✍چ مثل چمران
⭐️امروز ۳۱ خرداد شهادت دکتر مصطفی چمران
کاش ما هم مثل چمران بمیریم 🌹
یادشهدا گرامی باد✨
@wittj2
پندانه🍂
مرحوم حاج ملا هادی سبزواری میفرماید:
عرفان نظری و عرفان عملی بهمنزله دو بال انساناند که انسان باید با این دو بال پرواز کند و اوج بگیرد هر دو جهت مهم عرفان نظری و عرفان عملی مکمل یکدیگرند.
📗اسرار الحکم
@wittj2
⭐️نکته ای ناب
انسانها باید به علم توحید احساس نیاز کنند ما آنقدر که به یک لیوان آب احساس نیاز می کنیم به علم توحید احساس نیاز نمیکنیم همه دانشها در زمان مرگ ریزش میکنند👌 جزء علم توحید
حجت الحق مروجی 🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ تصویری
⭐️قرائت سوره مبارکه قیامت،کلیپی تکان دهنده وتاثیر گذار
👌پیشنهاد میکنیم حتما ببینید
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷کوانتوم و عرفان ناب اسلامی از سخنان
استاد مهدی طیب⭐️
کوانتوم وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب
👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2515861505C45d2328c8f
من ز صورت سیر گشتم آمدم سوی صفات
هر صفت گوید درآ این جا که بحر اخضرم
چون سکندر ملک دارم شمس تبریزی ز لطف
سوی لشکرهای معنی لاجرم سرلشکرم
مولانای جان🌻
@wittj2
چون ز صورت برترآمد آفتاب و اخترم
از معانی در معانی تا روم من خوشترم
در معانی گم شدستم همچنین شیرینتر است
سوی صورت بازنایم در دو عالم ننگرم
مولانای جان🌻
سلام صبح تان در مسیر خرد و آگاهی
@wittj2
🔮🎷 به دو نکته مهم اشاره می کنیم:
1. انسان کامل، تجلی اعظم یا مظهر اتم خداوند: بر اساس این دیدگاه(حکمت متعالیه و عرفان نظری) همه ی عالم مظهر و جلوه حق است و موجودی نیست که تجلی حق نباشد. نکته ی مهم در این جا این است که در میان تمام موجودات که مظاهر نسبی و ناقص حق تعالی به شمار می آیند و بخشی از اسمای الهی را جلوه گر هستند؛ تنها انسان کامل است که مظهر جامع حق است و می تواند آن گونه که حق تعالی می خواهد تجلی گر تمام اسما و صفات او باشد؛ به همین دلیل انسان کامل را تجلی اعظم و مظهر اتم حق تعالی خوانده اند.[1]
2. انسان کامل خلیفه حق تعالی: یکی از نسبت هایی که عارفان میان انسان و خدا بر قرار می دانند، خلیفة الله بودن انسان کامل است. جانشینی از خداوند از سوی خداوند نیز تنها هنگامی ممکن است که صفات خداوند در او تحقق یابد، صفاتی که خداوند با آنها عالم را تدبیر می کند.[2]
منظور از لسان الله، این است که خداوند از طریق ائمه خواسته های خود را به مردم اعلان می کند و آنچه ائمه می فرمایند سخن خداوند است
حال با توجه به این دو نکته معنای این روایات که ائمه(علیهم السلام) اسمای حسنای خدایند، روشن می شود؛ زیرا معنای این روایت این است که ائمه(علیهم السلام) برترین جلوه گر اسما و صفات خداوند و جانشینان او هستند و به این جهت می توانند عالم را به اذن خداوند تدبیر کند.
بنابر این، منظور از لسان الله، این است که خداوند از طریق ائمه خواسته های خود را به مردم اعلان می کند و آنچه ائمه می فرمایند سخن خداوند است. مقصود از یدالله، نیز این است که خداوند از طریق ائمه(علیهم السلام) کارهای خود را انجام می دهد. چنان که منظور از عین الله این است که خداوند از طریق ائمه به مردم توجه می کند. وجه الله، و جنب الله بودن نیز با توجه به مقام خلافت الهی ائمه دارای معنا و قابل درک است.
پی نوشت:
[1]. ر. ک. یزدان پناه، یدالله، مبانی و اصول عرفان نظری، ص 591، مۆسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، چاپ سوم، 1391ق.
[2] . همان، ص6
عضویت👇
@wittj2
عشق به انسان کامل.mp3
603.3K
🎷علامه مروجی سبزواری
⭐️عشق به انسان کامل
کانال علمی عرفانی👇
@wittj2
جز رخ دل نظر مکن جز سوی دل گذر مکن
زانک به نور دل همه شعله آن جهان بود
شیخ شیوخ عالمست آن که تو راست نومرید
آن که گرفت دست تو خاصبک زمان بود
مولانای جان🌻
@wittj2
🔮🎷اهداف تعالیم مولانا جانمان
⭐️در تعالیم مولانا شریعت، طریقت و حقیقت پیوندی ناگسستنی دارند. طریقت بدون شریعت میسور نیست و شریعت بدون طریقت تهی و خشک است. مولانا در مقدمه دفتر پنجــم مثنوی گوید: “شریعت همچو شمع است، ره می نماید و با آن که شمع به دست نیاوری، راه رفته نشود و بی آن که شمع به دست آوری، راه رفته نشود و چون در ره آمدی، آن رفتن تو طریقت است و چون رسیدی به مقصود، آن حقیقت است”. (مثنوی معنوی، نسخه قونیــه، به اهتمام دکتر توفیق سبحانی، ص ۳۸۹)
⭐️حقیقت از جهتی عبارت است از این که سالک نـه خود را می بیند و نـه عبادت و بندگی اش را. از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند، حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت است که معنای”لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه” (قصص / ۸۸) (هیچ معبودی جز او نیست. همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود. (و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله” (بقره / ۱۱۵) (شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست) را می یابد و آنچه را در آیه شریفه “کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام” (الرحمن / ۲۶- ۲۷) (تمام کسانی که روی زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند) نهفته است را ادراک می کند.
علمی عرفانی👇
@wittj2
پندانه🍂
اگر که هم آوایی با آن لایتناهی را داشته باشی , خواهی دانست چه طبیعت جسم تو را در هم بریزد یا نه , همچنان بر زانوان جاودانگی ,
همچنان بر زانوان از آن اطمینان لایتناهی هستی .
خویشتن را از آگاهی عادتهای انسانی و فکرهای انسانی وابسته به آن احیا کن .
هر ثانیه را در آگاهی رابطه خود با آن لایتناهی زندگی کن .
فقط آن است که همیشگی است ;
او آن یگانه امری است که برای همیشه زندگی میکند .
این را که میگویم برای ترساندن تو نیست , بلکه برای سرعت بخشیدن درک تو ,
برای سرعت بخشیدن تلاشهای توست ,
به نحوی که روح خود را در زیر یک خشنودی غلط مدفون نکنی ....
علمی عرفانی👇
@wittj2
⭐️قرآن کریم
هروقت که دستت
از همه جاکوتاه شد بگو
✨وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّـهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ✨
ڪارم رابه خـدامی سپارم
خداوندبینای به بندگان است🌻
@wittj2
🔮🎷عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى (۱)
چكيده
عرفان مخلصانه امام حسينعليه السلام داراى دو بعد علمى و عملى است.
بعد علمى بر پايه معرفت شهودى استوار است
و در بعد عملى به جهاد مصلحانه مىانجامد.
در سلوك حسينى تا رسيدن به عرفان علمى، به ترتيب سه روش:
(۱) معرفتى حسى - عقلى،
(۲) عقلى محض
(۳) و شهودى (حضورى)
در كار مىآيد؛
در جنبه عملى، پس از جهاد مصلحانه درونى و رسيدن به مقام مخلصين، نوبت به جهاد مصلحانه بيرونى و تهذيب جامعه و تاريخ مىرسد.
عرفان مخلصانه كه از خودشناسى و خودسازى آغاز مىشود، با برخوردارى از شاخصههاى چندى به جهاد و جامعهسازى مىپردازد.
اين شاخصهها كه رابطهاى ديناميك با هم دارند و بر تعميق و تقويت يكديگر اثر مىگذارند، عبارتند از:
زهد،
شوق ديدار حق،
خشيت،
طاعت
و عزت.
اين روابط در تحليل روانشناختى آنها آشكار مىشود.
این مقاله ارزشمند را در شماره های پی در پی دنبال کنید.
منبع: ماهنامه معرفت ، شماره ۷۳ - حميدرضا مظاهرى
کانال علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى (۲)
مقدّمه
تاريخ همواره شاهد ظهور صالحان و مصلحانى بوده است كه با تزكيه جان به تهذيب جامعه روى آورده و دست پاك خويش را بر گريبان پليد ستمگران و مفسدان در آويختهاند و براى بقاى نام و نشان حق و عدل و پاكى و زيبايى بيرق جهاد برافراشتهاند.
و اما نام حسينعليه السلام زيور دفتر سرگذشت رادمردان راستكيش و مصلحان مبارز است. كدامين دل با طنين نام حسينعليه السلام نمىلرزد و به او عشق نمىورزد؟
حضرت اباعبداللّهعليه السلام با براق برقآساى معرفت و عبوديت در ژرفاى جان خويش سير كرد و در وادى عرفان حق به 👌قرب قاب قوسين رسيد.
و از سوى ديگر، با جهاد و شهادت به عميقترين لايههاى درونى و پاينده جامعه و تاريخ نفوذ كرد و از معرفت و عبوديت و مجاهدت و شهادت، سفينهاى آسمان پيما ساخت كه براى سالكان و عاشقان، تيز تازترين وسيله وصول به مقصود است.
اين نوشتار بر آن است تا نشان دهد عرفان مخلصانه و راستين بستر رويش و پيدايش جهاد مصلحانه و شهادتطلبى است.
همچنين جهاد مصلحانه ميوهاى است كه تنها بر تنه تنومند عرفان مخلصانه مىرويد.
كسى كه به خودشناسى و خداشناسى مىپردازد و با تهذيب و تربيت، نفس خود را در عرفان خالص مىسازد، ساقى ازلى از صحباى اسماى الهى در جام جانش فرو مىريزد، و آنگاه با رسيدن به مراتب برتر ايمان و يقين، سراسر سلسله هستى را نام و نشان محبوب مىيابد و مىبيند. پس روى رغبت خويش را از دنياى دون برتافته، مشتاق و شيداى ديدار جمال حق تعالى مىگردد؛ تنها در پيشگاه او خشوع مىورزد و دل در راه طاعت محبوب مىبازد و از عزت سبحانى بر جان خود جامهاى مىدوزد. از اينروى، هر آنچه را مانع و حاجب تجلّى و تذكر اسماء خداوند تبارك و تعالى باشد، ناخوشايند مىدارد و به جهاد مصلحانه با آن مىپردازد.
بدين ترتيب، «زهد»، «عشق»، «خشيت» «طاعت» و «عزت»ى كه از عرفان مخلصانه برمى آيد، با سكوت بر فسادگران و سكون برابر ستمگران نمىسازد،
بلكه عارف خالص برمىخيزد و مىستيزد
تا اساس تباهى و تاريكى را براندازد
و طومار ظلم و ظلمت را در هم پيچد
و از فروغ جان خويش، كه جز نور «ربِ النور» نيست، بر عالم و آدم بتاباند،
و اسماء و آثار الهى را، كه از جنس ضياء و زيبايى است، همه جا متجلّى سازد.
بنابراين، در اين مقاله با شناخت ابعاد نظرى عرفان مخلصانه، كه همانا آيين حسينى است، مىآغازيم
و با تحليل روانشناختى چندى از شاخصههاى آن پيش مىرويم
تا دريابيم چگونه از آن جهاد مصلحانه سر بر مىآورد.
کانال علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷سفر در زمان
برخلاف خیال پردازان که فکر میکنند سفر در زمان باید با یک ماشین انجام پذیرد، دانشمندان معتقدند که اینکار به کمک یک پدیده طبیعی یعنی سیاهچاله، کرمچاله و ریسمانهای کیهانی صورت میپذیرد.
فیزیکدانان نظري از زمان بعنوان یک هولوگرام یاد میکنند.
⭐️هولوگرام صفحات دوبعدی هستند که از طریق ان، بعد سوم برای بیرون آمدن از آن پدیدار میشود.
⭐️زمان بعد چهارم است اما شبیه سه بعد دیگر که ما در آن حرکت میکنیم نیست. در فضا میتوانیم از نقطه A به نقطه B سفر کنیم. اما در زمان ما تنها از یک جهت وارد می شویم.
کانال علمی عرفانی👇
@wittj2
دانشمندان تئوری کوانتوم معتقدند که جهان های موازی در سرتاسر زمان به وجود می آیند و موجودیتشان را درون یک چند جهانی غول پیکر تا ابد ادامه میدهند حتی اگر جهانهایی از ان در حال نابودی باشد.
کانال علمی عرفانی👇
@wittj2