت از محیط زیست عکس یه آهو گذاشته بود که از تشنگی مرده بود. بعد نوشته بود به‌جای قربانی کردن گوسفند در عیدقربان به فکر محیط زیست باشیم، تا این حیوانات از تشنگی نمیرن. یا مثلا بجای قربانی، درختی بکاریم. این حجم از بی‌ربط گویی و ارتباط دادن شقیقه به اون یکی بی‌سابقه بود. بعد یه سری هم اومده بودن میگفتن احسنت چه پیشنهاد انسان دوستانه‌ای، یه سری کمپین نه به خشونت علیه گوسفندان راه انداخته بودن و میگفتن انسانیت کجا رفته. 🔻انقدر بحث‌ها عجیب بود که گوسفندا هم تعجب کرده بودن، تا جایی که یه گوسفند، اینستاگرام نصب کرده بود و به نمایندگی از گسافند(جمع مکسر گوسفند) اومده بود کامنت گذاشته بود که: آقااا اینطوری که میگید هم نیستا، ما راضی‌ایم مارو بُکُشید بخورید. اصلا ما برای همین خلق شدیم، چون نه بار می‌کشیم مث خر، نه می‌تونید سوارمون بشید مثل اسب، نه هاپ هاپ میکنیم مثل سگ، که نگهبانی بدیم براتون😃. ما فقط احوالپرسی میکنیم و میگیم بَع بع درکنارش پشگل هم تولید می‌کنیم، دلمون خوش بود شما مارو می‌کُشید و میخورید، احساس مفید بودن می‌کردیم. شماهم احتمالا بیکار نیستید ماهارو نگهداری کنید زیاد بشیم بعد خودمون بمیریم. اگه نگهداریمونم نکنید، گرگا میخورنمون. حداقل شما بخورید. 1⃣ اصلا اگه گوسفندا رو نکشیم و نخوریم و اینا به مرگ طبیعی از بین برن که محیط زیست رو گند برمی‌داره. درضمن باید قبرستونم بزنیم براشون، تو این گرونی زمین به یکی‌شون گفتم اگر گوسفند و مرغ و این چیزا رو نکشید، دیگه نمیتونید کباب و جوجه و ماهیچه بخوریدا، فکراتونو کردید؟😐 گفت الانم نمی‌خوریم، چندین ساله گیاه‌ خواری و میوه‌خواری می‌کنیم. گفتم خب دلت میاد گیاه یا میوه زبون بسته رو با خشونت بکَّنی و بخوری؟ گفت اتفاقا برخی از دوستانمون بخاطر اینکه گیاهان رشته عصبی دارن، برای این‌که دردشون نیاد، گیاه هم نمی‌خورن، فقط حبوبات مثل عدس و لوبیا و نخود می‌خورن. یعنی این حجم از لطافت واقعا بی‌سابقه بود. اصلا ازکجا معلوم عدس و لوبیا دردشون نمیاد؟ 😩 🔻ولی تصور کن صبحونه نخود لوبیا بخوری، ناهار و شام هم عدس و لپه و لوبیا بخوری، چی می‌شه؟ اصلا آدم یه‌جورایی یک بمب متحرک میشه😷 گاز نخود خیلی قویه، در حد اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده‌س، راحت میشه از این افراد بعنوان سانتریفیوژ در تولید انرژی هسته‌ای استفاده کرد 2⃣ اگه گوسفندو قربونی نکنیم، نسلشون منقرض میشه. چطوری؟ ببینید وقتی نخوایم گوسفندو قربونی کنیم، دیگه کسی گوسفندارو نگهداری نمیکنه. همینطوری درحالت عادی گوسفندا با چوپان و سگ گله و کلی مراقبت، گرگ حمله میکنه یه گله رو میترکونه. چه برسه نه چوپان باشه نه سگ گله. گوسفندم که نه سرعت داره نه قدرت. تا گرگ و شیر و پلنگ رو ببینه مث بُز تو چشماشون نگاه میکنه فقط میگه بَ بَ، اینطوریم نیست که گرگه هم بگه بَه بَه آقا گوسفنده، چطوری داداش، ارادت. بیا باهم دوست باشیم. انسانیت مهمه نه اقا دوسوته گرگا همه گوسفندارو تیکه تیکه میکنن و نسلشون به سال نکشیده منقرض میشه. پس قربانی کردن و خوردن گوسفندا کمک میکنه نسلشون بمونه 3⃣ آقااا خشونت چیه؟ مگه هر خون ریختنی خشونته؟ مثلا مادری که حامله‌اس و باید شکمش شکافته بشه بچه بیاد بیرون، این خشونته؟ شکمو پاره نکنیم که بچه بمونه اون تو بمیره؟ 🔻یه صحبتی هم با دوستان گیاه‌خوارنما داشته باشم یارو فقط روزی چند کیلو گوشت به اون سگش میده، بعد اومده میگه: به جای قربانی کردن گوسفند درختی بکاریم. حتما بعدش می‌خواد تنه درخت بُکُنه تو حلق سگش😃 من نمیدونم کل سال هی میگن روزه نگیرید، حج نرید، هیأت نگیرید به‌جاش به فقرا کمک کنید. حالا یه عید قربان که مردم گوشت قربونی میکنن و میرسونن دست فقرا، میگن قربونی نکنید به‌جاش درخت بکارید. بالاخره تکلیفمونو نفهمیدیم 🔻اصلا بنظرم خود گياهخوارها هم خيلی بيرحم هستن، خیلی به گوسفندا ظلم میکنن. هی گیاه میخورن، گیاهی که غذای گوسفندای زبون بسته و مظلوم هستش، حالا ماها که گوشت میخوریم، نهايت غذای گرگارو ميخوريم..😂😂😂 4⃣ راستی دوستان حامی حیوانات لطفا لباس‌ها، کیف‌ها، کفش‌ها و مبل‌های چرمی خود رو بندازید دور، همچنین لباسهایی که از پشم حیوانات گرفته میشه رو و خیلی چیزای دیگه کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
. ♻️ اصلح را چطور تشخیص دهیم 🔰 در این روزها که بازار انتخاب اصلح داغ شده، بهترین روش برای تشخیص آن مراجعه به کلام معصومین بویژه مراجعه به امیرالمؤمنین علیه السلام است. ▫️اگر به نهج‌البلاغه (بخش نامه‌ها) مراجعه کنید، به شاخصه‌هایی برمی‌خورید که به شما می‌گوید چگونه یک فرد شایسته برای انجام مسئولیت را تشخیص دهید. ۱. ساده زیستی و عدم ثروت اندوزی (نامه ۴۵) «اَلا وَ اِنَّ اِمامَکمْ قَدِ اکتَفی مِنْ دُنیاهُ بِطِمْرَیهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیهِ؛ آگاه باش امام شما از  تمام دنیایش به دو جامه کهنه و از خوراکش به دو قرص نان قناعت نموده» ۲. برخورد محکم با نزدیکان مفسد اقتصادی (نامه ۴۱) «لَوْ اَنَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ فَعَلا مِثْلَ الَّذِی فَعَلْتَ، ما کانَتْ لَهُما عِنْدی  هَوادَةٌ وَ لا ظَفِرا مِنّی بِاِرادَة؛ اگر حسن و حسینم آنچه را تو انجام دادی انجام می دادند، از من نرمشی نمی دیدند، و به مرادی نمی‌رسیدند» ۳. عدم همراهی و به کارگیری دنیا طلبان (نامه ۳۹) «فَاِنَّک قَدْ جَعَلْتَ دینَک تَبَعاً لِدُنْیا امْرِیء ظاهِر غَیهُ؛ تو دینت را تابع دنیای کسی نمودی که گمراهیش معلوم است» (اطرافش را مفسدین دنیاطلب پر نکند، هر چند اطرافیان مطیعی باشند، که آن اطاعت هم از منفعت طلبی‌شان خواهد بود. ۴. عقب نشینی نکردن در برابر دشمن (نامه ۳۸) «لاینْکلُ عَنِ الاَْعْداءِ ساعاتِ الرَّوْعِ؛ ساعات هولناک از دشمنان نهراسد و عقب ننشیند» از دشمن نترسد حتی اگر بمب اتم داشته باشد. به آیه "كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ " ایمان قلبی داشته باشد. ۵. به نظرات مردم اعتنا کند (نامه ۵۳) «وَ لَا تَقُولَنَّ إِنِّی مُؤَمَّرٌ آمُرُ فَأُطَاعُ؛ و مگوی که مرا بر شما امیر ساخته‏ اند و باید فرمان من اطاعت شود» ۶. به اقشار ضعیف توجه داشته و در صدد کاهش گرفتاری مردم باشد (نامه ۵۳) «ثُمَّ اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَةِ السُّفْلَی… خدا را خدا را (در نظر داشته باش) درباره طبقه پایین اجتماع» منافع خود را بر مردم ترجیه ندهد. در تلاش در رفع نیازها و گرفتاری های قشر ضعیف جامعه باشد. ۷. کینه و دشمنی بین مردم راه نیاندازد (نامه ۵۳) «أَطْلِقْ عَنِ النَّاسِ عُقْدَةَ کُلِّ حِقْد؛ گره هر کینه ای را در مردم بگشای. باعث اختلاف و دوقطبی‌سازی باطل نشود و در صدد حل اختلافات بین مردم باشد. ۸. تلاش برای از بین بردن فساد (نامه ۵۳) «فَاحْسِمْ مَادَّةَ أُولَئِکَ بِقَطْعِ أَسْبَابِ تِلْکَ الأحْوَالِ؛ ریشه ستمکاریشان را با بریدن اسباب آن بخشکان» وقتی فسادی در دستگاه دید، بی تفاوت از کنارش نگذرد. ۹. سوء ظن به دشمن حتی هنگام صلح (نامه ۵۳) «وَ اتَّهِمْ فِی ذلِکَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ و به دشمن خوش بین مباش» اگر چراغ سبزی از جانب دشمن دید فکر نکند اصلاح شده است که توبه گرگ مرگ است. ۱۰. نظارت بر زیر دستان و انتخاب فرد شایسته برای خدمت به مردم (نامه ۵۳) « ثُمَّ انْظُرْ فِی أُمُورِ عُمَّالِکَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اخْتِبَاراً؛ سپس در امور کارمندانت بیندیش، و پس از آزمایش به کارشان بگمار» در انتخاب زیر دستان، فامیل‌بازی نکند و از روی دوستی کسی را به کاری نگمارد جز اینکه به شایسته بودنش در آن امور یقین داشته باشد. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
: 🔰 آیا در روایات توصیه شده که افراد را هنگام سفر از زیر قرآن رد کنیم؟ ✍️پاسخ: ✅در برخی روایات سفارش شده است که هنگام آغاز سفر و در طول مسیر، آیاتی از قرآن خوانده شود؛[1] اما با روایتی که صریحا به رد کردن مسافر از زیر قرآن اشاره کند برخورد نکردیم. 👈با این وجود این رسم و سنت نیکی است و در روایات، مواردی وجود دارد ‌که به انسان‌ها توصیه می‌کند تا خداوند را به قرآن سوگند دهند و یا قرآن را در برابر و بالای سرشان بگذارند: 1️⃣الف) امام سجاد(ع) در دعای سحر خود با خدا این‌گونه مناجات می‌کرد: «...اللَّهُمَّ بِذِمَّةِ الْإِسْلَامِ أَتَوَسَّلُ إِلَیْکَ وَ بِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَیْک‏...».[2] 2️⃣ب) امام صادق‌(ع) فرمود: (اگر دردی به بدن شما رسید) دست خود را به جاى درد بگذارىد و بگویید: ‏«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ الَّذِی نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ وَ هُوَ عِنْدَکَ فِی أُمِّ الْکِتَابِ عَلِیٌّ حَکِیمٌ أَنْ تَشْفِیَنِی بِشِفَائِکَ وَ تُدَاوِیَنِی بِدَوَائِکَ وَ تُعَافِیَنِی مِنْ بَلَائِکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ تُصَلِّی عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ».[3] 3️⃣ج) امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) در شب عرفه این چنین دعا کرد: «... وَ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ الْقُرْآنِ الْعَظِیم‏...».[4] 4️⃣د) فردی به امام صادق(ع) از ترس بدهکاری و ظلم سلطان شکایت کرد. امام(ع) فرمود: در شب دو رکعت نماز بخوان و در رکعت اول حمد و آیة‌ الکرسی و در رکعت دوم سوره‌ی حمد و از آیه بیست و یک سوره‌ی حشر (لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ...) تا آخر این سوره را بخوان و سپس قرآن را بر سر خود قرار بده و بگو: «بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ ...».[5] و ... 💠بر این اساس، رد کردن مسافران از زیر قرآن - حتی اگر روایتی هم در این زمینه وجود نداشته باشد - رویکردی نمادین برای پناه‌بردن به قرآن بوده و اشکال و ایرادی ندارد؛ اما تا روایت صریحی در این زمینه مشاهده نشد، نمی‌توان مدعی شد که معصوم(ع) به این مورد خاص توصیه فرموده است. 📚پی نوشت: [1]. «خواندن آیات قرآن برای رفع خطر در سفرها»، 111769؛ «قرآن به سر گرفتن در شب‌های قدر»، 41786. [2]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج 2، ص 590، بیروت، مؤسسة فقه الشیعة، چاپ اول، 1411ق. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 56، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج 1، ص 327، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1409ق. [5]. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، هدایة الأمة إلى أحکام الأئمة(ع)‏، محقق، مصحح، ج3، ص 325، مشهد، بنیاد پژوهش‏هاى اسلامى آستان قدس رضوى، چاپ اول، 1414ق. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله انسان چه زمانی دست از طغیان برمی‌دارد؟! مسأله شناسی طغیان انسان یکی از مسائل مهم و قابل تامل، در آیات آغازین قرآن کریم مسئلهٔ‌ «طغیان انسان» است؛ مسئله‌ای که اهمیت و ضرورت آن را می‌توان، در اولویت طرح مسئلهٔ طغیان در آغاز وحی، نخستین ماموریت حضرت موسی (علیه‌السلام) برای درمان طغیان فرعون و عقوبت سخت طاغیان به‌خوبی مشاهده کرد احساس بی نیازی انسان عامل طغیان یکی از زمینه‌ها و عوامل منجر به طغیان، «استغنا» و احساس بی‌نیازی است؛ امری که در سورهٔ علق به‌صراحت از تاثیر آن سخن به میان آمده است: یکی از زمینه‌ها و عوامل منجر به طغیان، «استغنا» و احساس بی‌نیازی است؛ امری که در سورهٔ علق به‌صراحت از تاثیر آن سخن به میان آمده است: « کَلاَّ اِنَّ الْاِنْسانَ لَیَطْغی‌ ٭ اَنْ رَآهُ اسْتَغْنی‌ » این بی‌نیازی می‌تواند در همهٔ ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مصداق پیدا کند؛ این بی‌نیازی می‌تواند در همهٔ ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مصداق پیدا کند فقر ذاتی انسان درمقابل خدا خداوند وقتی از انسان یاد می‌کند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ» همه‌ی شما در مقابل خدا فقیر هستید. فقیر به معنی ندار نیست. فقیر به کسی نمی‌گویند که مال ندارد؛ آن که مال ندارد، فاقد مال است. بلکه فقیر به کسی می‌گویند که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد. ثمرات خودفقیردانستن درمقابل خدا وقتی انسان خود را فقیر دانست یعنی در مقابل خدا ستون فقراتش را شکسته دید و بر ذکر شریف لا حول و لا قوة الا بالله مداومت داشت (به معنی حقیقی) آن‌وقت دست از طغیان برمی‌دارد. می‌گوید خدایا! نه تنها برخاستن و نشستن من، بلکه خوابیدن و خوردن و پوشیدن و قلم به دست گرفتن و همه چیز من به کمک تو است. ما در نماز این ذکر (بحول الله و قوته اقوم و اقعد) را می‌گوییم که خارج_از_نماز هم با این ذکر زندگی کنیم. سوره فاطر آیه ۱۵ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
آثار نمازقطعی است بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ✅بیان موضوع نماز، عمل عبادی مسلمانان است که در قرآن ۹۸ باراز آن یاد شده است.بنا بر آیات قرآن، نماز عامل بازدارنده از گناه، وسیلۀ رستگاری، یاری‌کننده انسان در مشکلات و از سفارش‌های مهم خدا به پیامبران و از دغدغه‌های پیامبران به‌ویژه درباره خانواده‌شان است. درکتاب‌های وسایل‌الشیعه و مُستَدرَک بیش از ۱۱۶۰۰ حدیث در موضوع نماز نقل شده است. ✔️نماز را از دست ندهیم فوت نماز به هر بهانه ای باشد مصیبت اخروی است. پیامبر(ص) فرمود خمسة من مصائب الآخرة: فوت الصلوة و موت العالم و ردّ السائل و مخالفة الوالدین و فوت الزکاة. پنج چیز از مصیبتهای آخرت است: 1) فوت شدن نماز؛ 2) مردن عالم؛ 3) رد کردن سائل؛ 4) مخالفت والدین؛ 5) ندادن زکات.(۱) 🔵آثار نماز در آیات و احادیث آثار و برکات زیادی به نماز بیان شده است که فقط چند مورد اشاره می شود؛ 👈قرب معنوی( الهی شدن): امام صادق(ع) نماز را عامل قرب الهی دانسته اند؛«الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ» و می فرماید: «مَا أَعْلَمُ شَیْئاً بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ الصَّلَاةِ أَ لَا تَرَی أَنَّ الْعَبْدَ الصَّالِحَ عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ(ع) قَالَ وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ مادُمْتُ حَیّاً»بعد از معرفت الهی، از نماز بافضیلت‌تر سراغ ندارم. مگر نمی‌بینید بنده صالح، عیسی(ع) فرمود خداوند تا زمانی که زنده‏ام، مرا به نماز و زکات سفارش کرده است».(۲) 👈 بازدارندگی از گناهان: «اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ» آنچه را از کتاب (آسمانی) به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمی‌دارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند می‌داند شما چه کارهایی انجام می‌دهید!(۳) 👈 بخشش گناهان:«و أقِم الصلوة طَرَفَی النّهار و زُلَفاً من اللّیل انّ الحسنات یُذهِبْنَ السیئات ذلک ذکری للذّاکرین»در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار؛ چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) از بین می‌برند؛ این تذکّری است برای کسانی که اهل تذکّرند!(۴) ✅نماز نتیجه خواهد داد یکی از شگردهای شیطان، نا امید کردن انسان از نتایج عبادات است باید بدانیم که همین نمازهای ضعیف و ناقص، بالاخره نتیجه بهش خواهند بود پیامبر اکرم (ص)فرمودند: «ما دُمتَ في الصَّلاةِ فإنَّكَ تَقرَعُ بابَ المَلِكِ الجَبّارِ، و مَن يُكثِرْ قَرعَ بابِ المَلِكِ يُفتَحْ لَهُ» .(۵)  تا زمانى كه در نماز هستى دَرِ خانه پادشاهى مقتدر را مى كوبى و هر كه دَرِ خانه پادشاه را بسيار بكوبد ، سرانجام آن در به رويش باز مى شود . در حدیث دیگری داریم که ممکن است بخشی از نماز مورد قبول واقع شود پس دشواری رعایت شرایطی مثل حضور قلب در نماز ما را نا امید نکند؛ «إنَّ مِنَ الصلاةِ لَما يُقبَلُ نِصفُها و ثُلثُها و رُبعُها و خُمسُها إلى العُشرِ، و إنّ مِنها لَما يُلَفُّ كما يُلَفُّ الثَّوبُ الخَلَقُ فيُضرَبُ بها وَجـهُ صاحِبِها، و إنّما لكَ مِن صلاتِكَ ما أقبَلتَ علَيهِ بقَلبِكَ . پيامبر خدا (ص) : بعضى از نمازها هست كه نصف و يك سوم و يك چهارم و يك پنجم تا يك دهم آنها پذيرفته مى شود و بعضى از نمازها هست كه مانند كهنه اى مُچاله مى شود و به صورت صاحبش پرت مى گردد . تنها آن قسمت از نمازت بهره توست كه با دل خود بدان رو كنى.(۶) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱. مکارم الاخلاق،ج۲،ص۳۶۶. ۲.محمد بن یعقوب کلینی؛ الکافی؛ ج ۳، ص ۲۶۴. ۴.هود/۱۱۴. ۵.بحار الانوار،ج۷۴،ص۷۸. ۶.بحار الأنوار،ج۸۴،ص۲۶۰ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
⭕️ یه نکته رو خدمتتون عرض کنم خیلی مهمه. 🔶 ببینید یکی از ویژگی های جوان ها اینه که از رفتارهای تند و ساختار شکن خوششون میاد. هر کسی بزنه زیر میز رو خیلی دوست دارند. دیگه براشون فرقی نمیکنه اون طرف آدم خوبی باشه یا بد. برنامه ای برای اداره کشور داشته باشه یا نه. غربگراها این موضوع رو خیلی خوب میدونن و استاد جنگ رسانه ای هستند. 💢 حسن روحانی چطور تونست در فضایی که همه نخبگان جامعه خرابکاری هاش رو دیده بودند 23 میلیون رای جمع کنه؟ با جنگ رسانه ای! مثلا توی جمع پرشور حامیانش داد میزد کاسبان تحریم ناراحتید؟! ناراحتید که تحریم ها برداشته شده؟ تحریییییییم دیگر بر نمییییییگردد!!!🗣🗣🗣 بعد هم همه جوانان خامی که از هیچی اطلاع نداشتن جیغ و سوت میکشیدن و دختر و پسر قاطی بودن و یه فضای خیلی تند شکل گرفته بود! ⭕️ جوان اهل ساختار شکنیه و هر کسی ساختارشکن باشه رو دوست داره. حتی اگه اون فرد بیاد و کشور رو به خاک سیاه بکشونه میگه من به ایناش کاری ندارم! روحانی خوب فحش میده و زیر میز میزنه! ☢️ در انتخابات امسال آقای پزشکیان نتونسته اون جنجال و عربده کشی رو به نمایش بذاره برای همین گفتن بهترین آدمی که خوب بلده داد بزنه جواد ظریف هست. در کنارش هم آقای فاضلی رو آوردن که دیروز دیدید چطور هتاکانه برخورد کرد و میکروفون رو کوبید به زمین! 🔺 تک تک کاراش کاملا حساب شده بود و پیغام داشت: یعنی آی جوانان کشور! جریان ما ساختارشکنه و اگه حرف زور بشنوه میزنه زیر و میز و میره! و شما مطمئن باشید با همین حرکتش که از نظر آدم ها فهمیده جامعه کار زشت و قبیحی بود همین حرکت چند میلیون رای برای پزشکیان آورد. 💢 در ادامه اگه 5 تا حرکت دیگه این مدلی انجام بدن احتمالش هست که بتونن آرای خاموش رو جذب کنن و در همون مرحله اول کار رو تمام کنند.... 🔺 افراد انقلابی باید تلاششون رو ده برابر کنند تا هر طور شده نذارن این هوچیگر ها دوباره بر سر کار بیان. وگرنه کشور ما تا 10 سال آینده دیگه روی آرامش رو نخواهد دید.... چکار میکنیم؟! در این هفته ی باقی مانده با تمام ابزارهای آلوده به میدان خواهند آمد يا پیروز می شوند یا با ترویج خشونت زیر میز خواهند زد. # انتخابات کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
آیاترک غذای شام نهي شده است؟! به روایات زیر توجه فرمایید : 1⃣عن هشام بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْداللَّهِ قَالَ: أَصلُ خَرَابِ الْبَدَنِ تَرْکُ الْعَشَاءِ. 📚الکافی ج۶ص۲۸۸ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : ریشه تخریب بدن، ترک غذای شام است! 2⃣عن جمیل بن صالحٍ عن أَبِی عَبْداللَّهِ قَالَ: تَرْکُ الْعَشَاءِ مَهْرَمَةٌ... 📚الکافی ج۶ص۲۸۸ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : ترک غذای شام باعث پیری است! 3⃣عن سُلَیْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِیِّ قال: کَانَ أَبُوالْحَسَن لَا یَدَعُ الْعَشَاءَ وَ لَوْ بِکَعْکَةٍ وَ کَانَ یَقُولُ إِنَّهُ قُوَّةٌ لِلْجِسْمِ وَ لَا أَعْلَمُهُ إِلَّا قَالَ و صَالِحٌ لِلْجِمَاعِ. 📚الکافی ج۶ص۲۸۸ سليمان گوید : امام ابوالحسن صلوات اللَّه علیه غذای شام را ترک نمی کرد، هر چند با یک کیک باشد و می فرمود : (غذای شام) موجب قوت بدن است و نمی دانم مگر اینکه فرمود : برای جماع هم خوب است! 4⃣عن جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاعَبْداللَّه یَقُولُ مَنْ تَرَکَ الْعَشَاءَ لَیْلَةَ السَّبْتِ وَ ليلة الْأَحَدِ مُتَوَالِیَتیْنِ ذَهَبَ مِنْهُ قُوَّةٌ لَا تَرْجِعُ إِلَیْهِ أَرْبَعِینَ یَوْماً. 📚الکافی ج۶ص۲۸۹ جميل گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که شب شنبه و شب یکشنبه پشت سر هم غذای شام را ترک کند، نیرویی از او می رود که تا چهل روز به او برنمی گردد! 5⃣عن بَعْضِ الْأَهْوَازِیِّینَ عَنِ الرِّضَا قال: إِنَّ فِی الْجَسَدِ عِرْقاً یُقَالُ لَهُ الْعَشَاءُ فَإِذَا تَرَکَ الرَّجُلُ الْعَشَاءَ لَمْ یَزَلْ یَدْعُو عَلَیْهِ ذَلِکَ الْعِرْقُ حَتَّی یُصْبِحَ یَقُولُ أَجَاعَکَ اللَّهُ کَمَا أَجَعْتَنِی وَ أَظْمَأَکَ اللَّهُ کَمَا أَظْمَأْتَنِی فَلَا یَدَعَنَّ أَحَدُکُمُ الْعَشَاءَ و لَوْ لُقْمَةً مِنْ خُبْزٍ وَ لَوْ شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ. 📚الکافی ج۶ص۲۸۹ امام رضا صلوات اللَّه علیه فرمود : در بدنی رگی هست که به آن عَشاء گفته می شود! پس در صورتی که فرد غذای شام را ترک کند، همواره تا صبح آن رگ او را نفرین می کند و می گوید : اللَّه تو را گرسنه بدارد همانگونه که مرا گرسنه داشتی! اللَّه تو را تشنه بدارد همانگونه که مرا تشنه نگه داشتی! پس هرگز هیچکدام از شما غذای شام را ترک نکند، هر چند لقمه ای نان باشد و اگر چه یک شربت آب باشد! 6⃣عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عن أَبِی جَعْفَر قَالَ: أَوَّلُ خَرَابِ الْبَدَنِ تَرْکُ الْعَشَاءِ. 📚المحاسن ص۴۲۱ امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : اول خراب شدن بدن ترک غذای شام است! 7⃣عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قَالَ: مَنْ تَرَکَ الْعَشَاءَ نَقَصَتْ مِنْهُ قُوَّةٌ وَ لَا تَعُودُ إِلَیْهِ. 📚المحاسن ص۴۲۳ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که غذای شام را ترک کند، نیرویی از او کم می شود و به او باز نمی گردد! 8⃣عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی عَلِیٍّ اللَّهَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قَالَ: مَا یَقُولُ أَطِبَّاؤُکُمْ فِی عَشَاءِ اللَّیْلِ قَالَ قُلْتُ: لَهُ إِنَّهُمْ یَنْهَوْنَّا عَنْهُ قَالَ لَکِنِّی آمُرُکُمْ بِهِ. 📚الکافی ج۶ص۲۸۹ امام صادق صلوات اللَّه علیه به علي بن أبوعلي فرمود : اطبای شما در مورد غذای شام چه می گویند؟ گفتم : آنها ما را از آن نهی می کنند! امام فرمود : ولی من شما را به آن أمر می کنم! 9⃣عن ثعلبة عَنْ رَجُلٍ ذَکَرَهُ عَنْ أَبِی عَبْداللَّه قال: طَعَامُ اللَّیْلِ أَنْفَعُ مِنْ طَعَامِ النَّهَار 📚 کافی ج۶ص۲۸۹ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : غذای شب از غذای روز نافع تر است! 0⃣1⃣عن سعید بن جناح عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا قال: إِذَا اکْتَهَلَ الرَّجُلُ فَلَا یَدَعْ أَنْ یَأْکُلَ بِاللَّیْلِ شَیْئاً فَإِنَّهُ أَهْدَأُ لِلنَّوْمِ وَ أَطْیَبُ لِلنَّکْهَة 📚کافی ج۶ص۲۸۸ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : وقتی که شخص به سن کهولت رسید، اینکه در شب چیزی بخورد را ترک نکند، زیرا خواب را آرام تر و دهان را خوشبوتر می کند! 1⃣1⃣عن ذریح عن أبی عبدالله قال: الشَّیْخُ لَا یَدَعِ الْعَشَاءَ وَ لَوْ لُقْمَة 📚کافی ج۶ص۲۸۹ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : فرد سالمند غذای شام را ترک نکند هر چند یک لقمه باشد! 2⃣1⃣عن أبي عبدالله في حديث قال یستحب للرجل إذا اکتهل أن لا یبیت إلا و فی جوفه طعام حدیث. 📚 المحاسن ص422 امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : برای فرد مستحب است که وقتی به کهولت رسید، شب را نخوابد مگر اینکه غذائی تازه در شکمش باشد! ✅ اهمیت خوردن وعده غذایی شام، خصوصا برای فرد سالمند در روایات فوق روشن است. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af