eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
116 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
47.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جامعیت "عبادالرحمن" در بخش های گوناگون .. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
آزمایشِ بندگان ازسنت ها وبرنامه های قطعی خداوند *مقیاس پاداش ها و کیفرها* شکی نیست تنها داشتن صفات درونی مقایس پاداش و کیفر نیست بلکه تا صفات خوب و بد انسان ظاهر نشود هرگز نمی توان کسی را به صفات درونی، کیفر یا پاداش داد و این صفات از طریق افعال و برداشت های انسان آشکار می گردد و ظهور آن بدون این که انسان در بوته امتحان قرار بگیرد امکان پذیر نیست و این خود یکی از انگیزه های امتحان خدا است که در سخنان امیر مؤمنان وارد شده است، آنجا که می فرماید: *«و ان کان سبحانه اعلم بهم من انفسهم، و لکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب* خداوند انسان را بهتر از خود او می شناسد ولی برای اینکه افعالی که ملاک پاداش و کیفر است آشکار گردد، آنان را در بوته امتحان قرار می دهد. *جدا سازی افراد نیک از افراد بد* سومین انگیزه برای آزمایش های الهی جدا سازی خوب از بد، و بد از خوب است زیرا در جامعه ای که همه ی گروه ها خود را انقلابی قلمداد کرده و به ظاهر از آن دفاع می کنند در حالی که گروهی از آنان منافق و ضد انقلابند، بهترین وسیله برای شناساندن افراد صالح و فاسد و مؤمن و منافق، آزمایش های الهی است، در غیر این صورت همه گروه ها با نقاب انقلابی در یک صف قرار گرفته و از یکدیگر تمیز داده نمی شوند قرآن در این مورد می فرماید: *«ما کانَ اللَّهُ لِیذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلی ما أَنْتُمْ عَلَیهِ حَتَّی یمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ»* هرگز خداوند مؤمنان را بر آنچه که هستند وا نمی گذارد تا ناپاک را از پاک جدا سازد. و در آیه دیگر می فرماید: *«لِیمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ وَ یجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلی بَعْضٍ فَیرْکمَهُ جَمِیعاً فَیجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ أُولئِک هُمُ الْخاسِرُونَ»* تا ناپاک را از پاک جدا سازد و ناپاک را روی هم قرار دهد، و همه را گرد آورده در دوزخ قرار دهد، آنان زیان کارانند *فلسفه آزمایش الهی* یکی از سنت‌های‌الهی و برنامه‌های قطعیِ خداوند، آزمایشِ مردم است. خدا ما انسان‌ها رو آزمایش میکنه، تا خودمون رو نشون بدیم، و خصلت‌های خودمون رو بروز بدیم. *آزمایشهای الهی متفاوته* گاهی اوقات، خدا با مال‌و‌ثروت ماها رو آزمایش می‌کنه... و گاهی اوقات هم با فقروتنگدستی و مشکلات... ولی ما که از پشتِ پرده خبر نداریم، راجع به این دادن‌ها و گرفتن‌ها، قضاوتهای نادرست می‌کنیم: *عجول وکفوربودن انسان* تا خدا بهمون نعمتی داد، زود مغرور میشیم و فکر میکنیم خبری هست فکر میکنیم خدا ما رو خیلی دوست داره فکر میکنیم ما بهترین بنده خدائیم از اون طرف، تا یه ذرّه سختی و مشکلات برامون پیش بیاد، دیگه فکر میکنیم دنیا به آخر رسیده فکر میکنیم خدا ما رو دوست نداره فکر میکنیم خیلی بدبختیم قرآن کریم در این باره می‌فرماید: *فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ* *وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ* امّا انسان، هنگامی که پروردگارش او را برای آزمایش، اکرام می‌کند و نعمت می‌بخشد.. مغرور می‌شود و می‌گوید: «پروردگارم مرا گرامی داشته است!» و امّا هنگامی که برای امتحان، روزیش را بر او تنگ می‌گیرد.. مأیوس می‌شود و می‌گوید: «پروردگارم مرا خوار کرده است!» *آزمایش الهی وسیله تربیت ورشدانسان* نه فقر و تنگدستی نشانه‌ی اهانت است، و نه ثروت و دارایی نشانه‌ی کرامت.. بلکه هر دو وسیله آزمایش هستند. این آزمایش‌ها، وسیله‌ی تربیت و رشدِ ما انسان‌هاست. سوره فجر آیه ۱۶ سوره فجر آیه ۱۵ نهج البلاغه، کلمات قصار شماره ی ۹۳. آل عمران آیه ۱۷۹. انفال آیه ۳۷ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔖دستور پیشنهادی شب قدر 🪴قَالَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ ابي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما : مَن قَرَأَ مِأةَ آیةٍ مِنَ‌القُرآنِ مِن أَی القُرآنِ شاءَ ثُمَّ قالَ «یا اللهُ» سَبْعَ مرّاتٍ فَلَو دَعا عَلی صَخرَةٍ لَقَلَعَها إن‌شاءالله. 🌱 امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما می فرمایند : هرکس صد آیه از هر جای قرآن بخواند سپس هفت مرتبه بگوید «یا الله» (و حاجت خود را بخواهد) ‌(اثر اجابت) آن چنان است که اگر دعا بر صخره سخت بخواند به یاری خدا آن را از جای برمی‌کند. منابع : 🔶وسائل الشیعة، ج ۴، ص ١١١۴ 🔶ثواب الأعمال و عقاب الأعمال , جلد۱ , صفحه۱۰۳ 🔶مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۳۴۳ 🔺آیات پیشنهادی👇حضرت فرمودند ۱۰۰ آیه از هر جای قرآن که دوست دارید 1⃣یک سوره واقعه ۹۶ آیه 2⃣ یک سوره توحید ۴ آیه 3⃣هفت مرتبه یا الله هرچی میخواهید بخواهید امشب.... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
44.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امدادغیبی در مسیر معنویت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم (حلالیت طلبیدن) برخی از افراد خجالت می کشند از فردی که غیبتش را نموده‌اند حلالیت بطلبند و خجالت را برای خود عذر می دانند در حالی که خجالت، عذر نیست و باید رضایت غیبت‌شونده را به دست آورد. البته لازم نیست بگوید: پشت سر شما غیبت کردم؛ بلکه می‌توان به صورت کلی حلالیت طلبید و اگر امکان جلب رضایت ندارد، برای آن‌ها استغفار کند. آیت الله خامنه‌ای: اگر‌‌ غیبت شونده زنده است و امکان استحلال از او می‌‌باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال از او نیست، برایش استغفار نماید. آیت الله مکارم: در صورت امکان و عدم مفسده، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبد، در غیر این صورت لازم است به قدری برای او کارهای خیر انجام دهد تا یقین به رضایت وی حاصل شود. آیت الله سیستانی: اگر انسان از شیعۀ دوازده امامی غیبت کند، باید از گناه غیبت توبه نماید و احتیاط مستحب است چنانچه حلالیّت طلبیدن از شخص غیبت شده پیامدهای بدی ندارد، این کار را انجام دهد یا برایش استغفار نماید؛ بلکه در مواردی که غیبت، توهین و هتک حرمتی را نسبت به غیبت شونده در بر داشته، اگر حلالیّت خواستن از او، عرفاً جبران هتک حرمت و توهین به وی محسوب گردد، بنابر احتیاط، لازم است در صورتی که مفسده‌ای نداشته باشد، از وی حلالیّت بطلبد. آیت‌الله بهجت: می تواند به‌صورت کلی حلالیت بطلبد و طلب رضایت مطلقه بنماید و اگر آنها در دسترس نیستند و امکان جلب رضایت ندارد، برای آنها استغفار کند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 معنای قدر و جایگاه آن. ✍ قدر در قرآن کریم به سه معنا به کار رفته است: 1⃣ اندازه و اندازه‌گیری: «قَدْ جَعَلَ‌اللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْراً» (طلاق/ 3)؛ خداوند برای هر چیزی قدر و اندازه‌ای قرار داده است. 2⃣ ارزش، منزلت، شرافت، عظمت و بزرگی: «ما قَدَرُوا اللهَ حَقَّ قَدْرِه» (انعام/ 91)؛ آنان بزرگی عظمت خدا را آن گونه که باید بشناسند نشناختند. 3⃣ ضیق و تنگ: «وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللهُ» (طلاق/ 7) و آنان که تنگدست‌اند از آنچه خدا به آنها داده است انفاق نمایند، پس باید انفاق نماید. ✅ در اینکه قدر در «شب قدر» به چه معنایی استعمال شده است، اختلاف می‌‌باشد. اگر «قدر» به معنای اندازه و اندازه‌گیری باشد، در این صورت، شب قدر، شبی است که همه مقدرات تقدیر می‌‌گردد و قالب معین و اندازه خاص هر پدیده، روشن می‌ شود. ☀️قرآن کریم می فرماید: «فیها یُفْرَقُ کُلُّ أمْرٍ حَکیمٍ» (دخان/ 4)؛ در آن شب، هر امری با حکمت، متعین و ممتاز می‌‌گردد». ✅ در این شب تمام حوادث سال آینده به امام زمان ارائه می‌شود، و وی از سرنوشت خود و دیگران باخبر می‌‌گردد. 🌷امام باقر(ع) می‌‌فرماید: « إِنَّهُ لَيَنْزِلُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ إِلَى وَلِيِّ اَلْأَمْرِ تَفْسِيرُ اَلْأُمُورِ سَنَةً سَنَةً يُؤْمَرُ فِيهَا فِي أَمْرِ نَفْسِهِ بِكَذَا وَ كَذَا وَ فِي أَمْرِ اَلنَّاسِ بِكَذَا وَ كَذَا؛ (۱) در شب قدر به ولی امر، شرح و بیان کارها و حوادث نازل می‌‌شود و وی درباره خویش و دیگر مردمان مامور به دستورهایی می‌ شود». 📚 (۱) کافی، ج 1، ص 248 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 وطن بودن محل تولد 💬 سوال: آیا محل تولد انسان وطن اصلی او محسوب می شود؟ ✅ پاسخ: به نظر آیت الله خامنه ای: صرف تولد در شهری باعث نمی‌شود که آنجا وطن اصلی او شود، بلکه لازم است مدتی در آنجا بوده رشد و نمو پیدا کرده باشد، و این مسئله موکول به نظر عرف است. اگر حدود ده سال اول زندگی خود را در جایی گذرانده است، عرفا آنجا وطن اصلی اوست. 📚 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: nzg552g کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
42.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مُبلّغین واقعی دین ، چنین اند.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*عواقب خطرناک یأس وناامیدی ازرحمت خدا *نامیدی نقطه مقابل رجا،* ناامیدی از رحمت خدا یأس از رحمت خدا و بخشایش او، نقطه مقابل رجاء و امیدواری به پروردگار و منشأ آن در باور نادرست است. اگر كسی عقیده اش نسبت به خداوند ناقص باشد و رحمت بی پایان و قدرت بی نهایت او را نشناسد ناامید می شود. چنین نقصی در خداباوری، انسان را به كفر می كشاند و حتی می توان گفت یأس كامل فقط برای كافر قابل تصور است و هیچ مۆمنی دچار آن نمی شود. *گناه و اصرار بر آن* كسی كه زیاد گناه می كند و یا زیاد توبه می شكند در صورتی كه ایمانی راسخ به رحمت و لطف پروردگار نداشته باشد در معرض یأس از رحمت خدا قرار می گیرد. *استعجال* كسی كه دعا می كند و از درگاه خداوند درخواستی دارد چون خواسته اش برآورده نمی شود و دعایش مستجاب نمی گردد، ممكن است گمان كند كه نظر رحمت خداوند از او برگشته است و ناامید گردد. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: *لا یزال المۆمن بخیر و رخاء و رحمة من اللَّه، مالم یستعجل فیقنط، فیترك الدعاء قلا له: كیف یستعجل؟ قال: یقول: قد دعوت منذكذا و كذا و لا اری الاجابة* ؛ مۆمن پیوسته در نیكی و راحتی و مهربانی خداست تا زمانی كه استعجال نكند پس چون استعجال كند نومید می شود و دعا را ترک می كند. راوی می گوید: از ایشان پرسیدم: چگونه استعجال می كند؟ فرمودند: با خود می گوید مدتی طولانی دعا كردم و اجابت نشد. *ترک توبه و استغفار* كسی كه از رستگاری ناامید است در فكر جبران گذشته بر نمی آید زیرا جبران آن را ناممكن می‌داند. *فرو رفتن در گناه* كسی كه از رحمت خدا نومید باشد و امید رستگاری نداشته باشد با خود می گوید من كه آخرت بدی دارم؛ پس لااقل نباید لذات دنیا را از خود دریغ كنم. با این اندیشه نادرست ارتكاب گناه برای او آسان می شود و در دریای عصیان غرق می گردد و از هیچ گناهی ابا ندارد، چون می گوید: آب از سر من گذشت چه یک قامت چه صد قامت. *كفر یا تباهی دنیا* كسی كه به دلیل اطمنیان از آخرت بد خود، به گناهان لذت آور روی می آورد بسا كه از لذات دنیایی هم بهره ای نداشته باشد؛ زیرا اگر همچنان به قیامت و محاسبه آخرت معتقد باشد تصور آخرت دهشتناكش شیرینی هر لذتی را بر او تلخ می كند و یا در اثر زشت كاری به كفر و انكار خدا و قیامت مبتلا می شود. *تباهی آخرت* طبیعی است كه آثار سه گانه گذشته به آخرتی پر از عذاب و رنج منتهی می شود. انسان مأیوس از رحمت خدا، افزون بر كیفری كه برای گناهانش می كشد، كیفری هم برای یأس خود تحمل خواهد كرد؛ زیرا یأس و قنوط از رحمت خدا گناهی كبیره محسوب می شود. *درمان ناامیدی ازرحمت خدا* انسانی كه در رسیدن به اهداف دنیوی مأیوس است از كار و تلاش باز می ماند و زندگی او دچار ركود و افسردگی می شود. نتیجه این ركود و افسردگی، رنج هایی است كه خود فرد مأیوس تحمل می كند و سختی هایی كه به دیگران تحمیل می نماید. درمان این درد، گاه از طریق اصلاح نگرش فرد به زندگی صورت می گیرد و گاه به وسیله دارو انجام می پذیرد. بدون شك اعتقاد فرد به خداوند از بروز یأس در امور دنیوی پیش گیری می كند. ولی آن چه بسیار مهم است یأس فرد در پی گیری اهداف اخروی و اصلاح رابطه خود و خداست. چنین یأسی از یك سو بالاترین ضرر را كه هلاكت اخروی است در پی دارد و از سوی دیگر نشانه های آن به زودی آشكار نمی شود. در نتیجه ممكن است فرد بسیار دیر به فكر درمان آن بیفتد. *توجه به عفو وبخشش الهی* دیگر روش درمان كه در همان روش نخست ریشه دارد، یادآوری سخنانی است كه در قرآن كریم و روایات اهل بیت وارد شده است و از یأس و نومیدی نهی نموده است. خداوند در قرآن كریم فرموده است: *قل یعبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمة اللَّه ان اللَّه یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفور الرحیم* بگو ای بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید كه خدا همه گناهان را می آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. *ناامیدی نشانه کفروکمراهی* همین كه بدانیم نومیدی نشانه كفر و گمراهی است از ناامیدی پرهیز خواهیم كرد. هر چه سوءظن به خدا مذموم است. حسن ظن به خداوند ستوده و سازنده است. حسن ظن به خداوند محبت انسان به خداوند را متسحكم می‌كند و انسان را به عمل برای رضای خدا مشتاق می سازد. الحیاة، ج 1، ص 403. زمر، 53. حجر، 56. الکافی،ج3،ص173. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
❓اگه غسل جنابت رو در ماه رمضان فراموش كنيم و بعد از یک یا چند روز يادمون بياد، تكليفمون چیه؟ 📚 آیات عظام مکارم، وحید و نوری: باید نمازها و روزه‌های اون چند روز رو قضا كنين؛ ولى کفاره نداره (مکارم: بنابر احتیاط واجب). 📚 آیت‌الله سیستانی: باید نمازها و روزه‌های اون چند روز رو قضا كنين؛ ولى کفاره نداره (بنابر احتیاط واجب، روزه‌ها رو به قصد قربت مطلقه قضا کنه؛ یعنی به این قصد که این عمل به‌طور کلّی مطلوب خداست). 📚 آیت‌الله خامنه‌ای: کسی که در ماه رمضان غسل جنابت رو فراموش کنه و درحالی‌که جنبه، وارد صبح بشه، روزه اون روز درسته؛ ولی اگه این فراموشی چند روز طول بکشه، باید روزه‌های ایام فراموشی رو قضا کنه. البته نمازها درهرحال، باطله. ⭕️ نکته: کفاره جریمه‌ایه که به‌خاطر شکستن یا نگرفتن عمدی روزه باید انجام بدیم و شامل دو ماه روزه یا سیرکردن شصت فقیر یا هر دوی این‌هاست. ⭕️ نکته: جنابت، یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارج‌شدن آب منی برای انسان به‌وجود می‌آد. بعد از جنب‌شدن، حتماً باید غسل جنابت کرد. 🔺توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۱۶۲۲؛ عروةالوثقی، ج۲، کتاب‌الصوم، فصل فیما یجب‌الامساک، م۵۰؛ منهاج‌الصالحین، ج۲، م۹۸۸؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱۲۸۳؛ مظاهری، رساله، م۱۲۴۴؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج۱، درس۶۱. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🟢 مهم اعلام میزان فطریه توسط دفتر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای 🟡 فطریه بر اساس قیمت گندم برای هر نفر ۶۵۰۰۰ تومان و بر اساس قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰۰۰۰ تومان می‌باشد. ↩️ اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی درباره میزان فطریه زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۶۵ هزار تومان و قوت غالب برنج ۱۸۰ هزار تومان است. کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۶ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۹۶۰ هزار تومان است. ↩️ اطلاعیه دفتر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۳ از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است. 🟢 توضیح 1⃣ افراد مخیر هستند فطریه را بر اساس قیمت گندم یا برنج پرداخت کنند. 2⃣ هر مسلمان موظف است که در شب عید فطر، برای خود و افرادی که تحت تکفل او هستند (نان‌خور او محسوب می‌شوند) سه مد طعام (گندم، برنج، خرما و....) پرداخت کند. 🌷به اطلاع دیگران نیز برسانید. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
در این بحث چند موضوع داریم: 1. استفراق (قی یا بالا آوردن) 2. آروغ (باد گلو) 3. ترش کردن 4. پرخوری و بالا آوردن مقدار غذا در حالت خم شدن و خوابیدن. 🤮 استفراغ به معنی خروج با فشار محتویات داخل معده از راه دهان به بیرون است و حالتی را که پیش از استفراغ دست می‌دهد تهوع گویند. ✔️ استفراغ عمدی مانند اینکه عمدا کاری کند که استفراق کند مثلا با فروبردن انگشت در حلق یا فشار آوردن به خود. ✅ استفراغ سهوی یعنی بی‌‌اختیار استفراغ کند مانند خانم باردار، ماشین گرفتگی عمدی روزه را باطل می‌کند و فرقی ندارد یک دفعه باشد یا چند دفعه، مواد خارج شده غذا باشد یا زردآب و کم باشد یا زیاد. بی‌اختیار، ، و پرخوری روزه را باطل نمی‌کند و اگر چیزی در دهان بیاید، باید آن را بیرون بریزد ولی اگر بی‌اختیار فرو رود، روزه صحیح است. ❇️ طمع و مزه‌ی که هنگام آروغ، ترش کردن و استفراغ در دهان حس می‌شود مبطل روزه نیست. 🔹 خارج کردن چیزی از گلو حکم استفراغ، را ندارد و روزه را باطل نمی‌کند. 🤔 به هنگام تعویض پوشک فرزندم حالت تهوّع و استفراغ کردن به من دست مى‌دهد و گاهى نیز استفراغ مى‌کنم، روزه‌ام چه حکمى دارد؟ ✍️ چون عمدی نیست اشکالى ندارد. فقط 🤔اگه روزه باشيم و حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری یا چیز دیگری باشد، روزه باطله يان؟ ✍️خیر، روزه صحیحه. 🤔اگر روزه‌دار به دليل مريضي یا مسمومیت غذایی مجبور شد استفراغ كند، روزه باطل می‌شود؟ ✍️اگر عمدا استفراغ کند روزه باطل می‌شود ولی بی‌اختیار نه. ترش كردن ريفلاكس 🤔آبی كه بواسطه ي ترش كردن معده به تا گلو يا سينه بالا مياد روزه و بعدش هم سوزش دارد، روزه را باطل ميكند؟ ✍️ خیر، روزه صحیحه. 🚙 استفراغ بخاطر بی‌اختیار است و روزه را باطل نمی‌کند. 📚 آقا رساله نماز و روزه م ۸۵۷ و ۸۵۸؛ رساله مراجع م ۱۶۴۶ تا ۱۶۵۲ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
42.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازار داغ شعار "دین گرائی و جلوگیری از فساد " وعده نقدِ امدادالهی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🤔 ملاك در ضرر داشتن روزه براى بيمار چیست؟ گاهاً دکترها با هم اختلاف نظر دارند یکی میگه روزه بگیر یکی دیگه میگه نه. بعضی وقتها دکتر میگه نگیر ولی می‌بینم می‌توانم روزه بگیرم تشخیص با کیست؟ خودمون یا دکتر؟ ✍️ معیار این که خود فرد بفهد و برسد که ضرر دارد و فرقی ندارد: از یا از یا از ‏هاى مشابه یا از منشأ عقلایی دیگر از هر کدام که بفهمد و برسد که روزه برایش ضرر دارد نباید بگیرد. 👌 منظور از بیماری که مانع روزه می‌شود دو حالت زیر است: 🔸 فرد بیمار است و روزه باعث شدت بیماری می‌شود. 🔹 فرد سالم است ولی زمینه بیماری را دارد و روزه باعث ایجاد بیماری می‌شود. دقت شود در روزه 4 موضوع داریم: روزه – قضاء – کفاره تاخیر- فدیه و نسبت به روزه سه نوع بیمار داریم: 1️⃣ بیماری همیشگی 2️⃣ بیماری موقتی 3️⃣ سالمی که سهل‏انگارى كرده و قضاى روزه را نگرفته و الان بیمار شده کسی که به خاطر بیماری روزه ماه رمضان را نگرفته، و بیماری اش همیشگی است، قضای روزه‌ها از او ساقط می‌شود و باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد. (چند سال مريض بوده) در سالى كه بهبود يابد، اگر تا رمضان آينده به مقدار قضا وقت داشته باشد بايد قضاى سال آخر را به‏جا آورد ولى قضاى سال‏هاى گذشته لازم نيست و تنها بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد. که سهل‏ انگارى كرده و قضاى روزه را نگرفته و الان بیمار شده و نمى‏تواند آنها را به جا آورد: بايد براى هر روز يك مد طعام (کفاره تاخیر) به فقير بدهد و هر زمان توانايى پيدا كرد، بايد روزه‏ها را قضا كند. 📚 رساله مراجع م 1705 تا 1744 آقا رساله نماز و روزه م ۹۲۵ تا ۹۲۷ و ۷۹۴ تا ۷۹۶ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ـ رابطه‌ی قدس با ظهور ✨ـ نقش ایرانیان در آزادسازی قدس ✨ـ آغاز حکومت حضرت بقیه‌الله"عج"، بعد از رهایی قدس! ✅مراقب موشک هایی که به دلار و ساختار اقتصادی هم برخورد می‌کند باشید و باشیم.. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
50.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلید باز و بستن نمودن فقط دست خداست. رزق و روزی.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 پاسخ به ۹ سؤال پرتکرار فطریه ماه مبارک رمضان 🔹 با رسیدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، سؤالات پیرامون فطریه افزایش پیدا کرده که به انتشار چند سؤال پرتکرار آن مطابق با نظر رهبر معظم انقلاب خواهیم پرداخت: __ ❓۱. چه مبلغی را باید برای فطریه پرداخت کنیم؟ ◻️ مکلف باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد کافی است. ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر، «شصت هزار تومان» اعلام شده است. ❓۲. آیا می‌توانیم غیر از گندم، جو و ... که در رساله‌ها گفته شده، جنس دیگر و وسایل دیگری که مورد نیاز فقیر است خریداری کرده و عوض فطریه به مستحق بدهیم؟ ◻️ اگر از مستحق برای قبول فطریه و خرید جنس دیگر، وکالت بگیرید، می‌توانید جنس مورد نیاز مستحق را با فطریه بخرید و به او بدهید. ❓۳. آیا می توان فطریه را برای مستمند کارت به کارت کرد؟ یا به فقیر شهر دیگر داد؟ ◻️ اشکالی ندارد، اما اگر زکات فطره را جدا کرده باشد، تعویض آن جایز نیست و اگر در شهرش، فقیر وجود دارد، پس از جدا کردن فطریه، انتقال آن به شهر دیگر هم بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. ❓۴. آیا فطریه مهمان شب عید فطر بر عهدهی میزبان است؟ ◻️ مهمان یک شبه نان خور محسوب نمیشود، لذا زکات فطره او بر میزبان واجب نیست، ولی اگر کسی غیر از شب عید مدتی مهمان دیگری است که عرفاً نان‌خور او محسوب میشود، فطریه او به عهده میزبان است. ❓۵. زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟ ◻️ از غروب شب عید فطر می‌تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلّف باید فطریه را پیش از نماز عید بدهد، اما اگر نماز عید نمی‌خواند می‌تواند دادن فطریه را تا ظهر تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست؛ اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هرگاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی‌شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد. ❓۶. آیا طفلی که در شکم مادر است و هنوز به دنیا نیامده، باید برایش زکات فطره بدهند؟ ◻️ خیر لازم نیست. ❓ ۷. آیا فطریه را می توان به سادات فقیر داد؟ ◻️ کسی که سید نیست نمی‌تواند به سید فطره بدهد. حتی اگر سیدی نان‌خور او باشد، نمی‌تواند فطره او را به سید دیگر بدهد. غیرسادات نمی‌توانند به سادات فطریه پرداخت نمایند. ❓ ۸. چه کسی باید فطریه بدهد؟ ◻️ کسی که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و هوشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند هر نفری یک صاع که تقریبا سه کیلو است، گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد، و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد،کافی است. کسی که مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد و کسبی هم ندارد که بتواند مخارج سال خود و عیالاتش را بگذراند، فقیر است و دادن زکات فطره بر او واجب نیست. ❓ ۹. آیا برای ادای زکات فطره می توان به جای گندم، جو، برنج و مانند آن، پول آن را پرداخت کرد؟ ◻️ اشکال ندارد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت جایگاه بندگی وتوجه به عاقبت امور روز آغازین هفته شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی یارب العالمین *فراموش نکنیم گذر پوست به دباغخانه می‌افتد* *عاقبت ظلم وتعدی به حقوق بندگان خدا* "هشام بن اسماعیل" والی اُمویان در مدینه بود. او آزار بسیاری به مردم، مخصوصاً امام سجاد علیه‌السلام می‌رساند. سرانجام ، به دلیل اعتراض فراوان مردم، "هشام" عزل شد و به خاطر ظلم‌های فراوان او، دستور دادند تا هشام را در وسط شهر ببندند تا دیگران هر طور می‌خواهند از او انتقام بگیرند. *ترس و وحشت هشام ازامام سجاد* مردم نیز یکی یکی می‌آمدند و انتقام می‌گرفتند. هشام می گفت: "بیش از همه از علی‌بن‌حسین وحشت دارم، زیرا به سبب آزارهایی که به او رساندم و لعن و نفرینی که نثار جد او علی‌بن‌اببطالب می‌کردم، انتقامش سخت خواهد بود." *"مرام ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم* روزی که امام سجاد علیه السلام "هشام" را در آن وضعیت دیدند به همراهان فرمودند: "مرام ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم و از دشمن خود انتقام بگیریم." *اگر کمکی از من ساخته است، حاضرم کمک کنم* هنگامی که امام سجاد عليه السلام به طرف هشام‌بن‌اسماعیل می‌رفتند، رنگ در چهره هشام باقی نماند، ولی بر خلاف انتظار وی، امام سجاد با صدای بلند، سلام نمودند و با او دست دادند و به او فرمودند: "اگر کمکی از من ساخته است، حاضرم کمک کنم." *اعتراف هشام به حقانیت اهل بیت* هشام فریاد زد : *اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ* {خداوند می داند که رسالت خویش را در کجا قرار دهد.} بعد از این رفتار امام سجاد (ع)، مردم مدینه نیز انتقام گرفتن از هشام را متوقف کردند. تاریخ طبری ، جلد ۶ ، صفحه ۵۲۶ . شرح الأخبار، جلد ۳ ، صفحه ۲۶۰ . ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 زکات فطره مهمان 💠 🔺🔺🔺🔺🔺 ❓سوال: 🙂 کسی که در افطار شب عید فطر، میهمان دیگری باشد، فطریه‌اش به عهدۀ کیست؟خودش یا صاحب‌خانه؟ آیا فرقی می‌کند که قبل از اذان مغرب به میهمانی رفته باشد یا بعد از آن؟ 🌹🔹آیت الله خامنه ای: فطره مهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحب خانه وارد شده و نان خور او حساب مى‌شود، بر او واجب است؛ و فطره مهمانى كه بعد از غروب شب عيد فطر وارد مى‌شود بر صاحبخانه واجب نيست، اگرچه پيش از غروب او را دعوت كرده باشد و در خانه او هم افطار كند. ⚠️نکته: با یک شب مهمان نان خور حساب نمی شود. 🌹🔸 آیت الله مکارم شیرازی: مهماني که پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحبخانه وارد شده، اگر فقط براي شب عيد دعوت شده فطره او بر ميزبان واجب نيست ولي اگر نانخور او محسوب شود (يعني تصميم دارد حداقل چهار پنج روز نزد او بماند) دادن زکات فطره او واجب است. در صورتي که بدون رضايت صاحبخانه باشد نيز بنابر احتياط واجب فطره او را بدهد، همچنين فطره کسي که انسان را مجبور کرده است که خرجي او را بپردازد. 🌹🔹 آیت الله سیستانی : فطریه مهمانی كه پیش از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب می‌شود، بر میزبان واجب است مثل مهمانی كه قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امكانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید؛ اما به مهمانی كه تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌كند و زكات فطره‌اش بر عهده میزبان نیست. 👈🏼 فطریه مهمانی كه بعد از غروب آفتاب در شب عید فطر وارد بر میزبان می‌شود در صورتی كه نان‌خور او محسوب نشود، بر ميزبان واجب نيست و اگر نان‌خور او حساب شود (بنا بر احتياط واجب) مراعات مقتضای احتياط ترک نشود مانند اين كه يكی با اجازه ديگری فطريه را بدهد. 🌹🔸 آیت الله وحید خراسانی : چنانچه پیش از غروب آفتاب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شود و تا صبح نزد او بماند فطره او بر صاحب خانه واجب است و اگر تا صبح نزد او نماند بر او واجب نیست. ➖➖➖➖➖ ⌨️ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❇️ اختلاف مرجع تقلید میزبان و میهمان در زکات فطره❇️ ➖➖➖ 💠 سوال : 💠 هرگاه میزبان مقلد مرجعی باشد که فطریه مهمان را برعهده میزبان نمیداند و مهمان نیز مقلد مرجعی است که فطریه مهمان را برعهده میزبان میداند، تکلیف فطریه مهمان چیست؟ 💠 🔸🔸🔸🔸 💠 پاسخ : ✅ آیت الله خامنه ای: هر فرد طبق نظر مرجع تقليد خود عمل کند. ✅ آیت الله مکارم شیرازی: اگر مرجع تقلید میزبان و مهمان متفاوت باشد به گونه ای که مرجع میزبان، فطریّه کسى که فقط شب عید را میهمان اوست بر عهده میزبان نمى داند، و میهمان مقلّد مرجعى باشد که فطریّه چنان شخصى را بر عهده میزبان مى داند، پرداخت فطریه بر عهده هیچ کدام نیست. ✅آیت الله شبیری زنجانی: هیچکدام تکلیفی ندارند اگر چه احتیاط مستحب این است یکی از دیگری اجازه بگیرد و از طرف کسی که مکلف به ادا است بپردازد. ✅آیت الله وحید: هر کدام میتواند بر طبق حجت شرعیه ای که دارد عمل کند (یعنی نپردازد)و مشکلی ندارد البته حجت شرعیه برای هر مکلفِ غیرِ مجتهد ،فتوایِ عالمترین مجتهد جامع الشرائط است. ✅آیت الله سیستانی: هرکدام به فتوای مرجع خود عمل می کند. ✅آیت الله فاضل لنکرانی: اگر میزبان مقلّد مرجعی است كه فطریه مهمان را برعهده میزبان میداند و مهمان مقلد مرجعی است كه فطریه مهمان را برعهده میزبان نمیداند باید هم میزبان فطریه مهمان را بدهد و هم خود مهمان، لیکن مهمان می تواند از صاحب خانه اجازه بگیرد و به وکالت از طرف میزبان فطریه خود را بدهد. ➖➖➖➖ 📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
چند نکته درباره سخنان آقای پناهیان ۱. نقد منصفانه: نقد به معنای نادیده گرفتن ویژگی‌های مثبت یا تخریب شخص نیست، بلکه نوعی خدمت به او برای ارتقای سطح عملکرد و اثرگذاری بیشتر است. در احادیث آمده است: «طوبی لمن اهدی الیَّ عیوبی؛ خوشا به حال کسی که عیوبم را به من هدیه دهد.» به ویژه اینکه دشمنان با استفاده از نقاط ضعف برخی گویندگان مذهبی، با جریان سازی، افزون بر گوینده، کل روحانیت، حوزه، انقلاب و نظام را تخریب می کنند. به قول رهبری عزیز، «مگس روی زخم می نشیند. باید زخم ها را خوب کرد.» هدف از نقد، کمک به رشد و تعالی افراد و جامعه است. با نقد منصفانه و دقیق، می‌توان به اصلاح نقاط ضعف و ارتقای سطح عملکرد افراد کمک کرد. آقای پناهیان امتیازات قابل توجهی دارند که نباید نادیده گرفته یا تخریب شوند. اما نقد نقاط ضعف ایشان نیز ضروری است تا به اصلاح آنها، افزایش اثرگذاری ایشان و جلوگیری از سواستفاده دشمن کمک کند. ۲. بی دقتی در به‌کارگیری اصطلاحات: ایشان اصطلاح «گوشت تلخی» را درباره پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) به کار می برد. از جمله در بخشی از سخنانش, نخست از زبان مخالفان و بار دوم از زبان خودشان می گویند: «امیر المومنین در مقام خلافت گوشت تلخی می کرد.» به‌کارگیری این اصطلاح، به‌ویژه در مورد شخصیت‌های محبوب و مورد احترام، می‌تواند حساسیت‌برانگیز باشد و برداشت‌های نادرستی ایجاد کند. ۳. گوشت تلخی چیست؟ گوشت تلخی اصطلاحی است که برای توصیف فردی با رفتار و گفتار منفی و ناخوشایند به کار می‌رود. این افراد غالباً نگرش بدبینانه‌ای به زندگی دارند و به طور مداوم از مشکلات و نارضایتی‌های خود صحبت می‌کنند. ویژگی‌های رایج افراد گوشت تلخ: نارضایتی دائمی: این افراد به طور مداوم از شرایط زندگی، شغل، روابط و ... خود ناراضی هستند. بدبینی: آنها به ندرت نیمه پر لیوان را می‌بینند و انتظار اتفاقات بد را دارند. منفی‌بافی: آنها در هر موقعیتی، به دنبال نکات منفی و ایرادات هستند. قضاوت و سرزنش: به جای همدلی و درک، به سرعت دیگران را قضاوت و سرزنش می‌کنند. شکایت و غر زدن: غالباً از مشکلات خود به دیگران شکایت می‌کنند و به دنبال جلب توجه و همدردی هستند. عدم تمایل به تغییر: به ندرت به دنبال تغییر رفتار و نگرش خود هستند و مسئولیت نارضایتی‌های خود را به گردن دیگران می‌اندازند. ۴. توجه به معنای اصطلاحات: اصطلاحات در هر زبانی معنای خاص و تعریف شده ای دارند. وقتی کسی از اصطلاحی استفاده می‌کند، ذهن شنونده به همان معنای رایج آن منتقل می‌شود و ممکن است برداشتی متفاوت از منظور گوینده داشته باشد. اینکه خیلی ها به کاربرد « گوشت تلخی» ایراد گرفته اند, موید آن است که این اصطلاح در ذهن مخاطبان معنای منفی دارد و نباید درباره پیامبر اکرم و امیر المومنین به کار رود. پیشنهاد: به‌جای استفاده از اصطلاح "گوشت تلخی"، می‌توان از عبارات دقیق‌تر و گویاتر که بار معنایی منفی ندارند، مانند "قاطعیت"، "صراحت لهجه" یا "عدم مماشات" و «اجرای عدالت» استفاده کرد. همچنین، می‌توان با توضیحات بیشتر، منظور خود از به‌کارگیری این اصطلاحات را به‌طور شفاف بیان کرد تا از سوءتفاهم و برداشت‌های نادرست جلوگیری شود. مثال: به‌جای اینکه بگوییم "امیرالمومنین در مقام خلافت، گوشت تلخی می‌کرد"، می‌توان گفت: "امیرالمومنین در مقام خلافت، در برخورد با مخالفان و متخلفان قاطع و بدون مماشات بود." ۵. توجیه نادرست: آقای پناهیان در پاسخ به منتقدان خود گفته اند که تعبیر «گوشت تلخی» درباره پیامبر اکرم(ص) و امیر المومنین(ع) را از زبان مخالفان نقل کرده است. با توجه به سخنان صریح ایشان، این توجیه کامل و پذیرفتنی نیست. درست است که ایشان از زبان مخالفان هم نقل قول کرد، اما خودشان هم از آن اصطلاح در توصیف امام(ع) استفاده کردند. این اولین بار نیست که شاهد چنین گفتارهای جنجال‌برانگیز از ایشان هستیم. بعد از طرح این سخنان نیز به جای پذیرش اشتباه خود، با ارتکاب خطای دیگری، سعی در سرپوش گذاشتن بر خطای قبلی خود دارند. همین که خیلی‌ها، اعم از دوست و دشمن یا به قول ایشان منتقدین دلسوز و مغرض، به این موضوع پرداختند، موید آن است که گفتار ایشان دقیق و درست نیست. ۶. تحلیل نادرست: برخی تحلیل ها درباره انگیزه و مبنای سخنان آقای پناهیان منصفانه نیست. به نظر، سخن ایشان صرفا ناشی از کم دانشی و بی اطلاعی وی از معنا و کاربرد درست «گوشت تلخی» است. برخی با استناد به توصیف علی(ع) به« خَشنٌ فی ذات الله» از زبان پیامبر از کاربرد تعبیر « گوشت تلخی» دفاع کردند. در حالی که "خشن فی ذات الله" در زبان عربی به معنای "سختگیر در دین" است. این اصطلاح برای توصیف کسی به کار می‌رود که در دفاع از دین و اجرای احکام الهی قاطع و بدون انعطاف است و در برابر ظلم و گناه به شدت برخورد می‌کند. 🔹علی اسدی زنجانی🔹 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
مسابقه اسب سیاه و سفید!!! دو نفره نشسته بودن پای تلویزیون و مسابقه اسب سواری رو تماشا میکردند، گفتند بیا شرط بزنیم سر یک میلیون تومن که کی میبره. یکی روی اسب سفید شرط بست و یکی روی اسب سیاه. اسب سفید برنده شد و طرف بازنده یه تومن رو داد بهش اونیکه برنده شده بود کمی‌ با خودش کلنجار رفت و گفت نه نمیتونم اینو قبول کنم، رفیقش گفت چرا؟ گفت: آخه من این فیلم رو سه بار دیده بودم! رفیقش گفت نوش جونت، من ۵ بار دیده بودم، گفتم شاید این بار برنده بشه! دقیقا ما هم همینیم روی اسب سیاه مدام شرط میبندیم و میگیم شاید ما فرق کنیم و درست دربیاد. اما خدا روشن و واضح میگه مگه نمیبنی انسانهای قبل از خودت رو؟ نمیشه که تو ظلم کنی و حق مردم رو بخوری و تهش تو هم برنده بشی! کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠قوت غالب در فطریه 💬سؤال: کسی که در طول سال، بیشتر برنج استفاده می کند تا نان، آیا باید سه کیلو برنج یا مبلغ آن را برای فطریه بدهد؟ ✅ پاسخ: فطریه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می کند و منحصر به قوت غالب شخص نیست. 🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 💠 پرداخت زکات فطره به فقیر گناهکار 💬 سؤال: چه گناهانی موجب می شود، پرداخت زکات فطره به فقیر گناهکار، جایز نباشد؟ ✅ پاسخ: به طور کلی، احتیاط واجب آن است که زکات فطره به فقیر شیعه داده شود. و احتیاط واجب آن است که به شراب خوار و کسی که آشکارا گناه کبیره انجام می دهد، فطریه داده نشود. 🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘 💠 پرداخت فطریه به سادات 💬 سوال: آيا غير سادات مي‏توانند به سادات فطريه بدهند؟ ✅ پاسخ: کسی که سیّد نیست نمی تواند به سیّد فطره بدهد حتی اگر سیّدی نانخور او باشد نمی تواند فطره او را به سیّد دیگر بدهد. 🔹 زكات فطره (فطريه) صدقه واجب نام دارد. 🔸دادن صدقه مستحبي به سيد فقير اشكال ندارد. 🔹سيد نمى ‏تواند از غير سيد زكات بگيرد. 📚 توضيح المسائل 16مرجع، م 2009 🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜 💠فطریه جنین 💬سؤال: آیا برای جنین لازم است فطریه پرداخت شود؟ ✅پاسخ: فطریه جنین واجب نیست. 🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 💠مصرف زکات فطره 💬سؤال: زکات فطره در چه راهی باید مصرف شود؟ ✅پاسخ: مصرف فطریه همان مصرف زکات است؛ ولی احتیاط این است که به فقرای مومن داده شود. انسان می تواند زكات را در مواد ذیل مصرف كند:👇 ۱- فقیر: و آن كسی است كه مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد و كسی كه صنعت یا ملك یا سرمایه ای دارد كه می تواند مخارج سال خود را بگذراند، فقیر نیست. ۲- مسكین: و آن كسی است كه از فقیر سخت تر می گذارند. ۳-تحویل نماینده: كسی كه از طرف امام علیه السلام یا نایب امام مأمور است كه زكات را جمع و نگهداری نماید و به حساب آن رسیدگی كند و آن را به امام علیه السلام یا نایب امام یا فقرا برساند. ۴-بدهکار:بدهكاری كه نمی تواند قرض خود را بدهد. ۵- سبل‌الله: یعنی كاری كه مانند ساختن مسجد، منفعت عمومی دینی دارد، یا مثل ساختن پل و اصلاح راه كه نفعش به عموم مسلمانان می رسد و آنچه برای اسلام نفع داشته باشد به هر نحو كه باشد. ۶- ابن السبیل:یعنی مسافری كه در سفر در مانده شده. احکام_روزه کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
رهبر انقلاب: جوان دانشجوی امروز باید بداند در یک نظام انقلابی چشم باز کرده و به دانشجویی رسیده است 🔹این نظامی که شما دارید در آن زندگی می‌کنید با مبارزه با سختی، با تلاش به وجود آمده. اصلی‌ترین واقعیت‌های زندگی ما الان این است. نظام، نظام انقلابی است. 🔹خیلی از خواسته‌های انقلابی تحقق پیدا نکرده، این درست است. اما نظامی که الان در آن زندگی میکنیم نظامی است که این توقعات از او هست، چرا؟ چون یک نظامی انقلابی است. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
مهمانی كه بيايد، فطریه‌اش بر عهده صاحب خانه نيست. ‏ ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد مى‌‏آيد و چند ساعت پس از افطارى مى‏رود: 🔹آیات عظام نوری صافی: واجب است. 🔸بقیه مراجع: واجب نیست. ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد مى‏‌آيد و تا صبح مى‌‏ماند: 💢آیات عظام سیستانی، وحید، نوری، صافی: واجب است. 💢آیات عظام خامنه‎ای، مکارم، مظاهری، زنجانی: واجب نیست. ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد در خانه انسان است و چند شب می‌ماند یا مانده است: 🟢آیت الله مظاهری: بر صاحبخانه واجب نيست. 🔵بقیه مراجع: بر صاحبخانه واجب است. 👌 لازم نیست مهمان هنگام غروب در منزل میزبان باشد همینکه گفته شود مهمان است کافیست هر چند در آن لحظه در باغ صاحبخانه یا برای نماز به مسجد رفته باشد. 🕌 اگر شخصى در شب عيد فطر مراسمی در مسجد يا سالن پذيرايى، داشته باشد لازم نیست فطریه شرکت کنندگان را بدهد. 😊 اگر انسان شب عيد فطر ميهمان داشته باشد و صبح متوجه شود كه عيد بوده؛ فطره آنها بر او واجب است و ناآگاهى از رؤيت هلال، تأثيرى در وجوب فطریه ندارد. 🧑‍🎓فطریه سربازان، دانشجویان و غیره بر عهده دولت نیست و در صورت وجود شرایط بر خودشان واجب است و چنانچه تمكن مالى نداشته باشند، از آنها ساقط است. 📚 رساله مراجع م 1995 تا 1997 احکام_روزه کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af