🚨اخلاق غیر دینی وجود ندارد
🔮🎷پاسخ به شبهات ملاحد و پیروان کانت.
گاهی گفته میشود که در اخلاق یک سری اصول اخلاقی وجود دارند که هر انسانی فارغ از گرایشات و اعتقاداتش این اصول را میپذیرد.
این اصول اخلاقی،👌 اصولی عام هستند که چه دیندار و چه بی دین میتوانند آنها را بپذیرند و با توجه به این مسأله میتوان گفت اصول کلی اخلاقی ربطی به دین ندارد.
🎯اما در بررسی این سخن باید گفت که اساس دین توحید است و توحید امری 👌فطری است. به تعبیر دیگر انسان در اعمال خود همیشه دنبال رسیدن به وضعیتی بهتر است (گرچه ممکن است در مصداق آن اشتباه کند).
👈در اینجا سوال میشود که چگونه فهمیدید این وضعیت بهتر از آن است و چرا این گزینه را انتخاب کردید؟ جواب این است که چون "بهتر بودن" را میفهمیم.
بنابراین درک وضعیت بهتر ممکن نیست جز اینکه 👈اصل "بهتر بودن" فهمیده شود، چه اینکه اگر بهتر بودن فهم نشود نمیتوان هیچگاه عملی انجام داد زیرا انسان در هر عملی وضعیت بعد از عمل را با وضعیت فعلی مقایسه می کند و چون وضعیت بعدی را بهتر می داند آن کار را انجام میدهد، و اگر اینگونه نباشد و وضعیت بعدی نسبت به وضعیت فعلی ترجیحی نداشته باشد، ترجیح بلامرجح میشود که محال است.
بنابراین همه انسانها قبول دارند که باید به سمت وضعیت مطلوب بروند و مطلوب بودن را هم درک میکنند.
⭐️حال، ما اسم بهتر بودن را کمال میگذاریم و به این تعبیر میتوان گفت که هر انسانی در هر عملی که انجام می دهد به دنبال رسیدن به کمال بیشتر است، و کمال بیشتر درک نمیشود جز اینکه کمال مطلق فهمیده شود(زیرا کمال بیشتر یعنی کمال مطلق به علاوه یکسری از محدودیت ها).
بنابراین هر انسانی در هر عملی که انجام می دهد به دنبال کمال است و از این مسأله به کمال طلبی انسان یاد میشود.
از طرف دیگر، کمال مطلق (یا به تعبیر دیگر بالاترین کمال) نمی تواند دو تا شود! زیرا تمایز و دوتا شدن در امور محدود است اما ما از کمال بی نهایت صحبت میکنیم.
👌✨ این مسأله همان توحید است که و به تعبیر علامه طباطبایی(ره)اساس دین بوده و اگر کل دین را جمع کنیم توحید میشود و اگر توحید را مفصل کنیم کل دین میشود.
🎯نتیجه بحث اینست که هر عملی که با توجه به کمال مطلقی که انسان درک میکند انجام شود اخلاقی و توحیدی است و هر عملی که از روی غفلت از آن کمال مطلق انجام شود عملی غیر اخلاقی است بنابراین اخلاق غیر دینی و غیر توحیدی وجود ندارد.
🎯 این نسخه اخلاقی عام بوده و قابل تجویز برای هر انسان و هر جامعه ای می باشد.
👈منبع: ترجمه تفسير الميزان، ج۱، ص۵۳۳.
#فلسفه_اسلامی.
#فلسفه.
#اخلاق.
#کانت.
#الحاد.
#اسلام.
#دین.
#علامه_طباطبایی.
علمی عرفانی👇
@wittj2
در درگه ما دوستی یک دله کن
هر چیز که غیر ماست آنرا یله کن
یک صبح به اخلاص بیا بر دَرِ ما
گر کار تو بر نیامد آنگه گله کن
ابوسعید ابوالخیر🌻
👇
@wittj2
چشمه حیوان بگشا هر طرف
نقل کن آن قصه و افسانه را
مست کن ای ساقی ودرکارکش
این بدن کافر بیگانه را
گر نکند رام چنین دیو را
پس چه شدآن ساغرمردانه را
مولانای جان🌻
👇
@wittj2
4_6039871212530697318.mp3
4.83M
⭐️شاهدافلاکی
🎷علیرضاافتخاری
تقدیم حضورتان🍂
👇
@wittj2
4_6034955107064349707.mp3
3.25M
⭐️نیاز روح چیست؟
🎷علامه شیخ حمیدرضا مروجی سبزواری
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷عرفان عملی
👈از القائات ذهنی دیگر بعد از روایات و آیات قرآنی زیارتنامه هاست که عمدتا خطاب است.
⭐️زیارتنامه می خوانیم که گویی مقابل من حضور دارند، آن که در مدینه دفن شده است جسد پیامبر است اما حقیقت پیامبر گویا در مقابل من است.
سلام بر پیامبر در نماز ها
بعد از مجالس روضه سلام بر ائمه
السلام علیک ، سلام بر تو ، مخاطب است.
🎯همه زیارتها به لفظ خطاب است،
حضور است حضور.
اینها را به نفس خود القاء کنم .
استاد ضیایی🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷مراتب ایمـــــــــــان:
(بخش یکم)
1⃣ انسان به زبان بگوید: اشهدان لااله الاالله، اشهدان محمد رسول الله و ... (ایمان زبانی) که این را نمیشود ایمان نام نهاد.
👈حق تعالی میفرماید اینها که آمدند گفتند آمنا قولوا اسلمنا (بگو اسلام آوردید نه #ایمان)
2⃣ مرتبه بالاتر، #قلبی است، که انسان در دل آنچه را در زبان میاورد اعتقاد پیدا کند. (تصدیق به دل) که این جازم است اما قابل زوال است.
به این ترتیب که تصدیق کرده و احتمال خطا هم نمیدهد اما اونطور نیست که بگوئیم با چشم دل شهود کرده بلکه از باب تقلید باور کرده. مثل اینکه کسی بالای کوه ایستاده و مشرف به مناظر آن سمت کوه است و دیگری در پایین کوه است و میگوید هر چه تو میبینی را من قبول دارم. این تصدیقی که میکند 👌جازمانه است نه بصیرتا .ً اما برعکس ایمان زبانی از دل هست. اما برعکس ایمان شهودی قابل زوال هست.
3⃣ #ایمان_به_غیب. انسان ازمحدوده ظواهر عبور کند و غیب رو بپذیرد. (ایمان به تحقیق و مشاهده و شهود) که دیگر قابل زوال هم نیست. چشم دل باز شده است.
استاد رمضانی🌻
📗اوصاف الاشراف
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷مراتب ایمــــــــــــان:
(بخش دوم)
👈امابجز آن سه مرتبه، ایمان مرتبه بالاتری هم دارد:
* اِذا ذُکراللّه وَجِلَت قلوبهم.*🌻
⭐️ باور انقدر قوی است که تا یاد خدا برده میشود یک حالتی ویژه به انها میدهد. یک حالت بیم و خشیت . دل میلرزد. متوجه شده با چه حقیقتی روبرو شده است.
و در ادامه آیه: وزادتهم ایمانهم و ایمانش پیوسته اضافه میشود. 🌻
(زیادت در آیه شدت است. کیفی)
مولانا در مثنوی میگوید: 🌻
شیری به طویله میزند و گاو را میخورد و جای گاو می نشیند ،طبق عادت، روستایی نیمه شب برای وارسی و آب دادن به گاو وارد طویله میشود و نوازشش میکند، فردا که میرود سربزند شیر را میبیند و از هول اینکه دیشب با چه حقیقتی روبرو بوده و متوجه نبوده، سکته میکند.
👈حالا انسان اگر ✨*فمن یعمل مثقال ذره خیر یره*✨ را اینطور باور شده باشد آرام است؟ این طور راحت حرف میزند؟ اینطور راحت راه میرود؟!
نه همه کارهایش با دلهره خاصی است.
استاد رمضانی🌻
📗اوصاف الاشراف
علمی عرفانی 👇
@wittj2
🔮🎷مراتب ایمـــــــــــــــان:
(بخش سوم)
حالا این را باید گفت که در سلوک که گفتیم ایمان از تمهیدات (زاد) سیروسلوک است و تا نباشد حرکت صورت نمیگیرد منظور ایمان مرتبه یک (زبانی) نیست که آن اصلا ایمان نیست.
🎯در سلوک، ایمان کمتر از ایمان به تقلید و ایمان به غیب کافی نیست.
🎯بلکه ایمان جازمانه، همراه با سکون نفس یعنی آرامشی که به نفس رسیده، نیاز است.
🌻بنگر هم آشکار و پنهان وجود تا گو که رسی به گوهر کان وجود
هر جانوری زنده به جانی است توهم اندیشه بکن تا چه بود جان وجود🌻
استاد رمضانی🌻
📗اوصاف الاشراف
علمی عرفانی👇
@wittj2
17.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨آیا ایرانیان بزور شمشیر اسلام آورده اند⁉️ (۱)
#اسلام
#اسلام_اختیاری_ایرانیان
#زرتشت
🔮شراکت در ثواب نشر
👇
@wittj2