💠 شهد آرزو
🔸 تمام #آرزوی_ما این است که امام زمان را ببینیم، این آرزوی همه ماست؛ اما از این بالاتر هم آرزویی هست یا نه؟!
آرزوی از این بالاتر این است که او ما را ببیند و این راه باز است.
🔻 ما باید بدانیم که دو آرزو داریم:
یک آرزو این است که خدمت حضرت برسیم که این آرزوی همه ماست؛
👈 امّا آرزوی برتر آن است که حضرت ما را ببیند!
🔸 این چهارده نفر «کُلُّهُم نورٌ واحدٌ»؛ اگر بیانی را وجود مبارک حضرت امیر فرمود، همان بیان را وجود مبارک حضرت حجت هم دارد.
اگر ما خواستیم ببینیم، منطق حضرت حجت (سلام الله علیه) چیست، اگر فرمایش حضرت امیر (سلام الله علیه) را داشته باشیم، می فهمیم که وجود مبارک #ولی_عصر هم چه چیزی می خواهد بفرماید.
وجود مبارک حضرت امیر فرمود مردانی تربیت میشوند که «أُولَئِكَ شِیعَتُنَا وَ أَحِبَّتُنَا وَ مِنَّا وَ مَعَنَا آهاً شَوْقاً إِلَیهِم».
🔸 این علی است؛ می گوید دلم می خواهد شیعیانم را ببینم! خب این حرف، حرف امام زمان هم است. حضرت آه می کشد، می گوید #ای_کاش_من_شیعیانم_را_می_دیدم، دوستانم را می دیدم! این ممکن است؛
نه بی راهه برویم نه راه کسی را ببندیم؛
این راه باز است!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع طلاب و اساتيد شهرستان آمل
تاریخ: 1395/11/07
#منبر_کوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
-قرار گرفتن در کانون محبت و مهرورزی دیگران، آرمانی شایسته است که با رعایت چند نکته دست یافتنی می شود.
#امام_جواد علیه السلام
انسان به عنوان شگفت انگیزترین آفریده خدای متعال، همواره به دنبال رسیدن به خواسته و آرزوهای برتر است. خداوند حکیم نیز نه تنها قدرت دستیابی به این اهداف را در بشر قرار داده است؛ بلکه قدرت تعیین و تغییر علایق و خواسته ها را نیز به بشر عطا نموده است. از این رو از دیرباز تاکنون یکی از مهم ترین خواسته های بشریت که برای رسیدن به آن دست به دامان اسباب و وسائل گوناگونی نیز شده است، جلب محبت و توجه دیگران است. متأسفانه عده ای در این مسیر به بیراهه رفته اند و به جای تمسک به کلمات گوهربار ائمه معصومین علیهم السلام و دستورالعمل های ناب اسلامی، تمام وقت خود را صرف پیداکردن افرادی کرده اند که با نوشتن دعا و دست نوشته، این هدف را محقق کنند، غافل از این که غالب این افراد سودجو، شیاد و کذاب هستند. بنابراین بهترین راهکار برای رسیدن به این خواسته ی درونی، جست و جو در منابع روایی و فرمایشات ارزشمند بزرگان دینی است.
فرمول جلب محبت دیگران از منظر امام جواد علیه السلام
امام محمدتقی علیه السلام به عنوان جوان ترین امام؛ با بیانی شیوا و دلنشین با ارائه فرمولی الهی، یکی از مهم ترین دغدغه های جوانان امروزی را پاسخ داده اند. ایشان می فرمایند: «ثَلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْب سَلیم؛ [1] سه خصلت باعث جلب محبّت می شود: انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشکلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات.»
1) انصاف در معاشرت با مردم:
نگاهی گذرا به تعریف انصاف، نشان می دهد که چرا این صفت اجتماعی باعث جلب محبت و توجه دیگران می شود. انصاف از گذشت و احترام به دیگران ناشی میشود، شخص مُنصِف كسی است كه برای دیگران حقوق عادلانه قائل است. امام جواد علیه السلام با نگاهی هوشمندانه و ظریف به این مسئله، شاه کلید جلب محبت اطرافیان را در رعایت حقوق و احترام به مبانی دیگران دانسته و برقراری عدالت در برخورد با مردم و اطرافیان را به عنوان رمز موفقیت این مسیر معرفی نموده اند.
2)همدردی و مواسات با مردم در مشکلات:
حس همدردی و همدلی با مردم یکی از زیباترین نشانه های انسانیت در بشر است. نوع نگرش ما به زندگی و همنوعان در این مسیر بسیار تعیین کننده است. باید به درون خود مراجعه کنیم و ببینیم که علاقمندیم قیمتی زندگی کنیم یا به هر قیمتی زنده بمانیم؟ اسلام، دین مواسات و همدلی مؤمنانه است. کسی که خود را مقید به این آموزه بداند می بایست خود را بدون هیچ منت و چشمداشتی، در درد و نداری همنوع، شریک کند تا خود را با انسانیت محک بزند. حال مردم را خوب کند تا حالش خوب شود «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ؛ [2] اگر نیکی و احسان کردید به خود کردهاید.»جالب این جاست که در فرهنگ سرمایه داری که غرب برای مردم خود به ارمغان آورده است و عده ای نیز با گوش و چشمان بسته هنوز هم دم از تمدن غرب می زنند، هر کس صرفاً برای زنده ماندن خود تلاش می کند تا به هر قیمتی زندگی کند. تفاوت این دو آموزه و فرهنگ در قضیه کرونا به وضوح نمایان شد. در ایران اسلامی طرح مواسات وهمدلی برگزار می شود تا معیشتشان را با هم تقسیم کنند اما در غرب، با هجوم به فروشگاه ها و مواد غذایی، چهره واقعی فرهنگ مادیگرای خود را به جهانیان نشان دادند.
3) همراه و همدم شدن با معنویات:
جامعه نیازمند یک شعور معنوی و وجدان اخلاقی است تا برکات آن شامل همه مردم شود. معنویّت و اخلاق، جهتدهندهی همهی حرکت ها و فعّالیّت های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است. بودن آن ها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم میآفریند.[3] قدم گذاشتن در وادی معنویت علاوه بر جلب محبت خالق و مخلوق، ثمرات دل انگیزی به دنبال دارد. انسانی که سرشار از معنویت است، پشتوانه ای قوی دارد که می تواند در همهی میدان های زندگی، با اراده ای راسخ در مقابل مشکلات پیش برود؛ بنبست ها را باز کند و کارهای بزرگ انجام دهد. اگر مردم همه چیز داشته باشند، اما انگیزه درونی و معنوی نداشته باشند، نمی توانند از استعداد و توانایی های خود درست بهره برده و زمینه رشد و پیشرفت را برای خود فراهم کنند.
امید است با بهره مندی از نکات گوهربار امام جواد علیه السلام، زمینه را برای خدمت به مردم و جلب محبت آنان فراهم کرده و از این طریق محبت جاودان الهی را به دست آوریم؛ ان شاءالله.
[1] کشف الغمّه، ج2، ص349
[2] سوره اسراء، آیه7
[3] بیانیه گام دوم انقلاب.
#منبر_کوتاه
#اهل_بیت
#مدارس
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
#امام_جواد علیه السلام
توکل هوشمندانه بر خدا
امام جواد علیه السلام فرمودند: «كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللَّهُ كَافِلُه؟؛ چگونه ضایع و تلف میشود کسی که خداوند متعال عهده دار اداره امورش است؟» وقتی بدانیم که آن مهربانترین مهربانان که همه کارها با اذن او انجام می شود، ما را فراموش نکرده بلکه کفالت مارا بعهده گرفته است، خیالمان راحت می شود. کلام امام جواد علیه السلام، کلامی بسیار دل نشین و روح افزاست که دل ما را به خدا و کفیل بودنش قوی و شاد می کند.
این کلام زیبا، آدمی را به یاد آیه شریفه قرآن می اندازد که فرمود: «أَ لَيْسَ اللَّهُ بِكافٍ عَبْدَه؟؛ آیا خداوند، برای بنده اش بس نیست؟» همان خدایی که در سوره مبارکه مزمل می فرماید: «رَّبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلًا؛ اوست پروردگار مشرق و مغرب که معبودی جز او نیست، پس او را وکیل و تکیه گاه خود انتخاب کن.»
اگر یک پدرِبزرگوار، مهربان، ثروتمند و قدرتمند به فرزندش بگوید من کفیل و وکیل تو هستم، آیا دیگر، غم و نگرانی برای آن فرزند باقی می ماند؟ قرآن کریم می فرماید: «و هر که بر خدا توکل کند و امور خود را به او وا گذارد، پس خدا برای او بس است.»واقعا چه کسی جز خداوند متعال ما را از نیستی، به سرای وجود و هستی آورد؟ در دل مادر، استخوان و چشم و گوش و قلب و مغز و بی نهایت نعمت به ما مرحمت فرمود و تا به حال از همه مشکلات و خطرات، نجاتمان داده است؟
اگر قبول کنیم که خدا کفیل و وکیلِ ماست، غم و غصه ها ، نگرانی ها و افسردگیها تبدیل به آرامش ، رضایت و خرسندی می شود.
زهرش همه شربت شد
قهرش همه رحمت شد
عالَم ، شکرستان شد
حتی سختی های زندگی هم که بدون دخالتِ ما به ما رسیده مانند دارویی است که مادر از سر محبت و خیرخواهی به فرزندش می دهد. ولی اگر بنده ای، به خدا و مهربانی و کفالتش، اعتماد نکند چه خواهد شد؟ امام جواد علیه السلام در این باره فرمودند: «و مَنِ انْقَطَعَ إِلَى غَيْرِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْه؛ و کسی که خود را از خدا برید و به دیگری چسبانید خداوند، او را به آن دیگری واگذارد.» و چون غیر خدا، کوچک و ضعیف و نیازمند است اگر! به کسی کمکی کند در حد ضعف و محدودیتش می تواند کمک دهد و در بسیاری از موارد به خاطر کمک کوچکش زیر منت او خوار و ذلیل می شود.
نه مشکلی برایش بزرگ است و نه زمانی برایش تنگ
خداوند کریم، نه مشکلی برایش بزرگ و سخت است و نه زمانی در پیش او تنگ و از دست رفته است؛ در موقعی که نمرود، حضرت ابراهیم علیه السلام را داخل منجنیق گذاشت و می خواست به طرف کوه آتش پرتاب کند؛ فرشتگان آسمان ها از خدا درخواست نجات ابراهيم ـ عليه السلام ـ را نمودند، همه موجودات ناليدند. جبرئيل به خدا عرض كرد: «خدايا! خليل و دوستِ تو، ابراهيم بنده تو است و در سراسر زمين كسي جز او تو را نميپرستد، دشمن بر او چيره شده و ميخواهد او را با آتش بسوزاند». خداوند به جبرئيل خطاب كرد: « ...کسی نگران است كه مانند تو، ترسِ از دست رفتن فرصت را داشته باشد، ابراهيم بنده من است، اگر خواسته باشم او را حفظ ميكنم، اگر دعا كند دعايش را مستجاب مينمايم». ابراهيم در ميان منجنيق، لحظه اي قبل از پرتاب، خدا را خواند.و چنان اعتماد و توکلی به پروردگارش داشت که حتی وقتی از منجنیق به سوی آتش پرتاب شد و جبرییل در میان زمین و آسمان نزد ابراهيم آمد و گفت: «يا اِبْراهِيمُ اَلَكَ حاجَةٌ؟» «آيا نيازی داري؟» ابراهيم گفت: «اَمّا اِلَيْكَ فَلا، به تو نيازي ندارم ولي به پروردگار جهان نياز دارم.»
و خداوند در همين لحظه که همه مردم کارِ ابراهیم را تمام شده می دانستند، گوشه ای از قدرتش را نشان داد و آتش را نه اینکه خاموش کند بلکه تبدیل به گلستان فرمود؛ دیدن این نصرت و قدرت الهی این قدر عظمت داشت که حتی نمرود در این لحظه گفت: «اگر بنا است كسي براي خود، خدايي انتخاب كند، سزاوار است كه خداي ابراهيم را انتخاب نمايد.»
توکل به خداوند، یعنی اگر همه دنیا مقابل انسان باشند و بخواهند ضرر بزنند، از راه حق بر نگردد و در همه مشکلات، فقط و فقط به خدای قدرتمند مهربان تکیه کند و بداند که خداوند نه تنها می تواند همه مشکلاتش را در کمتر از چشم بر هم زدنی برطرف کند بلکه آنها را به آسانی و خوشی تبدیل می فرماید. پس هرگز دست و دل خود را به سوی غیر خدا دراز نمی کند، در این صورت، خداوند هم نخواهد گذاشت که بنده اش ضایع و تلف شود و دنیا و آخرتش را گلستان می کند. همانگونه که در قرآن کریم وعده داده است و هیچ موقع بر خلافِ آن، عمل نمی کند.
به جان دوست که غم پرده شما ندَرَد
گر اعتماد بر الطاف کارساز کنید
#منبر_کوتاه
#مدارس
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب یاذلاجلال والااکرام *چگونگی توفیق امام عل
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق شناخت ودرس گرفتن زمامداران ودولتمردان از شیوه مدیریت امام علی علیه السلام
*مدیریت عالمانه وراهبردی امام علی (ع) در فقر زدایی ازجامعه*
*برابری ودادگری ورعایت حقوق انسانی*
نام اميرمؤمنان على (ع) و ياد حكومت كوتاه آن حضرت،
چنان با آزادى و برابرى و دادگرى و حقوق انسانى عجين شده است كه نمىتوان آزادى را تصور نمود و رفتار آزادىخواهانهى امام على (ع) را تصور ننمود؛ نمىتوان از برابرى سخن گفت و تلاش امام در تحقق برابرى انسانها را ياد نكرد؛ نمىتوان به دادگرى اهتمام ورزيد و الگوى تمام عيار دادگرى در حكومت على (ع) را پيش روى نديد؛ نمىتوان به حقوق انسانى پرداخت و والاترين جلوهى حقوق انسانى را در حكومت امام على (ع) بر قلّهى انسانيت ناديده گرفت.
*برنامه ریزی عدالت محور*
حکومت امیرمؤمنان علی (ع) حکومتی کوتاه به مدت چهار سال و نه ماه بود و هر چند كه امکان نشد حضرت آنچه را مىخواست در جامعهى خويش تحقق بخشد،
ولی درهمین مدت کوتاه با وجود موانع و مشکلات بسیار،
بر اساس برنامه ای عدالت محور، به معنای واقعی آن، به
موفقیت هایی دست یافت که مایه شگفتی است.
*آزادی درتمام وجوه واخلاق به تمامدمعنا*
عدالت در آموزه ها و عملکرد امام علی (ع) ملازماتی دارد که عبارتند از: آزادی، اخلاق، حقوق و قانون.
آزادی در تمام وجوه آن، اخلاق به تمام معنا، پاسداشت حقوق درباره همه کس و همه چیز،
و قانون برای همگان. دشمنان وی تا توانسته اند حقایق زندگی و راه و رسم سراسر عدالت و رحمت امام علی (ع) را دگرگون جلوه داده و در کتابها وارد کرده و بر سر زبانها جاری نموده اند.
گروهی نیز از سر نادانی یا به منظور توجیه ناکارآمدی ها، ستمها و تباه گری های عیان شده و عیان نشده خویش درحکومت،
تلاش کرده اند تا حسن تدبیر و زیبایی های رفتار وی و عملکرد موفق او در اداره حکومت در شرایط بسیار دشوار آن دوران را نادیده بگیرند یا تحریف نمایند و وارونه نشان دهند.
*مدیریت ناکارآمد*
*کلید فقروناداری*
از دید امیرمؤمنان علی (ع)
«بی تدبيری و مدیریت ناکارآمد و نادرست كليد فقر و نادارى است.» وزمینه ایی است برای فساداجتماعی وازهم کسستگی نظام خانود وجامعه افسرده وبیمار
*مدیریت کارآمدامام علی*
آن چه امام علی (ع) در مدیریت کارآمد خویش بدان عمل کرده و نیز آن را آموزش داده این است که هر کس توانایی کار کردن دارد و کار می کند و یا بازنشسته شده و کار نمی کند و نیز همه نیازمندان، مستمندان، بیماران، زمین گیران،
ازپا افتادگان، در راه ماندگان، بی سرپرستان، بد سرپستان و مانند آنان باید به تمامی و فراخی و با حفظ کرامت انسانی،
از هر نظر تأمین باشند چنان که در عهد نامه مالک اشتر
و دیگر آموزه های خویش بر آن تصریح نموده و سخت تأکید کرده است؛
آن هم بر مبنای عدالتی که همه کس و همه چیز را در جای خود قرار می دهد و هر دارای حقی را به حقش می رساند.
*عدالت هدف اساسی حکومت*
اميرمومنان على (ع) عدالت را هدف اساسى حكومت مىديد، و والاترين ارزش را در جامعه برپايى عدالت مىدانست، و هر برنامهاى را با جهتگيرى عدالتخواهانه مىخواست. امام (ع) عدالت اجتماعى و عدالت اقتصادى را برتر از هر خدمت اجتماعى و دستگيرى اقتصادى مىدانست
و معتقد بود كه خدمات اجتماعى و دستگيرىهاى اقتصادى ناشى از وجود ستم اجتماعى و ظلم اقتصادى است و اگر عدالت همه جانبه برپا شود،
نيازى بدين امور نيست و چنين خدماتى بايد در جهت تحقّق عدالت فراگير صورت يابد و هدف بودن عدالت در حكومت به فراموشى سپرده نگردد و به خدمات اجتماعى و دستگيري هاى اقتصادى بسنده نشود.
*عدالت برتراست يا بخشش*
شخصى نزد امام على (ع) آمد و از آن حضرت پرسيد: «كداميك برتر است،
عدالت يا بخشش؟»
امام (ع) ديدگاه دادگرانه و عدالتخواهانه خود را چنين بيان داشت :
«عدالت كارها را در جاى خود قرار مىدهد، و بخشش آنها را از مسيرشان خارج مىسازد. عدالت تدبير كنندهاى است به سود همگان،
و بخشش به سود خاصگان.
بنابراين عدالت شريفتر و برتر است.»
*مدیریت عدالت محور*
هر نوع نابسامانى نشانى از بىعدالتى است
و اگر عدالت هدف حكومت قرار گيرد و لوازم تحقّق آن فراهم آيد،
جامعه و امور سامان مىيابد
و همگان لباس عافيت و سلامت و كرامت به تن مىنمايند.
به واقع در مدیریتی عدالت محور،
کارآمد و به دور از ستم و تباهگری این امر در مدتی نه چندان دراز شدنی است که امیرمؤمنان علی (ع) در بدترین شرایط حکمرانی کرد و آن را تا حد ممکن محقق نمود؛
نهج البلاغه، نامه ۶۲
نهج البلاغه، حکمت ۴۳۷ غررالحکم، ج ۴،ص ۱۳۲
نهج البلاغه، نامه ۵۳
#منبر_کوتاه
#انتخاب_های_من
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 زمان نیت اعتکاف
💬 سؤال:
زمان نیت اعتکاف چه وقت است، آیا میتوان اول شب نیت کرد؟
✅ پاسخ:
وقت نیت اعتکاف، طلوع فجر روز اول است و میتوان در ابتدای شب یا در طول شب نیت کرد و از همان زمان اعتکاف را شروع کرد، بلکه احتیاط مستحب آن است که شب اول داخل اعتکاف شود و از اول شب نیت شود.
🔹نيت آن اينگونه است «از اكنون تا مغرب شرعى روز سوم معتكف مى شوم قربه الى اللّه» و اگر نذر يا نيابت داشت، وفاى به نذر و يا نيابت را نيز اضافه می كند.
📚 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۹۸۹.
#احکام
#اعتکاف
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
دین اسلام در ابتدا نهال نوپایی بود که با تلاش پیامبراکرم صلی الله علیه وآله به درخت تنومندی تبدیل شد. در این مسیر پرفراز و نشیب تنها یار و یاور همیشگی رسول خدا صلی الله علیه و آله، علی بن ابیطالب علیه السلام بود. شخصی که پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله درباره ایشان می فرمایند: «أنا وعلیٌّ مِن شَجَرةٍ واحدةٍ وَالنّاسُ مِن أشجارٍ شَتّی؛ [2] ریشه من و علی از یک درخت است، و دیگر مردم از درختان گوناگون هستند.»
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در مکان ها و زمان های مختلف با معرفی امام علی علیه السلام به مردم، زمینه جانشینی ایشان را فراهم کرده و جایگاه رفیع ایشان را مشخص کردند. اما متاسفانه علی رغم تاکیدات فراوان رسول خدا صلی الله علیه وآله، این جایگاه به نااهلان رسید.
بیان جایگاه و مقام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام
خلافت و جانشینی رسول خدا صلی الله علیه وآله یکی از مباحث مهم و تاثیرگذار در جامعه اسلامی است. این مسئله از دیرباز تا کنون مورد خدشه و مناقشه عده ای قرار گرفته و سعی بر این شده تا این مسئله حیاتی کمرنگ جلوه کند. در این نوشته برآنیم تا با بیان نکاتی، عقل و منطق خدادادی خود را قاضی کرده و در نهایت حق را به حق دار بدهیم.
بهترین روش برای اقناع مخاطب استفاده از مطالبی است که مورد قبول او می باشد. همه مسلمانان بر این مطلب اتفاق نظر دارند که برترین شخصیت این عالم از همه جهات پیامبرخدا صلی الله علیه وآله است و ایشان نیز به حکم قرآن هیچ گاه از روی هوا و هوس سخن نمی گوید.[3] بنابراین با تمسک به سخنان ایشان، مطالب را مطرح می کنیم.
امام علی علیه السلام در نگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله
وقتی روایات رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله درباره ی امام علی علیه السلام را مورد بررسی قرار می دهیم به نکات اعجاب آوری می رسیم که شاید بتوان آن نکات را در یک جمله خلاصه کرد؛ آن چه خوبان همه دارند، تو یک جا داری. در هر زمینه ای که وارد می شویم علی بن ابیطالب علیه السلام در رأس آن ها قرار دارد. در علم، شجاعت، سخاوت، قدرت، ایثار، تقوا و ... .
1)علم: در جامعه امروزی یکی از ملاک های برتر بودن یک فرد نسبت به دیگران میزان علم و دانش اوست. بیانات رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره علم امام علی علیه السلام حیرت انگیز است. رسول خدا بعد از معرفی امام علی علیه السلام به عنوان عالم ترین فرد بعد از خود[4] می فرمایند: «علوم و حکمت ده بخش است، به علی علیه السلام نُه بخش و به دیگر مردم یک بخش عطا شده و علی علیه السلام در آن یک بخشِ یک دهم نیز از دیگران اعلم و داناتر است.»[5] گستره علم ایشان به اندازه ای بود که ایشان می فرمودند: «از من (هرچه می خواهید) بپرسید پیش از آن که مرا از دست بدهید، هر چه از مادون عرش الهی از من سؤال شود همه را پاسخ میدهم.»[6]
2) ایمان و تقوا: محبوب ترین شخص در پیشگاه الهی کسی است که خداترس و پرهیزگار باشد. ایمان علی علیه السلام زبانزد و عبادت و تقوای ایشان شهره خاص و عام بود. تا جایی که ائمه اطهار علیهم السلام که خود زاهد ترین و عابدترین زمان خود بودند به عبادت و تقوای امیرالمؤمنین علیه السلام غبطه می خوردند. روایت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در این زمینه به خوبی جایگاه حضرت را نمایان می کند. «اگر آسمانها و زمین را در یک کفه ترازو بگذارند و ایمان علی علیه السلام را در کفه دیگرقرار دهند، ایمان علی علیه السلام بر آسمانها و زمین برتری خواهد یافت.»[7]
3) حق مداری: فهمیدن معنای دقیق حق در گرو فهمیدن معنای مقابل آن یعنی باطل است. در دنیای امروزی چون جلب حداکثری منفعت شخصی ملاک و معیار زندگی قرار گرفته است متاسفانه این حق است که در بیشتر موارد قربانی می شود. شخصی که بتواند در همه لحظات زندگی از حق پیروی کرده حتی زمانی که حق، علیه او باشد، انسانی هنرمند است. رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: «علیٌّ مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ وَلَنْ یَفتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلیَّ الحَوضَ یَومَ القیامَة؛ [8] علی با حق است و حق با علی است، این دو هرگز از یکدیگر جدا نمیشوند تا در روز قیامت در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»
4)جانشین حقیقی: رهبری و هدایت جامعه اسلامی بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله مهم ترین سؤالی است که باید پاسخ داده شود. بیانات پیامبراکرم صلی الله علیه وآله نه تنها اشاره بلکه تصریح به جانشینی امیرالمؤمنین علی علیه السلام دارد. اگر کسی بدون تعصب و با فطرت و منطق خدادادی خود این روایات را بررسی کند جای هیچ شک و تردیدی باقی نخواهد ماند.
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله با پیش بینی این شرایط در روایتی، راه صحیح را مشخص کرده و فرمودند: «به زودی بعد از من یک فتنه و آزمون سختی خواهد بود شما در آن تنها به علی بن ابیطالب تمسّک بجوئید.»[9] سپس در موارد متعدد جانشین حقیقی خود را به مردم این گونه معرفی نمودند: «اِنَّ عَلیّاً مِنّی و اَنَا مِنهُ وَ هُوَ وَلیُّ کُلِّ مُؤمنٍ بَعدی؛ [10] همانا علی از من است و من از علی هستم، هر مؤمنی بعد از من، علی مولی و صاحباختیار او است.» و «انتَ (یاعلیُّ) مِنّی بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسی اِلّا اَنَّهُ لانَبیَّ بعدی؛ [11] منزلت تو (یاعلی) نسبت به من همانند منزلت هارون است نسبت به موسی جز آن كه بعد از من پیامبری نخواهد بود.»
در نهایت باید گفت که بیان فضائل مولای متقیان علی علیه السلام از توان ما خارج است زیرا رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: «اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علی بن ابیطالب علیهالسلام را اِحصا و شمارش نمایند.»[ 12] به امید این که از شفاعت حضرت بهره مند شویم؛ ان شاءالله.
پی نوشت
[1] نهج البلاغه صبحی صالح، ص553
[2] بحار الانوار، ج38، ص309
[3] سوره نجم، آیه3
[4] الطرائف، ص467
[5] البدایة و النهایة ابنکثیر، ج 7، ص 360/ بحارالانوار، ج40، ص149
[6] کنزالعمال، ج13، ص 165
[7] کنزالعمال، ج 11، ص 617
[8] بحارالانوار، ج29، ص16/ ابن عساکر، ج 3، ص153
[9] اُسدالغابة، ج 5 ص 287
[10] مُسند احمد، ج 4، ص 438
[11] سُنن ترمذی، ج 5، ص 641 /صحیح مسلم، ج 4، ص 44
[12] تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی، ص 13
#منبر_کوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
پدرم بهم گفت قوی باش، یه مقطعی از زندگی هست که مجبوری سختی و مصیبت بکشی.💪💪
گفتم کدوم مقطع پدر؟😊😳
گفت از تولد تا مرگت👻🤣😜
به نام خداوند خالق پدر، فاتح بدر و خندق و خیبر به نام خالق علی
سلام
میلام مولای جهان، اولین و بزرگترین مردِ الهی بعد از نبی مکرم، امیر المومنین حضرت علی علیه السلام و روز پدر را محضرتان تبریک و شاد باش عرض می کنم
امیرالمؤمنین علی علیه السلام
مَنْ عَظَّمَ صِغَارَ الْمَصَائِبِ، ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِكِبَارِهَا
كسى كه مصيبت هاى كوچك را بزرگ شمارد خدا او را به مصيبت هاى بزرگ مبتلا خواهد كرد.
نهج البلاغه حکمت 448
زندگى اين جهان خالى از مصائب نيست منتها هر كسى به يك شكل گرفتار مصيبت مى شود. شكست در ازدواج، بيمارى فرزندان، مشكلات كسب و كار، از دست دادن عزيزان، عوارض ناشى از خشكسالى ها و مشکلات مدیریتی که در اختیار انسان نیست و مانند آن، مصائبى است كه هركس به يك يا چند مورد از آن گرفتار است. این مشکلات. گاه آزمايش و امتحان است، گاه كفاره گناهان، گاه زنگ بيدارباش و گاه در ظاهر مصيبت است و در باطن رحمت و به طور دقيق نمى توان تعيين كرد كه هر مصيبتى از كجا سرچشمه گرفته هرچند در بعضى از موارد قرائنى براى شناخت سرچشمه وجود دارد. یادمان باشد چه بسا خداوند رحيم مصيبت كوچك ترى را براى جلوگيرى از مصيبت بزرگ ترى براى بنده اش فرستاده است.
در هر حال آن ها كه در برابر مصيبت هاى كوچك جزع و فزع و بى تابى مى كنند و زبان به شكايت مى گشايند با اين كار خود، مستحق مصيبت هاى بزرگترى مى شوند و به عكس اگر شكر الهى را به جا آورند و حتى آن را به عنوان موهبتى از ناحيه او پذيرا شوند چه بسا خداوند مواهب مهمى نصيب آن ها كند كه آن مصيبت در برابر آن كوچك و ناچيز است.
#منبر_کوتاه
#امیرالمومنین
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔴 حق پدر 🔵
🌕 و اما حق پدرت این است که بدانی او ریشه و اصل توست و اگر او نبود تو نیز نبودی پس هرگاه در وجود خود چیزی دیدی که موجب غرور تو شد بدان که پدرت اصل آن نعمت است بر تو ؛ پس بدین خاطر ، خدا را به همان اندازه ستایش کرده و سپاسگزاری نما و هیچ نیرویی جز از سوی خداوند نیست.
📚 رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
🌺 فرا رسیدن سالروز میلاد مولود کعبه حضرت علی علیه السلام و روز پدر بر همه منتظران مبارک باد🌹🌹🌹
#منبر_کوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمد وال وعجل فرجهم*
*درمسیربندگی خداوند مواظب پاتکِ دشمن واقعی انسان ، شیطان باشیم*
*دشمن زخم خورده انسانها*
ما انسانها یه دشمن زخم خورده داریم به اسم شیطان
چون به جدّ ما حضرت آدم سجده نکرده،
از درگاه خدا رانده شده. برای همینم از آدم و بچههای آدم بدجور کینه داره.
خدا در چند جای قرآن میفرماید
حواستون باشه، این شیطان دشمنِ آشکارِ شماست.
در سوره یوسف میفرماید:
*إِنَّ الشَّیْطَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِینٌ*
بدرستیکه شیطان، دشمنِ آشکارِ انسان است!
در ۵ آیهی دیگه هم میفرماید:
*"إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ"*
او دشمن آشکار شماست!
اونایی که در جنگ شرکت کردند میدونند..
وقتی به دشمن حمله میکنی و یه منطقهای رو تصرّف میکنی،
دشمن تمامِ قدرت و توانش رو جمع میکنه تا با یک حملهی سنگینتر اون مناطق رو آزاد کنه،
و پس بگیره.
به این حملهی سنگین میگن: پاتَک
*شیطان رباینده اعمال نیکو وصالح*
در مسائل معنوی هم همینطوره.
هر کار خوب، و هر عملصالح که انجام دادی، اگر مقبولِ درگاهِ الهی باشه،
پاداشش تقرب به خداوند و بهشت موعوداست
در واقع با هر عمل خوبی، خودت رو در همجواری باخداوند وهمنشینی با حضرت مشاهده میکنید.
*آگاهی وبیداری انسان ازخطرات شیطان*
حالا، حواسمان باشد...
هر وقت توفیق انحام امور خیر وتکالیف الهی داشتیم ،
و خودمان در دامن لطف الهی دیدیم وگام به گام درمسیرتقرب ورسید به وصال الهی نزدیک شدیم ،
منتظر پاتکشیطان باشیم ،
چون این دشمنِ قسم خورده،
میخواد زیبای حضور حضرت حق ولذت تقرب وعطرجانفزای بهشت رو ازما پس بگیرد .
*شیطان پیوسته برای فریب انسان برنامه دارد*
اگر یه شب یه نمازشبِ خیلی خوب خوندی،
منتظر باش که فرداش شیطان برات برنامه داره...
اگر یه شب یه هیات خوبی رفتی و حال خوبی بهت دست داد،
خیلی گریه کردی،
بعدش منتظر پاتکشیطان باش،
که میخواد مثلاً با یه نگاهِ حرام، همهاش رو ازت پس بگیره...
اگر یه زیارت خوب رفتی، یه کربلای خوب رفتی،
احساس کردی خیلی متحوّل شدی،
منتظر باش که شیطان حسابی برات برنامه داره...
اگر یه ماهرمضان خوب رو پشت سر گذاشتی،
و یک ماه بندگی خالصانه کردی،
و خیلی حالت خوب شد، مطمئن باش که شیطان خیلی از دستت عصبانی شده، حسابی برات برنامه داره. میخواد به هر قیمتی شده این بهشتی رو که رفتی ازت پس بگیره...
بخاطر همین خدا در قرآن میفرماید مراقب باشید شیطان شما رو از بهشت بیرون نکنه..
این ملعون قبلاً پدر و مادر شما رو از بهشت بیرون کرده:
*یَا بَنِی آدَمَ لَا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُم مِّنَ الْجَنَّةِ*
ای فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد، همانگونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد.
این نکته هم یادت باشه:
اون کارِ خوبی که انجام میدی، هر چقدر بزرگتر و مهمتر باشه،
پاتکشیطان هم سنگینتره.
مراقبِ شیطان و حملاتش باشیم...
سوره اعراف آیه ۲۷
سوره یوسف آیه ۵
*اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ*
*الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَات*
#منبر_کوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#سنتهای_جمعه (۳) 🔰 از سنتهای مهم روز جمعه: غسل جمعه 💠 از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده
#سنتهای_جمعه (۴)
🔰 از سنتهای مهم روز جمعه: زیارت معصومین علیهم السلام
🔹شیخ طوسی در مصباح المتهجد و سید بن طاووس در جمال الاسبوع میگویند: یُسْتَحَبُّ زِیَارَةُ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ
🔹زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام در روز جمعه مستحب است
✨ رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَزُورَ قَبْرَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ قَبْرَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ قُبُورَ الْحُجَجِ علیهم السلام وَ هُوَ فِی بَلَدِهِ فَلْیَغْتَسِلْ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ لْیَلْبَسْ ثَوْبَیْنِ نَظِیفَیْنِ وَ لْیَخْرُجْ إِلَی فَلَاةٍ مِنَ الْأَرْضِ
🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند: هر که بخواهد که قبر رسول صلّی الله علیه و آله و قبر امیرمؤمنان، فاطمه، حسن، حسین و قبور حجتهای خدا علیهم السلام را درحالی که در شهر خودش میباشد، زیارت کند، باید در روز جمعه غسل کند و دو جامه تمیز بر تن کند و به سوی دشتی از زمین بیرون برود
(وَ فِی رِوَایَةٍ أُخْرَی افْعَلْ ذَلِکَ عَلَی سَطْحِ دَارِکَ
در روایت دیگری آمده: در پشت بام خانه ات انجام بده)
✨ ثُمَّ یُصَلِّی أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ یَقْرَأُ فِیهِنَّ مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ فَإِذَا تَشَهَّدَ وَ سَلَّمَ فَلْیَقُمْ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ وَ لْیَقُلِ:
🔸سپس چهار رکعت نماز بخواند(دو نماز دورکعتی) و در آن هر چه از قرآن میسر بود را میخواند، و چون تشهد خواند و سلام داد(یعنی پایان ۴ رکعت)، باید رو به قبله بایستد و بگوید:
✨ السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبِیُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبِیُّ الْمُرْسَلُ وَ الْوَصِیُّ الْمُرْتَضَی وَ السَّیِّدَةُ الْکُبْرَی وَ السَّیِّدَةُ الزَّهْرَاءُ وَ السِّبْطَانِ الْمُنْتَجَبَانِ وَ الْأَوْلَادُ الْأَعْلَامُ وَ الْأُمَنَاءُ الْمُنْتَجَبُونَ جِئْتُ انْقِطَاعاً إِلَیْکُمْ وَ إِلَی آبَائِکُمْ وَ وَلَدِکُمُ الْخَلَفِ عَلَی بَرَکَةِ الْحَقِّ فَقَلْبِی لَکُمْ مُسَلِّمٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّی یَحْکُمَ اللَّهُ لِدِینِهِ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لَا مَعَ عَدُوِّکُمْ إِنِّی لَمِنَ الْقَائِلِینَ بِفَضْلِکُمْ مُقِرٌّ بِرَجْعَتِکُمْ لَا أُنْکِرُ لِلَّهِ قُدْرَةً وَ لَا أَزْعُمُ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ سُبْحَانَ اللَّهِ ذِی الْمُلْکِ وَ الْمَلَکُوتِ یُسَبِّحُ لِلَّهِ بِأَسْمَائِهِ جَمِیعُ خَلْقِهِ وَ السَّلَامُ عَلَی أَرْوَاحِکُمْ وَ أَجْسَادِکُمْ وَ السَّلَامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ
📚 بحارالانوار ج۸۶ ص۳۳۰
✍ توجه فرمایید اگر انجام این غسل و نماز و زیارت در مکانهایی که در روایت آمده مقدور نبود، هرجا که توانست آن را بجا آورد.
#منبر_کوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نکاتی در عظمت مقام
حضرت زینب سلام الله علیها
🔸 حجت الاسلام والمسلمین رفیعی
🔹 دکتر رفیعی در این ویدیو به نکات مهمی از مقام و عظمت و ویژگیهای بی نظیر حضرت زینب کبری سلام الله علیها اشاره می کنند.
#ام_المصائب
#ماه_رجب #امام_زمان
#حضرت_زینب #حجاب
#منبر_کوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
تبیین در برابر تحریف
ابتدا درباره تاثیرات شگرف تبلیغ حضرت زینب(س) در ماندگاری نهضت عاشورا نکته ای عرض می کنم
شیوه جباران در تاریخ اسلام این بوده که تلاش میکردند قیامهای حقطلبانه و عدالتطلبانه را به هر نحوی که شده به انحراف بکشانند، لذا یکی از بارزترین شیوههای جباران در مواجهه با چنین قیامهای حقطلبانهای، ابتدا سرکوب و بایکوت خبری و سپس تحریف و تدلیس در نحوه روایت داستان است. جباران تاریخ توانستهاند در بسیاری از موارد با این سیاست، بسیاری از قیامهای حقطلبانه را در نطفه خفه یا از ادامه مسیرشان جلوگیری کنند. جباران اموی همین سیاست را در برابر قیام عدالتطلبانه امام حسین(ع) نیز پیگیری کردند اما با یک سد بزرگ مواجه شدند؛ شخصیت والایی به نام زینب کبری(س). حضرت زینب(س) سیاست خبیثانه بایکوت خبری و تحریف تاریخی واقعه عاشورا را ناکام گذاشت. آن حضرت با راهبردهای خردمندانه جریانهایی را پایهگذاری کرد تا خبر شهادت حسین(ع) در همه جهان اسلام بپیچد. از طرفی با خطبههای خردمندانه که حقیقتا بلاغت آن و فصاحت آن یادآور خطبههای نهجالبلاغه است، جریان تحریف را ناکام گذاشت.
جریان تحریف به دنبال این بود که با استفاده از حربههای الهیاتی و رویکردهای جبرگرایانه قتل امام حسین(ع) را به اراده خداوند منسوب کنند، یا ماهیت واقعه کربلا را تغییر دهند و انگشت اتهام را از یزید و خاندان اموی برگردانند، یا اساسا حرکت امام حسین(ع) را خروج از قواعد دینداری نشان بدهند اما حضرت زینب(س) همه راهبردهای رسانهای جریان تحریف را ناکام کرد.
حضرت زینب(س)، نمونه موفق جهاد تبیین است. جهاد تبیینی او توانست همه هیمنه و هژمونی جریان تحریف را برای همیشه تاریخ از بین ببرد تا جایی که سلسله اموی کاملا خود را در برابر آن حضرت خلع سلاح شده میدید. این نکتهای حقیقتا اعجابانگیز است که یک زن آزاده، همه هیمنه یک دستگاه سیاسی با آن پولپاشیها و چاکر و نوکرپروریها را نقش بر آب میکند.
#منبر_کوتاه
#حضرت_زینب
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
📌آیا طلسم و سحر و جادو اموری واقعی هستند؟ چرا خداوند آنها را در اختیار عده ای قرار داده تا دیگران را اذیت کنند؟
👈پاسخ
1️⃣این امور ـ با تفاوت هایی که می تواند در آنها باشد ـ همگی حقیقت دارند و منشأ آثار واقعی هستند.
2️⃣ اثر آنها گاهی چنین است که امور غیرواقعی را در چشم افراد، واقعی جلوه میدهد (چشم بندی، اعراف، 116) گاه نیز موجب تأثیراتی منفی در زندگی افراد ـ مانند اختلاف میان زن و شوهر ـ می شوند.(بقره، 102)
3️⃣ هرچند این امور واقعیت دارند، ولی نمی توان، پیشامدهای ناگوار زندگی را همیشه به این امور مربوط دانست.
4️⃣در پاسخ به اینکه چرا خداوند چنین قدرتی به برخی داده است، باید گفت که این قدرت، گاه اکتسابی است، یعنی انسان خودش آن را فراگرفته است. گاه نیز ممکن است این قدرت برای برخی اعطایی از جانب خداوند متعال باشد.
5️⃣لازمۀ مختاربودن انسان، آن است که بتواند از توانایی هایش ـ در مسیر خیر یا شر ـ استفاده کند؛ چنانکه خداوند به دیگر افراد ظالم، اختیار ظلم کردن داده، به فرد #ساحر و #طلسم ساز نیز چنین اختیاری داده است هر چند او می تواند از آن در مسیر درست، یعنی ابطال #سحر و طلسم استفاده کند.
6️⃣وجود این قدرتها برای ساحر و طلسم ساز، مایۀ امتحان است؛ چنانکه ما نیز با داشتن یک اسلحه، قدرت ظلم به دیگران یا دفاع از آنها را داریم، و داشتن این قدرت برای ما امتحان است و در صورت سوء استفاده از این قدرت، عذاب خواهیم شد. فرد ساحر و طلسم ساز نیز، اگر از قدرت خود در امور شر استفاده کند، ظلم کرده است و عذاب خواهد شد.
7️⃣گفتنی است راههایی برای مقابله با ظلم و سحر و طلسم نیز وجود دارد؛ مانند دعا، آیت الکرسی و نیز برخی حرزها.
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
:.شيطان سنگ محك عمل كردها.:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
به بيان ديگر، شيطان و وسوسه هاى او، بارى امتحان و جدا كردن افراد پاك از ناپاك است . براى مشخص نمودن ايمان ثابت و استوار از ايمان ناپايدار بندگان ، وسيله خوبى به شمار مى آيد. اين كه خداوند شيطان را خلق نمود عبث و بيهوده نبوده و نيست . پروردگار عالم آنها را از روى مصلحت و غرض آفريد، و به واسطه آنها خبيث از طيب شناخته و جدا مى شود. تمام افراد، از سعيد و شقى ، پاك و ناپاك ، مؤمن و منافق و كافر، عادل و ظالم ، همه مى خواهند به سوى خدا بروند و در مقام امن الهى بيارامند همه در دستان شيطان امتحان و آزمايش مى شوند و خدا با محك خاص خود آنها را از هم جدا مى كند.
آنهايى كه پيروان خدا و پيامبران او هستند، هيچ گاه فريب شياطين را نمى خورند. اما آنهايى كه ايمانشان ريشه دار و محكم نيست ، بلكه سطحى و تقليدى است ، دعوت آنها را زود مى پذيرند و تسليم ايشان مى شوند.
شيطان يكى از ماءموران خداوند است كه حكم بازرس را دارد و نمى گذارد اشخاص پليد و آلوده ، در حرم خداوند قدم گذارند. مردم را بازرسى دقيق و تفتيش صحيح مى كند.
الا عبادك منهم المخلصين
((مگر بندگان مخلص كه شيطان را به آنان دسترسى نيست ))
آنان كه بر خدا پيشى مى گيرند و تكبر مى ورزند و صفات بلند اسمهاى نيك خدا را دزديده و خود را بدان مى چسبانند، جلو آنها را گرفته و نمى گذارد در حرم خداوندى كه جاى بندگان وارسته و پاك سرشت است ، وارد شوند.
نكته ديگر اين كه اگر شيطان نبود، دنيا به اين صورت نبود و آدم از بهشت به دنياى خاكى نمى آمد. آدم نخست در بهشت بود و جايگاه ويژه داشت . از آنجا كه خداوند مى خواست انسان راه كمال را بپيمايد، شيطان را آزاد گذاشت تا او را وسوسه كند و از بهشت رانده شود و در دنياى خاكى بر خلاف فرشتگان كه راه كمال بر آنان بسته است ، راه ترقى و سعادت را طى كند، اين بود كه او را از ((اسفل السافلين )) با گامهاى استوار و مجاهده و با اراده پروردگار حى قيوم به ((اعلا عليين ))رسيد. انسان از ملائكه اشرف شد و اين همه فضايل و درجات را كسب نمود. همه اينها در اثر خلقت شيطان و فوايد آفرينش او است ، پس خلقت او و مهلت دادن به او همه از روى مصلحت بوده و امر ماءمورى از جانب خداوند است .
#منبر_کوتاه
#شیطان_شناسی 5⃣1⃣
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چکار کنیم تا #فرزندان مان #نمازخوان شوند؟
▫️حجت الاسلام رفیعی
#منبرکوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
#احکام_غیبت
#غیبت_خانمها
🤔 اگر شخصی بگوید زنان خیلی پرحرفند، این حرفش غیبت است؟
🔎 تحقیقات و مطالعات نشان داده که برترى زنان 🏆 در توانایى كلامى، یكى از تفاوتهاى زن و مرد است دختران توانایى كلامى را با سرعت بیشتر و كیفیت بهترى در مقایسه با پسران كسب مىكنند، این توانایى كلامى از زمانى كه كودكان شروع به صحبت مىكنند آغاز مىشود و در طول زندگی ادامه دارد.
👌 همچنین زنان سریعتر تحت تأثیر احساسات خویش قرار مىگیرند و احساسات زن از مرد جوشانتر است و به گفتگوی كلامى نیز بیش از مردان علاقه دارند
🧕 زن در هر فرصت ممكن، با همسر و اعضاى خانواده، ارتباط كلامى و عاطفى 💞 برقرار میکند و از صحبت كردن با خانوادهاش بیشتر لذت مىبرد؛ لذا زنان بیشتر از مردان حرف مىزنند و قدرت گویندگى آنان نیز قوىتر است بنابراین این یک توانایی است که در وجود زنان است و عیب محسوب نمیشود.
👌 بنابراین اگر شخصی بگوید زنان خیلی پرحرفند غیبت نیست.
#غیبت_آقایان
🤔 اگر شخصی بگوید آقایان معمولا بد اخلاقاند. آیا این حرف غیبت است؟
✍️ چون در (عرف) نزد مردم کلمه معمولاً دلالت بر بعضی افراد نامشخص دارد نه همه افراد لذا غیبت محسوب نمیشود.
💠 این دو مثال 👆👆 به عنوان نمونه بیان شد و موارد زیر نیز غیبت نیستند:
زنها در رانندگی ترسو هستند، بعضی مردها بیادبند، بددهنند، قلدرند و ...
📚 امام، استفتائات ج2 ص619 س9 و13؛ آقا، رساله آموزشی ج2 درس17 تا20؛ سیستانی، رساله ج2، غیبت؛ وحید، رساله م2078 و منهاج ج2 م29؛ مكارم جامع المسائل و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، العاشر- الأعمال المحرّمة الغیبة؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص 467 غیبت مؤمن
#احکام_غیبت
#وظیفه_غیبت_کننده
#وظیفه_شنونده_غیبت
🗣گوینده:
😭توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن
👂شنونده:
😭 توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن ✋نهی از منکر ❌رد غیبت
1. گوینده 3 وظیفه دارد و شنونده 5 وظیفه
2. حلالیت گرفتن و رد غیبت اختلافی است.
3. توبه یعنی پشیمانى از گناه و ترک گناه.
4. استغفار یعنی درخواست بخشش گناهان از خداوند.
5. رد غیبت یعنی نفی کردن نسبتی که به غیبت شونده میدهند مثلا وقتی گفته میشود " فلانی مال ناحق خورده" بگویم شاید معامله کرده و حلال بوده.
6. رد غیبت با نهی از منكر فرق دارد.
7. نهی از غیبت فقط تذکر زبانی نیست بلکه روشهای مختلفی دارد.
8. برای جبران غیبت، صدقه دادن لازم نیست.
9. به صرف تمجید و تحسین از فردی که غیبت شده، گناه غیبت جبران نمیشود.
توضیحات ان شاء الله در جدولهای آینده بیان خواهد شد.
📚 امام، مكاسب محرمه ج1 ص 475 و استفتاءات ج2 ص620 س16و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنهای، رساله آموزشی ج2 درس 19 و اصطلاحات فقهی؛ العروة الوثقى ج1 ص 370؛ صافی، توضیح المسائل م2826؛ تبریزی، توضیح المسائل م2824 و استفتائات، ج1 س1004 و 1006؛ فاضل، استفتائات ج1 س982؛ نوری، استفتائات ج2 س530؛ مكارم، احكام ویژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 292؛ بهجت، جامع المسائل ج2، ص 471 و استفتائات، ج4 س 6475 و 6478؛ سیستانی، توضیح المسائل ج1م 2271؛ وحید، توضیح المسائل، م 2078.
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_غیبت #غیبت_خانمها 🤔 اگر شخصی بگوید زنان خیلی پرحرفند، این حرفش غیبت است؟ 🔎 تحقیقات و مطال
#احکام_غیبت
#وظیفه_غیبت_کننده
#وظیفه_شنونده_غیبت
🗣گوینده:
😭توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن
👂شنونده:
😭 توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن ✋نهی از منکر ❌رد غیبت
1. گوینده 3 وظیفه دارد و شنونده 5 وظیفه
2. حلالیت گرفتن و رد غیبت اختلافی است.
3. توبه یعنی پشیمانى از گناه و ترک گناه.
4. استغفار یعنی درخواست بخشش گناهان از خداوند.
5. رد غیبت یعنی نفی کردن نسبتی که به غیبت شونده میدهند مثلا وقتی گفته میشود " فلانی مال ناحق خورده" بگویم شاید معامله کرده و حلال بوده.
6. رد غیبت با نهی از منكر فرق دارد.
7. نهی از غیبت فقط تذکر زبانی نیست بلکه روشهای مختلفی دارد.
8. برای جبران غیبت، صدقه دادن لازم نیست.
9. به صرف تمجید و تحسین از فردی که غیبت شده، گناه غیبت جبران نمیشود.
توضیحات ان شاء الله در جدولهای آینده بیان خواهد شد.
📚 امام، مكاسب محرمه ج1 ص 475 و استفتاءات ج2 ص620 س16و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنهای، رساله آموزشی ج2 درس 19 و اصطلاحات فقهی؛ العروة الوثقى ج1 ص 370؛ صافی، توضیح المسائل م2826؛ تبریزی، توضیح المسائل م2824 و استفتائات، ج1 س1004 و 1006؛ فاضل، استفتائات ج1 س982؛ نوری، استفتائات ج2 س530؛ مكارم، احكام ویژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 292؛ بهجت، جامع المسائل ج2، ص 471 و استفتائات، ج4 س 6475 و 6478؛ سیستانی، توضیح المسائل ج1م 2271؛ وحید، توضیح المسائل، م 2078.
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_غیبت #وظیفه_غیبت_کننده #وظیفه_شنونده_غیبت 🗣گوینده: 😭توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن 👂شنونده: 😭
#احکام_غیبت
#حلالیت_گرفتن
👂🗣 اگر گوینده یا شنوندهی غیبت باشیم 🙏 از کسی که غیبتش شده باید حلالیت بگیریم؟
💠 آیات عظام: امام، تبریزی، صافی، فاضل و سیستانی: لازم نیست.
💠 آیات عظام: خامنهای، مكارم، نوری، بهجت و وحید: اگر امکان دارد و مفسده ندارد باید حلالیت بگیرید وگرنه لازم نیست.
👌 آیة الله وحید: بنا براحتیاط واجب.
👌 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد.
مفسده دارد مثل: ایجاد اختلاف، ناراحتی و تیرگی روابط، میشود یا نامحرم باشد.
امکان ندارد مانند: آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده.
🌱 برای حلالیت گرفتن همین که بگوید: اگر خوبی و بدی در حق شما کردیم حلال کن.
کافی است و لازم نیست بگوید غیبت شما را کردیم.
📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنهای، رساله آموزشی ج2 درس 19؛ صافی، رساله م2826؛ تبریزی، رساله م2824؛ سیستانی، رساله ج2 غیبت؛ وحید، رساله م 2078؛ و مكارم، احكام ویژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل واستفتائات: تبریزی ج1س1004 و 1006؛ فاضل، ج1 س982؛ نوری، ج2 س530؛ بهجت، ج4 س6475 و 6478؛
#منبرکوتاه
#کارگاه_احکام
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
نقل است از بزرگان از قول آخوند ملا علی همدانی که فرموده باشند:
برای حوائج بزرگتر صلوات حضرت زهرا سلام الله علیها را ۵۳۰ مرتبه بگویید امید است که حاجت روا شويد.
متن صلوات :
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک”
منبر کوتاه 👇
╭┅───────┅╮
▶️ @manbar_ir ◀️
╰┅───────┅╯
یه بار یکی بهم گفت: فردا منتظر تماس بنده باشید!
انقدر این جمله با کلاس بود که پس فرداشم منتظرش موندم 😂😂😂😂
🌺امیرالمؤمنین على عليهالسلام :
لا تَعتَمِد عَلى مَوَدَّةِ مَن لا يوفِى بِعَهدِهِ؛
به دوستى كه به عهد خود وفا نمى كند ، اعتماد نكن !!
تصنیف غررالحکم ودررالکلم ص418
#منبر_کوتاه
#طنزیم
منبر کوتاه 👇
╭┅───────┅╮
▶️ @manbar_ir ◀️
╰┅───────┅╯
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
*منطق قرآن کریم در هدایت وتربیت جامعه انسانی به دین ودینداری*
*نفی اکراه واجباردرمنطق الهی*
منطق قرآن كريم در هدایت و تربیت انسان بر نفی اکراه و احبار ،
و زور و فشار استوار است ؛
و این امری فطری و عقلایی است که تجربۀ بشری گواه صدق آن است .
خداى متعال از زبان حضرت نوح (ع) چنين مىآموزد:
*أَ نُلْزِمُكُمُوهَا وَ أَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ*
آيا ما شما را در حالى كه بدان اكراه داريد، به آن وادار كنيم؟
*دردین خدا اجبارنیست*
نوح (ع) خطاب به قوم خود مىفرمايد كه من حق ندارم شما را به آيين حق مجبور كنم،
زيرا در دين خدا اجبار نيست.
به بیان مرحوم علّامۀ طباطبایی اين آيه از جمله آياتى است كه اجبار و اكراه در دين را نفى مىكنند و بر اين حقيقت دلالت مىنمايد كه نفى اجبار و اكراه در دين،
يكى از احكام دينى است كه در قديمىترين شريعتها يعنى شريعت نوح (ع) وجود داشته است و تا به امروز بىآنكه نسخى در آن راه يافته باشد به قوّت خود باقى است.
*عدم تجبّر و تسلّط در تربيت*
راه تربيت انسان از خود او مىگذرد و نمىتوان كسى را با اجبار و اكراه به سوى كمال برد و در منطق دين هيچگونه تجبّر و تسلّط در تربيت راه ندارد.
خداى متعال خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين فرموده تا راه تربيت در منطق دين كاملاً روشن باشد:
*فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ*
پس تذكّر ده كه تو تنها تذكّر دهندهاى و بر آنان تسلّطى ندارى.
*وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ*
و تو به زور وادارنده آنان نيستى.
*همراه كردن و همگام كردن مردمان*
در منطق دين، جايى براى قيموميت در تربيت و هدايت و راه بردن مردمان وجود ندارد و هنر تربيت همراه كردن و همگام كردن مردمان با ميل و خواست خودشان است و در غير اين صورت سختترين مانع فردى در تربيت ظهور مىنمايد و باب تربيت فطرى بسته مىشود.
خداى متعال در اين باره خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين رهنمود داده است :
*وَ مَا جَعَلْنَاکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ*
و ما تو را بر ايشان نگهبان نكردهايم، و تو وكيل آنان نيستى.
سوره انعام آیه ۱۰۷
سوره ق آیه ۴۵
سوره عاشیه آیه ۲۲-۲۱
المیزان فی تفسیر القرآن ، ج ۱۰ ، ص ۲۰۷-۲۰
سوره هود آیه ۲۸
#منبر_کوتاه
#انتخاب_های_من
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
یارو داشت گریه میکرد
میگن چته؟
میگه پشیمونم کاش به حرفاى پدرم گوش کرده بودم 😔😒
میگن مگه چى میگفت؟
میگه نمیدونم، گوش نمیکردم که 😂😂😂
🌺امیرالمؤمنین علی علیهالسلام میفرماید:
بِرُّ الوالِدَینِ أكبَرُ فَریضَةٍ.
بزرگترین و مهمترین تكلیف الهی،
نیكی به پدر و مادر است.
[📚میزانالحكمة،ج10،ص709🌿]
اطاعت از والدین تا بدانجا واجب است که حتی می توانند مستحب را برای فرزند واجب یا مکروه را حرام کنند. تنها جایی که باید از امر والدین سرپیچی کرد جایی است که از واجب خدا نهی یا به حرام خدا امر کنند و در بقیه موارد اطاعت از والدین واجب است.
#منبر_کوتاه
#والدین
#طنزیم
منبر کوتاه 👇
╭┅───────┅╮
▶️ @manbar_ir ◀️
╰┅───────┅╯
#دهه_فجر
انقلاب اسلامی ایران سبب افتخار و آرزوی دیرینه شیعیان بوده است، برای اثبات این ادعا لازم است از هدف آفرینش انسان شروع کنیم. خداوند متعال تمام موجودات هستی را برای رسیدن به کمال آفرید ولی کمال هر موجودی، متفاوت از دیگری است. برای نمونه، کمال درخت سیب، در سیب دادن و کمال گاو در شیر دادن است. در این میان، انسان نیز به عنوان یکی از آفریدهها برای رسیدن به سعادت و کمال حقیقی آفریده شده که همان قرب الهی است.
انسانها برای رسیدن به این هدف، نیازمند برنامه و نقشه راه هستند. سوگمندانه باید اعتراف کرد که ابزار معرفتی انسانها یعنی حس و عقل برای شناخت برنامه سعادت، هر چند لازم است ولی کافی نیست. شاهد این ادعا آن است که انسان هنوز حتی نتوانسته برای سعادت دنیای خود، برنامهای جامع و بدون نقص ارائه کند و هر روز قوانین خود ساخته را مورد بازبینی قرار میدهد. در اینجاست که خداوند متعال باید برنامۀ سعادت را از طریق وحی به انسان برساند. آن برنامه همان دین است.
دینی که خدا میفرستد، چون برای سعادت انسان است پس نمیتواند محدود به برنامههای فردی باشد. بلکه چون اغلب فعالیتهای انسان در حوزۀ جامعه است باید برای آن فعالیتها و به طور کلی ادارۀ جامعۀ انسانی نیز برنامه ارائه کند؛ چرا که قرار است انسان در این جامعه، به سعادت برسد.
حکومت دینی، جامعه دینی
خداوند متعال، نعمت را بر بندگان تمام کرد و دین را به وسیله پیامبران فرستاد تا هم الگوی عملی آنها باشند و هم مبیّن دین و هم مجری دین در جامعه. اگر دین برای ادارۀ جامعۀ انسانی، برنامه دارد پس خواست خدا آن است که این برنامه در جامعه اجرا شود. بالاترین و مهمترین کار یک پیامبر آن است که بتواند دین خدا را در جامعه اجرا کند و به جای هدایتهای فردی، جامعه را به سوی کمال و سعادت پیش برد. اجرای دین در جامعه، آنگاه ممکن است که قدرت و حکومت در دست او باشد. برای این منظور، باید حکومت دینی تشکیل دهد یعنی حکومتی که متعهد به اجرای دین باشد.
زیستن در حکومت دینی، باید آرزوی هر دینداری باشد چرا که دینداری در سایۀ حکومت دینی راحتتر از حکومت غیردینی است. حکومت غیردینی، قوانینش دینی نیست. تعهدی نسبت به اجرای دین و بسترسازی برای رسیدن انسانها به کمال حقیقی ندارد، حتی ممکن است قوانینی را وضع و اجرا کند که آدمی را از رسیدن به کمال حقیقی دور سازد. حال آنکه حکومت دینی، قوانینش دینی است. افزون بر تأمین رفاه مادی، بسترسازی جهت رشد معنوی انسانها نیز در رأس وظایف اوست. از این رو است که برای نمونه، امروزه مسجدسازی و حسینیه سازی رونق گرفته یا در هر جایگاه سوختی، نمازخانه وجود دارد یا در اداره جات، معمولاً نماز جماعت برگزار میشود. برنامههای اعتکاف و زیارت اربعین و... به آسانی انجام میشود، مراکز فساد و فحشا برچیده میشود و... روشن است که این امور در رشد معنوی انسان جهت رسیدن به کمال و سعادت حقیقی تأثیرگذار است.
حکومت اسلامی بر مبنای ولایت فقیه
هر کسی نمیتواند عهدهدار حکومت دینی باشد و هر کسی حق تشکیل حکومت دینی را ندارد. آنکه از سوی خدا اجازۀ حکومت داشته باشد، میتواند حکومت دینی تشکیل دهد چرا که نظام هستی ملک خداوند است و او فقط خود حق دارد در ملکش حکومت کند یا آنکه به کسانی اجازۀ این کار را دهد. برای این منظور خداوند متعال، پیامبران را جانشین خود برای ادارۀ ملکش قرار داده است. پس از آخرین پیامبر، خداوند متعال امامانی را برای این منظور معرفی کرد، اولین آنها علی(ع) و آخرین آنها مهدی(عج). آخرین امام نیز همچنان که در جلد 2 کتاب کمال الدین و تمام النعمة آمده با بیان ویژگیهایی مانند عدالت، فقاهت و توانایی در ادارۀ جامعه جانشینان خود را به شیعیان شناساند. این ویژگیها، همان ویژگیهای ولی فقیه هستند. بنابراین، تنها حکومتی دینی ای حق است که در رأس آن ولی فقیه حضور داشته باشد.
امامان علیهمالسلام غیر از امام علی و امام حسن(ع) نتوانستند عهدهدار حکومت و اجرای دین در جامعه باشند و این حسرت بر دل شیعیان برای داشتن حکومتی که حاکمش از سوی خدا اذن حکومت داشته باشد، ماند. در طول تاریخ پس از غیبت کبرای امام زمان(عج) در مقاطعی کوتاه از تاریخ، حکومتهای شیعی وجود داشتهاند که شاید بهترین آنها حکومت آل بویه و صفویه بوده باشد. این حکومتها هر چند خدماتی به اسلام و تشیع کردهاند، ولی هیچ یک از آنها را نمیتوان حکومتهای حق به شمار آورد؛ چراکه در رأس آنها ولی فقیه نبوده است.
انقلاب اسلامی ایران سرآغاز حکومتی دینی با حضور ولی فقیه بود. حکومتی که هم مشروعیت داشت و هم مقبولیت. حکومتی که برای اجرای عدالت و زمینهسازی برای حکومت جهانی امام زمان(عج) بود. اینها آرزوی هر شیعهای است. از این رو است که میگوییم انقلاب اسلامی آرزوی تاریخی شیعیان بوده است که به وسیلۀ خمینی کبیر و همراهی مردمانی بزرگ از سرزمین ایران تحقق یافت.