eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
116 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام نماز مسافر 📚 شرايط شکسته شدن نماز ۱. پیمودن مسافت شرعى ✳️ مسافت شرعی یعنی هشت فرسخ پیموده شود و مقدار مسافت شرعی، حدود ۴۱ کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و حدود ۲۰.۵ کیلومتر در مسافت تلفیقی (رفت و برگشت) می باشد. ۲. قصد مسافت شرعی 💠 اگر کسی مسافت شرعی را بدون قصد بپیماید، نمازش شکسته نیست و باید نماز را تمام بخواند. ۳. استمرار قصد مسافت شرعی 🔷 در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنابر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به حدود ۲۰.۵ کیلومتر از قصد خود برگردد یا تردید کند، در ادامه حکم سفر شرعی نخواهد داشت. ولی چنانچه دوباره برای ادامه همان سفر، تصمیم گرفت، نمازش شکسته است؛ خواه سفر را شروع کرده باشد یا هنوز در آن محل باقی مانده باشد، خواه بقیۀ مسیر به تنهایی به اندازه مسافت شرعی باشد و یا نباشد. ۴. نخواهد از وطن عبور کند و يا نخواهد جایی ده روز یا بیشتر بماند ⏺ مسافری كه مي خواهد پيش از رسيدن به حدود ۴۱ کیلومتر از وطن خود بگذرد و يا در محلی ده روز بماند، چون اين مسافرت کمتر از هشت فرسخ است، بايد نماز را تمام بخواند. ۵. جایز بودن سفر ☑️ کسی که به سفر حرام می رود، خواه خود سفر، حرام باشد مثل فرار از جنگ یا سفر به انگیزه حرام و برای انجام کار حرام باشد مثل دزدی، نمازش تمام است و چنانچه سفر از اول تا آخر (به جز اندکی از آن)، همراه با گناه باشد، حکم سفر معصیت را دارد و نمازش تمام است. ۶. داشتن محل استقرار(خانه به دوش نبودن) 🔶 چنانچه مسافری محل ثابت و مکان استقراری نداشته باشد (و خانه به دوش باشد)، نمازش تمام است همچنین امثال صحرانشين ها و کولی ها که اهل جای خاصی نمی باشند و از این جا به آنجا می روند، نمازشان تمام است. ۷. شغل نبودن سفر 🔄 اگر سفر به جهت شغل باشد، مانند معلمی که برای رسیدن به محل تدریس، سفر می کند و یا خودِ سفر، شغل باشد مانند راننده و خلبان، نماز تمام است. ۸. رسیدن به حد ترخص ⁉️ کسی که به سفر مي رود وقتي به حد ترخص برسد از آنجا به بعد نمازش شکسته است. حد ترخص مکانی است که در آنجا صدای اذانِ آخر شهر (با صدای معمولی و بدون بلندگو)، شنیده نمی شود و تعیین آخر شهر بر عهده عرف است. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
:.مهلت شیطان تا چه موقع است.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اين كه تا چه زمان شيطان زنده خواهد ماند؟ كى ميرد؟ به دست چه كسى كشته مى شود؟ رواياتى وارد شده و احتمالاتى داده اند كه از اين قراراند: 1. مهلت او تا روز قيامت است ؛ اين احتمال درست نيست - در اين باره به بحث (حاجت خواستن شيطان ) مراجعه شود. 2. تا روز آخر دنيا. همان روزى كه خورشيد و ماه و ستارگان تاريك مى شوند و كوه ها مانند پشم زده شده ، روان مى گردند و درياها مانند آتش خروشان شعله ور مى شوند و تمام جن و انس و ملائكه مى ميرند. 3. مهلت او ميان نفخه اول و دوم است ؛ نفخه اول وقتى است كه اسرافيل در صور مى دمد و همه موجودات جهان يك مرتبه از بين مى روند. نفخه دوم آن وقتى است كه اسرافيل در صور مى دمد و همه خلايق دو مرتبه زنده مى شوند. مهلت شيطان در ميان اين دو نفخه تمام مى شود.(83) 4. تا زمان ظهور حضرت مهدى (عج ) و به دست آن حضرت كشته مى شود. (اين مطلب در آينده بيان خواهد شد). 5. تا زمان رجعت ؛ از زمان آمدن حضرت مهدى (عج ) شروع مى شود؛ پيامبر و ائمه معصوم عليه السلام دوباره رجوع مى كنند و به دنيا برمى گردند، آن وقت شيطان مى ميرد. و مدت معلومى كه قرآن بيان مى كند - همان رجعت است - كه عزرائيل جان او را مى گيرد و به زندگيش خاتمه مى دهد. وارد شده كه در زمان رجعت ، خداوند به ((ملك الموت )) مى فرمايد: جان ابليس را قبض كن كه عمر او به سر آمده و سختى ، تلخى و مستى جان كندن را كه به اولين و آخرين افراد چشاندى به او تنها بچشان . و نيز مى فرمايد: ((اى ملك الموت !)) اول وارد دوزخ شو و هفتاد زبانيه با هفتاد زنجير و هفتاد كاسه از آب لظى (كه همان آبهاى جهنمى سوزان است ) با هفتاد هزار از سگ هاى جهنمى را بردار و با سخت ترين شكلى جان او را بگير. عزرائيل هم با صورتى كه اگر اهل زمين او را با آن صورت ببينند، از ترس و وحشت ، تمام آنان قالب تهى مى كنند و مى ميرند، و به همان شكلى كه ماءمور است نازل مى شود. شيطان وقتى او را به آن هيبت مشاهده مى كند به مشرق فرار مى كند، عزرائيل را همان جا مى بيند! به طرف مغرب مى گريزد، او را حاضر مى بيند، به دريا مى رود، باز او را همان جا مشاهده مى كند؛ در اين زمان ، ((ملك الموت )) بر او بانگ مى زند كه : اى ملعون ! بايست ؛ باز فرار مى كند و مى آيد بر سر قبر آدم عليه السلام و مى گويد: اى آدم ! من به واسطه تو رانده شدم و طوق لعنت برگردنم افتاد. عزرائيل به آن سگ هاى جهنمى و ملائكه غلاظ و شداد دستور مى دهد كه بر او حمله كنند. سگ ها بر او حمله مى كنند و اطراف او را مى گيرند. ملائكه با گرزهاى آتشين بر مغز او مى كوبند تا جان خبيث و پليد او را بگيرند و به زندگى پر از مكر، فريب و كبر او پايان دهند. 8️⃣1️⃣ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
امروز دوستم رو بیرون دیدم ..پشت سرش بودم زنگ زدم بهش گفتم کجایی.. گفت خونه ام میخوام بخوابم بیدار شدم بهت زنگ میزنم.. رفتم جلو زدم رو شونش گفتم خوب بخوابی.. لامصب زیر بار نمیرفت میگفت عادت دارم تو خواب راه برم اینا ب کنار هول شده بود خروپفم میکرد..😐😂😂 「 بی صداقتی نوعی نفاق است و انسان دو رو به درد دوستی نمیخورد زیراهرگز نمیتوانی روی دوستی اوحساب مشخصی باز کنی.」 🌺امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: نِفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ یَجِدُهُ فی نَفسِه نفاق و دورویی ریشه در خواری و پستی و حقارتی دارد که شخص منافق در درون خود احساس می‌کند. [📚فهرست غرر، ص ٣٩٥🌿] از صفات زشت و ناپسند انسانی دورویی ونفاق است. نفاق از کفر ودشمنی بدتر است،زیرا در ظاهر دوست و درباطن دشمن شماست. یکی از بهترین ملاکها برای دوست یابی صداقت و صافی است که اگراین نباشد،در عالم دوستی بازنده خواهید بود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💎 مبطلات روزه نسبت به مخارج بدن و پوست و گوشت به شرح زیر است: 👂 👀 گوش و چشم: مبطل روزه ندارد. بنابراین قطره گوش، شست وشوي گوش، آب در گوش برود، قطره چرب كننده گوش، معاينه گوش، ريختن دارو در چشم و گوش و قطره چشم، اشك مصنوعي، خط چشم و سورمه کشیدن، شستشو چشم، پماد چشم، باطل کننده روزه نیست. 👄 👃دهان و بینی: اگر چیزی وارد حلق نشود، لطمه ای به صحت روزه نمی‌زند. 💧مخرج ادرار: مبطل روزه ندارد. بنابراین سند مبطل نیست. 💩 مخرج مدفوع: ورود مایعات باطل کننده ولی جامد مثل شیاف و پماد و روغن مبطل نیست. 🧕 مخرج رحم: جامد و مایع مبطل نیست. بنابراین معاینه رحم، ريختن دارو و قرص واژینال، شياف، پماد، سونوگرافي رحم، عكس رنگي، نمونه گيري، لمس با دست توسط همسر و پرستار،تزريق واژينال عسل،آبی که در اثر شستشو وارد واژن می‌شود و نشستن در آب مبطل نیست. 👨 پوست: مبطل روزه ندارد. بنابراین انواع کرم و پماد چرب کننده، ضد آفتاب و بهداشتی، مواد آرایشی، ریختن روغن زیتون در ناف، ماسك هاي زيبايي صورت، محلول زدن(لايه برداري پوست)، روغن و چرب كردن موها و پوست، زدن شير روي پوست، حنا زدن، تزريق ژل و بوتاكس، مبطل نیست. 💪 گوشت(عضله) و رگ: آمپول و سرم (جدولش در ادامه مباحث بیان خواهد شد) 👌 نکته مهم این مساله غیر از بحث جنابت و حیض است که ان شاءالله در ادامه مباحث بیان خواهد شد 📚 رساله مراجع م 1572 تا 1653؛ آقا رساله نماز و روزه م 817 تا 877 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
📌 آیا بخشیده شدن گناهکاران در قیامت با این سخن که عذاب و پاداش در قیامت اثر واقعی اعمال است، سازگار می‌باشد؟ ✍️پاسخ 1️⃣از سویی گفته میشود که عذاب و پاداش در آخرت، اثر واقعی اعمال انسان‌ها است. چنانکه اثر شرک و کفر، جاودانه بودن در جهنم است. (یادداشت دیشب)ا 2️⃣ ز سویی گفته می‌شود که خداوند یا شافعان در قیامت، برخی گنهکاران را می‌بخشند.(انبیاء، 28) یعنی بقای در جهنم با ارادۀ خداوند است و ربطی به اینکه اثر واقعی اعمال باشد، ندارد. آیا این دو سخن با یکدیگر سازگار هستند؟ 3️⃣هر عملی اثر خاص به خود را دارد که در قیامت آشکار می‌گردد، در عین حال، آثار اعمال آنگاه که در تعارض با یکدیگر قرار می‌گیرند، می‌توانند همدیگر را خنثی کنند. مانند اینکه در همین دنیا آب یا خاک، اثر آتش را از بین می‌برد. 4️⃣یکی از اموری که می‌تواند اثر برخی اعمال را در قیامت بپوشاند، ارادۀ خداوند مبنی بر بخشش برخی گناهان است. چنانکه در این دنیا نیز خداوند می‌تواند در صورت مصلحت، آتش را به گلستان تبدیل کند یا مانع بریدن کارد حضرت ابراهیم علیه السلام شود و بدین ترتیب اثر واقعی این امور را از بین ببرد. 5️⃣بنابراین، اثر واقعی گناهان، همان عذاب جهنم با مراتب خاص خود است، اما این اثر با برخی امور مانند بخشش خداوند یا شفاعت شافعان می تواند خنثی شود. در عین حال، خداوند متعال خبر داده که اثر کفر و شرک را خنثی نمی کند: «مسلّماً خدا، اين را كه به او شرك ورزيده شود نمى‏بخشايد و غير از آن را براى هر كه بخواهد مى‏بخشايد، و هر كس به خدا شرك ورزد، به يقين گناهى بزرگ بربافته است.» (نساء، 48) کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af 🆔@faryab110
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم مساله2009: در روزه ، واجب است نیّت ، استمرار [ یعنی دوام ] داشته باشد . 🔸 آنچه استمرار در نیّت [ روزه ] را به‌ هم می‌زند : 1️⃣ نیّت قطع روزه ( یعنی در اثنای [ یعنی وسط ] روز از نیّت روزه گرفتن برگردد به طوری که قصد ادامه‌ی روزه را نداشته باشد ): روزه‌ اش باطل می‌شود و قصد دوباره‌ی او برای ادامه‌ی روزه فایده ندارد. ( البتّه تا اذان مغرب باید از انجام کارهایی که روزه را باطل می‌کند خودداری کند). 2️⃣ تردید در ادامه‌ی روزه 3️⃣ نیّت قاطع ( یعنی تصمیم بگیرد کاری را که موجب باطل شدن روزه است صورت دهد و هنوز آن را انجام نداده است). در این دو صورت [ یعنی 2️⃣ و 3️⃣ ] ، احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نماید. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌺 به فضای دهان نرسیده: روزه را باطل نمی‎کند. 🌼 به فضای دهان برسد و سهواً فرو رود: روزه را باطل نمی‌كند. 🌸 به فضای دهان برسد و عمدا فرو ببرد: ✍️ آیات عظام سیستانی، شبیری، جوادی و مظاهری: روزه را باطل نمی‌كند. ✍️ بقیه مراجع: بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می‌كند. 👌در اين مسئله مقلدین بقیه مراجع می‎توانند به یکی از آیات عظام سیستانی، شبیری، جوادی و مظاهری رجوع کنند و روزه‎شان (حتی روزه‌های گذشته که در آن اخلاط را فرو برده) صحیح است. 📚 رساله مراجع م 1580؛ آقا اجوبه‏ س 799و رساله نماز و روزه م 824 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
|♦️سی روز، سی گام 6⃣0⃣ 🔰《تنزَّه (معصیت گریزی)》 🔸 همان گونه که جسم به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌شود، روح انسان نیز به انواع بیماری‌ها از قبیل حرص، حسد، طمع (آز)، خودبزرگ بینی (استکبار)، عُجبْ (خودشیفتگی)، یأس از رحمت خدا (خود کم بینی و احساس حقارت)، کسالت و تنبلی از انجام وظیفه و عبادت، بد زبانی (از قبیل دروغ، غیبت، تهمت، فحاشی و... ) مبتلا می‌شود. 🔺 آلوده شدن به هر یک از این بیماری ها، باعث خفت و خواری انسان در دنیا و آخرت می‌شود. 🔬عیب یابی و کشف بیماری ها، خود کار دشواری است و برنامه ریزی برای درمان آن، کاری است دشوارتر. ✅ هرکس برای سلامت روح و روان خود باید برنامه ریزی کند و از پرتگاه‌هایی که انسان را به گرداب گناه می‌اندازد، دوری گزیند. 🔹 اللّهم لا تخذلنی... »؛ «خذلان» از دیدگاه عارفان، دوران بدبختی سالک است که گاهی به خاطر گناه یا ترک اولایی، از سیر و سلوک باز می‌ماند. زمینه‌های این گناهان به خود انسان بازمی گردد و به طور طبیعی محرومیت از رحمت خدا را به دنبال دارد. ⚠️ بدترین حالت برای انسان این است که به خاطر آلوده شدن به گناه، خدای متعال او را به حال خود واگذارد. البته گاه این به خود واگذاردن‌ها زمینه ای برای توبه و تحول و تکامل انسان فراهم می‌آورد. 🔺و این خود یکی از ابزارهای آزمایش الهی و زمینه ای برای بازگشت و توبه و توجه به اوست . @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
47.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅مظلوم وصدای بلندش ✅افراط در ارادت به شخصیتها @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
نقل شده که در ماه مبارک رمضان یکی از عالمان بزرگ دینی بر مبنای بیماری‌ای که بر ایشان حادث شده بود، نمی‌توانست روزه بگیرد. یک روز بعد از نماز ظهر در حال نهار خوردن بودند که بتوانند داروی‌شان را مصرف کنند. در همین هنگام پیرمردی روستایی برای دیدار ایشان مراجعه کرده بود و چون درب منزل را باز دیده بود، به داخل خانه آمده بود. پیرمرد آمده بود از آن عالم دینی نصیحتی بشنود که دید ظهر ماه مبارک است و آن عالم مشغول غذا خوردن است. شوکه شد ... چند ثانیه‌ای صبر کرد و گفت: «آقا خداوکیلی اگر قبر و قیامتی در کار نیست به ما هم بگویید!» این اتفاق، آن عالم دینی را بسیار مکدّر کرده بود، چرا که به چشم دیده بود دینِ بسیاری از مردم وابسته به رفتار ایشان است. حکایت این روزهاست. دین بسیاری از مردم وابسته به رفتار عالمان دینی است. از دین مردم حراست کنیم ... @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق طلب مغفرت وتوبه نصوح به درگاه خداوند *توبه از گناهان و آمرزش خواهی از خداوند غافر، امری مؤکددرقرآن* *رابطه بین اعمال وحوادث زندگی* از دیدگاه وحی، بین اعمال انسان و حوادث زندگانی او، ارتباطی تکوینی برقرار است. دستگاه آفرینش بنابر اراده‌الهی، به تناسبِ‌هر یک از اعمال انسان، عکس‌العملی در خور نشان می‌دهد و به فراخور آن عمل، آثار و نتایجی را در همین دنیا به صاحب عمل می‌رساند. آری، چه بسیار افعالی که باعثِ ریزش خیرات، برکاتِ مادّی و معنوی فراوان در زندگی انسان می‌شود و چه بسیار افعالی که باعث فرو باری‌محنت‌ها، بلاها، و گرفتاری ها می‌شود. *سعادتِ‌دنیا و آخرت* قرآنِ کریم، انسانها را به نگریستن از افقی برتر و توجّه به این رابطه‌ها فرا می‌خواند؛‌ تا با تمسّک به افعال خیر و ترک‌افعال شرّ، *استغفار به عنوانِ‌بهترین دُعا و عبادت* ، توبه از گناهان و آمرزش خواهی از خداوند غافر، امری است که بسیار مورد تأکید قرآن و پیشوایان دین قرار گرفته است. در کلام پیشوایان معصوم(ع)، استغفار به عنوانِ‌بهترین دُعا و عبادت، ارزشمندترین توسّل، موثّرترین سلاح گناهکاران و نجات‌بخش‌ترین شفیع، به گونه‌ای کم‌نظیر، مورد تأکید واقع شده و آثاری برای آن، ذکر شده است. در این‌جا، استغفار و توبه را به عنوان عامل ریزش روزی و برکت در گستره قرآن و روایات مورد توجّه و تحقیق قرار می‌دهیم. *اثر استغفار را در فزونی روزی* در قرآن کریم، سه آیه بسیار عجیب وجود دارد که به روشنی اثر استغفار را در فزونی روزی بیانگر است:‌ دو آیه اول از زبان حضرت هود(ع) خطاب به قومِ‌بی‌ایمان و گناه‌کار عاد وارد شده است: *وَأنِ استََغفِرُوا رَبَّکُم ثُمَّ‌تُوبوا إِلَیهِ یمَتِّعکُم مَتاعاً‌حَسَناً إلی أجَلٍ مُسَمّی ویؤتِ‌کُلَّ‌ذِی فَضلٍ فَضلَهُُ…* ؛ و اینکه از پروردگار خود آمرزش بطلبید؛‌ *ایمان ناب و عمل صالح* سپس با ایمان ناب و عمل صالح به سوی‌او باز‌گردید تا شما را تا مدّت معینی از مواهبِ زندگی این جهان به خوبی بهره‌مند سازد و به هر صاحب فضیلتی، به مقدارِ‌فضیلتش ببخشد…». قوم عاد، مردمی بلند قامت، درشت هیکل و سخت نیرومند بودند. این قوم، تمدنی بسیار پیشرفته و عظیمی داشتند که به فرموده‌قرآن:‌ *«لَم یخلََق مِثلُها فی البلاد* در هیچ عصری مثلِ آنان آفریده نشده است». این مردمان همیشه، غرقِ در نعمت‌خدا و آبادانی و فزونی برکات الهی بودند تا این که به تدریج وضع خود را تغییر دادند و به بُت‌پرستی و عصیان روی آوردند. خدای تعالی به خاطر انحرافشان از راه حقّ، برادرشان هود(ع) را مبعوث کرد تا به سوی حقّ، دعوت و ارشادشان کند. با این که هود(ع) در هدایت آنان نهایت استعداد و سعی‌خود را به کار گرفت، امّا جز عدّه‌اندکی به او ایمان نیاوردند و بیشتر مردمان بر دشمنی و لجبازی‌های خود اصرار ورزیدند و نسبت سفاهت و دیوانگی به آن حضرت دادند. *سنّتِ‌تغییراللهی* در نتیجه خداوند هم «سنّتِ‌تغییر» را بر آنان جاری فرمود، چرا که: *«اِنَّ اللّه لایغیرُ‌ما بقومٍ حتّی یغیروا ما بانفُسِهِم* ؛ خداوند، احوال و سرنوشتِ‌هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آن که خودشان، تغییر کنند. به خواستِ‌الهی، آسمان تا هفت سالِ‌تمام از باریدن، دریغ کرد تا آن که قوم عاد دچار، قحطی، گرانی، خشکسالی و ضعف و ناتوانی شدند. *ایمان و عمل صالح* در این احوال هم، هود(ع) مثل همیشه از درِ‌خیر‌خواهی و مهربانی به سوی ایشان روی آورد و راهِ چاره را «طلبِ مغفرت از پروردگار»، «توبه از شرک و بت‌پرستی» و «ایمان به خداوند و عمل صالح» دانست. منظور از «توبه» که بعد از «استغفار»‌ با جمله‌« *ثمَّ‌توبوا الی الله* » بدان تأکید شده است، «بازگشتِ حقیقی به سوی خدا با ایمان و عمل صالح می‌باشد. *سفارش امام رضا به استغفارزیاد* روایت شده که شخصی خدمتِ‌امام رضا(ع) آمد و از «خشکسالی» شکایت کرد. حضرت در بیان راهِ‌چاره فرمودند:‌ «استغفار کن». شخص دیگری به پیشگاه حضرت آمد و از «فقر و ناداری»‌شکایت کرد. حضرتش فرمودند:‌«استغفار کن» فرد سومی به محضرش شرفیاب شد و از حضرت خواست تا دعایی فرماید که خداوند پسری به او عطا فرماید. حضرت، به او فرمودند:‌«استغفار کن». حاضران باتعجّب پرسیدند:‌ سه نفر با سه خواسته متفاوت، خدمتِ شما آمدند و شما همه را به «استغفار» توصیه فرمودید؟! فرمود:‌ من این توصیه را از خود نگفتم. همانا در این توصیه از کلامِ خداوند الهام گرفتم و آن گاه آیه‌فوق ‌را تلاوت فرمودند. سوره نوح، آیه 12و10 سوره رعد، آیه 11 سوره فجر، آیه 8 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir
48.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همه ما در معرض خطریم ... همه تا هستیم باید اداء دِین کنیم .. روز  هشتم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8a
سلام علیکم به به دو بهار هم زمان آمده است نوروز ز ره با رمضان آمده است با عطر گل و بهار قرآن ، امسال انعام خدا ز آسمان آمده است 💠 اهل دقت از تحویل سال به تَحَوُّلِ حال می رسند! تحویل که دست من و شما نیست به امر او می گردند تحول (دگرگون شدن) هنر ماست! 💫 زمان مناسبی است برای آغاز، برای خلوت با خود برای... 🌹تحوُّلَت مبارک🌹 سال خوبی در پناه امام زمان علیه السلام داشته باشید. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
43.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوعامل موثر درختم به خیرشدن مشکلات نوبت شعار دهندگان هم میشود.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ‍ ‍ 🔰خدیجه (س) بانوی مدیریت و ایثار و آرامش ✅ ایمان و وزارت و تاثیر روانی حضرت خدیجه برای پیامبر رحمت (ص) «ابن اسحاق» می گوید: «خدیجه اولین کسی است که به خدا و رسولش ایمان آورد و آن چه را پیامبر فرمود تصدیق کرد. خداوند اندوه پیامبر را توسط خدیجه برطرف می کرد و راه را برای ادامه ی رسالت او هموار می ساخت. او می افزاید: «خدیجه برای اسلام وزیر صداقت بود. این بانو دوراندیش، شریف و خردمند بود و خداوند برایش مقام باکرامتی را در نظر گرفت.» ✅ وصایای سوزناک حضرت خدیجه چون بیماری خدیجه شدت یافت، عرض کرد: یا رسول الله! چند وصیت دارم: من در حق تو کوتاهی کردم، مرا عفو کن. پیامبر (ص) فرمود: هرگز از تو تقصیری ندیدم و نهایت تلاش خود را به کار بردی. در خانه ام بسیار خسته شدی و اموالت را درراه خدا مصرف کردی. عرض کرد: یا رسول الله! وصیت دوم من این است که مواظب این دختر باشید؛ و به فاطمه زهرا (س) اشاره کرد. چون او بعد ازمن یتیم و غریب خواهد شد. پس مبادا کسی از زنان قریش به اوآزار برساند. مبادا کسی به صورتش سیلی بزند. مبادا کسی بر اوفریاد بکشد. مبادا کسی با او برخورد غیر ملایم و زننده ای داشته باشد. اما وصیت سوم را شرم می کنم برایت بگویم. آن را به فاطمه عرض می کنم تا او برایت بازگو کند. سپس فاطمه را فراخواند و به وی فرمود: نور چشمم! به پدرت رسول الله بگو: مادرم می گوید: من از قبر در هراسم؛ از تو می خواهم مرا درلباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی، کفن کنی. ✅ روش پیامبر رحمت (ص) بعد از رحلت خدیجه پیغمبر خدا (ص) شخصا خدیجه را غسل داد، حنوط کرد و با همان پارچه ای که جبرئیل از طرف خداوند عزوجل برای خدیجه آورده بود، کفن کرد. رسول خدا (ص) شخصا درون قبر رفت، سپس خدیجه را در خاک نهاد و آنگاه سنگ لحد را در جای خویش استوار ساخت. او بر خدیجه اشک می ریخت، دعا می کرد و برایش آمرزش می طلبید. از عایشه روایت است : هیچگاه نمی شد که رسول خدا از خانه بیرون رود جز آنکه خدیجه را یادمی کرد و ستایش و مدح او را می نمود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
46.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امداد های غیبی و چالش ها دل ها و محبت دست خداست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ( وظیفه مسافر مردّد در اقامت ده روز) مسافری که در جایی اقامت کرده و نمی‌داند ده روز می‌ماند یا خیر، وظیفه‌اش نسبت به نماز و روزه چیست؟ جواب: نماز او شکسته است و روزه‌اش صحیح نیست، مگر اینکه سی روز به حالت تردید در یک جا اقامت نماید که در این صورت از روز سی و یکم ـ تا زمانی که در آنجا حضور دارد ـ نمازش تمام و روزه‌اش صحیح است هر چند قصد اقامت ده روز نداشته باشد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم مساله۲۰۱۹: فرق کفاره و فدیه. کفاره در لغت بمعنی پوشش و پوشانندگی است و در اصطلاح فقهی جریمه برای ترک فعل و یا تأخیر و نقص در اتیان (انجام) آن است. فدیه به معنی عوض و جایگزین است. به عنوان مثال اگر شخصی به عذر شرعی (مانند مسافرت یا بیماری و ...) روزه ی خود را در ماه مبارک افطار کند، واجب است تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بگیرد. اما اگر بدون عذر آن را بجا نیاورد و یک رمضان دیگر از روی آن بگذرد علاوه بر قضای روزه، کفاره نیز بر او واجب می شود . این کفاره را کفاره تأخیر یا عذری می گویند. اما فدیه مربوط به کسانی است که به دلایلی همانند پیری یا شیردهی به فرزند قادر به روزه گرفتن نیستند، این افراد مجاز روزه ی خود را افطار کنند و به جای آن فدیه بدهند. البته خانمهای شیرده و یا حامله ای که از ترس ضرر رسیدن به جنین و یا گرسنگی فرزند به خاطر کم بودن شیر و یا ناتوانی خویش افطار می کنند، بعد از رفع عذر باید روزه های خود را قضا کنند. اما میزان کفاره و فدیه همانند هم است یعنی تقریبا هفتصد و پنجاه گرم از غذای معمول و یا قیمت آن که به فقیر داده می شود. اما کفاره ی دیگری وجود دارد که آن را کفاره ی عمد می گویند. این کفاره جریمه برای کسانی است از روی عمد و علم و بدون عذر روزه ی خود را باطل کرده و یا می کنند. میزان این کفاره:١)شصت روزه گرفتن است که سی و یک روز آن باید پشت سرهم باشد و فاصله ای بین آنها نیافتد. ٢)یا اینکه شصت فقیر را اطعام کند (حداقل به هر کدام از آنها به اندازه یک مُدّ طعام "همان هفتصد و پنجاه گرم غذا" بدهد). ٣)یا اینکه یک برده و بنده را در راه خدا آزاد کند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
43.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نفی زندگیِ " توهم مدار"... چگونگی شرائط ظاهری خانه ها.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❓کسی در ماه رمضان سحرى خورده، بعد متوجه شده كه ای دل غافل، اذان صبح رو گفته بودن! حكم روزه‌ش چيه؟ 📚 سه حالت داره: 1️⃣ اگه تحقیق کردین و یقین پیدا کردین که وقت اذان نشده: ✅ همه مراجع: سحری رو که خوردین، نوش جانتون! روزه شما درسته.🙃 2️⃣ اگه تحقیق کردین، اما یقین به اذان صبح پیدا نکردین، بلکه شک یا گمان دارین که اذان شده: ✅ آیات عظام امام، خامنه‌ای و سیستانی: حتی دراین‌صورت هم، باز روزه درسته. ✅ آیات عظام شبیری، مکارم و وحید: دراین‌صورت، روزه باطله. 3️⃣ اگه بدون تحقیق چیزی خوردین: ❌ همه مراجع: روزه شما باطله؛ ولی بازم تا غروب نباید چیزی بخورین و بعداً باید قضای روزه‌ اون روز رو به‌جا بیارین.                                                                                                    ⭕️ آآمّا... 👈 اما این‌که تحقیق از چه راهی بوده، توی پاسخ سؤال بالا خیلی تأثیر داره. 📚 آیات عظام امام، سیستانی، وحید، نوری: فقط درصورتی‌که با چشم رفتین افق و طلوع فجر رو بررسی کردین، تحقیقتون درسته و تحقیق با ابزار (مثل رادیو و تلویزیون یا باد صبا و...) فایده‌ای نداره. 📚 آیات عظام خامنه‌ای، مکارم: فرقی نداره؛ چه رفته باشین افق و لحظه طلوع فجر رو دقیق بررسی کرده باشین، چه وقت اذان رو از رادیو و تلویزیون یا باد صبا و... به‌دست آورده باشین، تحقیقتون درست و قبوله. 🔺نورى، مكارم، عروة، ج۳، فصل فيما تعليق بالقضاء، الاربع؛ سيستانى، وحيد و تبريزى، منهاج‌الصالحين، م۱۰۲۳؛ دفتر: خامنه‌اى. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af