eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
415 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
علامه مروجی سبزواری🌻 خلاصه بعد از همۀ این بحث‌های مفصل، معنای نی معلوم شد و مولانا دارد شکایت می‌کند و حکایت می‌کند از دوری خودش از آن مقام اطلاق و لاتعیّنی. اکنون برویم بر سر این که خطاب مولانا به کیست که می‌گوید بشنو؟ قبل از این‌که وارد این بحث شویم یکی دو مطلب را تذکر دهیم. بلاتشبیه و بلاتشبیه قرآن هم با حرف باء شروع می‌شود، و مثنوی هم با همین حرف شروع شده است. این که می‌گوید بشنو، مسئله‌ی شنیدن در اصلاح نفوس انسان‌ها بسیار مدخلیت دارد. قرآن می‌فرماید: «وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» اعراف۲۰۴🌻 (پس هرگاه قرآن قرائت می‌شد، پس گوش دهید شاید مورد رحمت قرار گیرید) دو عبارت آمده؛ استمعوا له، و انصِتوا. استمعوا یعنی گوش دهید. 👌انصتوا یک نوع گوش دادن خاص است. نَصتُ به معنای این است که انسان توقف کند و سکوت کند به جهت شنیدن مطلبی. زیرا که چه بسا انسان دارد در حین انجام کاری به صدای رادیو هم گوش می‌دهد. این استماع و گوش دادن، یک استماع کامل و مفید فایده نیست. کلمات به گوشش می‌خورد، اما چه بسا درک معنای آن کلمات را نکند و لذا اگر کسی بر او وارد شود و بپرسد که الآن رادیو چه گفت؟ می‌گوید نمی‌دانم متوجه نبودم. اما فرض کنیم ناگاه گویندۀ رادیو گفت: شنوندگان عزیز! به خبر مهمی که هم‌اکنون بدست من رسید توجه فرمایید. در این‌جا ناگاه همه دست از کار می‌کشند و درجای خود توقف می‌کنند و تمام قوای خود را در قوۀ سامعه متمرکز می‌کنند که نفس با قوت بیشتری مطلب را درک کند. این می‌شود انصات و نصت. قرآن می فرماید استماع کنید و انصات کنید. یعنی گوش کردن شما به قرآن با توجهی کامل و حواسی جمع باشد و قلبتان را فارغ از هر امر دنیایی نمایید، لعلّکم ترحمون، شاید مورد توجه و عنایت اسم الرحمن قرار گیرید که بعد از اسم اعظم الله است. همۀ این آثار اسم الرحمن زمانی برای انسان حاصل می‌شود که انسان قرآن را گوش دهد. اما گوش دادنی که با قلب باشد نه گوش ظاهر که انسان در این گوش و در این قوۀ سامعه با حیوان شریک است. چرا که صدا دو صداست. یکی صداهایی که از اشیاء مادی به گوش می‌رسد مثل صدای حرف زدن آدم‌ها، صدای حیوانات، صدای باد، باران، و این صداها را هم انسان می‌شنود هم حیوان. اما صداهایی هست که گوش ظاهر آن‌ها را نمی‌شنود که در قسمت بعد مورد بحث قرار خواهد گرفت. علمی عرفانی 👇 @wittj2
علامه مروجی سبزواری🌻 در قسمت پیش اشاره شد که صداهایی هم هست، که گوش ظاهر آنها را نمی‌‌شنود. مثل صدای جبرئیل که کلام خدا را قرائت می‌کند، یا صدای ملائکه‌‌ای که خدا را تسبیح می‌کنند. این صداها را مطمئنا با گوش قلب باید شنید و برای همین خداوند در قرآن برای انسان دو نوع گوش ثابت می‌کند؛ یکی گوش ظاهر و دیگری گوش قلب: «و لاتکونوا کالّذین قالوا سمعنا و هم لایسمعون» انفال۲١ 🌻(و مباشید مثل کسانی که گفتند شنیدیم، درحالی‌که نمی‌شنوند). یعنی این‌ها فقط با گوش ظاهر شنیدند در صورتی که شنیدن کلام خدا با گوش ظاهر فایده ندارد. در جای دیگر می‌فرماید: «وَ مایَستَوِی الاَعمَی وَ البَصِیر وَ لاَ الظُّلُماتُ وَ لاَ النُّورُ وَ لاَ الظِّلُّ وَ لاَ الحَرُورُ وَ ما یَستَوِی الاَحیاء وَ لَا الاَمواتُ اِنَّ الله یُسمِعُ مَن یَشاءُ وَ ما اَنتَ بِمُسمِعِِ مَّن فِی القُبُور» فاطر ١۹-۲۲🌻 (کور و بینا یکسان نیستند، و نه تاریکی و نور، و نه سایۀ خنک و گرمای طاقت فرسا، و نه زندگان و مردگان. همانا خداوند کسی را که بخواهد می شنواند، و تو نمی‌توانی کسانی را که در قبور هستند بشنوانی). یعنی کسانی که با قلبشان نمی توانند بشنوند، مرده‌اند گویی که در قبر هستند. افرادی که آثار اعمال باطل، و صفات رذیله و اعتقادات فاسد، مرتب بر روی قلبشان جمع می گردد رفته رفته قلبشان در زیر آنها مدفون شده و لذا قلب می‌میرد. حال از آن‌جا که حقیقت وجود انسان قلب اوست، بنابراین قلبی که در زیر رسوبات اعمال و صفات و اعتقادات مدفون شده، بیانگر این است که در واقع انسان مدفون شده است گویی که انسان در قبر است پس طبیعی است که نمی‌شنود، لذا انسان یک مردۀ متحرک است. البته در اینجا انسان زنده است اما به حیات حیوانی زنده است. قرآن مثال جالبی می زند؛ می فرماید: «وَ مَثَلُ الَّذینَ کَفَروُا کَمَثَلِ الَّذِی یَنعِقُ بِمَا لَایَسمَعُ اِلَّا دُعاءً وَ نِداءً» بقره١٧١🌻، وقتی چوپانی گله را هدایت می کند برای هدایت گوسفندها از صداها و آواهای خاصی استفاده می‌کند مثل هی هی و هی های. اما اگر چوپانی برای هدایت آن‌ها چنین بگوید: ای گوسفندها! از سمت چپ نروید که آن‌جا پرتگاه است. آن سمت پایین هم نروید که گرگ وجود دارد. آیا گوسفندان از این سخنان چیزی می فهمند؟ گوسفندان از این جملات جز یک مشت صداهای نامفهوم چیزی درک نکرده و لذا هیچ توجهی به آنها نمی‌کنند. در واقع، گوسفندان چیزی به جز همان صداهای های و هی نمی‌فهمند. انسان‌ها نیز کلمات و جملاتی بین خود به طور رایج دارند مثل این‌که من گرسنه هستم، من تشنه هستم، من می‌خواهم یک اتومبیل بخرم، و سخنانی از این دست که مربوط به زندگی دنیایشان است. حال وقتی که انبیا می‌آیند و سخنانی غیر از آن سخنان می‌آورند که مربوط به هدایت روح آن‌هاست، می خواهند روح آن‌ها را با این سخنان از ظلمات به در آورده و وارد نور سازند، می خواهند با این سخنان، قلب را از مرتبۀ قلب ساقط به مرتبۀ قلب سلیم برسانند، مردم این سخنان را جز یک مشت آواها و سخنان نامفهوم تلقّی نمی‌کنند، و لذا قوم شعیب، به آن حضرت می‌گفتند: « یا شُعَیبُ مَا نَفقَهُ کَثِیراً مِّمّا تَقُولُ » هود۹١ 🌻(ای شعیب! ما نمی‌فهمیم بسیاری از سخنانی را که تو می‌گویی). چنان‌که وقتی چوپان به گوسفندان می‌گوید : که ای گوسفندان چنین کنید و چنان مکنید و از این راه بروید و از آن راه مروید، گوسفندان به او می‌گویند که ای چوپان ما این سخنان تو را نمی‌فهمیم، و چه بسا چوپان را مسخره می‌کنند و او را مجنون و دیوانه می‌دانند. آری، سخن وحی را باید با گوش دیگری شنید.👌 آن گوشی که حضرت موسی کلمات خدا را در آن شب در وادی طور با آن گوش شنید: «فَلَمّا اَتاها نوُدِیَ یا مُوسَی اِنّی اَنَا ربُّکَ فَاخلَع نَعلَیکَ اِنَّکَ بِالوادِ المُقَدَّسِ طُویً وَ اَنَا اختَرتُکَ فَاستَمِع لِما یوُحَی اِنَّنی اَنَا الله لا اِلهَ الاّ اَنَا فَاعبُدنِی وَ اَقِم الصَّلوةَ لِذِکرِی اِنَّ السّاعَةَ آتِیَةُُ اَکادُ اُخفِیهَا لِتُجزَی کُلُّ نَفسِ بِما تَسعَی» طه١١-١۵🌻 این مطلب ادامه دارد... 👇 @wittj2
🔮🎷فلسفه نباشد، علم وجود ندارد. مقام معظم رهبری : پایه‌ی علم هم بر فلسفه است؛ فلسفه نباشد، علم وجود ندارد. اگر استنتاج فلسفی نباشد، اصلاً علم میشود بیمعنا. تولید فکر خیلی مهم است. البته تولید فکر از تولید علم دشوارتر است. متفکرین و نخبگان فکری در معرض آسیبهائی هستند که نخبگان علمی کمتر در معرض آن آسیبها قرار میگیرند. بنابراین کار، کار دشواری است؛ اما بسیار مهم است. 📗بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها * ۱۳۸۹/۰۶/۱۴ 👇 @wittj2
برگی از معرفت🍂 ⭐️شخصی از امام صادق(ع) پرسید: بین دو حاکم درتردیدم، چه کنم؟ امام فرمودند : ✅ عادل ترین، صادق ترین، فقیه ترین و با تقواترین را انتخاب کن. عرضه داشت اگر هردو را اینچنین یافتم، آن وقت چه؟ ✅ اگر به تشخیص نرسیدی، ببین افراد متدین به کدام متمایلند؟ باز هم عرضه داشت اگر هردو را اینچنین یافتم، آن وقت چه؟ ✅ اگر باز هم نفهمیدی، بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می پسندند او را کنار بگذار، و ببین کدام بیشتر خشمگین شان میکند او را برگزین. 📗 اصول کافی، جلد۱، ص ۶۸ 👇 @wittj2
🎯حتما کتاب بخوانید اما بدانید که هيچ كتابی نمی تواند انسان را به رستگاری برساند و انسانها با توجه به ظرفيت درونی و درجه ی روحی خود می توانند از كتاب ها بهره مند شوند. 👇 @wittj2
🔮🎷بصیرت گونه مدرنیته و لیبرالیسم آخرین تیرهای ابلیس بود که بر پیکره انسانیت رها کرده است. 👌🎯امروز مکتب شیطانی کابالیسم که نمود عینی آن مدرنیته لیبرال است، باطل بودن و شیطانی بودن خود را در عمل نشان داده و جهان را در فساد و تباهی و ظلم فرو برده است. انسان پس از آزمودن این همه مکتب، هنوز نتوانسته به سعادت واقعی دست پیدا کند. اکنون نوبت مکتب اصیل تشیع که همان مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام است فرا رسیده است تا بر تمام جهان حاکم شود و انسان را از سلطه غریزه و حکومت ابلیس نجات دهد و در سایه مدیریت فطرت و حکومت اللّه به اوج انسانیت و سعادت برساند. اکنون دست ابلیس خالی مانده و با چشم خود می‌بیند که آن مهلتی که از خدا گرفته رو به پایان است. ابلیس همه مکتبها را یکی پس از دیگری بر انسان عرضه کرده اما اینک چیزی برای عرضه ندارد. لذا میبینیم که سراسیمه و آشفته، به جنگ و خونریزی و تروریسم و قتل و کشتار روی آورده اند و در عرصه دیگر، به شدت در حال گسترش کهانت و سحر و جادو و شیطان پرستی و عرفانهای نوظهور در جهان هستند. اینها نشانه های شکست کابالیسم و حکومت جهانی شیطان است. ⭐️جامعه جهانی، انتخاب دیگری به جز مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام ندارد. همه مکاتب امتحان خود را پس داده اند. این مکتب باید به جهانیان معرفی شود. علمی عرفانی 👇 @wittj2
هدایت شده از سالکان عشق🇮🇷
4_5868282682030425283.apk
957.1K
🔮اذان و نماز اول وقت 📲 🏷 آداب باطنی و اسرار معنوی نماز 📿 🛢 حجم برنامه ڪمتر از یڪ¹ mb 📥 پیشنهاد میڪنم حتما نصب ڪنید و در نشرش ڪوشا باشید
⭐️نیایش پروردگارا اگر تکیه گاهم تو نباشی بسیار زودتر از آنچه که در تصور آید ، فرو میریزم... مهربانا قلبم را آنچنان متغیر کن که دنیا را دمی بی تو نخواهم و بال پروازم ده تا همچون پروانه ها‌ سبکبار باشم و ترجمان عشق تو گردم ... پروردگارا حالم را آنچنان کن که با آواز خروس ها تو را زمزمه کنم و در انتهای شب مست باده تو باشم و در اثنای روز برای رضای تو انصاف بورزم و مهربانی کنم و بندگانت را چون نشان خلقت از تو دارند ، شایسته اکرام بدانم... آمین سلام روز شنبه تون بخیر دوستان امیدوارم که هفته ای مملو از موفقیت ، آرامش و خیر و برکت داشته باشید 🌻 👇 @wittj2
🔮🎷 ایمان در کودکی   کودکانی که از اول با ایمان به خدا تربیت می شوند، اراده ای قوی و روانی نیرومند دارند. از دوران کودکی رشید و با شهامت هستند و نتایج درخشان ایمان از خلال گفتار و رفتارشان به خوبی مشهود است. یوسف صدیق علیه السلام فرزند یعقوب پیامبر علیه السلام است. این کودک درس خداپرستی را از پدر بزرگوار خود فراگرفته و در دامن یعقوب طفل با ایمانی بار آمده است. برادران بزرگتر او به وی حسد بردند و تصمیم به ایذای او گرفتند. کودک را با خود به بیابان آوردند و پس از رفتارهای خشن و ناراحت کننده به فکر قتلش افتادند. بعدا از کشتن او صرف نظر نمودند، به چاهش افکندند و سرانجام طفل را به کاروان مصری به عنوان غلام فروختند. ابوحمزه از علی بن حسین علیه السلام سوال کرد: روزی که یوسف به چاه افکنده شد، چند ساله بود؟ حضرت در جواب فرمود: نه ساله! از کودک نه ساله ای که در چنین وضع سخت و شرایط ناراحت کننده دچار شده، جز اضطراب و جزع، انتظار دیگری نیست. ولی نیروی ایمان در این کودک اثر عجیب و حیرت زایی گزارده است. موقعی که یوسف را از چاه خارج کردند و به غلامی معامله نمودند، یکی از حضار به وضع کودک دقت کرد و از روی رأفت و مهربانی گفت: نسبت به این طفل غریب نیکی کنید. یوسف که این جمله را شنید با اطمینان خاطر و آرامش روان گفت: آن کس که با خداست گرفتار غربت و تنهایی نیست   📗 ✍ محمدتقی فلسفی علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷برای ارتباط با امام زمان .عج. چه عملی خوب هست؟ آیت الله کشمیری:🌻 خلوت با حضرت. روزی یک ساعت با حضرت خلوت کنید، متوجه حضرت بشويد.زيارت سلام علی آل ياسین را بخوانيد بعد زياد بگویید: 🍀يا صاحب الزمان اغثنی،🍀يا صاحب الزمان ادرکنی، 🍀المستعان بک یابن الحسن، زیاد بگویید،🍀 توسل بکنيد به ایشان، يک خرده یک خرده رفاقت پيدا می شود. 👇 @wittj2
⭐️"اربعین حسینی فقط به نیت ظهور حضرت مهدی عازم کربلا می شویم" 🌻 سوگند بہ خدا خون من از جوشش باز نمی ایستد تا خداوند مهدی(ع) را برانگیزد. 👇 @wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮🎷ایمان -1 با چند دقیقه وقت برای دیدن این کلیپ‌ اعتقادات خویش رامستحکم کنید، و آن رابرای دوستان خویش ارسال نمایید. ⭐️این قسمت:آدم باید دلش پاک باشه علمی عرفانی👇 @wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮🎷ایمان -2 با چند دقیقه وقت برای دیدن این کلیپ‌ اعتقادات خویش رامستحکم کنید، و آن رابرای دوستان خویش ارسال نمایید. 👈این قسمت: انواع علم انسان 👇 @wittj2
4_5969713776449028427.mp3
7.55M
⭐️قرار عاشقی الطاف حق 🎷سعید پورندی 👇 @wittj2
صبح و سحر و بلبل و گلزار یکیست معشوقه و عشق و عاشق و یار یکیست هرچند درون خانه را می نگرم خودِ دایره و نقطه پرگار یکیست شاه نعمت الله ولی🌻 @wittj2
ای شب آشفته برو وِی غم ناگفته برو ای خِرد خفته برو دولت بیدار بیا مولانای جان🌻 @wittj2
🔮🎷 یکه تازی اندیشمندان تشیع در عرصه عقلانیت حکیم بزرگ جهان اسلام، مرحوم علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(ره) 🌻(عامل فلاکت منتقدین اسلام از دوران پهلویون تاکنون) در آثار گران سنگ خود از جمله: تفسیر نفیس 🍀" المیزان"، 🍀بدایه الحکمه، 🍀نهایه الحکمه و اصول فلسفه و روش رئالیسم( بهترین کتاب فلسفی قرن معاصر، کتابی که تمامی کفار و نسبی گرایان از آن وحشت دارند و تاکنون نتوانستند حتی یک خط از آن را نقد کنند)، پس از درخشش در میدان عقلی و فلسفی، به گونه ای زیبا و ترابط هماهنگ، سازگاری عقل و دین را نشان دادند. 👇 @wittj2
🔮🎷متافیزیک و ماوراء الطبیعه در هستی و کائنات (غیر از خداوند) هیچ چیزی وجود ندارد که مشمول فیزیک نباشد. و اصطلاح متافیزیک یا ماوراء الطبیعه، غیر از خدا هیچ مصداقی ندارد. زیرا همه چیز (غیر از خدا) یا ماده است و یا مادّی. حتی روح و فرشته. چون هر چیز (غیر از خدا) مکانمند و زمانمند است، و مکان و زمان (فضا- زمان) هر دو عین فیزیک هستند. این که می ‌گوئیم غیر از خدا همه چیز در مسیر تکامل است حتی روح و فرشته، یعنی همه چیز در تغییر است و تغییر عین زمان و مکان است، نه فقط محتاج مکان و زمان است. ⭐️اصطلاح متافیزیک و ماوراء الطبیعه، وقتی درست می ‌شود (آنهم با کاربرد مجازی) که مراد از آنها اشیائی باشند که در دسترس حواس پنجگانه نیستند. و الاّ طبیعت یعنی کل کائنات. ⭐️👌اسلام به جای تقسیم هستی به فیزیک و متافیزیک یا به طبیعت و ماورا طبیعت، اشیاء جهان را به «غیب و عیان» تقسیم می‌ کند و تاکید دارد که جهان و پدیده‌ هایش منحصر به محسوسات نیست و بخش عمده آن غایب از حس بشر است. برخی از همین غیب ‌ها نیز به وقت خود برای انسان عیان می ‌شود، مانند روح که غایب از حواس است اما در عالم برزخ روح ‌ها با همدیگر آشنا خواهند بود، و مانند بهشت و دوزخ که امروز هر دو از حواس ما غایب هستند و در آخرت عیان خواهند بود. علمی عرفانی 👇 @wittj2
🔮🎷اهمیت نگاه حسی و تجربی در مطالعه جهان و پدیده ها قرآن به «نگاه کردن»، «دیدن» و «نگریستن» دعوت می‌ کند، حتی می‌ گوید آنان که در دنیا اهل دقت در نگرش نیستند، در آخرت کور و نابینا محشور می ‌شوند: «قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَني أَعْمى وَ قَدْ كُنْتُ بَصيراً»: می ‌گوید پروردگارا، چرا مرا کور محشور کردی در حالی که در دنیا بصیر بودم. همیشه قرآن به مطالعه در اشیاء جهان با نگاه ژرف حسی دعوت کرده است. ⭐️یک مراجعه به واژۀ «بصر» و مشتقات بس فراوان آن در قرآن، روشن می ‌کند که حتی در مواردی که بصیرت به معنی «بینش قلبی» آمده باز نوعی کشش به سوی اصالت «دیدن چشم» و دقت در دیدن و نگریستن، در آنها هست. و همچنین است واژۀ «سمع» و مشتقات فراوان آن در قرآن. 👌و همینطور واژه ‌های مشتق از «رأی». و به حدی به رؤیت چشمی و حسّی اهمیت می‌ دهد که پیامبرش را برای مطالعۀ کیهان، سپس برای مطالعۀ هفت آسمان، به معراج می ‌برد، در حالی که می‌ توانست علم بر همۀ آنها را در همان خانه‌ اش و بدون مشاهدۀ عینی، به آن حضرت بدهد. ⭐️علت و حکمت معراج، دیدن حسّی از نزدیک است «لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا»: تا نشان دهیم به او نشانه‌ های قدرت خودمان (در آفرینش) را. و «ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغى- لَقَدْ رَأى مِنْ آياتِ رَبِّهِ الْكُبْرى»: نه چشمش لغزیده سطحی نگر شد و نه چشمش دچار طغیان (عدم دقت) گشت و به تحقیق مشاهده کرد از نشانه ‌های بزرگ قدرت پروردگارش. و می ‌گوید: آنچه را که چشمش دید قلبش نیز آن را بر گرفت و تایید کرد: «ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى»: قلب حساس، آنچه را که (چشم) دیده بود تکذیب نکرد - دچار شک و تردید نشد. این موضوع حتی مطابق نظر آنان که در اثر آلودگی ذهن شان با بینش ‌های غیر اسلامی، به معراج روحانی معتقد هستند نه جسمانی، باز این سفر روحانی برای دیدن کیهان و آسمان ‌ها از نزدیک بوده است. علمی عرفانی 👇 @wittj2