مهدی شناسی👇
🔮🎷زیارت آل یاسین(۱۴)
قسمت دوم
🌹السلام علیک یا وعدالله الذی ضَمِنَه🌹
از وعده های بزرگ خداوند که در لوح محفوظ ثبت گردیده و در سراسر تاریخ توسط پیامبران و امامان (علیهم السّلام) اعلام و به همۀ امّت ها نوید آن تصریح و تأکید شده است: حکومت عدل و داد ، و سعادت کامل جهانی است که به دست مبارک حضرت بقیة الله – ارواحنا فداه- تشکیل خواهد شد.
👈 این وعده در قرآن کریم و احادیث و زیارات بیان گردیده ، که برای نمونه چند آیه و حدیث را در اینجا می آوریم:
🍀1-(وَعَدَ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُم وَ عَمَلُوا الصّالِحاتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِِی الأَرضِ کَمَا استَخلَفَ الَّذِینَ مَن قَبلِهِم وَ لَیُکَّنَنَّ لَهُم دِینِهُمُ الَّذِِِی ارتَضی لَهُم وَ لَیُبَدَّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم أَمناً یَعبُدُونَنِی لا یُشرِکُونَ بِی شَیئاً )خداوند به کسانی از شما که ایمان دارند و کارهای شایسته بجای آورده اند ، وعده فرموده که [در زمان ظهور امام قائم (علیه السّلام) ] در زمین خلافت دهد ، چنانکه کسانی که پیش از شما بودند را جانشین پیشینیان خود ساخت ، و البته دین پسندیدۀ آنان را بر همه جا مسلّط و نافذ گرداند ، و حتماً بر همۀ مؤمنان به جای ترس و هراس [ از دشمنان] ایمنی کامل عطا فرماید که مرا بدون هیچ گونه شرک پرستش نمایند. در چند روایت از ائمّه اطهار (علیهم السّلام) آمده که مقصود ، حضرت قائم (علیه السّلام) و اصحاب او می باشند.
🍀2- ( وَ لَقَد کَتَبنا فِی الزَّبُورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ أَنَّ الأَرضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ)؛ و به راستی که ما در زبور ، پس از ذکر ثبت کردیم که البته زمین را بندگان شایستۀ من به ارث خواهند برد. بر اساس بعضی از احادیث ، ذکر: - در این کریمه- لوح محفوظ است و زبور: جنس کتابهای آسمانی است که بر پیامبران (علیهم السّلام) نازل شده است . و یا مقصود از ذکر: تورات می باشد ، و زبور: کتابی است که بر حضرت داود (علیه السّلام) فرود آمده است. و این وعده – که بندگان صالح و شایسته خداوند زمین را به ارث خواهند برد- مربوط به زمان ظهور حضرت مهدی – عجّل الله فرجه الشریف – و حکومت جهانی آن جناب می باشد.
👈یعنی : خداوند وعده داده که سراسر زمین را به بندگان شایستۀ خویش خواهد سپرد ، و این وعده را در تمای سندهای رسمی و معتبر خود ثبت کرده است و این ثبت کردن و اعلام نمودن ضمانت قولی و عملی وعده است.
🍀3- ( حَتّی إِذا رَأَوا ما یُوعَدُونَ إِمَّا العَذابَ وَ إِمَّا السّاعَةَ فَسَیَعلَمُونَ مَن هُوَ شَرُّ مَکَاناً وَ أَضعَفُ جُنداً )؛ تا آنگاه که آنچه وعده شده اند را به چشم خود ببینند که یا عذاب [ و کیفر] دنیاست و یافرا رسیدن ساعت[ قیامت] به زودی خواهند دانست که کدام یک [ از مؤمنان و کافران] جایگاهش بدتر و سپاهش ناتوان تر است. شیخ کلینی (رحمة الله علیه) از امام صادق (علیه السّلام) روایت آورده که فرمودند: « قول خداوند: « تا آنگاه که آنچه وعده داده شده اند را به چشم خود ببینند « خروج حضرت قائم (علیه السّلام) است و همان ساعت است، در آن روز [ کافران] خواهند دانست که از سوی خداوند ، به دست ولیّ و قائم او (علیه السّلام) چه بر سرشان خواهد آمد ، و قول خداوند: » کدام یک جایگاهش بدتر است: یعنی نزد قائم (علیه السّلام) ...».
⭐️در بيان آيه 55 سوره نور: وعدالله الذين آمنول منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم فى الارض...;
خداى آن دسته از شما را كه ايمان آورده و اعمال شايسته داشته باشند وعده داده است هر آينه در زمين خلافت بخشد.
حضرت امام صادق، عليه السلام، فرمود:🌻
آنگاه كه شب جمعه (آن شب جمعه موعود معهود) فرا رسد، خدا فرشته اى را به آسمان دنيا فرو فرستد و چون فجر طالع شود و سپيده بدمد. آن ملك بر عرش بالاى بيت المعمور نشيمن گيرد. براى محمد و على و حسن و حسين، عليهمالسلام، منبرهايى از نور نهاده بر آنها بالا روند و فرشتگان و پيامبران و اهل ايمان گرد آنان جمع شوند و درهاى آسمان گشوده شود. چون خورشيد به ميان آسمان رسد، رسول خدا، صلى الله عليه وآله، گويد: پروردگارا، ميعادى كه در كتاب دادى چه شد؟ و آن اين آيه قرآن است: «كه اهل ايمان و عمل صالح از شما را خدا وعده داده كه آنها را در زمين جانشين قرار دهد...» (آيه 55 سوره نور.)آنگاه فرشتگان و پيامبران همانند سخن نبى مكرم و پيامبر خاتم را بگويند. سپس محمد و على و حسن و حسين، عليهمالسلام، به سجده افتند. آنگاه بگويند: بار پروردگارا! غضب كن كه به تحقيق حريم تو هتك شد و برگزيدگان تو كشته شدند. و بندگان شايسته ات خوار شمرده شدند. در اين هنگام آنچه خدا خواهد انجام دهد كه آن روز، روز معلوم است.
#مهدی_شناسی
#زیارت_آل_یاسین
علمی عرفانی👇
@wittj2
4_5891250135609901839.mp3
16M
⭐️آغاز سلسله جلسات کادرسازی برای تربیت نیروهای انقلابی جهت پاسخ به شبهات مهدویت، دینی ، قرآنی ، ولایت فقیه ، تاریخ معاصر ، با عنوان دوره #محامین
🎷 با سخنرانی استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت کشور
👈 جلسه دوم 2️⃣ قسمت دوم
موارد مهم مطرح شده در جلسه 👇
1️⃣ نکاتی در مورد ماه رجب
2️⃣ اهمیت کادرسازی در شرایط فعلی
3️⃣ موضوع بسیار مهم نحوه پاسخ به شبهات
4️⃣ چرایی انتخاب کتاب جناب ناصرالقفاری برای شروع بحث
5️⃣ آیا اندیشه غیبت را نائب اول مطرح کرده است؟
6️⃣ میزان صحت و سقم روایات چطور به دست می آید؟
7️⃣ شیعه بعد امام عسکری 14 فرقه شد ، از کجا بدانیم شیعه کنونی بر حق است؟
و....
علمی عرفانی👇
@wittj2
بند همه غمهای جهان بر دل من بود
در بند تو افتادم و از جمله برستم
سعدی🌻
👇
@wittj2
چند خموش میکنم، سوی سکوت میروم
هوش مرا به رغم من، ناطق راز میکنی
مولانای جان🌻
👇
@wittj2
⭐️" هرکس فقط ۴۰ روز........ "
استاد بزرگ عرفان و معنویت ؛ حضرت آیت الله حاج #شیخ_عبدالقائم_شوشتری (حفظه الله تعالی) :
علامه #سید_ابوالحسن_حافظیان می فرمودند؛ در یکی از شهرهای هند به قصد ملاقات عارفی از عارفان هندو رفته بودند پسرجوان میزبان
همراه ایشان بوده وقتی به محل ملاقات آن مرتاض هندو رسیدند به محض وارد شدن در آنجا ، آن هندو دستی به بدن آن جوان زده بود ودر واقع ایشان رابیهوش مانند مرده ای برروی زمین انداخته بود.
مرحوم حافظیان می فرمودند:
من عمدا اعتنایی نکردم پرسیدم:
شمابالاترین قدرتتان همین است؟ می توانید ایشان را بدون لمس زنده کنید؟
گفت : نه باید حتما لمس کنیم .
گفتم ولی بنده بدون لمس کردن زنده اش می کنم همان جا رو به قبله نشستم واز خداوند متعال خواستم که زنده شود وذکری راهم گفتم ، بلافاصله پسرزود بلند شد آمد ونزد مانشست.
آن هندو پرسید: شمافلان ریاضت را کشیده اید؟
من گفتم : نخیر ماریاضت های شما را باطل میدانیم شمابا قدرت منفی شیطانی کار می کنید ولی قدرت ما رحمانیست وآن این است که ما معتقدیم که
هرکس چهل شبانه روز گناه را ترک کند و واجبات را انجام دهد وتمام این کارها برای خدا باشد می تواند این کارها را اتجام دهد.
📗مظهروصف خدا ص۹۸
#عرفان_ماثور
#کرامات_حافظیان
👇
@wittj2
🔮🎷عرفان نظری
💎و إنّ مع الحیاة موتا، نفرمود بعد الحیاة ، موتا. با هر زندگی موتی است .
💎و إنّ مع الدّنیا آخرة،
➖دنیا وآخرت از هم جدا نیستند معیت دارند،
🎯اینطور نیست که آخرت بعد این دنیا باشد،
➖دنیا یک طرف و آخرت گوشه دیگر عالم، بلکه آخرت باطن این دنیاست.
💎و إنّ لکلّ شی ء حسیبا ، نظام آفرینش هستی حساب کتاب دارد ، هر ذره ای هر عملی هر گفتاری حساب و کتاب داره .
➖و علی کلّ شی ء رقیبا، برهمه چیز نگهبانی است.
استاد ضیایی🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷عرفان نظری
💎مصداق آیه ۱۰ سوره انفطار ، و إن علَیکم لَحـٰفظین .
⭐️حافظین یعنی شما هم محافظ دارید اما از جنس کراماً کٰتبین ، موجودات گرامی نزد باری تعالی کارشان کتابت است .
یعلمون ماتفعلون ،ما موصوله چیزی را باقی نمیگذارد ، میدانند ...
👈این آیات برای ما شـهـــود می آورد .
و إنّ لکلّ حسنة ثوابا، و لکلّ سیّئة عقابا،
🎯گناه رو به دسته کوچک و بزرگ قسمت نکنیم
➖مثلا خدایا حالا مشروب و . عیب ندارد، نگاه به نامحرم عیب ندارد ...
➖کم کم جمع میشود و مانع دریافت نور الهی می شود .
👈و لکلّ أجل کتابا، من و شما نمیدانیم کی و چگونه و کجا ؟ بهتر که نمیدانیم ظرفیت دانستنش رو هم نداریم.
➖از اینجا به بعد حدیث شاهد اصل اول است ، در تجسم اعمال .
استاد ضیایی🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷عرفان نظری
⭐️و أنّه لا بدّ لک یا قیس من قرین، بدان تو همنشینی داری،
➖یدفن معک و باتو دفن میشود ،
➖و هو حیّ، و تدفن معه و أنت میّت، از دار دنیا رفتی و در زمره مردگان قرار میگیری، اما آن همنشین زنده است.
➖فإن کان کریما أکرمک، و إن کان لئیما أسلمک ، حواست باشدهمنشین ات رو چطور انتخاب میکنی .
⭐️اگر گرامی و محترم باشد ، تو هم در نهایت احترامی ،اما اگر همنشینت لئیم و بد باشد تو را تسلیم عذاب میکند .
➖ثمّ لا یحشر إلّا معک، از تو دست بردار نیست تا روز قیامت با تو محشور میشود ،و لا تبعث إلّا معه، مبعوث نمیشوی مگر با آن همنشین
ادامه دارد...
استاد ضیایی🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷عرفان نظری
⭐️و لا تسئل إلّا عنه، اگر در روز قیامت از تو سوال و جوابی شود از آن همنشین سوال می شود،
فلا تجعله إلّا صالحا، بنا بگذار که این همنشین تو شخص صالح و نیکویی باشد، فإنّه إن صلح آمنت به این همنشینی که تو اختیار کردی صالح باشد از گرفتاریهای قیامتی در امانی.
👌⭐️و إن فسد لا تستوحش إلّا منه، از خدا نترس مگر خدا ترس دارد، از همنشین خود بترس.
🍂الهے
جمعی از تو ترسند
و خلقی از مرگ
و حَسن از خود
علامه حسن زاده آملی🌻
والله خیر الحافظا و هو ارحم الراحمین است .
استاد ضیایی🌻
👇
@wittj2
4_5987821603382100904.mp3
5.18M
⭐️ بهشت در طول جهنم
🎷علامه حمیدرضا مروجی سبزواری
برگرفته از جلسات
#مقامات_انسان
علمی عرفانی👇
@wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز می جوییم چمران وجود خویش را، برای بازگشت به خویشتن خویش🌹
توصیف امام علی.ع. از دیدگاه شهید چمران
علمی عرفانی👇
@wittj2
دلا ز نور هدایت
گر آگهی یابی
چو شمع خنده زنان
ترک سر توانی کرد
لسان الغیب حافظ🌻
👇
@wittj2
ما بدانستیم ما این تن نهایم
از ورای تن به یزدان میزییم
ای خنک آن را که ذات خود شناخت
اندر امن سرمدی قصری بساخت
مولانای جان🌻
👇
@wittj2
چوفرشتگان گردون به توتشنهاند وعاشق
رسدت ز نازنینی که سر بشر نداری
نظرت ز چیست روشن اگر آن نظر ندیدی
رخ تو ز چیست تابان اگر آن گهر نداری
مولانای جان🌻
👇
@wittj2
دیگران را تلخ میآید
شراب جور عشق
ما ز دست دوست
میگیریم و شکر میشود
سعدی🌻
👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
🔮🎷نکاح لوح و قلم آنچه را که حضرت حق می خواهد در عالم بنویسد یعنی به وجود آورد خلق کند ➖ به و
بر همین اساس قلم الهی اولین👈 أب
و لوح اولین👈 اُم در عالم وجود است
⭐️ قلم فعل و لوح انتقال است
🎯قلم می نویسد و ایجاد می کند
و لوح آن نوشتار را می پذیرد
➖ اصلا نمی شود که قبول نکند
قلم موثر است و لوح پذیرای اثر
یعنی اجازه می دهد بر روی آن بنویسد
خداوند به قلم فرمود :
➖ بر لوح بنویس
قلم گفت:
➖ چه بنویسم؟
خداوند به قلم فرمود:
➖ من املاء می کنم ، تو بنویس و همان شد که خداوند فرمود
➖ و قلم👈 ( یعنی عقل ) بر لوح عالم نوشت آنچه را که خداوند به او املاء کرد.
📗نکاحات در افرینش
استاد سمندری🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷 انسان دست بر قضا ندارد
➖ بر موجود بودن همین است که هست
➖ و اگر دستی زدند و تصرفی کردند
و از راه خود منحرفش نمودند
➖ هر زمان میتوانند دست تصرف شان را از روی آن بردارند.
⭐️ چون فقط در قَدَر ها می توانند از تصرفی کنند.
⭐️ دوباره سنت حضرت حق همان است
و قَدَر طبق همان قضایی تعیین شده پیاده میشود.
🎯 مولود همان مولود اول است که:
قرآن کریم📗( پس آیا منتظر سنتی هستند که در آمم گذشته و جاری ساختیم ، در این صورت برای سنت خدا دگرگونی نخواهی یافت و نه برگشتن از قومی به قومی دیگر)
📗نکاحات در افرینش
استاد_سمندری🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
🔮🎷 حقیقت عقل را که محبوب ترین کل موجودات نزد حضرت حق است به✨ روح اعظم✨ تعبیر میکنند ➖ یعنی بعد ا
🔮🎷چگونگی نزول عقل کل
⭐️عقل کل حضرت خاتم (ص) است⭐️
➖ که در خلقتش و همچنین وقتی در سفر سوم و چهارم میخواهد از آن مقام تجرد تام ،یا فوق تجرد ، برای تکمیل انسان ها و تدبیر امورشان به عالم شهادت 👈(عالم ماده) سفر کند,باید مراتبی را طی کند.
📗نکاحات در افرینش
استاد سمندری🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷به قلم چه القا شد ؟و قلم چه نوشت ؟
🎯 قلم انفاذ علم حق را در خلق یعنی اجرای فرمان حضرت حق را در عالم وجود از اول تا آخر خلقت که نه آن را بدایت است و نه نهایت یعنی تا قیامت و بی نهایت نوشت.
👌🎯 آنچه را که از حکم عقلانی ( یعنی از جانب خداوند) به عقل پیامبر (ص) است که عقل کل است ) صادر شده است
👌✨ که رابطه ی قلم و لوح ، نکاح معنوی هوشمندانهای است.
📗نکاحات در افرینش
استاد_سمندری🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷وجود، و اصالت وجود! چگونه و چرا؟!
بحث اصالت وجود و اعتباريت ماهيت اولين بار توسط👈 <<ملاصدرا>> تحت يک عنوان مستقل مطرح شد. گرچه قبل از آن جسته و گريخته اين بحث در كتابهاى فلسفى موجود بود و جمعى طرفدار اصالت وجود و جمع ديگرى طرفدار اصالت ماهيت بودند، اما
👈صدرالتالهين(ملاصدرا)، كه خود در مقطعى از زمان اصالت ماهوى بوده، از نظر خود عدول نموده و براهين متعددى بر اصالت وجود اقامه مىكنند.
⭐️مقصود از اصالت، اين است كه آن چيزى كه در خارج از ذهن واقعيت اشياء را پديد مىآورد و اشياء به سبب آن، حقيقت عينى مىگردند، چيست؟
حال چون هر موجود يک واقعيت بيشتر ندارد، پس امر اصيل از ميان وجود و ماهيت، يكى بيش نمىتواند باشد؛ يا وجود بايد اصيل بوده و ملاک عينیت و حقيقت خارجى را تشكيل دهد و يا ماهيت.
و چون هر موجود وقتى واقعيت پيدا مىكند كه صلاحيت براى حمل وجود را داشته باشد و بتواند متصف به وجود گردد، از اينجا كشف مى شود كه آن امر اصيل که ملاک واقعيت هست، وجود مىباشد، و ماهيت با انضمام وجود، موجود مىشود.
👌✨و اگر وجود را از آن كنار زدند ديگر آن ماهيت، موجود نبوده پوچ و هيچ خواهد بود. كه از اين حالت به اعتباريت ماهيت تعبير مىآوريم. هر ماهيتى چون انسان، اسب، گياه، كوه و دشت به واسطه وجود و انضمام وجود به آن موجود مىشود. اگر از اين مفاهيم، وجود را منها كرديم، اين عناوين مفاهيمى خواهند بود كه واقعيت خارجى ندارد.
👌✨مقصود از اعتباريت، اين نيست كه ماهيت پس از آن كه وجود بر آن عارض شد و به سبب وجود، موجود شد باز هم در خارج، يک امر پندارى و به واقعيت باشد، خير، هرگز چنين نيست.
قطعا ماهيت در خارج در پناه وجود و در پرتو آن موجود است، لكن موجوديت و واقعيت اولا و بالذات از آن موجود است كه او را اصيل مىناميم و ثانيا و بالعرض از آنِ ماهيت.
👈لذا علامه طباطبایی (ره) فرمودند:
<<و انما تتاصل بعرض الوجود>> ماهیت به سبب عارض شدن وجود بر آن، اصالت ثانوى مىيابد.
🎯پس اعتباريت ماهيت به معناى اين است كه هر ماهيتى فى نفسه و بدون انضمام وجود، موجود نيست، همانطور كه معدوم هم نيست.
🎯هيچ موجود به ملاک ماهيت خود واقعيت نمىيابد، ولى وجود، فى نفسه موجود است، يعنى اصيل است. و ماهيات به سبب وجود، واقعيت مىيابند و اصالت ثانوى مىگيرند.
ادامه دارد...
#فلسفه.
#اصالت_وجود.
#ماهیت.
#اعتباریت_ماهیت.
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
علمی عرفانی👇
@wittj2