🎓🌏🔮🎷کیهان، کوانتوم و آگاهی: نقاط کوری که محدودیت های علم را بیشتر به رخ میکشند
توسط طناز محمدی اکبری در ۱۳ خرداد ۱۳۹۸تازه ترین اخبار کوانتومی فلسفه ی کوانتوم فیزیک کوانتومی
دانشمندان معتقدند جهان قابل شناخت است، زیرا قوانینی وجود دارد که بر رفتار ماده و تحول جهان، حکمفرمایی میکند، اما در واقع جهان پر از پدیدههایی است که با قوانین سادهی علمی قابل توضیح نیستند. آیا علم به تنهایی برای شناخت جهان کفایت میکند؟ برخی دانشمندان به این سوال، پاسخ منفی میدهند، آنها علم را سرشار از نقاط کوری میبینند که هیچگاه نوری بر آنها تابیده نخواهد شد. در ادامه گزارشی از یک کارگاه دو روزه با موضع محدودیت های علم را خواهیم خواند که به قلم دن فالک نگاشته شده و در وب سایت معتبر ساینتفیک امریکن منتشر گردیده است.
فیزیکدانان و فیلسوفان بحث می کنند که آیا تحقیقات میتواند اسرار خاصی از جهان و ذهن انسان را حل کند. من به عنوان یک روزنامهنگار علمی، در طول این سالها، در کنفرانسهای علمی بیشماری شرکت کردهام و خبرهای زیادی از آخرین اکتشافات، دربارهی تلسکوپهای جدید یا شتابدهندهی ذراتبرای یافتن بینشهای جدیدی در مورد نحوهی کار طبیعت شنیدهام. من چند هفتهی گذشته در یک نشست کوچک، اما به روز در دانشکده دارتموث در کنفرانسی کاملا متفاوت شرکت کردم. دانشمندان و فیلسوفان زیادی که آنجا بودند، برای جشن گرفتن به تحقق پیوستن ایدههایشان جمع نشده بودند، بلکه به دنبال استدلال این نکته بودند که آیا خود علم ناکافی است یا خیر. آنها میگفتند همانطور که این اصل غیرقابل انکار است که علم در طول سالیان گذشته چقدر موفق بوده، اما نمیتواند تمام پاسخهایی که ما برای شناخت جهان به دنبالش هستیم را ارائه دهد.
اشتباه نکنید، آنها اعتراف میکنند نوع خاصی از علم وجود دارد که به طرز باورنکردنی، خوب کار میکند، بخشی که دانشمندان، بیرون از ناحیهی به دقت تعریف شدهی تحت مطالعه، قرار گرفتهاند. گالیله اغلب با این نوع روش فکری فوقالعاده شناخته میشود، به گونهای که گفته میشود روش وی، مسیر را برای علم مدرن و جدید هموار کرده است. مشاهدات او از یک آونگ دارای نوسان تا توپهایی که از سطح شیبدار به پایین می غلتند، نمونههای فیزیک کلاسیک به حساب میآیند.
اما وقتی نتوانیم بین ناظر و مشاهدات ناظر، مرز مشخصی قائل شویم، چه اتفاقی میافتد؟ طبق نظر مارسلو گلایزر فیزیکدان دانشگاه دارتموث (Marcelo Gleiser) و برخی از همکارانش، این مساله، جدی است و از آنجایی که این موارد به برخی از مهمترین سوالات بی پاسخ در فیزیک مربوط هستند، این ایده را که علم می تواند «همه چیز» را توضیح دهد، به طور بالقوه مورد شک قرار میدهند. گلایزر این استدلال را در اوایل سال جاری در یک جستار برانگیزاننده در آئون (Aeon)، همراه با آدام فرانک (Adam Frank) اخترفیزیکدان دانشگاه راچستر و ایوان تامپسون (Evan Thompson) فیلسوف دانشگاه کلمبیای بریتانیا منتشر کرد که تمرکز اصلی آن بر روی کارگاهی دو روزه بود که با عنوان «نقطه کور: تجربه، علم و جستجوی حقیقت» در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آوریل در شهر هانوفر، توسط گلایزر برگزار شد. گلایزر می گوید: «هر آنچه که در علم انجام میدهیم، مشروط به نوع نگاه ما به جهان است و نحوهی نگاه کردن ما به جهان، لزوما محدود است.»
گلایزر، فرانک و تامپسون سه بخش رام نشدنی ویژه را معرفی میکنند: کیهانشناسی (ما نمیتوانیم جهان را از «بیرون» ببینیم)؛آگاهی (پدیدهای که ما تنها از درون خود تجربه می کنیم) و آنچه که آن را «ماهیت یا طبیعت ماده» نامیدند که بیشتر به این ایده اشاره دارد که مکانیک کوانتومی، 👈عمل مشاهده را به نحوی در خود دارد که به طور واضح، درک نمیشود. در نتیجه آنها می گویند، ما باید برخی از رازهای علمی را بپذیریم، رازهایی که ممکن است هرگز حل نشوند. به عنوان مثال، ممکن است هرگز نتوانیم یک «نظریه همه چیز» برای توضیح کل جهان پیدا کنیم. این دیدگاه کاملا با ایدهآلی که شلدون گلاشو (Sheldon Glashow) فیزیکدان برندهی جایزهی نوبل در دهه ۱۹۹۰ بیان کرد، متناقض است:
ما معتقدیم جهان قابل شناخت است، زیرا قوانینی ساده وجود دارد که بر رفتار ماده و تحول جهان، حکمفرمایی میکند. ما تصدیق میکنیم که حقایق ابدی، عینی، فوق تاریخی، اجتماعی، بیرونی و بیطرفی وجود دارد. مجموعهای از این حقایق به همراه اثبات ادعایمان، همان چیزی است که ما آن را علم مینامیم.
آنچه که گلایزر و همکارانش از آن انتقاد میکنند مفهوم پیروزی علمی است که میگوید:
فقط به ما به اندازهی کافی زمان بدهید. هیچ مسالهای نیست که علم نتواند آن را حل کند.
🚨در واقع این ایده، صحیح نیست، زیرا مسائل زیادی در دنیا وجود دارد که ما قادر به حل آنها نیستیم. بحث آنها به این پرسش منجر میشود که: آیا جهان از طریق مطالعات علمی بیطرف یا پر از نقاط کور و وابسته به
دیدگاههای ناامیدکننده، قابل شناخت است؟
البته فیلسوفها هم، وارد این بحث شدند. یک دیدگاه که تلاش میکند «این نقطه کور» را به طور جدی مورد توجه قرار دهد و در عین حال هنوز به یک دنیای واقعی که مستقل از ماست، اعتقاد دارد؛ موضع نسبتا جدید فلسفی است که واقع گرایی چشم اندازی (Perspectival realism) نام دارد. بخشی از واقع گرایی چشم اندازی ، واکنشی است به «جنگهای علم» دههی ۱۹۹۰ میلادی. جنگهای علم (science wars) مجموعهای از چالشهای اعمال شده بر علیه علم، به وسیلهی مورخان علم، فیلسوفان و جامعهشناسانی است که به بحث در این باره میپردازند که اکتشافات علمی توسط فرهنگهایی متعلق به آن مکان شکل میگیرند. میشلا ماسیمی (Michela Massimi)، فیلسوف دانشگاه ادینبورگ و یکی از سخنرانان کارگاه دارتموث میگوید:
واقع گرایی چشم اندازی قبول میکند که محدودیتهایی برای علم وجود دارد، اما موفقیتهای چشمگیر آن در توضیح طبیعت را نیز، نادیده نمیگیرد. به طور خلاصه، واقع گرایی چشم اندازی میگوید ما باید باور داشته باشیم که علم به ما یک داستان واقعی از طبیعت میگوید؛ اما سوال اساسی این است که این داستان را چگونه با وجود محدودیتهای ابزاری، فناوریها، نظریهها و مدل سازیهایی که حاصل جوامع علمی خاصی در دوران تاریخی خاصی، به ویژه در زمینههای اجتماعی و فرهنگی هستند، به ما میگوید.
این ایده، جریان اصلی کارگاه را منعکس میکند اگرچه علم کار میکند، اما هرگز نمیتوان امیدوار بود که طبیعت را «آنگونه واقعا هست» نشان دهد، یعنی هرگز نمیتواند 👌«دیدی از چشم خدایی» (God’s eye view) از جهان تولید کند. در عوض، ما تنها میتوانیم جهان را از دید خود بشناسیم. با این حال، برای پیچیدهتر کردن موضوع، یک جنبه حیاتی از آن چشم انداز یعنی همان تجربه آگاهانه، تمایل دارد تا جدا از تعریف علمی ما از جهان باشد. ما جهان را با تجربه کردن آن میشناسیم، اما علم تقلا میکند که این تجربه ما را توضیح دهد. گلایزر میگوید:
📗من واقعا نمیدانم که علم چگونه میتواند این مشکل را حل کند.
اما جنن اسمائیل (Jenann Ismael) فیلسوفی از دانشگاه کلمبیا، معتقد است اینکه علم، مشاهده کننده را نادیده میگیرد، باعث اختلال در شناخت روش کار و هدف آن میشود. جنن میگوید:
یک نقشه میتواند مثال مفیدی در این زمینه باشد: اگر در اطراف یک شهر نا آشنا سرگردان باشید، نقشهای با علامت «شما اینجا هستید» میتواند بسیار مفید باشد؛ اما ما انتظار نداریم نقشهای را که از یک شرکت گردشگری برمیداریم چنین علامتی داشته باشد. چرا؟ زیرا آن نقشهها برای همه طراحی شدهاند و نه تنها برای کسی که در یک نقطه خاص قرار دارد؛ و این همان چیزی است که علم مینامیم: یعنی بهترین تلاش ما برای ساختن «نقشه ای» از جهان، نه تنها برای «یک نفر» بلکه برای «همه».
👌اما همه معتقد نیستند که «نقطه کور» مشکلی واقعی باشد.سابین هوسنفلدر (Sabine Hossenfelde) فیزیکدان مؤسسه مطالعات پیشرفته فرانکفورت، تردید خود را در یک ایمیل به آدام فرانک ابراز کرد و گفت:
تجربه، میتواند مانند هر پدیدهی دیگری مورد مطالعه قرار گیرد. شما میتوانید مدلهای مفیدی برای آن پیدا کنید. این کاری است که علم انجام میدهد. اگر یک مدل پیشبینی کننده داشته باشید، میگویید که آن را «توضیح میدهد». من نمیفهمم چرا چیزی در مورد تجریه وجود دارد که علم نمیتواند آن را توضیح دهد.
همانطور که به پایان این کارگاه نزدیک میشدیم، من به چیزی فکر کردم که دو روز پیش راننده تاکسی در مسیر فرودگاه به من گفت:
من یک چیز در مورد علم میدانم و آن اینکه شما هرگز نمیتوانید صد درصد از همه چیز مطمئن باشید.
من فکر میکنم حتی گالیله هم با این نظر، موافق است.
علمی عرفانی👇
@wittj2
#غدیریه
🔮 سنت رسول خدا (ص) صریح و روشن است و هرگونه ابهام و تردید را ریشه کن میسازد. اما قرآن کلی و عام است و هرکس می تواند به نفع خود تفسیر به رای کند.
🔮حضرت علی (ع) به ابن عباس فرمود: با خوارج با آیات قرآن مناظره نکن چرا که قرآن معانی گوناگون دارد. تو چیزی می گویی و آنها چیز دیگر، لکن با سنت پیامبر بحث کن که در برابر راه و رسم روشن پیامبر-ص- پاسخی نخواهند داشت.
📗نامه نهج البلاغه، معجم المفهرس
دانشمندان اهل سنت که رسول خدا را قبول دارند و خود را با نام سنت شناساندند ؛
🚨اگر پیامبر محترم است و قول و فعل او حجت است، پس غدیر خم و سخنان رسول خدا در ولایت علی ابن ابیطالب ، و رفتار آن پیامبر بزرگ در بیعت با علی حجت است. جای هیچگونه ابهام و تردیدی نیست و هیچکس سخنان صریح پیامبر -ص- را نمی تواند با تفسیر و تحلیل متفاوت یا تفسیر به رای مغرضانه بیالاید.
📗 محمددشتی، حماسه غدیر، ص۱۲
👇
@wittj2
#روزهی_عید_غدیر
آقا امـام صادق علیه السلام درباره روزه گرفتن در روز #عید_غدیر فرمود: صِيَامُ يَوْمِ غَدِيرِخُمّ، يَعْدِلُ صیامُهُعُمُرِ الدُّنْيَا. لَوْ عَاشَ إِنْسَانٌ عُمُرَ الدُّنْيَا ثُمَّ صَامَ مَا عَمَرَتِ الدُّنْيَا، لَكَانَ لَهُ ثَوَابُ ذَلِكَ. وَصیامُهُ يَعْدِلُ عِنْدَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فِی كُلِّ عَامٍ، مِائَةَ حَجَّةٍ وَمِائَةَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَاتٍ مُتَقَبَّلَاتٍ، وَهُوَ عِيدُ اللهِ الْأَكْبَر.
روزه روز غـديـر خم ، برابر بـا روزه تمـام عمـر دنياست. اگر انسـانى به اندازه تمام عمر دنيـا و جهان هـستی زندگى كـند ، و همهی این مدّتِ طولانی را #روزه بگیرد، ثواب روزهی روز عیدغدير را دارد. و نیز روزهی روز غدیر در هـر سال ، نزد خداى عـز و جلّ برابر با صد #حجّ و صـد عمره مبرور و مقبول است. چرا که غدیر ، روزِ عيد بزرگ خداست. تهذیب الاحکام شیخ طوسی، جلد ۳، صفحه ۱۴۳
علمی عرفانی👇
@wittj2
#ولادت_امام_هادی علیه السلام بر همه محبان و شیعیان حضرت مبارک باد
🎉🎈🎉🎈🎉🎈🎉🎈🎉
تا تو را گم نکنم بین کویر ای باران
دست خالیِ مرا نیز بگیر ای باران
من زمینگیرم و وصف تو مرا ممکن نیست
کلماتم کلماتیست حقیر ای باران
پسر حضرت دریا! دل ما را دریاب
ما یتیمیم و اسیریم و فقیر ای باران
سامرا قسمت چشمان عطشخیزم کن
تا تماشا کنمت یک دل سیر ای باران
شاعر/ سید حمیدرضا برقعی🌻
🔮🎷 درمان از طریق قرآن و دعا
✅ فرزند خواستن💎 اگر کسی فرزند می خواهد، این دعای قرآنی را بخواند تا از مشکل بی فرزندی رهایی یابد و بیماری های مربوط به عدم حاملگی (در صورت مشیت الهی) درمان شود: رَبِّ لا تَذَرنى فَردًا واَنتَ خَیرُ الوارِثین(انبیاء، آیه ۸۹) هم چنین در این باره بخواند: رَبِّ هَب لى مِن لَدُنکَ ذُرِّیَّهً طَیِّبَهً اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاء(آل عمران، آیه ۳۸)؛ و نیز: رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا(فرقان، ایه ۷۴)
✅ مصونیت از شهوت جنسی💎 رَبِّ اِلاّ تَصرِف عَنّى کَیدَهُنَّ اَصبُ اِلَیهِنَّ واَکُن مِنَ الجاهِلین(یوسف، آیه ۳۳)
✅ مصونیت از محیط آلوده و ناپاک💎 رَبِّ نَجِّنى واَهلى مِمّا یَعمَلون(شعراء، ایه ۱۶۹)
✅ رفع گرفتاری و مشکلات و بلایا💎 لا اِلـهَ اِلاّ اَنتَ سُبحـنَکَ اِنّى کُنتُ مِنَ الظّالِمین(انبیاء، ایه ۸۷)؛
✅ بیماری های جسمی و روحی💎رب اَنّى مَسَّنِىَ الشَّیطـنُ بِنُصب وعَذاب(ص، آیه۴۱)؛ و نیز: فاذا مرضت فهو یشفین(شعراء، ایه ۸۰)
✅ جلب محبت الهی💎 رَبَّنَا اغفِر لَنا ذُنوبَنا واِسرَافَنا فى اَمرِنا وثَبِّت اَقدامَنا وانصُرنا عَلَى القَومِ الکافِرین(آل عمران، آیه ۱۴۷)
✅ شرح صدر و گرفتگی و افسردگی💎 رَبِّ اشرَح لى صَدرى (طه، ایه ۲۵)
✅ آسان در کارها و رهایی از مشکلات💎 رَبِّ اشرَح لى صَدرى ویَسِّر لى اَمرى(طه، ایات ۲۵ و ۲۶)
✅ مشکلات بیانی و زبانی💎 رَبِّ اشرَح لى صَدرى ویَسِّر لى اَمرى واحلُل عُقدَهً مِن لِسانى یَفقَهوا قَولى (طه، آیات ۲۵ تا ۲۸)
✅ رهایی از همه مشکلات دنیوی💎 رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر(قصص، ایه ۲۴) و نیز: رَبِّ اِنّى ظَـلَمتُ نَفسى(قصص، ایه ۱۶)؛ و نیز : لا اِلـهَ اِلاّ اَنتَ سُبحـنَکَ اِنّى کُنتُ مِنَ الظّـالِمین(انبیاء، ایه ۸۷)؛ و نیز : استغفر الله ربی و اتوب الیه
✅ رهایی از فقر💎 رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر(قصص، ایه ۲۴)
✅ ازدواج💎 رَبِّ لا تَذَرنى فَردًا واَنتَ خَیرُ الوارِثین(انبیاء، آیه ۸۹) و نیز : رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر(قصص، ایه ۲۴) و نیز: رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا(فرقان، آیه ۷۴)
✅ پیروزی💎 رَبَّنا اَفرِغ عَلَینا صَبرًا وثَبِّت اَقدامَنا وانصُرنا عَلَى القَومِ الکافِرین(بقره، ایه ۲۵۰)
✅ استقامت و صبر 💎 رَبَّنا اَفرِغ عَلَینا صَبرًا وثَبِّت اَقدامَنا وانصُرنا عَلَى القَومِ الکافِرین(بقره، ایه ۲۵۰)
✅ حسنات دنیوی و اخروی💎 رَبَّنا ءاتِنا فِى الدُّنیا حَسَنَهً وفِى الأخِرَهِ حَسَنَهً وقِنا عَذابَ النّار(بقره، ایه ۲۰۱)
✅ امداد الهی و غیبی💎 رَبَّنا اَفرِغ عَلَینا صَبرًا وثَبِّت اَقدامَنا وانصُرنا عَلَى القَومِ الکافِرین(بقره، ایه ۲۵۰)
✅ آبرومندی و رهایی از خواری و ذلت💎 رَبَّنا اِنَّکَ مَن تُدخِلِ النّارَ فَقَد اَخزَیتَهُ وما لِلظّـالِمینَ مِن اَنصار(ال عمران، ایه ۱۹۲)
✅ رفع اندوه و حزن💎 لا اِلـهَ اِلاّ اَنتَ سُبحـنَکَ اِنّى کُنتُ مِنَ الظّالِمین(انبیاء، ایه ۸۷)؛
✅ پیروزی در سخن و غلبه بر خصم💎 رَبِّ انصُرنى بِما کَذَّبون(مومنون، آیه ۲۶)
✅خانه دار شدن💎 رَبِّ اَنزِلنى مُنزَلاً مُبارَکـًا واَنتَ خَیرُ المُنزِلین(مومنون، ایه ۲۹)
✅ سلامت و آرامش و اسایش در محیط اجتماعی و خانوادگی💎 رَبِّ اَنزِلنى مُنزَلاً مُبارَکـًا واَنتَ خَیرُ المُنزِلین(مومنون، آیه ۲۹)
✅ رهایی از چشم زخم و چشم حسود💎 ماشاء الله و سوره های معوذتین(سوره های فلق و ناس) و آیه « وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ(قلم، ایه ۵۱)
✅ غلبه بر دشمن و چیرگی بر کارها💎 وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ (غافر، ایه ۴۴)
✅ دوری از شیطان از محل سکونت با قرائت سوره بقره💎
👇
@wittj2
.
در حقیقت باید گفت جهان ما مرز و لبهای ندارد، چرا که توزیع ماده در جهان ما در هر جهتی یکسان است، بدون اینکه اهمیتی داشته باشد که شما به کدام سو نگاه میکنید بنابراین هیچ مکانی وجود ندارد که شما بتوانید به آن نقطه برسید و آن را انتهای جهان بنامید.
این درست مانند این است که شما یک #مورچه را در سطح یک #بادکنک در نظر بگیرید، در این صورت این مورچه میتواند در هر جهتی حرکت کند بدون اینکه مرزی را مشاهده کند. حتی اگر سطح بادکنک بینهایت وسیع باشد از دید مورچه هیچ لبهای برای آن وجود نخواهد داشت.
اگر #انبساط جهان را هم در نظر بگیریم، با بیشتر باد شدن بادکنک اگرچه نقاط قابل مشاهدهی مورچه از هم دور میشوند ولی باز هم تغییری در مرزهای جهان حاصل نخواهد شد.
البته حرف دیگر این است که بگوییم اگر جهان نامتناهی بود تعداد ستارگان شب آنقدر زیاد بود که نور آنها ما را می سوزاند و حتی یک لکه تاریک هم در آسمان دیده نمیشد. ولی حال اگر بگوییم جهان انتها دارد، پس ماهيت آنسوی لبه کیهان چيست؟! این فعلاً یک معمای بزرگ است.
علمی عرفانی👇
@wittj2
.
آيا فكر ميكنيد زماني كه متولد شده ايد نابود شده و به شماي الان تبديل شده ايد؟
نه، آن فرد هنوز در زمان خودش در حال متولد شدن است ولي شما در زمان آن نيستيد كه آنرا ببينيد
فردريش هگل-فيلسوف🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷نقدی بر جهانهای موازی
💥 #قسمت_اول.
جهانهای چندگانه، یکی از نظریات در علم فیزیک است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی ارائه شد.
👈طبق این نظریه، جهان ما، یکی از جهان هایی است که در عالم وجود دارند، به مثال فوق دقت کنید:
🎓دنیای ما که از ابرخوشه های زیادی تشکیل شده، تمام این ابر خوشه ها تنها یک جهان را تشکیل میدهند و این جهان، مانند یک حباب، میان انبوهی از حباب ها که همگی نیز جهانی برای خود هستند، در عالم پراکنده اند.
🎓هر کدام از این جهان ها ،قوانین فیزیکی خاصی دارند که مربوط به جهان خودشان است و در همان حیطه حکم فرما است، نه بیشتر.
تاکنون چندین نظریه فوق در من باب جهان های چندگانه ارائه شده که عبارت اند از:
۱.جهان های موازی.
۲.جهان های حبابی.
۳.جهان های دختر.
۴.جهان های بی نهایت.
۵.جهان های مختلف(many worlds).
🎓هر کدام از این جهان ها در قالب، و تعاریف خاصی ارائه شده اند، و از همه جالب تر جهان های موازی(multiverse)است که مُلاحِد علاقه زیادی به آن دارند و رفیق گرمابه مُلاحِد است.
🎓دلیل علاقهشان به این نظریه، این است که میخواهند تنظیمات ظریف جهانمان را زیر سوال ببرند و بگویند که جهان ما درست است که تنظیمات بسیار ظریفی دارد، اما تصادفی خلق شده و معمولا از میان میلیارد ها جهان تنها یک جهان است که تنظیمات قابل قبولی دارد و قدرت تشکیل حیات در آن مهیا است.
🎓آنها ادعا دارند تمامی آن جهان ها با بیگ بنگ آغاز میشوند، اما انفجار ناموفقی دارند و جهانی عقیم و نابارور میشوند.
👈این نظریه جوری مورد علاقه مُلاحِد قرار گرفت، طوری که استیون هاوکینگ میگوید:
"نظریه جهان های موازی مانند اژدها آتش به جان تنظیمات ظریف عالم میافکند."
ادامه دارد...
#جهانهای_چندگانه.
#جهانهای_موازی.
#تنظیمات_ظریف.
#استیون_هاوکینگ.
#خلقت.
#خدا.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷نقدی بر جهانهای موازی
💥#قسمت_دوم
🎓معمولا در تعریف تمام جهانهای چندگانه(حتی جهانهای موازی) تعاریف خاصی ارائه میشوند که تمامی آنها در چنین مواردی مشترک هستند ،که عبارت اند از:
۱.حدوث شدن آنها.
۲.کثرت و حد و حدود داشتن آنها.
۳.مشمول بودن در قاعده امکان ماهوی.
۴.مشمول بودن در قاعده وجود فقری.
👌 تمام موارد فوق، یک مفهوم اشتراک معنوی هستند که در تمامی این فرضیه ها و نظریات صادق اند.
🎓طبق اعتراف خود فیزیکدانان، تمامی این جهانها ابتدا دارند، نبوده و بعد موجود میشوند،و مشمول بیگ بنگ هستند و بدیهی است که هرگونه حدوثی مستلزم داشتن علت هستی بخش است، زیرا حادث شدن متساوی با معلول بودن است و هر معلولی نیازمند علت هستی بخش است جهت موجود شدن.
🎓به علاوه اینکه ، هر چیزی(جسم مرکب) که حدوث شده است، قطعا اجزا دارد و (شیء) محسوب میشود و (شیء) بودن مثابه با "حد" داشتن است، و "حد" داشتن مثابه با "کثرت" و هر چیزی که مشمول این قواعد است، قطعا حدوث شده، ممکن الوجود است و حادث ذاتی است و به اون "وجود" بخشیده شده.
🎓و کاملا بعید است که قبول کنیم بی نهایت جهانهای موازی وجود دارد، زیرا منطقا متناقض است، به مثال زیر دقت کنید:
اگر کسی بگوید که کتابخانه ای داریم با بی نهایت کتاب، یعنی نه میتوان ابتدایی برای کتابخانه قائل شد و نه انتهایی ،لذا با توجه به بی نهایت بودن کتاب ها، باید بی نهایت رنگ نیز وجود داشته باشد(در حالی که بی نهایت رنگ وجود ندارد) و حتی جایی این ادعا متناقض است که میتوان از شماره ۵۰ یک کتاب را برداشت و این فاصله ای است میان کتاب ۴۹ و ۵۰(!)، لذا ممکن نیست اعضای متجزی بی نهایت باشند، و ادعای بی نهایت بودن کتاب ها(جهانها) تنها مبتنی بر پیش فرض بدون اثبات است و حتی منطقا نیز متناقض است.
🎓در قاعده امکان ماهوی گفته میشود:
تمام اشیأ نسبت به "وجود" و "عدم" خنثی هستند، این (اشیأ) نه به خواست خود موجود اند، و نه میتوانند هستی را از خود سلب کنند، لذا با توجه به حدوث شدن آنها، ممکن الوجود هستند، و باید
"واجب الوجودی" آنها را موجود کرده باشد.
🎓 و طبق قاعده وجود فقری، تمام اشیأ در بقا، نیازمند "وجود" اند، این(به علاوه شاخص هایی که ذکر کردیم) بدان معنا است که وجودی که در جهانها(به فرض وجودشان) دمیده شده، از خودشان نیست و آنها حتما از جانب ذات باری تعالی موجود شده اند و اگر خداوند اراده کند وجود از آنها سلب شده و "نیست" میشوند.
🎓اما دوباره ممکن است که ملاحد ادعا کنند "قانون علیت در فیزیک کوانتوم نقض میشود و اگر این جهانها از خلائی کوانتومی ایجاد شوند، بدون علت هستند و از عدم موجود شده اند."
🎓همانطور که قبلا به این ادعا مفصلا پاسخ دادیم، به شکل اجمالی میتوان گفت:
در علم فیزیک تنها دترمینیسیم صادق است که دترمینیسیم یعنی "پیش بینی آینده یک سیستم" و با "علت هستی بخش" بسیار متفاوت و از طرفی دیگر، میاد وجود و عدم سنخیتی وجود ندارد و ممکن نیست از عدم، وجود صادر شود.
🎓 و در پاسخ به ادعای نظم، ملاحد باید کمیت های هنگام بیگ بنگ در آن جهانها را(به فرض وجود جهان) اندازه بگیرند و حتی قوانین جهانها طبق ادعایشان، متفاوت است ، پس شما از کجا میگویید که آن جهانها بی نظم اند و چگونه آزمایش کرده اید و فهمیده اید که آن جهانها در کمال نظم به سر نمیبرند ،در حالی که بین قوانین جهان ما و آنها سنخیتی نیست، و شما ادعای تسلط بر چگونگی قوانین آن جهانها را دارید؟!
ادامه دارد...
#جهانهای_موازی.
#جهانهای_چندگانه.
#دترمینیسم.
#قانون.
#فیزیک.
#کوانتوم.
#خدا.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷نقدی بر جهانهای موازی
💥#قسمت_سوم.
🎓یکی از مواردی که آقای هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ بطور مکرر سعی در انکار آن را دارد خلا کوانتومی است.
زیرا اگر بتواند به خواننده مطلب بقبولاند، که خلا کوانتمی وجود ندارد یا پر از ماده است یا خلاء نیست، از دیدگاه آقای هاوکینگ این موضوع که جهان از هیچ پدید آمده است، به زیر سوال میرود.
👈به عنوان مثال، ایشان در کتاب طرح بزرگ فصل فرضیه همه چیز مینویسد:
"چیزی بنام فضای خالی وجود ندارد."
🎓آقای هاوکینگ برای منحرف کردن ذهن خواننده، مطلب به این موضوع که چیزی بنام "فضای خالی" وجود ندارد سعی در القای مفهوم "فضای بیرون" از "زمین"، به جای خلا کوانتومی را دارند تا به وجود آمدن جهان، از "هیچ" را مورد سوال قرار دهند.
🎓فضای خالی ،فضای بین سیارات و ستارگان است، که دارای بلوک های سازنده است، و در بین آن مواد بین ستاره ای و سیارات و ستارگان جریان دارند.
🎓علاوه بر آن مفهوم خلاء معمولی که ستاره ها و سیارات در آن وجود دارند، و هوا در آن نیست با خلا کوانتومی بسیار تفاوت دارد.
🎓اما خلا کوانتومی که فرض میرود جهان ما، و جهانها(چندگانه که مشمول جهانهای موازی نیز میشوند) از آن به وجود آمده است ،یک خلاء واقعی است و بنا به تایید همه دانشمندان و نوشته سایت ویکی پدیا هیچ چیزی(=ماده) در آن وجود ندارد و تا به حال اثبات نشده است که چیزی، در داخل آن وجود داشته باشد.
🎓همچنین هیچ چیزی در مورد ماهیت خلا کوانتومی و وجود ماده تاریک ،یا هیگز، در آن به اثبات نرسیده است.
🎓و مسئله ثانوی ،اگر سخن آقای هاوکینگ را بپذیریم مفهوم خلاء کوانتومی از بین میرود، و در نتیجه ما یک جهان بینهایت خواهیم داشت(که در پست قبلی این ادعا را بر پایه مفهوم اشتراک معنوی نقد کردیم) که به جهان های موازی خود، متصل است، و عملا مفهوم جهان های موازی که آقای هاوکینگ به آن در این کتاب اشاره کرده اند، در بعد چهارم به هم میخورد.
🎓در مورد ابعاد دیگر فضا، و تداخل ،جهان های موازی آنها با ما، این موضوع در حد فرضیه است و هنوز اثبات نشده است، و در صورت اثبات هم چون در بعد فیزیکی ما نیستند(به دلیل متفاوت بودن قوانین فیزیکی جهانها طبق ادعای خودشان)، امکان درک آنها برای ما وجود ندارد، و عملا آن جهان های موازی برای ما وجود ندارند.
🚨نکته بسیار مهم، که عناد و غرض و تعصب ملاحد را میرساند، در کلام آقای هاوکینگ در اینجا ، من باب بین مفهوم Parael Universe و Parael World به معنی کیهانهای موازی، و جهان های موازی، تفکیک قائل نشده اند(!)و جهان های موازی در موازات جهان ما وجود دارند، که هیچ ربطی به خلاء ندارند و در ابعاد دیگر هستند، ولی کیهانهای موازی باید کیهانهایی به مشابه ما باشند که در بین جهان ما ،و جهان آنها ، یک خلاء کوانتومی که در آن هیچ بعد فضا و زمانی وجود ندارد، وجود داشته باشد.
ادامه دارد...
#هاوکینگ.
#لئونارد_ملودینو.
#جهانهای_موازی.
#کیهانهای_موازی.
#خلاء_کوانتومی.
#خلقت.
#خدا.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷نقدی بر جهانهای موازی
💥 #قسمت_چهارم.
🎓پرفسور پُل دِیویس، فیزیکدان و اختر شناس بریتانیایی، با توجه به شروحی که از جهانهای موازی شده، در مصاحبه ای که از او میشود در ابتدا، استدلال فیلسوف علم آقای نیک بوستروم ،با تقریر خاصی بیان میکند که در نقد بنیان جهانهای موازی است، ایشان میگویند:
🌏۱-اصل انتخابگر:
⭐️دو وضعیت طبیعی برای امور داریم:
یکی اینکه هیچ چیز وجود ندارد، و دیگری اینکه همه چیز وجود دارد، اینکه هیچ چیز وجود ندارد با مشاهدات باطل میشود.
در نظریات چند جهانی، ادعا میشود که ،جهانهای دیگری نیز وجود دارند.
اما چه چیزی است که مجموعه ای از معادلات را انتخاب میکند و جهانی را بوجود میآورد؟
چه اتفاقی میافتد که جهانهایی قابلیت وجود ندارند؟
🎓چه چیزی ،یا چه کسی، باعث این انتخاب بین جهان هایی که وجود دارند و جهان هایی که وجود ندارند، میشود؟
🌏۲-جهان های قلابی:
🎓ما میتوانیم بطور مصنوعی، موجوداتی را خلق کنیم ،و این موجودات تجربه هایی را بطور مصنوعی حس خواهند کرد، و یک جهان مصنوعی برای این موجودات بسازیم.
🎓شما با یک سیستم کامپیوتری، میتوانید به تعداد بسیار زیادی از این جهانها ،خلق کنید، اما مسئله اینجاست که ساختن یک جهان قلابی، بسیار آسانتر از یک جهان واقعی است.
🎓پس اگر ما یک مشاهده گر تصادفی باشیم احتمال اینکه جهان ما قلابی باشد، بسیار بیشتر از این است که جهان ما واقعی باشد.
و بر اساس این، احتمال پس قوانین فیزیک جهان ما نیز قلابی است، و در نتیجه ،ما نمیتوانیم با قوانین قلابی جهان یا جهانها را توصیف کنیم.
ادامه دارد...
#پل_دیویس.
#نیک_بوستروم.
#دانشگاه_آکسفورد.
#فلسفه_علم.
#جهانهای_موازی.
#خلقت.
#خدا.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷نقدی بر جهانهای موازی
💥#قسمت_پنجم.
👈در نهایت، پروفسور پُل دِیویس، این گونه در نقد جهانهای موازی، استدلال میکند:
🎓پس این پایان داستان است؟ آیا میتوانیم یک "جهان موازی" با یک کمیت کامل و سیستم بسته از وجود تمام کمیت های فیزیکی داشته باشیم؟ نه کاملا.
جهان موازی، همراه با مقدار زیادی از کمیت ها، مانند یک فضای کلی و زمان، برای میزبانی از همه این موانع، و مکانیسم تولید جهانی برای هدایت همه آنها، زمینه های فیزیکی برای پرورش جهان با مصالح مادی، و مجموعه ای از نیروهایی برای ایجاد چیزی، اتفاق میافتد.
🎓کیهان شناسی ، این ویژگی ها را، با در نظر گرفتن فرایند های متافیزیکی موروثی را ،که به وجود ، میآورند، و قوانین خاصی را ،بر اساس یک جهان را، بر اساس جهانی که مد نظر است، در نظر میگیرد.
🎓خود مِتاقوانین، غیرقابل توضیح هستند، قدرت های متعالی ابدی و غیر قابل تغییری که، فقط به (جلوهشان)وجود میآیند و باید به طور معمول(اصل) پذیرفته شوند.
به همین ترتیب، مِتا قوانین، دارای یک وضعیت مشابه، به یک خداوند متعال، غیر متعارف است.
http://www.sciencemeetsreligion.org/philosophy/hawking.php
🎓و پروفسور دیویس ،در سخنرانی و نقد بر استیون هاوکینگ، در حول نظریه M ، میگوید:
هاوکینگ از وجود خدای متعال، پرهیز میکند، اما وجود متعال ازلی و ابدی، و واجب الوجود بالذات(منظور همان خداوند است) دیگری را جای او قرار میهد.
ادامه دارد...
#هاوکینگ.
#پل_دیویس.
#جهانهای_موازی.
#متا_قوانین.
#نظریه_M.
#خلقت.
#خدا
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷نقدی بر جهانهای موازی
💥#قسمت_ششم
🎓یکی از استدلال های علمی که موافقان جهانهای موازی، آن را دال بر وجود جهانهای موازی میگیرند، ذره هیگز و LHC است، آنها میگویند:
"کمیت وجود جهانهای موازی، به عنوان مثال اگر۱۲ در پایان باشد، و ۰ آخرین عدد، اگر کمیت بالاتر از ۶ باشد جهانهای موازی وجود دارند."
🎓و از بخت بد طرفداران جهانهای موازی، عدد بر روی خود ۶ است، یعنی تماما خنثی! اما ملاحد اوضاع را به جایی کشاندند که میگویند اینهم باز دلیلی بر موجود نبودن جهانهای موازی نیست(!) و اینگونه شد که پروفسور سابین هِسِن فِلدِر در پاسخ به طرفداران جهانهای موازی گفته است:
🎓این استدلال جالبیست، اما منطقا متناقض است.
این به انتظاراتمان در مورد آنچه که ما به معنای یک "عدد تصادفی" یا توزیع احتمالی آن میباشد، متکی است.
توزیع های بی حد و حصر زیادی وجود دارد.
لازم است که اعداد در مدل استاندارد باید از یک توزیع مشخص پیروی کنند، این صرفا یک فرضیه است که با مشاهدات ناسازگار است.
🎓 همه ما میتوانیم از داده ها اینگونه نتیجه گیری کنیم و بگوییم:
فیزیکدانان(طرفدار جهانهای موازی) فرضیه ای برای آنچه که میگویند "طبیعی" است، به راحتی معلوم میشود اشتباه است.
🎓این ،بدان معنا نیست که چند(توزیع) نوعی وجود دارد. ممکن است یک توزیع باشد یا ممکن است باز نیز احتمال باشد. فقط به این معنی است که نتایج LHC هیچ چیزی در مورد آنچه که شما مدعی آن (که به صورت شبه علمی است)هستید، نتیجه ای به بار نمیآورد.
📗به نقل از مجله فوربس:
https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/startswithabang/2016/10/25/no-the-lhc-hasnt-shown-that-we-live-in-a-multiverse/amp/
ادامه دارد...
#جهانهای_موازی.
#ذره_هیگز.
#شبه_علم.
#خلقت.
#خدا.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷نقدی بر جهانهای موازی
💥#قسمت_پایانی.
🎓یکی از مواردی که بنیان جهانهای موازی را در علم به لرزه در میآورد، قابل آزمایش، پیش بینی و شواهد مستقیم، ابطال هستند، جهانهای موازی حتی شواهد غیر مستقیم هم ندارند! این بدیهی است که جهانهای موازی با علم در تضاد است.
🎓از همین جهت، نوشتاری از مجله استرونومی را نقل میکنیم که جهانهای موازی را غیر علمی میداند و یک مورد خطرناک با مشیء خطرناک و غیر علمی در فیزیک.
⬅️مجله استرونومی میگوید:
⬅️آیا این نظریه تا حدود زیادی غیر علمی است
🎓دانشمندان جورج الیس، و جو سیلک در یک مقاله شناخته شده در سال 2014 در مورد این موضوع در طبیعت ، هشدار دادند که آنها را به عنوان یک مشیء جدید نگران کننده در فیزیک نظری هشدار دادند:
🎓پذیرش بعضی از آنها(جهانهای موازی) در زمینه یک نظریه، اگر آن را زیبا و توضیحی به اندازه کافیست، نیازی به تجربه و آزمایش نمیباشد.
🎓آن(نظریه ها) به جای این که علمی باشند، استدلال میکنند که یک نظریه باید فریبکار باشد، ایده ایست که بر اساس قرن سنت است.
🎓الیس و ابریشم به این نتیجه رسیدند که فیزیک نظری در حال تبدیل شدن به سرزمین بدون مشیء خاصی بین ریاضیات، فیزیک و فلسفه است که واقعا نیازهای هر یک از اینها را برآورده نمیکند.
🎓مهم تر از همه، آنها گفتند که اعتبار علم در خطر است. اگر فیزیکدانان نظر سنجی شروع به دور شدن از ایده هایی درباره آنچه که تئوری علمی قانونی را تشکیل میدهند انجام دهند، ممکن است به اعتبار عمومی علم آسیب برساند، که میتواند پیامدی فاجعه بار را در زمانی که بحث درباره تغییرات اقلیمی و تحولی که در حال انجام است، داشته باشد.
🎓بعضی از نظریات مربوط به نظریه چند بُعدی است، آنها میگویند که فاقد فریب پذیری لازم است و برای ارائه نظریه های علمی ،قانونی نیستند. به عنوان مثال، توضیحات چندگانه که بر تئوری رشته های خاص تکیه میکنند که خودشان هنوز تایید نشده اند ، قابل آزمایش نیستند و اساسا حدس و گمان هستند.
🎓"به نظر ما، کیهان شناسان باید هشدار ریاضیدان دیوید هیلبرت را رعایت کنند:
اگرچه برای تکمیل ، بی نهایت ریاضیات مورد نیاز است، اما در فضای فیزیکی چنین چیزی(بینهایت) وجود ندارد"، چیزی است آنها نتیجه گرفتند.
🎓به نظر میرسد ابریشمی و الیس با موضوعات چندگانه موافق اند، اما با نظریه های علمی که نمیتوانند از طریق اطلاعات و شواهد تأیید شوند، موضوع را بررسی کنند. الیس به ستاره شناسی گفت که هیچ مشکلی برای پیش بینی کردن مفاهیم مانند جهانهای موازی وجود ندارد تا ببینند کجا هستند. با این حال، "اشکالاتی به وجود میآید و یکی از آنها ادعا کند که چنین نظریاتی نظریه های علمی را آزمایش میکنند".
📗خود مقاله در مجله استرونومی:
http://astronomy.com/news/2017/01/what-is-the-multiverse
#جهانهای_موازی.
#جهانهای_چندگانه.
#جورج_الیس.
#استرونومی.
#آزمون_پذیری.
#نظریه_علمی.
#خلقت.
#خدا.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🎓دین و علم، همیشه مشترکا علیه الحاد میجنگند و بر انگیزنده آنان، همیشه خدا بوده و خواهد بود.✅
ماکس پلانک، پدر فیزیک کوانتوم.🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🎓"نوشیدن اولین جرعه از لیوان علوم طبیعی، تو را به یک بیدین تبدیل میکند اما در انتهای این لیوان خداوند منتظر توست."✅
ورنرهایزنبرگ، از بنیانگذاران فیزیک کوانتوم.🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
زمانى كه فرزندان آدم و فرزندان فرزندانش زياد شدند در كنار او با هم سخن مى گفتند ولى آدم ساكت بود، به او گفتند؛ پدر چرا سخن نمى گويى، پاسخ داد: فرزندانم زمانى كه خداوند بزرگ مرا از جوار رحمتش اخراج كرد با من قرارداد بست در زندگى دنيا سخن كم بگو تا به جوارم بازگردى .
برگرفته از:
📚کتاب عرفان اسلامى، ج 13📚
امام موسی کاظم علیه السلام:
کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفیف گناه است .
تحف العقول ص 394
👇
@wittj2
درود بر دوستان تازه پیوسته
مباحث مهم کانال را در این هشتک ها سرچ بفرمایید.👇👇👇
#عرفان_عملی_اسلامی(#مهدی_طیب)
#ضرورت_دین_نبوت_امامت
#حجاب
#دولت_کریمه(استاد عبادی)
#محامین(استاد عبادی)
و من الله توفیق🌻
سپاس از همراهی شما بزرگ اندیشان گرامی🙏🌹
👇
@wittj2