1_68608521.MP3
7.08M
⭐️سخنرانی های فوق العاده مهم بر پایه تطبیق تاریخی و سیاسی جریانات مهم
دینی از زمان حضرت آدم تا حال
#دولت_کریمه
📗جلسه سی ام
🔮شراکت در ثواب نشر
🎷 استاد احسان عبادی
موارد مطرح شده در این جلسه 👇
1️⃣ مکر یهودیان علیه حکومت حضرت سلیمان
2️⃣ آغاز دشمنی یهود با حضرت عیسی(ع)
و...
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷آيا ميدانيد اگر منتظر حضرت وليعصر عجل الله فرجه باشيد خداي سبحان به شما پاداش خواهد داد؟
⭐️محمدبن عثمان از نواب خاص حضرت وليعصر در پاسخ فردي كه مشتاق امام زمان است،ميفرمايد:آيا با اين اشتياقي كه داري ميل به ملاقات هم داري؟فردجواب مثبت ميدهد.
⭐️نايب حضرت وليعصر ميگويد:خدا از شوق تو تشكر ميكند( يعني اين شوق را افزايش ميدهد) و چهره حضرت رابا آساني و راحتي به تو نشان ميدهد(نه با تاديب و تنبيه و نارضايتي)
⭐️الان ايام غيبت است.شوق ديدار داشته باشيد اما نخواهيد كه دائما در محضر امام زمان باشيد چون از زندگي روزمره جدا خواهيد شد وخداي سبحان به اين امر راضي نيست. او ميخواهد شما مطيع اوامر ونواهي او باشيد.
⭐️خدا از شوق همه مشتاقان تشكر ميكند و پاداش ميدهد گرچه قابليت ملاقات را نداشته باشيد.زيرا درصفي قرار ميگيريد كه همه انبياء واولياء ومعصومين در آن قرار دارند و همه در آرزوي لقاي حضرت وليعصر هستند.
📗مكيال المكارم ج٢ص ١٦٣
#محبت_مهدوی
علمی عرفانی👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
مهدی شناسی👇 🔮🎷زیارت جامعه کبیره(۴) 🌹...و موضع الرسالة...🌹 ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻭ ﻣﺎﻣﻮﺭﯾﺖ ﺷﮑﻔﺘﻦ ﻏﻨﭽﻪﻫﺎ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﻧﺴ
مهدی شناسی👇
🌹...و موضع الرسالة...🌹
🔮🎷زیارت جامعه کبیره(۵)
📗ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﯾﮏ ﺳﺨﻨﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ:«ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﺈِﻧﺴَﺎﻥَ ﺧُﻠِﻖَ ﻫَﻠُﻮﻋًﺎ. ﺇِﺫَﺍ ﻣَﺴَّﻪُ ﺍﻟﺸَّﺮُّ ﺟَﺰُﻭﻋًﺎ، ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻣَﺴَّﻪُ ﺍﻟْﺨَﻴْﺮُ ﻣَﻨُﻮﻋًﺎ» (ﻣﻌﺮﺍﺝ/21-20)
👈ﺍﯾﻦ ﺁﺩﻡ ﻭﻗﺘﯽ ﯾﮏ ﺛﺮﻭﺗﯽ،ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺍﯼ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩ،ﻫﻤﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ. ﺩﺭﯾﻎ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
🔑ﺍﯾﻦ ﺧﺎﺻﯿﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ.ﻃﺒﯿﻌﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﯾﻢ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ ﺧﺪﺍ ﮐﻪ ﮐﺎﺭ ﺑﺪﯼ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ؛
ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺭﺍ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﻣﺬﻣﺖ ﻣﯽﺷﻮﺩ؟
🔑ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﻤﺎﻝ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ ﭼﻨﯿﻦ ﺧﻠﻘﺘﯽ ﺩﺍﺩ.
👈ﺩﺭ ﺑﺎﺯﯼ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ ﻣﻦ ﺗﻮﭖ ﺭﺍ ﭘﺎﺱ ﻣﯽﺩﻫﻢ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ.ﭘﺎﺱ ﺩﺍﺩﻡ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺗﻮﭖ ﺭﺍ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﯽ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ؟!
ﺍﯾﻦ ﺧﻄﺎﯼ ﻫﻨﺪ ﺍﺳﺖ.ﺩﺍﺩﻡ ﮐﻪ ﺷﻮﺕ ﮐﻨﯽ. ﺣﺴﺎﺏ ﺷﺪﻩ ﻫﻢ ﺷﻮﺕ ﮐﻨﯽ و از خودت دورش کنی.
🔑ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﯾﻦ ﺧﺼﻠﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣا ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﻫﻢ ﺩﻭﺭ ﮐﻨﯿﻢ.
👌⭐️ ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﻞ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯ ﻣﯽﮔﯿﺮﯾﻢ.
👈 ﻣﺜﻞ ﺑﻮﮐﺴﺮﯼ ﮐﻪ به او ﮐﯿﺴﻪ ﺑﻮﮐﺲ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ.ﮐﻪ ﭼﻪ ﮐﺎﺭ ﮐﻨﺪ؟ﺩﺭ ﺁﻏﻮﺵ ﺑﮕﯿﺮﺩ!؟
ﻧﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺑﺰﻥ ﺗﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯽ ﺑﺰﻥ!
ﺍﯾﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻗﻮﯼ ﮐﻨﺪ. ﻫﻤﯿﻦ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺸﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﯿﺮﻭﻣﻨﺪ ﺑﮑﻨﺪ.
🔑ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻢ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﯾﮏ ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺩﺍﺩﻩ.ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺟﻬﻞ،ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺑﺨﻞ و...
ﺍﯾﻦﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺍﯾﻦﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﻭﻗﺘﯽ ﺩﻭﺭ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﺭﺷﺪ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ.
🔑ﺍمام زمان علیه السلام ﺗﻌﺎﻟﯿﻤﯽ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺗﻦ ﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ،ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻏﻨﭽﮕﯽ ﺩﺭ ﻣﯽﺁﯾﺪ ﻭ ﺷﮑﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
#مهدی_شناسی
#قسمت_209 از منبع
#جامعه_کبیره
علمی عرفانی👇
@wittj2
چو انسان را نباشد فضل و احسان
چه فرق از آدمي تا نقش ديوار
بدست آوردن دنيا هنر نيست
يکي را گر تواني دل بدست آر
سعدی🌻
👇
@wittj2
سلام 🎷🎷🎷🎷🎷🎷🎷🎷🎷
بزرگواران محترم... ما گروهی داریم ک مخصوص چله نمازهای قضاست از اونجایی ک خیلی از ما ب دلایلی نتونستیم نمازهای واجبمون رو بجا بیاریم و قضا شده و تا بحال نتونستیم نمازهای قضامون رو ادا کنیم چون هم سخته و هم ب تنهایی مشتاق انجام نماز قضا نیستیم ولی با طرحی ک در گروهمون اجرا کردیم نمازهای قضامون رو ب صورت چله می خونیم الان از اول ذی الحجه شروع کردیم ب خواندن نماز قضای صبح تا عاشورا صبح ک ختم اولین چله از نماز قضای صبحه و ان شاالله از عاشورا ظهر شروع می کنیم ب خواندن نماز قضای ظهر تا چهل روز و ب همین ترتیب چهل روز عصر چهل روز مغرب و چهل روز عشا ک تا زمانی ک گروه پا برجاست این چرخش ادامه داره تا نمازهای قضامون ادا بشه و در کنار چله نماز قضا چله های دیگه هم داریم مثل چله نماز اول وقت چله قضای نماز ایات چله دعا و زیارت و قران و ختمهای روزانه ولی مرکز همه اینها نمازهای قضاست و اینکه اگر در گروه مشکلی برای اعضای گروه ایجاد شد خدایی نکرده گیر و گرفتاری اعلام می کنید و ب نیت حاجتتون ذکرهای ک خودتون مایلید رو می ذاریم امیدوارم ما رو در این مسیر یاری کنید و این گروه رو تنها و غریب نگذارید اجرتون با حضرت زهرا🙏🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
⏳از امام صادق پرسیدند که چرا کسانی که در آخر الزمان زندگی میکنند رزق و روزیشان تنگ است؟
⌛️فرمودند:به اين دليل كه غالبا نمازهايشان قضاست و نمازقضايشان را سبك مشمارن
@yahosee313
تاريخ تاسيس: 1398/05/09
🕌لینک گروه عاشقان چله نماز قضا🕋👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2175074326C8d2e3bd509
🚨 قوانین و آیین نامه ی گروه👇👇👇
دوستان درود و خدا قوت 🙏🌻
👈لطفا گزیده ی پست ارسال بفرمایید دوستان فرصت مطالعه و بهره مندی داشته باشند.
🔑گاهی طعم سکوتی پویا را بچشیم.
سپاس از همراهان عشق🙏🌹🍂
📗چت ممنوع در حد ضرورت
📗مطالب علمی عرفانی
📗شعر و متون ادبی پندآموز
📗موسیقی سنتی و پاپ با مضامین عرفانی
📗گزیده ی🎯 اخبار سیاسی مذهبی روز
📗عرفان ناب اسلامی
📗🎯پست رگباری ممنوع
📗 دوستان گرامی ، پستهای سایر عزیزان گروه را روئیت و مطالعه و از ارسال مطالب تکراری خودداری فرمایند .
سپاس از همکاری و همراهی شما🌻🌻🌻🌻🌻
کی کند عاشق نگاهی در جهان
زانکه عاشق را جهانی دیگر است
در نیابد کس زبان عاشقان
زانکه عاشق را زبانی دیگر است
عطار🌻
گروه معرفتی سالکان عشق شما دعوتید👇
http://eitaa.com/joinchat/170655756C9c60e772a1
پندانه🍂
*خودشناس،خودآگاه وخودکنترل باش*
🌱ﯾﮏ ﭼﻮﺏ ﮐﺒﺮﯾﺖ "ﺳﺮ" ﺩﺍﺭﺩ ﻭﻟﯽ "ﻣﻐﺰ"ﻧﺪﺍﺭﺩ...
و با کمی تحریک و ﮐﻤﯽ ﺍﺻﻄﮑﺎﮎ، *ﻓﻮﺭﺍ آتش میگیرد وﻣﺸﺘﻌﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.*
ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺍﯾﻦ ﺍﺷﺘﻌﺎﻝ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ "ﻭﯾﺮﺍﻧﮕﺮ" ﺑﺎﺷﺪ(خودسوزی و دگرسوزی و...).
ﻣﺎ انسانها "ﺳﺮ" ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﭼﻮﺏ ﮐﺒﺮﯾﺖ "ﻣﻐﺰ" ﻫﻢ ﺩﺍﺭﯾﻢ.
ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ در برابر اصطکاک و محرکهای مثبت و منفی، ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ، تحریک نشویم و"ﻭﺍﮐﻨﺶ" نشان ﻧﺪﻫﯿﻢ،
چند ثانیه ای اندیشه
چند ثانیه ای سکوت
چند ثانیه ای آسیب شناسی
چند ثانیه ای چاره اندیشی
و چند ثانبه ای عاقبت اندیشی
*لازمه انسان بودن است*
ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﺩﺗﯽ ﮔﺮﺍﻧﻘﺪﺭ ﺍﺳﺖ....
بهترین جواب بدگویی ; سکوت
بهترین جواب خشم ; صبر
بهترین جواب درد ; تحمل
بهترین جواب تنهایی ; تلاش
بهترین جواب سختی ; توکل
بهترین جواب خوبی ; تشکر
بهترین جواب زندگی ; قناعت
و بهترین جواب شکست ; امیدواری است
🔑برای جبران اشتباهات، به دوستانت همانقدر زمان بده که برای خودت فرصت قائل میشوی.
🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
👇
@wittj2
🚨اخیرا تعدادی از انسان های به ظاهر روشنفکر جهت مخدوش کردن اهمیت وجود حیات و نظم در عالم متوسل به شبهاتی سطح پایین شده اند و میگویند:"لزوما تشکیل حیات و پیچیده بودن آن، نیازی نیست که فقط کمیتهای فعلی دخیل باشند!".
⬅️از آنجا که چنین ادعایی از نداشتن اطلاعات کافی و تعصب این اشخاص نشأت دارد، جهت پاسخ آنان به یکی از آثار مراجع تقلید این اشخاص ، جناب استیون هاوکینگ، رجوع میکنیم.
⬅️استیون هاوکینگ در کتاب تاریخچه زمان میگوید:
🎓کمتر کسی درباره اعتبار یا جنبه کاربردی اصل بشر بنیادی پر توان🎷 (همان اصل آنتروپیک) بحث دارد زیرا پیش بینی های آن غیر قابل انکار است.
🎓ولی برخی فراتر میروند و یک نگارش پرتوان از این اصل را پیشنهاد میکنند بر پایه این تئوری، یا کیهانهای مختلف زیادی وجود دارند یا منطقه های مختلف زیادی در یک کیهان یگانه،هرکدام آرایش نخستینی خود شاید،با دسته قانون های علمی ویژه ی خود وجود دارند.در بیشتر این کیهان ها ،شرایط برای ایجاد سازواره های پیچیده مساعد نبوده است؛فقط در محدودی از انها که مانند کیهان ما هستند ،موجودهای هوشمند تکامل میابند و میپرسند:
(چرا کیهان ما اینجور است که ما میبینیم؟)بنابراین،پاسخ آن ساده است:اگر جور دیگری میبود ما اینجا نمیبودیم!
🎓قانون های دانش،آنجور که ما آنهارا اکنون میدانیم،دربر گیرنده ی اعداد بسیاری،مانند اندازه باره الکتریکی الکترون و نسبت جرم های پروتون و الکترون،هستند.ما،دستکم درحال حاضر ،نمیتوانیم مقدارهای این اعداد را از تئوری بهدست آوریم،ما باید آنهارا بل مشاهده بهدست آوریم.شاید روزی بتوانیم تئوری یکپارچه کامل کشف کنیم که همه ی آن هارا پیشبینی کند،ولی این امکان هم وجود دارد که همه یا برخی آنها از کیهان تا کیهان یا درون یک کیهان یگانه باهم فرق کند. واقعیت قابل توجه این است که مقدار های این اعداد به نظر میرسد که بسیار با دقت تنظیم شده اند که ایجاد زندگی را ممکن سازند. برای مثال، اگر بار الکتریکی الکترون فقط اندکی متفاوت میبود، ستاره ها یا نمیتوانستند هیدروژن و هلیوم بسوزانند، یا اینکه منفجر نمیشدند❗️
🎓البته، ممکن است که شکل های دیگری از زندگی هوشمند وجود داشته باشد که حتی به تخیل نویسندگان داستان های علمی تخیلی نیز نیامده است که نه به نور ستاره شبیه خورشید نیاز داشته باشند و نه به عنصر های شیمیایی سنگین تر که در ستاره ها ساخته میگردند و در انفجار ستاره ها به فضا باز پرتاب میشوند.
با وجود این، ظاهرا روشن است که طیف های کمی، نسبتا محدودی برای اعدادی که ایجاد هرگونه شکل زندگی هوشمند را اجازه میدهند وجود دارد.بیشترین گروه های این ارقام به کیهانهای خیزش میدهند که، هرچند شاید بسیار زیبا باشند، ولی کسی در آنها نخواهد بود تا بتواند از آن زیبایی شگفت زده شود. هرکس میتواند این را گواه بر اراده الهی در آفرینش و گزینش قانونهای دانش تلقی کند، یا گواه برای پشتیبانی از اصل بشر بنیادی پرتوان(اصل آنتروپیک).
📗منبع:
استیون هاوکینگ، تاربخچه زمان، ترجمه کوروش زعیم، فصل 8، ص 190 و 191.
🔑 ملاحدی که منکر نظم و شگفتی های آن هستند ،حداقل حرف مراجع فکری خود را بخوانند!
#نظم.
#اصل_آنتروپیک.
#استیون_هاوکینگ.
علمی عرفانی👇
@wittj2
1_95234092.mp3
2.56M
هدایت شده از سَمتِ بِهِشت
🌹بارها گفت محمد که علی جان من است
🌹هم به جان علی و جان محمد صلوات
🌷 عید #مباهله بر همه محبین و شیعیان امیرالمومنین مبارک باد 🌷
🔻 اعمال روز مباهله (دوشنبه ۲۴ ذیحجه)
1⃣ غسل
2⃣ روزه گرفتن
3⃣ دو ركعت نماز و آن مثل روز عید غدیر است (دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، یك مرتبه حمد و ده مرتبه توحید ، ده مرتبه آیة الكرسى و ده مرتبه قدر خوانده مى شود و بهتر است پیش از اذان ظهر خوانده شود.) و نیز روایت شده است بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار كند.
4⃣ خواندن دعاى مباهله
✨ در اين روز دادن صدقه به تهيدستان به خاطر پيروى از مولاى همه مردان و زنان با ايمان، و زيارت آن حضرت، شايسته است، و مناسب تر زيارت جامعه است.
⬅️ جهت مشاهده ادعیه به مفاتیح الجنان مراجعه فرمایید.
🔮🎷گسترده ترین بررسی اعتقاد دانشمندان به ادیان الهی
آیا همه دانشمندان آتئیست هستند؟
آیا دانشمندان معتقد هستند که دین وعلم در تضادند؟
🚨پاسخ این سوالات و سوالات دیگر توسط محققان دانشگاه رایس منتشر شد...!
🎓این مطالعات، باور رایج بین عموم مردم را به چالش میکشد در حالی که مردم فکر میکنند که عموم دانشمندان آتئیست(بیخدا) هستند اما تحقیقات چیزی دیگری میگویند...!
🎓بیشتر دانشمندان در جهان خود را دیندار معرفی کرده اند و قابل توجه است که دانشمندان خداباور بیش از دو برابر دانشمندان آتئیست هستند...!
🎓جالب است که فقط تعداد کمی از دانشمندان به تضاد میان علم و دین باور دارند، مثلا در کشور انگلستان به عنوان یکی از سکولار ترین کشور ها فقط 32% درصد از دانشمندان به تضاد میان علم و دین معتقدند و در آمریکا این عدد 29% است.
🎓این تحقیق، بزرگترین تحقیق راجع به علم و دین بود که توسط دانشگاه رایس و موسسه فاراده صورت گرفته است.
🔑این تحقیق فعلی، تمام تبلیغات جهان استکبار را به خاک نشاند و مدعی پوچ ملاحد که ادعا میکردند اکثر دانشمندان به خداوند و ادیان الهی باور ندارند و حتی پشتیبانی از مدیران آتئیستی همچون ژورنال ساینتفیک امریکن و نیچر و...را نیز داشته اند، به دروغی بزرگ در تاریخ تبدیل کرده است.
🌏منبع:
http://news.rice.edu/2015/12/03/first-worldwide-survey-of-religion-and-science-no-not-all-scientists-are-atheists/
#دین.
#فلسفه.
#علم.
#خدا.
#آفرینش.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🎓"علم بدون مذهب،سست بنیاد است."
scince, philosophy, and religion: A symposium , 1947, CH. 73.
"آلبرت اینشتین"🌻
👇
@wittj2
🔮🎷استدلال ابن سینا بر وجود مدینه فاضله
🎓ابن سینا، در میان فلاسفه اسلامی نخستین فیلسوفی است که توانست نظام فلسفی کاملی را استوار کند و با نظام دینی هماهنگ سازد.
خلاصه استدلال شیخ الرئیس از این قرار است:👇👇👇
💎۱.انسان موجودی اجتماعی است و تمایز او از دیگر حیوانات در این حیات اجتماعی خلاصه میشود؛ ابن سینا حیات اجتماعی انسان را با دو نکته تبیین میکند:
الف)اگر کسی به صورت انفرادی زندگی کند معیشت اون نیکو نیست.✅
ب)انسان برای کفایت آموزش، چاره ای جز گرفتن کمک از دیگران ندارد؛ بنابراین، انسان ها مضطرند و به مدینه و حیات اجتماعی نیاز دارند و اگر کسانی فقط بر اجتماع بسنده کنند و مدینه و شهری نسازند، ناچارند تشبهی به مدینه داران داشته باشند؛ اگرچه فاقد مدینه و کمال مدینه باشند؛ نتیجه آنکه:
حیات اجتماعی ،هم نیکو هم ضروری است.✅
💎۲.در هر اجتماعی مشارکت، تقسیم کار، معامله و داد ستد سنت و قانون عدل لازم و ضروری است.
💎۳.برای قانونگذاری، قانونگذار عادلی لازم است که رو در روی مردم قرار گیرد، با آنها سخن بگوید، از جنس آنها بوده و مورد مشاهده مردم باشد و باید از خود معجزاتی نشان دهد تا مردم تفاوت او را با سایرین احساس کنند و از اون اطاعت کنند.
💎۴.قانونگذار، علاوه بر قانونگذاری باید مجری قوانین هم باشد و مردم را به حال خود رها نکند؛ زیرا مردم، نفع خود را <<عدل>>و ضرر خود را <<ظلم>>میپندارند.
💎۵.وقتی وجود چنین انسان صالح و قانونگذاری ممکن و نافع است، عنایت الهی اقتضای تحقق این منفعت را دارد و محال است که خداوند ضرورت امری را بداند و محقق نکند؛ ابن سینا در این رابطه به "قیاس اولویت" تمسک میکند و میگوید:
خدا میدانست انسان برای بقای نوع و سلامتی اش به رشد مو، بر مژه ها و ابرو ها و گودی کف پا و دیگر امور جسمانی نیاز دارد و این نیازمندی ها را به لحاظ علم دقیق و نظام اصلح تخقق داد؛ آیا نیاز به قانونگذار کمتر از این نیازمندی است؟ محال است خداوند آن امور را بداند و بی تفاوت بماند.
💎۶.این انسان اصلح، باید به دستور و با اجازه الهی با استفاده از وحی، به قانونگذاری بپردازد و نخستین و اصلی ترین قانون این است که مردم را با حق تعالی آشنا سازد و وحدت و قدرت و علم به آشکار و پنهان و عدالت حق تعالی و استقرار و عاقبت نیک را برای مطیعان و عاقبت نیک را برای مطیعان و عاقبت پست را برای گناه کاران معرفی کند.
💎۷.انبیا نباید بیش از دستور های خداوند به مردم آموزش دهند و درباره خداوند مردم را به بیش از وحدت و حقانیت و تنزیه الهی مشغول سازند؛ البته برای افراد مستعد و توانا میتوانند جملات و عبارت به همرا رمز و اشاره بیان کنند.
💎۸.به دلیل اینکه پیامبران، همیشه حضور فیزیکی ندارند، باید تدبیری بیندیشند تا شریعت و قوانین الهی که برای مصالح انسان ها فرود آمده است از بین نرود؛ به مردم سفارش کنند و محل های مقدسی، مانند مکه و مسجد برای عبادت مشخص سازند.
#ابن_سینا.
#مدینه_فاضله.
#توحید.
#اسلام.
#شارع_مقدس.
علمی عرفانی👇
@wittj2
حد اعلای ادب را من رعایت کرده ام
" تا نشستی در دلم ازخویشتن برخاستم
سعدی🌻
👇
@wittj2
غزل کامل شماره۵۵۹
مولوی » دیوان شمس » غزلیات
زهره عشق هر سحر بر در ما چه میکند
دشمن جان صد قمر بر در ما چه میکند
هر که بدید از او نظر باخبرست و بیخبر
او ملکست یا بشر بر در ما چه میکند
زیر جهان زبر شده آب مرا ز سر شده
سنگ از او گهر شده بر در ما چه میکند
ای بت شنگ پردهای گر تو نه فتنه کردهای
هر نفسی چنین حشر بر در ما چه میکند
گر نه که روز روشنی پیشه گرفته رهزنی
روز به روز و ره گذر بر در ما چه میکند
ور نه که دوش مست او آمد و درشکست او
پس به نشانه این کمر بر در ما چه میکند
گر نه جمال حسن او گرد برآرد از عدم
این همه گرد شور و شر بر در ما چه میکند
از تبریز شمس دین سوی که رای میکند
بحر چه موج زد گهر بر در ما چه میکند
👇
@wittj2
شرح و تفسیر✍
برخی هنگامی که پای به میدان میگذارند فرخندگی نیز درخشان میشود و شادی و عشق و طرب نیز گرم میگردد
این راز آمیزی هستی است که منتظر بعضی هاست تا بیایند نه همه
زهره عشق خودش میآید ما نمی توانیم عشق را به چنگ آوریم بلکه میتوانیم راه آن را هموار کنیم و گرد و غبار را بروبیم
و ترازوی خود را میزان کنیم و دل و جان به آب حکمت ز غبارها بشوییم
وقتی عشق آمد دنیای دیگری با خود میآورد که سنگ را گوهر میکند و عدم را هست میسازد و روز روشن هر چه بخواهد به چنگ میآورد و رویش به سوی کسی است و در کسی را میزند که میداند و آشنای اوست
مانند دریای بی کرانی که گوهر خود را درست جلوی پای کسی میاندازد که میخواهد( یهدی من یشاء)🌻
جلال دین معلم و آموزگار عشق است و خود از شمس آموخته است.
👇
@wittj2
🔮مولوی » مثنوی معنوی » دفتر اول🍂
بود بقالی و وی را طوطیی
خوشنوایی سبز و گویا طوطیی
بر دکان بودی نگهبان دکان
نکته گفتی با همه سوداگران
در خطاب آدمی ناطق بدی
در نوای طوطیان حاذق بدی
خواجه روزی سوی خانه رفته بود
بر دکان طوطی نگهبانی نمود
گربهای برجست ناگه بر دکان
بهر موشی طوطیک از بیم جان
جست از سوی دکان سویی گریخت
شیشههای روغن گل را بریخت
از سوی خانه بیامد خواجهاش
بر دکان بنشست فارغ خواجهوش
دید پر روغن دکان و جامه چرب
بر سرش زد گشت طوطی کل ز ضرب
روزکی چندی سخن کوتاه کرد
مرد بقال از ندامت آه کرد
ریش بر میکند و میگفت ای دریغ
کافتاب نعمتم شد زیر میغ
دست من بشکسته بودی آن زمان
که زدم من بر سر آن خوش زبان
هدیهها میداد هر درویش را
تا بیابد نطق مرغ خویش را
بعد سه روز و سه شب حیران و زار
بر دکان بنشسته بد نومیدوار
مینمود آن مرغ را هر گون نهفت
تا که باشد اندر آید او بگفت
جولقیی سر برهنه میگذشت
با سر بی مو چو پشت طاس و طشت
آمد اندر گفت طوطی آن زمان
بانگ بر درویش زد چون عاقلان
کز چه ای کل با کلان آمیختی
تو مگر از شیشه روغن ریختی
از قیاسش خنده آمد خلق را
کو چو خود پنداشت صاحب دلق را
کار پاکان را قیاس از خود مگیر
گر چه ماند در نبشتن شیر و شیر
جمله عالم زین سبب گمراه شد
کم کسی ز ابدال حق آگاه شد
همسری با انبیا برداشتند
اولیا را همچو خود پنداشتند
گفته اینک ما بشر ایشان بشر
ما و ایشان بستهٔ خوابیم و خور
این ندانستند ایشان از عمی
هست فرقی درمیان بیمنتهی
هر دو گون زنبور خوردند از محل
لیک شد زان نیش و زین دیگر عسل
هر دو گون آهو گیا خوردند و آب
زین یکی سرگین شد و زان مشک ناب
هر دو نی خوردند از یک آبخور
این یکی خالی و آن پر از شکر
صد هزاران این چنین اشباه بین
فرقشان هفتاد ساله راه بین
این خورد گردد پلیدی زو جدا
آن خورد گردد همه نور خدا
این خورد زاید همه بخل و حسد
وآن خورد زاید همه نور احد
این زمین پاک و آن شورهست و بد
این فرشتهٔ پاک و آن دیوست و دد
هر دو صورت گر به هم ماند رواست
آب تلخ و آب شیرین را صفاست
جز که صاحب ذوق کی شناسد بیاب
او شناسد آب خوش از شوره آب
سحر را با معجزه کرده قیاس
هر دو را بر مکر پندارد اساس
ساحران موسی از استیزه را
برگرفته چون عصای او عصا
زین عصا تا آن عصا فرقیست ژرف
زین عمل تا آن عمل راهی شگرف
لعنة الله این عمل را در قفا
رحمة الله آن عمل را در وفا
کافران اندر مری بوزینه طبع
آفتی آمد درون سینه طبع
هرچه مردم میکند بوزینه هم
آن کند کز مرد بیند دم بدم
او گمان برده که من کردم چو او
فرق را کی داند آن استیزهرو
این کند از امر و او بهر ستیز
بر سر استیزهرویان خاک ریز
آن منافق با موافق در نماز
از پی استیزه آید نه نیاز
در نماز و روزه و حج و زکات
با منافق مؤمنان در برد و مات
مؤمنان را برد باشد عاقبت
بر منافق مات اندر آخرت
گرچه هر دو بر سر یک بازیاند
هر دو با هم مروزی و رازیاند
هر یکی سوی مقام خود رود
هر یکی بر وفق نام خود رود
مؤمنش خوانند جانش خوش شود
ور منافق تیز و پر آتش شود
نام او محبوب از ذات وی است
نام این مبغوض از آفات وی است
میم و واو و میم و نون تشریف نیست
لطف مؤمن جز پی تعریف نیست
گر منافق خوانیش این نام دون
همچو کزدم میخلد در اندرون
گرنه این نام اشتقاق دوزخست
پس چرا در وی مذاق دوزخست
زشتی آن نام بد از حرف نیست
تلخی آن آب بحر از ظرف نیست
حرف ظرف آمد درو معنی چون آب
بحر معنی عنده ام الکتاب
بحر تلخ و بحر شیرین در جهان
در میانشان برزخ لا یبغیان
وانگه این هر دو ز یک اصلی روان
بر گذر زین هر دو رو تا اصل آن
زر قلب و زر نیکو در عیار
بی محک هرگز ندانی ز اعتبار
هر که را در جان خدا بنهد محک
هر یقین را باز داند او ز شک
در دهان زنده خاشاکی جهد
آنگه آرامد که بیرونش نهد
در هزاران لقمه یک خاشاک خرد
چون در آمد حس زنده پی ببرد
حس دنیا نردبان این جهان
حس دینی نردبان آسمان
صحت این حس بجویید از طبیب
صحت آن حس بجویید از حبیب
صحت این حس ز معموری تن
صحت آن حس ز تخریب بدن
راه جان مر جسم را ویران کند
بعد از آن ویرانی آبادان کند
کرد ویران خانه بهر گنج زر
وز همان گنجش کند معمورتر
آب را ببرید و جو را پاک کرد
بعد از آن در جو روان کرد آب خورد
پوست را بشکافت و پیکان را کشید
پوست تازه بعد از آنش بر دمید
قلعه ویران کرد و از کافر ستد
بعد از آن بر ساختش صد برج و سد
کار بیچون را که کیفیت نهد
اینک گفتم این ضرورت میدهد
گه چنین بنماید و گه ضد این
جز که حیرانی نباشد کار دین
نه چنان حیران که پشتش سوی اوست
بل چنان حیران و غرق و مست دوست
آن یکی را روی او شد سوی دوست
وان یکی را روی او خود روی اوست
روی هر یک مینگر میدار پاس
بوک گردی تو ز خدمت روشناس
چون بسی ابلیس آدمروی هست
پس بهر دستی نشاید داد دست
زانک صیاد آورد بانگ صفیر
تا فریبد مرغ را آن مرغگیر
بشنود آن مرغ بانگ جنس خویش
از هوا آید بیاید دام و نیش
حرف درویشان بدزدد مرد دون
تا بخواند بر سلیمی زان فسون
کار مردان روشنی و گرمیست
کار دونان حیله و بیشرمیست
شیر پشمین از برای کد کنند
بومسیلم را لقب احمد کنند
بومسیلم را لقب کذاب ماند
مر محمد را اولوا الالباب ماند
آن شراب حق ختامش مشک ناب
باده را ختمش بود گند و عذاب
علمی عرفانی👇
@wittj2