eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
116 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
از چندین استاد شنیدم که زن‌ها خیلی استعدادشون تو رشد در معنویات بیشتر از مردهاست. تو قضیه کربلا خیلی این نمود داره. برخی از زن‌ها تاثیر زیادی در یاری رساندن شوهراشون به امام حسین، داشتن. چندتاشو مثال بزنم 1⃣ ام‌وهب همسر عبدالله‌بن‌عمیر‌کلبی دائم باهمسرش درباره یاری امام صحبت می‌کرد ولی عبدالله بدلایلی جنگ رو به صلاح مسلمین نمی‌دونست تا اینکه سرانجام عبدالله به یاری امام آمد و شهید شد، و ام‌وهب بالای سر همسرش رفت و شهادتش را تبریک گفت، که درهمان لحظه شمر دستور داد و همسرعبدالله رو شهید کردند که تنها زن شهید کربلا شد. 2⃣ نامه امام به زهیربن‌قین رسید، و زهیر از یاری امام اکراه داشت که همسرش به او گفت:《سبحان‌ الله‌! فرزند رسول‌ خدا از تو دعوت‌ مي‌كند كه‌ به‌ ياري‌اش‌ بشتابي‌، اما تو در قبول‌ دعوت‌ او ترديد به‌ دل‌ راه‌ مي‌دهي‌! چه‌ طور مي‌شود كه سخنش‌ را بشنوي‌ و هرچه‌ زودتر خود را به‌ او برساني‌》، بعد از آن زهیر برای یاری امام مصمم شد. 🔻 مثال سوم رو حاج آقامجتبی‌تهرانی خیلی زیبا در روضه حبیب بیان کردند: نامه امام به حبیب‌بن‌مظاهر رسید که گفته بود اگر می‌خواهی مارا یاری کن سریع بیا، همسرش پرسید می‌روی یا نه؟ حبیب گفت نه، من نمی‌توانم بروم! من پیر شده‌ام و کر و فری ندارم؛ چه طور با او راه بیفتم؟ می‌دانی اگر من بروم آن وقت عبیدالله خانه مرا خراب می کند و تو را به اسارت می‌گیرد و می‌برد. همسرش گفت تو برو، بگذار خانه را خراب کند، بگذار مرا به اسارت بگیرد. حبیب باز هم گفت نه، من نمی روم. اینجا بود که همسرش بلند شد، روسری خودش را انداخت روی سر حبیب و به حبیب گفت نمی‌روی؟! پس مثل خانم‌ها در خانه بنشین! بعد گفت خدایا، کاش من مَرد بودم و می توانستم بروم کربلا تا حسین را یاری کنم! حبیب گفت نه، این حرف هایی که زدم، برای این بود که می‌خواستم ببینم تو چه می گویی. من آن چنان هجرتی کنم که تا قیامِ قیامت نامم در تاریخ ثبت شود. ما از این زن‌ها در عصر خودمون کم ندیدیم. مادرانی که فرزندان و همسرانشون رو تشویق میکردن برای شهادت و جنگیدن با دشمن.... همسران شهیدی که مرد زندگیشون رو راهی جبهه‌ها کردن و روزهای سختی رو چه تنها و چه با فرزندانشون سپری کردن. معمولا نقش زن‌ها در این مسائل خوب دیده نمیشه. والبته الان هم که زمان جنگ نیست زن‌ها همینطور هستن.... درباره زنان تاثیرگذار در تاریخ اسلام یه موردی هست خیلی آدم رو منقلب میکنه عمربن حمق خزاعی یکی از بهترین یاران امیرالمؤمنین بود. امام علی (علیه السلام) درباره عمروبن حمق گفته بود ای کاش من 50نفر مثل تورو داشتم. زمان خلافت معاویه زمانی که هفتادهزار منبر در جهان اسلام امیرالمؤمنین رو دشنام میدادن، عمرو میرفت برای حضرت تبلیغ میکرد. معاویه گفت بگیریدش بکشیدش عمرو رفت مخفی شد. معاویه دستور داد زنش رو گرفتن. آمنه بنت شرید زن عمروبن حمق رو گرفتن. عمرو فهمید به گوش زنش رسوند که میخوام خودمو معرفی کنم. زنش گفت نه نیا. من طاقت میارم. زندانی‌ش کردن، مجبورش کردن از امیرالمؤمنین اعلام بیزاری کنه، ولی نکرد میگن عمروبن حمق تو داهات کوره‌ها میرفت تبلیغ امیرالمؤمنین رو میکرد. و زنش کماکان تو زندان بود دوسال بعد عمروبن حمق رو گرفتن، کشتن. اولین سری که به نیزه رفت، در سال 50هجری سر عمربن حمق بود، سر رو بردن تو زندان انداختن جلوی زنش. زنش انتظار چنین چیزی رو نداشت. میخواستن مقاومتش رو بشکونن، تسلیمش کنن. زنش تا سر رو دید، در آغوش گرفت و گفت تن و جانم فدای سری که در راه امیرالمؤمنین خاک‌آلوده و خسته‌س، آب ندارم سرت رو بشورم، با گریه میشورمت (امین، اعیان الشیعه، ج ۲، ص۹۵) اگه ماها برای دفاع از ناموسمون، جونمونم حاضریم فدا کنیم یه زمانی در راه امیرالمؤمنین شیعیان ناموسشون رو فدا میکردن. اگر نقش زنان در زنده نگه داشتن دین خدا و مکتب اهل بیت رو نادیده بگیریم، ظلم بزرگی در حق مکتب اهلبیت ع و خود زنان کردیم. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاهْدِنِى لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِى مَنْ تَشَاءُ إِلىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ. بزرگوارانی که حقیر را می‌شناسند می‌دانند که اگر حرفی می‌زنم و اگر رفتاری دارم واقعا به هیچ وجه نمی‌خواهم سوگیرانهِ سیاسی باشد، این را هر کسی ما را می‌شناسد می‌داند. چنان‌که در مورد صحبت جناب آقای به هیچ وجه نمی‌خواهم از بعضی از بداخلاقی‌هایی که شاید ضرورت نداشت و بلکه قابل توجیه نبود، دفاع کنم اما... ▫️نکته‌ای که به نظرم می‌رسد یک این است که واقع‌اش بنده نمی‌فهمم [که توسط برخی از این آقایان مطرح شده یعنی چه؟] 🔻 ببینید بعضی از عناوین است که قبح و حسن‌اش ذاتی است؛ چنان‌که می‌دانید بعضی عناوین قبح و حسن‌اش اقتضایی است و بعضی هم حتی اقتضا نیست. ما نمی‌توانیم بگوییم الظلم قسمان، ظلم مثبت ظلم بد یا بگوییم عدلِ خوب عدلِ بد، نه! "العدل حسن" و "الظلم قبیح" اصطلاحاتی هم که در دنیا رایج هست و من هم بیخبر نیستم اما تبعیض تا وقتی که هست، بد است؛ ممکن است شما بگویید ما باید حرکتی انجام بدهیم که فرض کنید برخی از کاستی‌ها جبران بشود اما این که بگوییم باید تبعیض گذاشت، مثلا در شرایط کاملا مساوی بگوییم این پست را می‌دهیم به تو، به آن یکی نمی‌دهیم یا بحث اعتقادات را _حالا چه رسمی و چه غیررسمی_ مطرح کنیم، بحث را مطرح کنیم، به نظرم این رویه قابل دفاع نیست. بالأخره شما باید ببینید، هر کسی بیشترین اولویت را دارد او اولی است. حالا ممکن است از فلان باشد، یا از فلان باشد! به هر حال در چارت قانون، آن چه که قانون اجازه می‌دهد، باید کار صورت بگیرد. ▫️مطلبی که حالا باز ممکن است به گوش جناب آقای ظریف برسد یا دوستان‌شان برسانند، ببینید عرضی که به نظرم قابل تأمل است و از خود قرآن هم استفاده می‌شود این است که بعضی وقت‌ها بحثی را مطرح می‌کنیم که گرچه شروعش با ماست اما دیگر ادامه‌اش با ما نیست! یعنی شروع کار با شماست اما ادامه دیگر دست شما نیست! 🔻 ممکن است حرفی بزنم اصلا حرف در جای خودش هم درست باشد ولی این زمینه‌ساز برخی نکات بشود که افرادی بکنند یا مطالبی بگویند که خود طرف هم بگوید من این که مقصودم و غرضم نبود؛ به نظرم حالا که فضای کشور به فضل الهی با همت بزرگان نظام و با همت مردم _بعد از آن حادثه‌ای که پیش آمد_ دارد به طرف یک‌نوع استقرار و آرامش می‌رود، باید خیلی دوستان بزرگوار و آقایان مواظب باشند که دیگر قلم‌های غیرقابل کنترل راه نیفتد. ▫️اگر مطلبی هم ممکن است باید مطرح شود، باید روی آن حساب کرد؛ خود قرآن کریم می گوید؛ نگویید «راعنا» ولکن «قولوا انظرنا» شما می‌گویید «راعنا» این‌ها تمسخر و سوءاستفاده می‌کنند، نگویید این جمله را. به نظر می‌رسد اگر این مطلب مورد توجه قرار می‌گرفت شاید این مساله که الآن تا حدودی مطرح شده، مطرح نمی‌شد. اصل انگیزه خب ممکن است درست باشد ولی راهکارش هم باید کنترل بشود. ▫️چیزی که من خیلی به‌نظرم باید مورد توجه قرار بگیرد، ببینید به هر حال بحث تشیع و تراث شیعه است این مطلب مطلبی نیست که خدای‌ ناکرده ما با بی‌دقتی یا با سوءاستفاده دیگران کاری کنیم که در معرض هجمه و حمله قرار بگیرد یا حتی باعث بشود، فردا یک عده را طلب کار کند و یک عده را بدهکار کند! 🔻 شما می‌دانید ما متأسفانه بعضی حرکت‌ها را می‌بینیم که حتی عالمان بزرگ غیرشیعه هم آن‌ها را تأیید نمی‌کنند! یعنی از کارهایی که انجام می‌شود، خب این‌ کارها گاهی موجب می‌شود یک وقت بهانه دست این‌ها داده می‌شود. 🔸به نظرم خیلی باید تلاش کرد که هم خدشه‌دار نشود هم از دفاع شود. به هر حال تشیع تراث بزرگی است که ما باید با چنگ و دندان از آن دفاع کنیم به تعبیری گنج رنج هزاران عالم و فقیه و بزرگان است. هم کشور باید حفظ شود. 🔻به عنوان یک شهروند عرض می‌کنم، هر جمله‌ای که باعث شود و بخواهد جمعیت‌ها را به جان هم بیندازد یا حداقل زمینه را آماده کند، ناصحیح است. به نظرم اگر این‌جا یک مثلا تکمیلی جناب ایشان یا تیم ایشان داشته باشند که زمینه سوءاستفاده در آینده نباشد خوب است. ایشان باید توجه داشته باشند که بسیاری از حمله‌هایی هم شد - ضمن این که من اصلا دفاع نمی‌کنم از این بحث ها - ولی آن منتقدان و مخالفان هم نگران شروع یک جریان ناصحیحی هستند که می‌گویند ممکن است این اظهارات زمینه‌اش را ایجاد کرده باشد. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ جواد قارایی ایرانگرد با انتشار این فیلم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تا زمانی که از شهر ماکوی آذربایجان غربی در ایران جانمان به این چشم انداز نگاه نکنیم، نمی،توانیم باور کنیم که رضاشاه با وجود خدماتی که به ایران داشت، چه حماقت بزرگی انجام داد. آنچه تماشا می کنید بخشی بسبار با ارزش از ایران جان است که توسط رضاشاه به ترکیه بخشیده شد. بسیار باارزشِ بزرگ و آرارات کوچک. بزرگترین ننگ تاریخی دوران حکومت رضاخان و جداییِ بخش اعظمی از ایران و دادن مناطق استراتژیک به همسایه های ایران در پیمان سعد آباد. رضاشاه پهلوی ارتفاعات آرارات در غرب ایران را به ترکیه، قسمت‌هائی از شرق ایران را به افغانستان و منطقه سوق الجیشی اروند رود (شط العرب) را به عراق بخشید. او به سرلشگر ارفع که با توضیحات و دلایل فراوان میخواست رضا شاه را از این اشتباه بزرگ منع کند گفت: این کوه با آن کوه و این تپه و آن تپه با هم چه فرق دارند. مهم نیست این کوهها مال کدام کشور باشد. مهم دوستی بین ما و ترکیه است. بدهید برود. افسوس. سرفراز ایران و ایرانی. کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 حکم تلفظ اشتباه در اذکار مستحبی نماز 💬سؤال: 1- اگر عمداً اذکار مستحبی نماز مثل بحول الله یا الله اکبر و ... را اشتباه قرائت کنیم نماز باطل می شود؟ 2- اگر همین اذکار را نصفه بخوانیم مثلاً ذکر بحول الله همین قسمت را بگویم در حالی که به نیت ذکر مستحبی نماز بوده آیا جایز است؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: ۱. غلط خواندن دعا و ذکر - چه از نظر ماده و اصل کلمه و چه از نظر اعراب کلمه- در قنوت و ذکرهای مستحبی در صورتی که غلط فاحش یا تغییر دهنده معنا نباشد، اشکال ندارد. ۲. اشکال ندارد ولی از ثواب ذکر محروم می شوید. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: 1و2- در ذکر مستحب نماز باطل نمی شود ولی سعی کنند صحیح بخوانند و عمداً این کار را نکنند. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی آیات عظام خامنه ای و مکارم کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥دیدم بعضی‌ها نوشتند هیئت‌هایی که دخترها بی‌حجاب شرکت می‌کنند موجب جذب بیشتر جوون‌ها به دین و امام حسین(ع) و ... می‌شه! 💥یاد این خاطره‌ی بامزه افتادم تا انتها ببینید و بشنوید.🤌 ‌ کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
راز یک تغییر حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا فیروزیان نقل می کند: تابستان سال ۱۳۲۳ در «ونک مستوفی» منبر می‌رفتم. امام جماعت آنجا سید بزرگوارى بود که الان با گذشت چندین دهه، نامش را فراموش کرده‌ام. این سید بزرگوار بین گفتگوهایى که با هم داشتیم، تعریف کرد: که یک روز صدای در منزل بلند شد، وقتی آمدم در را باز کردم، خانمى نیمه‌برهنه و بی‌حجاب و آرایش کرده و دست و سینه باز را مقابل خود دیدم. خواستم درب را ببندم و به او بی‌اعتنائی کنم. فکر کردم همین که در خانه یک روحانی با این قیافه آمده، شاید معایب بی‌حجابی را نمی‌داند و شاید بتوانم نصیحتش کنم. سرم را پایین انداخته و گفتم بفرمائید. داخل اتاق شده نشست و مسئله‌ای در مورد ارث از من سؤال کرد. من گفتم: خانم! من هم از شما می‌خواهم مسئله‌ای بپرسم، اگر جواب دادید من هم جواب می‌دهم. گفت: شما از من؟ گفتم بله. گفت بفرمائید؟ گفتم: شخصی در محلی مشغول غذا خوردن است. غذا هم بسیار خوشمزه و خوشبو است. گرسنه‌ای از کنار او می‌گذرد، پایش از حرکت می‌ایستد، جلوی او می‌نشیند، شاید تعارفش کند، ولی او اعتنا نمی‌کند. شخص گرسنه تقاضای یک لقمه می‌کند، او می‌گوید: غذا متعلق به من است و نمی‌دهم. هر چه التماس می‌کند، او به خوردن ادامه می‌دهد. خانم، این چگونه آدمی است؟ گفت: آن شخص بیرحم، از شمر بدتر است. گفتم: گرسنه دو جور است، یکی گرسنه شکم و دیگری گرسنه شهوت. جوان مجرد و گرسنه شهوت، خانم نیمه‌برهنه و زیبایی را می‌بیند که همه نوع عطرها و آرایش‌های مطبوع دارد. هر چه با او راه می‌رود، شاید خانم توجهی به او بکند و مقدارى روی خوش به او نشان بدهد، جوان به او اعتنا نمی‌کند. جوان اظهار علاقه می‌کند، زن محل نمی‌گذارد، جوان خواهش می‌کند، زن می‌گوید: من نجیبم و حاضر نیستم با تو صحبت کنم. جوان التماس می‌کند، زن توجه نمی‌کند. این خانم چگونه آدمی است؟ خانم فکری کرد و از جا حرکت کرد و از خانه بیرون رفت. فردا درب منزل صدا کرد، رفتم در را باز کردم، دیدم سرهنگی دم در ایستاده و اجازه ورود می‌خواهد. وقتی وارد اتاق شد و نشست، گفت: من شوهر همان خانم دیروزی هستم. وقتی که با او ازدواج کردم، چون خانواده‌ای مذهبی بودیم از او خواستم با حجاب باشد، گفت: بعد از ازدواج. ولی هر آنچه به او گفتم و خواهش کردم، تهدید کردم، زیر بار نرفت. ولی دیروز آمد و از من چادر و پوشش اسلامی خواست. نمی‌دانم شما دیروز به او چه گفتید. ماجرا را به او گفتم. او با خود عبایی آورده بود. به من داد و تشکر کرد و رفت. پیام داستان داستان "راز یک تغییر" که روایتی از یک ماجرای واقعی است، پیام‌های چندلایه‌ و آموزنده‌ای را به مخاطب منتقل می‌کند. پیام‌های اصلی داستان عبارتند از: اهمیت حجاب و عفاف: داستان به روشنی نشان می‌دهد که حجاب و عفاف نه تنها یک واجب و الزام دینی، بلکه یک عامل مهم در حفظ کرامت و ارزش زن است. تغییر نگرش زن در داستان پس از گفتگو با روحانی، نشان از تأثیر عمیق این ارزش‌ها بر زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد. خطرات بی‌حجابی: داستان با نشان دادن عواقب بی‌حجابی برای زن و جامعه، اهمیت این موضوع را نشان می دهد. بی‌حجابی نه تنها باعث تحریک شهوت جنسی و ایجاد مشکلات اخلاقی می‌شود، بلکه می‌تواند به روابط خانوادگی نیز آسیب برساند. تأثیر گفتگو و نصیحت: گفتگوی روحانی با زن بی‌حجاب و تأثیر آن بر تغییر نگرش او، نشان از اهمیت گفتگو و نصیحت دلسوزانه و حکیمانه در هدایت افراد به سوی ارزش‌های انسانی و دینی دارد. نقش روحانیت در جامعه: روحانیت در این داستان به عنوان راهنمایی دلسوز و آگاه معرفی می‌شود که با استفاده از حکمت و منطق، می‌تواند افراد را به سمت سعادت هدایت کند. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
موضوع قیامت باوری در کلام سیدالشهدا(ع) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ أمّا بَعدُ ؛ «فَكَأَنَّ الدُّنيا لَم تَكُن وكَأَنَّ الآخِرَةَ لَم تَزَل ، وَالسَّلامُ» 🌸شعر منظر دل های ماست، کرب و بلای حسین مرغ دل ما زند، پر به هوای حسین یک نگه کربلا بِه بود از صد بهشت جنت اهل دل است، صحن و سرای حسین دیدن باغ بهشت، مژده به زاهد دهید زاهد و حور و قصور، ما و لقای حسین تربت پاکش بود داروی هر دردمند دار شفای خداست، کرب و بلای حسین ملک سلیمان بود در نظرش بی بها آن که گدایی کند پیش گدای حسین هرکه رود کربلا بوسه به خاکش زند بشنود از قدسیان، بانگ و نوای حسین چون به عزاخانه اش پا نهی آهسته نه بال ملایک بود، فرش عزای حسین خنده کنان می رود، روز جزا در بهشت هرکه به دنیا کند، گریه برای حسین غم نخورد بعد از این، بهر سرای دگر آن که «شکوهی!» شود، نوحه سرای حسین ✅مقدمه اعتقاد به معاد یکی از نافذترین و مؤثرترین باورها در جهت دادن به رفتار آدمی، تربیت و اصلاح اوست، به طوری که بدون آن هیچ رزمنده ای معتقدانه در صحنه دفاع قدم نمی گذارد و خود را برنده جنگی که به شهادت منتهی می شود، نمی داند. برای انسان معادباور، شوق به لقاء الهی و رهایی از دام حجاب جسمانی، ارزشی است که چیزی با آن برابری نمی کند. ➖نقل کرده اند امام صادق(ع)، بعد از هر نماز عشا، رو به جمعیت می کرد و راجع به معاد تذکر می داد. ➖امیرالمؤمنین(ع) می آمد در بازار فریاد می زد: بازاری ها! می فروشید، می خرید، قیامت را فراموش کرده اید؟ معاد را فراموش کرده اید؟ فریاد می زد«تِلْکَ الدّارُ الآخرَه»و این آیه را در بازار زیاد می خواند: «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا» در قیامت آرامش برای کسی است که گناه نکند، فساد نکند، تفوّق طلب نباشد. چرا این قدر تذکر می دادند؟ ➖در شعری منسوب به حضرت امیر(ع) مشغول شدن به دنیا و فراموشی قبر و قیامت مورد تذکر قرار داده شده است؛ يَا مَنْ بِدُنْيَاهُ اِشْتَغَلْ قَدْ غَرَّهُ طُولُ اَلْأَمَلِ اَلْمَوْتُ يَأْتِي بَغْتَةً وَ اَلْقَبْرُ صُنْدُوقُ اَلْعَمَلِ ➖توجه به معاد در سخن و رفتار سیدالشهدا علیه السلام جلوه ویژه ای دارد از جمله آنها نامه کوتاه ،جالب و تفکربرانگیز آن حضرت می باشد در از کربلا به مدینه ارسال شده است؛ امام باقر عليه السلام فرمود:«حسين بن على عليهماالسلام از كربلا به محمّد بن على  نوشت: «بِسمِ اللّه ِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، مِنَ الحُسَينِ بنِ عَلِي إلى مُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ ومَن قِبَلَهُ مِن بَني هاشِمٍ ، أمّا بَعدُ ، فَكَأَنَّ الدُّنيا لَم تَكُن وكَأَنَّ الآخِرَةَ لَم تَزَل ، وَالسَّلامُ» .  «به نام خداوند رحمتگر مهربان. از حسين بن على به محمّد بن على و ديگر فرزندان هاشم. امّا بعد : دنيا چنان است كه گويى هرگز نبوده است و آخرت ، چنان است كه گويى همواره بوده است! بدرود».(۱) 🔻در ادامه مواردی از توجه امام حسین علیه السلام به قیامت ،مورد اشاره قرار میگیرد؛🔺 ✔️موعظه گنهگار با اشاره به عذاب اخروی لِرجُلٍ قالَ لَهُ : أنا رجُلٌ عاصٍ و لا أصبِرُ عَنِ المَعصِيَةِ ، فَعِظْني بِمَوعِظَةٍ ـ : اِفعَلْ خَمسَةَ أشياءَ و أذنِبْ ما شِئتَ ، فأوَّلُ ذلكَ : لا تَأكُلْ رِزقَ اللّه ِ و أذنِبْ ما شِئتَ ، و الثّانِي : اُخرُجْ مِن وَلايَةِ اللّه ِ و أذنِبْ ما شِئتَ ، و الثّالِثُ : اُطلُبْ مَوضِعا لا يَراكَ اللّه ُ و أذْنِبْ ما شِئتَ ، و الرّابِعُ : إذا جاءَ مَلَكُ المَوتِ لِيَقبِضَ رُوحَكَ فادْفَعْهُ عَن نَفسِكَ و أذنِبْ ما شِئتَ ، و الخامِسُ : إذا أدخَلَكَ مالِكٌ في النّارٍ فلا تَدخُلْ في النّارِ و أذنِبْ ما شِئتَ !» امام حسين عليه السلام ـ به مردى كه عرض كرد: من مردى نا فرمانم و در برابر معصيت شكيبايى ندارم، پس مرا اندرزى فرما ـ فرمود : پنج كار بكن و آنگاه هر چه خواستى گناه كن. اوّل اينكه روزى خدا را نخور و هر چه خواهى گناه كن. دوم اينكه از قلمرو خدا بيرون شو و هرچه خواهى گناه كن. سوم اينكه به جايى برو كه خدا تو را نبيند و هرچه خواهى گناه كن. چهارم اينكه هرگاه ملك الموت براى گرفتن جان تو آمد، او را از خودت دور گردان و هرچه خواهى گناه كن. و پنجم اينكه هرگاه مالك (مأمورِ دوزخ) تو را به آتش برد، داخل آن نشو، و [آنگاه ]هرچه خواهى گناه كن!(۲) 🔻 ادامه دارد 👇👇 کانالمون  ⇩ @manbar_ir گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
✔️شب عاشورا ➖در شب عاشورا که امام حسین علیه السلام هنگام آماده کردن شمشیر خود اشعاری در بی وفایی دنیا زمزمه کردند حضرت زینب علیها سلام از شنیدن سخنان به گریه در آمدند که امام علیه السلام با این سخنان و با یاد آوری خواهر عزیزشان را تسلی دادند؛ «يا أُخَيَّة! اِتّقیِ اللّهَ و تَعَزّي بِعَزاءِ اللّهِ، وَ اعلَمي أَنّ‌َ أهلَ الارضِ يَموتون، و أنّ‌ أهلَ السّماءِ لا يَبقون، و أَنّ‌ كُلّ‌َ شيءٍ هالكٌ إلاّ وَجهَ اللّهِ الّذي خَلقَ الأرضَ بِقُدرَتِه، و يَبعَثُ الخَلقَ فَيَعودون» خواهر جانم! تقواى خدا پيشه ساز و خود را به صبر خدا بسپار و بدان كه زمينيان مى‌ميرند و آسمانيان پايدار نمى‌مانند و هر چيزى نابود است جز ذات خدا كه با قدرت خود زمين را آفريد و خلايق را برمى‌انگيزد تا بازآيند.(۳) ➖در شب عاشورا امام حسین علیه السلام پس از آن که دید اصحابش یک یک از او اعلام حمایت کردند، در حق‌شان دعای خیر کرد و جایگاه شان را در بهشت به آنان نشان داد. اصحاب امام، نعمت‌های خود را در بهشت نگریستند و بر یقین‌شان افزوده شد؛ [ثمّ دعا، وقال لهم: إرفعوا رؤوسكم وانظروا! فجعلوا ینظرون إلی مواضعهم ومنازلهم من الجنّة! وهویقول لهم: هذا منزلك یا فلان! وهذا قصرك یا فلان! وهذه درجتك یا فلان!] شیخ صدوق از امام صادق(ع) نقل می کند که فرمود:«إنهم كُشف لهم الغطاء حتّی رأوا منازلهم من الجنّة! فكان الرجل منهم یقدم علی القتل لیبادر إلی حوراء یعانقها! وإلی مكانه من الجنّة!»(۴) ✔️صبح عاشورا سیدالشهداء از مدینه تا کربلا برای رهایی مردم از قید و بند دنیا (دنیاطلبی) و توجّه بیشتر به حقیقت روحانی خود توصیه های فراوانی فرمود. در صبح عاشورا در ضمن نصیحت و خیرخواهی دشمنان، برای اینکه آنها را از دنیاطلبی نجات دهد، فرمود: ➖«الْحَمْدُلِلَّهِ‌ الَّذِى خَلَق الدُّنْيَا فَجَعَلَهَا دَارَ فَنَاءٍ وَ زَوَالٍ‌، مُتَصَرِّفَةً‌ بِاَهْلِهَا حَالاً بَعْدَ حَالٍ‌، فَالْمَغْرُورُ مَنْ‌ غَرَّتْهُ‌ وَ الشَّقِىُّ‌ مَنْ‌ فَتِنَتهُ‌ فَلَا تَغُرَّنَّكُمْ‌ هَذِهِ‌ الدُّنْيَا فَاِنَّهَا تَقْطَعُ‌ رَجَاءَ مَنْ‌ رَكَن الَيْهَا، وَ تُخَيِّبُ‌ طَمَعَ‌ مَنْ‌ طَمِعَ‌ فِيهَا، وَ اراكُم قَدْ اجْتَمَعْتُم عَلى امْرٍ قَدْ سْخَطْتُمُ‌ اللهَ‌ فِيهِ‌ عَلَيْكُم؛ فَاَعْرَض بِوَجهِهِ‌ الكَريمِ‌ عَنكُم وَ احِلَّ‌ بِكُمْ‌ نِقْمَتَهُ‌؛ وَ جَنَّبَكُمْ‌ رَحْمَتَهُ‌ فَنِعْمَ‌ الرَّبُّ‌ رَبُّنَا، وَ بِئسَ‌ الْعَبدُ انْتُم! اقْرَرْتُمْ‌ بِالطَّاعَةِ‌، وَ آمَنْتُمْ‌ بِالرَّسُولِ‌ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ الِهِ‌ وَ سَلَّمَ‌، ثُمَّ‌ انَّكُمْ‌ زَحَفْتُمْ‌ الى ذُرِّيَّتِهِ‌ وَ عِترَتِهِ‌، تُريِدوُنَ‌ قَتْلَهُمْ‌ لَقَدِ استَحوَذَ عَلَيكُمُ‌ الشَّيطَان فَاَنْساكُم ذِكرَ اللهِ‌ الْعَظِيمِ‌! فَتَبّاً لَكُم وَ لِمَا تُريِدُونَ‌ إِنّٰا لِلّٰهِ‌ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌». «سپاس خدایی را که دنیا را آفرید و آن را سرای فناپذیر و رو به زوال قرار داد. دنیایی که صاحبانش را از حالی به حالی دگرگون می کند. خودباخته کسی است که دنیا او را بفریبد و تیره بخت و شقاوتمند کسی است که دنیا او را شگفت زده سازد. دنیا شما را نفریبد؛ زیرا دنیا امید هر کسی را که بر آن تکیه کند به یأس تبدیل می کند و طمع هرکسی را که در آن طمع ورزد، بی نتیجه می گذارد. شما را می بینم برای انجام کاری جمع شده ا ید که با آن خدا را خشمگین ساخته اید. شیطان بر شما مسلّط شده و خدای بزرگ را از یاد شما برده است. پس، هلاکت بر شما و بر قصد و هدف شما. همه ما از خدا هستیم و به سوی او بازخواهیم گشت.(۵) ➖«عِبادَ اللَّهَ‌ اتَّقُوا اللَّهَ‌ وَ كُونُوا مِن الدُّنْيا عَلى حَذَرٍ، فَاِنَّ‌ الدُّنْيا لَوْ بَقِيَتْ‌ عَلى احَدٍ اوْ بَقِىَ‌ عَلَيْها احَدٌ لَكانَتِ‌ الْاَنْبِياءُ احَقَّ‌ بِالْبَقاءِ وَ اوْلى بِالرِّضا وَ ارْضى بِالْقَضاءِ غَيْرُ ان اللّهَ‌ خَلَق الدُّنْيا لِلْفَناءِ فَجَديُدها بالٍ‌ وَ نَعيمُها مُضْمَحِلٌّ‌ وَ سُرُورُها مُكْفَهِرٌّ وَ الْمَنْزِلُ‌ تَلْعَةٌ‌ وَ الدّارُ قَلْعَةٌ‌. فَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ‌ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوى‌» اى بندگان خدا، تقواى خدا را پيشه سازيد و از دنيا دورى كنيد كه اگر دنيا براى كسى مى‌ماند يا كسى در دنيا مى‌ماند، پيامبران شايسته‌تر بودند كه بمانند و آنان بيش از همه سزاوار خوشنودى‌ هستند و بيش از همه به قضاى الهى خرسندند. خداوند بلندمرتبه، دنيا را براى بلا و اهل آن را براى فنا آفريد. پس تازگى دنيا، كهنگى است و نعمت‌هايش، نابود شونده و شادمانى آن، غم و اندوه است، سراى آخرت فرا مى‌رسد و خانه دنيا از دست مى‌رود. پس توشه برداريد كه بهترين توشه، تقواست.(۶) 🔻 ادامه دارد 👇👇 کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
انواع روشهای پاسخگویی احکام: 1. افراطی، 2.تفریطی، 3.عین عبارت 4.تسهیل سازی. یعنی عینا همان مطلبی كه در اغلب رساله ها عملیه بیان شده را، به عنوان پاسخ ارائه میدهند، آن هم بدون كوچكترین توضیح و تبدیل كردن مطلب به زبان ساده و عمومی. در اكثر خانه‌های مردم ما، حداقل یك رساله عملیه یافت میشود و الان همه بوسیله اینترنت دسترسی به رساله‌ها را دارند. اما نكته اینجاست كه : 🤔 آیا اكثر مردم، بصورت تخصصی، با اصطلاحات و زبان فقه، آشنا هستند؟ 🤔 آیا أكثر مردم، میتوانند پاسخ سوالات فقهی خود را، به راحتی و به روشنی، از رساله های عملیه استخراج كنند؟ ✍️ به گمان حقیر، پاسخ این سوالات منفی میباشد. لذا بد نیست كه كارشناسان بخش احكام، این نكته را مد نظر داشته باشند، و نحوه‌ی پاسخدهی خود را تغییر دهند. اینكه ما صرفا احكام را از رساله عملیه نقل كنیم، آن هم بدون هیچگونه توضیحی، برای سائل كافی نیست. مخاطب ما، به پاسخی صاف و پوست كنده و صریح و واضح نیاز دارد، كه جای سوال دیگری برایش باقی نماند. بدون هیچ دقتی و قید و بندی و همینطوری که دلت پاک باشه و اشکال نداره و ... 👌 باید دقت داشت که اگر قرار بی‌در و پیکر باشه خوب خدا اصلا تکلیف نمی‌گذاشت یا برای تکالیف شرایط نمی‌گذاشت یا اگر اشتباه انجام دادی یا اصلا انجام ندادی قضاء و کفاره نمی‌گذاشت. در این نوع پاسخگویی یه وجه شاذ و نادری را پیدا می‌کنند و بیان می‌کنند غالبا این افراد برای خودنمایی اینکار را می‌کنند تا خود را با سواد نشان بدهند و ... اینها درد مردم را نمی‌فهند، دردمند نیستند، 👌باید دقت داشت اسلام اجازه سخت‌گیری به خود و دیگران را نداده است. سازی ✅ بهترین روش پاسخگوی این است که پاسخها با ادبیاتی ساده و روان بیان شود و راهكارها ارائه شود و فقط کلی گویی نباشد. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
📜عنوان: منِ امام حسین یا منِ شمر؟ 📖 موضوع: بی‌ادبیِ شمر ساز 🔖 قسمت ۱ از افراد تحت فرمان امیرمؤمنان علیه‌السلام بود. در جنگ، شجاعت زیادی از خود نشان داد. با شمشیر به پیشانی‌اش زدند، تا شهادت پیش رفت. در روزگار خودش به زهد و تقوا معروف بود؛ تا جایی که در خصوصش گفته شده که: به‌واسطه شدّت ریاضت و مداومت بر روزه و نماز شب، متواتراً بیمار بود. ۳۶ بار به حج رفت، و بعضاً با پای‌برهنه به مکه می‌رفت. حافظ کل قرآن بود و صوت زیبایش بسیار معروف. اهل نماز و مناجات و دعا بود. پس از نماز دست‌های خود را بلند می‌کرد و می‌گفت: اللّهُمَّ إنَّكَ تَعلَمُ أنّي شَريفٌ، فَاغفِر لي؛ خدایا تو می‌دانی که من مردی شریف هستم، مرا مورد بخشش قرار ده. اگر نیایش‌هایش را برای شما بخوانند و به شما نگویند که این‌ها مال شمر است، شما با آن‌ها گریه می‌کنید. حال می‌کنید، هیچ‌گاه گفته نمی‌شود که وقتی شمر دستش را به حلقه خانه خدا می‎زد چگونه باخدا زمزمه می‌کرد! آن‌هایی که مقابل سیدالشهدا علیه‌السلام لشکرکشی‌کردن، آدم‌فضایی نبودن! خصلت‌هایی داشتند که می‌تواند هر آدمی را تبدیل به هیولایی کند. هیولایی که حتی جلوی نوه پیغمبر هم بایسته... شمر هم یک انسان بود، یک انسانِ مسلمان که هم جانبازِ جنگ صفین بود و هم واجبات دین را به جا می‌آورد. فکر نکنید شمر اهل نماز و روزه نبوده و یا از آن دسته آدم‌هایی بوده که عرق می‌خوردند، عربده می‌کشیدند؛ شمر آدم کوچکی نیست. شمر و بسیاری دیگر که در مقابل امام حسین علیه‌السلام ایستاده بودند، آدم‌هایی بودند که پیشانی پینه‌بسته داشتند، بسیاری از آن‌ها اهل تهجد بودند. فکر می‌کنید ظهر عاشورا که این طرف اباعبدالله علیه‌السلام و اصحاب مشغول نماز بودند؛ در لشکر دشمن کسی نماز نمی‌خواند؟ پیشانی تمامی‌شان داغ سجده داشت آنان که خیمه‌گاه مرا تیر می‌زدند این مردمان غریبه نبودند، ای پدر دیروز در رکاب تو شمشیر می‌زدند در پنج نوبتی که هبا شد نمازشان بر عشق، چار مرتبه تکبیر می‌زدند در کربلا هر روز ۲۰ هزار نفر در فرات غسل می‌کردند. با قربة الی الله که حسین علیه‌السلام را بکشند می‌گفتند: غسل می‌کنیم تا ثوابش بیشتر باشد. امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ؛ همه می‌خواستند با ریختن خون او به خدا نزدیک شوند. ای‌کاش تو را به دشت غربت نکُشند لب‌تشنه پس از بیعت و دعوت نکُشند لب‌تشنه اگر کُشند و تنها و غریب ای‌کاش تو را به‌قصد قربت نکُشند... شمر آدم کوچکی نبود، او کسی است که شانزده بار با پای پیاده به سفر حج رفته است. کداممان حاضریم که یک‌بار با آن شرایط سخت صحرای عربستان پیاده به حج برویم؟ این چنین کسی حالا در کربلا، شمر می‌شود. با ورودش به کربلا همه چیز عوض می‌شود. ✅ نشـراین پیام‌صـدقه‌جـاریه‌است. متن از حسین ابراهیمی کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم شناخت فلسفه رجعت وتقویت باورصادق به معاد اولین امام رجعت کننده... رجعت امام حسین علیه‌السلام وبازسازی صحنه کربلا اولین کسی که زمین بر رویش شکافته می شود امام صادق (علیه السلام) فرمود: اولین کسی که زمین بر رویش شکافته می شود و به دنیا بر می گردد، حسین بن علی است. آن حضرت هم چنین فرمود: اولین کسانی که به دنیا بر می گردند، حسین بن علی (علیه السلام) و یارانش و یزید بن معاویه و یارانش هستند که همه آنها را از اول تا آخر می کشد». سپس امام صادق (علیه السلام) این آیه شریفه را تلاوت فرمود: «ثم رددنالکم الکرة علیهم و امددناکم باموال و بنین و جعلناکم اکثر نفیرا; پس شما را بار دیگر بر آنها مسلط کنیم و با مال و فرزندان یاری رسانیم و تعدادتان را افزون تر کنیم انتقام از دشمنان و خون خـواهی... مهمترین اهداف رجعت در روایات انتقام از دشمنان و خون خواهی یکی از مهمترین اهداف رجعت امام حسین دانسته شده: «ثُمَّ رَدَدنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ...» «ﺳﭙﺲ ﭘﻴﺮﻭﺯی ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺯ ﻣﻰﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ و شما را به‌وسيله‌ٔ اموال و فرزندان كمك خواهيم‌ كرد؛ و نفرات شما را بيشتر از دشمن قرار مى‌دهيم» اوّلین کسی‌که دوباره به دنیا رجعت می کند امام صادق علیه‌السلام در تفسیر این آیه فرمودند: «إِنَّ أَوَّل مَنْ یَکُرُّ إِلَی الدُّنیَا الْحُسَینُ‌بنُ‌عَلِیٍّ وَ أَصحَابُه وَ یَزیدبنُ‌مُعاوِیَهْ وَ أَصحَابُه فَیَقتُلُهُم حَذْوَ القُذَّهًِْ بِالقُذَّهًِْ…» «اوّلین کسی‌که دوباره به دنیا برمی‌گردد حسین‌بن‌علی علیه‌السلام و یاران او، و یزیدبن‌معاویه و یاران او هستند؛ سپس تک‌تک آن‌ها را می‌کُشد. تکرارشونده حماسه آفرین عاشورایی یعنی صحنه حماسه آفرین عاشورا بار دیگر تکرار گردیده و مجددا مقاتله ای بین آن حضرت و سپاه یزید درمی گیرد که سرانجام و عاقبت آن، پیروزی و غلبه سپاه امام بر سپاه کفر است. تفسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام ج۸،ص۹۰ بحارالأنوار، ج۵۳، ص۷۶ سوره اسراء آیه۶ کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔹 حاج آقا «حسد» چیست؟ 🔸 حسد یک حالت نفسانی است که در آن حسود آرزو می‌کند، نعمتی از دیگری سلب شود. چه خودش از آن نعمت برخوردار باشد، یا نباشد و چه آن را برای خودش بخواهد یا نخواهد. 🔹 علت حسد چیست؟ 🔸 برای علت پیدایش حسد دلایلی مختلفی بیان شده‌ است مانند: عداوت، تعزز، تکبر، تعجب، خوف، حب ریاست و خبث طینت. اما شاید علت‌العلل پیدایش حسد «ذلت نفس» باشد. فقط نفس پست، حقیر، زبون، خوار و ذلیل است که می‌تواند نسبت به نعمت دیگران حسادت ورزد. 🔹 حسادت چه عوارض و تبعاتی دارد؟ 🔸 حسد از بیماری‌های قلبی است و موجب پیدایش بیماری‌های قلبی دیگری نیز می‌شود. از جمله اینکه قلب را میرانده و نور ایمان را از آن می‌زداید. حسد قلب را تنگ، محزون و افسرده کرده و خوش‌بینی به تقدیرات الهی را از بین می‌برد. حسود عبوس و در هم کشیده، متکبر و بیچاره است. تنگی، فشار و ظلمتی که قلب حسود را احاطه کرده، او را پس از مرگ نیز به تنگی، فشار و ظلمت قبر مبتلا می‌کند و در هنگامه برزج و قیامت نیز به صورت یک رذیله اخلاقی برای انسان ظاهر می‌شود. 🔹 حسد چگونه نور ایمان را خاموش می‌کند؟ 🔸 ایمان بهره و لذت قلب است، همان‌طوری که علم بهره و لذت عقل است. کلیه مفاسد اخلاقی و اعمالی مانع رسیدن ادراکات عقلی و براهین وحیانی به قلب شده و قلب را بی‌اطلاع از مفاهیم ایمان‌ساز می‌سازد. 🔹 حسد قابل درمان است؟ 🔸 رذایل اخلاقی و از جمله حسد هر چقدر هم در قلب انسان ریشه دوانده و حتی تبدیل به عادت شوند، باز قابل اصلاحند. کسی که تصور کند دیگر امکان اصلاح وجود ندارد، در واقع به دام حیله‌های نفس اماره و اغواهای شیطان افتاده است. همه رذایل اخلاقی قابل اصلاح و بلکه تبدیل به فضائل اخلاقی هستند، با این تفاوت که اصلاح و تزکیه نفس در هنگام جوانی آسان‌تر و در دوران کهولت سخت‌تر است. 🔹 چگونه باید حسد را درمان کرد؟ 🔸 از جمله راه‌های درمان بیماری حسد این است که به کسی که نسبت به او حسادت می‌کنید، ابراز محبت کرده و از او تجلیل نمایید. نیکی‌های او را بر خلاف میل نفس بر زبان آورده و به دیگران بازگو کنید، این کار هرچند غیرواقعی باشد، نفس را به مرور زمان اصلاح و حسد را درمان می‌کند. 🔹 ممنون حاج آقا 📚 برداشتی از کتاب: شرح چهل حدیث، (اربعین حدیث)، حدیث ۵ حسادت، تالیف: امام خمینی (ره) کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🏴 حکم ذکر مصیبت در بین دعا و زیارت 🔷 س ۸۶۴۷: برخی مداحان در بین خواندن دعا و زیارت، روضه و مصائب اهل بیت (علیهم السلام) را می‌خوانند و گاهی باعث از دست رفتن مفاهیم دعا و اذیت مردم بخاطر طولانی شدن دعا می‌شوند، وظیفه مداح و مردم چیست؟ ✅ ج: مناسب است دعا و زیارت به همان نحوی که نقل شده خوانده شود و شایسته نیست جلسات دعا به گونه‌ای باشد که موجب خستگی و اذیّت شرکت کنندگان گردد. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
انا لله و انا الیه راجعون به شهادت رسیدن جمعی از شیعیان در منطقه پاراچنار پاکستان توسط گروه های تکفیری را به امام زمان علیه السلام تسلیت عرض میکنم. ای کاش هم مسؤولین و هم رسانه ها به این موضوع توجه کنند و کاری جهانی شکل بگیرد تا جلوی این وحشی گری ها گرفته شود. چقدر برای برخی سوزناک بود که هم خنک نکرده. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🏴 إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إِنَّا ِلِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ باز هم تروری دیگر تروری از جنس خباثت و پلیدی. تروری از جنس ترس 🔘 رهبران الهی شهادت را پلی در جهت رسیدن به معبود حقیقی خود می‌دانند. آنان در این مسیر مجاهدانه تلاش می‌نمایند و باخصم زمانه در مبارزه‌اند تا عدالت، آزادگی و صلح را برای جهانیان به ارمغان آورند. آنان در پی بیدار و زنده کردن وجدان‌های خقته هستند تا حقیقت ظلم و جنایت را بنگرند که در هر برهه‌ای از زمان یزیدی به پا می‌خیزد که از بین برنده انسانیت، صلح و خاموشی نور حق باشد. 🔘 شهید اسماعیل هنیه، یکی از رهبرانی بود که در پی تلاش‌های مجاهدانه و سوابق چندین سالۀ فعالیت خویش برگ زرینی از انسانیت، تلاش و تکاپو در جهت حفظ آرمان‌های اسلامی ، بیداری و عدالت خواهی ملت‌های مظلوم و بیدار کردن وجدان خفته در کارنامۀ خویش به ثبت رساند. 🔘 بی شک با این ترورها، ترس و لرزه بر پیکره و شالودۀ سست و تار عنکوبتی خود خواهند انداخت. این ترورها راه را مسدود نمی‌کند؛ بلکه باز تر مقاوم‌تر و جریان ساز تر از قبل ادامه خواهد یافت. این ترورها ترس را از پیروان رهبران الهی گرفته است وبا شجاعت به آن سو می شتابتد. چرا که شهادت سرانجام نیکان و رسیدن به رضوان الهی و پاداش تلاش‌های آنان است. اما ذکر یک نکته لازم است: ▫️وقتی اسرائیل سیدعباس موسوی را همراه زن و بچه‌اش ترور کرد، سیدحسن نصرالله جانشینش شد. ▫️اسرائیلی‌ها هزاران بار از آن ترور ابراز پشیمانی کردند. خدا «خیرالماکرین» است. ▫️شهادت هنیه تلخ است برای ما و برای او شیرین‌تر از عسل. این خون‌ها پیروزی‌ساز است. عاقبت بردند قلب نیل را شیرمرد خطه سجیل را در دل ما داغ ابراهیم بود ناگهان کشتند اسماعیل را...😭 کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
امام سجاد (ع) در تمامی صفات و ويژگي‏هاي اخلاقی برترین زمان بود چرا امام سجاد (ع) را زین العابدین می نامند ؟ زین العابدین یکی از القاب حضرت است ؛امام علي بن الحسين عليه‏السلام داراي القاب بسياري هستند که معروفترين آنها سجاد و زين العابدين است. مردم ‏با معرفت ، آن هم نه تنها شيعيان بلکه همه کساني که در دوران سياه و اختناق ‏ آن زمان، در پي ‏گوهري شب‏افروز بودند ايشان را با القابي چون سيد عابدان، پيشواي زاهدان، مهتر پرهيزگاران، امام مؤمنان، زيور ‏صالحان و چراغ شب‏زنده‏داران مي‏خواندند و همه اين القاب، براساس آنچه از امام می دیدند بود و از سر صدق بود. سر و حکمت اینکه امام را به این لقب بیشتر می نامیدند این بود که در عصر حضرت عابدان و زاهدان زیادی در ممالک اسلامی بویژه مدینه الرسول می زیستند که هریک دارای مرتبه ای بلند در عبادت و زهد بودند اما امام به جهت ویژگی های برتر به زینت عابدین که زیباترین عبادتها از آن او بود نامیده و معروف به این لقب گردید. نیایش و دعایش که در صحیفه نمونه های آن هست زیبا ترین تلاوت قرآن زیبا ترین روزه داری و مناسک حجش در عالی ترین بود لذا عبادتش نگین و سر آمد همه عبادت ها و خودش سرآمد عبادت کنندگان بود . سیره و‌‌ ویژگی اخلاقی امام سجاد (ع) ويژگي‏هاي امام زين العابدين عليه‏السلام فراوان است که باید برای تبیین همه آنها زمان زیاد وفرصت کافی داشت در اینجا به چند نمونه اشاره می شود، شخصيت آن حضرت چنان بود که دوست و دشمن را تحت تأثير قرار مي‏داد تا آنجا که يزيد بن معاويه پس از «واقعه‏حرِّه» که دستور داد کليه اهالي مدينه با وي بيعت کنند تنها امام زين‏العابدين عليه‏السلام را از اين فرمان استثنا کرد و در این واقعه که آشوب عمومی همه مدینه را گرفت مروان سخت ترین دشمن اهل بیت بود خانواده اش را به امام سپرد تا از تعدی مصون بمانند. حمایت از فقرای مدینه آن هم به صورت ناشناس امام زين العابدين عليه‏السلام پسرعمويي داشتند که گاه به آزار و اذيت امام مي‏پرداخت. با وجود اين، امام زين‏العابدين که از وضعيت مالي وي مطلع بود براي حفظ آبرو و حيثيت اجتماعي او، شبانه به صورت ناشناس به وي کمک مالي مي‏کرد و مبالغي را در اختيار او مي‏گذاشت. او که از اين امر خبر نداشت از امام زين‏العابدين شکوه مي‏کرد و به بدگويي آن حضرت مي‏پرداخت که امام به او کمک نمي‏کند و به ياد او نمي‏باشد.بعد از شهادت و هنگام غسل امام باقر(ع) دید که دربدن حضرت براثر حمل شبانه کیسه های طعام به فقرای مدینه اثر پینه نمایان بود. حمایت از فقرای مدینه آن هم به صورت ناشناس از جمله ویژگی های حضرت بود ، نقش امام سجاد (ع) در زنده نگه داشتن قیام عاشورا نقش امام روایتگری به صور مختلف است تا اولا مظلومیت پدر و خاندان خود را به اثبات برساند ثانیا اهداف امام حسین (ع) و راه پدر را که امر به معروف و مبارزه با ظالم و استبداد و راه منحرف امویان است ادامه دهد؛ لذا همانند امام با همه وجود خود و با روایتگری بی مانند به حفظ پیام عاشورا که توحید ونفی شرک مطلق و مبارزه با جاهلیت بود ادامه داد ؛ یکی از وجوه روایتگری امام عزاداری و گریه است که با اشگ خود پیام رسانی می نماید؛ وجه دیگرنقش آفرینی در روایتگری ایراد خطبه هاست که در دو مرکز مهم حاکمیت اموی کوفه و دمشق و مسیر راه از کوفه تا شام این ماموریت را به انجام می رساند امام و تحمل مصیبت عظمای شهادت امام حسین (ع) و یارانشان در قرآن کریم خداوند در گرفتاری به مصائب و سختی ها برای انسانها راههای مختلف نشان داده است ؛ از جمله آنها این دعاست ؛ «ادعونی استجب لکم » «واذا سالک عبادی عنی انی قریب اجیب دعوه داع اذا دعان »و« ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُم» دعا کنید دعا راه حلی برای رفع مشکلات است ؛ بنده باید دعا کند اقتضای ذاتی بنده دعا و ارتباط از این طریق است ؛ راه دوم فرموده است « اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة» از صبر و نماز یاری بجوئید برای رهایی از مشکلات و مصائب؛ امام سجاد علیه السلام به این فرامین قرآن موبه مو عمل می کرد ؛ عمر حضرت و همه لحظاتش پیوسته به راز و نیاز و نماز گذشت ؛ متن صحیفه سجادیه که به زبور آل محمد نیز معروف است حاکی از این حقیقت است که انسان در مصائب وسختی آسیب جدی روحی می بیند و این آسیب جبران نمی شود مگر به این رموزی که امام سجاد (ع) مارا با عمل به قرآن به آن سفارش نموده و برای سهل شدن آن متن آن دعا را نیز برای ما آماده نموده است . کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
هدایت شده از چرا طلبگی؟!
🔻فرق مکاشفه شیطانی با مکاشفه رحمانی!: 🔸روزهایی که در قزوین امام جماعت بودم مدتی به پرداختم، و به قدری پیش رفتم که از جلوی چشمم برداشته شد، دیوارها در برابر من حائل نبود، وقتی که در خانه نشسته بودم، رهگذرها را در کوچه و خیابان می‌دیدم. 🔹روزی به من گفته شد: حال که به این مقام رسیده‌ای، اگر بخواهی به بالاتر برسی، فقط یک راه دارد، و آن ترک (نماز، روزه و ...) است. 🔸گفتم: این اعمالِ ظاهری، با دلایل قطعی و شرعی به ما ثابت شده است، من هرگز تا زنده‌ام آنها را ترک نخواهم کرد. 🔹گفته شد: در این صورت همه آنچه به شما داده شده، از شما خواهد شد. گفتم: ! از همان لحظه، آن حالت از من سلب شد و یک فرد عادی شدم. 🔸متوجه شدم که از این اعمالِ ظاهری ما با آن همه نقصی که دارد، شدیداً در رنج و عذاب است. تصمیم گرفتم که با تمام قدرت به اعمال روی بیاورم. از فضل پروردگار در پرتو به شرع مبین، حالاتی به من دست داد، که حالات پیشین در برابر آن بود. 🔰 چرا طلبگی؟! .