eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
415 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
خوش خرامان می‌روی ای جان جان بی‌من مرو ای حیات دوستان در بوستان بی‌من مرو ای فلک بی‌من مگرد و ای قمر بی‌من متاب ای زمین بی‌من مروی و ای زمان بی‌من مرو این جهان با تو خوش است و آن جهان با تو خوش است این جهان بی‌من مباش و آن جهان بی‌من مرو ای عیان بی‌من مدان و ای زبان بی‌من مخوان ای نظر بی‌من مبین و ای روان بی‌من مرو شب ز نور ماه روی خویش را بیند سپید من شبم تو ماه من بر آسمان بی‌من مرو خار ایمن گشت ز آتش در پناه لطف گل تو گلی من خار تو در گلستان بی‌من مرو در خم چوگانت می‌تازم چو چشمت با من است همچنین در من نگر بی‌من مران بی‌من مرو چون حریف شاه باشی ای طرب بی‌من منوش چون به بام شه روی ای پاسبان بی‌من مرو وای آن کس کو در این ره بی‌نشان تو رود چو نشان من تویی ای بی‌نشان بی‌من مرو وای آن کو اندر این ره می‌رود بی‌دانشی دانش راهم تویی ای راه دان بی‌من مرو دیگرانت عشق می‌خوانند و من سلطان عشق ای تو بالاتر ز وهم این و آن بی‌من مرو مولانای جان🌻 👇 @wittj2
1_54988022.pdf
661.5K
موضوع: بحث شفاعت برگرفته از کتاب شریف معاد شناسی جلد ۹ ✍ مولف: علامه طهرانی قدس سره 💾 حجم: ۶۴۶ KB ⚠️ تذکر : به دلیل اهمیت بحث 👌شفاعت و اینکه طرح کامل آن مباحث در کانال مقدور نمی باشد، این مقاله برای دوستان اهل تحقیق و مطالعه آماده شد ! علمی عرفانی👇 @wittj2
شرح و تفسیر🍂 درس پنجم_بیت شماره 83؛ باز عیسی چون شفاعت کرد، حَقّ خوانْ فرستاد و غَنیمت بَر طَبَقْ 🎓معنای اذن به اولیای الهی از دریچه اتحاد ظاهر و مظهر ✍یکی از مباحث مهم مولانا در مثنوی معنوی، مساله اتحاد ظاهر و مظهر است. و بدین معنی است که مظهری به نام انسان کامل با ظاهر خود یعنی حضرت حق اتحاد پیدا کرده است. اما نه به معنی حلول و اتحاد ذاتی که این از اباطیل است و عارف شبستری قدس سره در رد این قضیه میفرماید: 🚨حُلول و اتحاد اینجا مُحال است که در وحدت دوئی عین ضَلال است|1|. 💎اتحاد ظاهر و مظهر به معنی اتحاد نوری است که مظهر، آینه تمام نمای ظاهر است‌|2|. در این بیت، ممکن است در مساله توحید افعالی شبهه ای پیش بیاید و آن این است که حضرت عیسی علیه السلام با توجه به قربی که نزد خدا دارند، به خدا رو می اندازند و از خدا تقاضای نزول خوان و غنیمت می کنند و خداوند این درخواست را اجابت می نمایند. اما این برداشت غلط و اشتباه است.معجزات و کرامات از ناحیه خود آن نبی یا ولی تجلی می کند و همه آنها خارج از تحت اراده و قدرت نفس آنان نیست|3|. چه اینکه از آن طرف قضیه هم خیلی ها اشتباه کرده اند و خیال می کنند که این نفس ولی است که بدون اذن خداوند این افعال را انجام می دهد. هردو گروه به بیراهه رفته و معنای تاثیر نفوس انبیا و اولیا در معجزات به اذن خدای تبارک و تعالی را نفهمیده اند.مولانا در دفتر دوم مثنوی در بیان این معنای دقیق میفرماید: 🍃چون یَدُالله فَوقَ اَیدیهم بُوَد 🍃دستِ ما را دست خود فرمود احد 🍃پس مرا دست دراز آمد یقین 🍃برگذشته زآسمان هفتمین 🍃دست من بنمود بر گردون هنر 🍃مُقریا بَرخوان که اِنْشَقَّ الْقَمَر|4| 💎هرچند که کُمَلّین از اولیای الهی اگر بخواهند معجزه ای بکنند یا از کسی مرضی را دفع نمایند، مساله را به خداوند ارجاع می دهند و چنان وانمود می کنند که انگار در این مسائل دستی ندارند و کاره ای نیستند و این مطلب از ظرائف و دقائق سیر و سلوک است|5|. همچنان که مولانا فرمود: 🍂دست زیر بوریا کن ای سند 🍂از برای روی پوش چشم بد 🍂پس ز زیر بوریا پر کن تو مشت 🍂ده به دست سایل بشکسته پشت|6|. منابع: 📗1.ر. ک: مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز ص319 و تفسیر آیه نور ص79 📗2.امام شناسی ج5ص180و181 📗3.ر. ک :افق وحی ص77، معادشناسی ج6ص40، مناقب اهل بیت ص52 و ترجمه تفسیر المیزان ج1ص124 به بعد 📗4.مثنوی معنوی، دفتر دوم، رنجانیدن اميری خفته یی را.. (1918_1920) 📗5.سر الفتوح ص 111 📗6.مثنوی معنوی، دفتر پنجم، اشارت آمدن از غیب.. (2792،2793) علمی عرفانی👇 @wittj2
دل درگرو دوست زمانی باشد کز پرتو عشق او نشانی باشد او غایب و در پرده ی اسرار نهان بیدل همه حال در فغانی باشد اسماء 🌻 شهریور ۹۸ 👇 @wittj2
قلب مؤمن.mp3
1.08M
🎤 #علامه_حسن_زاده_آملی ✅برش های ناب از 📔 دروس #فصوص_الحکم ✳️ #قلب_مومن ⏳زمان: ۲:۵۹ ◀️کانال علامه حسن زاده آملی🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
4_5989809030778848370.mp3
2.2M
🎷 ⭐️بذر محبت 🔑حدید ۴: وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ برگرفته از Telgram @moraveje tohid علمی عرفانی👇 @wittj2
4_5994714939992835908.mp3
1.53M
🎷 ⭐️شهود عبودیت 🔑زمر ۳۶: أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ برگرفته از Telgram @moraveje tohid علمی عرفانی👇 @wittj2
بیا بیا که شدم در غمِ تو سودایی درآ درآ که به جان‌ آمدم ز تنهایی برو برو که چه کژ می روی به شیوه گری بیا بیا که چه خوش می چمی به رعنایی... مولانای جان🌻 👇 @wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
‌مهدی شناسی👇 🌹...و موضع الرسالة...🌹 🔮🎷زیارت جامعه کبیره(۵) 📗ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﯾﮏ ﺳﺨﻨﯽ ﺩﺍﺭﺩ
مهدی شناسی👇 🌹...و مختلف الملائكة...🌹 🔮🎷زیارت جامعه کبیره(۶) 💎ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ ﺑﺎ ﮔﻞ‌ﻫﺎ ﺳﺮ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ.ﺑﺎ ﮔﻞ‌ﻫﺎ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺷﻤﺎ ﯾﮏ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﻤﯽ‌ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻟﻪ‌ﻫﺎ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺳﺮﺍﻍ ﺯﺑﺎﻟﻪ‌ﻫﺎ ﺑﺮﻭﺩ. ⭐️ﺣﮑﺎﯾﺖ ﻓﺮﺷﺘﻪ‌ﻫﺎ ﻭ امام زمان،ﺣﮑﺎﯾﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ ﻭ ﮔﻞ‌ است. 👈ﺍﯾﻦ‌ﻫﺎ ﺑﺎ امام ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ.پس ﺑﻪ ایشان ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ "ﻣﺨﻠﺘﻒ ﺍﻟﻤﻼ‌ﺋﮑﻪ" 🔑ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪ ﯼ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ است. ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ ﯾﮏ ﻣﻌﻨﺎﯾﺶ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ ﮐﺮﺩﻥ است. 📗ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻢ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﺪ "ﺇِﻥَّ ﻓِﻲ ﺧَﻠْﻖِ ﺍﻟﺴَّﻤَﺎﻭَﺍﺕِ ﻭَ ﺍﻷ‌َﺭْﺽِ ﻭَ ﺍﺧْﺘِﻼ‌َﻑِ ﺍﻟﻠَّﻴْﻞِ ﻭَ ﺍﻟﻨَّﻬَﺎﺭِ"(ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ/190) ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ. ﺷﺐ ﻣﯽ‌ﺁﯾﺪ ﻣﯽ‌ﺭﻭﺩ.ﺭﻭﺯ ﻣﯽ‌ﺁﯾﺪ ﻣﯽ‌ﺭﻭﺩ.ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ. 🔑ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻫﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ:"ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ ﺍﻣﺘﯽ ﺭﺣﻤﻪ"ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﻣﺖ ﻣﻦ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺍﺧﺘﻼ‌ﻑ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺩﺭﮔﯿﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ،ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. 🔑ﯾﻌﻨﯽ ﺩﯾﻦ ﻣﻦ ﺩﯾﻦ ﺍﻧﺰﻭﺍ ﺩﯾﻦ ﮔﻮﺷﻪ ﮔﯿﺮﯼ ﻭ ﺍﻋﺘﺰﺍﻝ ﻧﯿﺴﺖ.ﺩﯾﻦ ﮐﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﮐﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﻧﺸﺴﺘﻦ‌ﻫﺎ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﺩﻡ‌ﻫﺎ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﻧﺪ. 🔑 ﺁﺩﻡ‌ﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﺩﺍﻧﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺍﻧﺎﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ. ﭼﻮﻥ ﮐﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ. ﻫﻢ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ و ﻫﻢ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﻧﺪ. 🔑ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﺭ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺁﯾﯿﻦ ﻣﺎ ﺧﯿﻠﯽ ﺗﮑﯿﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻧﮑﻨﯿﺪ ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ‌ﻫﺎ ﺭﻧﮓ ﻭ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﺩ. 🔑ﮐﻨﺎﺭ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﻧﻨﺸﯿﻦ.ﮐﻨﺎﺭ ﺁﺩﻡ‌ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻨﺸﯿﻦ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺧﺒﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﻏﻔﻠﺖ ﻭ ﺑﯽ ﺧﺒﺮﯼ ﺳﯿﺮ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. از منبع علمی عرفانی👇 @wittj2
کشف ذرات کوانتومی جاودان : چرخه مرگ و زندگی شبه ذرات ✍توسط افشین قلی زاده در ۲۷ خرداد ۱۳۹۸تازه ترین اخبار کوانتومی فیزیک کوانتومی 🚨نابودی در دنیای ماکروسکوپی ما بدون وقفه در حال وقوع است: اشیا شکسته دوباره به یکدیگر نمی‌چسبند و کنار هم مانند روز اول خود نمی‌شوند. با این وجود، در دنیای کوانتومی، قوانین دیگری وجود دارد: پژوهش جدیدی نشان داده که 👌شبه‌ ذرات می‌توانند از بین بروند و سپس دوباره خودشان را ساماندهی کنند و بدین ترتیب به 👈صورت مجازی جاودانه شوند. این شبه‌ ذرات یا به عبارتی ذرات کوانتومی جاودان، چشم‌اندازهای هیجان‌انگیزی برای آینده دنیای کوانتومی ترسیم می‌کنند. همه می‌گویند هیچ‌چیز تا ابد نمی‌پاید. قوانین فیزیک نیز این حرف را تایید می‌کند: در سیاره‌ی ما، تمام واکنش‌ها انتروپی را افزایش می‌دهند و نتیجه‌ی آن‌ها بی‌نظمی مولکولی می‌شود. برای مثال،‌ یک شیشه‌ی شکسته هیچوقت تکه‌های شکسته‌ی خود را کنار یکدیگر جمع نمی‌کند و خود را بازسازی نمی‌کند. فیزیک‌دانان نظری دانشگاه فنی مونیخ و 🔑موسسه‌ی مطالعاتی فیزیک سیستم‌های پیچیده‌ی ماکس پلانک کشف کرده‌اند، چیزهایی که در دنیای روزمره‌ی ما غیر قابل تصور هستند، در سطح میکروسکوپی ممکن می‌باشند. آنها می‌گویند: تاکنون فرض بر این بود که شبه‌ ذرات در برهمکنش با سیستم‌های کوانتومی، بعد از مدت معلومی از بین می‌روند. اکنون ما می‌دانیم که برعکس این امر اتفاق می‌افتد: برهمکنش‌های قوی، حتی می‌توانند زوال را بطور کامل متوقف کنند. ارتعاشات شبکه‌ تجمعی در بلورها که به 💎اصطلاح فونون نامیده می‌شوند، نمونه‌ای از این شبه‌ ذرات هستند. مفهوم شبه‌ ذرات توسط فیزیکدان و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، لاندائو (Lev Davidovich Landau) ابداع شد. او از این عبارت برای توصیف ترازهای جمعی تعداد زیادی از ذرات یا برهمکنش آن‌ها در اثر نیروهای الکتریکی یا مغناطیسی استفاده کرد. به دلیل این برهمکنش، چندین ذره مانند یک ذره تنها رفتار می‌کنند. محققان می‌گویند: تا به امروز، فرآیندهایی که بر سرنوشت این شبه‌ ذرات در سیستم‌های تعاملی تاثیر گذارند، به صورت دقیق شناخته نشده بود. تنها چیزی که اکنون داریم، روش‌های عددی هستند که با آن‌ها می‌توانیم برهمکنش‌های پیچیده‌ای را محاسبه کنیم و همچنین کامپیوترهایی با قدرت عملکرد بالا داریم که برای حل این معادلات کافی هستند. بر اساس نتایج شبیه‌ سازی دقیق، شبه‌ ذرات، حتما از بین می‌روند. با این وجود، موجودات ذره‌ای جدید یکسان از بقایای آن ظهور می‌کنند. اگر این از بین رفتن بسیار سریع رخ دهد، واکنش معکوسی، بعد از زمان معینی رخ خواهد داد و بقایای بازمانده با یکدیگر دوباره جمع خواهند شد. این فرآیند می‌تواند تا ابد تکرار شود و نوسان پایداری بین نابودی و تولد دوباره پدید می‌آید.» از منظر فیزیکی،‌ این نوسان، موجی است که به ماده تبدیل شده که با توجه به دوگانگی موج-ذره در مکانیک کوانتومی نیز ممکن است. بنابراین شبه‌ ذرات جاودانه، قانون دوم ترمودینامیک را نقض نمی‌کنند. انتروپی ثابت می‌ماند و نابودی متوقف می‌شود. کشف ذرات کوانتومی جاودان، پدیده‌هایی را که تاکنون برای دانشمندان گیج‌کننده بود، نیز توضیح می‌دهد. فیزیکدانان تجربی، یک ترکیب مغناطیسی را اندازه‌گیری کرده بودند که به طور شگفت‌آوری پایدار است. دلیل آن شبه‌ ذرات مغناطیسی، مگنون‌ها هستند. روتون‌ها نیز شبه‌ذرات دیگری هستند که تضمین می‌کنند، هلیومی که در سطح زمین یک گاز است، در دمای مطلق صفر به مایعی تبدیل می‌شود که می‌تواند بدون محدودیت جاری شود. به هر حال شاید روزی، نتایج کشف ذرات کوانتومی جاودان، کاربردهایی مانند ساخت حافظه‌های بادوام برای کامپیوترهای کوانتومی آینده نیز فراهم آورند. علمی عرفانی👇 @wittj2
4_5965235160646419851.mp3
14.11M
📣بسیار مهم. چندین بار گوش کنید 🎷استاد میلاد پاکار 🎓نقش خداوند در قانون جذب؟ 🎓جایگاه امامان و قدیسان ادیان در قانون جذب؟ علمی عرفانی👇 @wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎓 فیلسوف فروتن* 👌کلیپ کوتاهی در مورد شخصیت پروفسور لگنهاوزن* 📣سخنان علامه مصباح در مورد پروفسور لگنهاوزن و سخنان پروفسور در مورد علامه ، واقعا شنیدنی است. ❤️امام على عليه السلام : اگر با اين شمشيرم بر بينى بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر همه دنيا را به بدهم تا مرا بدارد هيچگاه دوستم نخواهد داشت. 📗نهج البلاغه(صبحی صالح)، ص 477 ، حكمت 45 ❤️امام على عليه السلام : مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد. 📗تحف العقول، ص212 ❤️امام على عليه السلام : مؤمن از اندك خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا ناخشنود مى شود و بسيارش هم او را خشنود نمى سازد. 📗تحف العقول، ص212 ❤️امام حسين عليه السلام : مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى خواهد. 📗تحف العقول، ص 248 ❤️امام صادق عليه السلام : منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به را مى پذيرد هر چَند مخاطب ، كس ديگرى باشد. 📗الكافى(ط-الاسلامیه)، ج8 ، ص151، ح132 🌸الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌸 علمی عرفانی👇 @wittj2
تو طالب خبری کم نشین به بی‌خبران گروه بی‌خبران را به هیچ سگ مشمر که جفت مرده تو را مرده شوی گرداند که شَوی مرده، بُود خود ز مرده شوی بتر مولانای جان🌻 👇 @wittj2
مطرب مهتاب رو آنچه شنیدی بگو ما همگان محرمیم آنچه بدیدی بگو ای شه و سلطان ما ای طربستان ما در حرم جان ما بر چه رسیدی بگو نرگس خمار او ای که خدا یار او دوش ز گلزار او هر چه بچیدی بگو ای شده از دست من چون دل سرمست من ای همه را دیده تو آنچه گزیدی بگو می به قدح ریختی فتنه برانگیختی کوی خرابات را تو چه کلیدی بگو مولوی🌻 👇 @wittj2
1_96986536.mp3
5.14M
🎷شهرام ناظری ⭐️مطرب مهتاب رو 👇 @wittj2
4_5821448219741128148.mp3
4.81M
🎤مجید بنی فاطمه جان آقا🥀🏴 ویژه محرم 👇 @wittj2
هدایت شده از سَمتِ بِهِشت
حلول ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و یاران با وفایش را خدمت امام زمان (روحی و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء) و عشاق آن حضرت تسلیت عرض می نمایم.
💎 سنگ 💙 کریزوکولا، آرامش، آسودگی، شهود، صبر و ❤️عشق حقیقی را به همراه می آورد. 💙 کریزوکولا به وضوح فکر و نگرشی آرام به هنگام آشفتگی معروف است. علمی عرفانی👇 @wittj2
شمارهٔ ۲۰۵ 🌻حافظ » غزلیات🌻  تا ز میخانه و می نام و نشان خواهد بود سر ما خاک ره پیر مغان خواهد بود حلقه پیر مغان از ازلم در گوش است بر همانیم که بودیم و همان خواهد بود بر سر تربت ما چون گذری همت خواه که زیارتگه رندان جهان خواهد بود برو ای زاهد خودبین که ز چشم من و تو راز این پرده نهان است و نهان خواهد بود ترک عاشق کش من مست برون رفت امروز تا دگر خون که از دیده روان خواهد بود چشمم آن دم که ز شوق تو نهد سر به لحد تا دم صبح قیامت نگران خواهد بود بخت حافظ گر از این گونه مدد خواهد کرد زلف معشوقه به دست دگران خواهد بود ❤️🥀❤️🥀❤️🥀❤️🥀❤️ 👇 @wittj2
🔮🎷۴شرط برای امر به معروف و نهی از منکر هست که امر کننده و نهی کننده باید بداند: 1⃣ اول باید علم به منکر داشته باشد و الا اگر منکر را نشناسد، چه‌بسا زمانی‌که می‌خواهد امربه‌معروف بکند، امر به منکر می‌کند یا وقتی می‌خواهد نهی‌ازمنکر بکند، ممکن است نهی‌ازمعروف بکند؛ درنتیجه باید بعد از اینکه علم پیدا کرد که این کار منکر است و مخاطب دارد منکر را انجام می‌دهد، اقدام کند. 2⃣ شرط دوم این است که بداند مخاطب تکرار می‌کند و الا اگر مخاطب منکری را انجام داد، اما دیگر قصد تکرار نداشت، گفتن ما هم دلیلی ندارد. 3⃣ نکتۀ سوم احتمال تأثیر است؛ یعنی باید احتمال بدهیم گفتن ما اثر می‌گذارد. اگر نسبت به حالت مخاطب یقین داریم و از قبل به حال او اطلاع داریم، مثلاً پدر یا برادر ماست و با او بحث کرده‌ایم، اگر یقین داریم صحبت ما هیچ تأثیری ندارد، بازهم اینجا وظیفه‌ای نداریم. 4⃣شرط چهارم آن است که بعد از گفتن ما، برای ما امنیت باشد. این‌طور نباشد که اگر می‌آییم امربه‌معروف بکنیم، بعد از آن توهینی به ما بشود یا حتی ضربه‌ای، خسارتی به ما یا اطرافیان ما وارد بشود که دراین‌صورت، باز وظیفه‌ای نداریم. علمی عرفانی👇 @wittj2