eitaa logo
پژوهشکده زن و خانواده
3.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
140 ویدیو
22 فایل
ارتباط با ادمین کانال @ResearchInstitute ارتباط در شبکه های اجتماعی ایتا و سروش: 09309665494 روابط عمومی: 02532144665 تارنمای پژوهشکده: http://wfrc.ac.ir فروشگاه اینترنتی: https://shop.wfrc.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب "عدالت، زن، جنسیت" پروژه شایسته تقدیر جایزه ملی سیاست‌گذاری ▫️در آئین اختتامیه دومین جایزه ملی سیاست‌گذاری، برگزیدگان این جشنواره ملی، اعلام و از آنان تقدیر بعمل آمد. ⬅️ به گزارش روابط عمومی پژوهشکده زن و خانواده، بزرگترین رویداد معرفی و تقدیر از پژوهش‌های سیاست‌گذارانه و عملی-اجرایی کشور است که در دومین رویداد آن ۹۰۰ پروژه در سه مرحله مورد ارزیابی قرارگرفته و در نهایت ۱۵ پروژه در پنج محور شایسته دریافت جایزه شناخته شدند. پروژه "" از پژوهشکده زن و خانواده در محور بینشی و اندیشه‌ای از میان ۶۱ پروژه‌ای که در این محور وارد رقابت‌های پایانی شدند، به عنوان تنها اثر منتخب، شایسته تقدیر شناخته شد. 🔰خانم دکتر ، عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده، مجری پروژه و نویسنده کتاب عدالت، زن، جنسیت، در اختتامیه این رویداد که با حضور برخی از وزرا و نمایندگان دولتی و هم‌چنین محققان و اساتید دانشگاهی و حوزوی برگزار شد، مورد تقدیر و سپاس قرارگرفت. 🆔@wfrcacir
📚 کتاب "درآمدی بر نظریه جنسی در اسلام" نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسین بستان در نشستی علمی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مجید دهقان در پژوهشکده زن و خانواده تحلیل و نقد شد. 🔹حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بستان؛ عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به طرح نظریه جنسی اسلام با بیان اینکه تحقیقات متعددی به صورت پراکنده در این‌باره انجام شده است، اظهار کرد: تقریبا کار خاص در این عرصه در مطالعات اسلامی نداشتیم لذا برای رفع این خلأ وارد کار شدیم که عمدتا شبیه نظام‌واره‌ و مقدمه برای تولید نظریه است. 🔸حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مجید دهقان: وقتی این اثر را می‌خوانیم می بینیم پژوهشگر بحث از تعلیم و تربیت و حکومت و ... دارد به تعبیری او معطوف به زمان کنونی است یعنی نظریه امر جنسی به صورت عام و فراتر از یک دوره خاص مدنظر نیست در حالی که مدعای کتاب نظریه جنسی در اسلام است. 🌐 متن گزارش کامل 🔉 فایل صوتی 🆔@wfrcacir
پژوهشکده زن و خانواده
#خبر_پژوهشکده ✅ کتاب "عدالت، زن، جنسیت" پروژه شایسته تقدیر جایزه ملی سیاست‌گذاری ▫️در آئین اختتا
👈 مسئله اصلی در تقابل پارادایم‌ها از جمله پارادایم اسلامی با لیبرالیسم درباره زنان، حقوقی نیست؛ بلکه تقابل در مفاهیم پایه و هویت بخش است. 🔻 کوشش فمینیستی در طول دو قرن گذشته، ایجاد اصطلاحات ویژه جنبش و معنادهی دوباره به واژگانی بود که برخی از آنها پیشینه معنایی روشنی در طول قرن‌ها داشتند. ⬅️ عدالت، و زنانگی از جمله این واژگان اند. تحلیل این سه و مقایسه میان رویکرد فمینیستی و دینی درباره آنها که کتاب حاضر آن را بخشی از رسالت خود در نظر گرفته، بخش مهمی است که زمینه را برای بیان دیدگاه نویسنده درباره عدالت میان و مرد در اندیشه اسلامی هموار کرده است. ✔️ بر این اساس پس از بیان مفاهیم مدنظر و نقد مفهومی و نظری عدالت جنسیتی در رویکرد فمینیستی، این نوشتار به بیان بایسته‌های نظری و عملی نظریه اسلامی درباره میان زن و مرد پرداخت است. ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 📌 برای سفارش این کتاب کلیک کنید 🆔@wfrcacir
مفهوم فقهی تمتع در روایات باب نکاح.pdf
404.6K
مفهوم فقهی تمتع در روایات باب نکاح حجت‌الاسلام‌والمسلمین سجادی امین 🆔@wfrcacir
پژوهشکده زن و خانواده
#مقاله مفهوم فقهی تمتع در روایات باب نکاح حجت‌الاسلام‌والمسلمین سجادی امین #پژوهشکده_زن_و_خانوا
⬅️ معنای فقهی تمتع در روایات باب نکاح ارائه دهنده: 🎤حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی سجادی امین ناقد: 🎤حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدهادی فاضل دبیر علمی: ✍️حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر مهاجرمیلانی 🗓یکشنبه، ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ 🖇 حضوری و مجازی 🏢بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، پلاک ۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه ۶، سالن جلسات 💻 پخش زنده از طریق: http://live.wfrc.ac.ir 🆔@wfrcacir
📌گزاره «جوانان در حال بی‌دین شدن هستند» را به راحتی نپذیریم. دکتر ؛ در نشست علمی «معرفی کتاب خانواده و ایمان» گفت: 👈 بنگتسون و همکارانش در این پروژه، افراد زیادی از ادیان مختلف غیر از را مورد بررسی قراردادند که افراد بی دین هم در بین آنان بودند، آنها ۳۵۷ را هدف گرفتند که شامل پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، فرزندان و نوه‌ها بود و به مدت ۳۵ سال تحولات دینی در بین این خانواده‌ها را مورد تحقیق و بررسی قرار دادند. 🔸مورد دیگر تحقیق در مورد با فرد ناهمکیش و خانواده طلاق است و تحقیق نشان داده‌است که این دو عامل به شدت تأثیر منفی بر فرزندان دارد و بر این مسئله تأکید دارد که حرف ادیان درست است که ازدواج با ناهمکیش را جایز نمی‌دانند. 🔰نکته جالب در این تحقیقات آن است که خیلی از اختلالات در بی‌دینی بچه‌ها قابل برگشت و به تعبیری موقتی است نه اینکه واقعا کافر شده باشند. دوره جوانی چون دوره هویت‌یابی و کنجکاوی و تعین‌یابی است والدین با دیدن برخی افکار فکر می‌کنند آن‌ها کافر شده‌اند ولی اگر الگوی خانوادگی گرم وجود داشته باشد این‌ها برمی‌گردند. 🌐 متن کامل گزارش 🔉 فایل صوتی 🆔@wfrcacir
پژوهشکده زن و خانواده
#گزارش 📌گزاره «جوانان در حال بی‌دین شدن هستند» را به راحتی نپذیریم. دکتر #زهرا_داورپناه؛ در نشست ع
چگونه دین در نسل‌ها منتقل می‌شود؟ 🔰این کتاب به سه سؤال مهم پاسخ می‌دهد: 1️⃣ در جامعۀ به سرعت در حال تغییر امروزی، والدین تا چه حد ایمان خود را به نسل بعد منتقل می‌کنند؟ 2️⃣ آیا تغییرات اجتماعی و فرهنگی فراوان نیم قرن اخیر، توانایی خانواده‌ها در انتقال ایمان از نسلی به نسل دیگر را از بین برده است؟ 3️⃣ چرا برخی از والدین در انتقال ایمان خود موفقند، در حالی که والدین دیگر موفق نیستند؟ ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 📌 برای سفارش این کتاب کلیک کنید 🆔@wfrcacir
⬅️ جنسیت، در واقع امکانی است برای اخلاقی زیستن، نه یک ضرورت دکتر در نشست "جنسیت؛ امکانی برای اخلاقی زیستن" مطرح کرد: 🔰آنچه که ما در حوزه دیدگاه و اندیشه اسلامی خود دنبال می‌کنیم، فارغ از پیش‌فرض فمینیستی ظلم مردسالارانه اخلاق نسبت به زنان است، یعنی ما در حوزه معتقد نیستیم که متون اخلاقی و قواعد آن با پیش‌فرض اینکه زنان را مورد ظلم قرار داده‌اند، باید مورد بررسی قرار گیرد. ❓ سؤال اصلی این است که امر اصیل از دیدگاه اخلاق اسلامی چیست و رابطه آن با کدام است؟ بایستی بررسی کنیم در نظام اندیشه‌ای اسلام، چه چیزی به عنوان ارزش اصیل اخلاقی و دارای ارزش بالذات است که در برابر آن رابطه ارزش بالغیر با جنسیت نیز بررسی شود. 👈جنسیت به ما امکانی برای زیست می‌دهد. من می‌توانم از طریق خوب مادری کردن، عفیف بودن و... که تقاطع­های جنسیتی اخلاق هستند، امکان­هایی برای توسعه وجودی­ام بیابم و این‌ها امکاناتی را برای انسان‌ها فراهم می‌کنند تا اخلاقی زیست کنند؛ یعنی صورت زیست اخلاقی باشد. در غیر این صورت، امر اصیل و امر بالذات اساساً جنسیت‌مند نیست و جنسیت تنها امکانی برای رسیدن به آن است. 🌐 متن کامل گزارش 🔉 فایل صوتی 🆔@wfrcacir