eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
116 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
ویرگول (منبرکوتاه)
✍️ پاسخ به #شبهات_دانش_آموزی 8⃣ فردی در زندگی من هست که من خیلی به او توجه می‌کنم ولی او به من توج
✍️ پاسخ به 9⃣ چرا فقط مسلمانان هستند که یکدیگر را می­‌کشند؟ آیا دلیل این جنگ و خونریزی­‌های مسلمانان، دین نیست؟ 🔶 اول: اگر یک دزدی لباس پلیس را بدزدد و با آن لباس دزدی کند، آیا مردم می‌گویند پلیس دزدی کرده است؟! مسلما کسی اینطور نمی‌گوید. چون آن طرف دزد بوده و اصلا پلیس نبوده که گناه را پای پلیس بنویسند. 🔸 یک عده کافر و دشمن اسلام آمده‌اند با هدف ضربه زدن به اسلام و مسلمانان، لباس مسلمانی پوشیدند و الله اکبر گفتند و خود را مسلمان معرفی کردند. بعد از مدتی که گذشت و در بین مسلمانان جا افتاده‌اند و اعتماد مسلمانان را جلب کرده‌اند. آیا در این صورت باید گفت اسلام و مسلمانی بد است؟ خود دشمنان اسلام بارها اعتراف کرده‌اند که چنین کاری کرده‌اند و نمونه آن هم داعش که توسط آمریکا و همفکرانشان درست شد. 🔷 دوم: تصور کنید چند نفر که با هم اتحاد دارند، از یک گنج مهم دفاع می‌کنند. اگر یک عده افراد سودجو بخواهند آن گنج را از دست آن‌ها خارج کنند یک نقشه می‌کشند تا اتحاد آن‌ها را بر هم بزنند مثلا پیش هر کدام می‌روند و از بدی دیگری می‌گویند که فلانی قصد دارد شما را نابود کند و گنج را برای خودش بردارد. با این کار اتحاد آن‌ها را تبدیل به اختلاف می‌کنند. تا آن‌ها درگیر اختلافات خودشان هستند، دشمنان گنج را برمی‌دارند. 📎 📎 📎 📎 📎 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *خطر شتابزدگى در مدیران ارشد به مراتب از مدیران میانى آسیب آفرین‏تر است* *تدبیر و تأنى در مدیریت‏* یکى از آسیبهاى بزرگ مدیریت و مدیران در جریان زمامداری و حکومت دینى، بلاى شتابزدگى و اقدام‏هاى غیر کارشناسانه و شتابزده است. مدیر مدبّر کسى است که پشت صحنه‏هاى تصمیم‏گیرى را شفاف ببیند و بشناسد و پى‏آمدهاى مصوبات و برنامه‏ها را مورد بررسى قرار دهد، از اظهار و اعلام برنامه‏ها و پروژه‏هاى خام به شدت پرهیز نماید. *پرهیز از برنامه وطرحهای ناپخته* امام جواد(ع) مى‏فرماید: *«اظهار الشّى‏ء قبل ان یستحکم مفسدةٌ له* ؛ آشکار ساختن برنامه‏ها و سیاست‏هاى آینده پیش از آن که جوانب آن مستحکم شده باشد فسادانگیز است.» مدیر آگاه و بصیر از مطرح کردن طرحهاى ناپخته دورى مى‏کند تا دچار شتابزدگى نگردد. در روایات اسلامى آمده است که: *«بِئس الظَّهیرُ اَلرَّأىُ القَصیر* ؛ بد پشتوانه‏اى است فکر خام (و کارشناسى نشده حرفى زدن و طرحى را اعلام کردن)». خطر شتابزدگى در مدیران ارشد نظام به مراتب از مدیران میانى آسیب آفرین‏تر است از این رو باید در تصمیم گیریهاى کلان اقتصادى، اجتماعى، سیاسى، نظامى و هر گونه اظهار نظرى که مربوط به زیرساختهاى فرهنگى و اجتماعى است، کمال احتیاط و تأنى و تأمّل را داشته باشند و هیچگاه احساساتى و شتابزده دست به کارى نزنند و مردم هم دولتمردان را در انجام کارها و طرحها به شتابکارى نکشانند. مقام معظم رهبرى همواره به دولتمردان و مردم این توصیه را داشته‏اند که با یادآورى آن تذکر پدرانه و توصیه پیامبرانه در حکم تنفیذ رئیس جمهور دولت نهم این بخش از نوشتار را به پایان مى‏بریم: «البته نباید شتابزدگى کرد. من هم به رئیس جمهور محترم عرض مى‏کنم که از شتابزدگى اجتناب شود، آرمان‏ها با جدّیت تعقیب شود. اما هیچ گونه شتابزدگى به وجود نیاید هم به مردم عزیزمان توصیه مى‏کنم که در درخواست‏ها شتابزدگى را اعمال نکنند *شتابکارى و شتابزدگى* قال على(ع) *:اِیّاکَ وَ العَجَلَ فَأِنّه مَقرُونٌ بِالعِثار* ؛از شتاب کردن در کارها دورى کن، زیرا عجله و شتابکارى با لغزش همراه است. در این سخن نورانى علوى به هشدار دیگرى از هشدارهاى اجتماعى اشاره شده است که معمولاً بیشتر انسانها در زندگى اجتماعى گرفتار آن هستند و آن «شتابکارى و شتابزدگى» است. *عوامل شتابزدگى‏* عشق و علاقه بیش از حد به یک موضوع، سطحى نگرى و بسته اندیشیدن و نیز سیطره هوى و هوس بر انسان هر کدام به نوبه خود مى‏توانند از عوامل عجله و شتابزدگى در کارها بشمار آین از آن جا که بررسى‏هاى سطحى و شتابان حقیقت را بر انسان آشکار نمى‏سازد، چه بسا با یک اقدام بى تأمّل و با شروع یک کار با دستپاچگى در دست اندازهایى بیفتد که به آسانى نتواند از آن بیرون آید. از این رو گفته‏اند «به بین جا را بنه پارا» پیش از آن که پروژه‏اى را در زندگى آغاز کنى پیرامون آن بیاندیش، منافع و مضار، سود و زیان آن را چه مادى و چه معنوى بررسى کن، آن گاه دست به انجام و اقدام آن بزن. چه بسیارند کسانى که بر اثر شتابزدگى، یک عمر در پشیمانى و ندامت زیسته‏اند و نتوانسته‏اند پى‏آمدهاى زیانبار اقدام عجولانه خود را جبران نمایند. تلخ کامى‏ها، شکست‏ها و مصیبت‏هاى فراوانى که بر اثر شتابزدگى دامنگیر انسانها شده است قابل شمارش نیست، بسیارى از ما انسانها در پرونده کارى خود از این شتابکارى‏ها داشته و به خسارتهاى آن واقفیم، چه خوب است که آن‏ها را مایه عبرت و سرمایه آینده خویش و فرزندانمان قرار دهیم و از عجله و شتابزدگى در زندگى فردى و اجتماعى بپرهیزیم. *نکوهش شتابزدگى در فرهنگ دینى‏* اسلام از هر چیزى که آدمى را از رسیدن به کمال معنوى و نتیجه مطلوب در زندگى باز مى‏دارد به شدت جلوگیرى کرده و آن را مورد نکوهش قرار داده و نسبت به آن هشدار داده است تا انسان با توجه به آن نکوهش‏ها و هشدارها بى‏فکرى و بى‏تدبیرى نکند و با مطالعه و بصیرت همه سویه امور زندگى اجتماعى خود را سامان دهى نماید. در رابطه با عجله و شتابکارى نیز همین نکوهشها و هشدارها را مشاهده مى‏کنیم: امام على(ع) فرمود: *«ایّاک و العجلة بالأمور قبل اوانها و التساقط فیها عند زمانها* ؛ از شتاب کردن در کارها پیش از فرارسیدن زمان آنها، و کوتاهى کردن در آنها وقتى زمانشان فرا رسید دورى کن.» عدم زمان‏شناسى ریشه شتابزدگى است سوره آل عمران، آیه 133. مائده، آیه 48. معراج السعادة، ص 221. . مصباح المتهجد، ص 195. تحف العقول، ترجمه حسن زاده، ص 826 التماس دعا @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم* باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتبریک فرارسیدن فرخنده ایام دهه فجر وتوفیق ماندن درخط انقلاب وپیروی ازولایت *اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم* *چهل و پنجمین سالروز فرارسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی تبلور اقتدار وتوانمندی نظام جمهوری اسلامی در پرتو ولایت* *ورود امام بازگشتی غرورآفرین* ۱۲ بهمن‌ماه، سالروز بازگشت غرورآفرین امام خمینی (ره) به میهن و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی یادآوری مدیریتی آگاهانه باپشتوانه ملت درمقابل رژیم ستم شاهی. وتداوم بخشی این نهضت باتدبیری عالمانه در رهبری وزعامت امت *یادآور عظمت واقتدار وحماسه ملتی بیدار* دهه فجر یادآور عظمت، اقتدار و حماسه ملتی است که در پی مجاهدت‌ها و مبارزه علیه جهل، استبداد، خودکامگی و وابستگی با پیروی قاطعانه از رهنمودهای معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بذر امید و بیداری را در دل آزادی خواهان و عدالت‌طلبان خسته از ظلم و ستم در سراسر جهان بارور نمودند. انقلاب اسلامی ایران در حالی چهل و پنجمین سالگرد خود را درپرتو رهبری عالمی آگاه به زمان ومقتدر درمقابل همه توطئه های بیگانه واستکبارجشن می گیرد که طی بیش از ۴ دهه تحولات فراوانی را پشت سر گذاشته است؛ همه این تحولات تلخ و شیرین باعث شد تا نهال جوان انقلاب ملت ایران بسان درختی تنومند درمقابل همه حوادث استوار بماند *جمهوری اسلامی بسان درختی تنومند و استوار* انقلاب اسلامی باپشتوانه ملت وپیشرفت های چشمگیر با هدایت ورهبری مقام معظم رهبری حالا به درختی تنومند و استوار تبدیل گردیده که درجهان نقشی کلیدی درکرامت بخشی به انسان وندای حق طلبی دارد واین نیست جز به برکت خون شهدا وتلاش خدمتگذاران مخلص وگوش بفرمان ولایت وهمدلی وهمراهی امت با رهبری *لزوم یادآوری ازآرمانهای انقلاب*۰ ایام الله فجر فرصت مغتنمی برای یادآوری آرمان‌های انقلاب و برقراری ارتباط بین نسلی است تا نسل جدید با فضایل و ارزش‌های انقلاب بیشتر آشنا شوند. امروز در آستانه چهل و پنجمین سال حیات پربرکت انقلاب اسلامی و در ابتدای مسیر گام دوم لازم است، جامعه‌ی دانشگاهیان وحوزویان ومسئولان نظام وهمه اقشار ملت نقش مهم و بی‌بدیل خود را در تحقق تمدن نوین اسلامی درک نموده و با تجدید پیمان با امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی به وظیفه‌ی ملی خود عمل نماید. *پاسداشت یادامام وشهیدان* گرامیداشت یاد و خاطره رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) و شهدای والامقام انقلاب، ایام‌الله مبارک فجر را به فجرآفرینان و مردم انقلابی به‌ویژه خانواده ارزشمند شهدا وهمه مردم شریف ایران اسلامی تبریک و تهنیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال احیای همیشگی و پاسداشت ارزش های انقلاب اسلامی و موفقیت و سربلندی ملت عزیز ایران را از خداوند مسئلت داریم *شادی روح امام وجمیع شهدا بخصوص شهدای انقلاب بهمن ۵۷ صلوات* @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
السلام علیک یا موسی بن جعفر سلام الله علیهما ▪️در محضر نورانی حضرت امام موسی بن جعفر سلام الله علیهما 💠حضرت امام کاظم علیه السلام میفرمایند: 🔰«اصْبِرْ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ اصْبِرْ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَإِنَّمَا الدُّنْيَا سَاعَةٌ فَمَا مَضَى مِنْهَا فَلَيْسَ تَجِدُ لَهُ سُرُوراً وَ لَا حُزْناً وَ مَا لَمْ يَأْتِ مِنْهَا فَلَيْسَ تَعْرِفُهُ فَاصْبِرْ عَلَى تِلْكَ السَّاعَةِ الَّتِي أَنْتَ فِيهَا فَكَأَنَّكَ قَدِ اغْتَبَطْت» 📝بر طاعت خدا صبر كن و در ترك معاصى او شكيبا باش ؛ زيرا دنيا لحظه اى بيش نيست . آنچه گذشته جاى شادى و غم ندارد و از آنچه نيامده نيز خبرى ندارى . پس لحظه اى را كه در آن به سر مى برى ، صبور باش چنان كه گويى خوشبخت و خوشحالى . 📚بحارالأنوار،ج75، ص311 🏴اللهم عجل لولیک الفرج... @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌻توصیۀ امام کاظم(علیه السلام) به کسانی که فرزنددار شدن را به خاطر مشکلات مالی به تأخیر می‌اندازند 🔻یکی از اصحاب امام کاظم(ع) می‌گوید به آن حضرت نامه‌ای نوشتم و عرض کردم که: «من پنج سال است که از فرزنددار شدن خودداری کرده‌ام؛ به دلیل اینکه همسرم با بچه‌دار شدنمان مخالف است و می‌گوید به خاطر نداری، بزرگ کردن آنها برایمان سخت است. نظر شما چیست؟» ✍🏻حضرت در جواب نامۀ من این‌گونه نوشتند: «فرزند بخواه (و اقدام کن)؛ چون روزیِ فرزندان را خدا می‌دهد.» 🔻عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ(ع): أَنِّي اجْتَنَبْتُ طَلَبَ الْوَلَدِ مُنْذُ خَمْسِ سِنِينَ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَهْلِي كَرِهَتْ ذَلِكَ وَ قَالَتْ إِنَّهُ يَشْتَدُّ عَلَيَّ تَرْبِيَتُهُمْ لِقِلَّةِ الشَّيْ‏ءِ، فَمَا تَرَى؟ فَكَتَبَ(ع) إِلَيَّ: اطْلُبِ الْوَلَدَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرْزُقُهُمْ. 📚 (کافی، ج6، ص3) @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔰 «امّعه» نباش! ✨ حضرت امام كاظم عليه‌السلام به فضل بن يونس فرمودند: ✨أَبْلِغْ‏ خَيْراً وَ قُلْ‏ خَيْراً وَ لَا تَكُونَنَّ إِمَّعَةً؛ خير برسان و خير بگو و «اِمَّعَه نباش». ❓عرض کردم: امّعه چيست؟ ✨ فرمودند: لَا تَقُلْ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ‏ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ هُمَا نَجْدَانِ نَجْدُ خَيْرٍ وَ نَجْدُ شَرٍّ فَمَا بَالُ نَجْدِ الشَّرِّ أَحَبُّ إِلَيْكُمْ مِنْ نَجْدِ الْخَيْرِ‏ ✨ نگو من با مردم هستم و من يكی از مردمم [یعنی سُست‌رأى و دهن‌بين مباش! و خود را تابع دیگران و بی‌تفاوت و بی‌مسؤولیت قرار نده] همانا رسول خدا (صلی الله عليه و آله) فرموده‌اند: است: اى مردم، دو راه بيشتر وجود ندارد: راه خير و راه شر، چه شده كه راه شر نزد شما محبوبتر از راه خير است‌؟! 📚 امالی (شیخ مفید)، ص۲۱۰ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌷 مبارک 🔰تنها تعلیم "بعثت" و انحراف از آن ۱) در دعای شب مبعث آمده ؛ شب بعثت "شب تجلی اعظم" است ، یعنی شبی که خدا خود را به روشنی نشان داده است. ۲) بعثت یک تعلیم دارد و بس ، و آن ؛ "توحید" است : "قولوا لااله الاالله تفلحوا" . و خروجی این یک تعلیم این است که جز خدا نه معبودی بپذیرید ، و نه کسی را مافوق خدا بشمارید ، و نه کسی را بجای خدا اطاعت کنید . به او "اعتماد" کنید و به او "توکل" کنید و او را در جان خود و خانواده خود و جامعه بشری ، طنین اندار کنید. ۳) اگر بعثت خاتم الانبیاء (ص) نبود ، الان ما کجا بودیم ؟! چگونه باید نسبت به آن پیامبر عظیم الشان اسلام ، ادای دِین کنیم؟ ۴) گرچه بصورت فردی ، بخش بی شماری از مومنین با تمسک به آموزه های او به سعادت رسیدند ، اما در بخش "حکومت دینی" موفق به پیاده کردنِ تعالیم رهایی بخش آن رسول ختمی (ص) نبوده ایم ! ۵) حیف که بعثت را منحرف کرده و بعثت را از ریل خود خارج کردند و میکنند؛ گروهی ؛ "قدرت خواهان" در لباس روحانیت و متصل به نعمت های حکومتی ! گفتند پیامبر برای "بدست گرفتن قدرت" مبعوث شد و نه مکارم اخلاق ! گروهی دیگر ؛ "متحجران بی دین" با نام داعش و القاعده و طالبان و متحجران ، بعثت را با حرکات تروریستی و یا خشونت بار ، خراب کردند ! و گروهی از اهل دانش هم متاسفانه ؛ با تحریف شخصیت پیامبر رحمت (ص) ، او را "ستیزه جو و اقتدارگرا" معرفی کردند! البته در این بین گروهی هم بعثت و حرکت پیامبر را صرفا یک مهربانانه و پر از رحمت و خالی از شدت معرفی کردند. یا گروهی اصلا وجود اجتماع و حکومت را در بعثا پیامبر نفی می کنند. البته این هم از معجزات "بعثت" است که با همه ی این مشکلات اما بعثت همچنان بر پیشانی عالَم هستی میدرخشد. ۶) وجه سیاسی و اجتماعی رسول خاتم (ص) چیز دیگری است که مبتنی بر توحید است و متاسفانه حکومتها به سادگی حاضر به تبلیغ آن نیستند و آن چیزی است که شهید استاد مطهری میگوید : "برای هیچ کس مثل رسول خدا زمینه استبداد و دیکتاتوری فراهم نبود ، ولی او هرگز استبداد در امور اجتماعی نمی ورزید و کوشش میکرد مردم را به دموکراسی عادت دهد . رسول خدا در مشورت ها ؛ عقیده مردم را محترم میشمرد و با آنها تبادل نظر میکرد با اینکه با عالَم وحی متصل بود." ۷) در شب بزرگ بعثت ؛ زیارت حضرت امیرالمومنین (ع) مستحب است . شاید راز و رمزش این است که اولین و کاملترین میوه بعثت خاتم الانبیاء (ص) ؛ وجود مبارک حضرت امیر (ع) است. او توانست در موقعیت فردی ؛ انسان کامل باشد و در موقعیت سیاسی و اجتماعی ؛ پر افتخارترین حکومت دینی را رقم بزند. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
مثل پسرت علی، فضیلت داری در روز جزا، حق شفاعت داری تو یار محمدی و بابای علی حق پدری گردن امّت داری در یاری مصطفی ز جان راغب بود دینداری او بر همگان غالب بود حیدر که جهانیان به او می‌نازند پرورده‌ی دستان ابوطالب بود حیدر که ازو دین خدا کامل شد قرآن خدا برای او نازل شد، هر چیز که داشت از ابوطالب داشت از فضل پدر فضل پسر حاصل شد! ✅ امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: وَ اَلَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً (ص) بِالْحَقِّ نَبِيّاً، لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اَللَّهُ فِيهِمْ. ترجمه: قسم به کسی که محمد (ص) را به حق به پیامبری برگزید، اگر پدرم (حضرت ابوطالب) در حق همه گناهکاران روی زمین شفاعت کند، خداوند می‌پذیرد. 📚 بحارالانوار، ج ٣۵، ص١١٠ ✅ پیامبر(ص) در کنار جنازه‌ی عموی خود ابوطالب(ع) فرمودند: يَا عَمِّ كَفَّلْتَ يَتِيماً وَ رَبَّيْتَ صَغِيراً وَ نَصَرْتَ كَبِيراً فَجَزَاكَ اَللَّهُ عَنِّي خَيْراً. ترجمه: اى عمو! وقتى کودک بودم تو مرا بزرگ کردی، وقتى یتیم بودم تو سرپرستی‌ام کردی، و هنگامى که بزرگ شدم تو یارى‌ام نمودی، پس خداوند به تو پاداش خیر دهد. 📚 تاریخ یعقوبی، ج٢، ص٢۶ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 جفای ما به سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) 🌹 ۲۷ رجب، سالروز مبعث خاتم الانبیاء(ص) مبارک باد! ✅ فرازهایی از کلیپ بالا: 🔸 یک ظلمی هم نظیر ظلمی که در مورد قرآن کرده‌ایم، در مورد سیره پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع) کرده‌ایم. چه ظلمی؟ 🔹 می‌گوییم  پیغمبر(ص)  که پیغمبر(ص) بود، علی(ع) که علی(ع) بود دیگر، ما را با علی(ع) می‌آیی قیاس می‌کنی؟! آنها که «ز آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند» دیگر به ما مربوط نیست، «کار پاکان را قیاس از خود مگیر»... 🔸 گاهی وقتها یک تک مصراع ضررش برای یک ملت از صدبار وبا و طاعون بیشتر است. از آن تک مصراع‌های گمراه‌کننده یکی همین است (به معنایی که در میان‌ما رایج است نه مقصود گوینده)... 🔹 نتیجه‌اش این است که اگر یک عمر برای ما تاریخ پیغمبر(ص) بگویند برای ما درس نیست. مثل این است که بگویند فرشتگان در عالم بالا چنین کردند. خب فرشتگان کردند به ما چه مربوط؟ ... 📗 شهید آیت‌الله مطهری، سیری در سیره نبوی، ص۳۱-۲۹ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
| ♦️دلیل بعثت چیست؟ 🔰ما یک «مَحَاسِنَ الْأَخْلَاقِ» داریم یک «مَکَارِمَ اخلاق»: 🔹این حدیث معروف است «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» (بحارالانوار/ج /۱۶ص ۲۱۰) ♦️«محَاسِنَ» حُسن است؛ یعنی اخلاق خوب باشد یا اخلاق کریم باشد پیغمبر فرمود من آمده ام که تمامش کنم یعنی نه اینکه فقط یک خورده خوب است افرادی می‌گویند ما خوب هستیم اما شما چقدر خوب هستید ما باید دائماً خوبی مان بهتر بشود اگر پارسال سی نفر را افطاری داده اید امسال سی و دو نفر را، اگر پارسال نمازت پنج دقیقه طول می‌کشید امسال نمازت شش دقیقه طول بکشد اگر پارسال صله رحم تا یک شعاعی بود امسال بیشتر بشود اگر پارسال توی محل کارت به هفده نفر سلام می‌کردی امسال به بیست نفر سلام کن، «لِأُتَمِّمَ» یعنی تمامش کن یعنی برو جلو یعنی اینجا که هستی نایست روی کلمه «لِأُتَمِّمَ» من می خواهم حرف بزنم. 📚برگرفته از متن سخنرانی حجت‌الاسلام استاد حفظه‌الله @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔸امیرالمؤمنین(ع) در روایتی چهار عامل را باعث شکست دولت‌ها معرفی کردند. بقای هر مجموعه از گروه‌های انسانی بستگی به میزان ارزش‌هایی دارد که در آن مجموعه نهادینه شده است. هر اندازه این ارزش‌ها منطبق بر آموزه‌های دینی و اخلاقی باشد، بنیان آن قوی‌تر و استوارتر می‌شود و برعکس هر اندازه ارزش‌ها و ارزش‌گذاری‌ها ضعیف‌تر و منطبق با آموزه‌های غیر دینی باشد، دوام آن گروه کاهش می‌یابد و به تدریج به سمت نابودی می‌رود. در این میان یکی از مجموعه‌های حساسی که در هر جامعه‌ای وجود دارد، دولت‌ها هستند که باید هم خود در ارزش‌ها نسبت به سایرین پیشرو باشند و هم جامعه را به سمت خوبی‌ها سوق دهند. اما امام علی علیه‌السلام در روایتی چهار عامل را سبب شکست دولت‌ها معرفی کرد و فرمود: چهار عامل باعث شکست «دولت‌ها» می‌شود: 1ـ ضایع کردن اصول (مسائل مهم) 2ـ سرگرم شدن به فروع (امور کم اهمیت) 3ـ به کار گماردن آدم‌های پست 4ـ کنار گذاردن انسان‌های فاضل یُسْتَدَلُّ عَلَی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ» (غرر الحکم، ص 342) @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#سنت‌های_جمعه (۵) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: صلوات فرستادن 🔹زید شحام گوید امام صادق علیه السلام فر
(۶) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: صدقه دادن 🔹أَتَی سَائِلٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَشِیَّةَ الْخَمِیسِ فَسَأَلَهُ فَرَدَّهُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَی جُلَسَائِهِ فَقَالَ أَمَا إِنَّ عِنْدَنَا مَا نَتَصَدَّقُ عَلَیْهِ وَ لَکِنَّ الصَّدَقَةَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ تُضَاعَفُ أَضْعَافاً 🔹سائلی در شامگاه پنج شنبه نزد امام صادق علیه السلام آمد و از او تقاضا کرد، پس او را رد نمود. سپس به همنشینانش روی کرد و فرمود: آگاه باشید که نزد ما چیزی است که با آن صدقه بدهیم، اما صدقه در روز جمعه چندین برابر می‌گردد.[۱] 🔸امام صادق علیه السلام فرمودند: کَانَ أَبِی علیه السلام أَقَلَّ أَهْلِ بَیْتِهِ مَالًا وَ أَعْظَمَهُمْ مَئُونَةً قَالَ وَ کَانَ یَتَصَدَّقُ کُلَّ جُمُعَةٍ بِدِینَارٍ وَ کَانَ یَقُولُ الصَّدَقَةُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ تُضَاعَفُ لِفَضْلِ یَوْمِ الْجُمُعَةِ عَلَی غَیْرِهِ مِنَ الْأَیَّامِ 🔸پدرم از همه خانواده ما ثروتش کمتر بود و خرجش زیادتر. هر جمعه یک دینار صدقه می‌داد و می‌فرمود: صدقه روز جمعه به دلیل فضیلت روز جمعه بر سایر روزها، دو برابر می‌شود.[۲] 💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: أَکْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَیَّ اللَّیْلَةَ الْغَرَّاءَ وَ الْیَوْمَ الْأَزْهَرَ فَقِیلَ وَ مَا اللَّیْلَةُ الْغَرَّاءُ وَ الْیَوْمُ الْأَزْهَرُ فَقَالَ اللَّیْلَةُ الْغَرَّاءُ لَیْلَةُ الْجُمُعَةِ وَ الْیَوْمُ الْأَزْهَرُ یَوْمُ الْجُمُعَةِ فِیهِمَا لِلَّهِ طُلَقَاءُ وَ عُتَقَاءُ وَ هُوَ یَوْمُ الْعِیدِ لِأُمَّتِی أَکْثِرُوا الصَّدَقَةَ فِیهِمَا 💠‌ در لیلة الغراء و یوم الأزهر بر من بسیار صلوات بفرستید. گفتند: لیلة الغراء و الیوم الأزهر چیست؟ فرمود: لیلة الغراء، شب جمعه و یوم الأزهر، روز جمعه است و خداوند در آن آزادشدگان و رهاشدگان زیادی دارد و آن برای امت من روز عید است و در آن روز زیاد صدقه بدهید.[۳] ✨ امام صادق علیه السلام فرمودند: الصَّدَقَةُ لَیْلَةَ الْجُمُعَةِ وَ یَوْمَهَا بِأَلْفٍ ✨صدقه در شب جمعه و روز آن، هزار برابر است.[۴] 📚 بحارالانوار ج۸۶ 👇 [۱] ص ۳۵۰ [۲] ص ۳۵۱ [۳] ص ۳۶۰ [۴] ص ۳۶۲ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
”یوم ندعوا کل اناس بامامهم” روزی که هر دسته از مردم را با امامشان (در قیامت) محشور می کنیم أسرا-۷۳ امام کاظم فرمود:‌ فَمَنْ اَحَبَّ بَقائهُم فَهُوَ مِنْهُمْ وَ مَن كانَ مِنْهُمْ كانَ‌ وِرْدَ النّارِ؛ كسي كه خواهان بقاي آنها (ظالمین) باشد، جزء آنها است و كسي كه جزء آنها باشد، با آنها در دوزخ وارد خواهد شد رجال الکشی - إختیار معرفة الرجال ؛ ص 441 پیامبر اکرم عليه السلام: "المَرءُ مَعَ مَن أَحَبّ" انسان با کسی است(در قیامت) که او را دوستش دارد. بحارالأنوار: ج 17، ص 13] مكارم الأخلاق : ج 2 ص 357 ح 2660. پیامبر. اکرم(ص); "مَن أحَبَّ حَجَراً حَشَرهُ الله مَعَه" اگر انسان سنگی را دوست داشته باشد با آن (در قیامت) محشور می شود. مشکاة الأنوار في غرر الأخبار  ,  جلد۱  ,  صفحات۱۲۳ و ۸۴ مولا امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند : إذَاٰ ظَهَرَ إمَامُ جَوْرٍ فَمَنْ رَضِیََ بِحُكْمِهِ وَ أَعَاٰنَهُ عَلَىٰ جَوْرِهِ فهُوَ وَلِيُّهُ. هنگامی که امام و پیشوای جائری بر مسندی مسلط گشت ، کسی که راضی به افعال او بوده و عملکرد وی را تأیید نماید ، و با رفتار و گفتار خود ، ایشان را اعانت نماید ، پس همانا او (در آخرت نیز) رهبر‌ش است ، و در ظلم و جور او شریک و سهیم خواهد بود. ┄┅┅✿یاعلی‌‌‌¹¹⁰✿┅┅┄ 📚منابع روایت بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۳۷۷؛ میزان الحکمة، ج ۷، ص ۳۳۹؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص۱۰۹ 🆘🔳🟥🔳🆘 امام رضا (علیه السلام): «هر کسی در کار ظالمانه حضور نداشته باشد ولی به آن رضایت داشته باشد مانند کسی است که در متن ظلم قرار دارد» (عیون ج۲/ص۷۵) یونس بن یعقوب از إمام صادق علیه السّلام نقل میکند که حضرتش فرمود ؛ ملعون است ، ملعون است ، عالِمی که همراهی کند سلطان جائری را و کمک کار او باشد در ظلم و ستمی که بر رعیت روا میدارد. و نیز إمام صادق علیه السّلام فرمود ؛ جدّم خاتم الأنبياء صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فرمود ، کسیکه همراهی کند ظالمی را و کمک کار او باشد در ظلمش ، در حالیکه میداند ظالم است ، قطعا از دایره ایمان خارج شده است. بحارالأنوار ۷۵ / ۳۸۱ ، حدیث ۴۸ ، عنْ کَنْز الْکَرَاجکِیِّ. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
📌در حکومت دینی برخی احکام به دلایل خارجی یا داخلی، برخی احکام ـ مانند سنگسار و ... ـ اجرا نمی شوند؟ حکومت دینی تا کجا می تواند نسبت به اجرای احکام دینی عقب نشینی کند؟ 👈پاسخ 1️⃣احکام دینی، گاه فردی هستند و گاه اجتماعی. تعطیل کردن احکام فردی مانند نماز معنا ندارد. احکام اجتماعی هستند که در معرض اجرا و تعطیل می باشند. مانند مجازات های تعیین شده در دین، حجاب یا مقابله با روزه خواری. 2️⃣ حکومت دینی، موظف به اجرای همۀ احکام دین است و تعطیلی اجرای احکام، با دینی بودن حکومت، در تعارض است. 3️⃣کوشش حکومت باید صرف اقناع افکار عمومی برای اجرای احکام دین باشد و مؤمنانی که دغدغۀ اجرای احکام دینی را دارند، نقش بسیار مهمی در این مسیر دارند. 4️⃣حکومت دینی در جامعۀ دینی اجرا می شود، بنابراین عموم مردم موافق اجرای همه احکام هستند؛ هرچند ممکن است حاضر نباشند نسبت به تبیین آن اقدامی کنند. 5️⃣گاه برخی فشارها موجب می شود که حاکم دینی به دلیل مصلحت بالاتر، به طور موقت، با حکم حکومتی از اجرای برخی احکام صرف نظر کند. در حقیقت، اگر اصرار بر اجرای یک حکم خاص مانند سنگسار که مورد زیادی نیز ندارد، منجر به از دست رفتن اصل حکومت و عدم اجرای سایر احکام شود، این اصرار، عقلایی نیست. 6️⃣در حکومت امیرالمومنین علیه السلام نیز چنین اتفاقاتی افتاد و ایشان نتوانست تمام بدعتهای برجای مانده از حکومتهای پیشین را اصلاح کند که اثر آن تا کنون باقیست. 7️⃣پس از عقب نشینی موقت، وظیفۀ حکومت و نیز مومنان، تبیین فوائد حکم تعطیل شده و اقناع افکار عمومی برای از سرگیری اجرای آن حکم است و پس از اقناع، برای مقابله با اقلیت مخالف، قطعاً باید از ابزار فشار نیز استفاده کند. 8️⃣در این میان، برخی احکام مانند اصل حجاب، از حساسیت بالایی برخوردارند و اگر تعطیلی آن منجر به اشاعۀ فحشا و برچیده شدن روح دین در جامعه شود؛ در اینجا حکومت حق عقب نشینی ندارد، ازاین رو، افزون بر تبیین لازم، دربارۀ الزام به اجرای آن، می تواند بلکه باید قانون نیز وضع کند. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
📣 اهمیت انتخابات و کلیدی حضور حد اکثری 🔶 آگاهی دهی و عمق بخشی به عموم جامعه برای حضور حداکثری، رسالت تاریخی و منحصر به فرد روحانیت و خواص جامعه است 📚 مجموعه فوق خلاصه‌ای از مطالب مهم و کلیدی در ۱۹ فیش برای سخنرانی در ارتباط با شاخص‌های انتخاب اصلح می‌باشد که از مجموعه آثار ارزشمند استاد فرزانه علامه مصباح یزدی(ره) گردآوری شده است. 🟠 امید است طلاب و روحانیت معزز، اساتید عزیز دانشگاه ها، دانشجویان و خواص انقلابی در این برهه حساس با اخلاص و احساس تکلیف نقش خود را در هدایت و آگاهی‌بخشی و روشنگری مردم و مشارکت حداکثری آن‌ها به خوبی ایفا کنند‌. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌸 🌸مناسبت: ولادت سیدالشهدا 🌸موضوع : روش تربیت حسینی ♦️متاسفانه آنقدر که در قضیه سیدالشهدا به فریضه جهاد و امربه معروف و شهادت طلبی و آزادگی پرداخته شده به مسائل تربیتی به ویژه مباحث خانوادگی حضرت پرداخته نشده است. اسم تربیت که به میان می آید آدم خود به خود یاد قدیم ترها و دهه شصت می افتد که وقتی باباها میرفتند برای خانه شیلنگ بگیرند فرضا اگه ۸ متر لازم بود میگفتند ۹ مترشیلنگ بدهید چون یک مترش رو واسه تربیت بچه میخوام قدیمی ها حتما این حرف بنده را تصدیق می کنند: نقشی که فلفل در تربیت بچه ها داشته کتاب تعلیمات اجتماعی نداشت. در سیره سیدالشهدا، تربیت در دو صورت کلان خودش جریان دارد: ♦️۱.توجه به نیازهای مادی نیازهای مادی احتیاج اولیه هر انسان است. و بدون تامین آن،قادر به ادامه حیات نیست. نیاز به رفع تشنگی از این جمله است که در کربلا به خاطر وضعیت ویژه ای که دشمن برای کاروان کربلا به وجود آورد، به نیازهای حیاتی تبدیل شد و ایشان را به تلاش، برای رفع آن از راههای ممکن، واداشت; از اینرو، آنگاه که حضرت عباس از برادر اجازه مبارزه با دشمن طلبید، حضرت از او خواست برای کودکان آب فراهم نماید و فرمود: پس کمی آب برای این کودکان فراهم کن (بحار الأنوار، ج‏45، ص 41) این توجه حضرت آنگاه به اوج می رسد که فرزند شیرخواره اش را بربالای دست می گیرد و از دشمن برایش آب می خواهد. و وقتی از این نگاه به طلب نمودن آب از دشمنان بنگریم دیگر کسی برایش این شبهه به وجود نمی اید که چرا سیدالشهدا از دشمنان خاضعانه طلب آب نمود که بعد عده ای بگویند این عمل خدایی ناکرده ذلت است، این کار عین اموزش به همه ما در امر تربیت بوده و عین عزت است و هر پدری چنین وظیفه ای بر دوشش می باشد حال چه در میدان جنگ و چه در زمان صلح. فدای امام حسین بشم، حالا ما رو بگو، یه جوونی می گفت: به خاطر یک قضیه ای توو خونه سه روز برای غذا نیومدم سر سفره بعد که روز چهارم اومدم.مامانم گفت به اندازه تو غذا درست نکردم برو فردا شب بیا یعنی اینقدر صمیمیت توو خونمون موج می زنه که من دارم غرق می شم. ♦️۲.توجه به نیازهای معنوی گرچه در طبقه بندی نیازها در روانشناسی، نیازهای زیستی جزءنخستین نیازها به حساب می آید، اما نقش نیازهای عاطفی و روانی نیز با اهمیت و تعیین کننده است. زیرا هر چند نیاز جسمی محسوس و آشکار است و فقدانش جسم را متاثر می گرداند، اما نیازهای روحی و روانی نا محسوس اند و عدم پاسخگویی به آنها روان آدمی راآزرده می سازد. کودکان و نوجوانان به خاطر موقعیت سنی آسیب پذیری در برابر مشکلات نیاز دو چندان به بر آوردن نیازهای عاطفی و روانی دارند. امام حسین به عنوان الگوی تربیتی مطمئن و کامل محبت به فرزندان را از نیازهای ضروری آنان دانسته، در قالبهای گوناگون به ابراز آن می پرداخت. گاه با در آغوش گرفتن و به سینه چسبانیدن خردسالان، زمانی با بوسیدن آنان و گاه با به زبان آوردن کلمات شیرین و محبت آمیز. عبیدالله بن عتبه می گوید: «نزد حسین بن علی بودم که علی بن حسین که کودکی بود وارد شد. حسین(امام سجاد) او را صدا زد، در آغوش گرفت و به سینه چسبانید، میان دو چشمش را بوسید و سپس فرمود: پدرم به فدایت باد، چقدر خوشبو و زیبایی!( بحار،ج۴۶، ص۱۹) شما این وضعیت سیدالشهدا و تفقد از فرزندشان را مقایسه کنید با عصر روز عاشورا در اوج حنگ و مبارزه کربلا که امام سجاد می فرماید: من به بیماری شدیدی مبتلا شدم. پدرم بربالینم آمد و مرا بر سينه چسباند و امام سجاد را به حفظ نوامیس آل الله و خواهرانش توصیه نمود. ( معالى السبطين، ج 2، ص 20) ♦️کلاس درس سیدالشهدا سیدالشهدا به هم پدران و مادران دارند درس می دهند، درس تربیت صحیح، درس تربیت الهی، درس اینکه محبت به فرزند سن و سال نمی شناسد، درس اینکه محبت به فرزند کوچک و بزرگ ندارد، درس اینکه محبت به قرزند شرایط سخت و بحرانی و شرایط غیر بحرانی و در حال آسایش نمی شناسد. والدینی ، والدین الهی می باشند که در هیچ زمان حالشان نسبت به اطرافیان و بخصوص فرزندانشان تغییر نکند و به وسعتی از سعه وجودی رسیده باشند که در همه حال خود را در محضر خدا ببینند و به خاطر خدا به عبد خدا یعنی اطرافیانشان احترام بگذارند. راستی آخرین باری که پسر و دختر بزرگمان را به آغوش کشیدیم و به ایشان گفتیم که دوستشان داریم چه زمانی بود؟ یک بنده خدایی می گفت: احساس کمبود محبت می کردم😔 رفتم توی دستمال «بتادین» ریختم😁جلوی پدر و مادرم توش سرفه کردم گفتم مامان از دهنم خون اومد😰پدرم که اصلا نگاهم نکرد و با گوشیش ور رفت، مادرم هم گفت از بس میشینی پای این اینترنت بی صاحابی😒از اون ورم، خواهرم داشت بالا وپایین میپرید و میگفت اخ جون اگه بمیره اتاقش واسه من میشه. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌸 ♦️نیت زیارت کربلا در این شب عزیز همه نیت می کنیم و از خدا می خواهیم که زیارت کربلای معلی و حرم شریف علمدار کربلا را نصیب همه ما بگرداند به نیت صلوات بر محمد و ال محمد، البته این صلواتی که شما فرستادید ما را تا امامزاده محل هم نمی برد. ♦️نکته ای از زیارت نامه حضرت وقتی وارد حرم ابالفضل العباس می شویم، این زیارت نامه را می خوانیم: اَلسّلامُ عليکَ ايُّها العبدُ الصّالحُ المطيعُ للهِ وَ لِرسولهِ و لِأميرِلمؤمنينَ این فقره از زیارت یعنی اینکه انسان باید در کنار انجام عمل صالح،نیّت درست و پاکی هم داشته باشد و آن نیت اطاعت امر الهی است که اگر این نیت نباشد اصلا کارهای ما جزء عمل صالح حساب نمی شود. ♦️اهمیت بحث نیت باور کنید روز قیامت خدا به هیچ عملی نگاه نمی اندازد مگر اینکه اول نیت فرد را می نگرد، از بس نیت مهم است. بله نیت بسیار مهم است زیرا ما خیلی از اعمال را نمی‌توانیم انجام بدهیم. اگر نیّات‌اش را در ذهن‌مان در دل‌مان ایجاد کنیم، آن نیّت‌های خوب را مرور کنیم، خیلی برد خواهیم کرد. بردهایی که با عمل نمی‌شود اصلاً آنها را انجام داد. ♦️نیت سرنوشت را تغییر می دهد گاهی یک لحظه‌ آدم روی نیّت، یک کار دقیق انجام می‌دهد، سرنوشت خودش را تغییر می‌دهد. گاهی از اوقات یک مادری یا پدری یک‌بار یک لحظه توی یکی از جلسات یک نیّتی می‌کند، یک خواستۀ عمیق معنوی در قلب‌اش خطور می‌کند، کلّ زندگی‌اش تحت تأثیر قرار می‌گیرد. خانوادۀ شهدای حرم داریم، سه چهار تا شهید مدافع حرم از یک خانواده. چه دل‌هایی داشتند اینها، مگر خدا از هر کسی قربانی قبول می‌کند؟ ♦️نیت زیبای ام البنین نمی‌دانم حضرت ام‌البنین چه دلی داشته است؟ چه نیّت‌هایی کرده؟ آخر نمی‌شود که آدم همین‌جوری یک پسر اینجوری خدا بهش بدهد که همه شهدا به حالش غبطه بخورند. چی‌کار کرده حضرت ام‌البنین با نیّت‌های خودش؟ هر چی شما می‌بینی در عظمت وجود مقدّس اباالفضل العباس، مال نیّت‌های مادر و پدر بزرگوارشان است. ام البنین هی به امام حسین خدمت می‌کرده، هی می‌گفته من یک‌جوری بشود که یک خدمتی بکنم که سیدالشهدا راضی شود. ما امروز می خواهیم بگوییم: ام‌البنین دست مریزاد!اینقدر عباس تو به درد حسین خورد و به درد بخور بود برای حسین که کسی جز خدا نمی تواند این به درد بخوری را حساب کند. ♦️عباس همه چیز کربلای اباعبدالله الحسین بود آقا یک سوال مهم در این روز عزیز دارم؟هر کسی دستش قطع بشود یک دفعه‌ای به این مقامامات عالیه می رسد؟ عزیزان اینکه ضربه به کجای بدن بخورد که تعیین‌کننده نیست. شدت زور و بازو هم که تعیین‌کننده نیست. پس این چه موضوعی است که یک دفعه‌ای اباالفضل العباس را از بقیه این‌قدر ممتاز می‌کند؟ آری نیّت ابالفضل است! ♦️نیت اباالفضل چه بود؟ می‌دانید نیّت اباالفضل العباس چی بوده که به اینجا رسیده؟ نجات همۀ عالم. اصلاً کمتر هم نمی‌خواسته! پیش امام حسین ایستاده بوده و یک هفتاد و دو نفر یار می‌دیده و یک چهار تا خیمه و یک سی هزار تا دشمن، ولی فکرش توی جهان بوده، جهان بشریّت. بزرگ بوده. من اصلاً بعید نمی‌دانم روز عاشورا در فکر فرج بوده. در فکر ظهور بوده. مشکلات کوچک او را درگیر نکرده. ♦️نیت بزرگ اباالفضل حالا یک گوشۀ نیّت‌های اباالفضل العباس را ببین. معلوم است ما شهید هم بشویم به اینجا نمی‌رسیم. خیلی سخت است. کسی این‌قدر روی نیّت‌های خودش کار کرده. تنها کسی که آمد این‌جوری از آقا امام حسین تقاضای میدان کرد اذن میدان گرفت اباالفضل العباس بود. گفت آقا! من دیگر خسته شدم از این . اجازه بده بروم بگیرم. فَقَالَ الْعَبَّاسُ قَدْ ضَاقَ صَدْرِي وَ سَئِمْتُ مِنَ الْحَيَاةِ وَ أُرِيدُ أَنْ أَطْلُبَ ثَأْرِي مِنْ هَؤُلَاءِ الْمُنَافِقِينَ یک گوشۀ دلتان همیشه نیّت نابود کردن «دشمنان دین» باشد. نیت عباس این بود که دشمنان دین را نابود کند، یک ضربۀ محکمی به ایشان بزند. زیارت عاشورا را ببین چقدر لعن دارد. چرا فقط آنجایی که می‌خواهیم سلام بدهیم با همۀ وجود بگوییم؟ می‌دانید نیّت اباالفضل العباس چی بوده که به اینجا رسیده؟ نجات همۀ عالم و این میسر نیست مگر با نفرت از دشمنان دین خدا، این باید جزو نیّت‌های ما باشد. ♦️نیت جهاد داریم یا نه؟ می‌فرماید اگر کسی آرزو نکند که یک روزی دست به شمشیر ببرد دشمنان را قطعه قطعه کند، کسی این آرزو را نکند از دنیا برود، به شعبه‌ای از نفاق رفته. مَن ماتَ و لَم يَغْزُ ، و لَم يُحدِّثْ بهِ نَفسَهُ ، ماتَ على شُعْبَةٍ مِن نِفاقٍ (صحيح مسلم : 3/1517/158) ♦️جهاد امروز ما چیست؟ به فرموده ولی نعمت ما، مقام معظم رهبری:حفظ آمادگی روحی برای دفاع از انقلاب و کشور و نظام جمهوری اسلامی در برابر دشمنان جهاد امروز ماست @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
سفارش امام سجاد(ع) به علم و دانش قسمت دوم در مورد سفارش امام سجاد به علم و دانش است، جون روزهای اول شروع مدارس هست، برای دانش آموزان و دانشجویان عزیز بگویم. در حالات امام سجاد هست «إِذَا جَاءَهُ طَالِبُ عِلْمٍ» کسی که دنبال تحصیل علم بود، «فَقَالَ مَرْحَباً بِوَصِیةِ رَسُولِ اللَّهِ» فرمود: خوش آمدید، پیامبر در مورد شما خیلی سفارش کرده است. بعد فرمود: «ثُمَّ یقُولُ إِنَّ طَالِبَ الْعِلْمِ إِذَا خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ» کسی که دنبال علم و دانش می رود، وقتی از خانه بیرون می رود، «لَمْ یضَعْ رِجْلَهُ عَلَی رَطْبٍ وَ لَا یابِسٍ» پایش را روی جایی نمی گذارد، «إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ إِلَی الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ» هفت زمین برایش تسبیح می گویند. کسی که صبح از خانه بیرون می رود، هرکسی که طالب علم است، پایش را برمی دارد و هرجا بگذارد، هفت زمین برای او ثواب سبحان الله دارد. «وَ لَقَدْ کانَ یعُولُ مِائَةَ أَهْلِ بَیتٍ مِنْ فُقَرَاءِ الْمَدِینَةِ» @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸ سخنان شیرین محمود مهدوی دامغانی در مورد امام حسین(ع) غزلی از حافظ که فقط امام حسین(ع)، مصداق آن است! استاد دامغانی می گوید تنها مصداقی که برای بخشی از غزل دوازدهم حافظ پیدا کرده ، امام حسین(ع) است و آن ابیات این است: ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما/ آبروی خوبی از چاه زَنَخدان شما، عزم دیدار تو دارد جانِ بر لب آمده/ بازگردد یا برآید؟ چیست فرمان شما؟ به گزارش مبلغ حافظ و مولوی دو شاعر سرشناس ایرانی که به خاطر آثار و اشعار عرفانی خود شهرت جهانی هم دارند در لابلای آثار خود به مفاهیم دینی و شخصیتهای مذهبی هم اشارات پیدا و پنهان زیادی دارند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. استاد محمود مهدوی دامغانی قرآن‌پژوه و مترجم قرآن کریم در مصاحبه زیر به نکاتی جذاب در این رابطه اشاره کرده است: استاد دامغانی در گفتگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: امام حسین(ع) که پیش از ولادت خود، از سمت خداوند به شرف شهادت سرافراز شده بودند، اجابت دعا را نیز در زیر قبه خود دارا هستند. در بین غزلیات شمس، این غزل از مولوی که در خصوص افرادی است که به شهادت راستین خداوند نائل شده‌اند، بیشتر مرا به یاد حضرت سیدالشهدا(ع) می‌اندازد که سروده است: باز آمد آن مغنی با چنگ ساز کرده/ دروازه بلا را بر عشق باز کرده بازار یوسفان را از حسن برشکسته/ دکان شکران را یک یک فراز کرده شمشیر در نهاده سرهای سروران را/ و آن گاهشان ز معنی بس سرفراز کرده خود کشته عاشقان را در خونشان نشسته/ و آن گاه بر جنازه هر یک نماز کرده آن حلقه‌های زلفت حلق که راست روزی/ ای ما برون حلقه گردن دراز کرده از بس که نوح عشقت چون نوح نوحه دارد/ کشتی جان ما را دریای راز کرده ای یک ختن شکسته ای صد ختن نموده/ وز نیم غمزه ترکی سیصد طراز کرده بخت ابد نهاده پای تو را به رخ بر / کت بنده کمینم وآنگه تو ناز کرده ای خاک پای نازت سرهای نازنینان/ وز بهر ناز تو حق شکل نیاز کرده ای زرگر حقایق ای شمس حق تبریز/ گاهم چو زر بریده گاهم چو گاز کرده با توجه به کهن‌ترین مطلب در خصوص امام حسین(ع) و امام حسن(ع) که از محمد بن سعد بن منیب در طبقات حدود ۱۲۰ صفحه مطلب نگاشته شده است، رفتارهای انسانی امام حسین(ع) چنان است که هر آدمی را به فکر فرو می‌برد. طی روایت ۲۴۴، از طبقات بیان شده است که روزی امام حسین(ع)، از کنار درویشان عبور می‌کردند که آن‌ها درحال خوردن چاشت بودند، یکی از آنها به امام حسین(ع) می‌گوید: ابی عبدالله(ع) با ما چاشت نمی‌خوری؟ حضرت با آن‌ها همسفره می‌شود و از چاشت آنها نوش جان می‌کند، اما بعد از خوردن چاشت به آنها می‌فرماید: دعوت شما را پذیرفتم آیا شما هم دعوت مرا می‌پذیرید؟ آنها گفتند آری؛ همگان را همراه خود کردند و به خانه خود رفتند و به حضرت رباب(س) فرمودند: هر اندوخته‌ای که داریم، برای آن‌ها فراهم آور. علاوه بر این مورد در روایت ۲۴۵ کتاب طبقات هم بیان شده است که حسین‌ ابن علی(ع) برای حج و دیدار خداوند در مکه به‌ قدری مشتاق بودند که مسیر مکه تا مدینه را که حدود ۴۰۰ کیلومتر است، ۲۵ مرتبه پیاده پیمودند. البته لازم به ذکر است که در برخی از کتب تاریخی دیگر نقل شده است که امام حسین(ع) گاه بخشی از این راه و گاه تمام این راه را در سفرهای خود با پای پیاده می‌رفتند. همچنین در روایتی از قول بانو ام‌السلمه نقل شده است که روزی پیامبر(ص) به من فرمودند که بر جلوی درب خانه بایستم و فردی را پذیرا نشوم، زیرا قرار است که وحی بر پیامبر(ص) نازل شود، در جلوی درب خانه ایستاده بودم که سیدالشهدا(ع) با شیطنت کودکی خود در حال دویدن داخل شدند و به نزد پیامبر(ص) داخل خانه رفتند. بعد از مدتی که گذشت، هیچ یک از این معصومین بیرون نیامدند و من نگران شدم، به داخل خانه رفتم و دیدم که پیامبر(ص) یک مشت خاک قرمز بر دست دارند و از این دست به آن دست می‌کنند و اشک‌های ایشان سرازیر شده است، همچنین امام حسین(ع) هم در آغوش پدربزرگ خود در آرامش خوابیده است. در چنین شرایطی از حضرت رسول(ص) پرسیدم که چه اتفاقی افتاده است؟ حضرت پاسخ دادند: «جبرئیل بر من نازل شد و این خاک را از عراق برای من آورده است و خبر داد، که بعضی از نااهلان امت من این پسرم را به قتل خواهند رساند.» لازم به ذکر است که این روایت تنها از بانو ام‌السلمه بیان نشده و عایشه نیز چنین امری را بیان کرده است. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
دیروز یه خانمه از این تبلیغاتچی‌ها زنگ زد گفت الوگفتم بفرمایید 🙈😂 گفت میخواید صاحب یه ویلا بشید؟ گفتم نه😔 گفت میخواید صاحب یه بنز بشید؟ گفتم نه گفت میخواید صاحب صد میلیون تومن بشید؟ گفتم نه گفت چرا آخه؟ گفتم چون سلام نکردی! 😂😂 اخلاق برا من از هر چیزی مهم تره!😁😁😁😁 به نام خدایی که محمد را برای بشریت به پیامبری برگزید _با سلام و ادب و تبریک اعیاد شعبانیه متعال فرمودند: يا أيُّهَا النَّبِىُّ إنّا أرسَلناكَ شاهِدا و مُبَشِّرا و نَذيرا و داعِيا إلَى اللّه ِ بِإذنِهِ و سِراجا مُنيرا اى پيامبر! ما تو را گواه و نويد دهنده و هشدار دهنده فرستاديم كه به فرمان خدا به سوى او دعوت كنى و چراغى روشنى بخش باشى (احزاب📜، آيه 45 ـ 46✨) ✍اخلاق انسانی آنقدر ارزشمند است که اکرم هدف از بعثت خویش را ارتقاء سطح اخلاق انسانیت معرفی می فرمایند و چند جا می‌فرمایند من برای تکمیل اخلاق و کامل کردن خوبیها مبعوث شده ام! @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: ✅ أقرب العباد إلی الله تعالی أقولهم للحق و إن کان علیه و أعملهم به و إن کان فیه کرهه. ⬅️ نزديك‌ترين بندگان به خداوند متعال، حق‌گوترين آنهاست، هر چند به زيانش باشد و عمل‌كننده‌ترين آنهاست به حق، هر چند برخلاف ميلش باشد. 📚 غررالحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۰۸ ✳️ امیرالمومنین می‌فرمایند: بزرگترین پاداش، پاداش انصاف است (غررالحکم:ج۱، ص۲۱۹) و رسول خدا می‌فرمایند: بزرگترین پاداش برای سخت‌ترین اعمال است (بحار الانوار: ج۶۷، ص۲۳۸) این دو حدیث شریف، مؤيد شدت سختی منصف بودن است! 🔷 بیانات 👈 بسیار تأمل‌برانگیز و خواندنیِ 👉 مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره) در باب انصاف: ⬅️ شرط اینکه انسان منصف باشد، این است که اول از خودش بیرون آید و از خودش آزاد شود. از خود بیرون آمدن این است که انسان همان‌طوری که دیگران را می‌بیند بتواند خود را ببیند. این کار بسیار دشواری است؛ ...قطب‌نما را اگر روی زمین یا تخته‌ای بگذارید، روی جهت اصلی خودش قرار می‌گیرد و راه را به شما نشان می‌دهد؛ اما اگر آهنی به آن نزدیک شود دیگر نمی‌تواند راهنما باشد و منحرف می‌شود. برای ترازوی انسان و عقربه‌ی انصاف او، تعلقات نفسانی مثل آهن است. عقربه‌ی انصافِ انسان وقتی تحت تأثیر تعلقات نفسانی باشد روی خط طبیعی نمی‌ایستد، مگر آن‌که تعلقات نفسانی را از خود دور کند. ترازو زمانی می‌تواند وزن صحیح را نشان دهد که شاهین دو کفه، بی‌طرف و در نصف فاصله قرار گرفته باشد؛ همان‌طور که قاضی باید در نصف فاصله طرفین دعوا بایستد. اگر کسی شاهین ترازو را در ده سانتی‌متری یک کفه و یک متری کفه دیگر قرار دهد، طبیعتاً وزنه‌ی یک کیلوگرمی در این کفه با ده کیلوگرم در کفه‌ی دیگر هم تراز می‌شود؛ چرا که بازوی ترازو ده برابر شده و وزن را ده برابر نشان می‌دهد، کسانی که در قضاوت خود با دیگران در میانه نیستند اگر به کسی یک کیلو احسان کنند، آن را در کفه‌ای که بازوی آن طولانی است می‌گذارند و آن را ده کیلو می‌بینند و اگر به کسی خسارتی وارد کردند آن را در کفه کوتاه بازو قرار می‌دهند و یک‌دهم آنچه هست می‌بینند. ...وقتی که می‌خواهد خدمات مردم به خودش را اندازه بگیرد، آن خدمات را بر آن کفه‌ای که بازویش کوتاه است می‌گذارد و در عوض خدمات خودش را در آن کفه‌ای که بازویش بلند است قرار می‌دهد، از این رو خدمت خودش را ده برابر می‌بیند و ده خدمت دیگران را در حد یک خدمت خودش نمی‌بیند. وقتی که رابطه‌اش با خدا را نیز با آن ترازو اندازه‌گیری کند، اگر کمی در راه خدا بر او فشار وارد شود آن را می‌گذارد در آن کفه‌ی بازوی بلند و آن را صد برابر می‌بیند و این همه نعمت و لطفی را که خدا به او کرده است می‌گذارد در آن کفه بازوی کوتاه و آنها را یک صدم می‌بیند. در این حالت او خودش را طلبکار هم می‌بیند، از همین روست که وقتی بعضی‌ها با هم قهر می‌کنند، دیگر آشتی‌کنان صورت نمی‌گیرد. دو طرفی که می‌خواهند با هم آشتی کنند اول باید ترازوهایشان را اصلاح کنند و حساب‌هایشان را با ترازوهای صحیح بکشند در آن صورت بین آنها اصلاح می‌شود. 1⃣ 🔹 ریشه‌ی سوءظن و اعتراض انسان به خداوند: ⬅️ وقتی انسان نسبت به خدا تخلّف می‌کند آثار آن خلاف در زندگی‌اش ظاهر می‌شود به جای آن‌که خودش را محکوم کند که متخلف بوده است، از خدا گله می‌کند که چرا با من این طور کردی؟ یعنی گله انسان از خدا، به تخلّفش از او بر می‌گردد! اعتراض انسان به خدا بر می‌گردد به انحرافی که از او کرده است؛ یعنی عیب و نقص خودش را به او نسبت می‌دهد و بعد شاکی می‌شود. در واقع انسان با شکایت از خدا، دو کار می‌کند، یک سوء رفتار با خدا دارد و یک حُسن‌ظن و تعلق به خودش دارد. این دو وقتی در هم ضرب شد نتیجه‌اش اعتراض به خدا می‌شود؛ یعنی اعتراض به خدا حاصل جمع دو قضیه است یکی سوء رفتار بنده با حق و دیگری حُسن‌ظن انسان و تعلق انسان به خودش. من وقتی به خودم تعلّق دارم اجازه نمی‌دهم ایرادی به خودم وارد شود. خودم را همیشه مبرا و مُنزّه می‌دانم، ایرادی هست ولی من هم مُنزّه هستم. نتیجه چه می‌شود؟ در رابطه من و خدا بی‌تناسبی‌هایی مشاهده می‌شود که نتیجه سوء عمل من است و از طرفی هم من خودم را مبرا و مُنزّه می‌دانم، پس بر اثر حسن‌ظن به خودم، به خدا سوء‌ظن پیدا می‌کنم؛ یعنی نتیجه غرور و کبر و خوش‌بینی انسان به خودش به اضافه گناهانی که مرتکب شده است، بدبینی انسان به خدا می‌شود. 2⃣ 📚 منابع: 1⃣ تمثیلات اخلاقی، تربیتی (محی الدین حائری شیرازی - دفتر نشر معارف): ج۱، ص۱۹تا۲۱ 2⃣ تعلّق (محی الدین حائری شیرازی - دفتر نشر معارف): ص۲۵و۲۶ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
✍مردی نزد پیامبر(ص) آمده و گفت: در پنهان به گناهانی چهارگانه مبتلا هستم؛ زنا، شرابخواری، سرقت و دروغ. هر کدام را تو بگویی به خاطرت ترک می‌کنم. 💠پیامبر (ص) فرمود: را ترک کن. مرد رفت و هنگامی که قصد زنا کرد با خود گفت: اگر پیامبر (ص) از گناه من پرسید، باید انکار کنم و این نقض عهد من است (یعنی دروغ گفته‌ام) و اگر اقرار به گناه کنم، حدّ بر من جاری می شود. دوباره نیّت دزدی کرد و همین اندیشه را نمود و درباره کارهای دیگر نیز به همین نتیجه رسید. به نزد پیامبر(ص) آمد و گفت: یا رسول‌الله! تو همه راه‌ها را بر من بستی، من همه را ترک نمودم. (1) در چنین موقعیتی حساس است که بینش دینی ما دستور می‌دهد دروغ شوخی و جدی، هر دو باید ترک شود. و دروغ‌های کوچک نیز همچنین.(2) 📚1-میزان الحکمه، جلد 8، صفحه 344 📚2-مضمون روایت، جلد 8، صفحه 345 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880