eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.9هزار دنبال‌کننده
291 عکس
125 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا می توان سه وطن داشت؟ آیت الله العظمی خامنه ای: غير از وطن اصلى (جايى كه در آن بدنيا آمده و رشد و نمو نموده) داشتن دو وطن اتخاذى اشكال ندارد ولى اگر خواست سه وطن اتخاذ كند كه در هر يك در طول سال مثلا چهار ماه زندگى كند منوط به صدق ‏عرفى وطن است وگرنه وطن سوم اشكال دارد. * آیت الله العظمی مکارم شیرازی: ممکن است کسي در دو محل زندگي کند، مثلا شش ماه در شهري و شش ماه ديگر در شهر ديگر، هردو وطن او محسوب مي شود و حتي ممکن است انسان داراي سه وطن باشد مشروط به اينکه در هر کدام چهار ماه از سال (هرچند بصورت پراکنده) بماند.  *  آیت الله العظمی وحید خراسانی: اگر قصد دارد در محلّى كه وطن اصليش نيست مدّتى بماند و بعد به جاى ديگر برود ، آن جا وطن او حساب نمى شود.  ❗️ جايى را كه انسان محلّ زندگى خود قرار داده و مثل كسى كه آن جا وطن اوست در آن جا زندگى مى كند ، كه اگر مسافرتى براى او پيش آيد دوباره به همان جا بر مى گردد -- اگر چه قصد نداشته باشد كه هميشه در آن جا بماند -- وطن او نيست ، ولى احكام وطن بر آن جارى مى شود. ❗️ كسى كه در دو محلّ زندگى مى كند ـ مثلا شش ماه در شهرى و شش ماه در شهر ديگر مى ماند ـ هر دو محلّ وطن اوست ، و همچنين اگر بيشتر از دو محلّ براى زندگى دائمی خود اختيار كرده باشد ، به طورى كه عرفاً گفته شود آن جا محلّ و مسكن دائمى اوست. ❗️و همچنین اگر در سه جا هرکدام 4ماه متصل بخواهد تا آخر عمر در هر سال بماند هر سه جا وطن اوست.  * آیت الله العظمی العظمی شبیری زنجانی:‌ بله ، اگر در هر یک از شهرها به گونه ای اقامت داشته باشد که در نظر متعارف مردم محل زندگی و سکونت او شمرده شود، حکم وطن را دارد. * آیت الله العظمی فاضل لنکرانی‌:  انسان می تواند دو وطن داشته باشد و داشتن سه وطن به احتیاط واجب جایز نیست. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
«اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیامِی فِیهِ صِیامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیامِی فِیهِ قِیامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَهِ الْغَافِلِینَ‏ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ‏». خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه‌داران حقیقی قرار ده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان، هوشیار ساز و در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان‏ و زشتی‌هایم را عفو فرما ای عفو کننده از گناهکاران عالم. ما در این دعا می‌گوییم: خدایا روزه مرا روزه صائمین قرار بده. حال این صائمین چه کسانی هستند؟ سه نوع روزه داریم؛ ۱ـ روزه عام ۲ـ روزه خاص ۳ـ روزه خاص الخاص. روزه عام، همان روزه‌ای است که عموم مردم می‌گیرند. نمی‌خورند و نمی‌آشامند، ولی متأسفانه به نامحرم هم نگاه می‌کنند، گناه هم می‌کند، حجابشان را هم مراعات نمی‌کنند. بنابراین روزه عام، روزه‌ای هست که انسان تنها از اموری که روزه را باطل می‌کند، خودداری می‌کند. روزه خاص، روزه‌ای‌ است که روزه‌دار علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن خود‌داری می‌کند، اعضاء و جوارحش هم روزه دارد. چشمش را هم از معصیت می‌بندد، سحر که روزه می‌گیرد نیت می‌کند که خدایا من همه اعضاء و جوارحم روزه است، گوشم غیبت نمی‌شنود، زبانم غیبت نمی‌کند و … این روزه خاص است. روزه خاص الخاص، این روزه، روزه‌ای هست که غیر از خدا هیچ چیز دیگری در دل روزه‌دار نباشد. اگر در ماه رمضان همه کار ها برای خدا باشد، روزه خاص الخاص تحقق می‌یابد و از این رو در دعا از خدا می‌خواهی «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیامِی فِیهِ صِیامَ الصَّائِمِینَ» یعنی خداوندا، روزه مرا روزه خاص الخاص قرار بده. فرودگاه ایمان را برای نزول ملائکه باز نگه داریم، باید دل‌های خود را برای خدا خالی کنیم، ملائکه شب احیاء فرود می‌آیند، ولی فرودگاه دلمان را پیدا نمی‌کنند، تعلقات به مال، زن، بچه و دنیا جایی برای نزول ملائکه باقی نگذاشته است، دل اگر خالی باشد آن وقت «تنزل الملائکه و الروح» تحقق می‌یابد و اگر اینگونه نباشد، ملائکه در شب احیاء بر دل شما فرود نمی‌آیند؛ در ماه رمضان کاری بکنیم که جا برای نزول ملائکه داشته باشیم. مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی راجع به شرایط روزه صحیح چنین گفته است: در روایات آمده است: «غیبت، دروغ، نگاه (حرام) پی‏درپی، دشنام دادن و ظلم – کم باشد یا زیاد – باعث باطل شدن روزه می‏شود و روزه، فقط خودداری از خوردنی و آشامیدنی نیست، هنگام روزه گوش، چشم، زبان و … باید روزه بگیرند. دست و پایت را نگهدار و بسیار سکوت کن مگر از خیر. از جدال و آزار رساندن به نوکر خودداری کن و وقار روزه را داشته باش و وقتی روزه‏ای با زمانی که روزه نیستی باید با هم فرق داشته باشند. رسول خدا (ص) فرمودند: «آسان‏ترین چیزی که خداوند در روزه بر روزه‏دار واجب نموده، خودداری از خوردنی و آشامیدنی است.» فقها به صحت روزه بعضی از آنها فتوا داده‏اند. خلاصه این که روزه صحیح و کاملی که خدا برای کامل نمودن روزه‏دار مقرر فرموده، قطعاً شامل خودداری اعضای بدن از گناه می‏باشد، و روزه کامل‌تر این است که علاوه بر آن، قلب را از یاد غیر خدا باز داشته و از هر چه غیر اوست روزه بگیرد. هنگامی که انسان ماهیت روزه، درجات و فلسفه تشریع آن را فهمید، ناچار باید از هر گناه و حرامی، به خاطر قبول روزه‏اش خودداری کند. و الا مسئول بوده و به خاطر اینکه اعضای بدنش روزه نگرفته‏اند، مجازات می‏شود و ساقط شدن قضای روزه به این معنا نیست که انسان را در روز قیامت از مجازات نجات دهد.» 📍ویژگی قائمین در بخشی از دعای روز اول ماه رمضان می‌خوانتیم: «وَ قِیامِی فِیهِ قِیامَ الْقَائِمِینَ» خدایا در ماه رمضان قیام مرا قیام قائمین قرار بده. یعنی شب که نماز شب می‌خوانم، قیامم قیام قائمین باشد، قائمین آنهایی هستند که در نماز از خوف خدا گریه و زاری می‌کنند. حاج میرزا علی محدث زاده، پسر بزرگ شیخ عباس قمی (ره) نقل می‌کرد: «پدرم وقتی نماز شب می‌خواند آن طور از خوف خدا گریه می‌کرد که ما از صدای گریه ایشان از خواب می‌پریدیم.» باید نماز، نمازی باشد که از روی عشق باشد؛ چرا که خروس هم نماز شب می‌خواند، ولی عشق ندارد. «قیام ما را قیام قائمین قرار بده» یعنی نماز مرا نماز عاشقانه قرار بده؛ برای نماز شب از خواب باید بپریم نه اینکه ساعت کوک کنیم تا بیدار شویم. 📍از غفلت بپرهیزیم و در بخش دیگری از این عا می‌خوانیم «وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَهِ الْغَافِلِینَ‏»
و در این روز اول ماه رمضان مرا از خواب غفلت بیدار بکن. این هم دعای خوبی است، گناه نکنیم هر لحظه ممکن است مرگ از راه برسد. مثلاً فلان آقای فروشنده دارد آب توی شیر می‌ریزد، یک مرتبه سکته می‌کند، مرگ که خبر نمی‌کند و اینها غفلت است. وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ خدایا در این ماه رمضان مرا ببخش ای خدایی که از گنهکاران می‌گذری.
هدایت شده از سیدحسین فاطمی
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 🍃🍂🌺🍃 🌺 ❗️بعضی از مردم برای این‌که نمازشون رو اول وقت بخونن، تا اذان صبح رو دادن، شروع به نمازخوندن می‌کنن. 📛 درحالی‌که این ممکنه درست نباشه. ✍️ مؤسسه موضوع‌شناسی احکام تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که اذان رادیو و تلویزیون براساس مبنای بعضی از مراجع، دقیق نیست و برای خوندن باید هشت دقیقه از اول اذان بگذره و بعد، نماز بخونیم. 👈👈 البته برای روزه بهتره که احتیاط کنیم و همون موقع که تلویزیون اذان می‌گه، دیگه چیزی نخوریم (مهم مهم). ⭕️ نکته: در رساله نماز و روزه رهبری اومده که نماز ده دقیقه بعد از شروع اذان رادیو و تلویزیون خونده بشه. ⭕️ نکته مهم: نمازهای گذشته‌تون درسته؛ چون شما که یقین ندارین اونا حتماً قبل از اذان صبح واقعی خونده شده؛ زمانی نماز باطله که «تمام» نماز قبل از وقت خونده شده باشه. 🔺سایت مؤسسه موضوع‌شناسی؛ مقام معظم رهبری، رساله نماز و روزه. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
✅ روزه خانم باردار و شیرده‌ای که نمی‌داند روزه برایش ضرر دارد یا نه کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم آیا مسافر در برگشت از سفر باید به وطن برسد که روزه اش درست باشد و یا به حد ترخص؟ جواب: امام خامنه ای : رسیدن به حدّ ترخّصِ وطن، برای تمام خواندن نماز، کافی است؛ ولی احتیاط در تأخیر تا ورود به شهر است. آیت الله مکارم شیرازی : به حد ترخص وطن برسد روزه صحیح است. آیت الله وحید خراسانی: باید در هنگام ظهر در وطن باشد. آیت الله سیستانی : اذان ظهر باید در خانه باشد وحد ترخص جایز نیست . آیت الله شبیری زنجانی: باید در هنگام ظهر در وطن باشد. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق درک ماه خدا وبرخورداری ازبرکات وفیوضات این ماه آسمانی *فلسفه ماه خدا بودن رمضان چیست* *دلیل برتری ماه رمضان* ماه رمضان را چرا ماه خدا می خوانند؟ یعنی ماههای پرفضیلت دیگر را نمی توان ماه خدا دانست و یا چه فضیلتی در ماه مبارک رمضان نهفته است که خداوند این ماه را ماه خود می داند؟ چرا ماه رمضان ماه خداست ؟ فضیلت این ماه چیست؟ ماه رمضان ماه خداست و همانطور که شما هم می دانید فضیلت ماه رمضان از ماههای دیگر بیشتر است. در میان ماههای قمری ، ماه شعبان ، ماه رجب و ماه رمضان جزو پرفضیلت ترین ماههاست که با توجه به ارزش والای ماه رمضان ، این ماه برتری خاصی نسبت به ماههای دیگر دارد. *جاری شدن برکات و خیرات الهی به سوی بندگان* برخی از ماه‎ها و ایام سال، نزد خداوند تبارک و تعالی از ویژگی خاصی برخوردارند. از آنجا که ماه رمضان، ماه جاری شدن برکات و خیرات الهی به سوی بندگان خویش است و از طرفی ماه توبه و بازگشتن و قبولی آن در درگاه خداوند و ماه نزول قرآن کریم برای هدایت و راهنمایی بشر و نیز ماه نزول سایر کتاب‎های آسمانی می‎باشد، بر تمام ماه‎های دیگر قمری شرافت و فضیلت دارد و به همین جهت، *رمضان مختص بخداست* خداوند تبارک و تعالی این ماه را مختص به خودش می‎داند. قرآن کریم، ماه رمضان را، ماه روزه‎داری و تهذیب و خودسازی می‎داند؛ *برکات ماه رمضان* رمضان ماه میهمانی خدا از طرف دیگر بر اساس برخی روایات اسلامی، خداوند تبارک و تعالی، سرنوشت انسان‎ها را در ماه رمضان و شب قدر که یکی از شب‎های آن است، رقم می‎زند و فرشتگان در آن شب که از هزار شب و ماه برتر است، *ماه تقدیر و تعیین سرنوشت* برای تقدیر و تعیین سرنوشت انسان‎ها و آوردن خیر و برکات و تدبیر امور به زمین می‎آیند. *ماه میهمانی خدا* پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در خطبه‎ای معروف به خطبه شعبانیه فرمود: «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد. ماهی که نزد خدا از همة ماه‎ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب‎هایش بر تمام شب‎ها و ساعاتش بر همه ساعات افضل است. ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده، مورد لطف او قرار گرفته‎اید و... *برکات وخیرات الهی* بنابراین، بر اساس روایات اسلامی و به خاطر فضائل و فوائد منحصر به فردی که در ماه مبارک رمضان وجود دارد، از آن به ماه خدا تعبیر شده است و خداوند در این ماه، برکات و خیرات فراوانی به بندگانش هدیه کرده است. سوره بقره آیه 183. تفسیر نمونه، ج 1، ص 455، 460. وسائل الشیعه، ج 10، ص کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
😐😂😂روزی ثروتمندی با غرور رفت به روستایی به کشاورزی گفت از تو کاشتن و از ما خوردن . . کشاورز با خنده ای گفت یونجه می کارم 🤣🤣🤣🤣🤣🤣 ‌ - به نام خدای بیزار از عجب و غرور و خود پسندی سلام 🌺امیرالمؤمنین علیه‌السلام یا بُنَيَّ .... اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ ‌بدان كه خودپسندى، خلاف راه درست است و آفت خرد آدمى. (📕نهج البلاغه بخشی ازنامه31) ⚠️انسانِ خودپسند، حقايق را درباره خودش و بقیه درک نمیکند و اين صفت زشت، مثل یک حجاب بر دیده ی عقل اوست، تا جایی که آدم مغرور عیب های خود را صفات برجسته، و نقصهایش را کمال مى بيند!! به قول بزرگی عُجب و خودپسندى مثل شراب است؛ هر دو انسان را مست میکند و انسان مست همچون ديوانگان است که بايد از او فرار کرد. 🔴 یادمان باشد پرتگاه ایمان، غرور و خودپسندی است؛ و همین صفت بود که شیطان را از بهشت به قعر جهنم کشاند. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
👄 کرم زدن به لب 🤔آيا استفاده از کرم و پمادهای ويتامينه و غیره براي جلوگيري از خشكی لب، روزه را باطل مي‌كند؟ ✍️خیر، روزه را باطل نمى‏كند. آرایش 💄 آيا زدن رژ لب روزه را باطل مي‌كند، اگر طعم رژ لب به دهان برسد چه؟ ✍️روزه را باطل نمى‏كند؛ مگر آن كه وارد دهان شده و فرو داده شود. 💉تتوی خط لب روزه را باطل نمی‌کند. تر کردن لب 😛آیا تر كردن لب توسط زبان (پشت سر هم) روزه را باطل مي‌كند؟ شوري و كمي تلخي احساس شود چه؟ ✍️ اگر مقدار آن آبی که به دهان برمی‌گرد به قدری ناچیز باشد که در آب دهان از بین رفته (مستهلک شود) فرو بردن آن اشکال ندارد. 👌اگرصورت يا لب خيس يا عرقى باشد و زبان به آن بزنيم، همین حکم را دارد. 😘بوسیدن لب همسر و ... روزه راباطل ميكند؟ ✍️ بوسیدن همسر که باعث تحریک شهوت می‌شود برای روزه دار مکروه است و اگر آب دهان همسر وارد دهان شود و فرو ببرد روزه باطل می‌شود. پوستهاي خشك شده لب 🤔 آيا كندن پوست لب روزه را باطل ميكند؟ ✍️کندن پوست لب روزه را باطل نمی‌کند ولی اگر آنها را بخورد روزه باطل می‌شود. 😬گاز گرفتن پشت لب موجب بطلان روزه نميشود. آب گوشه لب 🔸هنگام صحبت کردن مقداری از آب دهان به گوشه‌های لب می‌آید؛ آیا فروبردن آن برای روزه‌دار اشکال دارد؟ ✍️ خیر، روزه را باطل نمی‌کند. جرم روی لب 🔹جرم سفيد رنگي كه بر روي لب شخص روزه دار تشكيل مي‌شود آيا مانع رسيدن آب به لب او هنگام وضو مي‌شود؟ ✍️ خیر مانع وضو نیست. 📚رساله مراجع م 1573؛ آقا پرسش و پاسخ م ش ۳۲۳۱۸؛ مکارم جامع المسائل کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af