eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
412 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
مى گويد بمان و مى گويد برو؛ و اين هردو عقل و عشق را ،خداوند آفريده است تا وجود انسان در حيرت ميان عقل و عشق معنا شود، اگر چه عقل نيز اگر پيوند خويش را با چشمه ى خورشيد نبُرَد، عشق را در راهى كه مى رود تصديق خواهد كرد؛ آن جا ديگر ميان عقل و عشق فاصله اى نيست... 📗از 👇 @wittj2
هشیار سری بود ز سودای تو مست خوش آنکه ز روی تودلش رفت ز دست بی‌تو همه هیچ است در ملک وجود ور هیچ نباشد چو تو هستی همه هست سعدی🌻 👇 @wittj2
عشق راجزعشق لایق هست نیست غیراو معشوق وعاشق هست نیست عقل اگر گوید که غیر عشق هست نزد مااین قول صادق هست نیست شاه نعمت‌الله ولی🌻 @wittj2
یاری خواهی ز یار ، با یار بساز سودت سوداست باخریدار بساز از بهر وصال ماه از شب مگریز وز بهر گل و گلاب با خار بساز مولانای جان🌻 @wittj2
🔮🎷دستور العمل سلوکی ⭐️عظمت سوره های مسبّحات «مرحوم سید علی آقا قاضی، شب ها قبل از خواب👈 مسبحات ششگانه، [یعنی سوره های 🎯حدید، 🎯حشر، 🎯صف، 🎯جمعه،🎯 تغابن و🎯 اعلی] را می خواند: چه آن که روایت دارد پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) هم قبل از خواب می خواندند و می فرمودند: در این سوره ها آیه ای است که بهتر از هزار آیه است و امام باقر (علیه السلام) فرمود: کسی که قبل از خواب مسبحات را بخواند، نمی میرد تا آن که حضرت قائم (علیه السلام) را درک کند و اگر بمیرد، در جوار پیامبر خواهد بود. 🍀[منظوراز مسبحات سوره هایی است که با کلمه سبح یا یسبح شروع میشود] این عمل وذکر سجده یونسیه جزو اولین دستورالعمل های اقای قاضی به شاگردانش بود. 👇 @wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علامه مروجی سبزواری🌻 خلاصه بعد از همۀ این بحث‌های مفصل، معنای نی معلوم شد و مولانا دارد شکایت می‌کند و حکایت می‌کند از دوری خودش از آن مقام اطلاق و لاتعیّنی. اکنون برویم بر سر این که خطاب مولانا به کیست که می‌گوید بشنو؟ قبل از این‌که وارد این بحث شویم یکی دو مطلب را تذکر دهیم. بلاتشبیه و بلاتشبیه قرآن هم با حرف باء شروع می‌شود، و مثنوی هم با همین حرف شروع شده است. این که می‌گوید بشنو، مسئله‌ی شنیدن در اصلاح نفوس انسان‌ها بسیار مدخلیت دارد. قرآن می‌فرماید: «وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» اعراف۲۰۴🌻 (پس هرگاه قرآن قرائت می‌شد، پس گوش دهید شاید مورد رحمت قرار گیرید) دو عبارت آمده؛ استمعوا له، و انصِتوا. استمعوا یعنی گوش دهید. 👌انصتوا یک نوع گوش دادن خاص است. نَصتُ به معنای این است که انسان توقف کند و سکوت کند به جهت شنیدن مطلبی. زیرا که چه بسا انسان دارد در حین انجام کاری به صدای رادیو هم گوش می‌دهد. این استماع و گوش دادن، یک استماع کامل و مفید فایده نیست. کلمات به گوشش می‌خورد، اما چه بسا درک معنای آن کلمات را نکند و لذا اگر کسی بر او وارد شود و بپرسد که الآن رادیو چه گفت؟ می‌گوید نمی‌دانم متوجه نبودم. اما فرض کنیم ناگاه گویندۀ رادیو گفت: شنوندگان عزیز! به خبر مهمی که هم‌اکنون بدست من رسید توجه فرمایید. در این‌جا ناگاه همه دست از کار می‌کشند و درجای خود توقف می‌کنند و تمام قوای خود را در قوۀ سامعه متمرکز می‌کنند که نفس با قوت بیشتری مطلب را درک کند. این می‌شود انصات و نصت. قرآن می فرماید استماع کنید و انصات کنید. یعنی گوش کردن شما به قرآن با توجهی کامل و حواسی جمع باشد و قلبتان را فارغ از هر امر دنیایی نمایید، لعلّکم ترحمون، شاید مورد توجه و عنایت اسم الرحمن قرار گیرید که بعد از اسم اعظم الله است. همۀ این آثار اسم الرحمن زمانی برای انسان حاصل می‌شود که انسان قرآن را گوش دهد. اما گوش دادنی که با قلب باشد نه گوش ظاهر که انسان در این گوش و در این قوۀ سامعه با حیوان شریک است. چرا که صدا دو صداست. یکی صداهایی که از اشیاء مادی به گوش می‌رسد مثل صدای حرف زدن آدم‌ها، صدای حیوانات، صدای باد، باران، و این صداها را هم انسان می‌شنود هم حیوان. اما صداهایی هست که گوش ظاهر آن‌ها را نمی‌شنود که در قسمت بعد مورد بحث قرار خواهد گرفت. علمی عرفانی 👇 @wittj2
علامه مروجی سبزواری🌻 در قسمت پیش اشاره شد که صداهایی هم هست، که گوش ظاهر آنها را نمی‌‌شنود. مثل صدای جبرئیل که کلام خدا را قرائت می‌کند، یا صدای ملائکه‌‌ای که خدا را تسبیح می‌کنند. این صداها را مطمئنا با گوش قلب باید شنید و برای همین خداوند در قرآن برای انسان دو نوع گوش ثابت می‌کند؛ یکی گوش ظاهر و دیگری گوش قلب: «و لاتکونوا کالّذین قالوا سمعنا و هم لایسمعون» انفال۲١ 🌻(و مباشید مثل کسانی که گفتند شنیدیم، درحالی‌که نمی‌شنوند). یعنی این‌ها فقط با گوش ظاهر شنیدند در صورتی که شنیدن کلام خدا با گوش ظاهر فایده ندارد. در جای دیگر می‌فرماید: «وَ مایَستَوِی الاَعمَی وَ البَصِیر وَ لاَ الظُّلُماتُ وَ لاَ النُّورُ وَ لاَ الظِّلُّ وَ لاَ الحَرُورُ وَ ما یَستَوِی الاَحیاء وَ لَا الاَمواتُ اِنَّ الله یُسمِعُ مَن یَشاءُ وَ ما اَنتَ بِمُسمِعِِ مَّن فِی القُبُور» فاطر ١۹-۲۲🌻 (کور و بینا یکسان نیستند، و نه تاریکی و نور، و نه سایۀ خنک و گرمای طاقت فرسا، و نه زندگان و مردگان. همانا خداوند کسی را که بخواهد می شنواند، و تو نمی‌توانی کسانی را که در قبور هستند بشنوانی). یعنی کسانی که با قلبشان نمی توانند بشنوند، مرده‌اند گویی که در قبر هستند. افرادی که آثار اعمال باطل، و صفات رذیله و اعتقادات فاسد، مرتب بر روی قلبشان جمع می گردد رفته رفته قلبشان در زیر آنها مدفون شده و لذا قلب می‌میرد. حال از آن‌جا که حقیقت وجود انسان قلب اوست، بنابراین قلبی که در زیر رسوبات اعمال و صفات و اعتقادات مدفون شده، بیانگر این است که در واقع انسان مدفون شده است گویی که انسان در قبر است پس طبیعی است که نمی‌شنود، لذا انسان یک مردۀ متحرک است. البته در اینجا انسان زنده است اما به حیات حیوانی زنده است. قرآن مثال جالبی می زند؛ می فرماید: «وَ مَثَلُ الَّذینَ کَفَروُا کَمَثَلِ الَّذِی یَنعِقُ بِمَا لَایَسمَعُ اِلَّا دُعاءً وَ نِداءً» بقره١٧١🌻، وقتی چوپانی گله را هدایت می کند برای هدایت گوسفندها از صداها و آواهای خاصی استفاده می‌کند مثل هی هی و هی های. اما اگر چوپانی برای هدایت آن‌ها چنین بگوید: ای گوسفندها! از سمت چپ نروید که آن‌جا پرتگاه است. آن سمت پایین هم نروید که گرگ وجود دارد. آیا گوسفندان از این سخنان چیزی می فهمند؟ گوسفندان از این جملات جز یک مشت صداهای نامفهوم چیزی درک نکرده و لذا هیچ توجهی به آنها نمی‌کنند. در واقع، گوسفندان چیزی به جز همان صداهای های و هی نمی‌فهمند. انسان‌ها نیز کلمات و جملاتی بین خود به طور رایج دارند مثل این‌که من گرسنه هستم، من تشنه هستم، من می‌خواهم یک اتومبیل بخرم، و سخنانی از این دست که مربوط به زندگی دنیایشان است. حال وقتی که انبیا می‌آیند و سخنانی غیر از آن سخنان می‌آورند که مربوط به هدایت روح آن‌هاست، می خواهند روح آن‌ها را با این سخنان از ظلمات به در آورده و وارد نور سازند، می خواهند با این سخنان، قلب را از مرتبۀ قلب ساقط به مرتبۀ قلب سلیم برسانند، مردم این سخنان را جز یک مشت آواها و سخنان نامفهوم تلقّی نمی‌کنند، و لذا قوم شعیب، به آن حضرت می‌گفتند: « یا شُعَیبُ مَا نَفقَهُ کَثِیراً مِّمّا تَقُولُ » هود۹١ 🌻(ای شعیب! ما نمی‌فهمیم بسیاری از سخنانی را که تو می‌گویی). چنان‌که وقتی چوپان به گوسفندان می‌گوید : که ای گوسفندان چنین کنید و چنان مکنید و از این راه بروید و از آن راه مروید، گوسفندان به او می‌گویند که ای چوپان ما این سخنان تو را نمی‌فهمیم، و چه بسا چوپان را مسخره می‌کنند و او را مجنون و دیوانه می‌دانند. آری، سخن وحی را باید با گوش دیگری شنید.👌 آن گوشی که حضرت موسی کلمات خدا را در آن شب در وادی طور با آن گوش شنید: «فَلَمّا اَتاها نوُدِیَ یا مُوسَی اِنّی اَنَا ربُّکَ فَاخلَع نَعلَیکَ اِنَّکَ بِالوادِ المُقَدَّسِ طُویً وَ اَنَا اختَرتُکَ فَاستَمِع لِما یوُحَی اِنَّنی اَنَا الله لا اِلهَ الاّ اَنَا فَاعبُدنِی وَ اَقِم الصَّلوةَ لِذِکرِی اِنَّ السّاعَةَ آتِیَةُُ اَکادُ اُخفِیهَا لِتُجزَی کُلُّ نَفسِ بِما تَسعَی» طه١١-١۵🌻 این مطلب ادامه دارد... 👇 @wittj2
🔮🎷فلسفه نباشد، علم وجود ندارد. مقام معظم رهبری : پایه‌ی علم هم بر فلسفه است؛ فلسفه نباشد، علم وجود ندارد. اگر استنتاج فلسفی نباشد، اصلاً علم میشود بیمعنا. تولید فکر خیلی مهم است. البته تولید فکر از تولید علم دشوارتر است. متفکرین و نخبگان فکری در معرض آسیبهائی هستند که نخبگان علمی کمتر در معرض آن آسیبها قرار میگیرند. بنابراین کار، کار دشواری است؛ اما بسیار مهم است. 📗بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها * ۱۳۸۹/۰۶/۱۴ 👇 @wittj2
برگی از معرفت🍂 ⭐️شخصی از امام صادق(ع) پرسید: بین دو حاکم درتردیدم، چه کنم؟ امام فرمودند : ✅ عادل ترین، صادق ترین، فقیه ترین و با تقواترین را انتخاب کن. عرضه داشت اگر هردو را اینچنین یافتم، آن وقت چه؟ ✅ اگر به تشخیص نرسیدی، ببین افراد متدین به کدام متمایلند؟ باز هم عرضه داشت اگر هردو را اینچنین یافتم، آن وقت چه؟ ✅ اگر باز هم نفهمیدی، بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می پسندند او را کنار بگذار، و ببین کدام بیشتر خشمگین شان میکند او را برگزین. 📗 اصول کافی، جلد۱، ص ۶۸ 👇 @wittj2
🎯حتما کتاب بخوانید اما بدانید که هيچ كتابی نمی تواند انسان را به رستگاری برساند و انسانها با توجه به ظرفيت درونی و درجه ی روحی خود می توانند از كتاب ها بهره مند شوند. 👇 @wittj2