eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
415 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
انسانها همه میخواهند بهتر باشند،عالی شوند و بینظیر..اما فقط میخواهند... هرکسی طالب هر چیزی است ، باید برای بدست آوردنش فداکاری کند. اگر طالب ثروتی..آرامشی..و یا خوشبختی باید فداکاری کنی! فقط برای خودت، به عشق خودت! برای نفسهایت .... تو محکومی ..محکوم به پیروزی.. میدانی، اگر دردت بیاید، جانت بر لب رسیده باشد.. دیگر کوتاه نمی آیی....... دیوانه وار برمی خیزی... برای آرزوهایت جان میدهی.... آنوقت آتش پرواز تو ، در هم میسوزاند ، کام هر کس را که میخواهد انسان بودنت را به مسخرگی بنشاند.. از کنار خودت اگر میخواهی عبور کنی ،برو .ولی بدان روزی خواهد آمد که حسرت خواهی خورد که چه عظمتی را به خاک نشاندی... با تمام هیچهایت،میلیاردها را به زنجیر بکش....آنوقت تمام یکها در برابرت ایستاده جان میدهند... تو بینظیری دوست من!! 💕💕💕
درود بر دوستان تازه پیوسته مباحث مهم کانال را در این هشتک ها سرچ بفرمایید.👇👇👇 () (استاد عبادی) (استاد عبادی) و من الله توفیق🌻 سپاس از همراهی شما بزرگ اندیشان گرامی🙏🌹 👇 @wittj2
المراقبات (ماه رجب).pdf
209.4K
💠 المراقبات (pdf) 💠 مراقبات ماه رجب ✍ میرزا جواد ملکی تبریزی کد ۲۰۵۵ 🙌 @tabliq_alemaneh 👈💝 🌾
برگی از معرفت🍂 امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید :🌻 ✨وَلاَ وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ✨ 🎯 «هيچ پارسايى همچون پرهيز از شبهات نيست. ✍ «ورع» در اصل به معناى پرهيز يا شدت پرهيز است و در لسان روايات به حد اعلاى تقوا اطلاق مى شود كه با وجود آن نه تنها انسان از گناهان مسلم پرهيز مى كند بلكه از شبهات نيز دورى مى جويد. . 👌⭐️در واقع شبهات حريم محرمات و همانند لبه پرتگاه است كه بيم لغزش در آن و سقوط در پرتگاه مى رود. بعضى از بزرگان «ورع» را به سه قسم تقسيم كرده اند كه يكى از ديگرى برتر است: 🔑 نخست ورع به معناى پرهيز از گناهان آشكار است كه انسان را از فسق خارج كرده و موجب عدالت و قبول شهادت اوست و آن، ورع تائبين ناميده مى شود. 🔑قسم ديگرى از آن، همان حالت پرهيزگارى است كه انسان را از شبهات دور مى سازد كه به آن ورع صالحان مى گويند 🔑 و قسم ديگرى از آن حالت پرهيزگارى است كه حتى از امور حلالى كه مى ترسد روزى او را به حرام بكشاند پرهيز مى كند و نام ورع متقين بر آن گذارده شده است. 🔑قسم ديگر، ورع به معناى صرف نظر كردن از آنچه غير خداست براى ترس از ضايع شدن ساعتى از عمر در امرى بيهوده (و آن درجه اعلاى ورع است) و به آن ورع صديقين مى گويند» علمی عرفانی👇 @wittj2
صائب تبریزی » دیوان اشعار » غزلیات ای فدای چشم مخمور تو خواب عاشقان وی بلاگردان زلفت پیچ و تاب عاشقان گر به بیداری غرور حسن مانع می شود می توان دلهای شب آمد به خواب عاشقان پیش ازان دست گل شبنم فرو ریزد به خاک سر برآر از جیب صبح ای آفتاب عاشقان شست خورشید قیامت دامن از خون شفق همچنان خونابه می ریزد کباب عاشقان گردن ما در کمند پیچ و تاب عقل نیست زلف معشوقان بود مالک رقاب عاشقان حسن لیلی در رخ مجنون تماشاکردنی است مگذر از سیر رخ چون ماهتاب عاشقان از حجاب غنچه بلبل سر به زیر پر کشید نیست کم از شرم معشوقان حجاب عاشقان سبحه ریگ روان سررشته را گم کرده است از شمار درد و داغ بی حساب عاشقان اعتمادی نیست بر جمعیت برگ خزان زود می پاشد ز یکدیگر کتاب عاشقان تیغ یار از خون ما زنجیر جوهر پاره کرد نشأه دیوانه ای دارد شراب عاشقان گر هوای سیر گردون هست در خاطر ترا همتی صائب طلب کن از جناب عاشقان 🌻👌⭐️ 👇 @wittj2
پیش ما رسم شکستن نبود عهد وفا را الله الله تو فراموش مکن صحبت ما را قیمت عشق نداند قدم صدق ندارد سست عهدی که تحمل نکند بار جفا را گر مخیر بکنندم به قیامت که چه خواهی دوست ما را و همه نعمت فردوس شما را گر سرم می‌رود از عهد تو سر بازنپیچم تا بگویند پس از من که به سر برد وفا را خنک آن درد که یارم به عیادت به سر آید دردمندان به چنین درد نخواهند دوا را باور از مات نباشد تو در آیینه نگه کن تا بدانی که چه بودست گرفتار بلا را از سر زلف عروسان چمن دست بدارد به سر زلف تو گر دست رسد باد صبا را سر انگشت تحیر بگزد عقل به دندان چون تأمل کند این صورت انگشت نما را آرزو می‌کندم شمع صفت پیش وجودت که سراپای بسوزند من بی سر و پا را چشم کوته نظران بر ورق صورت خوبان خط همی‌بیند و عارف قلم صنع خدا را همه را دیده به رویت نگرانست ولیکن خودپرستان ز حقیقت نشناسند هوا را مهربانی ز من آموز و گرم عمر نماند به سر تربت سعدی بطلب مهرگیا را هیچ هشیار ملامت نکند مستی ما را قل لصاح ترک الناس من الوجد سکاری 🌻❤️ 👇 @wittj2
باران هميشه حادثه اى عاشقانه نيست از ما كه سقفمان شده است آسمان بپرس 🌻 براى نجات سيل زدگان دعا كنيم
*دعا برای رفع بلا از سیل* *لطفا پخش کنید* «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ بِسْمِ اللَّهِ خَیْرِ الاْسْماءِ بِسْمِ اللَّهِ رَبِّ الاْرْضِ وَ السَّمآءِ بِسْمِ اللَّهِ الَّذی لایَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ سَمُّ وَلا دآءٌ بِسْمِ اللَّهِ اَصْبَحْتُ وَ عَلَی اللَّهِ تَوَکَّلْتُ بِسْمِ اللَّهِ عَلی قَلْبی وَ نَفْسی بِسْمِ اللَّهِ عَلی دینی وَ عَقْلی بِسْمِ اللَّهِ عَلی اَهْلی وَ مالی بِسْمِ اللَّهِ عَلی ما اَعْطانی رَبّی بِسْمِ اللَّهِ الَّذی لایَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَیْءٌ فِی الاْرْضِ وَ لا فِی السَّماءِ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ اَللَّهُ اَللَّهُ رَبّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً اَللَّهُ اَکْبَرُ اَللَّهُ اَکْبَرُ وَ اَعَزُّ وَ اَجَلُّ مِمّا اَخافُ وَ اَحْذَرُ عَزَّ جارُکَ وَ جَلَّ ثَناؤُکَ وَلا اِلهَ غَیْرُکَ اَللّهُمَّ اِنّی اَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ نَفْسی وَ منْ شَرِّ کُلِّ سُلْطانٍ شَدیدٍ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ شَیْطانٍ مَریدٍ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ جَبّارٍ عَنیدٍ وَ مِنْ شَرِّ قَضآءِ السّوُءِ وَ مِنْ کُلِّ دابَّةٍ اَنْتَ آخِذٌ بِناصِیَتِها اِنَّکَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ وَ اَنْتَ عَلی کُلِّشَیْءٍ حَفیظٌ اِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصّالِحینَ فَاِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ» 🔰🔰🔰🔰 ❤️❤️❤️❤️
4_6041698119819724139.mp3
1.25M
⭐️مست عشق 🎷علامه مروجی سبزواری من از کجا پند از کجا باده بگردان ساقیا آن جام جان افزای را برریز بر جان ساقیا🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2
4_6043883180136596910.mp3
2.56M
⭐️پیامبر کیست؟ 🎷علامه مروجی سبزواری رسول اکرم (ص)🌻: إِنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ لاَ نُكَلِّمَ اَلنَّاسَ إِلاَّ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ علمی عرفانی👇 @wittj2
نیایش🍂 الہي نبیّ تو خاتم الأنبیاء صلی الله علیه و آله فرمود: «کل اسم من اسماء الله اعظم»، و ولیّ تو صادق آل محمد علیه السلام فرمود: «إنّ آه، اسمٌ مِن أسماء الله»، حَسن را از همه اسم اعظم بیشمارت فقط یک اسم اعظم «آه» است که جز آه در بساط ندارد. 📗 👇 @wittj2
سیب گاز نزده ی من ، تمنای تو شد در دلم ناگه صدای برق رعنای توشد دیگران گر سیب دارند لیک صد حیف در میان گازهای بی نشانه، بی تمنای توشد اسماء🌻 ۳ فروردین ۹۸ 👇 @wittj2
سیل دریا دیده هرگز برنمی گردد به جوی نیست ممکن هرکه مجنون شددگر عاقل شود می زند صائب به چوب دار حدش روزگار از می منصور هر کس مست و لایعقل شود 🌻 👇 @wittj2
با کمال احتٖیاج، از خلق استغنا خوش است با دهان خشک، مردن بر لب دریا خوش است نیست پروا تلخکامان را ز تلخی های عشق آبِ دریا در مذاقِ ماهیِ دریا خوش است... 🌻 👇 @wittj2
🔮🎷تولد دوباره قاعده بورن : داستان مرموز ظهور واقعیت فیزیکی از دل ریاضیات انتزاعی کوانتومی (قسمت سوم) ✍ ناهید سادات ریاحی در ۲۴ اسفند ۱۳۹۷تازه ترین اخبار کوانتومی  فلسفه ی فیزیک کوانتومی در قسمت اول و دوم تولد دوباره قاعده بورن از پژوهشی سخن به میان آوردیم که سعی می‌کرد این قاعده را از اصول ابتدایی بدست آورد. در این راه، با مسئله‌ی بحث‌برانگیز اندازه‌گیری و به تبع آنها تفسیرهایی مانند چندجهانی برخوردیم. در این قسمت که قسمت پایانی این مقاله است، درمی‌یابیم که اصلا نباید به دنبال یک قانون بنیادی بگردیم، زیرا آنطور که ویلر معتقد بود، گویا همه قوانین، قانونِ بی قانون‌اند! ⭐️قانونِ بی قانون پژوهشی که بیان شد، از جمله پژوهش‌هایی است که توسط دانشمندانی که روی بنیان‌های مکانیک کوانتومی کار می‌کنند، انجام شده است. در واقع این گروه از دانشمندان می‌خواهند بدانند آیا این نظریه‌ی به نظر عجیب می‌تواند از برخی فرضیات ساده‌ای که شهودی‌تر هستند، استخراج شود یا نه. آنها این برنامه‌ را بازسازی کوانتومی (quantum reconstruction) نامیده‌اند. کابلو هم چنین هدفی رادنبال کرده و توضیحی برای قاعده بورن پیشنهاد داده که در ذاتش، شبیه به همین چیزی است که مطرح کردیم، اما در جزییات، با آن متفاوت است. او می‌گوید: من به دنبال یافتن ساده‌ترین تصویری از جهان هستم که نظریه‌ی کوانتومی را اجرا می‌کند. دیدگاه او، با ایده‌ای چالش‌برانگیز آغاز می‌شود که می‌گوید «در حقیقت هیچ قانون فیزیکی بنیادی که نتایج اندازه گیری را دیکته کند، وجود ندارد: هر نتیجه‌ مادامی که یک مجموعه از الزامات سازگاری-منطقی که احتمال نتایج آزمایش های مختلف را به یکدیگر مرتبط می‌سازد، نقض نکند می‌تواند رخ دهد، مثلا اگر بگوییم یک آزمایش، سه نتیجه‌ی ممکن را (با احتمالات خاص) تولید می‌کند و یک آزمایش مستقل دوم، چهار نتیجه‌ی ممکن را تولید می‌کند، تعداد نتایج ترکیبی ممکن برای این دو آزمایش، سه ضربدر چهار یا ۱۲ نتیجه‌ی ممکن است که از یک مجموعه‌ی خاص و ریاضی‌وار احتمالات ترکیبی می‌آید. چنین واقعیت بی‌قانونی، دستورالعمل بعیدی برای تولید یک نظریه‌ی به طور کمی پیش‌بینی‌کننده مانند مکانیک کوانتومی، به نظر می‌رسد. اما در سال ۱۹۸۳ فیزیکدان آمریکایی، جان ویلر پیشنهاد کرد ممکن است نظم‌های آماری در جهان فیزیکی از چنین حالتی (واقعیتی بی‌نظم) ظهور کرده باشند، همانگونه که برخی اوقات، از دل یک رفتار جمعی بی‌برنامه بروز می‌کنند. ویلر نوشت: همه چیز به طور آشفته‌ و جادویی بر اساس نتایج غیر قابل‌ پیش‌بینی میلیاردها میلیاردها پدیده‌ی کوانتومی بنیادی ساخته می‌‌شود. ادامه دارد..‌. علمی عرفانی👇 @wittj2
او استدلال کرد که ممکن است هیچ قانون بنیادی حاکم بر این پدیده‌ها وجود نداشته باشد. چنین استدلالی، تنها سناریویی بود که می‌توانستیم امیدوار باشیم یک توضیح فیزیکی مستقل و درونی در هر پدیده پیدا کنیم، زیرا در غیر اینصورت، ما می‌ماندیم و یک بی‌نهایت قهقرایی؛ چرا که در آن صورت، لازم بود تا هر معادله‌ی بنیادی حاکم بر رفتار، خودش توسط معادله‌ی بنیادی‌تر دیگری توصیف شود. برخلاف نگرشی که جهان را ماشینی می‌بیند که توسط نوعی معادله‌ی جادویی اداره می‌شود، ویلر استدلال کرد جهان واقعا یک سیستم 👈خودسازنده یا خودترکیبی (self-synthesizing) است. او این ظهور و برامدن رفتار قانون‌گونه‌ی فیزیک را 👈«قانونِ بدون قانون» (law without law) نامید. کابلو دریافت اگر نتایج اندازه گیری محدود به پیروی از رفتارهای دیده شده در سیستم‌های کوانتومی شوند، حتی در غیاب هر قانون عمیق‌تری، باید توسط قاعده بورن نیز تجویز شوند. کابلو می‌گوید: قاعده بورن به یک شرط منطقی تبدیل می‌شود که باید توسط هر نظریه‌ی منطقی که ما انسان‌ها می‌توانیم برای تخصیص احتمالات بسازیم، برآورده شود، زمانیکه هیچ قانونی در واقعیت فیزیکی وجود ندارد که بر نتایج حاکم باشد. پس قاعده بورن صرفا با منطق، دیکته می‌شود، نه با هیچ قانون بنیادی دیگری. کابلو می‌گوید: قاعده بورن باید به همان شیوه‌ای که احتمالات باید بین صفر و یک باشند، برآورده شود. بنابراین قاعده بورن خودش، مثالی از قانون بدون قانون ویلر است. اما واقعا اینطور است؟ آراجو فکر می‌کند رویکرد کابلو به طور کافی قاعده بورن را توضیح نمی‌دهد. در عوض، بنیاد و منطقی برای مواقعی که همبستگی‌های کوانتومی، مجاز هستند، پیشنهاد می‌دهد. او همچنین معتقد است این رویکرد تمام قوانین ممکن حاکم‌ بر این همبستگی‌ها را حذف نمی‌کند، بلکه فقط آنهایی را که توسط اصول سازگاری ممنوع هستند را دور می‌اندازد. آراجو می‌گوید: وقتی تعیین می‌کنید کدام همبستگی‌ها، ممنوع هستند، هر چیزی که باقی می‌ماند، مجاز می‌شود. ادامه دارد... علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷هر جهان ممکنی اگرچه این دو پژوهش، قاعده بورن را از ریشه‌های متفاوتی استخراج می‌کنند، اما نتایج آنها لزوما ناسازگار نیستند. کابلو می‌گوید: ما فقط وسواس‌های متفاوتی داریم. ماسانس و همکارانش در جستجوی ساده‌ترین مجموعه اصول برای ساختن روش‌های عملگری مکانیک کوانتومی هستند و اگر اندازه گیری آنطور که ما می‌دانیم، اصلا ممکن باشد، آن را پیدا می‌کنند. پس نیازی نیست قاعده بورن به صورت جداگانه اضافه شود. هیچ مشخصه‌ای از اینکه چه نوع واقعیت فیزیکی بنیادی منجر به این اصول می‌شود، وجود ندارد، اما آن واقعیت زیربنایی دقیقا جایی است که کابلو از آنجا شروع کرد. او می‌گوید: به نظر من، وظیفه‌ی واقعا مهم، فهمیدن این است که کدام اجزای فیزیکی در هر دنیایی، مشترک‌اند، جاییکه نظریه کوانتومی برقرار است. و اگر او درست بگوید، آن مولفه‌ها، فاقد هرگونه قانون عمیقی هستند. از قرار معلوم، هیچ‌یک از این مقالات، آن نکته‌ی مهم را نخواهند گفت، اما چیزی که هر دو پژوهش به صورت مشترک دارند، این است که آنها می‌خواهند نشان دهند چگونه حداقل نوعی فرمالیسم کوانتومی مرموز، بشدت ریاضیاتی و خودسر می‌تواند با اصول موضوعه‌ی ساده‌ای جایگزین شود. به جای گفتن اینکه «احتمال نتایج اندازه گیری مساوی با مربع تابع موج‌اند یا اینکه مشاهده‌پذیرها متناظر با ویژه‌ مقادیر عملگرهای هرمیتی هستند»، کافیست بگوییم اندازه گیری ها، منحصربفرد هستند یا هیچ قانون بنیادی بر نتایج، حاکم نیست. چنین رویکردی از عجیب بودن مکانیک کوانتومی، نزد ما کم نمی‌کند، بلکه شانس بیشتری برای درک بهتر آن به ما می‌دهد! برچسب:اندازه گیری در مکانیک کوانتومی قاعده بورن مشکل اندازه گیری در مکانیک کوانتوم علمی عرفانی👇 @wittj2
Evan Band - Sarvenaz (320).mp3
6.63M
⭐️سرو ناز 🎷ایوان بند 👇 @wittj2
#نوروز_مهدوی 🍃🌺 #پخش_کردن_بروشور ...
شعار سال ۹۸ / سال رونق تولید #تولید #رونق_تولید #سال_رونق_تولید #شعارسال #شعارسال_98 #شعار_سال_98
نشان نوشته «سال رونق تولید»
معرفی کتاب🍂 📗انتشار مجموعه شعر اریش فرید با ترجمه علی عبداللهی مجموعه اشعار اریش فرید شاعر سرشناس اتریشی با ترجمه علی عبداللهی منتشر شد. عبداللهی مترجم نام آشنایی است که تاکنون ۵۰ کتاب را ترجمه و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. در مراسم رونمایی از این کتاب که چندی پیش در تهران برگزار شد مورد استقبال قرار گرفت و در این برنامه احمد پوری مترجم با تجلیل از ترجمه علی عبداللهی گفت: در زمانی دور شعری معروف از اریش فرید خوانده بودم که می‌گفت بچه‌ها شوخی شوخی به قورباغه‌ها سنگ می‌زنند و قورباغه‌ها جدی جدی می‌میرند! بعد فهمیدم این شعر را عبداللهی ترجمه کرده و هرچند عبارت «شوخی شوخی» بعید به نظر می‌رسید ولی ترجمه عبداللهی عالی و چشمگیر بود. مجموعه اشعار اریش فرید شاعر سرشناس اتریشی با ترجمه علی عبداللهی منتشر شد. عبداللهی مترجم نام آشنایی است که تاکنون ۵۰ کتاب را ترجمه و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. در مراسم رونمایی از این کتاب که چندی پیش در تهران برگزار شد مورد استقبال قرار گرفت و در این برنامه احمد پوری مترجم با تجلیل از ترجمه علی عبداللهی گفت: در زمانی دور شعری معروف از اریش فرید خوانده بودم که می‌گفت بچه‌ها شوخی شوخی به قورباغه‌ها سنگ می‌زنند و قورباغه‌ها جدی جدی می‌میرند! بعد فهمیدم این شعر را عبداللهی ترجمه کرده و هرچند عبارت «شوخی شوخی» بعید به نظر می‌رسید ولی ترجمه عبداللهی عالی و چشمگیر بود. در این کتاب گزیده‌ای از شعرهای این شاعر انتخاب شده و شعرها عمدتا کوتاه هستند. اریش فرید متولد سال ۱۹۲۱ در وین و درگذشته در ۲۲ نوامبر ۱۹۸۸شاعر اتریشی تبار ساکن لندن بود که به خاطر اشعار سیاسی‌اش معروف است. «مرگ را با تو سخنی نیست»، «عاشقانه‌های عصر خشونت»، «سکوت، آینده من است» و «اریش فرید، شاعر پرسش‌های امروز» عنوان گزیده شعرهای منتشر شده از این شاعر در ایران است. سکوت آینده من است با ترجمه علی عبداللهی توسط انتشارات دیبایه و با قیمت ۱۹۵۰۰ تومان روانه بازار کتاب شده است. علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷داستان معروف شوخی /اثر اریش فرید کودکان شوخی شوخی سنگ می زنند و قورباغه ها جدی جدی می میرند ... فردی ثروتمند، شیوانا و شاگردانش را برای صرف ناهار به باغ بزرگ خود دعوت کرده بود. این مرد ثروتمند دارای زن و فرزندان و نوه های زیادی بود. میزی بزرگ وسط باغ برپا شده بود و روی آن انواع غذاها و میوه ها قرار داشت. بچه ها و نوه های مرد ثروتمند در کنار نهر کوچکی که در کناره باغ قرار داشت به قورباغه ها سنگ می زدند و از زخمی کردن آن ها لذت می بردند و مرد ثروتمند هم برای شادکردن محیط به طور دائم با خدمتکاران و زن و فرزند خود شوخی می کرد. مثلا به خدمتکار می گفت که فردا او را به سختی ادب خواهد کرد و حقوق این ماهش را قطع خواهد کرد و یا رفتار زن خود را مسخره می کرد و از حرکات خنده دار گذشته زن یاد می کرد و با صدای بلند می خندید. هم چنین بچه ها را دست می انداخت و آ نها را به خاطر سکه و شیرینی به جان هم می انداخت و خلاصه با روش های به ظاهر شوخ و خنده دار خود سعی می کرد مجلس گرمی کند. شیوانا با حالت آزرده ای از مرد ثروتمند خواست که به بچه ها بگوید به قورباغه ها سنگ نزنند و خودش هم مراعات کلامش را بکند و با شخصیت و حرمت انسان های حاضر و غایب در مجلس شوخی نکند. مرد ثروتمند که از این رفتار شیوانا دلخور شده بود با ناراحتی گفت: به نظر می رسد استاد با شوخی و خنده میانه خوبی ندارند و غم و غصه را بیشتر ترجیح می دهند؟ شیوانا لبخند تلخی کرد و گفت: اتفاقا برعکس من طرفدار شادی و نشاط واقعی ام. آن کودکان شوخی شوخی دارند سنگ می زنند، اما آن قورباغه ها بی دلیل جدی جدی دارند زخمی می شوند و می میرند. آن خدمتکار از همین الان تا فردا به خاطر تهدیدی که تو به شوخی بر زبان راندی به طور جدی غمگین و افسرده شده است. این زن و همسر تو هم به خاطر این که تو غضبناک نشوی، شوخی های آزاردهنده تو را تحمل می کند و با لبخند تلخ وشرمگینش غم درونی خود را برملا می سازد. بچه ها هم از زخم زبان های تو هراسان اند و دائم سعی می کنند از تو فاصله بگیرند. تو شوخی شوخی چیزی می پرانی و بقیه به طور جدی جدی آزار می بینند. تو به من بگو کجای این گونه شوخی کردن مایه شادی و نشاط است تا من هم با تو بخندم! 👇 @wittj2