ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_غیبت
#تعریف_غیبت
🤔 غیبت به چه معناست و چه حرفهایی را غیبت میگویند؟
✍️ منظور از غیبت، این است که عیب پنهان مومن معیّن و معلومی را در غیاب و پشت سرش، نزد دیگری، که این فرد را میشناسد ولی از آن عیب آگاهی ندارد، اظهار کند.
توضیحات بیشتر:
🌱 1. عیب: تعریف کردن و گفتن خوبیها در غیاب فرد هر چند راضى نباشد، غیبت نیست.
🍃 2. پنهان: بیان عیب آشکار و ویژگیهای ظاهری مثل كوتاه و بلندی قد، چاقی و لاغری، كچلی و امثال اینها، غیبت نیست.
🌼 3. مومن: غیبت كردن درباره كافر حرام نیست. (آیه الله مکارم: غیبت کفار غیر حربی جایز نیست.)
🍃 4. شناخت و معلوم بودن : اگر معلوم نباشد منظور چه کسی است و شنونده او را نشناسد غیبت نیست.مثلا بگوید: در شهر با یك نفر بداخلاق روبرو شدم و معلوم نباشد منظور چه کسی است.
🌺 5. معیّن: برخی موارد افراد معلوم هستند ولی صحبت طور بیان میشود که فرد معین نیست و مردد بین افراد است مثلا بگوید یکی از فرزندان دایی ترسو است، این غیبت نیست.
☘️ 6. در غیابش: بیان عیب در حضور فرد، غیبت نیست.
🌻 7. نزد دیگری: تجسّم بدى فرد در ذهن و صحبت در تنهایی با خود (غرزدن)، غیبت نیست.
🌾 8. جهل به عیب: بیان عیبی که شنونده از آن خبر دارد، غیبت نیست.
👌 در غیبت فرقی نمیکند عیبِ پنهان فرد در اندام او باشد یا در نسَب یا خاندانش یا آنکه در عمل کرد و رفتار یا اخلاقش باشد و فرقی در حرام بودن غیبت، بین کنایه و تصریح نیست.
👌غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد: با گفتار، نوشتار، عمل مثل اشاره سر، دست، چشم یا از طریق سیدی، فیلم، پیامک، بلوتوث و ...
#ناراحت_شدن
ناراحت شدن فرد شرط و ملاك غیبت نیست، و بطور كلی غیبت حرام است؛ چه غیبت شونده از بیان عیبش ناراحت بشود یا نشود.
#توهین_و_تمسخر
برخی از موارد بالا گرچه غیب نیست ولی اگر به قصد تحقیر و توهین گفته شود یا باعث اذیّت و آزار و تمسخر کردن شود، جایز نیست.
📚 امام، استفتائات ج2 ص619 س9 و 13؛ آقا رساله آموزشی ج 2 درس 17 تا 20؛ سیستانی، رساله، ج2 م 457 تا 459؛ تبریزی منهاج الصالحین، ج 1، م 29؛ وحید، رساله م 2078 و منهاج الصالحین ج2 م 29؛ مكارم جامع المسائل و انوار الفقاهه كتاب تجارت العاشر- الأعمال المحرّمة التی قد یكتسب بها 14- الغیبة؛ بهجت جامع المسائل، ج2، ص: 467 غیبت مؤمن
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 چرا اوضاع مالی اهل علم خوب نیست؟
🔹 از امام (ع) پرسیدند: چرا #علماء از نظر رزق وضعشان ضعیف است؟ فرمود «أليس العقل رزقاً؟»
🔸 شما دلتان می خواهد بساط عالَم بر ظلم باشد؟ کسی زحمت بکشد و درس بخواند هم عالم بشود و هم از آن طرف رایگان مال گیرش بیاید؟ این نیست که کسی که درس خوانده به او چیز دیگری بدهند! شما #عمر دادی، یک کالا و برلیانی گرفتی که با تو می آید و تو را هم همه جا حفظ میکند. آن بیچاره عمرش را داده #پول گیرش آمده و میگذارد و میرود. چرا «فلک به مردم نادان دهد زمام مراد!»
🔹مبادا اینها طلبه ای را بلرزاند. فرمود اگر خواستی خودت را بسنجی، با بازاری نسنج. خود را با متکاثر نسنج؛ تو "#کوثر داری، کوثر را با کوثر میسنجند؛ کوثر را که با تکاثر نمیسنجند. بله سرمایهدارها بر اساس (ألهاکم التكاثر) باید یکدیگر را با خودشان بسنجند؛ اما کوثر را با کوثر میسنجند. فرمود: اگر حوزه یا دانشگاه خواستند خودشان را بسنجند، باید با #شهداء بسنجند همین. با بازاری نسنجند.
🔸 فرمود آنجا که سخن از توزین و توزیع و ارزیابی است، «توزن دماء الشهداء و مداد العلماء»؛ این کوثرها را با هم می سنجند. آن مرکّب عالم با خون شهید؛ خون این شهید با مرکّب عالم؛ اینها هر دو کوثرند، کوثرها را با هم بسنجید. تازه گفتند در آن کوثر، مداد عالم #افضل است، یا لااقل معادل است.
📚 خطبههای نماز جمعه آیة الله #جوادی آملی (حفظه الله) ۱۳۸۰/۳/۴
#منبرکوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#سنتهای_جمعه (۲) 🔰 از سنتهای مهم روز جمعه: عطر زدن 💠 امام کاظم علیه السلام فرمودند: 💠 تَطَیَّبُ
#سنتهای_جمعه (۳)
🔰 از سنتهای مهم روز جمعه: غسل جمعه
💠 از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند:
💠 مِنْ أَکْیَدِ السُّنَنِ فِیهِ الْغُسْلُ وَ وَقْتُهُ مِنْ بَعْدِ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَی الزَّوَالِ وَ کُلَّمَا قَارَبَ الزَّوَالَ کَانَ أَفْضَلَ فَإِذَا أَرَادَ الْغُسْلَ فَلْیَقُلْ
💠 از مهمترین و مؤکدترین سنتها در روز جمعه، غسل جمعه است.
وقت آن از بعد اذان صبح است تا ظهر، و هرچه به ظهر نزدیکتر باشد فضیلتش بیشتر است.
هروقت خواستی غسل کنی این کلمات را بگو:
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ صلی الله علیه و آله اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنِی مِنَ التَّوَّابِینَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُتَطَهِّرِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ [۱]
✨ امام باقر علیه السلام فرمودند:
✨لَا تَدَعِ الْغُسْلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّهُ سُنَّةٌ
✨ غسل جمعه را ترک نکن چرا که آن سنت است.[۲]
🔹 رسول خدا صلی الله علیه و آله در وصیتش به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
🔹یَا عَلِیُّ عَلَی النَّاسِ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْ سَبْعَةِ أَیَّامٍ الْغُسْلُ فَاغْتَسِلْ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ وَ لَوْ أَنَّکَ تَشْتَرِی الْمَاءَ بِقُوتِ یَوْمِکَ وَ تَطْوِیهِ فَإِنَّهُ لَیْسَ شَیْءٌ مِنَ التَّطَوُّعِ أَعْظَمَ مِنْهُ.
🔹ای علی، در هر هفت روز، یک روز بر مردم غسل لازم است، پس در هر جمعه غسل کن هرچند آب را با قوت روزانه بخری و گرسنه بمانی، که چیزی از مستحبات، بزرگتر از آن نیست.[۳]
🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔸لَا یَتْرُکُ غُسْلَ یَوْمِ الْجُمُعَةِ إِلَّا فَاسِقٌ وَ مَنْ فَاتَهُ غُسْلُ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَلْیَقْضِهِ یَوْمَ السَّبْتِ.
🔸 جز انسان فاسق کسی غسل جمعه را ترک نمیکند!. و هرکس غسل روز جمعه را از دست بدهد، روز شنبه آن را قضا کند.[۴]
✳️ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
✳️ مَنِ اغْتَسَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ مُحِیَتْ ذُنُوبُهُ وَ خَطَایَاهُ
✳️ هر که غسل جمعه کند، گناهان و خطاهایش محو میشوند.[۵]
📚 بحارالانوار ج۸۶ باب ۴
[۱] ص ۳۲۹
[۲] ص۳۵۱
[۳] ص۳۵۲
[۴] ص۳۵۶
[۵] ص۳۵۷
#منبر_کوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
چرا خداوند شیطان را آفرید؟ بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ بسيارى مى پرسند: با اين كه خداوند
چرا خداوند شیطان را مهلت داد؟
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
سئوال ديگرى پيش مى آيد و آن چنين است : بعد از اين كه شيطان خلق شد و نافرمانى خدا را نمود، در مقابل عظمت ، بزرگى و شوكت او تكبر ورزيد، از ميان ملائكه ، بهشت و نعمت هاى آن رانده شد. چرا خداوند به او مهلت داد؟ چرا در خواست او را درباره عمر طولانى و ادامه حيات او پذيرفت ؟ چرا فورا او را نابود نكرد كه اين گونه به جنايت و خيانت خود ادامه دهد و مردم را بيشتر به سوى بدبختى و شقاوت و جهنم و عذاب بكشاند؟
جواب اين كه : جهان جاى آزمون است ، و مى دانيم كه آزمايش جز در برابر دشمنان سرسخت و طوفان ها و بحران هاى خطرناك ، امكان پذير نيست . وجود نامبارك شيطان و حيات و زندگى او به عنوان يك دشمن و نقطه منفى براى تقويت پايه هاى دين باورى و نقاط مثبت ديگر، نه تنها ضرر نداشته و ندارد، بلكه مؤ ثر نيز خواهد بود.
قطع نظر از وجود شيطان ، در وجود خود ما، غريزه هاى ديگرى نيز هست كه انسان در همه زمينه ها، مى آزمايند تا در برابر نيروهاى عقلانى و روحانى قرار گيرد. به اين ترتيب ، در اين ميان روح انسان پروش مى يابد. مهلت شيطان و ادامه حيات او نيز تقويت اين تضاد است ، و تا او نباشد راه راست و مستقيم شناخته نخواهد شد و صفت خوب نيكو سيرتان و بد بدسيرتان مشخص نمى شود.
ديگر اين كه ، اگر به او مهلت داده شد به خاطر آن همه ستايش و بندگى در برابر خداوند متعال بوده و عمر طولانى و مهلت او مكافات و پاداش عبادتهاى او است .
سوم اين كه ، خواسته تا وى بيش تر در عذاب خدا غرق شود، زيرا هر چه عمر او طولانى تر گردد و مهلت بيشتر يابد، گناهش بيشتر خواهد شد. چنان چه خداوند مى فرمايد:
((آنها كه كافر شدند (راه طغيان را پيش گرفتند) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مى دهيم به سود آنها است . ما به آنها مهلت مى دهيم كه بر گناهان خود بيفزايند و عذاب خوار كننده اى براى آنها مى باشد))
از اين مهم تر، هر چند خداوند شيطان را در انجام وسوسه هايش آزاد گذاشته ، ولى انسان را در برابر او بى دفاع نيافريده است . به او نيروى عقل و شعور، و خرد داده كه مى تواند شد محكم و نيرومندى در مقابل وسوسه هاى شيطان بسازد.
يكى ديگر از راههاى دفاعى او، انگيزه پاك و عشق به تكامل است كه به عنوان يك عامل سعادت در نهادش گذارده شده است .
هم چنين ، فرشتگان را كه الهام بخش نيكى ها هستند. به كمك انسان هايى كه مى خواهند از وسوسه هاى شيطانى بر كنار بمانند فرستاده . قرآن مى فرمايد:
((فرشتگان بر آنها نازل مى شوند و براى تقويت روحيه آنان انواع بشارت ها و دل گرمى ها را به آنها الهام مى كنند و مى گويند: نترسيد و غمگين نباشيد، بشارت باد بر شما به آن بهشتى كه به شما وعده داده شده است .
#منبر_کوتاه
#شیطان_شناسی4⃣1⃣
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_غیبت #تعریف_غیبت 🤔 غیبت به چه معناست و چه حرفهایی را غیبت میگویند؟ ✍️ منظور از غیبت، ای
#غیبت_و_خنده
#ادای_دیگران
🤔 درآوردن ادای حركات و رفتار دیگران در جمع به قصد خندیدن، غیبت است؟
✍️ غیبت بیان عیب پنهان است و بیان امور ظاهر و آشکار، مثل ادای حركات و رفتار دیگران غیبت نیست البته اینکار اگر به قصد عیب جویى و تمسخر باشد یا موجب آزار و اهانت شود، شرعاً جایز نیست و اگر اینگونه نباشد اشکال ندارد.
👌درآوردن ادای برخی از افراد نامعین یک صنف مثلا برخی تاکسی داران یا برخی گدایان خیابانی و ... اشکال ندارد.
#تقلید_صدا
🤔 تقلید صدای دیگران، غیبت محسوب میشود؟
✍️ تقلید صدای افراد و لهجههای مناطق مختلف، غیبت نیست، چون این صدا و لهجهی خاص، امر پنهانی نیست علاوه بر اینکه اصلا عیب نیست؛ ازاین رو غیبت نیست.
👌تبصره:
1.🔹 تقلید صدای و لهجههای افراد اگر از روی تمسخر باشد، حرام است و فرقی هم نمیکند که لهجهی عمومی منطقهای را تقلید کند یا شخص خاصی را.
2.🔸تقلید صداى جنس مخالف اگر سبب فساد گردد، جایز نیست.
📚 امام استفتائات ج2 ص619 س10و11 و مكاسب محرمه ج1 ص412؛ آقا رساله آموزشی ج2 درس 17 و اجوبه س1220؛ سیستانی رساله ج2 غیبت؛ مكارم استفتائات ج1 س556 و ج3 س1688، 1725 و1726واحكام ویژه م274؛ بهجت جامع المسائل ج2 ص469 و470؛ تبریزی استفتائات جدید ج2 س1009، 1010، 1034، 2042 و 2043؛ نوری استفتائات ج1 س471؛ فاضل جامع المسائل ج1 س2245؛ وحید، رساله م 2078 و منهاج الصالحین ج2 م29
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#غیبت_و_خنده #ادای_دیگران 🤔 درآوردن ادای حركات و رفتار دیگران در جمع به قصد خندیدن، غیبت است؟ ✍️ غ
#احکام_غیبت
#فرق_غیبت_با_درددل
🤔 فرق بین غیبت كردن و دردل كردن چیست؟ اصلا مگه میشه 😳 بدون درددل کردن زندگی کرد؟!
✍️ ببینید:
غیبت بیان عیب پنهان مومن است اما درددل بیان مشکلات و غم و غصه زندگی پیش دیگران است.
🌱 این دوتا گاهاً با هم جمع میشوند و گاهی هم نه، یعنی بعضی وقتها درددل غیبت هم هست و بعضی وقتها هم نیست.
👌 اگر در درددل کردن عیب پنهانی مومن را بگوید که شنونده او را میشناسد ولی از آن عیب خبر نداشته، غیبت است.
مثلا بگوید دیروز با همسرم بحثم شد 😔و بهم توهین کرد.
🍃 اگر در درددل کردن عیب پنهانی مومن را نگوید یا شنونده نشناسدش غیبت نیست.
چند نمونه از درد دل که غیبت محسوب نمیشود:
1. گفتن مشکلات اقتصادی
2. گفتن بیماریهای خودش (نه افراد خانواده)
3. گفتن مشکلات خانه که مربوط به اشخاص نیست مانند: سرمایش و گرمایش، وجود حیوانات مثل مورچه، سر و صدای اتومبیل و خیابانهای اطراف و ...
4. آرزوها و اهدافی که به آنها نرسید.
5. اشتباهاتی که مرتکب شده مثل انتخاب شغل نامناسب و ...
👌درددل کردن پیش فردی مانند مشاور یا بزرگتر که میتواند مشکل شما را حل کند اگر چه غیبت است اما از باب مشاور جایز است و اشکالی ندارد.
📚 امام، استفتاءات، ج 2، ص 619، س 9 و 13؛ خامنهای، رساله آموزشی، ج 2، درس 17 و 20؛ سیستانی، توضیح المسائل، ج1، م 2264 و 2266 و منهاج الصالحین، ج 1، ص 16، م 29؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س 552؛ بهجت، استفتاءات، گناهان، س 1914؛ تبریزی، استفتاءات جدید، ج 2، س 1010 و منهاج الصالحین، ج 1، ص 11، م 29؛ وحید، توضیح المسائل، م 2078 و منهاج الصالحین، ج2، م 29.
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_غیبت #فرق_غیبت_با_درددل 🤔 فرق بین غیبت كردن و دردل كردن چیست؟ اصلا مگه میشه 😳 بدون درددل ک
#احکام_غیبت
#غیبت_مجاز
#مشورت_با_بزرگتر
🤔 اگر برای حل مشکلات و اختلافات بین من و همسرم با یک بزرگتر مشورت کنم تا از او راهکار بخواهم در صورتی که شوهرم راضی نباشد غیبتش را کردم؟
✍️ اگر برای حل اختلافات باشد جایز است هر چند شوهر راضی نباشد ولی لازم است به مقدار ضرورت اکتفاء کنید و از گفتن عیب هایی که احتیاج به آن نیست خودداری کنید.
👌 مشورت کردن برای حل مشکلات و اختلافات است و نباید این کار باعث اختلافات بیشتر شود بنابراین بهتر است مشورت با فرد خیرخواه و رازدار و به صورت پنهانی صورت گیرد.
📚 امام مكاسب محرمه ج1 ص413؛ خامنهای رساله آموزشی ج2 درس20؛ تبریزی استفتائات جدید ج1 س۱۰۰۲؛ سیستانی رساله ج2 غیبت؛ وحید رساله م۲۰۷۸ مکارم احکام ویژه م ۸ و ۱۰ و استفتائات ج1 س ۵۵۲؛ صافی ۳۰۰ پرسش ج1 س۲۸۶؛ بهجت جامع المسائل ج۲ ص ۴۶۸
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب
یاذلاجلال والااکرام
*چگونگی توفیق امام علی (ع) در فقر زدایی
*امام علی ویرانه ایی تحویل گرفت وآبادکرد*
حضرت با وجود آگاهی کامل از آنچه بر مردمان رفته بود و مشکلات پیشاروی،
زمامداری را پذیرفت تا چنین فاجعه ای گریبان مردم را نگیرد. وباتدبیر درمدیریت واداره جامعه درد وناآرمی مردم ستمدیده راتبدیل به آرامش ورفاه اجتماعی کرد
وی در سخنى دردمندانه درباره اوضاعی که وارث آن شده بود چنين گفته است :
«شما در روزگارى هستيد كه خوبى در آن پشت كرده و همچنان مىرود،
و بدى روى آورده و پيش مىدود؛
و طمع شيطان در تباه كردنِ مردمان بيشتر مىشود. اين روزگارى است كه ساز و برگ شيطان قوىتر گرديده، و فريب نيرنگش فراگير گشته است، و شكارش در دسترس او قرار گرفته است.
گوشه چشمت را به هر سو كه خواهى به مردم بيفكن! آيا جز مستمندى مىبينى كه با فقر دست به گريبان است؛
يا توانگرى كه با نعمتِ خدا در كفران است؟! يا آن كه دستِ بخشش ندارد، و ندادنِ حقِّ خدا را افزونى مال به حساب آرد، يا گردنكشى كه از سخن حق روگردان است،
گويى گوش او از شنيدن پندها گران است؟!»
*رفع فقر در دوران کوتاه حکومت امام علی*
امام على (ع) با وجود مشكلات بسیار در دوران كوتاه حكومت خويش مناطقى را كه تحت اداره داشت به جايى رساند كه خود فرمود :
«از عدالت خود لباس عافیت بر تنتان پوشانیدم.»
همچنین فرمود: «كسى در كوفه نيست كه در رفاه به سر نبرد،
حتّى پايينترين افراد نان گندم مىخورد و سر پناه دارد و از آب شیرین و خوشگوار مىآشامد.»
*نیازها به تناسب زمان تأمین شود*
و البته این ها نیازهای اولیه آن زمان بوده است و درهر دوره ای نیازهای اساسی مردمان به تناسب زمان باید برای همگان در جهت رفاه عمومی تأمین شود.
*امام علی وپیرمرد مستنند نصرانی*
آن حضرت با ديدن صحنهى تكدّى پيرمردى نصرانى چنان برآشفت و عكسالعمل نشان داد كه مشخص است كه تكدّى در حكومت حضرت وجود نداشته و اين صحنه نادر يا استثنايى بوده است: پيرمردى از كار افتاده ديده شد كه دست نياز به سوى مردم دراز كرده بود. اميرمؤمنان (ع) فرمود: «اين چيست؟»
«گفتند: اى اميرمؤمنان، مردى نصرانى است».
اميرمؤمنان (ع) فرمود:
«هنگامى كه جوان و توانا بود از او كار كشيديد و اكنون كه پير و ناتوان شده است رهايش كردهايد!
او را از بيتالمال تأمين كنيد.»
*نباید نیازمندی وفقیری وجود داشته باشد*
آنچه در اينجا مهم است، اين است كه امام با ديدن چنين صحنهاى نپرسيد: «اين شخص كيست و از موافقان ما یا مخالفان و دشمنان ماست یا از هم مسلکان ما یا غیر آنان است ؟»،
بلكه برآشفت و فرياد كرد كه «اين [پديده] چيست؟»
يعنى نبايد فقير و نيازمندى در این سرزمین وجود داشته باشد،
هر که باشد؛ و اين خود بيانگر توفيق شگفت آن حضرت است.
الطوسی، تهذیب الأحکام، ج ۶ ، ص۲۹۳
ابن أبی شیبة، المصنّف فی الأحادیث و الآثار، ج ۸، ص۱۵۷
نهج البلاغه، خطبه ۸۷
نهج البلاغه، خطبه ۱۲۹
*التماس دعا*
#منبر_کوتاه
#انتخاب_های_من
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 شهد آرزو
🔸 تمام #آرزوی_ما این است که امام زمان را ببینیم، این آرزوی همه ماست؛ اما از این بالاتر هم آرزویی هست یا نه؟!
آرزوی از این بالاتر این است که او ما را ببیند و این راه باز است.
🔻 ما باید بدانیم که دو آرزو داریم:
یک آرزو این است که خدمت حضرت برسیم که این آرزوی همه ماست؛
👈 امّا آرزوی برتر آن است که حضرت ما را ببیند!
🔸 این چهارده نفر «کُلُّهُم نورٌ واحدٌ»؛ اگر بیانی را وجود مبارک حضرت امیر فرمود، همان بیان را وجود مبارک حضرت حجت هم دارد.
اگر ما خواستیم ببینیم، منطق حضرت حجت (سلام الله علیه) چیست، اگر فرمایش حضرت امیر (سلام الله علیه) را داشته باشیم، می فهمیم که وجود مبارک #ولی_عصر هم چه چیزی می خواهد بفرماید.
وجود مبارک حضرت امیر فرمود مردانی تربیت میشوند که «أُولَئِكَ شِیعَتُنَا وَ أَحِبَّتُنَا وَ مِنَّا وَ مَعَنَا آهاً شَوْقاً إِلَیهِم».
🔸 این علی است؛ می گوید دلم می خواهد شیعیانم را ببینم! خب این حرف، حرف امام زمان هم است. حضرت آه می کشد، می گوید #ای_کاش_من_شیعیانم_را_می_دیدم، دوستانم را می دیدم! این ممکن است؛
نه بی راهه برویم نه راه کسی را ببندیم؛
این راه باز است!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع طلاب و اساتيد شهرستان آمل
تاریخ: 1395/11/07
#منبر_کوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
-قرار گرفتن در کانون محبت و مهرورزی دیگران، آرمانی شایسته است که با رعایت چند نکته دست یافتنی می شود.
#امام_جواد علیه السلام
انسان به عنوان شگفت انگیزترین آفریده خدای متعال، همواره به دنبال رسیدن به خواسته و آرزوهای برتر است. خداوند حکیم نیز نه تنها قدرت دستیابی به این اهداف را در بشر قرار داده است؛ بلکه قدرت تعیین و تغییر علایق و خواسته ها را نیز به بشر عطا نموده است. از این رو از دیرباز تاکنون یکی از مهم ترین خواسته های بشریت که برای رسیدن به آن دست به دامان اسباب و وسائل گوناگونی نیز شده است، جلب محبت و توجه دیگران است. متأسفانه عده ای در این مسیر به بیراهه رفته اند و به جای تمسک به کلمات گوهربار ائمه معصومین علیهم السلام و دستورالعمل های ناب اسلامی، تمام وقت خود را صرف پیداکردن افرادی کرده اند که با نوشتن دعا و دست نوشته، این هدف را محقق کنند، غافل از این که غالب این افراد سودجو، شیاد و کذاب هستند. بنابراین بهترین راهکار برای رسیدن به این خواسته ی درونی، جست و جو در منابع روایی و فرمایشات ارزشمند بزرگان دینی است.
فرمول جلب محبت دیگران از منظر امام جواد علیه السلام
امام محمدتقی علیه السلام به عنوان جوان ترین امام؛ با بیانی شیوا و دلنشین با ارائه فرمولی الهی، یکی از مهم ترین دغدغه های جوانان امروزی را پاسخ داده اند. ایشان می فرمایند: «ثَلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْب سَلیم؛ [1] سه خصلت باعث جلب محبّت می شود: انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشکلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات.»
1) انصاف در معاشرت با مردم:
نگاهی گذرا به تعریف انصاف، نشان می دهد که چرا این صفت اجتماعی باعث جلب محبت و توجه دیگران می شود. انصاف از گذشت و احترام به دیگران ناشی میشود، شخص مُنصِف كسی است كه برای دیگران حقوق عادلانه قائل است. امام جواد علیه السلام با نگاهی هوشمندانه و ظریف به این مسئله، شاه کلید جلب محبت اطرافیان را در رعایت حقوق و احترام به مبانی دیگران دانسته و برقراری عدالت در برخورد با مردم و اطرافیان را به عنوان رمز موفقیت این مسیر معرفی نموده اند.
2)همدردی و مواسات با مردم در مشکلات:
حس همدردی و همدلی با مردم یکی از زیباترین نشانه های انسانیت در بشر است. نوع نگرش ما به زندگی و همنوعان در این مسیر بسیار تعیین کننده است. باید به درون خود مراجعه کنیم و ببینیم که علاقمندیم قیمتی زندگی کنیم یا به هر قیمتی زنده بمانیم؟ اسلام، دین مواسات و همدلی مؤمنانه است. کسی که خود را مقید به این آموزه بداند می بایست خود را بدون هیچ منت و چشمداشتی، در درد و نداری همنوع، شریک کند تا خود را با انسانیت محک بزند. حال مردم را خوب کند تا حالش خوب شود «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ؛ [2] اگر نیکی و احسان کردید به خود کردهاید.»جالب این جاست که در فرهنگ سرمایه داری که غرب برای مردم خود به ارمغان آورده است و عده ای نیز با گوش و چشمان بسته هنوز هم دم از تمدن غرب می زنند، هر کس صرفاً برای زنده ماندن خود تلاش می کند تا به هر قیمتی زندگی کند. تفاوت این دو آموزه و فرهنگ در قضیه کرونا به وضوح نمایان شد. در ایران اسلامی طرح مواسات وهمدلی برگزار می شود تا معیشتشان را با هم تقسیم کنند اما در غرب، با هجوم به فروشگاه ها و مواد غذایی، چهره واقعی فرهنگ مادیگرای خود را به جهانیان نشان دادند.
3) همراه و همدم شدن با معنویات:
جامعه نیازمند یک شعور معنوی و وجدان اخلاقی است تا برکات آن شامل همه مردم شود. معنویّت و اخلاق، جهتدهندهی همهی حرکت ها و فعّالیّت های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است. بودن آن ها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم میآفریند.[3] قدم گذاشتن در وادی معنویت علاوه بر جلب محبت خالق و مخلوق، ثمرات دل انگیزی به دنبال دارد. انسانی که سرشار از معنویت است، پشتوانه ای قوی دارد که می تواند در همهی میدان های زندگی، با اراده ای راسخ در مقابل مشکلات پیش برود؛ بنبست ها را باز کند و کارهای بزرگ انجام دهد. اگر مردم همه چیز داشته باشند، اما انگیزه درونی و معنوی نداشته باشند، نمی توانند از استعداد و توانایی های خود درست بهره برده و زمینه رشد و پیشرفت را برای خود فراهم کنند.
امید است با بهره مندی از نکات گوهربار امام جواد علیه السلام، زمینه را برای خدمت به مردم و جلب محبت آنان فراهم کرده و از این طریق محبت جاودان الهی را به دست آوریم؛ ان شاءالله.
[1] کشف الغمّه، ج2، ص349
[2] سوره اسراء، آیه7
[3] بیانیه گام دوم انقلاب.
#منبر_کوتاه
#اهل_بیت
#مدارس
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
#امام_جواد علیه السلام
توکل هوشمندانه بر خدا
امام جواد علیه السلام فرمودند: «كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ كَافِلُه؟؛ چگونه ضایع و تلف میشود کسی که خداوند متعال عهده دار اداره امورش است؟» وقتی بدانیم که آن مهربانترین مهربانان که همه کارها با اذن او انجام می شود، ما را فراموش نکرده بلکه کفالت مارا بعهده گرفته است، خیالمان راحت می شود. کلام امام جواد علیه السلام، کلامی بسیار دل نشین و روح افزاست که دل ما را به خدا و کفیل بودنش قوی و شاد می کند.
این کلام زیبا، آدمی را به یاد آیه شریفه قرآن می اندازد که فرمود: «أَ لَيْسَ اللَّهُ بِكافٍ عَبْدَه؟؛ آیا خداوند، برای بنده اش بس نیست؟» همان خدایی که در سوره مبارکه مزمل می فرماید: «رَّبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلًا؛ اوست پروردگار مشرق و مغرب که معبودی جز او نیست، پس او را وکیل و تکیه گاه خود انتخاب کن.»
اگر یک پدرِبزرگوار، مهربان، ثروتمند و قدرتمند به فرزندش بگوید من کفیل و وکیل تو هستم، آیا دیگر، غم و نگرانی برای آن فرزند باقی می ماند؟ قرآن کریم می فرماید: «و هر که بر خدا توکل کند و امور خود را به او وا گذارد، پس خدا برای او بس است.»واقعا چه کسی جز خداوند متعال ما را از نیستی، به سرای وجود و هستی آورد؟ در دل مادر، استخوان و چشم و گوش و قلب و مغز و بی نهایت نعمت به ما مرحمت فرمود و تا به حال از همه مشکلات و خطرات، نجاتمان داده است؟
اگر قبول کنیم که خدا کفیل و وکیلِ ماست، غم و غصه ها ، نگرانی ها و افسردگیها تبدیل به آرامش ، رضایت و خرسندی می شود.
زهرش همه شربت شد
قهرش همه رحمت شد
عالَم ، شکرستان شد
حتی سختی های زندگی هم که بدون دخالتِ ما به ما رسیده مانند دارویی است که مادر از سر محبت و خیرخواهی به فرزندش می دهد. ولی اگر بنده ای، به خدا و مهربانی و کفالتش، اعتماد نکند چه خواهد شد؟ امام جواد علیه السلام در این باره فرمودند: «و مَنِ انْقَطَعَ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْه؛ و کسی که خود را از خدا برید و به دیگری چسبانید خداوند، او را به آن دیگری واگذارد.» و چون غیر خدا، کوچک و ضعیف و نیازمند است اگر! به کسی کمکی کند در حد ضعف و محدودیتش می تواند کمک دهد و در بسیاری از موارد به خاطر کمک کوچکش زیر منت او خوار و ذلیل می شود.
نه مشکلی برایش بزرگ است و نه زمانی برایش تنگ
خداوند کریم، نه مشکلی برایش بزرگ و سخت است و نه زمانی در پیش او تنگ و از دست رفته است؛ در موقعی که نمرود، حضرت ابراهیم علیه السلام را داخل منجنیق گذاشت و می خواست به طرف کوه آتش پرتاب کند؛ فرشتگان آسمان ها از خدا درخواست نجات ابراهيم ـ عليه السلام ـ را نمودند، همه موجودات ناليدند. جبرئيل به خدا عرض كرد: «خدايا! خليل و دوستِ تو، ابراهيم بنده تو است و در سراسر زمين كسي جز او تو را نميپرستد، دشمن بر او چيره شده و ميخواهد او را با آتش بسوزاند». خداوند به جبرئيل خطاب كرد: « ...کسی نگران است كه مانند تو، ترسِ از دست رفتن فرصت را داشته باشد، ابراهيم بنده من است، اگر خواسته باشم او را حفظ ميكنم، اگر دعا كند دعايش را مستجاب مينمايم». ابراهيم در ميان منجنيق، لحظه اي قبل از پرتاب، خدا را خواند.و چنان اعتماد و توکلی به پروردگارش داشت که حتی وقتی از منجنیق به سوی آتش پرتاب شد و جبرییل در میان زمین و آسمان نزد ابراهيم آمد و گفت: «يا اِبْراهِيمُ اَلَكَ حاجَةٌ؟» «آيا نيازی داري؟» ابراهيم گفت: «اَمّا اِلَيْكَ فَلا، به تو نيازي ندارم ولي به پروردگار جهان نياز دارم.»
و خداوند در همين لحظه که همه مردم کارِ ابراهیم را تمام شده می دانستند، گوشه ای از قدرتش را نشان داد و آتش را نه اینکه خاموش کند بلکه تبدیل به گلستان فرمود؛ دیدن این نصرت و قدرت الهی این قدر عظمت داشت که حتی نمرود در این لحظه گفت: «اگر بنا است كسي براي خود، خدايي انتخاب كند، سزاوار است كه خداي ابراهيم را انتخاب نمايد.»
توکل به خداوند، یعنی اگر همه دنیا مقابل انسان باشند و بخواهند ضرر بزنند، از راه حق بر نگردد و در همه مشکلات، فقط و فقط به خدای قدرتمند مهربان تکیه کند و بداند که خداوند نه تنها می تواند همه مشکلاتش را در کمتر از چشم بر هم زدنی برطرف کند بلکه آنها را به آسانی و خوشی تبدیل می فرماید. پس هرگز دست و دل خود را به سوی غیر خدا دراز نمی کند، در این صورت، خداوند هم نخواهد گذاشت که بنده اش ضایع و تلف شود و دنیا و آخرتش را گلستان می کند. همانگونه که در قرآن کریم وعده داده است و هیچ موقع بر خلافِ آن، عمل نمی کند.
به جان دوست که غم پرده شما ندَرَد
گر اعتماد بر الطاف کارساز کنید
#منبر_کوتاه
#مدارس
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880