eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
415 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بیداری از خواب غفلت
26-2-انحرافات‌نوروز.mp3
2.89M
👆👆👆 ⚠️طبق این آیه قرآن، بر رسم و رسوم غلط آباء و اجدادتان نباشید. (انحرافات نوروزی) 🎤: حضرت استاد آیت الله ابطحی رحمة الله علیه زمان: ١٢ دقیقه @bidary11
🔴ريشه فکر نحوست ۱۳ درکلام استاد مطهری : 👈اساساً اين فکر از کجا پيدا شده؛ به طور اجمال عرض ميکنم: به نظر من دو خاصيتي که در بشر هست سبب پيدايش فکر نحوست در اشياء و اعداد شده است. 1⃣يکي اينکه بشر به طور کلي خودخواه است، يک حالت گريز از مرکزي در مسئله تقبل مسئوليتها دارد، يعني نميخواهد مسئولیت شکستهاي خودش را متوجه خودش بکند. هميشه دنبال اين ميگردد که يک چيز ديگري پيدا کند و بگويد اين بدي، اين شکست، اين بدبختي که پيدا شد، اين من نبودم، اين فکر من نبود، اين خُلق من نبود، اين روح من نبود، اين عادت اشتباه من نبود، اين جهل و ناداني من نبود که باعث اين شکست شد، يک چيز ديگري بود. اين يک علت بوده است که بشر براي اينکه از تقبل مسئوليتها فرار کند، آمده است براي اشياء، براي چهارشنبه، براي ۱۳، براي ۲۵؛ براي صداي کلاغ، براي صداي جغد نحوست قائل شده است. 2⃣خاصيت ديگر، روح تنبلي است که در انسان ميباشد. انسان وقتي بخواهد علت قضايا را بفهمد، بايد از طريق علمي و عقلي کاوش و تفکر و جستجو و تفحص کند تا علت واقعي اشياء را درک کند، ولي با خيال، همه قضايا را زود ميشود حل کرد. اگر در جنگي شرکت کرديم و شکست خورديم، چنانچه بنا بشود روي اصول دقيق علمي بررسي کنيم که چرا شکست خورديم، دو ناراحتي دارد: 👈يکي اينکه ميرسيم به اينکه خودمان مسئول اين شکست بوديم؛ 👈دوم اينکه مدتها بايد زحمت بکشيم، به خودمان رنج بدهيم تا علتها را به دست بياوريم؛ بعد رنج ديگري متحمل شويم آن علتها را از ميان ببريم و وضع خودمان را اصلاح کنيم. ⛔️ولي با يک کلمه خودمان را راحت ميکنيم، ميگوييم علت اينکه ما در اين جنگ شکست خورديم اين بود که مثلًا در روز چهارشنبه شروع کرديم يا روز ۱۳ بود يا وقتي که از شهر خودمان خارج ميشديم سگي جلو ما درآمد عوعويي کرد و اين نحوست داشت و شکست ما اثر عوعو آن سگ بود. 📚پانزده گفتار؛ استادمطهری؛ص۱۴۳ ⭕️سیزده بدر واقعی: نحوست را به چه وسيله بايد بريزيم؟ آيا با صحرا رفتن و سبزه گره زدن و سمنو پختن ميتوانيم اين نحوست را دور بريزيم؟! آیا تو بااین کارها از نحوست بیرون می آیی؟! سیزده چه گناهی دارد؟ از سمنو چه کاری ساخته است ؟ ازسبزه گره زدن چه کاری ساخته است؟! ❓❓سيزده بدر ما چه جور بايد باشد؟ ✅سيزده بدر واقعي ما اين است که از خودمان بيرون بياييم، از خانه هاي تنگ و تاريک افکار خرافي خودمان به صحراي دانش و بينش خارج شويم، از ملکات پست خودمان خارج شويم، از اعمال زشت خودمان که مانند تار عنکبوت دور ما تنيده است خارج شويم. 🌹 قرآن مجید درسوره اعراف میفرماید: "فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَمَن مَّعَهُ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِندَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ 👈پس هرگاه که نیکویی (و پیشامد خوشی) بدانها می‌رسید به شایستگی خود نسبت می‌دادند، و هرگاه بدی (و پیشامد ناگواری مانند قحط و سختی) بر آنها می‌آمد فال بد به موسی و همراهانش می‌زدند. آگاه باشند که فال بد آنها نزد خداست (یعنی رنج و سختی‌ها که بر آنان پیش آید کیفر از جانب خداست) لیکن اکثر آنها بر این آگاه نیستند.(سوره اعراف آیه ۱۳۱) 📚یادداشتهای استادمطهری؛ ج۶؛ ص۱۳۱ @hagigatevasel
#ابا_الحیدر🏴 پیرمرد طائفه روز وفاتت هیچکس... بیرقی برپا نکرد و چشم های تر نداشت حضرت یعقوب مکه! یوسفت ارث از تو برد تازه میفهمم چرا آقای ما یاور نداشت در رجب از فیض نام اطهرت تائب شدیم ما گدای نسل در نسل ابوطالب شدیم #وفات_حضرت_ابوطالب_علیه_السلام #آجرک_الله_یاصاحب_الزمان_عج •┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈•
🍀حمایت از فضای سبز وظیفه همه است 🌳🌴حراست از فضای سبز جنگلها و مراتع، وظیفه مردم و مسئولان است ♦️امام خامنه ای با تأکید بر ضرورت قدر دانستن گیاهان و درختان که مایه‌ی برکت زندگی بشر هستند، فرمودند: همه‌ی مردم و مسئولان باید در حفظ فضای سبز به‌ویژه فضای سبز جنگل‌ها و مراتع، به‌عنوان یک وظیفه کوشا باشند. ♦️ایشان با اشاره به تخریب گونه‌های اصیل و بومی گیاهی در اثر برخی دست‌اندازی‌ها به جنگل‌ها، خاطرنشان کردند: تهاجم به جنگل‌ها و باغ‌ها خلاف مصلحت است و بیم آن می‌رود که برخی از این گونه‌های اصیل از بین بروند، بنابراین وظیفه‌ی همه حراست و حفاظت از فضای سبز است. ٩٤/١٢/١٨ #امام_خامنه_ای #روز_طبیعت @hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بشنوید کلام استاد مطهری 🔴 برای کسانی که « #سیزده» را سبب نحسی و مقصر بدبختی‌های خود می‌دانند: به جای گره زدن سبزه، رفتارها و عادات زشت خود را ترک کن! @gangenahofte @hagigatevasel
🚨بررسی صحت وسقم فال بد و سعد و نحس ایام با توجه به قرآن و روایات : مسئله تطير و فال بد زدن مسئله اي است که در اسلام به هر نام و عنواني محکوم است و چنين چيزي وجود ندارد. در سراسر تعليمات اصيل اسلامي شما کلمه اي در اين موضوع پيدا نميکنيد. 🔸ما کلمه نحس و يوم نحس را در دو جاي قرآن داريم. خيلي جالب است؛ هر دو جا هم درباره قوم عاد است پس از نزول عذاب بر آنها. "انّا ارْسَلْنا عَلَيهِمْ ريحاً صَرْصَراً في يوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرّ «سوره قمر آیه ۱۹» " فَارْسَلْنا عَلَيهِمْ ريحاً صَرْصَراً في ايامٍ نَحِساتٍ «سوره فصلت آیه ۱۶» 🔺کلمه «نحس» در اين آيه را مفسرين دو جور معني کرده اند؛ 1⃣ يکي اينکه مقصود اين است که روز سرد و پر باد و غباري بوده است؛ چون روز سرد و پر باد و غباري بوده است قرآن «نحس» گفته است، زيرا کلمه نحس جز سختي و شدت يا ترسناک و وحشتزا بودن مفهوم اصلي ديگري ندارد. 2⃣بعضي گفته اند (اين به نظر من جالبتر است) مقصود اين است که در يک روز شومي [چنين کرديم.] خود قرآن در کمال صراحت اعلام ميکند اين مردم معذب شدند، چرا معذب شدند؟ به خاطر اعمال و افکارشان، به خاطر طغيانهايشان در مقابل امر الهي. آن روزي که مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پيدا ميکنند و دچار نکبت و بدبختي ميشوند، قرآن آن روز را روز نحس ميداند. آن روز، ديگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه ... و نه اول نه دوم نه سيزده ... هر روزي که مردمي به کيفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند، بدانند در روز نحسي گرفتارند. خود قرآن توضيح ميدهد: "قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُون َ(سوره انعام آیه۶۵) 🔰در آيات زيادي با کمال صراحت اين مطلب را ميگويد که منشأ فال بد، هر شومي و نحوستي که وجود دارد، خارج از وجود خود بشر نيست؛ يعني بشر ممکن است فکر و عقيدهاش فکر و عقيده شومي باشد؛ وقتي که فکر و عقيدهاش سراسر خرافه و جهالت است، شومي در جهالت است. وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا (سوره اسراء آیه ۱۳) 🚨 فال بد زدن در روایات : در عرب چون اصل فال بد زدن را از مرغها گرفته بودند و بعضي از مرغها را شوم حساب ميکردند لهذا فال بد زدن را «تطير» مينامند. 🌸۱-پيغمبر اکرم در کمال صراحت فرمود: رُفِعَ عَنْ امَّتِي الطِّيرَةُ : در امت من تطير و فال بد وجود ندارد. خود پيغمبر اکرم اشياء را به فال نيک ميگرفت و هرگز فال بد نميزد و از فال بد منع ميکرد. 🌸۲-ومیفرمود: اذا تَطَيرْتَ فَامْضِ وَ اذا حَسَدْتَ فَلاتَبْغِهر: وقت به دلت بد آمد، با آمدن چيزي دلت چرکين شد و تطير زدي، اعتنا نکن، مخصوصاً برو. 🌸۳-درجایی دیگر پيغمبر اکرم فرموده : کفّارَةُ الطِّيرَةِ التَّوَکل:ُکفاره طيره توکل است. 👈اينکه کلمه «کفاره» به کار رفته است يعني طيره گناه است؛ اگر ميخواهيد اين گناه از بين برود توکل بکنيد، اثر اين گناه از ميان ميرود. 🔴(بنابراین طبق کلام پیامبردر روایت ۲و۳ که استاد مطهری بیان کردند؛ اینکه در برخي روايات آمده است براي دفع نحوست اين ايام، بايد به خدا پناه برد، روزه گرفت،دعا كرد، قرآن خواند صدقه اي داد يامواردی ازاین قبیل.. ازاین روايات استفاده ميشودكه ملاك نحوست ايام، صرفاً خود مردم است؛ زيرا تفأل و تطيّر،اثري نفساني دارد. اين روايات در مقام نجات دادن مردم از شر ّتفأل و نفوس است و ميگويد اگر قوت قلبي تو تا آن حدّ نیست که اعتنایی به نحوست ایام نکنی؛ دست به دامان خدا بشو و صدقه بده؛ و گرنه قرآن وروایات نمیگویند که ایام تأثیر در نحسی دارند ) ✅✅ ۴- اما ببینیم روح توحید وروشن بینی وواقع بینی را در دعای پيغمبر اکرم وقتی میخواستندبه مسافرت بروندواقعا باید باآب طلا نوشت این کلام زیبا را: " اللَّهُمُّ لا طَيرَ الّا طَيرُک وَ لا خَيرَ الّا خَيرُک وَ لا الهَ غَيرُک. اللَّهُمَّ لايأْتي بِالْحَسَناتِ الّا انْتَ وَ لايذْهَبُ بِالسَّيئاتِ الّا انْتَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ الْعَلِي الْعَظيم"ِ "خدايا طير و فال بدي نيست مگر آنچه از ناحيه تو بيايد (يعني آنچه که تو به عنوان مجازات اعمال به ما ميدهي) و خيري نيست مگر خيري که از ناحيه تو بيايد، معبودي جز تو نيست (اشاره به اين است که اينها بوي شرک و بت پرستي ميدهد) خدايا حسنات را جز تو نميدهد و سيئات هم جز از ناحيه [تو دفع نميشود] مخزن تو هستي، من اگر حسنات را ميخواهم از تو ميخواهم، و اگر دفع سيئات را ميخواهم از تو ميخواهم. 📚پانزده گفتار؛استادمطهری؛ص۱۴۷ @hagigatevasel
سیزده را همه عالم به در امروز از شهر من خود آن سیزدهم کز همه عالم به درم تا به دیوار و درش تازه کنم عهد قدیم گاهی از کوچه معشوقه خود میگذرم شهریار🌻 👇 @wittj2
1_55677417.mp3
3.13M
🎤🎤 حاج محمود کریمی ❤️ امشب شب عشقه 🌺 #مبعث #حضرت_محمد (ص) ❤️ سرود بسیار زیبا #صلوات #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #کانال_رشحات_نوریه http://eitaa.com/joinchat/418054156C15282dd3d4 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شأن نام تو در این شعر و در این دفتر نیست ظرف و مظروف هم اندازه ی یکدیگر نیست از قضا رد شدی و راه قدر را بستی رفتی آن سوتر از اندیشه و در را بستی رفتی آنجا که به آن دست فلک هم نرسید و به گرد قدمت ، بال ملک هم نرسید پشت افلاک ، به تعظیم شکوهت خم شد چشم تو فاتح اقلیم "نمی دانم" شد! آنچه نادیده کسی ، دیدی و برگشتی باز سیب از باغ خدا چیدی و برگشتی باز   منتخبی از : سيدحميدرضا برقعى مبعث رسول مهربانیها حضرت محمد مصطفی (ص) مبارك باد 🌹🌸🌷🌹🌸🌷
دیالکتیک علم و عرفان ناب
‌مهدی شناسی👇 🔮🎷زیارت آل یاسین (۳۸) 🌹لَا حبِیب إِلَّا هو و أَهلُه🌹 🍀معنای حبیب "حبیب" از ریشه
‌مهدی شناسی👇 🔮🎷زیارت آل یاسین(۳۹) ⭐️شهادت بر حجیت ائمه 🌹و أَشْهد أَنَّ أَمیرَ الْمؤْمنینَ حجتُه و الْحسنَ حجتُه و الْحسینَ حجتُه و علی بنَ الْحسینِ حجتُه و محمـد بـنَ علی حجتُه و جعفَرَ بنَ محمد حجتُه و موسى بنَ جعفَرٍ حجتُه و علی بنَ موسـى حجتُـه و محمـد بـنَ علی حجتُه و علی بنَ محمد حجتُه و الْحسنَ بنَ علی حجتُه و أَشْهد أَنَّک حجۀُ اللَّه🌹 🌼امامت ادامه نبوت است و امام بعد از پیامبر حافظ دین خدا و رهبر و راهنمـای امـت بـه خیـر و صـلاح است. 🌼 در این قسمت از زیارت پس از اینکه جداگانه نام ائمه را ذکر می کنـیم، بـر امامـت و حجـت خـدا بودن آنها اقرار می کنیم. 🌼 مهم ترین وصفی که اینجا مورد تاکید قرار می گیرد،لقب حجت الله است. 🌼معنای حجت الله را در قسمت سلام بر اوصاف حضرت بیان کردیم. 🌼نکته ی لطیف در اینجا این است که، بعد از یاد کردن از حجج یازده گانه ی خدا، امام عصر را خطاب قرار می دهیم و ایشـان را جداگانه با لقب "حجت الله" یاد می کنیم. 🌼گویا این لقب اختصاص ویژه به حضرت پیدا کرده است. شاید سـِرّ این مطلب این باشد که تحقق عملی و خارجی حجت الهی که همه عذر و بهانه ها را قطع می کند، به دسـت شریف حضرت مهدی موعـودی اسـت که بـه برکـت ظهـور و قیـام ایشـان اسـت کـه حجـت بـودن ائمـه یازده گانه تبیین می گردد و در واقع وجود پر خیر و برکت ایشان، ثمـره ی عملی همه ی حجـت هـای قبلی است. علمی عرفانی👇 @wittj2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️سخنرانی های فوق العاده مهم بر پایه تطبیق تاریخی و سیاسی جریانات مهم دینی از زمان حضرت آدم تا حال 📗جلسه نوزدهم 🎷 استاد احسان عبادی 🔮شراکت در ثواب نشر موارد مطرح شده در این جلسه 👇 1⃣ حیله دوم فرعون علیه حضرت موسی(ع) 2⃣ لزوم درخواست سند از مدعیان و... علمی عرفانی👇 @wittj2
درود بر دوستان تازه پیوسته مباحث مهم کانال را در این هشتک ها سرچ بفرمایید.👇👇👇 () (استاد عبادی) (استاد عبادی) و من الله توفیق🌻 سپاس از همراهی شما بزرگ اندیشان گرامی🙏🌹 👇 @wittj2
پاسخ شایعه آخرین بروزرسانی: 1396/01/19 1. حداقل تا ۷ قرن، از روایت منسوب به امیرالمومنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی شیعه، هیچ مطلبی وجود ندارد!  2. اولین کتابی که این حدیث را آورده، کتاب مصباح مرحوم کفعمی است که آن هم این روایت را بدون ذکر سند نقل کرده است! 3. مراجع عظام شیعه، حرز شرف الشمس را بی اعتبار دانسته و تنها برخی عمل به آن را با حسن نظر و از باب رجاء و امید ثواب، بی اشکال دانسته اند! 4. حتی با فرض اثبات چنین حدیثی در منابع روایی شیعه، محققین علم نجوم معتقدند شرف الشمس زمانیست که شمس در ۱۹ درجه برج حمل قرار گیرد و منظور روز ۱۹ فروردین نیست! 5. همچنین با فرض یاد شده، در ترسیم و نوشتن شرف الشمس های موجود در بازار اختلاف شدیدی وجود دارد! برای تاثیر حکاکی مورد نظر، آداب خاصی باید رعایت شود که انجام آن برای همه مشتریان در یک نصف روز ممکن نیست! 6. به جای استفاده از انگشتری غیر معتبری مثل شرف شمس، می توان از انگشتر های عقیق سرخ یمانی، فیروزه، حدید صینی و ... استفاده کرد که هم فضیلت بیشتری دارند و  هم خواص آنها با احادیث معتبر نقل شده است! 7. پرهیز از امور خرافی، توکل بر خداوند متعال و توجه به هدایت‌ و ارشادات حضرات معصوم(ع) از جمله مسائلی هستند که ما را از توسل به مسائل غیر واقعی بی‌نیاز می‌کنند . http://yon.ir/shfshs1 http://yon.ir/shfshs2   علمی عرفانی👇 @wittj2
4_5785341404641232318.mp3
4.17M
🎷استاد علامه مروجی سبزواری ⭐️آدمی چیست برزخی جامع صورت خلق و حق در او واقع⭐️ علمی عرفانی👇 @wittj2
محل نور تجلیست رای انور شاه چو قرب او طلبی در صفای نیت کوش 🌻👌⭐️ 👇 @wittj2
ما را نمی‌توان یافت بیرون از این دو عبرت یا ناقص‌ الکمالیم، یا کامل ‌القصوریم بیدل دهلوی🌻👌⭐️ 👇 @wittj2
ماهی تویی و آب من و تنگ روزگار... من در حصار تُنگ و تو در مشت من اسیر... فاضل نظری🌻 👇 @wittj2
ای شاه تو مات گشته را مات مکن افتادهٔ توست جز مراعات مکن گر غرقهٔ جرم است مجازات مکن از بهر خدا قصد مکافات مکن مولانای جان🌻 👇 @wittj2
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیه‌السلام (1) 1⃣ از بحث‌های مهمی که در طلیعه‌ی قرن سوم و در عصر حیات امام هادی علیه‌السلام، جهان فکری اهل‌سنت را به خود مشغول کرد، جدال بر سر مسأله‌ی حدوث و قِدَم قرآن بود که سبب ایجاد دودستگی میان اهل‌سنت شد. 2⃣ قائل به قدیم بودن «کلام اللّه» بودند و معتقد به حادث و مخلوق بودن قرآن بودند. 3⃣ اهمیت این بحث کلامی از آن‌رو بود که ملاک توحید و شرک قرار گرفته بود. 4⃣ معتزله اعتقاد به قدیم بودن قرآن را شِرک می‌دانستند و گروه مقابل مخلوق دانستن قرآن را کفر می‌شمردند. 5⃣ از آنجا که مسأله‌ی خلق قرآن از مباحث جدل‌انگیز زمان امام هادی علیه‌السلام بود، در کنار مباحث ریشه‌شناسی، جا دارد تا بررسی شود که پیشوای دهم شیعیان، چه واکنشی در برابر این مناقشات داشتند و چه موضعی برگرفته بودند. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 goo.gl/Uqp7SU علمی عرفانی👇 @wittj2
✡ ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی علیه‌السلام (2) 1⃣ مناقشه درباره مخلوق یا غیرمخلوق بودن قرآن کریم از مباحث مهمی بود که میان مسلمانان گفت‌وگو و جدل ایجاد کرد. در تاریخ کلام اسلامی، هیچ مبحثی همچون این بحث، موجب اختلاف نشده است. این اختلاف ناشی از این بود که گروهی هوادار حادث بودن کلام خدا و گروهی دیگر طرفدار قدیم بودن آن شدند. 2⃣ در اصطلاح فلسفه، «حدوث زمانی»، عبارت از حاصل شدن و به‌وجود آمدن شیء است، پس از آن‌که نبوده است. اصطلاح «قِدَم زمانی» نیز عبارت از بودن شیء است، به‌نحوی که ابتدایی برای زمانِ وجود آن نباشد. 3⃣ مطرح‌کننده‌ی نظریه خلق قرآن، جَعْد بن دِرهَم بود. بنا به نقل ذهبی، جَعد بن دِرهم، از متکلمان نیمه نخست قرن دوم و شاگرد وَهب بن مُنَبّه بود. 4⃣ ذهبی، وهب بن منبّه را العلّامة الأخبارى القصصى معرفى کرده است، که بیشتر دانش وى از و صحیفه‌هاى بود. بنا به نقل ابن سعد، وهب مدعى بود که 92 کتاب خوانده است که همه‌ی آن‌ها از آسمان نازل شده‌اند. 72 تا از آن‌ها در و دست مردم هستند و از 20 تاى آن‌ها جز عده اندکى، کسى آگاهى ندارد! 5⃣ وهب مى‌گفت: «عبدالله بن سلّام [یهودی]، اَعلم اهل زمان خویش بود و کعب الاحبار [یهودی] نیز اَعلم اهل زمان خویش. آیا مى‌دانید چه کسى دانش هردوى آن‌ها را جمع کرده است؟». منظور او خودش بود!! یاقوت حموی نیز در شرح حال وى، او را «صاحب قصص» معرفى کرده، که بسیار از کتاب‌هاى قدیمى معروف به اسرائیلیات نقل مى‌کرده است. 6⃣ در سخن از استادان جَعد بن دِرهم، از فردی به‌نام ابان بن سمعان نیز نام برده شده که خود استادی داشته، و لبید بن اعصم، استادِ استاد او قائل به خلقِ بوده است. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه منابع: 👉 goo.gl/Uqp7SU علمی عرفانی👇 @wittj2