💞#عقد_اخوت عهدی است كه مومنین در عید غدیر خم با یکدیگر میبندند که بعد از آن نسبت به هم این امور را رعایت کنند: 1. برای یکدیگر دعا کنند 2.دید و بازدید رفتن 3.در آخرت یکدیگر را شفاعت كنند.
#کیفیت_عقد_اخوت:
💠دست راست خود را در دست راست برادر مؤمن خود بگذارد و بگوید: وَاخَیتُكَ فِیاللَّهِ وَ صَافَیتُكَ فِیاللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِیاللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِیاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِینَ عَلَیهِمُ السَّلَامُ عَلَى أَنِّیإِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِیبِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِی آنگاه برادر مؤمن بگوید: قَبِلْتُ و ادامه دهد: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِیعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّیارَة
#عقد_فارسی میتوان عقد اخوت را به فارسی اینگونه بخواند: عهد میبندم در حق شما دعا و زیارت و شفاعت را.
#منحصر_به_عید_غدیر عقد اخوت مربوط به عید غدیر است ولی در ایام دیگر به امید ثواب مانعی ندارد.
#عاقد، عقد اخوت را میتوان خود افراد بخوانند و لازم نیست عاقد بخواند.
#باطل_کردن، عقد اخوت یك عقد اخلاقی و مستحبی است و مثل عقد ازدواج نیست كه نیاز به صیغه طلاق برای فسخ داشته باشد.
#عقد_اخوت_و_محرمیت، عقد اخوت دو فرد باعث محرمیت یا حرمت ازدواج نمیشود.
#عقد_اخوت_خانمها زنان نیز مى توانند به امید رسیدن به ثواب عقد اخوّت را میان خود جاری کنند.
#عقد_اخوت_با_نامحرم، زن و مرد نامحرم نمیتوانند با هم عقد اخوت ببندد.
#تعداد_نفرات محدودیتی در تعدد اخوتها وجود ندارد و یك نفر میتواند با چند نفر عهد اخوت ببندد.
#مدت_عقد_اخوت تا آخر عمر و قسمت شفاعت آن مخصوص قیامت است.
#عقد_اخوت_با_شهداء، میتوان با شهداء عهد کرد که هنگام خواندن دعا و رفت و آمد با مومنین ایشان را هم در این اعمال شریک کند و از ایشان طلب کند که در قیامت او را مورد شفاعت قرار دهند.
#چند_بار_خواندن عقد اخوت با یك نفر مشكلی ندارد.
📚 توضیح المسائل مراجع م 2368، 2369 و 2728؛ آقا، اجوبه، س 1464و1465
#غدیرخم
#غدیر_خم
#منبرکوتاه
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
حفظ آبروی مردم از مهمترین توصیه های الهی و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام است
بدنام_کردن_دیگران
حفظ آبروی مردم از مهمترین توصیه های الهی و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام است.
ما حق کوچکترین تعرض به آبروی دیگران را نداریم... حتی آبروی غیر مسلمان.
امام صادق علیه السلام رفیق و مصاحبی داشتند که همواره در کنار حضرت بود و مردم او را با نام امام صادق علیه السلام می شناختند.... روزی غلام خود را سه بار صدا زد
.... إِذَا الْتَفَتَ الرَّجُلُ یُرِیدُ غُلَامَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَلَمْ یَرَهُ
چون آن مرد سه بار غلامش را صدا زد و جواب نداد؛
فَلَمَّا نَظَرَ فِی الرَّابِعَةِ
چون بار چهارم جواب داد
قَالَ : یَا ابْنَ الْفَاعِلَة أَیْنَ كُنْتَ؟
گفت ای پسر زن بدکار تو کجایی؟ حضرت با شنیدن این کلام او به شدت بر آشفت و فرمود:
امَا عَلِمْتَ أَنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ نِكَاحاً ،
آیا نمی دانی که هر ملتی رسم و رسومی برای ازدواج دارد؟
و خلاصه حضرت به شدت او را ملامت کرد و با او قطع رابطه کرد بطوری که از آن پس کسی حضرت را با او ندید...
این مسئله به قدری مهم است که تعرض به آبروی دیگران باعث خروج انسان از تحت ولایت الله می شود.
در آیه شریف و با عظمت آیه الکرسی خدای متعال خود را ولی و سر پرست مومنان معرفی کرده است،
اللّه ولیُّ الَّذینَ آمنوا
خارج شدن از ولایت خداوند
اما برخی از افراد از زیر چتر ولایت الهی خارج می شوند و تحت ولایت شیطان در می آیند ، اما ابلیس هم حاضر به پذیرش آنها نمی شود...
در روایتی نقل شده است که وجود مبارک امام صادق علیه السلام می فرمایند:.
منْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنْ وَلاَيَتِهِ إِلَى وَلاَيَةِ الشَّيْطَانِ فَلاَ يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ.
هركس به نيت نكوهش و بدنام ساختن برادر مسلمان خويش، ماجرايى نقل كند كه او را در چشم مردم بىآبرو كند، خداوند او را از ولايت خود به ولايت شيطان خارج مىكند و شیطان نیز او را قبول نخواهد کرد.
اصول کافی : (باب ایمان و کفر)
ج۲ ص ۳۵۸.
#اخلاق
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 مرکز فرهنگی تبلیغی آیندهسازان تقدیم میکند.
🎤 مقام معظم رهبری:
شما جوانها خیلیهایتان رأیاولی هستید. در همهی میدانها من خیلی اعتقاد دارم به نسل جوان خودمان، در همهی میدانها جوانها پیشرانند، پیشروند، شوقانگیزند، در این میدان هم جوانها میتوانند پیشرو باشند، پیشران باشند، شوقآفرین باشند. هم خود جوانها همه شرکت کنند، هم دیگران را تشویق به شرکت کنند.
🔴 پرونده ویژه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
🔰در این ویژه نامه میخوانیم:
▫️چیزی بیشتر از حضور
▫️ با کدام خط کش انتخاب کنیم
▫️ یک رأی پنج اثر
▫️ دانشآموز، مشاور انتخاباتی خانواده
▫️ اخلاق اما و اگر ندارد
🔶 جهت دسترسی به فایل کامل بسته اینجا کلیک کنید.
🌐 لینک سایت رسمی مرکز آیندهسازان:
www.afaagh.com
🔶 لینک کانال رسمی مرکز آیندهسازان:
@mftas_ir
🔴 با ما همراه باشید.
‼️لطفا متن را با دقت بخوانید هرگز پشیمان نخواهید شد. (انتخابات نزدیک است مراقب باشیم درست انتخاب کنیم)‼️
🍃امیرالمؤمنین #حضرت_علی علیه السلام:
فرستاده تو نزد ديگران بيان كننده عقل توست، و نامه ات رساترين چيزى است كه از جانب تو سخن مى گويد (ببین چه کسی به وکالت از تو سخن می گوید و چه مطالبی برای دیگران و آیندگان می نویسی)
✍بخش اول يعنى مردم مى توانند از انتخاب فرستاده، به ميزان عقل تو پى ببرند؛ هرگاه تو، انسان فرهيخته، دانشمند و عاقل و باتقوا و شجاع را به عنوان فرستاده خود به سوى شخص يا جمعيتى برگزينى آنها مى فهمند كه تو در چه پايه اى از عقل ودرايت قرار دارى و به تعبير ديگر، آنچه در درون توست از اين طريق بيرون مى ريزد و خفاياى وجودت آشكار مى شود. در ضمن اين درسى است براى همه ما كه در انتخاب فرستاده دقت كنيم و براى شناخت مخالفان خود نيز از اين روش بهره بگيريم.
در بخش دوم آنچه در درون افكار انسان است و همچنين فضايل و رذايل اخلاقى از نوك قلم انسان بر صفحه كاغذ جارى مى شود. به همين دليل هر كسى را به خوبى مى توان از نوشته او شناخت. امروز نيز بهترين راه براى قضاوت كردن درباره كسانى كه صدها يا هزاران سال قبل از ما مى زيستند مطالعه آثار مكتوب آنهاست، چرا كه شخصيتشان در آثار مكتوبشان تجلى مى كند. بر اين اساس، اين جمله نيز حاوى دو دستور است: هم مراقب نوشته هاى خود باشيم، هم روحيات ديگران را از نوشته هايشان استنباط كنيم.
رَسُولُكَ تَرْجُمَانُ عَقْلِكَ، وَ كِتَابُكَ أَبْلَغُ مَا يَنْطِقُ عَنْكَ
(نهج البلاغه📜 حکمت 301✨)
#انتخابات
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
مروت و جوانمردی
#منبر_ده_دقیقه_ای
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدلله رَبِّ الْعالمِینَ وَ صلّیَ اللهُ عَلَى خَیر خَلْقه محَمَّد و آله الطَّاهرِین
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
در جنگ صفین هنگامی که دو لشکر معاویه و امیرالمؤمنین در اطراف رود فرات به هم نزدیک شدند، معاویه به یارانش دستور داد: پیش دستی کنید و قبل از آن که علی و سپاهیانش به محل کارزار برسند، آب را بر آنها ببندید. آب به روی سپاهیان علی (ع) بسته می شود. علی (ع) به معاویه پیام داد که: «بهتر است ابتدا با یکدیگر مذاکره کنیم، بلکه بتوانیم با مذاکره مشکل را حل کنیم و گرهی را که می شود با دست باز کرد، نباید با دندان باز کنیم و تا ممکن است از کاری که میان دو گروه از مسلمانان، جنگ و خونریزی راه می اندازد، بپرهیزید. هنوز ما به محل نرسیده شما آب را بستید».
ولی معاویه جنگ را به علی (ع) تحمیل کرد و لشکر امیرالمؤمنین حمله کردند و دشمن را تا چند کیلومتر آن طرف تر، عقب راندند. شریعه (بخش قابل استفاده از رودخانه) را در اختیار گرفتند. جلوی آب را بستند و معاویه چون بی آب ماند، نامه ای التماس آمیز به علی(ع) نوشت. اصحاب علی (ع) گفتند: «محال است؛ زیرا که ما چنین کاری را ابتدا شروع نکردیم. شما اول این کار را کردید و گفتید آب به شما نمی دهیم» ولی امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: «نه ما هرگز چنین نمی کنیم؛ این، عملی است ناجوانمردانه. من با دشمن در میدان جنگ، روبرو می شوم ولی هرگز بدین شکل، نمی خواهم پیروزی کسب نمایم. این شیوه ها از عمل و شأن من به دور است و از شأن یک مسلمان عزیز و با کرامت هم به دور است».
این را می گویند مروت و مردانگی، و مروت بالاتر از شجاعت است. ملای رومی، راجع به علی (ع) گفته است:
در شجاعت، شیر ربّانیستی
در مروّت، خود که داند کیستی
✅بیان موضوع
یکی از واژه هایی که همیشه در مورد انسان های خودساخته و آزاده بکار برده می شود همین صفت «مروّت» است. این کلمه ـ که از ریشه «مرء» گرفته شده است که به معنای «مرد» است ـ معادل مردی و مردانگی است.
➖با توجه به مطالب و احادیث و نقل چند نمونه، به این نتیجه می رسیم که مروّت، عبارت است از: انسانیت و تخلّق به جمیع صفات پسندیده و دوری از تمامی صفات زشت.
➖در عدالت، علاوه بر ترک گناهان کبیره و اصرار نکردن بر گناهان صغیره، انجام ندادن کار خلافِ مروّت هم شرط است؛ یعنی: متخلق شدن به اخلاق افراد زمان و مکان خود؛ یعنی فرد فعلی را که در نزد عامه مردم مستهجن است، مرتکب نشود. البته سنت های حسنه از این امر، استثنا شده اند؛ اگرچه مردم آن را مستهجن بشمارند و عامه مردم آن را ترک کنند. مانند سرمه کشیدن، حنک بستن و حناکردن، و... مادامی که رجحان شرعی دارند.
🔵احادیث
➖امام کاظم(ع) فرمود:
لا دِينَ لِمَنْ لا مُرُوءَةَ لَهُ.
ترجمه كسي كه مروت ندارد، دين ندارد.(۱)
➖ «أَلْمُــرُؤَةُ اِسْمٌ جـامِـعٌ لِسائِرِ الْفَضائِلِ وَ الْمَحاسِنِ».
مروّت، نامى است فراگيرنده هـمه فضيلت ها و خـوبى ها.(۲)
➖حضرت على (ع) فرمود:
« مُرُوَّةُ الرَّجُلِ عَلى قَدْرِ عَقْلِهِ».
مروّت هر كس به قدر عقل و انديشه اوست.(۳)
➖حضرت على(ع) فرمود:
« أَلْمُـرُوَّةُ تَحُثُّ عَلَى الْمَكارِمِ»
مـروّت، آدمـى را بـه صفات عالى برمى انگيزاند.(۴)
➖حضرت على(ع) فرمود:
« أَلْمُـرُوَّةُ تَمْنَعُ مِنْ كُلِّ دَنِيَّةٍ»
مـــروّت، انسان را از هرگونه پستى باز مى دارد.(۵)
➖حضرت على(ع) فرمود:
«مِنْ أَفْضَـلِ الدّينِ أَلْمُـرُوَّةُ، وَلاخَيْرَ فى دينٍ لَيْسَ لَهُ مُرُوَّةٌ».
مروّت، از برترين هاى هر آيينى است و هـر ديـنى كه مـروّت نـدارد، خـيرى هم در آن نيـست.(۶)
➖مردى خدمت امام رضا عليه السلام رسيد و عرض كرد:أَعْطِنى عَلى قَدْرِ مُرُوَّتِكَ به من بقدر جوانمردى تان بخشش و عنايتى كنيد.امام فرمود: «لايَسَعَنى ذلِكَ»در توانم نيست.
مرد گفت:« عَلى قَدْرِ مُرُوَّتى».پس به مقدار مروّت خودم چيزى به من بدهيد.
امام فرمود:« أَمّا اِذا فَنَعَمْ، فَأَعْطاهُ مِأَتَى دينارٍ».«اكنون مى توانم». و دويست دينار به وى عطا كرد.(۷)
➖حضرت على(ع) فرمود:
« أَلْفُتُوَّةُ عَـلى أَرْبَـعَةٍ: أَلتَّواضُعُ مَعَ الدَّوْلَةِ، وَ الْعَفْوُ مَعَ الْقُدْرَةِ، وَالنَّصيحَةُ مَعَ الْعَداوَةِ، وَ الْعَطِيَّةُ بِلا مِنَّةٍ».
جوانمردى چهار گونه است: فروتنى، هنگام فرمانروايى و حكومت. گذشت، هنگام قدرت. خيرخواهى، هنگام دشمنى. و بخشش بدون منت گذاردى.(۸)
🔻 ادامه دارد 👇👇
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
مروت و جوانمردی #منبر_ده_دقیقه_ای بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدلله رَبِّ الْعالمِ
🟢نشانه های مروت
در روايات، براى جوانمرد، اوصاف و نشانه هاى زيادى بيان شده، كه به چند نمونه اشاره مى شود:
۱ ـ «عفو و گذشت»:
روح هاى بزرگ، ظرفيتِ عفو هم دارند، ولى افراد حقير و فرومايه، به سرعت درصدد انتقام بر مى آيند.
۲ ـ «آغاز به نيكى»:
نياز را ديدن و شنيدن و پاسخ مساعد و مثبت دادن، مهم نيست. اخلاق جوانمردى آن است كه حفظ آبروى ديگران كنى و پيش از سؤالشان، در رفع نيازشان بكوشى.
۳ ـ «پاسخ بدى با نيكى»:
اين نيز روحيه والا مى خواهد كه در مقابل بدى ديگران، خوبى كنى، اگر ناسزا گفتند، اگر بى اعتنا بودند، تو احترام و ادب كنى، اگر از تو بريدند، تو قطع رابطه و پيوند نكنى.
۴ ـ «عفو با قدرت»:
نشان ديگر اهل فتوّت، آن است كه وقتى قدرت دارند و مى توانند انتقام بگيرند، عفو را پيشه مى سازند.
۵ ـ «غمخوارى محرومان»:
جوانمرد، به نيازمندان رسيدگى مى كند، و افتادگان را دستگيرى و حمايت مى نمايد و خود را در راحت و رنج و غم و شادى ديگران شريك مى داند. به قول سعدى:
تو كز محنت ديگران بى غمى
نشايد كه نامت نهند آدمى
«پورياى ولى» از پهلوانان نامدار كه از مردانگى او، حكايات بسيارى زبانزد مردم است، چنين سروده است:
🌸شعر
گر بر سر نفس خود اميرى، مردى
ور بر دگرى نكته نگيرى، مردى
مردى نبود فتاده را پاى زدن
گردست فتاده اى بگيرى، مردى
🟢ارکان مروت
خواجه عبدالله انصاری فرمولی برای مروت ترسیم کرده است که: ارکان مروت، سه چیز است:
زندگی کردن با خود به عقل
ارتباط با خلق به صبر
ارتباط با حق به نیاز (مناجات)
نشانه ارتباط و زندگی با خود بر مدار عقل سه چیز است:
قدر خود دانستن
اندازه کار خود دیدن
در خیر خویش کوشیدن
و نشانه ارتباط و زندگی کردن با خلق به صبر، سه چیز است:
به اندازه قدرتشان از ایشان انتظار داشتن
عذرهای ایشان را پذیرفتن
از قدرت خویش به ایشان دادن
و نشانه زندگانی با حق به نیاز سه چیز است:
بر هر چه به تو رسد، شکر کنی
هر کاری که برای حق کنی، عذرخواهی
کار حق بر کار خود، ارجح بدانی
🟢مروت در سیره مقدسان
🔶از فرازهاى برجسته دوران جوانى رسول خدا صلي الله عليه و آله قبل از بعثت، شركت او در پيمانى است كه عده اى از جوانمردان قريش، براى دفاع از حقوقِ مظلومان بستند و به، «حلف الفضول» معروف شد. اين گروه، خود را متعهد مى دانستند كه به استغاثه واستمداد بى پناهانى كه به حقشان تجاوز مى شود پاسخ دهند. پيامبرخدا صلي الله عليه و آله از اين پيمان به نيكى ياد مى كرد و هرگز حاضر نبود به هيچ قيمتى آن را بشكند.
🔶نمونه ديگر مروّت و مداراى پيامبر، حتى نسبت به دشمنان سرسخت خويش، اعلان «عفوعمومى» در سال «فتح مكه» بود، كه همراه مسلمانان، فاتحانه وارد مكه شد، همه را بخشيد و با جمله «اِذهَبُوا فَأنتُمُ الطُلَقاء» همه را آزاد كرد و آب عفو بر آتش كينه ها ريخت.
🔶فتوت و راد مردى على عليه السلام در تاريخ، نمونه است و نمونه هايش هم فراوان. در جنگ خندق، وقتى با رقيبى شجاع، همچون «عمروبن عبدودّ» درافتاد و او را به هلاكت رساند، خواهر «عمرو» كنار كشته برادرش آمد و ديد كه زره قيمتى او بر تنش باقى است. پرسيد: قاتل او كيست؟ گفتند: على ابن ابى طالب. گفت: او را هماوردى بزرگوار و جوانمرد كشته است.
و همين «فتوت»هاى على بود كه او را ملقّب و مفتخر به «لافتى الاّ عَلىّ...» ساخت.
🔶سراسر صحنه هاى حماسه آفرين كربلا، نمونه هاى مردانگى بود. چه آن ياران پاكباخته و عاشق، كه مردانه بر خنجر دشمن بوسه زدند و شهادت در ركاب امام را بر زندگى چند روزه ترجيح دادند، چه جوانان هاشمى، چه سردار و سالار شهيدان، حسين بن على عليهماالسلام مظهر غيرت الهى، كه حتى دشمن را به مردانگى دعوت مى كرد و مى فرمود: اگر دين نداريد، لااقل آزاد مرد باشيد و چه علمدار وفا، فرمانده سپاه حسين عليه السلام، حضرت اباالفضل، كه مظهر اعلاى فتوت و راد مردى بود.
به دريا پا نهاد و تشنه لب بيرون شد از دريا
مروت بين، جوانمردى نگر، غيرت تماشا كن
سخن از مروت و فتوت و جوانمردى، دامنه وسيع دارد، به خصوص نمونه هاى تاريخى آن در سيره پيامبر و امامان و اصحاب.
درود بر جوانمردان فتوت پيشه.
💠داستان
میخواست زنش را طلاق بدهد گفتند عیبش چیست؟ گفت: عیب ناموسم را چرا فاش کنم؟!
وقتی طلاقش داد گفتند حال بگو عیبش چه بود؟ گفت عیب ناموس مردم چرا بگویم؟
👌نکته
از باب« تعرف الاشیا باضدادها»میتوان ناجوانمردی های دوران را بیان کرد و به عنوان مسأله ی روز اقدامات ناجوانمردانه یهود صهیونیست در قتل بی رحمانه کودکان و حمله به بیماران را بیان کرد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
۱.بحارالانوار، ج۱، ص۱۴۱
۲.تصنيف غرر الحكم ص۲۵۸
۳.تصنيف غرر الحكم ص۲۵۸
۴.همان
۵. ميزان الحكمة ج۹،ص۱۱۰
۶.ميزان الحكمة، ج۹،ص۱۱۷
۷. بحارالانوار، ج۲ ص۲۹
۸.السعادة الابدّية ص۸۳
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
«بیائیم خودمان را حذف نکنیم!»
إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ. (رعد/۱۱)
🔹این از باورهای دینی ما بر اساس آیه نورانی فوق است که تغییرات اساسی در سرنوشت یک ملت بدست خداست، لیک خدا برای پیدایشِ هر گونه تغییر در سرنوشت هر ملتى، نقش خود آن ملتها را محفوظ نگاه داشته است.
🔹جالب اینجاست که مُدبر کائنات بصراحت اعلام نموده که یک نواخت بودن و تغییر ناپذیر بودن مردود است که فرمود: كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ(الرحمن/۲۹) این ما هستیم که با جهاد و یا تقیه، با فریاد و یا سکوت در آینده خود نقش آفرین هستیم. ما امروز با یک فرد مواجه نیستیم که می گوید: «من نمی گذارم رئیس جمهور شوی!» بلکه با یک تفکر روبرو هستیم که می خواهد اراده را از ما سلب کند و مخالف خود را از یک انسانِ صاحب اراده و تفکر به یک موجود بی اراده و عبدِ محض درآورد! اینجاست که هیچ «انسانِ سلیم الفطره» در برابر این ظلمِ آشکار اراده خود را نمایان می کند.
🔹دوستان عزیز؛ با احترام به همه نظرات ایجابی شما که انتخابات را قبول دارید و شرکت می کنید، و احیانا برخی از شما نظر سلبی دارد و انتخابات را مردود می دانید، اجازه دهید عرض کنم؛ عالَم سیاست، جهان ریاضی و فلسفه نیست که فقط با اعداد و برهان در تماس باشد، بلکه اقتضایِ عالَم سیاست؛ کنش و یا واکنش است و در عالَم سیاست همانگونه که نوعاً حرکات سیاسی ؛ «نسبی» است ، نتایج هم «نسبی» خواهد بود.
بر این اساس در انتخابات هم باید شرکت کرد و هم به کسی رای داد که توانایی ایجاد کنش داشته باشد نه این که فقط در حال واکنش به قدرت های ظاهری دنیا باشد.
برخی افراد با توجه به روحیه خاص خود، اسیر قدرت های ظاهری هستند و توان مقابل و ایجاد کنش در برابر آنها ندارند.
در انتخابات بزرگ بیاندیشیم و بزرگ تصمیم بگیریم و اسیر هراس انگیزی دشمنان نباشیم.
#انتخابات
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
تا کجا دوستش داری؟!
صدای کبوترها خانه را پر کرده بود.
امام نشسته بود روی تخت،
داخل حیاط.
ناگهان لبخند آمد روی لبهای امام.
علّت را پرسیدند.
امام کاظم علیهالسلام فرمود:
این دو کبوتر را میبینید؟
زن و شوهرند.
شوهر دارد برای زنش آواز میخواند:
«آرامشم!
عروس خانهام!
در این دنیا هیچکس را بیشتر از تو دوست ندارم،
مگر امام زمانم؛
همین آقایی که روی تخت نشسته!»
📚 برگرفته از بصائر الدرجات، ج۱، ص۳۴۲ و ص۳۴۶.
میلاد امام موسیبنجعفر علیهماالسلام مبارک
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم*
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت نقش وجایگاه خود دراستحکام بخشی به حکومت عدالت محور
روز آدینه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم*
*نقش وجایگاه مردم درشکل گیری حکومت ازمنظر حضرت علی علیه السلام ؟*
*جایگاه زنان ومردان درحکومت اسلامی*
زنان ومردان هم درشکل گیری حاکم اصلح نقش داشته واز هر گونه تعرض حکومت در امان بودند حتی اگر به مسئولین اعتراض کنند.
*فرمان امام علی به فرماندهان ومدیران*
حضرت امام علی علیه السلام درفرمانی فرماندهان نظامی ومدیران چنین فرمود
مردم بخصوص زنان را با آزار دادن تحريك نكنيد هر چند آبروى شما را بريزند،
يا اميران شما را دشنام دهند.
*لاَ تَهِيجُوا اَلنِّسَاءَ بِأَذًى وَ إِنْ شَتَمْنَ أَعْرَاضَكُمْ وَ سَبَبْنَ أُمَرَاءَكُمْ*
*خدمتی که زمامدار برای مردم انجام می دهد وظیفه است*
اگر حکومت خدمتی به مردم می کرد یک وظیفه می دانست و هیچ منّتی بر سر مردم نمی گذاشت
امام درخطاب به مالک اشتر فرمود
مبادا هرگز با خدمتهايى كه انجام دادى بر مردم منّت گذارى، يا آنچه را انجام دادهاى بزرگ بشمارى
*وَ إِيَّاكَ وَ اَلْمَنَّ عَلَى رَعِيَّتِكَ بِإِحْسَانِكَ أَوِ اَلتَّزَيُّدَ فِيمَا كَانَ مِنْ فِعْلِكَ*
*مدیران ارشد باید جرأت پذیرش اشتباهشان داشته باشند*
حکومت جرأت پذیرش اشتباهش را داشت و بدون لکنت اشتباهش را اعلام می کرد.
امان علی علیه السلام به یکی از مسؤولین حکومتی
همانا، شايستگى پدرت مرا نسبت به تو خوشبين کرد و گمان كردم همانند پدرت انسان خوبی مىباشى، و راه او را مىروى
ولی از همان اول انتخاب تو به عنوان فرماندار یک اشتباه بود
*أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ صَلاَحَ أَبِيكَ غَرَّنِي مِنْكَ وَ ظَنَنْتُ أَنَّكَ تَتَّبِعُ هَدْيَهُ وَ تَسْلُكُ سَبِيلَهُ* ...
*چاپلوسی وتملق ممنوع*
مردم تشویق می شدند که به بالاترین مقام حکومتی انتقاد کنند و اهل چاپلوسی نباشند.
امیرالمومنین درخطابی به عموم مردم
پس با من چنانكه با پادشاهان سركش سخن مىگويند، حرف نزنيد،
و چنانكه از آدمهاى خشمگين كناره مىگيرند دورى نجوييد،
و با ظاهر سازى با من رفتار نكنيد، و گمان مبريد اگر حقّى به من پيشنهاد دهيد بر من گران آيد، يا در پى بزرگ نشان دادن خويشم
*فَلاَ تُكَلِّمُونِي بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ اَلْجَبَابِرَةُ وَ لاَ تَتَحَفَّظُوا مِنِّي بِمَا يُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ اَلْبَادِرَةِ وَ لاَ تُخَالِطُونِي بِالْمُصَانَعَةِ...*
*حاکم وزمامدار، مسؤول و شریک رفتار کارگزاران خود بود* .
امام علی علیه السلام به عبدالله بن عباس
بد رفتارى تو را با قبيلۀ «بنى تميم» و خشونت با آنها را به من گزارش دادند...
من و تو در اينگونه از رفتارها شريكيم. سعى كن تا خوش بينى من نسبت به شما استوار باشد، و نظرم دگرگون نشود، با درود
*فَإِنَّا شَرِيكَانِ فِي ذَلِكَ وَ كُنْ عِنْدَ صَالِحِ ظَنِّي بِكَ وَ لاَ يَفِيلَنَّ رَأْيِي فِيكَ وَ اَلسَّلاَمُ* .
و موارد بسیار دیگری که در این نوشتار نمی گنجد.
نهج البلاغه نامه ۱۴
نهج البلاغه نامه ۵۳
نهج البلاغه نامه ۷۱
نهج البلاغه خطبه ۲۱۶
نهج البلاغه نامه ۱۸
#انتخابات
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق برخورداری از گوهر ارزشمند بازگشت وپشیمانی از معاصی و خطاهای گذشته
راه ترمیم وپاک کردن گناهان و خطاهای گذشته
پناه بردن به غفاریت خداوند
:همه ما در سال گذشته گناهها و خطاهایی مرتکب شدهایم. اگر انسان بخواهد بهترین ترمیم شامل حالش شود، تنها راهش پناه بردن به غفاریت خداوند است.
ستاریت الهی محصول غفران خداوند
غفاریت خداوند گونه هایی از ستاریت را به دنبال دارد: اول آنکه وقتی خداوند ما را میآمرزد، نمیگذارد تبعات گناه دامنگیر ما شود. تبعات گناه ما همان جهنّم و عقوبت الهی است.
آثارهولناک گناه کردن وانجام محرمات
اگر کسی مرتکب گناه و خطا شود، تمام موجوداتی که در ربط با او بودهاند، چه فرشتگان رقیب و عتید و چه زمین و زمان و حتی اعضا و جوارح وی از گناه او مطلع میشوند؛ لذا در قرآن آمده است:
«یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ»؛
روز قیامت، دست و پا و زبان ایشان، علیه آنها به علّت کارهایش گواهی میدهند؛ زیرا از اعمال او مطلّع هستند.
قسم دومِ ستاریتِ ناشی از غفاریت، آن است که خداوند به موجودات آگاه از معصیت او میفرماید: علیه او گواهی ندهید.
سوره مبارکه نور، آیه ۲۴
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بِسْمِ اللَّهِ
مباهله
🌺شعر
امروز روز احمد و تثبیت مرتضاست
در دست مِهرِ دست خدا، دست مجتباست
وآن نازدانه ای که در آغوش مصطفی است
باشد حسین فاطمه، سلطان قلب هاست
وآن بانویی که چرخ به تعظیم او خم است
خیرالنّسای عالم و بانوی مریم است
🔷اصطلاح
«مباهله» به عملی گفته میشود که دو یا چند نفر که در مسأله مهم دینی با یکدیگر اختلاف دارند، در یکجا جمع شوند و با تضرع به درگاه خداوند، از او بخواهند آن را که بر باطل است، رسوا و مجازات کند. مباهله پیامبر اسلام با نماینده گان مسیحی ساکن نجران، یکی از وقایع مشهور تاریخ اسلام است که نشان دهنده حقانیت دعوت پیامبر و فضیلت همراهان ایشان یعنی علی، فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام است.
🟢آیه مباهله
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
از آن پس که به آگاهی رسیده ای، هر کس که درباره او با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را ما زنان خود را و شما زنان خود را ما خود و شما خود آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.
💠داستان
پیامبر طبق رسالت مهم هدایت بشریت و با دستور خداوند اقوام و ادیان مختلف را به دین اسلام دعوت کردند که از جمله آنها مسیحی های منطقه نَجران بود.
مسیحیان نجران در مدینه حضور یافتند و بین آنها و پیامبر گفتگوهایی برگزار شد.
وقتى مسیحیان نجران از روى لجاجت و عناد سخن پیامبر را درباره یگانگى آفریدگار و شخصیت حضرت عیسی (ع) نپذیرفتند، خداوند به پیامبر دستور داد كه آنان را براى نفرین بر ضد یكدیگر بخواند و هر دو گروه در برابر هم بایستند و از خدا بخواهند كه هر كس در این موضوع دروغگو است، خداوند بر او غضب كند.
رسول خدا (ص)در صبح روز مقرر آمد؛ در حالى كه امام حسین (ع) را در آغوش داشت و دست امام حسن (ع) را گرفته بود و حضرت فاطمه(ع) و امام على (ع) در پشت سر حضرت حركت مىكردند. حضرت به آنها گفت: وقتى من دعا كردم، شما آمین بگویید. وقتى بزرگ مسیحیان چنین دید، خطاب به همراهانش گفت: اى گروه نصارا! همانا صورتهایى را مىبینم كه اگر از خدا بخواهند كوه را از جاى بَركَند، مىكَنَد. مباهله نكنید كه نابود مىشوید؛ آنگاه آنان تسلیم پیامبر شدند و به پرداخت جزیه گردن نهادند.
🔶پیام های مباهله
مباهله چند پیام مهم را در خود جمع کرده است که مورد اشاره قرار میدهیم؛
➖مباهله ، نشان دهنده دغدغه دعوت به حق است تا جایی که در مرحله نخست با منطق و استدلال باید برای هدایت افراد تلاش کرد و اگر این مسیر جواب نداد قضاوت و نصرت الهی را به عنوان آخرین گزینه باید در نظر داشت.
➖استمداد از غيب بعد از به كارگيري توانايي هاي عادي است.
➖نوه دختري، همچون نوه پسري و فرزند خود انسان است. «أبنائنا» (امام حسن و امام حسين(ع)).
➖ در اسلام زن و مرد دوشادوش هم و در كنار يكديگر مطرح هستند و به مناسبت های مختلف جایگاه ارزنده فاطمه زهرا(س) به عنوان سیده نسا عالمین مطرح شده است.«نسائنا»
در حالی که امروزه شعارهای طرفداری از زن صرفا فریبی برای استفاده ابزاری از زنان است .
➖براي ايمان و هدف، پيامبر و افراد مؤمن حاضرند حتي نزديك ترين بستگانش را در معرض خطر قرار دهند.
➖ ماجرای مباهله رویارویی جالب اسلام و مسیحیت به عنوان بزرگترین ادیان روی زمین الهام بخش رستگاری برای حق جویان عالم است.
➖ كسي كه در برابر منطق و استدلال و معجزه تسليم نمي شود، بايد او را تهديد به نابودي كرد.
➖ آخرين برگ برنده شخص مؤمن دعاست.
➖اگر در مقابل دشمن محكم بايستيم، دشمن عقب نشيني مي كند.
➖قوام و اساس دين پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت او(ع) هستند.
➖ طبق آیه مباهله، حضرت علي(ع) جان پيامبر اكرم(ص) است و یکی از دلایل مهم حقانیت مکتب اهل بیت همین نکته است « انفسنا»
🌸شعر
علی را وصف در باور نیاید
زبان هرگز ز وصفش برنیاید
علی با درد ِغربت آشنا بود
علی تنهاترین مرد ِخدا بود
علی درآستین دستِ خدا داشت
قدم در آستانِ کبریا داشت
علی سوز و گدازی جاودانه است
علی راز و نیازی عاشقانه است
دل دریایی اش دریای خون بود
زخون باغ و بهارش لاله گون بود
علی را وصف در باور نیاید
زبان هرگز ز وصفش برنیاید
نوای عشق از نای علی بود
اذان ِ سرخ ، آوای ِ علـی بــود
علی را قدر ، پیغمبر شناسد
که هرکس «خویش» را بهتر شناسد
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af