.:
روز اربعین
روز بازگشت اهل بیت علیهم السلام
و الحاق سر های مبارک
به بدن های بی سر
بنابر نقل ها جناب جابر عبد الله انصاری صحابی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روز به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام آمد
عطيّه عوفى، یکی از شیعیان اهل بیت(علیهم السلام) در سال 61 هـ ق و یک از ملازمان جابر بن عبدالله روایت می کند که همراه با جابر بن عبداللَّه انصارى براى زيارت قبر امام حسين(عليه السلام) حركت كرديم. وقتى به كربلا رسيديم، جابر وارد رودخانه فرات شد و غسل (زيارت) كرد. آنگاه لنگى بر كمر بست و حوله اى بر دوش انداخت(همانند لباس محرم) و سپس خود را خوشبو نمود و به سمت قبر امام حسين(ع) حركت كرد. به هنگام حركت همواره ذكر مى گفت تا آنكه به قبر نزديك شديم. در آن هنگام به من گفت: دستم را روى قبر بگذار. هنگامى كه دستش را روى قبر گذاشتم، جابر بي هوش بر روى قبر افتاد. من آب به صورت جابر پاشيدم تا به هوش آمد. آنگاه سه بار صدا زد: «یا حسين» و ادامه داد: «حَبيبٌ لايُجيبُ حَبيبَهُ»؛ (آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى دهد؟!» سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى كه ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟
به صرف آمدن جابر و زیارت او علت برای فضلیت زیارت اربعین نمی شود
زیارت مأثوری که امام صادق علیه السلام به صفوان بن مهران تعلیم دادند
و روایت امام حسن عسکری علیه السلام که علامات مؤمن را پنج چیز شمردند و یکی از آنها را زیارت اربعین معرفی کردند
می تواند دلالت کننده بر فضیلت این زیارت در روز اربعین باشد
اما در کنار این دو دلیل
روایات بسیاری در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام در ایام دیگر همچون روز عرفه، شب های قدر، نیمه ماه شعبان، نیمه ماه رجب، و عید فطر و قربان وجود دارد
اما بر فضیلت خاص زیارت اربعین چه دلیلی می توان اقامه نمود:
۱. شاید اولین کسی که زیارت بازگشت کاروان حسینی در اربعین را نقل کرده، ابوریحان بیرونی (م۳۴۰ق) در کتاب «الآثار الباقیة» است. وی در این کتاب می گوید که روز اول صفر، سر مطهر سیدالشهدا(ع) وارد مدینه می شود و در روز ۲۰ صفر سر مطهر به بدن ملحق می گردد و در آن روز زیارت اربعین است:
و فی العشرین رد رأس الحسین(ع) إلی مجثمه حتّی دفن مع جثته و فیه زیارت الاربعین و هم حرمه بعد انصرافهم من الشام
در بیستم صفر سر حسین (ع) به بدن بازگردانده شد تا به همراه بدن دفن گردد، ودر آن روز زیارت اربعین است، که اهل بیت او پس از خروجشان از شام به زیارت او شتافتند.
۲.قرطبی (م ۶۷۸ق) در کتاب تذکره نقل می کند که امامیه می گویند سر مطهر پس از ۴۰ روز از شهادت به کربلا بازگشت: «و هو یوم معروف عندهم یسمّون الزیارة فیه زیارة الاربعین»؛ وآن روز معروفی است که نزد شیعه است که به آن زیارت اربعین می گویند.
۳.زکریا بن محمد بن محمود قزوینی (م ۶۸۲ق) همین مطلب را نقل کرده که روز اول صفر روز عید بنی امیه است که سر مطهر ابی عبدالله را به شام وارد کردند: «و العشرون منه ردّت رأس الحسین(ع) إلی جثته»؛ روز بیستم صفر سر مطهر به بدن بازگردانده شد
۴.شیخ بهائی (م ۱۰۳۰ق) در کتاب «توضیح المقاصد» درباره می گوید:
و فی هذا الیوم وهو یوم الاربعین من شهادته(ع) کان قدوم جابر انصاری لزیارته(ع) واتفق فی ذلک الیوم ورود حرمه من الشام إلی کربلاء، قاصدین المدینة علی ساکنه السلام و التحیة
روز اربعین، روز آمدن جابر است برای زیارت سیدالشهدا، و آن روز ورود اهل بیت از شام به کربلاست، که از این جا به مدینه روند.
۵.مناوی (م ۱۰۳۱ق) در «فیض القدیر» آورده است: «و الامامیة یقولون: الرأس أعید إلی الجثة و دفن بکربلاء بعد اربعین یوماً من القتل»؛
شیعه می گویند: سر مطهر به کربلا بازگردانده شد و همراه بدن، بعد از چهل روز از شهادت دفن گردید.
۶ .علامه مجلسی (م ۱۱۱۰ق) درباره علّت استحباب زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین می فرماید:
و المشهور بین الاصحاب أن العلة فی ذلک رجوع حرم الحسین صلوات الله علیه فی مثل ذلک الیوم إلی کربلاء عند رجوعهم من الشام، و الحاق علی بن الحسین صلوات الله علیه الرؤوس بالاجساد.
مشهور بین اصحاب این است که علت آن، بازگشت خاندان امام حسین(ع) در آن روز به کربلاست، به هنگام بازگشت از شام، و ملحق ساختن سرها به بدن ها توسط علی بن الحسین(ع) است
۶.شبراوی در «الاتحاف بحب الاشراف» می نویسد: «و قیل أعید إلی الجثة بکربلاء بعد اربعین یوماً من مقتله»؛ گفته شده که پس از چهل روز سر به بدن بازگردانده شد.
۷.شبلنجی (متوفای ۱۳۲۲ق) می گوید: «و ذهبت الامامیه إلی أنه أعید إلی الجثة و دفن بکربلاء بعد أربعین یوماً من المقتل»؛ امامیه می گویند: سر به بدن بازگردانده شد، و پس از چهل روز از شهادت در کربلا دفن گردید.
سید بن طاوس گويد: چون زنان و اهل بيت و عيال امام حسين عليه السّلام از شام محنت فر جام آهنگ سرزمين خود نمودند و به سرزمين عراق رسيدند، به راهنماى
كاروان كه ملازم ركاب بود فرمودند: ما را از راه كربلا ببر. پس چون به جايگاه شهداء و ديار غريبان و قتلگاه شهيدان رسيدند، جابر بن عبدالله انصارى و جماعتى از بنى هاشم را ديدند كه با جمعى از آل رسول صلى الله عليه و آله به زيارتت قبر امام حسين عليه السّلام آمده اند و در يک زمان در آن رشك جنان، ملاقات نمودند و به اتفاق هم به گريه و زارى و ناله و سوگوراى پر داختند ؛ چنانكه زخم دلها را تازه نمودند و آتش دلهاى كباب را به اشك ديده هاى بى خواب، سيراب كردند و سينه هاى تنگ را به ناخن و چنگ خراشيدند.
در اين هنگام زنان اهل آن وادى بر گرد ايشان فراهم آمدند
و چند روزى را در ماتم خانه، عزادارى نمودند.
۱. در نسبت اصل اربعین و ارتباط آن با زیارت سیدالشهدا(ع) در آن روز خاص و استحباب زیارت امام در روز اربعین جای شک و تردید نیست.
۲. نسبت به زیارت جناب جابر در روز اربعین هم جای شک نیست.
۳. در ملاقات جابر با اهل بیت(علیهم السلام) هم جای شک نیست.
حالا اگر بگوییم این زیارت و این ملاقات نیز در همان اربعین بوده است، پس معلوم می شود که بازگشت اهل بیت هم در روز اربعین است.
و فارق از این استدلال ها
جسم امام بنابر نظر شیعه از لحاظ ظاهری نباید دارای نقصان باشد
حال امام زنده یا امام شهید فلذا هر چه زودتر باید جسد مبارک امام حسین علیه السلام
بصورت کامل دفن می گردید و این وظیفه تنها بر گردن امام سجاد علیه السلام بوده است که هر چه سریعتر سر مبارک را به بدن شریف ملحق نماید.
و ما نتیجه می گیریم که دیدار جابر با اهل بیت علیهم السلام در همان بعد از چهل روز شهادت امام حسین علیه السلام بوده است.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
.:
روز اربعین
روز بازگشت اهل بیت علیهم السلام
و الحاق سر های مبارک
به بدن های بی سر
بنابر نقل ها جناب جابر عبد الله انصاری صحابی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روز به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام آمد
عطيّه عوفى، یکی از شیعیان اهل بیت(علیهم السلام) در سال 61 هـ ق و یک از ملازمان جابر بن عبدالله روایت می کند که همراه با جابر بن عبداللَّه انصارى براى زيارت قبر امام حسين(عليه السلام) حركت كرديم. وقتى به كربلا رسيديم، جابر وارد رودخانه فرات شد و غسل (زيارت) كرد. آنگاه لنگى بر كمر بست و حوله اى بر دوش انداخت(همانند لباس محرم) و سپس خود را خوشبو نمود و به سمت قبر امام حسين(ع) حركت كرد. به هنگام حركت همواره ذكر مى گفت تا آنكه به قبر نزديك شديم. در آن هنگام به من گفت: دستم را روى قبر بگذار. هنگامى كه دستش را روى قبر گذاشتم، جابر بي هوش بر روى قبر افتاد. من آب به صورت جابر پاشيدم تا به هوش آمد. آنگاه سه بار صدا زد: «یا حسين» و ادامه داد: «حَبيبٌ لايُجيبُ حَبيبَهُ»؛ (آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى دهد؟!» سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى كه ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟
به صرف آمدن جابر و زیارت او علت برای فضلیت زیارت اربعین نمی شود
زیارت مأثوری که امام صادق علیه السلام به صفوان بن مهران تعلیم دادند
و روایت امام حسن عسکری علیه السلام که علامات مؤمن را پنج چیز شمردند و یکی از آنها را زیارت اربعین معرفی کردند
می تواند دلالت کننده بر فضیلت این زیارت در روز اربعین باشد
اما در کنار این دو دلیل
روایات بسیاری در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام در ایام دیگر همچون روز عرفه، شب های قدر، نیمه ماه شعبان، نیمه ماه رجب، و عید فطر و قربان وجود دارد
اما بر فضیلت خاص زیارت اربعین چه دلیلی می توان اقامه نمود:
۱. شاید اولین کسی که زیارت بازگشت کاروان حسینی در اربعین را نقل کرده، ابوریحان بیرونی (م۳۴۰ق) در کتاب «الآثار الباقیة» است. وی در این کتاب می گوید که روز اول صفر، سر مطهر سیدالشهدا(ع) وارد مدینه می شود و در روز ۲۰ صفر سر مطهر به بدن ملحق می گردد و در آن روز زیارت اربعین است:
و فی العشرین رد رأس الحسین(ع) إلی مجثمه حتّی دفن مع جثته و فیه زیارت الاربعین و هم حرمه بعد انصرافهم من الشام
در بیستم صفر سر حسین (ع) به بدن بازگردانده شد تا به همراه بدن دفن گردد، ودر آن روز زیارت اربعین است، که اهل بیت او پس از خروجشان از شام به زیارت او شتافتند.
۲.قرطبی (م ۶۷۸ق) در کتاب تذکره نقل می کند که امامیه می گویند سر مطهر پس از ۴۰ روز از شهادت به کربلا بازگشت: «و هو یوم معروف عندهم یسمّون الزیارة فیه زیارة الاربعین»؛ وآن روز معروفی است که نزد شیعه است که به آن زیارت اربعین می گویند.
۳.زکریا بن محمد بن محمود قزوینی (م ۶۸۲ق) همین مطلب را نقل کرده که روز اول صفر روز عید بنی امیه است که سر مطهر ابی عبدالله را به شام وارد کردند: «و العشرون منه ردّت رأس الحسین(ع) إلی جثته»؛ روز بیستم صفر سر مطهر به بدن بازگردانده شد
۴.شیخ بهائی (م ۱۰۳۰ق) در کتاب «توضیح المقاصد» درباره می گوید:
و فی هذا الیوم وهو یوم الاربعین من شهادته(ع) کان قدوم جابر انصاری لزیارته(ع) واتفق فی ذلک الیوم ورود حرمه من الشام إلی کربلاء، قاصدین المدینة علی ساکنه السلام و التحیة
روز اربعین، روز آمدن جابر است برای زیارت سیدالشهدا، و آن روز ورود اهل بیت از شام به کربلاست، که از این جا به مدینه روند.
۵.مناوی (م ۱۰۳۱ق) در «فیض القدیر» آورده است: «و الامامیة یقولون: الرأس أعید إلی الجثة و دفن بکربلاء بعد اربعین یوماً من القتل»؛
شیعه می گویند: سر مطهر به کربلا بازگردانده شد و همراه بدن، بعد از چهل روز از شهادت دفن گردید.
۶ .علامه مجلسی (م ۱۱۱۰ق) درباره علّت استحباب زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین می فرماید:
و المشهور بین الاصحاب أن العلة فی ذلک رجوع حرم الحسین صلوات الله علیه فی مثل ذلک الیوم إلی کربلاء عند رجوعهم من الشام، و الحاق علی بن الحسین صلوات الله علیه الرؤوس بالاجساد.
مشهور بین اصحاب این است که علت آن، بازگشت خاندان امام حسین(ع) در آن روز به کربلاست، به هنگام بازگشت از شام، و ملحق ساختن سرها به بدن ها توسط علی بن الحسین(ع) است
۶.شبراوی در «الاتحاف بحب الاشراف» می نویسد: «و قیل أعید إلی الجثة بکربلاء بعد اربعین یوماً من مقتله»؛ گفته شده که پس از چهل روز سر به بدن بازگردانده شد.
۷.شبلنجی (متوفای ۱۳۲۲ق) می گوید: «و ذهبت الامامیه إلی أنه أعید إلی الجثة و دفن بکربلاء بعد أربعین یوماً من المقتل»؛ امامیه می گویند: سر به بدن بازگردانده شد، و پس از چهل روز از شهادت در کربلا دفن گردید.
سید بن طاوس گويد: چون زنان و اهل بيت و عيال امام حسين عليه السّلام از شام محنت فر جام آهنگ سرزمين خود نمودند و به سرزمين عراق رسيدند، به راهنماى
كاروان كه ملازم ركاب بود فرمودند: ما را از راه كربلا ببر. پس چون به جايگاه شهداء و ديار غريبان و قتلگاه شهيدان رسيدند، جابر بن عبدالله انصارى و جماعتى از بنى هاشم را ديدند كه با جمعى از آل رسول صلى الله عليه و آله به زيارتت قبر امام حسين عليه السّلام آمده اند و در يک زمان در آن رشك جنان، ملاقات نمودند و به اتفاق هم به گريه و زارى و ناله و سوگوراى پر داختند ؛ چنانكه زخم دلها را تازه نمودند و آتش دلهاى كباب را به اشك ديده هاى بى خواب، سيراب كردند و سينه هاى تنگ را به ناخن و چنگ خراشيدند.
در اين هنگام زنان اهل آن وادى بر گرد ايشان فراهم آمدند
و چند روزى را در ماتم خانه، عزادارى نمودند.
۱. در نسبت اصل اربعین و ارتباط آن با زیارت سیدالشهدا(ع) در آن روز خاص و استحباب زیارت امام در روز اربعین جای شک و تردید نیست.
۲. نسبت به زیارت جناب جابر در روز اربعین هم جای شک نیست.
۳. در ملاقات جابر با اهل بیت(علیهم السلام) هم جای شک نیست.
حالا اگر بگوییم این زیارت و این ملاقات نیز در همان اربعین بوده است، پس معلوم می شود که بازگشت اهل بیت هم در روز اربعین است.
و فارق از این استدلال ها
جسم امام بنابر نظر شیعه از لحاظ ظاهری نباید دارای نقصان باشد
حال امام زنده یا امام شهید فلذا هر چه زودتر باید جسد مبارک امام حسین علیه السلام
بصورت کامل دفن می گردید و این وظیفه تنها بر گردن امام سجاد علیه السلام بوده است که هر چه سریعتر سر مبارک را به بدن شریف ملحق نماید.
و ما نتیجه می گیریم که دیدار جابر با اهل بیت علیهم السلام در همان بعد از چهل روز شهادت امام حسین علیه السلام بوده است.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
اینکه فقط بدانیم «خدا» وحی رو نازل کرده، کافی نیست..
بلکه باید بدونیم «چگونه خدایی» این وحی رو نازل كرده
«خدای رحمن» یا «خدای جبّار»؟
اینکه فقط بدونیم «خدا» وحی رو نازل کرده، کافی نیست..
بلکه باید بدونیم «چگونه خدایی» این وحی رو نازل كرده؟! «خدای رحمن» یا «خدای جبّار»؟!
خودِ قرآن، خیلی صریح و روشن در ابتدای سوره فصلت به این سوال جواب میده:
مبداءِ نزولِ وحی، «رحمانيّت و رحيميّت» خداست.
تَنزِیلٌ مِّنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
این قرآن، کتابی است که از سوی خداوندِ بخشنده مهربان نازل شده است.
درکِ این مطلب، بر فهمِ ما از قرآن خیلی تأثیر داره.
مفهوم شناسی رحمن ورحمیت الهی
مفهومِ «رحمتِ الهی»، بر تمامِ مفاهیم و تفاسیر و تعابیر از قرآن حاکمه..
یعنی تمامِ قرآن رو باید با توجّه به مبدأ نزولش که «رحمانیّتِ» خداست، بفهمیم.
تعبیر «رحمن»، «رحیم» و مشتقّاتِ «رحمت» در سرتاسرِ قرآن، دهها بار تکرار شده... و در تفسیر و تأویلِ وحی، نقشِ تعیینکنندهای داره.
قرارگرفتن جباریّتِ ورحمانیّتِ خدا درقرآن کنارهم
تمامِ سورههای قرآن (غیر از سوره توبه) با «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» شروع میشن، و این «رحمانیّت» بر تمام سورهها سایه میندازه.
حتّی قرآن، «جباریّتِ خدا» رو در کنارِ «رحمانیّتِ خدا» قرار نداده..
مثلاً قرآن بجای «بسمالله الرحمن الرحیم» نگفته «بسمالله الجبّار الرحیم».
تعبیر «جبّار» دربارهی خدا، در کلّ قرآن فقط یکبار، و اون هم در میانِ بقیّهی اسماءِ الهی اومده، تا کسی وزنِ بیشتری براش قائل نشه:
هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ
هدایت الهی همراه بارحمیت خدا درقرآن
حتّی اون جایی که در قرآن صحبت از هدایت میشه، باز هم رحمت کنارشه:
هُدًى وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ
و جاهایی که صحبت از «عزّت»، «غفران» و «احسان» میشه، باز هم «رحیم» کنارشون هست:
إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
إِنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ
تا جائی که، خدا از پيامبرش میخواد که این «شالودهی نبوّت» رو به مردم برسونه، و به مردم بگه که من «رحیم» هستم:
نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
ای پیامبر! بندگانم را آگاه کن، که آمرزندهی مهربان منم.
نگاه جاهلان ونادانان ازروی عَمد و غَرَض به قرآن
امّا با این وجود، بعضیها از سرِ «جهل و نادانی» یا از روی «عَمد و غَرَض» خواستند این «رحمتِ» جاری و مؤکّد و مکرّر در قرآن رو با «جباریّت» خدا هم وزن بگیرند، و چهرهی خشنی از اسلام معرّفی کنند،
که امثالِ داعش و سلفیها و تکفیریها در نوکِ قُلّهی این تفکّر هستند.
اسلام تکبُعدی نیست
البته اسلام تکبُعدی نیست. «غضبِ خدا» و «جبّاریتِ خدا» در جای خود درست است، ولی اینجا صحبت از «سبقتِ رحمت بر غضب» هست:
يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ.
شیوهی مسلمانیِ ما هم، در زندگی فردی و اجتماعی و حکومتداری و... باید بر این مبنا باشه:
سبقتِ رحمت بر غضب.
اسلام_رحمانی بازی با کلمات و ادا اطوار نیست. بعضیها از این کلمه سوء استفاده میکنند.
ولی واقعیت اینه که، اسلام دینِ رحمت است، و پیغمبر هم رحمتللعالمین، کاش اینو بفهمیم:
وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ
ما تو را جز برای رحمتِ جهانیان نفرستادیم.
سوره انبیاء آیه۱۰۷
دعای جوشن کبیر
سوره حجر آیه ۴۹
سوره طور آیه۲۸
سوره توبه آیه ۱۱۸
سوره فصلت آیه ۲
سوره شعراء آیه ۱۷۵
سوره حشر آیه۲۳
سوره لقمان آیه۳
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠اثرات بسيار خطرناك گناه بر روح و جان انسان
🌷 قَال الباقر علیه السلام: إِنَّ لِلَّهِ عُقُوبَاتٍ فِي الْقُلُوبِ وَ الْأَبْدَانِ ضَنْكٌ فِي الْمَعِيشَةِ و َوَهْنٌ فِي الْعِبَادَةِ و َمَا ضُرِبَ عَبْدٌ بِعُقُوبَةٍ أَعْظَمَ مِنْ قَسْوَةِ الْقَلْبِ؛
🌹 امام باقر علیه السلام فرمودند: گناه باعث:
1⃣ تنگى و ناخوشايندى زندگى
2⃣ سستى و بى حالى در عبادت
3⃣ قساوت قلب و سنگدلى مى شود كه هيچ ضربه و ضررى خطرناك تر و بيچاره كننده تر از سنگدلى نيست.
📚 بحارالانوار، ج، 75، ص، 176
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
تفاوت خانه ای که در آن قران خوانده می شود با خانه ای که قران در ان تلاوت نشود
قال امير المؤمنين:
🔺خانهاى كه در آن قرآن خوانده شود و ياد خداى عزّ و جلّ شود،
1️⃣بركتش بسيار گردد
2️⃣و فرشتهها در آن حاضر شوند
3️⃣و شياطين آن را ترك كنند
4️⃣و براى اهل آسمان بدرخشد همانطور كه ستارگان براى اهل زمين مىدرخشند
🔺و راستى خانهاى كه در آن قرآن خوانده نشود و خداى عزّ و جلّ در آن ياد نشود،
1️⃣بركتش كم گردد
2️⃣و فرشتهها از آن دورى كنند
3️⃣و شياطين در آن حضور پيدا كنند.
الْبَيْتُ الَّذِي يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ يُذْكَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ
1️⃣تكْثُرُ بَرَكَتُهُ
2️⃣و تَحْضُرُهُ الْمَلَائِكَةُ
3️⃣و تَهْجُرُهُ الشَّيَاطِينُ
4️⃣و يُضِيءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تُضِيءُ الْكَوَاكِبُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ
وَ إِنَّ الْبَيْتَ الَّذِي لَا يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ لَا يُذْكَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ
1️⃣تقِلُّ بَرَكَتُهُ
2️⃣ و تَهْجُرُهُ الْمَلَائِكَةُ
3️⃣ و تَحْضُرُهُ الشَّيَاطِينُ.
📖الکافي، ج ۲، ص ۶۱۰، ح ۳.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🍂🌷🍁🍂🌷🍁
🌹باسلام محضر شما
🔹حکمت دعا
▪️آن دعا حق میکُند چون او فناست
▪️آن دعا و آن اجابت از خداست
🔸وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِيٓ أَسْتَجِبْ لَكُم(غافر/۶۰)
پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت كنم.
▪️خداونددرقرآن فرمود ه است اگر مرا بخوانید، دعایتان را استجابت می کنم. اما این قول را چگونه باید فهمید و تفسیر کرد تا با واقعیات بخواند؟
🔸می گویند مردی دو دختر داشت. یکی را به گازری شوهر داده بود و دیگری را به کشاورزی. زن کشاورز دعا می کرد باران ببارد و زن گازر دعا می کرد هوا آفتابی باشد. خدا باید دعای کدامیک را استجابت کند؟
همچنین می گویند اگر به دعای بچه مدرسه ای باشد، هیچ معلمی زنده نمی ماند. آیا خدا هر دعایی را استجابت می کند؟
در 11سپتامبر، مسافران هواپیماهای ربوده شده از خدا طلب کمک و نجات می کردند. ربایندگان نیز با تمام وجود از خدا طلب موفقیت می کردند. ظاهراً خدا در اینجا هم ناظر بود.
پس می بینیم کار به این سادگی نیست که هر دعایی بکنیم، استجابت شود. خداوند نظام علیت در کائنات را به خاطر هیچکس به هم نمی ریزد. پس دعا چگونه استجابت می شود؟
استجابت دعا یک معنی بیشتر ندارد و آن بهتر شدن حال دعا کننده به دلیل درد دل کردن با موجودی مهربان است که در بدترین شرایط می توان با او حرف زد.
دعا، دعا کننده را تغییر می دهد نه دنیا را. درون را تغییر می هد و نه برون را. نگاه را تغییر می دهد نه فیزیک را. ذهن را تغییر می دهد نه عین را. دعا حال دعا کننده را بهتر می کند و او را امیدوار نگه می دارد. دعا قوت قلب است در زمانی که کار زیادی از دستمان برنمی آید. سر پا ماندن و از پا نیفتادن به امید روزهای بهتر است. دعا نوعی تجدید عهد با خیرخواهی و نیک اندیشی است. حکمت دعا کردن همین تحول حال و امیدواری است. معنی استجابت دعا همین است که ما در این دنیا تنها نیستیم و کسی را داریم که به ما امید و نیرو می دهد.
🔸بس دعاها کان زیان است و هلاک
🔸وَزْ کرم می نَشْنَود یزدانِ پاک
▪️بله بسیاری از دعاهایی که می کنیم به ضرر ما است و خداوند از روی کرم نشنیده می گیرد.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 صلوات در روزهای پنجشنبه و جمعه
و مستحب است كه بسيار صلوات بفرستند بر محمد و آل محمد صلوات الله عليهم بعد از نماز عصر روز پنجشنبه تا آخر روز جمعه و به سند صحيح از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه چون عصر روز پنجشنبه مى شود ملائكه از آسمان به زير مى آيند با قلمهاى طلا و صحيفه هاى نقره و نمى نويسند در پسين پنجشنبه و شب جمعه و روز جمعه تا آفتاب غروب كند به غير از صلوات بر محمد و آل محمد.
علامه طباطبایی ره می فرمودند:
هرگاه میان در مشکلات گیر کردید، سیل
صلوات راه بیاندازید، زیرا آن سیل، حتمـاً
مشکلات را با خود میبرد.»
«اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائَهُم اَجمَعِین»🌹
ارسال این مطلب برای دیگران، به منزله
صدقه جاریه می باشد.🌱
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بر پایه برخی روایات، امام زمان علیهالسلام روی سر مردم دست میکشد و اینگونه عقل انسانها کامل میشود. معنای این روایات چیست؟
✍ پاسخ
1⃣اصل اولی درباره قیام و حکومت امام زمان علیهالسلام آن است که کارها بر پایه اسباب عادی پیش رود. اگر بنا بود که خدا و امام زمان علیهالسلام کارها را بر پایه معجزه و کرامت پیش ببرند، لازم نبود امام زمان علیهالسلام این همه غیبت داشته باشند.
2⃣قرار است دوران ظهور دورانی باشد که امام زمان علیهالسلام دین را در دنیا اجرا کند و بشر بتواند با اختیار، مسیر رشد معنوی خود را بپیماید و به کمال برسد.
3⃣در این میان، امام زمان علیهالسلام با فراهم کردن شرایط لازم و از میان برداشتن موانع، بیشترین کمک برای رشد معنوی انسانها را انجام میدهد.
4⃣اگرچه، محال نیست که امام زمان علیهالسلام با انجام معجزه و کرامت، در مواردی در باطن انسانها تصرف کند و با گذاشتن دست روی سرشان، آنها را به کمال برساند، ولی به نظر میرسد که اولاً ظرفیت درونی انسانها متفاوت است و همگان قابلیت دریافت این کرامت را ندارند.
5⃣ثانیاً با توجه به اینکه اصل کلی درباره هدایت انسانها آن است که از طریق اسباب عادی به کمال برسند، به نظر میرسد مقصود از روایات یادشده (به کمال رسیدن عقل انسان با دست کشیدن امام زمان علیهالسلام بر سر آنها) آن باشد که ایشان بستر لازم برای رشد معنوی بالای انسان را فراهم میسازد تا انسانها بتوانند خود به کمالات معنوی بالا برسند.
#مهدویت
#امام_زمان_علیه_السلام
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌷حضرت ولیعصر (عج) «ﺍﻟﺴَّﺒَﺐُ ﺍﻟْﻤُﺘَّﺼِﻞُ ﺑَﯿْﻦَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﺍﻟﺴَّﻤﺎﺀ» است.
✍ وجود مقدّس حضرت حجّت ارواحنا فداه در میان انسانهای روی زمین، منبع برکت، منبع علم، منبع درخشندگی، زیبایی و همه خیرات است. چشم های ناقابل و تیره ما آن چهرهی ملکوتی را از نزدیک نمیبیند؛ اما او مثل خورشیدی درخشان است، با دلها مرتبط و با روحها و باطنها متّصل است.
✅ برای انسانی که دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر نیست که احساس کند ولیّ خدا، امام برحق، عبد صالح، بنده برگزیده در میان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین، با او و در کنار اوست؛ او را میبیند و با او مرتبط است. برکات وجود او و انوار ساطعه از وجود او، به بشر میرسد. امروز انسانیت با همه ضعف ها، گمراهی ها و گرفتاری هایش از انوار تابناک این خورشید معنوی و الهی که بازمانده اهل بیت است، استفاده میکند.
✅ در دعای ندبه عرض میکنیم: «اَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الاَرْضِ وَالسَّماءِ» کجاست آن وجود مقدسی که سبب اتصال بین زمین و آسمان است؟ آسمان و زمین به واسطه وجود مقدس آن حضرت، به همدیگر متصلاند. او واسطه است که فیض آسمانی را به زمین و اهل آن برساند تا انسانهای زمینی آسمانی شوند.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ گاهی اموات را در خواب می بینیم که خوشحال یا ناراحت هستند می تواند علتی داشته باشد؟
شاخه گلی بفرستيم برای تموم آنهايی كه در بين ما نيستند، ولی #دعاهاشون هنوز #كار_گشاست✅
يادشون هميشه باماست و جاشون بين ما #خاليه💯
⭕️ هزینه قرائت هر جز، ۳۰ برگ سبزه 💶
به این #اپیام بدین
🔻ختم قرآن
ـ💥منتظرتون هستیم 😊
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
مقام تبلیغ و مقام حاکمیت
مقام تبلیغ و دعوت پیامبر اکرم (ص) با مقام حاکمیت ایشان تفاوت بنیادین داشت. در مقام تبلیغ، پیامبر (ص) مأمور بودند تا با حکمت، موعظه نیکو و جدال احسن، مردم را سوی الله واسلام دعوت کنند و هیچ اجباری در کار نبود. چرا که عقیده و اعتقاد اجبار بردار نیست. اصل بر آزادی انتخاب و اختیار انسان بود. اما در مقام حاکمیت، پیامبر (ص) وظیفه اجرای احکام و حدود الهی را بر عهده داشتند. افرادی که احکام اجتماعی اسلام را رعایت نمی کردند مجازات می شدند. این امر به معنای حفظ نظم و امنیت جامعه اسلامی و اجرای عدالت بود که گاه با اعمال محدودیت هایی همراه می شد.
با این حال، حتی در مقام حاکمیت نیز پیامبر اکرم (ص) نهایت تلاش خود را میکردند تا در امور شخصی و اعتقادی افراد دخالت نکنند. با گفتن شهادتین هر چند ظاهری، افراد در حکم مسلمان بودند و جان و مال وناموسشان حفظ می شد. اصل بر آزادی اندیشه و بیان بود، مگر آنکه به دین و حقوق دیگران یا امنیت جامعه آسیب برساند.
تفاوتهای کلیدی این دو مقام:
تبلیغ: بر پایه اختیار، اقناع و حکمت بود.
حاکمیت: بر پایه اجرای قانون و حفظ نظم جامعه بود.
تبلیغ: هدف آن رشد معنوی و هدایت انسان بود.
حاکمیت: هدف آن ایجاد جامعهای عادل و امن بود.
تطبیق با شرایط زمان و مکان:
پیامبر (ص) در هر شرایطی با توجه به نیازهای جامعه و افراد، روشهای تبلیغی و حکومتی متناسبی را اتخاذ میکردند.
توجه به تفاوت بین دین و دولت: اگرچه در جامعه اسلامی، دین و دولت پیوندی ناگسستنی دارند، اما این بدان معنا نیست که حاکمیت باید در همه امور شخصی دخالت کند.
اهمیت آزادیهای فردی: حتی در جامعه اسلامی نیز آزادیهای فردی مانند آزادی اندیشه، بیان و انتخاب دین و - نه تبلیغ ان- از اهمیت بالایی برخوردار است.
در نتیجه، مقام تبلیغ و حاکمیت پیامبر (ص)، هر دو در راستای سعادت انسان و جامعه بودهاند، اما روشها و اهداف آنها متفاوت بوده است. درک این تفاوتها برای شناخت دقیقتر اسلام و سیره نبوی ضروری است.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منبر_تصویری
سخنران : حضرت آیت الله امام #خمینی
توبه را برای زمان پیری نگذارید....
💎جهت خشنودی امام زمان علیه السلام صلواتی بفرستید
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
﷽
🔘 مراقب سقوط باشیم
🔰 #پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرمایند:
«سَتَكُونُ فِتَنٌ يُصبِحُ الرجُلُ فيها مؤمِنا و يُمسِي كافِرا»
بعدها فتنههایی خواهد شد که انسان روز مومن و شب کافر است.
این وضع جامعه مومنین در #آخرالزمان است.
✍🏻 در آخرالزمان سرعت تکانه یا فتنههای اجتماعی، در جامعه مومنین خیلی بالاست و سقوط هم در این تکانهها هم خیلی زیاد میشود.
و سقوط گاهی در کسانی است که اساسا انتظارش نیست.
✍🏻 در ادامه میفرمایند: «إلاّ مَن أحياهُ اللّه ُ تعالى بالعِلمِ» [1]
مگر اینکه خداوند کسی را با علم زنده کند.
⬅️ کسی که دلش با علم زنده شده در این فتنهها نمیلغزد و سقوط نمیکند.
[1] میزان الحکمه، ج۳، ص ۲۳۶۶
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
موضوع: سخاوت امام حسن مجتبی (ع)
🌱یک ویژگی امام حسن مجتبی صبر و حلم ایشان بود و ویژگی بعدی کرم و سخای ایشان بود که کریم اهل بیت سخاوتشان هم عجیب بود.
❣گاهی وقت ها کسی که نیاز داشت حضرت می فرمود:نیاز خودت را بنویس،این طرف می نوشت امام مجتبی علیه السلام دوبرابر آن چیزی که او نوشته بود به او می داد.بارها شده بود که تا سه بار نوشتند که تمام اموالش را تقسیم کرد،نصف برای خودش نصف برای دیگران.یک مرتبه در اعتکاف بود فقط کافی بود امام محتبی بشنود که کسی نیاز دارد کسی نبود که بتواند بنشیند،در جال اعتکاف بود که در مسجد و در حال اعتکاف می دانید که مسئله ی شرعی این است که شخص بیرون نمی تواند بیاید در حال اعتکاف بود کسی آمد پیش ایشان عرض کرد آقا من یک قرضی دارم و بدهکار هستم و طلبکار آمد مطالبه می کند پولش را می خواهد و من هم ندارم بدهم و او قصد به زندان انداختن مرا دارد.
📚روایت در وسائل الشیعه است جلد هفتم.حضرت فرمود:من الان چیزی ندارم که به تو دهم،این شخص عرض کرد اگر شما تشریف بیاورید و با او صحبت کنید به حرمت شما به من مهلت می دهد به محض این که این را گفت حضرت بلند شدند و آماده شدند که بروند شخصی کنار حضرت بود گفت:آقا فراموش کردید که شما در حال اعتکاف هستید؟امام فرمودند:نه فراموش نکردم از پدرم شنیدم که از جدّم رسول الله نقل کرد که فرمود:
☘منْ سَعی فی حاجَه أَخیهِ المؤمنِ فکأنَّما عَبَدَ اللهَ تِسْعَهَ آلافِ سنَه، صائماً نهارُهُ قائماً لَیلَهُ.
کسی که سعی کند به برطرف کردن حاجت مومن مثل این است که نه هزار سال روزش روزه است و شبش مشغول عبادت.
⚜حتی جالب این جا است در این روایت ندارد حتماً کسی که برآورده کند حاجت مومن را،سعی کند یعنی برود برای راه انداختن حالا اگر توانست گره به دستش باز شود که چه بهتر اگر هم نه این کار خود را کرده باشد.
#منبرکوتاه
#سخنرانی_کوتاه
#مطالب_بین_نماز
#منبرک
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منبر_تصویری
سخنران : حجتالاسلام #فرحزاد
صدای آرام بخش قلب پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم....
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#تحلیل_تاریخی #دشمن_شناسی ✡🔥#تبار_انحراف🔥✡ #پژوهشی_در_دشمنشناسی_تاریخی 🖋 مقالهی سوم؛ #ا
#تحلیل_تاریخی
#دشمن_شناسی
✡🔥#تبار_انحراف🔥✡
#پژوهشی_در_دشمنشناسی_تاریخی
🖋 مقالهی سوم؛
#اسلام_و_تروریسم_تاریخی_یهود
قسمت دوم:
◀️ ج. ترور عبدالله
🔹یهود در ترور عبدالمطلب ناكام ماند و از او عبدالله به دنیا آمد.
عبدالله اهل مکه بود ولی قبرش در مدینه (مقر یهود) است و این عجیب مینماید!
درباره عبدالله، داستانها صریحتر است.
یهودیان بارها دست به ترور او زده و ناکام ماندند. (۱۹)
🔹روزی وهب بن عبدمناف، یکی از تاجران مکه، عبدالله ۲۵ساله را دید که یهودیان در میانش گرفته بودند و میخواستند او را بکشند.
وهب گریخت و میان بنیهاشم آمد و فریاد زد:
"عبدالله را دریایید که دشمنان، او را در میان گرفتهاند."
عبدالله معجزهآسا نجات یافت.
وهب که شاهد نجات معجزهآسای عبدالله بود و نور نبوت را در چهره او میدید، پیشنهاد ازدواج دخترش، آمنه و عبدالله را داد و این ازدواج مبارک سر گرفت. (۲۰)
🔹گفتهاند: کاهنان یهودی زنی را فرستادند که همسر عبدالله شود تا نطفه پیامبر آخرالزمان به این زن منتقل گردد.
وی هر روز راه بر عبدالله میگرفت و به او پیشنهاد ازدواج میداد، ولی بعد از ازدواج عبدالله، دیگر این پیشنهاد را نداد.
عبدالله از او پرسید:
"چرا این بار سخن پیشینت را تکرار نکردی؟"
زن گفت:
"نوری که در پیشانی تو بود، دیگر نیست."
عبدالله، ازدواج کرده بود. (۲۱)
🔹چند ماه پس از ازدواج آندو و در شرایطی که آمنه باردار بود. عبدالله در راه بازگشت از شام بیمار شد و در مدینه از دنیا رفت. (۲۲)
تیر یهود برای بار دوم دیر به هدف میخورد.
عبدالله به گونهای کاملاً مشکوک در یثرب درگذشت، اما نمیتوان خط ترور را ردیابی کرد.
◀️ د. تلاش برای ترور پیامبر صلیاللهعلیهوآله
🔹یک روز بعد از میلاد حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله، یکی از علمای یهودیه به دارالندوة آمد و از حاضران پرسید:
"آیا امشب در میان شما فردی متولد شده است؟"
گفتند:
"نه."
گفت:
"پس باید در فلسطین متولد شده باشد؛ پسری که نامش احمد است و هلاک یهود به دست او خواهد بود."
حاضران، پس از جلسه، سراغ گرفتند و دریافتند که پسری برای عبدالله بن عبدالمطلب به دنیا آمده است.
پس آن عالم یهودی را خبر کردند و بنابر درخواست وی، او را نزد کودک بردند.
او به محض دیدن طفل، بیهوش شد.
چون به هوش آمد گفت:
"به خدا قسم که پیامبری (نبوت)، تا قیامت از بنیاسرائیل گرفته شد. این همان کسی است که بنیاسرائیل را نابود میکند."
آنگاه با دیدن شادی قریش از این خبر، ادامه داد:
"به خدا قسم، کاری با شما کند که اهل مشرق و مغرب از آن یاد کنند." (۲۳)
🔹به این ترتیب، محمد صلیاللهعلیهوآله از همان نخستین روز تولد شناسایی شد.
تیرهای یهود برای جلوگیری از تولد او، همه به خطا رفته بود و آنها برای رسیدن به هدفشان، میبایست محمد صلیاللهعلیهوآله را از میان برمیداشتند.
در مقابل این توطئهها، برای جلوگیری از ترور پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز تلاشهایی صورت گرفت که در ادامه به آنها میپردازیم:
👈 ۱- دوری از محیط مکه
در آن شرایط، عبدالمطلب وظیفهای خطیر بر عهده داشت.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله برای مادر و نیز جد مادری و جد پدری بسیار محبوب بود.
عبدالمطلب، محبوب ترین فرزندش، عبدالله، را از دست داده و دختر وهب نیز دو ماه پس از ازدواج بیوه شده بود.
محصول این ازدواج، یک پسر بسیار زیبا بود.
از اینرو، اهمیت پاسداری از محمد صلیاللهعلیهوآله برای سرپرستان ایشان، کاملا آشکار بود.
او در محیط مکه، به دلیل رفت و آمد کاروانهای تجاری و زیارتی، در امان نبود.
تنها راه چاره، دور کردن وی از مکه بود؛ آن هم مخفیانه و دور از چشم اغیار، محمد صلیاللهعلیهوآله را به دایه سپردند تا ایشان را در سرزمینی دورتر از مکه و پنهانی نگهداری کند.
منطقه سکونت حلیمه از مکه، بسیار دور بوده است.
🔸تاریخنگاران علل سپردن محمد صلیاللهعلیهوآله به دایه را اینگونه برشمردهاند:
۱- مادر محمد صلیاللهعلیهوآله شیر نداشت و باید کودک را به دایهای میسپردند؛
۲- آب و هوای مکه بد بود و کودکان را طاقت زندگی در آن نبود؛
۳- رسم عرب بر آن بود که کودکان را به دایه میسپردند تا بیرون از شهر بزرگشان کند.
ادامه دارد ...
#یهود_شناسی
#صهیونیزم
#تاریخ_اسلام
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
#منبر_متنی
✍️ عیادت بیمار و دعای نادرست او
ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَهٍ فَمِنْ نَفْسِکَ (سوره نساء آیه79)
🔅 #پیامبر اکرم (ص) که همواره جویای احوال مسلمین می شدند، شنیدند یکی از یاران بیمار شده است.
به عیادت او رفتند و کنار بستر او نشستند و احوال پرسی کردند.
بیمار گفت در نماز مغرب که با شما به جماعت نماز می خواندم، شما سوره القارعة را خواندید.
🔸تحت تأثیر قرار گرفتم و عرض کردم خدایا، اگر من در پیشگاه تو #گناهکار هستم و می خواهی مرا #عذاب کنی، در همین دنیا مرا عذاب کن.
اینک می بینید که گرفتار بیماری هستم.
💢پیامبر فرمودند درست نگفتی، می بایست بگویی پروردگارا، هم در دنیا و هم در آخرت به ما پاداش بده و ما را از عذاب #دوزخ حفظ کن.
آنگاه پیامبر برای او دعا کرد و او خوب شد.
📚داستان ها و پندها، جلد ۴، صفحه163
#منبرکوتاه
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
#منبر_متنی
💠 تدبیر امام صادق(ع) در زمان تنگدستی و سختی معیشت برای گشایش مالی
🔻امام صادق(ع) به فرزند خود محمّد فرمود:
فرزندم! از آن خرجى، چقدر اضافه آمده است؟
عرض كرد: چهل دينار.
فرمود: برو و آنها را صدقه بده.
عرض كرد: فقط همين چهل دينار باقى مانده است.
حضرت فرمود: آنها را صدقه بده؛ زيرا خداوند عزّوجلّ عوضش را مىدهد. مگر نمىدانى كه هر چيزى كليدى دارد و كليد روزى، صدقهدادن است، پس آن چهل دينار را صدقه بده.
محمّد چنين كرد، و ده روز بيشتر بر امام صادق (ع) نگذشت كه از جايى چهارهزار دينار به ايشان رسيد
سپس فرمود: ای پسرم ما در راه خدا چهل دینار بخشیدیم و خداوند به ما چهار هزار دینار بخشید.
👈🏻منبع: كافي: ج۴، ص۱۰
#منبرکوتاه
#رزق
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔖منبر کوتاه
🔖پنج گروه از بدترین مردم در رذایل اخلاقی از دیدگاه خاتم الانبیاء 🔖
🔅پیامبر اکرم صلی الله علیه واله رو به اصحاب کرد فرمود: آیا می خواهید شما را به بخیل ترین و دزدترین وتنبل ترین و جفاکارترین و عاجزترین انسان ها آگاه سازم؟!عرض کردند: آری، ای رسول خدا! حضرت فرمود:
1⃣بخیل ترین انسان، کسی است که از نزد مسلمانی عبور کند و به او سلام نکند؛
2⃣تنبل ترین انسان، بنده سالم و بیکاری است که در عین حال با زبان و لب، ذکر خدانمی گوید؛
3⃣دزدترین انسان، کسی است که از نمازش بدزدد، نمازش مثل کهنۀ کثیف به صورتش زده می شود؛
4⃣جفاکارترین و بی مهرترین انسان کسی است که در نزد او یادی از من بشنود و صلوات نفرستد؛
5⃣و عاجزترین انسان کسی است که از ( دعا کردن ) عاجز باشد.
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَ لاَ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَكْسَلِ اَلنَّاسِ وَ أَسْرَقِ اَلنَّاسِ وَ أَبْخَلِ اَلنَّاسِ وَ أَجْفَى اَلنَّاسِ وَ أَعْجَزِ اَلنَّاسِ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ
قَالَ
1⃣ أَمَّا أَبْخَلُ اَلنَّاسِ فَرَجُلٌ يَمُرُّ بِمُسْلِمٍ فَلاَ يُسَلِّمُ عَلَيْهِ
2⃣وَ أَمَّا أَكْسَلُ اَلنَّاسِ عَبْدٌ صَحِيحٌ فَارِغٌ لاَ يَذْكُرُ اَللَّهَ بِشَفَهٍ وَ لاَ بِلِسَانٍ
3⃣وَ أَمَّا أَسْرَقُ اَلنَّاسِ فَالَّذِي يَسْرِقُ مِنْ صَلاَتِهِ تُلَفُّ كَمَا يُلَفُّ اَلثَّوْبُ اَلْخَلَقُ فَيُضْرَبُ بِهَا وَجْهُهُ
4⃣وَ أَمَّا أَجْفَى اَلنَّاسِ فَرَجُلٌ ذُكِرْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ
5⃣وَ أَمَّا أَعْجَزُ اَلنَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اَلدُّعَاءِ .
منابع :
⏺تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) , جلد۲ , صفحه۲۳۷
⏺بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۸۱ ص ۲۵۷
⏺إرشاد القلوب , جلد۱ , صفحه۸۰
⏺تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , جلد۷ , ص۱۵۱
#پیامبر_اکرم
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
▪️آمدم ای شاه، پناهم بده
خطِ امانی ز گناهم بده
▪️ای حَرمَت ملجأِ درماندگان
دور مران از در و راهم بده
▪️لایق وصل تو که من نیستم
اِذن به یک لحظه نگاهم بده
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ
عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى
الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً
مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ
مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ
🏴 شهادت امام هشتم شیعیان، شمس الشموس علی ِبن موسَی الرضا علیه السلام بر همه عاشقان و شیعیان تسلیت باد.
#شهادت_امام_رضا
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
#منبر_متنی #منبرکوتاه
هنگام دعا کردن و امداد خواستن از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف - با توجه به پهناور بودن جهان - چطور الساعه به ایشان الهام میشود؟
علم امام همانند علم ما نیست؛ زیرا انسانها معمولاً علومشان کسبی و در محدودۀ عالم شهود است، در حالی که علم امام منحصر به عالم شهود نیست، بلکه عالم به غیب نیز هست. لذا به راحتی و در کم ترین زمان از دعاها و خواستههای ما اطلاع پیدا میکند؛
مثلاً سید بن طاووس نقل میکند که شخصی طی نامه ای از امام رضا علیه السلام سؤال میکند: «ما وقتی به شما احتیاج داریم چه کنیم؟ » حضرت در جواب فرمودند: «اگر حاجتی داری لب هایت را تکان بده، جوابت میرسد»؛ یعنی اگر تنها زمزمه کنی و صدایت را هم کسی نشنود، من میشنوم.
✅برای توضیح این مطلب لازم است نکاتی را متذکر شویم:
۱. مأموریت امام از لحاظ زمان و مکان، بسیار گسترده است. او تنها امام زمین و زمان نیست، بلکه امام ملک و ملکوت است.
۲. مأموریت و تسلط امام تنها به ظاهر عالم ختم نمی شود، بلکه دربرگیرندۀ ظاهر و باطن اجتماع و انسانها نیز هست.
۳. علم امام حضوری است، نه کسبی و حصولی؛ یعنی ما به دلایل متعدد (مذکور در کتب کلامی شیعه) معتقدیم که علم امام موهبتی الهی و علم لدنّی است.
۴. علوم الهی نیز از ویژگیهای خاصی برخوردارند که آنها را در مقایسه با سایر علوم ممتاز میکند:
الف) علم الهی روشن است و هیچ نقطۀ تاریکی در آن نیست. لذا در آن اختلافی نیست و چیزی به نام واضح و واضح تر در آن وجود ندارد؛
ب) علوم الهی نزد انبیا و ائمه علیهم السلام حاضر است، لذا آنان در هیچ پرسشی نگفتند بعداً جواب میدهیم و یا نیاز به تأمل و تفکر داریم؛
ج) علوم الهی نیازمند مقدمه چینی نیست؛ چون در آنها اختلافی دیده
نمی شود، لذا بین انبیا و امامان علیهم السلام در هیچ امری اختلاف نیست؛
د) علوم الهی نیاز به تجدید نظر ندارد، بلکه به قوت و ظهور آغازین خود
باقی است.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ای شیعه امام رضا علیه السلام: 👇
عمران صابئی از بزرگان گروه منحرف صابئی بود در محضر امام رضا حاضر شد و شبهات و سوالاتی را مطرح کرد
امام علیه السلام با حوصله به تمام آنها پاسخ داد؛ بحث به اوج خود رسید و چیزی به تحوّل درونی این دانشمند بزرگ صابئین نمانده بود، امام احساس کرد وقت اذان ظهر و نماز است ، به مأمون گفت:
" اَلصَّلَاةُ قَدْ حَضَرَت" وقت نماز فرا رسیده است، و حرکت کرد برای اقامه نماز و خواست مجلس را ترک کند. عمران صابئی با التماس به امام علیه السلام گفت:
" ُ یَا سَیِّدِی لَا تَقْطَعْ عَلَیَّ مَسْأَلَتِی فَقَدْ رَقَّ قَلْبِی "؛ آقای من! گفتگو و پاسخ به پرسش من را قطع نکن! دل من آماده پذیرش حق شده است. امام علیه السلام تسلیم نشد و فرمود : "نُصَلِّی وَ نَعُود"؛ نمازمان را می خوانیم، دوباره برای مناظره برمی گردیم...
نمازمان را با هیچ بهانه ای به تاخیر نیاندازیم.
به نماز نگویید کار دارم، به کار بگویید نماز دارم.
#منبرکوتاه
#سیره
#امام_رضا
#روایت_داستانی
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
#منبر_متنی
🔮💐🔮💐🔮💐🔮💐🔮💐🔮💐
عوامل برکت
🌐🔮🌐🔮🌐🔮🌐🔮🌐🔮🌐🔮
1)👈 داشتن ایمان و تقوا
خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ ؛ اگر مردم قریه ها ایمان آورده و پرهیزکاری پیشه کرده بودند، برکت های آسمان و زمین را به رویشان می گشودیم» (سوره اعراف، 96).
2)👈 قرض دادن به یکدیگر.
حضرت رسول (صلی الله علیه و اله) «وام دادن به یکدیگر» را از عوامل برکت زا برشمرده اند.
3) 👈بیداری، هنگام بین الطلوعین.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) فرمودند: «خدایا برکت را در صبحگاهان، برای امت من قرار ده ... اگر کسی خواهان رفع نیاز است، صبحگاهان به سوی آن شتابد؛ زیرا من از خدای سبحان خواستم که روزی را صبحگاهان برای امت من قرار دهد.» (میزان الحکمة، ج1، ح1700).
4)👈 عدم کسالت و تنبلی در کار
5)👈 اعتدال، میانه روی و قناعت در زندگی
امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «لا کنز اغنی من القناعة و لا مال اذهب للفاقة من الرضی بالقوت. و من اقتصر علی بلغة الکفاف فقد انتظم الراحة و تبوأ خفض الدعة؛ هیچ گنجی بی نیازکننده تر از قناعت، و هیچ مالی در فقرزدایی، از بین برنده تر از رضایت دادن به روزی نیست و کسی که به اندازه کفایت زندگی از دنیا بردارد به آسایش دست یابد و آسوده خاطر گردد.» (نهج البلاغة، حکمت 371)
قناعت توانگر کند مرد را - خبر کن حریص جهانگرد را (سعدی)
امام در حدیثی دیگر فرمودند: «کفی بالقناعة ملکا و بحسن الخلق نعیما؛ آدمی را قناعت برای دولتمندی و خوش خلقی برای فراوانی نعمت ها کافی است» (نهج البلاغه ،حکمت 229)
6)👈 احسان به مردم، بویژه به اهل خانه.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر که با خانواده ی خود نیکوکار باشد، روزیش زیاد می شود.» (همان، ح7185).
7) 👈خوش اخلاقی
امام علی (علیه السلام) فرمود: «گنجهای روزی، در اخلاق خوش نهفته است.» (همان، ح 7188).
8)👈 اطعام کردن.
پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمودند: «روزی کسی که اطعام می کند، سریعتر از فرو رفتن کارد در کوهان شتر، به سویش می آید.» (همان، ح 7190).
9) 👈قرض دادن.
امام علی (علیه السلام) فرمود: «کمک مالی کردن به برادر دینی، روزی را زیاد می کند.» (همان، ح 7199).
10)👈 امانتداری.
11)👈 دعا کردن در حق مؤمنین.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: «پشت سر برادرانت دعا کن، که این کار روزی را به طرف تو سرازیر می کند.» (همان، ح 7193).
12)👈 پاکیزگی و طهارت.
به رسول خدا (صلی الله علیه و اله) عرض شد: دوست دارم روزیم زیاد شود؛ فرمود: پیوسته در حال طهارت و پاکیزگی باش، روزیت افزایش می یابد».
با استفاده از کلام حضرت نتیجه می گیریم که پاک بودن از آلودگیها و نجاسات، در جلب روزی مؤثر است و شاید بتوان گفت: چون وضو گرفتن نیز نوعی پاکی از آلودگی ها می باشد، می توان با دائم الوضو بودن، جلب روزی کرد.
13)👈 صدقه دادن.
امام علی (علیه السلام) فرمود: «با صدقه دادن، روزی را فرود آورید.» (همان، ح 7196.
14) 👈پرداخت حقوق شرعیه (خمس و زکات).
امام باقر (علیه السلام) فرمود: «زکات دادن، روزی را می افزاید».
15)👈 نیت پاک.
امام علی (علیه السلام) فرمود: «هر که خوش نیت باشد، روزیش زیاد می شود.» (همان، ح 7198).
16) 👈نماز شب.
آیت الله قاضی (رضوان الله تعالی علیه) فرمودند: «دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت می خواهی نماز شب بخوان.
#منبرکوتاه
#برکت
#رزق
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام (پاسخگو) ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af