eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
415 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
درود بر دوستان تازه پیوسته مباحث مهم کانال را در این هشتک ها سرچ بفرمایید.👇👇👇 () (استاد عبادی) (استاد عبادی) و من الله توفیق🌻 سپاس از همراهی شما بزرگ اندیشان گرامی🙏🌹 👇 @wittj2
🔮🎷انسان کیست؟ 🔑 انسان یک هویتِ واحدِ شخصیِ در حال تکامل و اشتداد ، و ثابت یعنی فناناپذیر و ابدیست. ➖ به تعبیر دیگر انسان جسم نیست ، ➖ بلکه خود موجودی مجرد است ➖ انسان ، روح است ➖ و جسم وسیله ی مدرک برای اوست... استاد_سمندری🌻 📗نکاحات در افرینش علمی عرفانی👇 @wittj2
ادامه ی مطلب👇 بعضی می گویند ➖ انسان موجودی است ➖ مرکب از جسم و روح ➖ و این تعبیر غلطی است ➖ چون مجرد و ماده ➖ باهم قابل ترکیب نیستند . 🎯 پس در واقع انسان فقط روح است و این بدن ،👌 مَرکَب ماست که با آن حرکت می کنیم. یا آشیانه ی ماست که در ان زندگی می کنیم... 👈 هر چند این مثال ها همه ناقص است. استاد سمندری🌻 📗نکاحات در افرینش علمی عرفانی👇 @wittj2
ای که تو ازعالم ما میروی خوش ز زمین سوی سماء میروی ای قفس اشکسته و جسته ز بند پر بگشادی به کجا میروی؟ سر ز کفن بر زن و ما رابگو که ز وطن خویش چرامیروی مولانای جان🌻 👇 @wittj2
ادامه ی مطلب 👇 به عبارت دیگر ➖ جسم لباسی است ➖ که به تن روح انسان است ➖ ما روحیــــــــــم ➖ و کارهایی را که روح می خواهد انجام دهد ➖ بوسیله جسم انجام می دهد مثــــــلا👇 ➖ می گوییم ، می شنویم ➖ کار می کنیم ➖ بندگی می کنیم ➖ گناه می کنیم 🎯 همه ی این کارها بوسیله ی روح انجام می شود. استاد_سمندری🌻 📗نکاحات در افرینش علمی عرفانی👇 @wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
🔮🎷یکی دیگر از شاهدهای ما زمان است ، زمان هم گواهی می‌دهد. این عبارت دعا👈 «و هو علینا شاهد...یوم حا
ادامه مطلب فوق... 🔑شهادت دو مرتبه دارد 1⃣مرتبه تحمل شهادت 2⃣مرتبه ادای شهادت ➖در مرتبه تحمل شهادت باید عاقل باشد، با شعور باشد این عالم طبیعت ماده که شعور ندارد❗️ 🎯بنابراین عالم طبیعت و ماده نه مدرِک است و نه واقعا مدرَک است استاد‌ حسینی🌻 📗صحیفه سجادیه (دعای ششم) علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷در اوایل بحث مرحله عاقل و معقول در بدایه ، درنهایه و ...داریم، آن که متعلق علم واقع میشود . ⭐️نفس انسان، در مرتبه تعلق عالَم ماده نیست که عالِم میشود . ⭐️متعلَق علم او در مرتبه تجردی اش است ، ⭐️و نفس انسان به سوی عالم بالا ترقی میکند و در مرتبه عالم عقل، با مرتبه وجود عقلانیِ این موجودات ماده ارتباط برقرار میکند و عالم میشود. 👌✨و الا نه این چشم و گوش و مغز و قلب و... اعضا وجوارح جسمی و مادی انسان عالم میشود و نه آن موجودات مادی متعلق علم انسان واقع می‌شوند 🎯که در واقع در یک کلام علم و عالم و معلوم مجرد هستند. استاد حسینی🌻 📗صحیفه سجادیه علمی عرفانی👇 @wittj2
ادامه مطلب👇 شاهد هم همینطور است چون در حقیقتِ شهادت، شعور و ادراک لحاظ میشود . به این اعتبار باید بگوییم شاهد باید:👇 🔑عاقل باشد 🔑مرید باشد 🔑شاعر باشد (شعور داشتن) 🔑و مسایل را بتواند ادراک کند. 👌🔑بنابراین «یوم» به عنوان شاهد باید یک شاهد عاقلی باشد. 🎯 در مرتبه عقلانیتش شعور دارد. چون مراتب وجودی از صورت علمی حضرت پروردگار «جل جلاله» به عالم عقل از عالم عقل به عالم مثال و از عالم مثال در این عالم طبیعت ماده ظهور و تجلی کرده و خلق شده است. استاد حسینی🌻 📗صحیفه سجادیه علمی عرفانی👇 @wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این پرفسور که در اسرائیل زندگی میکند با حرفهایی که درباره اسلام و پیامبر زد، مردم جهان را در شوک و بُهت فرو برد و یهودی های متعصب را خشمگین کرد. علمی عرفانی👇 @wittj2
در عشق نکویان چه فراق و چه وصال؟ بدحالی عاشقان بود در همه حال گر وصل بود مدام سوزست و گداز ور هجر بود تمام رنجست و ملال هلالی جغتایی🌻 👇 @wittj2
ما اهل دلیم شعر به جانانه سراییم از نقش همه اهل ریا رنگ زداییم گر همسفر اهل دلی با نفس عشق از خویش رهاشو که ازین بند جداییم حافظ🌻 👇 @wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
🔮🎷تفاوت رهبانیت(راهبان)وتصوف(صوفیان) و عرفان(عارفان)چیست؟ 🔑قسمت اول تا قبل از اسلام رهبانیت در میا
هوالعلیم🌷 🔮🎷تفاوت رهبانیت(راهبان)وتصوف(صوفیان)وعرفان(عارفان)چیست؟ 🔑قسمت دوم ...البته باید دانست دینی که حضرت عیسی(ع)آورد،بر مبنای رهبانیت نبوده است و چنین نبوده که ایشان مردم را به رهبانیت و گوشه نشینی دعوت کند.بلکه آن حالات که نقل کردیم حالات مختص وجود خود آن سه بزرگوار بوده است به خاطر آنکه جهت ملکوتیت و روحانیّت بر آنها غلبه داشته باشد.ولی آنحضرت هیچگاه رابطه خود را با مردم قطع نکرد و از آنها منزوی نشد،بلکه همیشه در میان آنها گردش میکرد و آنها را به معروف امر،واز منکر،نهی می نمود. تا اینکه نوبت دین اسلام رسید و اسلام دینی است که در متن دنیا پیاده شد و میخواهد انسان ها را در حالی که در دنیا زندگی میکنند و داد و ستد میکنند و ازدواج میکنند،به آخرت و خدا برساند.اینست که غارنشینی و صومعه نشینی و رهبانیّت در اسلام وجود ندارد.مردم حق ندارند خود را از جامعه جدا کنند و در گوشه ی خانه خود،یا در صومعه،یا در غاری منزوی شوند.بلکه باید در میان مردم باشند و باری از روی دوش آنها بردارند و در غم هایشان شریک باشند و تعاون بر《برّ》و《تقوا》کنند.به هر حال چون اسلام دینی است که میخواهد انسانی را به کمال الهی برساند و هر چند که انسان قسمتی از کمالات روحانی خودش را در تنهایی و عبادت و تفکّر میتواند به دست بیاورد،امّا قسمت دیگری از کمالات خود را از راه حضور در جامعه و با مردم بودن به دست می آورد.یعنی همینکه به محتاجان انفاق می کند و گره بسته از کار کسی میگشاید و دردی را از دلی برمیدارد و علمی را به کسی می آموزد و کسی را به معروفی امر میکند و کسی را از منکری نهی میکند،فرزندانی می آورد و آنها را موءدب به آداب الهی میکند،حق مظلومی را از ظالمی می ستاند،خلاصه همه اینها باعث کمال روحانی او می گردند که طبیعی است که اگر انسان در گوشه ای بنشیند و در جامعه حضور پیدا نکند از همه ی این کمالات محروم خواهد بود و در نتیجه انسانیّتش ناقص میشود و چون وارد برزخ و قیامت شود،خود را ناقص می یابد. ولی متاسفانه در اسلام هم فرقه هایی پیدا شدند که خود را از جامعه بیرون آوردند و در گوشه ی انزوا و عزلت خزیدند و فقط به عبادت خدا پرداختند.اینها در قرون اوّل و دوّم و سوّم به صورت افرادی پراکنده که در هر شهر و روستایی به چشم میخوردند،بدون داشتن هیچگونه نظام واحد تشکیلاتی و فقط تحت عنوان《زاهد》پیدا شدند.اینها گوشه گیری را انتخاب کرده بودند و فقط مشغول عبادت و ریاضت بودند و در کارهای جامعه به هیچ روی دخالت نمیکردند.افرادی مثل حسن بصری،سعیدبن مسیّب،ثفیان ثوری،جنید بغدادی،حبیب عجمی،مالک بن دینار،عبدالله بن مالک مروی،فضیل عیاض،ذوالنون مصری،ابراهیم ادهم،بِشر حافی،ابویزید بسطامی،حارث محاسبی،معروف کرخی،داود طائی،سِرّی سقطی،حاتم بن عنوان اصّم،همچنین گروه بسیاری از زنان همچون رابعه ادویه،مریم بصرّیه،معاذه عدویه،عُفَیره ی عابده،ریحانه والهه که همه اهل بصره بودنده اند،لبابه ی متعبّده اهل بیت المقدّس،شعوانه اهل اُبَلَه،حفضه بنت سیرین،خواهر محمّد سیرین،رابعه شامیه،زوجه احمد حواری،حکیمه ی دمشقیه،از سادات نساء شام و استاد رابعه شامیه،امّ حسّان اهل کوفه و سفیان ثوری به وی ارادت داشته،فاطمه نیشابوری از قدماء نساء خراسان،فاطمه بَردَعیّه اهل اردبیل،وبسیاری زنان دیگر که شاید تعدادشان کمتر از مردان نباشد. اینها چنانکه گفتیم به صورت پراکنده در اینجا وآنجا به سر میبردند و اکثراً گمنام و ناشناخته بودند. امّا تقریبا از اواخر قرن سوّم اینها کم کم رفتند که تشکیلاتی را برای خود ساماندهی کنند و موقعیّت و جایگاه خاصّی را در جامعه برای خود احراز کنند و بسان احزاب سیاسی یا گروه های فرهنگی در جامعه به فعالیّت پرداختند.حزب به تشکیلاتی میگویند که عبارت است از عدّه ای از مردم که با ایده و عقیده واحدی گرد هم جمع میشوند و برای خود مرکزی یا یک محلّ تجمعی را تأسیس میکنند و برنامه هایی را برای آینده خود طرّاحی میکنند و به عبارت دیگر دستورالعملی برای خود تعریف میکنند و مقصد خاصّی را در نظر میگیرند و برای رسیدن به آن تلاش میکنند. البته یک حزب ممکن است اهدافش مطابق با دستگاه حاکمیّت باشد و ممکن است نباشد.اگر باشد،از طرف حکومت به رسمیّت شناخته میشود و حتّی حکومت به او کمک هایی هم میکند و از او برای نیل به آرمانهایش کمک میگیرد.امّا اگر اهداف حزب با دستگاه حاکمیّت سازگار نباشد،حکومت او را غیرقانونی میداند و آن را منحل میکند.افراد آن حزب را هم اگر انحلال را پذیرفتند که پرونده آن حزب بسته میشود و اگر نپذیرفتند که به طور زیر زمینی و مخفیانه شروع به فعالیّت میکنند. این زاهدانی که گفتیم نزدیک به سیصد سال به طور متفرّق و پراکنده در گوشه و کنار بلاد اسلام زندگی میکردند،و هر چند که... ادامه دارد... برگرفته از فصل پنجم علامه حمیدرضا مروجی سبزواری🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2 ؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎷علامه مروجی سبزواری ⭐️هل الدین الا الحب⁉️ علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮تازه‌ترین سروده مهدی جهاندار🔮 شراب خانه و میز قمار می‌خواهد بنی امیّه حمار و خمار می‌خواهد بنی امیه فقط مردمان بی‌طرفی به بی تفاوتی روزگار می‌خواهد بنی امیّه فقط شیعیان نادانی فریب خورده و بی اختیار می‌خواهد بنی امیّه علی را میانه‌ میدان بدون دُلدل و بی ذوالفقار می‌خواهد بنی امیّه امام جماعتی اهلِ نماز و روزه ولی بی بخار می‌خواهد بنی امیّه امام و رئیس جامعه را عبا به دوش ولی تاجدار می‌خواهد بنی امیّه سیاستمدار بی خطری که با یزید بیاید کنار می‌خواهد فریب کار و ندانم بکار و سازش کار از این قبیل سیاستمدار می‌خواهد بنی امیّه فقط آن شریح قاضی را که وقت فتنه بیاید به کار می‌خواهد بنی امیّه أبا شهوت و أبا شکمی نزول خواره و بی بند و بار می‌خواهد که هرچه می‌کشد اسلام از منیّت ماست حسین جان به کف و جان نثار می‌خواهد که هرچه می‌کشد اسلام از جهالت ماست علی بصیرت عمّاروار می‌خواهد... علمی عرفانی👇 @wittj2
#پوستر | همیشه با حسین می‌مانیم ⚪ نُه دی در تاریخ ماند... ۹ دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت حماسه ۹دی گرامی باد
🍃 #امام_صادق علیه السلام: 🍂آن که بدون بصیرت در مسیری قدم برمی دارد مانند کسی است که بیراهه می رود. 📕امالی صدوق ص 421
بايد شرم كنند كساني كه بدون كمترين تامل و تفكر از پديده هاي معجزه آساي علم و فن بهره مي گيرند و سفيهانه از درك مضمون هوشمندانه آن عاجزند. آنان همانند گاوهايي هستند كه از لذت نشخوار گياهان برخوردار هستند امااز علم گياه شناسي بي خبرند . آلبرت اینشین🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2
این جمله ورنر هایزنبرگ (1901-1976) برنده‌ جایزه‌ نوبل فیزیک در سال 1932 که از او به عنوان یکی از بنیانگذاران فیزیک کوانتومی یاد می شود و حوزه فعالیت او با حوزه مطالعات هاوکینگ نزدیک است، بسیار خواندنی است: "نوشیدن اولین جرعه‌ از لیوان علوم طبیعی، تو را به یک بی‌دین تبدیل می‌کند، اما در انتهای این لیوان خدا منتظر تو است." علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷مدل جدید نظریه ریسمان : جهان ما روی یک حباب، سوار است! ✍ ناهید سادات ریاحی در ۸ دی ۱۳۹۷تازه ترین اخبار کوانتومی فیزیک کوانتومی فلاسفه‌ی باستان معتقد بودند زمین بر بالای شاخ گاو و گاو بر پشت ماهی و ماهی در آب قرار دارد. هر چند این تصویر برای ما، بیش از حد تخیلی به نظر می‌رسد، اما شاید برای درک تصویر علمی جدیدی که از جهان بدست آمده، به ما کمک کند! محققان دانشگاه اوپسالا (Uppsala University)، مدل جدیدی طبق نظریه ریسمان برای جهان پیشنهاد کرده‌اند که می‌تواند معمای انرژی تاریک را حل کند. این مقاله جدید که در مجله‌ی Physical Review Letters منتشر شد، مفهوم ساختاری جدیدی را برای جهانی که روی حبابی در حال انبساط در یک بعد اضافی سوار است، پیشنهاد می‌دهد. بیست سال است که می‌‌دانیم جهان با سرعتی همیشه شتابدار حال انبساط است و آن را این چنین توضیح داده‌ایم: انرژی تاریکی که در سرتاسر جهان نفوذ می‌کند، آن را به سوی انبساط سوق می‌دهد. درک ماهیت این انرژی تاریک، یکی از مهم‌ترین معماهای فیزیک بنیادی است. خیلی وقت است چشم امید ما به نظریه‌ ریسمان است تا پاسخ این معما را بدهد. بنابر نظریه ریسمان تمام مواد از موجودات ریسمان‌مانند ریزی که در حال ارتعاشند، تشکیل شده‌اند. از طرفی، این نظریه به ابعاد فضایی بالاتری نیاز دارد که بیشتر از سه بُعد فضایی زندگی روزمره ماست. به مدت ۱۵ سال، مدل‌هایی در نظریه ریسمان وجود داشته که تصور می‌شد منجر به انرژی تاریک می‌شوند. اما به مرور زمان، انتقادهای شدید نسبت به این‌ مدل‌ها بیشتر شده و اکنون چند محقق ادعا می‌کنند هیچ‌یک از مدل‌هایی که تاکنون پیشنهاد شده، قابل کار نیستند. دانشمندان در این مقاله، مدل جدیدی پیشنهاد کرده‌اند که ضمن دربرداشتن انرژی تاریک، جهان را روی یک حباب در حال انبساط در یک بُعد اضافی درنظر می‌گیرد. کل جهان، بر لبه‌ی این حبابِ در حال انبساط جای داده می‌شود. تمام مواد موجود در جهان متناظر با انتهای رشته‌هایی هستند که درون این بُعد اضافی گسترش می‌یابند. محققان نشان می‌دهند که حباب‌های در حال انبساط از این نوع می‌توانند در چارچوب نظریه ریسمان به وجود آیند. امکان دارد حباب‌های بیشتری نسبت به حباب‌های ما وجود داشته باشند که متناظر با جهان‌های دیگر هستند. این مدل، تصویر جدید و متفاوتی از خلق و سرنوشت آینده‌ی جهان بدست می‌دهد، در حالیکه راه را برای آزمایش نظریه ریسمان نیز هموار می‌کند. علمی عرفانی👇 @wittj2
هر باده که از حضرت الله دهند بی منت ساقی به سحرگاه دهند خواهی که کمال معرفت دریابی از خود بگذر تا به خودت راه دهند شاه نعمت الله ولی🌻 👇 @wittj2
درویش و گدا مرتبهٔ جان چه کند می می نوشد مدام او نان چه کند یاری که محب حضرت جانان است ای یار عزیز من بگو جان چه کند شاه نعمت الله ولی🌻 👇 @wittj2
🔮🎷بخش اول (تغذیه ی جان) 👈اگر بخواهید غذایی را مورد استفاده قرار دهید و بهره ببرید، اول انتخاب میکنید، بعد میجوید و بعد به معده میدهید، معده آن را هضم میکند. هضم اولیه و بعد هضم ثانویه وبعد هضم سوم صورت میگیرد و تبدیل به خون میشود و در تمام بدن جاری میشود، و بعد که توسط رگها و مویرگها سریان پیدا کرد جذب میشود و جزء وجود شما میشود. گوشت میشود، رگ و پی استخوان و مغز میشود، یعنی آن نان و روغن جز ء وجود شما میشود. 👌🎯و دیگر از شما جدا شدنی نیست. 🔔در علوم و معارف هم همینطور است ... استاد رمضانی🌻 📗اوصاف‌والاشراف علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷بخش دوم(تغذیه ی جان) ⭐️شما مطالب و معارفی را؛ مطالعه میکنید، میشنوید، به گوشتان میخورد، ⭐️دنبال میکنید، تحقیق میکنید، ⭐️بعد اینها رو گزینش میکنید وبعد ⭐️باید در دهان جانتان قرار دهید، ⭐️و بجوید و حل و فصل کنید ، مورد بررسی و بحث قرار دهید. ⭐️وبعد تحویل معده جان دهید تا هضم شود و بعد هضم دوم و سوم ⭐️وبراساس اتحاد عاقل به معقول و براساس اتحاد عالم به معلوم؛ جزء روح شما، جزء نفس ناطقه شما شود. 👌ودیگر منفصل نخواهد شد. 🔑شما و آن عقیده یکی میشوید. 🔑در این مرحله ثبات مورد نظرتامین میشود. 🎯واِلا اگر مطالعه ای کردید، چیزی شنیدید... و جذب روح نشد، اینها نتیجه اش ثبات در ایمان نخواهد شد. همانطور که با دیدن گوشت و روغن... در شما رشدی نخواهد بود، ویا بجوید، اما تحویل معده ندهید، ویا به صورتی دفع شود و معده هضم نکند رشدی نخواهد بود. 🎯در علوم و معارف هم باید آنها را به "عمق وجودتان" برسانید. تا به تحلیل، باتحقیق، با پیگری، باتدبیر جزءذات شما شود. استاد رمضانی🌻 📗اوصاف الاشراف علمی عرفانی👇 @wittj2
این سخن از ولی اللّه، علی بن ابیطالب.ع. 🌻را جدی بگیرید: ⭐️هرظرفی بامظروف خودش تنگ میشود، مگر ظرف علم. 👈 لیوان را اگر آب بریزید، گنجایشش تمام میشود و برای آبهای دیگر، جانیست، اما ظرف علم اینطور نیست، بلکه با مظروفش بزرگتر میشود. 🔑با علوم و معارف باید این نوع رابطه را پیدا کنیم؛ یعنی توسعه وجودی ما. و این مطالعه 🔔 پیگیری، 🔔تکرار و 🔔 جدیت میخواهد، بنحوی که انسان باورش بشود. ♻️باید در سیکل مطالعاتی خود مثلا یک دوره آثار شهید مطهری را بخوانید که هم عمیق است وهم روان ،برخلاف آثار برخی بزرگان که بااینکه عمیق است اما روان نیست، و بعد که این دوره را گذراندید، نوبت به آثار علامه حسن زاده و آیت الله جوادی آملی و علامه طباطبایی و این سنخ متفکران و مولفان میرسد. 🎯اینجوری انسان عمق پیدا میکندو توسعه میابد. استاد رمضانی🌻 📗اوصاف‌ الاشراف علمی عرفانی👇 @wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
ادامه مطلب فوق 👆👆👆 🎯جواب شبهه راسل : گفته شد مجازات ها سه گونه اند ... ⭐️ نوع دوم ؛ جرم و مجازات
ادامه مطلب فوق👆👆👆 🎯جواب شبهه راسل : گفته شد مجازات ها سه گونه اند ... ⭐️نوع سوم : مجازاتهای اخروی👈 قراردادی نیست معلول عمل نیست ، بلکه 🔑" عین عمل" است . 👌ازسبب و مسبب ،بالاتر است .بلکه مجازاتها عین عمل است . اعمال ما دو چهره دارد : یک چهره ظاهری دارد 👈مربوط به این دنیا . یک چهره باطنـی دارد 👈 مربوط به آخرت. ➖چهره ظاهری کفر ورزیدن ۷۰ ساله بود ، چهره باطنی کفر که با آن عینیت دارد ، خلود در جهنم است، ✨وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا این جزای نوع اول و نوع دوم نیست ، ظاهر کشتن مومن فرو کردن چاقو در قلب است، باطن خلود در جهنــ🔥ــم. 👌⭐️ خداوند کسی را به جهنم نمی برد جهنمی جهنــم را با خود می برد، خودش خودش را میسـ🔥ــوزاند . استاد ضیایی🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2