4_5978963521096909880.mp3
3.8M
⭐️اصحاب اعراف
🎷 علامه مروجی سبزواری
قَالَ النَّبِیُّ (ص)🌻 لِعَلِیٍّ هَلْ تَدْرِی لِمَ سُمِّیَتْ فَاطِمَهُ قَالَ عَلِیٌّ لِمَ سُمِّیَتْ فَاطِمَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ هِیَ وَ شِیعَتُ
علمی عرفانی👇
@wittj2
هدایت شده از پروانه های وصال
🔹بسم الله الرحمن الرحیم 🔹
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻امام خامنه ای:
ما در مسئلهی زن، از غرب طلبکاریم؛ ما مدعی غربیم؛ آنها هستند که دارند به زن ظلم میکنند، زن را تحقیر میکنند، جایگاه زن را پائین میآورند؛ به اسم آزادی، به اسم اشتغال، به اسم مسئولیت دادن، آنها را مورد فشارهای روحی، روانی، عاطفی و اهانت شخصیتی و شأنی قرار میدهند؛ آنها باید جواب بدهند.
موج مورد نظر👇
✊ آزادی تن و وطن
⁉️آیا می دانستید
♨️ طبق نتایج یک تحقیق که در روزنامه گاردین انگلستان منتشر شده مشخص شده در انگلستان 68% ، در هلند 73% ، در فرانسه 75% و در آمریکا 81% خانم ها مورد آذار و اذیت جنسی قرار گرفته اند؟!
📰چنین گزارش هایی هر از چندگاهی در رسانه های کشورهای غربی منتشر می شود با این وجود در ایران عده ای معتقدند نباید در موضوع حجاب حساسیت به خرج داد و قائده و قانون خاصی تعیین کرد!
🚺به اعتقاد این افراد حتی حذف شدن حجاب هم مشکلی پیش نمی آورد و بعد از مدتی همه چیز برای مردم عادی میشود!!!
◽️البته در مورد اینکه همه چیز عادی میشود، حق با آنهاست
😉چون امروز در کشورهای غربی چنان ظرفیت ها بالا رفته که دیگر تعرض به زنان مشکل آفرین نیست و طبق همین گزارش روزنامه گاردین؛ آذار اذیت زنان برای مردان امری عادی شده و چندان آن را مهم نمی دانند!
✡به همین دلیل است که عده ای در حال مبارزه اند تا آزادی های جوامع غربی را در ایران رواج دهند. اما در جامعه ایران هنوز دید مردم چندان باز نیست و اگر خبری از جنس تعرض در کشور منتشر شود، به همان اندازه فضا متلاطم می شود که در کشور های غربی بعد از سخن گفتن علیه هولوکاست !!
🚸هنوز باید افراد آزادیخواهی مانند مسیح علی نژاد و دار و دسته روسری به چوبش زحمت بکشند تا به مردم ایران بفهمانند در مورد مسائل ناموسی چندان لازم نیست حساسیت به خرج دهند و فقط در مورد شعار مرگ بر آمریکاست که لازم است خود را کنترل کنند و تنها در هنگام سخن گفتن علیه هولوکاست است که باید آزادی ها محدود شود!!!
📚منبع:
▫️ http://yon.ir/6cqM2
#ایستگاه_پایانی_دروغ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
﷽
ال الله تعالي: 🌻« فلولا كانَ مِن القُرونِ مِن قَبلِكم اوُلواَبِقَّيهٍ ينهوُنَ عَنِ الفَسادِ في الأَرضِ اِلّا قَليلاً مِمَّن اَنجَينا مِنهُم... »
👈ترجمه: چرا در امم گذشته مردمي با عقل و ايمان وجود نداشت كه خلق را از فساد نهي كنند تا ما مثل آن عده قليل مومنانشان كه نجات داديم همه را نجات دهيم... .
چرا نه در پي عزم ديـار خود باشم
چرا نه خاك كـف پاي يار خود باشم
غم غريبي و غربت چو بر نميتابم
بشهر خود روم و شهريار خود باشم
ز محرمان سراپردهي وصـال شوم
ز بنـدگان خداونــدگار خــود باشم
حافظ🌻
👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
مهدی شناسی👇 🔮🎷زیارت آل یاسین (۳۵) 🌹السلام علیک بجوامع السلام🌹 👈جوامع جمع جامع است و جامع به
مهدی شناسی👇
🔮🎷زیارت آل یاسین(۳۶)
🌹 أَنِّی أَشْهد أَنْ لَا إِلَه إِلَّا اللَّه وحده لَا شَرِیک لَه🌹
👈از این فراز به بعد در واقع بیان یک دوره عقاید حقه شیعه از زبان حضرت بقیه االله الاعظـم اسـت کـه در قالب این زیارت شریف به محبین و ارادتمندان خود تعلیم فرموده اند .
⭐️اولین و اساسی ترین عقیده برای مسلمان، آموزه ی یکتا پرستی و شهادت به یگانگی خداوند متعـال اسـت.
⭐️" لَا إِلَه إِلَّا اللَّه" که به شکل ذکر جلیله و از آن به کلمه ی توحید، کلمه اخـلاص و یـا تهلیـل تعبیر می شود مقرون به عبارت "وحده لَا شَرِیک له" شده است.
⭐️می توان گفت ایـن جملـه تاکید و یا تفسیر کلمه توحید است. در جمله اول شهادت می دهیم که حقیقتا هیچ معبـودی جـز ذات پـاک الله شایسته ی پرستش نیست و در عبارت بعدی تبیین می شود که هیچ موجود دیگری همتـا و شـریک او نیست و تنها اوست که شایستگی این عظمت و تقدیس را دارد .
⬅️ اهمیت کلمه توحید
⭐️این ذکر شریف اساس بندگی و مسلمانی است و از نظر آثار و برکات دنیوی و اخروی جایگاه خاصی دارد و شایسته است مومنین به رعایت حق آن توجه لازم را داشـته باشـند تـا انشـاء الله بـه عمـق معنای آن دست یابند.
پیامبر خاتم🌻 « : فرمودند هـر کـس از روی اخـلاص "لا اله الا الله" بگویـد وارد بهشـت می شود و اخلاصِ آن این است که این جمله او را بـاز دارد، از آنچـه خداونـد متعـال حـرام کرده است.
حضرت صادق علیه السلام🌻 فرمودند:"قلب بر اثر گناه و غفلت زنگار می گیرد و هرگاه او را به کلمـه "لا اله الا الله" یادآوری نمودی،شفاف و منجلی شده و زنگارش زدوده می شود.
🔑حقیقت توحید، ولایت اهل بیت علیهم السلام
⭐️ نکته اساسی، درک حقیقت این ذکر است و درک این حقیقت جز با محبت و ولایت اهل بیـت میسر نخواهد بود زیرا حقیقت آن، پذیرش ولایت الهیه در تمام شئون به نحو اتم و اکمـل اسـت و
ائمه معصومین جانشینان و صاحبان ولایت خدا در روی زمین هستند.
امام باقر علیه السلام🌻 فرمودند هرکس در مقابل امام تکبیر بگوید و سپس بگویـد:"لَـا إِلَـه إِلَّـا اللَّـه وحده لَا شَرِیک له" خداوند رضوان اکبرش را برای می نویسد و هر کـس خداونـد بـرای او
رضوان اکبرش را نوشت، واجب است او را همراه حضرت ابراهیم و حضـرت محمـد و سایر پیامبران در دار جلال جمع کند و یک جا قرار دهـد.
👈راوی گویـد پرسـیدم دار جـلال چیست؟ حضرت فرمودند ما اهل بیت دار جلال هستیم و این همان قـول خداونـد متعـال است که فرمود:" تلْک الدار الْآخرَۀُ نَجعلُها للَّـذینَ لا یرِیـدونَ علُـوا فی الْـأَرضِ ولا فَسـاداً و آن خانه برتر و والاى آخرت را برای کسانى قرار مى دهـیم کـه در روى زمین اراده ی برترى و تسلط و فسـاد و تبـاهى ندارنـد، و سـرانجامِ نیک از آنِ پرهیزگاران است."والعاقبه للمتقین"
#مهدی_شناسی
#زیارت_آل_یاسین
علمی عرفانی👇
@wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اى مهر دل فروز،
در آسمان علم
وى یار مه جبین،
یا باقرالعلوم
اى حجت خدا،
ما را شفیع شو
در روز واپسین،
یا باقر العلوم
میلادفرخنده
امام محمدباقر(ع) مبارک باد💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باقر(ع)بقای
علم لدنِّیِ مصطفاست
باقر(ع)بنای نام
علی(ع)باهمان صفاست
باقر(ع)شکوه عاشقیُّ
وعشق خالقست
دارو ندارسینه ی
پرشورصادقست
حلول ماه رجب و
میلاد امام باقرمبارک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام مهدی جان (عج)
مهرتو را خدا
به گل و جانمان سرشت
دنیای درکنارتو
یعنی خود بهشت
باید زبانزد
همه دنیا کنم تو را
باید که مشق
نام تو را تا ابد نوشت
السلام علیک یا صاحب الزمان
4_5911127046687294513.mp3
10.85M
⭐️سلسله جلسات کادرسازی برای تربیت نیروهای انقلابی جهت پاسخ به شبهات مهدویت، دینی ، قرآنی ، ولایت فقیه ، تاریخ معاصر ، با عنوان دوره #محامین
🎷 استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت کشور
🔮شراکت در ثواب نشر
👈 جلسه بیستم
موارد مهم مطرح شده در جلسه 👇👇👇
1️⃣ شروع ترم دوم دوره محامین
2️⃣ بحث مهدویت در ادعیه و زیارات
3️⃣اشاره به دعاها و زیارات امام زمانی به همراه ثواب و توضیحات دعاها
📌 این دوره به نحوی طراحی شده است که پس از پایان آن ، حضار توانایی پاسخ به شبهات در موضوعات دینی ، تاریخی و مهدویت و ولایت فقیه را خواهند داشت.
علمی عرفانی👇
@wittj2
درود بر دوستان تازه پیوسته
مباحث مهم کانال را در این هشتک ها سرچ بفرمایید.👇👇👇
#عرفان_عملی_اسلامی(#مهدی_طیب)
#ضرورت_دین_نبوت_امامت
#حجاب
#دولت_کریمه(استاد عبادی)
#محامین(استاد عبادی)
و من الله توفیق🌻
سپاس از همراهی شما بزرگ اندیشان گرامی🙏🌹
👇
@wittj2
ثانیه های مهدوی 6.mp3
1.63M
🎤🎤🎤
💠 نجواهای شبانه با امام زمان (عج) در
🌺🌺 #ثانیه_های_مهدوی 6 🌺🌺
🎤 با صدای استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت
👈 شبها قبل از خواب، با گوش دادن به این فایل ها، با امام خود درد دل کنیم و با انتشار آن، دیگران را هم تشویق به صحبت با حضرت کنیم.
زیاد وقتت رو نمی گیره...
علمی عرفانی👇
@wittj2
✡ قبایل گمشده (1)
1⃣ در طول تاریخِ #الیگارشی_یهود، نمونههای بسیاری را میتوان یافت که حاکمان، دین را بهعنوان ابزاری برای #حذف_رقبا و سپس #مظلومنمایی و عزاداری بر سر قربانیان به کار بستهاند. فاجعهی دادگاههای #تفتیش_عقاید و قتلعام #یهودیان_فریسی توسط این الیگارشی را شاید بتوان بهعنوان یکی از نامآشناترین این فجایع عنوان کرد.
2⃣ اما نمونهای که کمتر مورد توجه فرهیختگان قرارگرفته، اسطوره #قبایل_گمشده است؛ که همان استراتژی کهنهی #تاریخسازی و تطهیر جنایات، از طریق مظلومنمایی را دنبال میکند!
3⃣ آنچه در این نوشتار میآید، تنها محدود به قرون معاصر نیست؛ بلکه سر درازی به بلندای سده هفتم پیش از میلاد دارد. در ابتدا، بهصورت اجمالی به بررسی آنچه تحت عنوان «قبایل گمشده» مطرح میشود، میپردازیم.
4⃣ استاد عبدالله شهبازی، مورّخ سرشناس، در جلد اول از مجموعهی «زرسالاران یهودی و پارسی» چنین میگوید: دوازده پسر یعقوب، قبایل دوازدهگانه #بنیاسرائیل را بنیان نهادند. این قبایل عبارتاند از:
👈 1. روبین 2. شمعون 3. لاوی 4. یهودا 5. یساکر 6. زبولون 7. دان 8. نفتالی 9. جاد 10. اشیر 11. منشه 12. افرائیم (افرائیم و منشه که فرزندان یوسف بودند، باهم یک قبیله را تشکیل میدادند.) 13. بنیامین
5⃣ پس از قدرت یافتن #اشرافیت_یهود، این قبیله، سایر قبایل را بهشدت تحت فشار قرارداد. گناه #قبایل_دهگانه (که میبایست بهخاطر ارتکاب آن بهسختی مورد عقوبت قرار گیرند) عدم فرمانبرداری از اشرافیت یهود بود. چنانکه پس از حمله رومیان، بخش مهمی از این #اسباط در سرزمین یهود استقرار یافتند و در مجموعهی جدیدی بهنام #یهودیان مستحیل شدند و بسیاری از آنان بهعنوان #برده به اسارت #اشراف_یهودی درآمدند.
6⃣ مفاهیم «غلام» و «کنیز» عبرانی، از این دوران به #عهد_عتیق راه مییابند. از سده پانزدهم میلادی، اسطورهی #اسباط_گمشده بنیاسرائیل بهوسیله #الیگارشی_یهودی احیا شد. اشرافیت یهود (که خود، عامل انهدام #اسباط_دهگانه شمالی بود) آنگاه که نام و نشانی از آنان نماند، در نقش وارثِ تمامی افتخارات #دولت_افرائیم و نیز مظلومیت آن درآمد!!
✍ نویسنده: محمد پاکدامن
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ قبایل گمشده (2)
1⃣ #اسرائیل از اسطوره #اسباط_گمشده در تحقق دو هدف استفاده میکند:
🔸 نخست: #مظلومنمایی و تطهیر چهرهی خود با یادآوری سرنوشت غمبار قبایل بنیاسرائیل،
🔸 دوم: انتقال گروههای مهاجر گسترده برای رفع مشکل #خلأ_جمعیتی در مقابل فلسطینیان.
2⃣ در این مجال، قصد داریم تا سرنوشت دو گروه از یهودیان شبهقاره #هند را بهعنوان نمونه مورد بحث و بررسی قرار دهیم:
🎯 بنِیاسرائیل (Bene Israel)
3⃣ بسیاری از یهودیان این گروه، پس از استقلال هند در سال 1326 شمسی (1947 میلادی) و تأسیس اسرائیل، درست یک سال پس از این تاریخ، به فلسطین اشغالی مهاجرت کردند.
4⃣ بنا بر افسانهها، اجداد این افراد پس از سالها سرگردانی به منطقه کنکان (Konkan) – واقع در بیست مایلی جنوب بمبئی – رسیدند و رفتهرفته در میان بومیان مستحیل شده و بخش اعظمی از زبان #عبری و احکام و عبادات #یهودی را فراموش کردند!
5⃣ علیرغم اینکه برخی مورّخان آنها را بهعنوان نوادگان یکی از #قبایل_گمشده میدانند؛ اما مقامات یهودی، هیچگاه این ادعا را نپذیرفتهاند. نکته جالبتوجه، اینجاست که این افراد (که در یهودی بودن آنان شک بسیاری وجود دارد) در زمان استعمار انگلیس و در دستگاه #کمپانی_هند_شرقی به مقام بالایی دست یافتند و از امتیازات بهمراتب بیشتری نسبت به سایر گروههای دینی برخوردار بودند. بههمیندلیل، یهودیان بِنِیاسرائیل برای دستیابی به موقعیت بهتر، از کنکان به بمبئی مهاجرت کردند.
✍ نویسنده: محمد پاکدامن
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ قبایل گمشده (3)
1⃣ دکتر والتر جوزف فیشل، استاد مطالعات یهودی دانشگاههای عبری اورشلیم و برکلی، در مقالهی «تاریخ یهودیان بمبئی؛ در اسناد هند» معتقد است که تاریخ و اصالت این یهودیان مشخص نیست و صرفاً افسانه و داستانهایی دراینباره یافت میشود.
2⃣ آنچه بهصورت روشن از تواریخ بهدست میآید، حضور این افراد در دهه چهارم و پنجم قرن هجده میلادی تحت لوای عُمّال #کمپانی_هند_شرقی است. این یهودیان، تیپ پیادهنظام محلّی را تشکیل دادند و در بسیاری از جنگها (همچون جنگ با افغانها و خیانت به هندیان مرات، برمه و میسوری) به مزدوری انگلیسیها پرداختند و در این راه، افرادی چون ساموئل یحزقل دیوکر (Samuel Ezekiel Divekar) به فرماندهی رسیدند.
3⃣ این خدمت بیچونوچرا، تا جایی است که حاکمان انگلستان، ادارهی بسیاری از امور مثل پست، راهآهن و گمرک را در اختیار این افراد گذارده، ریوت کارناک، همکار «دوک ولینگتون» در فرماندهی ارتش پیادهنظام بریتانیا، آنها را چنین مورد ستایش قرار میدهد:
👈 «من تاکنون سربازان با وفا و شجاعی مثل جمعیت یهودیان محلی (نام دیگر یهودیان بِنِیاسرائیل) ندیدهام.»
4⃣ این یهودیان وفادار به بریتانیا، در میانه سالهای 1327 شمسی (1948 میلادی) و 1331 شمسی (1952 میلادی) بزرگترین #مهاجرت کشورهای شرقی به #فلسطین اشغالی را با 2300 نفر رقم زدند. این مهاجرت گسترده، اعتراض، بستنشینی و اعتصاب غذای #یهودیان_ارتدوکس را بهدنبال داشت؛ که به بازگرداندن تعدادی از این مهاجران توسط #آژانس_یهود انجامید.
5⃣ اما نکته اینجاست که این عُمّال دیروز استعمار بریتانیا، امروزه توسط فرزند خلف انگلیس در منطقه، مورد ظلم قرار میگیرند و باز هم شکاف عمیق یهودیان #اشکنازی و #سفاردی در جامعهی #اسرائیل بهوضوح دیده میشود. بهگزارش کمیته عالی مهاجران هندی، اسرائیلیهای هندیتبار که رقمی بالغبر 45 هزار نفر را شامل میشوند، از وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی رنج میبرند و همچنان در شهرکهای دورافتاده به کشاورزی مشغولاند.
✍ نویسنده: محمد پاکدامن
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍آثار نماز
🌲تاثیر نماز بر کنترل چشم
اولین سوالی که مطرح میشود این است که کجای نماز پیام کنترل چشم را در پی دارد؟ و اصلا چه ارتباطی بین نماز و کنترل چشم وجود دارد؟
1- نمازگزار باید در هنگام قیام، چشم به مهر و یا به عبارتی به جانماز خود داشته باشد.
2- نمازگزار باید به هنگام رکوع جلوی پاهای خود را نظاره کند.
3- در هنگام سجده به سوی زانوها نگاه کند.
4- در هنگام قنوت به کف دستهای خود نگاه کند.
5- در تشهد و سلام روی پاها را نگاه کند.
این امر مستحبی به منزلهی حرکت و عملی کوچک در نماز است اما به وسعت همهی زندگی انسانها معنا و مفهوم دارد.
نماز صبح را خواندیم و اکنون برای شروع کارهای روزانه به مدرسه و سر کار و... از خانه خارج میشویم. حال فکر میکنم که جواب سوالم را گرفتهام. حال فکر میکنم که خداوند آنقدر حکیم و داناست که برای نماز وقتهایی خاص را تعیین کرده است که از نظر علمی به اثبات رسیده که این اوقات تاثیر مثبتی روی افراد میتوانند داشته باشند.
و حالا میدانیم که علم بشر امروزی توانسته است لااقل سودمند بودن نماز و وضو و زمانهای خاص نماز را نشان دهد. حال آنکه بسیاری از مردم در گذشته و حال نمیدانستند و نمیدانند که چرا باید در زمانهای خاصی نماز بخوانند و یا وضو بگیرند.
زیرا این مردم حکمت خداوند را قبول دارند، همان طور که ما نیز در عظمت و حکمت خداوند قادر و توانا شکی نداریم و میدانیم که همهی این کارها از روی حساب و در جهت زندگی بهتر انسان بوده است، حال با انسان است که بخواهد از این موهبت الهی بهرهمند شود یا نه....
@yavarannamaz
بر اساس مکانیک کوانتوم دنیای حقیقی وجود ندارد، اگر شما در حال نگاه کردن به آن نباشید. به عبارت دیگر اگر هیچ کسی متولد نشده بود تا جهان را مشاهده کند، این امکان فراهم بود که جهان وجود نداشته باشد.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷تولد دوباره قاعده بورن : داستان مرموز ظهور واقعیت فیزیکی از دل ریاضیات انتزاعی کوانتومی (قسمت اول)
✍ناهید سادات ریاحی در۱۵ اسفند ۱۳۹۷تازه ترین اخبار کوانتومی در فلسفه ی فیزیک کوانتومی
وقتی سخن از نظریه کوانتومی به میان میآید، به احتمال زیاد اولین چیزی که به ذهن میرسد غرابت و اسرارآمیز بودن آن باشد و دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از حوزههای شبه علم، از پسوندهای کوانتومی برای مجاب کردن عوام استفاده میکنند. در مورد غرابتهای این نظریه به وفور سخن گفتهایم، اما این بار روی موضوعی دست گذاشتهایم که شاید عمیقترین پرسش بیجواب دربارهی این نظریه باشد: قاعده بورن ، پلی که ریاضیات مکانیک کوانتومی را به دنیای قابل مشاهده و واقعی ما وصل میکند. پلی که از قضا خیلی هم خوب کار میکند، اما به طرز خندهداری واقعا نمیدانیم چرا؟! در ادامه شما را به مطالعهی اولین قسمت از یک مقاله سه قسمتی به قلم فیلیپ بال دعوت میکنیم که به تازگی از وبسایت کوانتامگزین منتشر شده است.
همه میدانند که مکانیک کوانتومی، نظریهی عجیبی است، اما ضرورتا نمیدانند چرا؟ باور بر این است که دنیای کوانتومی به خاطر برهم نهیاش، اصل عدم قطعیتش و درهم تنیدگیاش، واقعا عجیب است. چیزی که مکانیک کوانتومی تا این اندازه عجیب کرد، اصل مشهور عدم قطعیت سال ۱۹۲۷ یا درهم تنیدگی سال ۱۹۳۵ نبود، بلکه ماکس بورن در سال ۱۹۲۶ این غرابت را به مکانیک کوانتومی اعطا کرد. او پیشنهاد داد که راه درست تفسیر ماهیت موجی ذرات کوانتومی، این است که آنها را به صورت موجهای احتمال ببینیم. بورن اظهار داشت که معادلهی موج (که سال قبلش توسط شرودینگر ارائه شده بود)، اساسا یک مولفهی ریاضی برای محاسبهی شانس مشاهدهی یک نتیجهی خاص در یک آزمایش است.👌⭐️ به عبارت دیگر، قاعدهی بورن، نظریهی کوانتومی را به آزمایش مربوط میکند. اصلا همین قاعده است که مکانیک کوانتومی را یک نظریهی علمی میکند، نظریهای که میتواند پیشبینیهایی قابل آزمون انجام دهد. لوییس ماسانس (Lluís Masanes) از کالج لندن میگوید:
⭐️قاعدهی بورن، ارتباط حیاتی بین اشیای ریاضی انتزاعی نظریهی کوانتومی و تجربه و جهان ملموس است
مشکل این است که قاعده بورن، واقعا چیزی بیشتر از یک حدس هوشمندانه نبود! در واقع بورن این قاعده را بدون هیچ دلیل بنیادی پیشنهاد کرد! آدان کابلو (Adán Cabello)، نظریهپرداز کوانتومی دانشگاه سویای اسپانیا میگوید:
قاعده بورن یک شهودِ بدون توجیه دقیق بود، اما کار کرد!
و هنوز پس از گذشت بیش از ۹۰ سال، هیچ کس نتوانسته دلیل آن را توضیح دهد. بدون قاعده بورن نمیتوان نشان داد مکانیک کوانتومی دربارهی ماهیت واقعیت چه میگوید. جیولی چیریبلا (Giulio Chiribella) متخصص بنیانهای مکانیک کوانتومی از دانشگاه هنگکنگ میگوید:
درک قاعده بورن، به عنوان راهی برای درک تصویر دنیای نهفته در نظریهی کوانتومی، بسیار مهم است.
چندین پژوهشگر تلاش کردهاند تا قاعده بورن را از اصول بنیادیتر بدست آورند، اما هیچیک از آنها به طور گستردهای پذیرفته نشدهاند. اکنون ماسانس و همکارانش، توماس گالی (Thomas Galley) از موسسه فیزیک نظری پریمیتر در واترلوی کانادا و مارکوس مولر (Markus Müller) از موسسه اپتیک کوانتومی و اطلاعات کوانتومی وین، راه جدیدی برای استخراج این قاعده از اصول عمیقتر نظریه کوانتومی پیشنهاد کردهاند، رویکردی که میتواند توضیح دهد مکانیک کوانتومی چطور به صورت عمومیتر از طریق فرآیند اندازهگیری به آزمایش ارتباط مییابد. ماسانس میگوید:
ما تمام ویژگیهای اندازهگیری در نظریه کوانتوم را بدست میآوریم: یعنی سوالات، پاسخها و احتمال رخداد پاسخها.
این یک ادعای بزرگ است. این سوال که اندازه گیری در مکانیک کوانتومی به چه معناست، از روزهای ابتدایی تولد آن، یعنی از زمان اینشتین و شرودینگر، سوال مهم و چالشبرانگیزی بوده و بعید به نظر میرسد که این پیشنهاد، حرف آخر باشد. اما این رویکرد ماسانس و همکارانش، مورد ستایش فیزیکدانان قرار گرفته است. چیریبلا میگوید من آن را بسیار دوست دارم. کابلو میگوید:
این کار، نوع تمرین پالایش است، راهی برای خلاص کردن مکانیک کوانتومی از شر اجزای اضافیاش و این کار، قطعا یک وظیفهی مهم است. این اجزای اضافی، علامتی هستند که نشان میدهند ما نظریه کوانتومی را کاملا نفهمیدهایم.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷معما کجاست؟
شرودینگر در سال ۱۹۲۵، معادلهاش را به عنوان توصیفی از پیشنهادی که لویی دوبروی، سال گذشتهاش مطرح کرده بود (مبنی بر اینکه ذرات کوانتومی میتوانند مانند امواج رفتار کنند)، نوشت. معادلهی شرودینگر، یک تابع موج به یک ذره نسبت میدهد (که با علامت Ψ {بخوانید سای} نمایش داده میشود) به گونهای که با آن میتوان رفتار آیندهی ذره را پیشبینی کرد. تابع موج، یک عبارت ریاضی محض است و مستقیما به هیچ چیز قابل مشاهدهای ارتباط نمییابد. پس سوال این بود: چگونه باید آن را به ویژگیهایی که مشاهدهپذیرند، ربط داد؟ شرودینگر نخست، فرض کرد که بزرگی تابع موج در برخی نقاط فضا با چگالی ذرهی کوانتومی در آن نقطه، متناظر است.
⭐️اما بورن استدلال کرد که بزرگی تابع موج به احتمال مربوط است یا به طور دقیقتر، بزرگی تابع موج با احتمال اینکه ذره را پس از اندازه گیری،در آن مکان پیدا کنید، متناظر است. بورن در سخنرانی جایزهی نوبلش در سال ۱۹۵۴ ادعا کرد این ایده، تعمیمی از داستان فوتونهاست که در سال ۱۹۰۵ توسط اینشتین پیشنهاد شده بودند. بورن گفت، اینشتین مربع بزرگی موج نوری را به عنوان چگالی احتمال رخداد فوتونها تفسیر کرده بود. این مفهوم میتوانست در مورد تابع موج هم به کار رود. اما شاید این دلیل، یک توجیه پسرفتی بوده است. بورن اول فکر کرد که بزرگی سای، این احتمال را میدهد، اما به سرعت، نظرش را عوض کرد و تصمیم گرفت مربع سای (یا مربع مقدار مطلقش)، احتمال مورد نظر را بدهد. اما سریعا معلوم نشد کدامیک از این دو، درست است. متئوس آراجو (Mateus Araújo) نظریهپرداز کوانتومی دانشگاه کُلن آلمان میگوید:
واقعا زشت است که نمیدانیم این قاعده چرا کار میکند، اما میدانیم اگر آن را دور را بیندازیم، نظریه کوانتومی، از هم میپاشد.
به هر حال، این خودسری قاعده بورن شاید کمترین چیز عجیب در مورد آن باشد. در بیشتر معادلات فیزیکی، متغیرها به ویژگیهای عینی سیستمی که توصیف میکنند، اشاره دارند: مثلا جرم یا سرعت اجسام در قانون حرکت نیوتون، اما در مورد قاعده بورن، از این خبرها نیست؛ تابع موج، یک ویژگی عینی نیست. در واقع، واضح نیست که آیا تابع موج، چیزی در مورد ماهیت کوانتومی خودش میگوید یا نه، مثلا اینکه در هر لحظه از زمان، کجاست؟ در عوض تابع موج به ما میگوید اگر انتخاب کنیم که ببینیم، چه چیزی خواهیم دید. به نظر میرسد تابع موج، جهت اشتباهی دارد: نه به سمت سیستم در حال مطالعه، بلکه به سمت تجربهی آزمایشگر از آن. چیریبلا میگوید:
🔑چیزی که نظریهی کوانتومی را معماگونه میکند، قاعده بورن به معنای راهی برای محاسبهی احتمالات نیست، بلکه این حقیقت است که نمیتوانیم اندازه گیری ها را با معلوم کردن ویژگیهای از پیش موجود سیستم، تفسیر کنیم.
⭐️مورد دیگر اینکه، دستگاه ریاضی بدست آوردن این احتمالات، فقط زمانی میتواند نوشته شود که شما تصریح کنید چگونه دارید به سیستم نگاه میکنید. اگر اندازه گیری متفاوتی انجام دهید، ممکن است احتمالات متفاوتی را نیز محاسبه کنید، حتی با وجود اینکه به نظر میرسد در حال اندازه گیری همان سیستم در دفعات مختلف هستید. این همان دلیلی است که نشان میدهد چرا تجویز بورن برای تبدیل توابع موج به نتایج اندازه گیری، تمام آن ماهیت متناقض نظریه کوانتومی را در خود دارد: این حقیقت که ویژگیهای مشاهدهپذیر اشیای کوانتومی به شیوهای احتمالاتی از خود عمل اندازه گیری ظهور میکنند. کابلو میگوید:
اصل موضوعهی بورن در مورد احتمال، جایی است که دقیقا معما در آن نهفته است.
🎯بنابراین اگر میتوانستیم بفهمیم قاعده بورن از کجا میآید، میتوانستیم بفهمیم مفهوم ترسناک اندازه گیری در نظریه کوانتومی، واقعا به چه معناست!
ادامه دارد…
علمی عرفانی👇
@wittj2