🔮🎷عرف عرفان
اعمال ماناپایدار است،
👈اما باتکرار عمل به صورت ملکه در میاید.
نماز ،
رکوع
و سجود و... تمام می شود.
👌اما اثرش در نفس می ماند.
ماه مبارک میگذرد
و امساکات روزه هم میگذرد
👈اما اثرش باقی و پایدار است.
➖در آن نشئه ما با آن اثر ها مواجهیم
➖ آن اثر برای ماتمثل پیدا می کند.
تجسد
و تمثل
و تجسم
اعمال یکی است
👈 ولی تجسد بهتر ازتجسم اعمال است .
⭐️تمثل
نوعی ادراک است که اختصاص به شخص دارد و دیگران بی خبر اند .
مثل دحیه کلبی (جوان زیبای شیعه) که بر پیامبر تمثل پیدا میکرد.
💫یا جبرئیل به صورت بشری کامل بر حضرت مریم متمثل شد.
فتمثل لــَها بشرا سویا
لـَ ها، لام ملکیت.
⭐️تشکل
اختصاص به شخصی ندارد ، و همه می توانند ببینند.
💫الجن یتشکل به اشکال مختلفه ، حتی الکلب والخنزیر.
اگر جناب جن به صورت حیوان در بیاید همه میتوانند، می بینند .
استاد ضیایی🌻
👇
@wittj2
🔮🎷عرف عرفان
علامه طباطبایی در صفحه ۵۲ کتاب میفرمایند :🌻
💎 ای عزیز همه ادراکات و تمثلات از جدول وجودی توست و درونی است ؛
💎مثل احضار ارواح که معنیش این نیست کسی خارج از تو از درب خانه ، وارد خانه میشود بلکه ارتقا صعودی انسان است .
💎فافهم و احکام و اوضاع و احوال ماوراء طبیعت را با عالم طبیعت قیاس مکن .
✍نکته ۸۲ و ۸۸ کتاب هزار و یک نکته ما در این مطلب مطلوب است.
استادضیایی🌻
👇
@wittj2
🔮🎷عرف عرفان
تمثلات یعنی چه❓❗️
مثال
👈خواب انسان.
⭐️هر انسانی در طول زندگی خود #خواب_ها_یی دیده است که سه قسم دارد.
#قسم_اول
🔻خوابهای آشفته ( اضغاث احلام )
🔻 که بر اساس خیالات است و ساخته و پرداخته ذهن.
🔻دلایل زیادی دارد،
🔻فرد موقع خواب به موضوعی فکر می کرده و آن را در خواب خود می بینند.
🔻پرخوری ،
🔻مکان خواب نامناسب ،
🔻 تاثیر دمای هوا ،
🔻سرد و گرمی طبع او،
🔻 نوع لباس و رختخواب و ...
ادامه دارد....
استاد ضیایی🌻
👇
@wittj2
🔮🎷عرف عرفان
#قسم_دوم
⭐️ رویاهای صادقه که خود دو قسم دارد:
🔻عین خارج که قرار است محقق شود در خواب نشانت می دهند.
👈مثال خواب حضرت ابراهیم .
🔻عین خواب تحقق نمی یابد( اکثریت دارد ).
🔻باطن آن باید توسط معبر، تعبیر شود ،
🔻 معبر ، شخص را از ظاهر به باطن خواب عبور میدهد .
🔻استاد راه میخواهد تا مناسبت و سنخیت را کشف کند .
👈مثال خواب عزیز مصر و تعبیر حضرت یوسف.
سوره یوسف آیه ۴۳.🌻
استاد ضیایی🌻
👇
@wittj2
🔮🎷عرف عرفان
🎯 ما در سر سفره اعمال خود مینشینیم ،
👈 از آن جهت که قیامت
#یوم_تبــلی_الســـرائر_است .
از اسماء قیامت است.
روزی که باطن ها آشکار می شود.
مثال :
🎯تمثل اعمال در آیات :
النساء🌻
إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا
🍀ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺘﻢ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ،
🔥ﺩﺭ ﺷﻜﻢ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺁﺗﺶ ﻣﻰﺧﻮﺭﻧﺪ ،
🔥ﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﻓﺮﻭﺯﺍﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪ.(۱۰)
🍀الـنـــاس نیام ٌ ، فاذا ماتوا إنتبهـــوا.
الان مردم خوابند
و در خواب است که میبینند غذایی میخورند ،
انتبهوا یعنی 👈 ظهور باطن .
درحالیکه باطن ،
🔥آتش است از مال حرامی که میخورند.
استاد ضیایی🌻
👇
@wittj2
32 azadi dar entekhabe din-modara ba sayere adian.mp3
7.94M
#عرفان_عملی_اسلامی
#ضرورت_دین_نبوت_امامت
#آزادی_در_انتخاب_ادیان
#مهدی_طیب
@wittj2
🔮در ثواب نشر شریک باشید
کانال علمی عرفانی👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2515861505C45d2328c8f
برگرد که بر بهارمان می خندند
یک عده به حال زارمان می خندند
انقدرآمدنت بخاطرگناه ما، طول کشید
که یک عده به بهار انتظار می خندند
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
اباصالح هرکجا هستی التماس دعا🌻
👇
@wittj2
30 rajat dar revayate ahle beit(83-07-30).mp3
6.46M
#عرفان_عملی_اسلامی
#مهدویت_قرآن
#رجعت_در_روایات✨
#مهدی_طیب
🔮 در ثواب نشر شریک باشید
@wittj2
کانال علمی عرفانی👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2515861505C45d2328c8f
🔮🎷زیارت آل یاسین
🌹سلام علی آل یاسین🌹
🌸سلام بر «آلِ ياسين»!
اين اوّلين سلام من است، اين گونه بر تو و خاندان تو سلام مى كنم. شما «آل ياسين» هستيد.
🌸خدا در قرآن، پيامبر را «ياسين» ناميده است، و شما هم خاندان او هستيد، «آل ياسين»، همان «آل محمّد» است. آرى! «ياسين» نامى از نام هاى پيامبر مى باشد.
من در روز بارها و بارها بر شما درود مى فرستم، در تشهّد نماز مى گويم: «اللهمَّ صَلَّ على محمّد و آل محمّد، بارخدايا! بر محمّد و آل محمّد درود بفرست».
🌸مى دانم وقتى صلوات مى فرستم، خداوند رحمت خود را بر من نازل مى كند، صلوات نور است و باعث روشن شدن دل من مى شود و تاريكىها را از دل مى زدايد.
🌸من در اينجا، به چهارده معصوم پاك سلام و درود مى فرستم.
سلام من بر پيامبر، على، فاطمه، حسن، حسين و همه امامان معصوم (ع) كه از نسل حسين (ع) هستند.
🔶🔶🔶🔶
📖زیارت آل یاسین، زیارتی است که یکی از شیعیان به نام جناب حمیری نامه ای به محضر امام زمان(عج) می نویسد و سوالاتی را از محضر حضرت می پرسند.
✅حضرت علاوه بر جواب دادن سوالات، این زیارت آل یاسین را هم به عنوان هدیه به این فرد می دهند و به ایشان می گویند:هر وقت میخواهید به سمت خدا توجه کنید به وسیله ی ما اهل بیت، با این زیارت به سمت خدا بروید! ( توصیه و هدیه ی امام زمان (عج) برای شیعیان است)
✅از لحاظ سندی کاملا معتبر است، زمان و مکان ندارد، یعنی این طور نیست که شما فقط در غروب جمعه بخوانید، زیارت آل یاسین زمان خاصی ندارد و می توانید هر زمانی که دلتان خواست بخوانید! که ما توصیه می کنیم حتما بعداز یکی از نمازها بخوانید.
👈در ابتدای زیارت می گوید «ﺳَﻼَمٌ ﻋَﻠَﻰ آِلْ ﻳَﺎﺳِﻴﻦَ» سلام بر آل یاسین.. یاسین چه کسی است؟! پیغمبر خدا.هم شیعه قبول دارد، هم سنی !
🔆به امام رضا(ع) گفتند، شما شیعیان برای چه بعد از صلوات بر پیامبر بر آل پیامبر هم صلوات می فرستید!؟ گفت: یاسین که در قرآن آمده، چه کسی است؟! گفتند، پیامبر است. گفت: سوره ی صافات آیه ی [130] هم می فرماید «ﺳَﻼَمٌ ﻋَﻠَﻰ آِلْ ﻳَﺎﺳِﻴﻦَ» سلام بر آل پیغمبر(ص).
⁉️آل با اهل چه فرقی دارد؟! آل محدوده ی کوچکتری را شامل می شود! محدوده تنگ تر می شود، یعنی به هر کسی نمی گویند جزء آل آن فرد هست.
👌 کسانی جزء آل پیغمبر (ص) هستند که با پیغمبر (ص) یک نسب نه خانوادگی، بلکه نسب روحی و معنوی داشته باشند و ِالا بعضی از زنان پیغمبر(ص)هم با ایشان نسبت داشتند! ابوجهل هم با ایشان نسبت داشت، عموی ایشان بود ولی جزء آل ایشان حساب نمی شوند!
◀️منظور کسانی است که با آنها پیوند نزدیک دارند، که همان ″اهل بیت و 14 معصوم″ هستند.
#مهدی_شناسی
#زیارت_آل_یاسین
👇
@wittj2
🔮🎷"فرزند تئوری اس-ماتریکس"
در دهه ۱۹۶۰ به نظر می رسید که روش اجزانگرانه با شکست مواجه شده است. در حالی که فیزیک کوانتومی در بی نظمی به سر می برد، شاخه ای از فیزیک به نام تئوری اس-ماتریکس (ماتریس پخش) از جریان عمومی فیزیک جدا شده و شروع به پیشرفت نمود. این تئوری که در اصل بوسیله هایزنبرگ بنا نهاده شده بود، توسط جفری چو توسعه داده شد. تئوری اس-ماتریکس برخلاف روش اجزانگری، بر آن بود که به ذرات پخش شده به عنوان کلیتی تفکیک ناپذیر و تجزیه نشدنی نگاه کند.
در اصل اگر اس-ماتریکس را درک کنیم، همه چیز را درباره اندرکنش های ذره و اینکه چطور آنها پخش می شوند را خواهیم دانست. در این رویکرد ذرات در حالت انفرادی اهمیتی ندارند و کل موضوع، نحوه برخورد ذرات به یکدیگر است. تئوری اس-ماتریکس بیان می کرد که تنها و تنها خودسازگاری ماتریس پخش برای تعیین اس-ماتریکس کافی است. بنابراین ذرات و میدانهای بنیادی برای همیشه از بهشت تئوزی اس-ماتریکس بیرون رانده شدند. در بررسی نهایی، تنها اس-ماتریکس دارای هرگونه مفهوم فیزیکی بود.
ادامه دارد...
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷ادامه از "فرزند تئوری اس-ماتریکس"
به عنوان مقایسه، فرض کنید که دستگاه عجیب و پیچیده ای در اختیار ما گذاشته شده و خواسته شده تا بگوئیم که کار آن چیست. فرد اجزانگر بلافاصله با یک آچار و پیچ گوشتی قطعات دستگاه را از هم جدا خواهد کرد. این فرد با پیاده کردن دستگاه بصورت هزاران قطعه کوچک، امیدوار است که دریابد دستگاه چطور کار می کند اما اگر دستگاه خیلی پیچیده باشد، جداکردن آن فقط باعث بدتر شدن اوضاع می شود.
فرد کل گرا به چند دلیل تمایلی به پیاده کردن دستگاه ندارد. اولاً بررسی هزاران چرخ دنده و پیچ و مهره ممکن است کوچکترین اطلاعاتی در مورد کاربرد کل دستگاه به ما ندهند. ثانیاً سعی بر توضیح اینکه هر چرخ دنده کوچک چطور عمل می کند، ممکن است به نوعی یک کار بیهوده باشد. از نظر این افراد، راه حل درست درنظر گرفتن دستگاه به عنوان یک کل است. آنها دستگاه را روشن کرده و به نحوه کار قطعات آن و چگونگی اندرکنششان با یکدیگر دقت می کنند. به زبان امروزی، این دستگاه همان اس-ماتریکس است و چنین فلسفه ای، تئوری اس-ماتریکس نامیده شده است.
ادامه دارد...
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷بخش پایانی "فرزند تئوری اس-ماتریکس"
در سال ۱۹۶۸، در اوج محبوبیت تئوری اس-ماتریکس، ونزیانو و سوزوکی عمیقاً تحت تاثیر فلسفه تعیین اس-ماتریکس، در کلیت خود قرار گرفته بودند. آنها که به دنبال تفسیری ریاضی از کل اس-ماتریکس بودند، به تابع "بتای اولر" برخورد کردند. اگر آنها به جستجوی ترسیمات جزئینگرانه فایمن میپرداختند، هیچگاه به یکی از کشفیات بزرگ چندین دهه گذشته دست نمییافتند. پس از بیست سال، شاهد شکوفایی بذرهایی هستیم که بوسیله تئوری اس-ماتریکس افشانده شده بود. تئوری ونزیانو-سوزوکی باعث تولد تئوری "ریسمان" شد که این تئوری به نوبه خود از سوی کالوزا-کلین بهعنوان یک تئوری دهبعدی جهان، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت.
تئوری دهبعدی بر هر دو سنت تکیه میکند. این تئوری بهعنوان فرزند یک تئوری کلگرایانه اس-ماتریکس تولد یافت اما شامل تئوریهای جزءگرایانه یانگ-میلز و کوارک نیز میباشد. در اصل، این تئوری به آن اندازه از رشد و بالندگی رسیده که هر دو فلسفه را در خود جای دهد.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷 گفت و گو با دکتر ابراهیم فیاض
⁉️دلیل این که دانش موجود در جهان را یهودی میدانید چیست؟
👌✨ما در جهان علم نیز با سانسور و حذف مواجهیم. علوم جدید غرب مانند اسرائیلیات است. اسرائیلیها کارشان فتنه کردن است. آنها حضرت موسی را با تحریف تورات به ابتذال کشیدند. در مورد حضرت مسیح و تاریخچه زندگی او و در مورد پیامبر ما نیز به همین کار روی آوردند. آنها علومی را که بر مبانی هر چند اندک دینی بنا شده باشد، بایکوت و سانسور میکنند.
⭐️امروز روانشناسی فروید که یک روانشناس یهودی است و بر اساس این که انسان را موجودی شیطانی و یک گرگ تصور کرده است تدوین شده، رواج دارد، اما روانشناسی یونگ که با یک نگاه اخلاقی مسیحی نگاشته شده است، رونقی ندارد.
📄 نشریه فرهنگ پویا شماره_۱۶
👇
@wittj2
🔮🎷اعتراف:
👌ما هنوز هم که هنوز است علوم اهل بيت (علیهم السلام) را از زیر رسوبات تفسيرهای نادرست و از زير سلطه اخلاق صرفاً موعظه ای (نه اخلاق علمی) بيرون نياورده و ارائه نداده ايم.
⭐️چه عمرها و چه استعدادها که فانی نگشت. حتی روزی که اروپائيان به غلط بودن هديه های شبه علمی(فرضیه های باطل) که به ما داده بودند تاکيد کردند، فيلسوفان متعصب ما به هزار زحمت آن خرافات را توجيه کردند. يونانيات به حدی ذهن عده ای از اهل دانش و نيز فرهنگ مردم را تخريب کرده که جائی برای شرح ساده و روشن تبيينات قرآن و اهل بيت نگذاشته است به راستی برخی ذهنها را فلج کرده است.
⭐️بعضيها اصلا باور نميکنند که قرآن و اهل بيت (علیهم السلام) در کيهان شناسي سخنی داشته باشند يا در علوم انسانی غير از فقه و اخلاق چيزی آورده باشند. بعضيها هم ميروند علوم انسانی غرب را ميآورند چند آيه و حديث در خلال آن جای ميدهند که بلي : (بفرمائید) اين هم علوم انسانی اسلامي!!!
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷حکمت
حکمت یعنی: شناخت اندیشه، گفتار و کردار نیک، شناخت حق و باطل و آنچه که مانع انسان از فساد و نقص می شود.
👇
@wittj2
دانی از دولت وصلت چه طلب دارم هیچ
یاد تو مصلحت خویش ببرد از یادم
به وفای تو کز آن روز که دلبند منی
دل نبستم به وفای کس و در نگشادم
حضرت سعدی🌻
@wittj2
خواهم که به عشق تو ز جان برخیزم
وز بهر تو از هر دو جهان برخیزم
خورشید تو خواهم که بیاران برسد
چون ابر ز پیش تو از آن برخیزم
مولانا ...رباعی🌻
@wittj2
هر که یک جرعه می عشق تو خورد
جان و دل نعرهزنان در بازد
جملهٔ نیک و بد از سر بنهد
همهٔ نام و نشان در بازد
هیچ چیزش به نگیرد دامن
گر همه سود و زیان در بازد
شیخ عطار نیشابوری🌻
@wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮🎷اعجاز علمی شگفت انگیز قرآن
اعتراف دانشمند آمریکایی به وحی بودن قرآن👆👆
علمی عرفانی👇
@wittj2
برگی از معرفت🍂
ترازو تنها نه این است که بر دکان ها آویختهاند.
هر چیزی را ترازویی است
میوه را ترازوی دیگر
سخن را ترازوی دیگر که بدانی راست است یا دروغ است، حق است یا باطل است.
و آدمی را ترازویی دیگر است که بدانی آن آدمی چند ارزد.
مولانا🌻
فیه ما فیه
👇
@wittj2
⭐️قسمت ششم
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست ...
این چه شمعی است که جانها همه پروانه اوست ...
حسین از تمام وابستگیها و تعلقات خودش گذشت ...
حسین وقت و سرمایه خود را صرف خدمت به خلق کرد ...
حسین مرد راه کمال بود ... حسین میراثدار پیامبر و علی بود ...
اما نه میراثدار مادّی بلکه میراثدار معنوی آنها بود ...
حسین بصیرت محمدی را ارث برده بود ...
حسین علم حیدری را ارث برده بود ...
حسین کاری به صورت محمدی نداشت ...
حسین کاری به این که شبیه محمد است نداشت ...
حسین کاری به بازوی حیدری نداشت ...
حسین کاری به این که پسر حیدر کرّار است، نداشت ...
حسین از محمد بصیرت دیده بود ... مهربانی و عطوفت و امانتداری دیده بود ...
حسین از علی علم الهی دیده بود ... عدل الهی دیده بود ... غمخواری مردم را دیده بود نه برق ذوالفقار را ... نه حیدر کرار را ...
آری حسین اینها را دیده بود که به او لقب خارجی و مرتد دادند ...
اگر حسین هم مثل بقیه میدید و در ظاهر گیر میکرد که کسی او را خارجی و مرتدنمیخواند ...
اگر اینها را که مردم عامیانه و شیاطین زمان میدیدند، میدید که کسی قصد جانش را نمیکرد ...
مشکل از آنجا شروع شد که نوع نگاه و دید حسین، با نوع نگاه و دید آنها فرق داشت ...
و آری فرعونیان هیچ گونه رأی و نظری، خلاف رای و نظر خود را نمیتوانند تحمل کنند ... چون آنها از مرحله ثروت و قدرت گذشتهاند و به مرحله ستایشطلبی رسیده اند ... پس اکنون هر چه میگویند باید ستایش شوند ...
اما حسینی که معنای آزادی و آزادگی را درک کرده بود، حسینی که به یقین رسیده بود، حسینی که به باطن و معرفت اعمال و رفتار اجداد خود رسیده بود، حسینی که متصل به شعور کل بود، چطور میتوانست در ظاهر و جزئیات بیارزش دنیا گیر کند و با ظلم و ظالم بیعت کند؟ چطور میتوانست با جهل و بردگی بیعت کند؟ چطور میتوانست با شرک و کفر بیعت کند؟
آری حسین بیعت نکرد ... میدانید چرا؟
چون حسین وابستگی نداشت ...
چون حسین عادت نداشت ...
چون حسین در صلح بود ...
چون حسینتسلیم بود ...
چون حسین عاشق بود ...
چون حسین منفعتطلب نبود ...
چون حسین فنای فی الله بود ...
چون حسین فنای فی الخلق بود ...
چون حسین آگاه بود ...
چون حسین آزاده بود ...
چون حسین پاک بود ...
چون حسین متصل بود ...
چون حسین ...
حال امروز سیاه پوشیدهایم برای کسی که برای روشنی جنگید ...
امروز سیاه پوشیدهایم برای کسی که با سیاهی جنگید ...
امروز سیاه پوشیدهایم برای کسی که جان خود و اهل بیت خود را داد تا سپیدی برای مردم بماند ...
حال امروز به اسم حسین، سرمایه خود را خرج مسیری میکنیم و خرج قبرهایی میکنیم که حسین این کار را نکرد و سرمایه خود را برای قبر اجداد خود صرف نکرد و برای مردم صرف کرد ...
آری حسین به آیه ۱۷۷ سوره بقره عمل کرد ولی کسانی که امروز فریاد حسین حسین سر میدهند این آیه را فراموش کردهاند ...
امروز برای حسینی سیاه پوشیدهایم که درس معرفتجویی و گذشتن از ظواهر را برای ما به جا گذاشت ولی ما دوستداران دروغین حسین، چسبیدهایم به ظاهر دنیا
امروز ما برای حسین سیاه میپوشیم ... چقدر متناقض ... حسین کجا و بیعت با ظلم کجا ...
امروز برای حسین سیاه میپوشیم و اشک میریزیم ولی در جهل و بردگی خود غوطهوریم ... آخر هیچ نسبتی بین حسین و جهل نیست ... هیچ نسبتی بین حسین و بردگی نیست ... حسین سرور آزادگان است ... حسین مظهر آگاهی و علم است ... پس چرا محبان او این همه در جهل و بردگی گرفتارند ... مشکل کجاست؟!
آری مشکل اینجاست که آنها از حسین فقط برق ذوالفقار و چالاکی ذوالجناح را دیدند ...
امروز سیاه پوشیدهایم و برای عباس گریه میکنیم ... آری ما مردم برای دستان بریده عباس گریه میکنیم ولی نفهمیدیم که دستان عباس برای این به زمین افتاد که داشت آب (آگاهی) به سمت مردم میبرد ...
امروز سیاه پوشیدهایم و برای سقای کربلا گریه میکنیم ولی سقاییکردن را بلد نیستیم ...
امروز برای وفاداری عباس گریه میکنیم اما وفاداری را از او یاد نگرفتیم ...
امروز برای شجاعت عباس گریه میکنیم و برای پوشاندن ترسهایمان یا ابوالفضل میگوییم ...
👇
@wittj2
⭐️قسمت ششم
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست ...
این چه شمعی است که جانها همه پروانه اوست ...
حسین از تمام وابستگیها و تعلقات خودش گذشت ...
حسین وقت و سرمایه خود را صرف خدمت به خلق کرد ...
حسین مرد راه کمال بود ... حسین میراثدار پیامبر و علی بود ...
اما نه میراثدار مادّی بلکه میراثدار معنوی آنها بود ...
حسین بصیرت محمدی را ارث برده بود ...
حسین علم حیدری را ارث برده بود ...
حسین کاری به صورت محمدی نداشت ...
حسین کاری به این که شبیه محمد است نداشت ...
حسین کاری به بازوی حیدری نداشت ...
حسین کاری به این که پسر حیدر کرّار است، نداشت ...
حسین از محمد بصیرت دیده بود ... مهربانی و عطوفت و امانتداری دیده بود ...
حسین از علی علم الهی دیده بود ... عدل الهی دیده بود ... غمخواری مردم را دیده بود نه برق ذوالفقار را ... نه حیدر کرار را ...
آری حسین اینها را دیده بود که به او لقب خارجی و مرتد دادند ...
اگر حسین هم مثل بقیه میدید و در ظاهر گیر میکرد که کسی او را خارجی و مرتدنمیخواند ...
اگر اینها را که مردم عامیانه و شیاطین زمان میدیدند، میدید که کسی قصد جانش را نمیکرد ...
مشکل از آنجا شروع شد که نوع نگاه و دید حسین، با نوع نگاه و دید آنها فرق داشت ...
و آری فرعونیان هیچ گونه رأی و نظری، خلاف رای و نظر خود را نمیتوانند تحمل کنند ... چون آنها از مرحله ثروت و قدرت گذشتهاند و به مرحله ستایشطلبی رسیده اند ... پس اکنون هر چه میگویند باید ستایش شوند ...
اما حسینی که معنای آزادی و آزادگی را درک کرده بود، حسینی که به یقین رسیده بود، حسینی که به باطن و معرفت اعمال و رفتار اجداد خود رسیده بود، حسینی که متصل به شعور کل بود، چطور میتوانست در ظاهر و جزئیات بیارزش دنیا گیر کند و با ظلم و ظالم بیعت کند؟ چطور میتوانست با جهل و بردگی بیعت کند؟ چطور میتوانست با شرک و کفر بیعت کند؟
آری حسین بیعت نکرد ... میدانید چرا؟
چون حسین وابستگی نداشت ...
چون حسین عادت نداشت ...
چون حسین در صلح بود ...
چون حسینتسلیم بود ...
چون حسین عاشق بود ...
چون حسین منفعتطلب نبود ...
چون حسین فنای فی الله بود ...
چون حسین فنای فی الخلق بود ...
چون حسین آگاه بود ...
چون حسین آزاده بود ...
چون حسین پاک بود ...
چون حسین متصل بود ...
چون حسین ...
حال امروز سیاه پوشیدهایم برای کسی که برای روشنی جنگید ...
امروز سیاه پوشیدهایم برای کسی که با سیاهی جنگید ...
امروز سیاه پوشیدهایم برای کسی که جان خود و اهل بیت خود را داد تا سپیدی برای مردم بماند ...
حال امروز به اسم حسین، سرمایه خود را خرج مسیری میکنیم و خرج قبرهایی میکنیم که حسین این کار را نکرد و سرمایه خود را برای قبر اجداد خود صرف نکرد و برای مردم صرف کرد ...
آری حسین به آیه ۱۷۷ سوره بقره عمل کرد ولی کسانی که امروز فریاد حسین حسین سر میدهند این آیه را فراموش کردهاند ...
امروز برای حسینی سیاه پوشیدهایم که درس معرفتجویی و گذشتن از ظواهر را برای ما به جا گذاشت ولی ما دوستداران دروغین حسین، چسبیدهایم به ظاهر دنیا
امروز ما برای حسین سیاه میپوشیم ... چقدر متناقض ... حسین کجا و بیعت با ظلم کجا ...
امروز برای حسین سیاه میپوشیم و اشک میریزیم ولی در جهل و بردگی خود غوطهوریم ... آخر هیچ نسبتی بین حسین و جهل نیست ... هیچ نسبتی بین حسین و بردگی نیست ... حسین سرور آزادگان است ... حسین مظهر آگاهی و علم است ... پس چرا محبان او این همه در جهل و بردگی گرفتارند ... مشکل کجاست؟!
آری مشکل اینجاست که آنها از حسین فقط برق ذوالفقار و چالاکی ذوالجناح را دیدند ...
امروز سیاه پوشیدهایم و برای عباس گریه میکنیم ... آری ما مردم برای دستان بریده عباس گریه میکنیم ولی نفهمیدیم که دستان عباس برای این به زمین افتاد که داشت آب (آگاهی) به سمت مردم میبرد ...
امروز سیاه پوشیدهایم و برای سقای کربلا گریه میکنیم ولی سقاییکردن را بلد نیستیم ...
امروز برای وفاداری عباس گریه میکنیم اما وفاداری را از او یاد نگرفتیم ...
امروز برای شجاعت عباس گریه میکنیم و برای پوشاندن ترسهایمان یا ابوالفضل میگوییم ...
👇
@wittj2
⭐️قسمت هفتم
آری ما مردمانی هستیم که ترس خود را با شجاعت عباس پر میکنیم ...
بیوفایی و بیهمتی خود را با همت بلند و وفاداری عباس پر میکنیم ...
جهل و نادانی خود را ... ظاهرپرستی خود را ... بردگی خود را ... بیعتکردن با ظلم خود را ... وابستگیها و تیکها و عادتها و روسیاهی و در ظلمتبودن خود را با گریه بر حسین مخفی میکنیم ...
ما باید برای خودمان گریه کنیم نه برای حسین ...
باید برای ترس و جهل و بیوفایی و بیهمتی و بردگی و ...خودمان گریه کنیم ...
حسین درسهایی به ما داد ولی ما شاگردانی هستیم که درسنخوانده سر جلسه امتحان حاضر شدهایم و همه انتظار قبولی داریم ... همه ادعای استادی داریم ...
بیایید برویم و دوباره درسهایمان را مرور کنیم ...
شاید که حسین زمانه را بشناسیم و درس هایش را بخوانیم و سر جلسه امتحان نمره قبولی بگیریم .....
افلا یعقلون ...
افلا تتفکرون ...
گاهی تعقلی کنیم ...
گاهی تفکری کنیم ...
ببینیم که داستان چی بوده و ما چی فهمیدیم ...
گاهی با خودمون فکر کنیم که چرا باید یه نفر مثل حسین از همه چیزش بگذره ...
آیا هیچ انسان عاقلی این کار را میکنه ...
آیا هیچ انسان عاقلی حاضره مثل حسین جان و مال و خانواده خودش را فدا کنه ...
فدای کی؟ فدای مردمی که حتی نمیفهمیدنش ... حتی نمیدانستن که این حسین چی میگه ... حتی بهش تهمت میزدند ...
خب واقعاً چرا باید یه انسان این کار را بکنه ...
اینجاست که حسین میفهمد که دارد چکار میکند ولی ما هنوز نفهمیدیم که چکار کرد و چرا کرد ...
چون او عاشق است و ما عاقل ...
کدام یک از ما حاضریم امروز چنین کاری بکنیم؟
👇
@wittj2
⭐️قسمت هشتم
چرا بعد از کشتن انسانهای بزرگ سرشان را از تنشان جدا میکنند؟
به نظر این حاکمان این قدر از اندیشه این اشخاص هراس داشتند که حتی از سر بیجان آنها هم میترسیدند و سرشان را جدا میکردند و نزد خودشان میبردند که مبادا اندیشهای که در سرشان داشتند، به کسی برسد ...
گویا آنها هم فهمیده بودند که اندیشه نمیمیرد ولی فکر میکردند که اندیشه در سر آنها باقی میماند و برای همین سر آنها را از تن جدا میکردند و به نزد حاکمان میبردند ولی نمیدانستن که اندیشه در سر نیست بلکه در کل هستی شریان دارد ...
اما حالا دیگه دوران عوض شده ...
الان دیگه صداها را در گلو خفه میکنند ...
حاکمان الان نسبت به حاکمان گذشته پسرفت داشتهاند و فکر میکنند که اندیشه از راه گلو و تارهای صوتی انتشار پیدا میکند....
چه سادهلوحانه ...
چقدر زیاد هستند صاحب اندیشههایی که خفه شدند ولی اندیشهشان خفه نشد ...
ولی گویا اینها نمیخواهند عبرت بگیرند ...
افرایت من اتخذ الهه هویه واضله الله علی علم وختم علی سمعه وقلبه وجعل علی بصره غشاوه فمن یهدیه من بعد الله افلا تذکرون ( آیه ۲۳ سوره جاثیه)
(آیا دیدی آن کس را که هوای نفسش را معبود خود گرفت و خداوند او را به جهت علمی که داشت گمراه کرد و برگوش و قلبش مهر نهاد و برچشمش پردهای انداخت، دیگر بعد از خدا چه کسی او را هدایت می کند، آیا باز هم متذکر نمیشوید؟)
👇
@wittj2
🔮🎷هر انتخاب، یک عاشورا
در هزاران عاشورای فردی به کدام طرف پیوستهایم...؟
سپاه حسین، یا لشکر یزید؟!
قرن هاست که میگوییم: "ای کاش روز عاشورا در کنارت بودیم، حسین جان!"
عاشورا اما مکرر در مکرر، هر لحظه بازآفرینی میشود بی آن که حواس مان باشد.
گو این که تصور میکنیم عاشورا در ۶۱ هجری تمام شد و آنان که وسعت دید بیشتری دارند، هر جا جنگ مسلحانه ای بین حق و باطل باشد را عاشورا میدانند و چنین میپندارند که تکرار عاشورا، فقط در هنگامه چنین نبردی است.
واقعیت اما، چیز دیگری است.
ما چه در صلح و چه در جنگ، هر روز و هر روز، در بطن عاشوراییم، ما هر لحظه در حال انتخاب هستیم که در سپاه حسین باشیم یا در لشکر یزید و شمر و عبیدالله و ابن سعد و حرمله.
حسین قبل از آغاز عاشورا، آنگاه که به او پیشنهاد بیعت با یزید داده شد، انتخابش را کرد و سخنی گفت که برای همیشه تاریخ ماندگار شد: مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح میدهد.
اینک به استناد همین انتخاب و همین یک جمله، همه ما هر روز، بارها عاشوراهای کوچکی را در حد و اندازه زندگی هایمان تجربه می کنیم.
بسیاری مان در این عاشوراها، یکراست سراغ لشکر یزید میرویم و به آنها می پیوندیم، و عده قلیلی نیز حسینی میشویم و گروهی نیز یک پایمان در کاخ عبیدالله است و پای دیگرمان در خیمه گاه حسین بن علی
عاشوراهای ما، انتخاب هایی است که لحظه های عمرمان را فرا گرفته است.
راننده تاکسیی که میتواند از نا آشنایی مسافرش به مسیر سوء استفاده کند
کارمندی که در معرض گرفتن رشوه قرار دارد
بانکداری که میتواند با دستکاری در حساب ها، اختلاس کند
قاضیی که قدرت دارد حقی را جابجا کند،
روزنامه نگاری که برای جلب بیشتر مخاطب بین تیتر درست و غلط انتخاب میکند،مدیری که در استخدام بین متخصص کارآمد و آشنای ناکارآمد مردد است یا برای ارتقاء مقامش میتواند علیه رقیبش توطئه کند،تولید کنندهای که میتواند مشخصات نادرست برای معرفی محصولش بنویسد،سیاستمداری که برای رأی آوردن، بین حفظ حرمت یا آبرو ریزی مخیر است و بین راست و دروغ انتخاب میکند
و همه و همه در معرض انتخاب های روزانه هستند.
در این میان، کسی که نمیتواند از چند رأی، از مبلغی پول، از یک پست اداری یا از تعدادی مخاطب بگذرد، چگونه میتواند ادعا کند که اگر در روز عاشورا بود، از جانش میگذشت؟!
بزرگ ترین کار حسین در عاشورا، انتخاب درست بود
انتخاب بین"عزت و ذلت"
و ما هر لحظه در معرض انتخاب هستیم...
انتخاب بین عزت و ذلت
حلال و حرام
مردانگی و نامردی
مردم داری و مردم آزاری
حسن خلق یا بداخلاقی
راستگویی یا دروغ
احقاق حق یا حق خوری و ... .
هر انتخابی در هر لحظهای از زندگی، یک عاشورای کوچک است برای ما....
این است که گفتهاند و چه زیبا هم گفتهاند که
"کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا"
جعفر محمدی🌻
👇
@wittj2
جان در مقام عشق به جانان نمیرسد
دل در بلای درد به درمان نمیرسد
🍃
درمان دل وصال و جمال است و این دو چیز
دشوار مینماید و آسان نمیرسد
🌼🍃
ذوقی که هست جمله در آن حضرت است نقد
وز صد یکی به عالم عرفان نمیرسد
🍃
وز هرچه نقد عالم عرفان است از هزار
جزوی به کل گنبد گردان نمیرسد
🍃
وز صد هزار چیز که بر چرخ میرود
صد یک به سوی جوهر انسان نمیرسد
🍃
وز هرچه یافت جوهر انسان ز شوق و ذوق
بویی به جنس جملهٔ حیوان نمیرسد
🍃
مقصود آنکه از می ساقی حضرتش
یک قطره درد درد به دو جهان نمیرسد
🍃🌼
چندین حجاب در ره تو خود عجب مدار
گر جان تو به حضرت جانان نمیرسد
🍃
جانان چو گنج زیر طلسم جهان نهاد
گنجی که هیچ کس به سر آن نمیرسد
🍃
تو قانعی به لذت جسمی چو گاو و خر
چون دست تو به معرفت جان نمیرسد
🍃
تا کی چو کرم پیله تنی گرد خویشتن
بر خود متن که خود به تو چندان نمیرسد
🍃🌼
خود را قدم قدم به مقام بر پران
چندان پران که رخصت امکان نمیرسد
🍃
در راه او رسید قدمهای سالکان
وین راه بیکرانه به پایان نمیرسد
🍃
پایان ندید کس ز بیابان عشق از آنک
هرگز دلی به پای بیابان نمیرسد
🍃
چندان به بوی وصل که در خود سفر کند
عطار را به جز غم هجران نمیرسد
#شیخ_عطار_نیشابوری🌻
@wittj2