eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
415 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
🔮🎷انسان چه زمانی بالاتر از ملائک می شود؟! زمانی که جان جدیدی بگیرد و زنده شود 🚨کی زنده می شود ؟ ⭐️زمانی که خدا و اولیاء خدا در زندگی اش حاکم شود . در این صورت است که مؤمن نشاط دائمی خواهد داشت و بالاترین رضایت را دارد و تمام سختی ها را جز زیبایی نمی بیند . 🎯همان طور که حضرت زینب در مجلس یزید فرمود : 💫ما رائت الّا جمیلا اما اگر خدا در زندگی حاکم نباشد جز بدبختی در زندگی نخواهی داشت چه مسلمان باشی چه غیر مسلمان استاد فتحی🌻 👇 @wittj2
🔮🎷موضوع_دوم صافی سینه شدن است: ➖ یعنی سینه اش، صافی شود ➖ و در او کدورت های دنیا نباشد ➖ که این استعداد برای سفر دوم است ➖ یعنی سفر « من الحق الی الحق فی الحق » ➖ که در این سفر وجودش حقانی شده است ➖ و دیگر این سویی نیست که هر کدام از صافی سینه شدن 👌و بی نقص شدن کار زیادی می برد زحمت و زمانی زیاد می خواهد ✨که وقتی صافی سینه شد نقش های غیب را آیینه شد✨ ➖ نقش های غیب همان اسماءاللّٰه هستند ➖ و ایشان آیینه ی انهامی شود که در سفر دوم است ➖ در سفر دوم در اسماءاللّٰه طی طریق می کند . 📗نکاحات در افرینش استاد_سمندری🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2
📗نهج البلاغه ✍نسبت به امیر المومنین هم داریم ➖که آخرین کلام ایشان این هست ➖که در آخرین مرتبه وجودی امکانی تا مرتبه وجوبی نیز همچنان فاصله هست ➖ و این سفر را در نهایت به تعبیر آقاجان در اسفار اربعه 👈سفر ثانی که سیر در اسماء و صفات الهی هست؛ ➖انسان میخواهد جامع همه صفاتِ الهی بشه، ➖ صفاتِ الهی در مقامِ وجوبیِ . ➖ما این فاصله را همچنان باید درنوردیم تا در مقام👌 فناءِ در ذات قرار بگیریم. استاد حسینی🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷سفر سوم👇 ➖ به اختصار سفر «الی الخلق» است ➖ در این سفر انسان «بالحق» سیر می کند ➖ یعنی آنچه هست ، حقانی است ➖ 👌✨یعنی دیگر خودش نیست که می رود ➖ خدا او را می برد ➖ ... و او از آمدن به این عالم کسر و نقصی پیدا نمی‌کند 🎯 بلکه معراجی و «بالحق» پایین می‌آید ➖ که «انا ارسلناک الحق بشیرا نذیرا≥۱» ➖ 👌✨این پروردگار است که آنرا کامل شده است و باز می گرداند تا دیگران را هدایت کرده و کامل کند ⭐️پیامبر (ص) وقتی در سفر معراج برای هدایت خلق پایین می آید معراج را با خود پایین آورده است با معراج، در معراج. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱.سوره فاطر (۳۵) ، آیه( ۲۴) ترجمه: ما ترا به حق بشارت دهنده و بیم رسان فرستادیم. 📗نکاحات در افرینش استاد سمندری🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷سفر چهارم👇 ➖ به اختصار سفر «فی الخلق» است ➖ در سفر چهارم حرکت به این گونه است ⭐️که از خلق به طرف خلق ⭐️اما «بالحق» سیر می کند ➖ یعنی در بین مردم است ➖ ولی چون متصف به اسما الله و صفات الله است ➖ از مردم شکل نمی گیرد ➖ بلکه به مردم شکل می دهد 📗نکاحات در افرینش استاد سمندری🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷آنچه ما را به حضرت حق مقرب می کند دو چیز است: 🎯اول معرفت است از خودشناسی تا خداشناسی 🎯دوم عمل به دستورات حضرت حق پیغمبر رحمت (ص) و بندگی است ➖ اگر حضرت خاتم (ص) اسوه و سر مشق ماست، که هست ➖ پس به فرمان حضرت حق باید از او اطاعت کرد و شد 👌 وگرنه در مرتبه حیوانیت می‌مانیم و اگر در دنیا زندگی حیوانی کردیم و حیوان شدیم در سرای دیگر نیز حشرمان با حیوانات خواهد بود. 📗نکاحات در افرینش استاد_سمندری🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2
ما در پیاله عکس رخ یار دیده ایم ای بی خبر ز لذت شرب مدام ما حافظ🌻 @wittj2
از هر چه می‌رود، سخن "دوست" خوشترست پیغام آشنا، نفس روح‌پرورست هرگز وجود حاضر غایب شنیده‌ای؟! من در میان جمع و دلم جای دیگرست شاهد که در میان نبُود، شمع گو بمیر چون هست، اگر چراغ نباشد، منورست ابنای روزگار به صحرا روند و باغ صحرا و باغِ زنده‌دلان، کوی "دلبر"ست جان می‌روم که در قدم اندازمش ز شوق درمانده‌ام هنوز که نزلی مُحقرست کاش آن به خشم رفته ما، آشتی‌کنان بازآمدی که دیده‌ی مشتاق بر درست جانا دلم چو عود بر آتش بسوختی وین دم که می‌زنم ز غمت دود مجمرست شب‌های بی‌ توام شب گورست در خیال ور بی تو بامداد کنم، روز محشرست گیسوت عنبرینه گردن تمام بود معشوق خوبروی، چه محتاج زیورست سعدی خیال بیهُده بستی امید وصل هجرت بکُشت و وصل هنوزت مصورست زنهار از این امید درازت که در دلست هیهات از این خیال محالت که در سرست سعدی🌻 👇 @wittj2
🔮🎷خلاصه مطالب انسان شناسی مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام 🍀۱- انسان دو روح دارد: غریزه (نفس اماره) و فطرت (نفس لوامه). تعدد روح، بنیادی‌ترین اصل در انسان شناسی مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام است. 🍀۲- هیچ کدام از روحها نباید سرکوب یا نابود شود. روح غریزه باید مهار و مدیریت شود، روح فطرت باید تزکیه (به معنی رشد و شکوفایی) شود. 🍀۳- روح غریزه به ابزار هوی مجهز است، روح فطرت به ابزار عقل. 🍀۴- اگر غریزه بر فطرت مسلط شود، ابزار عقل را هم به نفع خود مصادره کرده و لذا بسیار خطرناک میشود. 🍀۵- بزرگترین انحراف در علوم انسانی غربی این است که انسان را نوعی حیوان میداند (فقط غریزه را می‌شناسند). 🍀۶- متأسفانه در آثار دانشمندان مسلمان هم آنچنان که باید، روح فطرت تبیین و معرفی نشده و در بهترین حالت، فطرت را نوعی غریزه پیشرفته دانسته اند. 🍀۷- انسان در امور غریزی با حیوان مشترک است. در حقیقت انسان با صرفنظر از روح فطرتش، دقیقا یک حیوان است و این همان تعریف دانشمندان غربی از انسان است. 🍀۸- نگاه حیوانی و غریزی به انسان باعث شده که بسیاری از حقایق فطری در زندگی انسان، اعتباری و قراردادی تلقی شوند. چون منشأ این حقایق برای آنها ناشناخته است. 🍀۹- انبیاء و ائمه علیهم السلام علاوه بر دو روح غریزه و فطرت، روح دیگری هم دارند به نام «روح القدس» که منشأ عصمت و ولایت و علم غیب و معجزات آنهاست. 🍀۱۰- خرق طبیعت (نظام علت و معلول) اگر توسط معصوم (با استفاده از روح القدس) انجام شود، معجزه است و اگر توسط غیرمعصوم (با سوء استفاده از روح فطرت) باشد، مصداق کهانت است. علمی عرفانی👇 @wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮🎷ایمان -7 با چنددقیقه وقت برای دیدن این کلیپ‌ اعتقادات خویش رامستحکم کنید و آن را برای دوستان خویش ارسال نمایید. 👈 علم چند نوع است و علم خدا جزء کدام نوع است ⁉️ علمی عرفانی👇 @wittj2
برگی از معرفت🍂 🍀ارزش حیاء امام علی(ع) فرمود:🌻 "عاقل‌ترین مردم، با حیاترین آنهاست." "بهترین و نیکوترین لباسِ دین، حیاء است." "حیاء همنشین و همراه عفّت و پاکدامنی است." "حیاءِ زیاد شخص، دلالت بر ایمان او دارد." "ایمان و حیاء دو همراه و همنشینی هستند که هیچگاه از هم جدا نمی‌شوند." 👈حیاء چیست؟ امام علی(ع) فرمود:🌻 "حیاء، چشم پوشی (از گناه و حرام) است. ⭐️ثمره با حیاء بودن چیست؟ امام علی(ع) فرمود:🌻 👌"نتیجه و میوه حیاء، عفت و پاکدامنی است." "شرم و حیاء، انسان را از کار زشت باز می‌دارد." 👈کمبود حیاء چه مشکلاتی را به همراه دارد؟ امام علی(ع) فرمود:🌻 "کسی که شرم و حیاء او کم شود، پارسایی او کم خواهد شد و هر کس پارسائی او کم شود قلب او می‌میرد و کسی که قلبش بمیرد، داخل آتش جهنم می‌شود." "کسی که حیاء نداشته باشد، هیچ خیری در او نیست." "کسی که از مردم شرم و حیاء نداشته باشد، از خداوند سبحان نیز شرم و حیاء نخواهد داشت." حدیث👇 امام موسی کاظم ع🌻 در خلوت، از خدا شرم کنیدهمانگونه که در آشکار از مردم شرم دارید. 📗تحف‌العقول_۳۹۴ 👇 @wittj2
✂️ برشی از یک کتاب جاهلیت ریشه داخلی دارد هنوز نیم قرن از حجه الوداع نگذشته ، امت محمد تیغ بر اوصیای او کشیده اند و با نام اسلام ، قلب اسلام را که امام است ، می درند ! اجسامشان به جانب قبله نماز می گذارند ، اما ارواحشان هنوز همان احشامی را می پرستند که ابراهیم شکسته بود . اجسامشان به جانب قبله نماز می گذارند، اما ارواحشان با باطن قبله که امامت است ، پیکار می کنند . جاهلیت ریشه در درون دارد و اگر آن مشرک بت پرست که در درون آدمی است ایمان نیاورد ، چه سود که بر زبان لا اله الّا الله براند؟ آن گاه جانب عدل و باطن قبله را رها می کند و خانه کعبه را عوض از صنمی می گیرد که روزی پنج بار در برابرش خم و راست شود و سالی چند روز گرداگردش طواف کند . و ای کاش تا همین جا بسنده می کرد و《قلب قبله》را با تیغ نمیدرید ! 📗فتح خون ، شهید آوینی ، ص ۷۰ 👇 @wittj2
🔮🎷ماهیت عقل و وحی در اسلام گروه های مختلفی از متفکران اسلامی در این زمینه رویکرد ها و حرفای زیادی دارند. 👌⭐️پس از رحلت پیامبر اسلام(ص‌)، در اثر تمرکز خلفا بر قرآن و دوری از سنت پیامبر و نیز، با وجود آمیختگی، ارتباط و آشنایی مسلمانان با ملل دیگر(زرتشتیان مسیحیان یهودیان و...) نیاز به "عقل" و مباحث "عقلانی" رو به فزونی نهاد. ⭐️چنانکه معتزله نمونه بارزی از مکاتب دفاع عقلانی از دین بود. <<اهل حدیث>> از اهل‌سنت و <<اخباریون>>از شیعه، عقل را از حوزه دین جدا می‌دانستند ،به عنوان مثال، ابن تیمیه، ملاک تقرب به حق را دوری از عقل می‌دانست. ⭐️متکلمان اسلامی ،بر سر مسئله <<عدل الهی>>و <<حسن و قبح ذاتی افعال و اشیاء>> به <<عدلیه>> و <<غیر عدلیه>> منشعب شدند. ⭐️همگام با معتزله در قرن دوم، گرایش عقلی باطنی در میان شیعیان شکل گرفت و 👈<<نهضت باطنیه>>شهرت یافت، پیروان این مکاتب، در جست و جوی باطن احادیث و قرآن بودند. 🎯در اهل سنت انحرافات شدیدی به وجود آمد، اعم از اشعریون و معتزلیون و...، اما شیعیان گرفتار این انحراف نشدند، هم عقل(امور اونتولوژیک در مباحث علوم عقلی، یعنی گزاره های حقیقی)، مانند شیخ مفید، شیخ طوسی سید مرتضی، شیخ انصاری، خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی(ره) ،ملاصدرا(‌ره) و... ،که صبغه عقلی و برهان دارد و کاملا منطبق با منطق صوری است. 👈حکیم بزرگ جهان اسلام، مرحوم علامه طباطبایی(ره) (عامل فلاکت منتقدین اسلام از دوران پهلویون تاکنون) در آثار گران سنگ خود از جمله: 📗تفسیر نفیس قرآن" المیزان"،📗 بدایه الحکمه، نهایه الحکمه و اصول فلسفه و روش رئالیسم( بهترین کتاب فلسفی قرن معاصر، کتابی که تمامی ملاحد از آن وحشت دارند و تاکنون نتوانستند حتی 1 خط از آن را نقد کنند) ،پس از درخشش در میدان عقلی و فلسفی، به گونه ای زیبا و ترابط هماهنگ، سازگاری عقل و دین را نشان دادند. 👈شهید مطهری نیز به تبیین کامل موضوع پرداخته اند، ایشان ضمن تبیین موضع اسلام درباره عقل، در مقام مقایسه نسبت عقل و دین در اسلام با جهان مسیحیت، اثبات کردند اسلام دین عقلی صرف است برخلاف مسیحیت که بنیه عقاید آن ایمان گرایی است. 👈استاد جوادی آملی با بیان ارزش و منزلت عقلِ ناب، همانند نقل معتبر، آن را <<حجه الله>>خوانده و می،نویسند: 👌⭐️"بین دین و عقل ارتباطی دو سویه است و این ارتباط به گونه است که بعد از تبیین آن تفکیک و جدا سازی آن دو کاری لغو است و معنای ارتباط به شکلی دیگر نمایان می‌شود. دین از یک سو، اهمیت عقل را در هر دو بُعد نظر و عمل بیان می‌کند...از سوی دیگر، افزون بر ارزش گذاردن بر عقل، سمت و سوی اندیشیدن درست و نیز راه و روش صحیح انگیزه ها را در تعالیم خود ذکر می‌کند و بدین ترتیب، عقل را تنها و رها نمی‌گذارد، بلکه تبیین راه ها و روش های صحیح او را به سمت کشف حقایق مجهول رهنمون می‌شود." ⬅️وحی در قبال نیز دو وظیفه دارد: ⭐️1.تایید وحی نسبت به عقل در حیطه ای که عقل توان درک آن را دارد...؛ باید دانست که انسان ها به دلایل مختلفی خطا و اشتباه می‌کنند و این مورد تجربه و تایید کامل عقل است. البته عقل قطعی و ناب(وجودی، امر انتولوژیکال که با قوانین عالم کار دارد و آنها را کشف می‌کند) هرگز اشتباه نمی‌کند و خطایی ندارد و تعارضی بین وحی و او نیست؛ اما آیا انسان ها همیشه به چنین حقیقتی دست می‌یابند؟ اگر چنین بود ، انسان ها هیچگاه در دستیابی به عقلِ قطعی مرتکب اشتباه نمی‌شدند و تنوع تکثری در آرای آنان وجود نداشت؛ ⭐️2.راهنمایی و شکوفایی عقل در حیطه هایی که عقل توان نظر دهی درباره آنها را ندارد. وحی عهده دار تبیین همه جزئیاتی است که عقل به جهت محدودیت از درک آن ناتوان است. بخشی از این جزئیات به چگونگی ارتباط انسان با خداوند و اعمال و عبادی وی اختصاص دارد و بخش دیگر، امور مربوط به انسان با خود و دیگر موجودات است. . . . . . . . . علمی عرفانی👇 @wittj2
📗معرفی کتاب ⭐️انسان خداگونه: تاریخ مختصر آینده نوشته: یووال نوح هراری ترجمه: زهرا عالی نشر نو موضوع: آینده انسان سال انتشار: ۱۳۹۷ تعداد صفحه: ۵۵۲ اطلاعات بیشتر: goo.gl/mqo7MU 👇 @wittj2
🔮🎷دانشمندان از پادماده در یک آزمایش فیزیکی استفاده کردند ✍ سحر الله وردی · ۱۳۹۷/۰۷/۲۳ دانشمندان برای اولین‌بار یک آزمایش فیزیکی نمادین را با پوزیترون– پاماده‌ای از الکترون، یکی از ذرات بنیادی – انجام دادند. نه تنها آنها به نتایج جالبی دست پیدا کردند، بلکه این دستاورد می‌تواند اولین مرحله در کشفیات انقلابی باشد. به گزارش بیگ بنگ، این آزمایش – یک نسخۀ پادماده از آزمایش معروف دو شکاف – توسط محققان سوئیسی و ایتالیایی اجرا شد تا سیر جدیدی از آزمایشات فوق ِ حساس آغاز گردد؛ آزمایشاتی که اسرار دو حیطه‌ از ماده در جهان را برملا می‌کنند. زندگی روزانۀ ما توسط یک شکل احاطه شده که آن را ماده می‌نامیم. اما هر عضوی از خانوادۀ ذرات بنیادی دارای یک دوقلوی پادماده است که بیشترین خصوصیات آنها مشترک می‌باشد، جدا از یک بارِ معکوس و چند تلنگر کوانتومی دیگر. اگر دو نوع ماده را کنار هم قرار دهید خواهید دید که در یک انفجار پرانرژی محو می‌شوند و سئوالات جالبی را مطرح می‌کنند. اگر با یک ماده احاطه شده باشیم، آیا این بدین معنا است که این ماده بیشتر از پادماده وجود دارد؟ اگر اینچنین باشد، چه چیزی این مسئله را خاص می‌کند؟ تاکنون بهترین تلاش‌های ما برای یافتن پاسخ‌ نتوانستند حتی کوچکترین نشانه‌ای از آن را کشف کنند. دو حیطه از ماده هنوز به دلایلی معنادار یکسان هستند. بر اساس مدل استاندارد فیزیک ذره‌ای، پادماده‌ دقیقأ همانند مادۀ معمولی باید از قوانین گرانش پیروی کند. تعداد زیادی از تلاش‌های آزمایشگاهی برای مقایسه‌ دو نوع ماده از این نظریه پشتیبانی می‌کنند. این امر مانع از آن نمی‌شود که فیزیکدانان راه‌های جدیدی را برای جستجوی نقاط ضعف و هشدارها پیدا کنند؛ نه وقتی وجود جهان در معرض خطر است! حتی یک اختلاف جزئی در چگونگی گرانش پادماده می‌تواند شکاف بزرگی باشد که به آن نیاز داریم. اما گرانش نیرویی است که به صورت قوی بررسی نشده و ما را به یکی از کلاسیک‌ترین آزمایشات فیزیک نزدیک می‌کند، آزمایشی که فیزیکدانان به تازگی با ذره‌ی پادماده انجام داده‌اند. این آزمایش شامل دو روزنه است: یک ذره و کل دنیای درد ذهنی. ادامه دارد... علمی عرفانی👇 @wittj2
به مدت‌ چندین قرن آزمایش کردیم که نور چگونه از لابلای شکاف‌های باریک پنجره‌ها درون صفحه نمایش تابیده می‌شوند. ۲۰۰ سال پیش، فیزیکدانی به نام توماس یانگ یک پنجرۀ دوم را موازی با اولین پنجره اضافه کرد و اثبات کرد که الگوی موج‌داری که نور بر روی دیوار پشت روزنه‌ها ایجاد کرده نشانه‌ای از این بود که نور از موج‌هایی تشکیل شده که با یکدیگر تداخل دارند. پس از گذشت یک قرن و نیم، یک نام بزرگ دیگر در فیزیک یعنی ریچارد فاینمن با توجه به چیزی که قبلأ در مورد ماده کشف شده بود، آزمایش دو شکاف یانگ را مد نظر قرار داد. ذراتی همانند الکترون‌ها به شکل امواج احتمال وجود دارند تا زمانیکه اندازه‌گیری شوند و همراه با خواصی مثل یک پوزیترون عرضه ‌شوند. بنابراین، اگر هیچ‌کس یک الکترون را اندازه‌گیری نکند، آیا این الکترون همانند یک موج از درون هر دو شکاف عبور می‌کند، تجزیه می‌شود و اصلاح می‌گردد تا با خودش تداخل برقرار کند، درست همانند نور؟ درست است عجیب به نظر می‌رسد اما این دقیقأ همان چیزی است که رخ می‌دهد. در حالیکه آزمایشات متعددی با استفاده از جریانات الکترون‌ها در دهه‌های پیش از آزمایش فاینمن انجام شده، در سال ۱۹۸۹ محققان ژاپنی در هیتاچی سعی کردند الکترون‌های مجزا را تک تک در یک صفحه نمایش شلیک کنند. از آن زمان به بعد، همین عجیب بودنِ کوانتومی در تمام انواع ذرات جامد از جمله کل مولکول‌ها نیز مشاهده شده است. یعنی اجزای ماده، مهم نیست چقدر بزرگ باشند، همگی رفتاری شبیه موج دارند. ادامه دارد..‌. علمی عرفانی👇 @wittj2
پادماده یک داستان دیگر است. پادماده آسان‌ترین ماده در جهان نیست، بنابراین درحالیکه به طور نظری باید شبیه موج رفتار کند، اما هرگز چنین چیزی در آن مشاهده نشده است. برای انجام آزمایش، محققان از تسهیلات موجود در ایتالیا به نام آزمایشگاه نانوساختار اپیتاکسی و اسپینترونیکس در سیلیکون یا L-NESS استفاده کردند. پوزیترون‌ها – الکترون‌هایی با بار مثبت بجای منفی – از یک ماده‌ی رادیواکتیوِ در حال فروپاشی فیلتر شدند و در یک تنظیماتِ دو مرحله‌ای به نام اینترفرومتر Talbot-Lau جریان پیدا کردند. این کمی پیچیده‌تر از یک صفحه نمایش توری دو روزنه‌ای است اما در پایان همان هست. فیزیکدانان پس از ۲۲ ساعت تابش پوزیترون الگوی موج‌دار آن را تجزیه و تحلیل کردند تا نشان دهند که وقتی هیچکس در حال تماشا نباشد، پوزیترون‌های انفرادی شبیه موج عمل می‌کنند، درست همانند مادۀ معمولی. در حال حاضر، این یک اثبات مفهومی است، بجای اینکه شواهدی قطعی باشد که برای مقایسه‌ی ماده با پادماده از آن استفاده شود. همچنین محققان دیگر نیز باید آن را مرور کنند و برای همه در وب سایت arxiv.org در دسترس است. اما این یک مرحلۀ هیجان‌انگیز به سوی یک فصل جدید در تحقیق پادماده است. اگر پوزیترون‌ها کوچکترین تفاوت را در کشش گرانشی تجربه کنند، به ابزار حساسی برای یافتن آن نیاز پیدا خواهیم کرد. چنین آزمایشی تضمین نمی‌کند که این ناهنجاری‌ها کشف شوند، اما می‌تواند آزمایشات فوق حساسی را ایجاد کند که برای کشف حقیقت به آنها نیاز داریم. الگوهای تداخل همان چیزی هستند که برای کشف کوچکترین تکانِ ناشی از امواج گرانشی احتیاج داریم. مرحلۀ بعدی جمع‌آوری داده‌های بیشتر است که توضیح می‌دهد چرا بجای هیچ، یک چیزی وجود دارد. خوشبختانه خیلی دور نیست – به شدت تلاش می‌کنیم تا کشف کنیم چرا اینجا هستیم. ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ منبع: sciencealert.com 👇 @wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترکیب دوعلم ریاضی و فیزیک که باعث ایجاد 👌حس آرامش در شما میشود. 👇 @wittj2