فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید/ الگوی معیشت اسلامی
راهکاری دینی که نهاد اجتماع را زنده و پویا نگه میدارد.
علمی عرفانی👇
@wittj2
4_5922316050673696839.mp3
5.32M
⭐️کاروان شهید
🎷شهرام ناظری
خوشا آنان که با عزت ز گیتی / بساط خویش برچیدند و رفتند
ز کالاهای این آشفته بازار / شهادت را پسندیدند و رفتند …🌹
👇
@wittj2
بی حسرت
از جهان نرود
هیچ کس به در
الا
شهید عشق🌹
به تیر از کمان دوست
سعدی🌻
👇
@wittj2
چشم ازاو
جلوه ازاو
ماچه حریفیم ای دل
چهره اوست
که با دیده او
می بینم
شهریار🌻👌✨
👇
@wittj2
بحر تا سیلاب را صافی نسازد،بحر نیست
هر که ما را در جوانی پیر سازد،پیر ماست
صائب تبريزي 🌻
👇
@wittj2
🚨 ليلة الرغائب شب آرزوها نيست!
در سالهای اخیر در مورد معنای لیلة الرغائب كه اولين شب جمعه ماه رجب است، اشتباهی بزرگ صورت پذیرفته است...
👌✨در برنامه های ویژه این شب پر فیض، #به_اشتباه لیلة الرغائب را #شب_آرزوها معنا میکنند؛ اين در حالى است که موضوع "ليلة الرغائب" هيچ ارتباطى با "آرزو" و "آرزو کردن" ندارد و اساساً در ادبيات دينى، مؤمنان همواره در آيات و روايات مختلف، از داشتن آرزوهاى دور و دراز، منع شده و "طول الأمل" همواره مذموم شمرده شده است و آنچه به جاى آن مطرح است، موضوعيت #اميد و #رجاء به رحمت الهى در عين اعتقاد به #خوف از عذاب او است.
📝 #بررسی_لغوى معناى لیلة الرغائب:
"رغائب" جمع مکسر "رغيبة" است که در زبان عربى دو معنا را افاده ميكند:
۱- چيزى که مورد ميل و رغبت انسان است. [کتاب العین، ج۴، ص۴۱۳]
۲- بخششى که فراوان باشد. [جمهرة اللغة، ج۱، ص۳۲۰]
🔸همان طور که ديديم هيچ يک از اين دو معنا، ارتباطى با "آرزو کردن" ندارد و موضوع اين معانى مربوط به فلسفه و هدف خلقت جن و انس، #عبادت_خدا است.
🔑 #ليلة_الرغائب شبى است که خداوند خواسته است تا بندگانش با ميل و رغبت به سوى عبادتش بشتابند و ساعتى را به اقامه نماز و استغفار و مناجات با پروردگارشان به سرآورند و بخشش و رحمت و مغفرت او را طلب کنند.
👈در حدیث است که رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: ملائکه این شب را به این نام نهادند و محدثان در کتابهای دعا نمازی با کیفیت مخصوصی در این شب ذکر کرده اند که پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود:
👈هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود و به او می گوید: ای دوست من مژده می دهم تو را که از هر شدّت و سختی نجات یافتی، نمازگزار میگوید: تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوه ای ندیدم و سخنی شیرینتر از کلام تو نشنیده ام و بویی بهتر از بوی تو نبوئیدم در پاسخ میگوید: من همان نماز لیلة الرغائبم که شما انجام دادی. امشب آمده ام نزدت باشم تا حق را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من در عرصه قیامت سایه بر سر تو خواهم افکند پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد.
🔑📗 #کیفیت_اعمال لیلة الرغائب :
⭐️روز #پنج_شنبه اول ماه رجب #روزه گرفته شود.
چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.
و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود.
پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود.
پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود.
دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود.
در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود.
ان شاء الله به استجابت می رسد
#التماس_دعای_فرج
👇
@wittj2
هدایت شده از سَمتِ بِهِشت
⭐️ ┊ ┊ ┊ ⭐️
🌙 ┊🌙
┊
⭐️
♻️🌙خلاصه اعمال ماه رجب🌙♻️
*غسل اولین روز و نیمه ماه رجب و آخر رجب
*روزه اولین روز و نیمه ماه رجب و آخر رجب
*در طول ماه رجب 100 مرتبه بگوید:
أسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ
*در طول ماه رجب 1000 مرتبه "لا إِلَهَ إِلا اللهُ"
*در طول ماه رجب روزانه 70 مرتبه بگوید:
"أَسْتَ
هدایت شده از سَمتِ بِهِشت
4_5859703158439150509.mp3
6.54M
#شب_آرزوها #استاد_شجاعے
🌙باید یه مُهندسِ واقعے بشی❗️
و هِرَمِ آرزوهات رو بریزے پایین،
و دوباره از نو بچینی....
حالا، شب آرزوها ؛
اول از همه،
میخوای از خدا چے بخوای؟
هدایت شده از 🌴 یاوران نماز 🌴
✍آداب نماز
💠💠شیوه انتخاب مسجد برای نماز جماعت
💠علامه سید محمد حسین طهرانی - رضوان الله تعالی علیه - از مرحوم حجة الاسلام آقای علامه لاهیجانی انصاری - رحمة الله تعالی علیه - که به کحضر شریف حضرت آقا 🔷سید علی قاضی تشریف حاصل کرده اند نقل می فرمایند که جناب قاضی به ایشان فرموده بودند
🔹در یک مسجد همیشه نماز نخوانید، به مساجد دیگر نیز بروید و هر جا دیدید حال پیدا کردید، آنجا نماز بخوانید و هر جا که دیدید حال پیدا نکردید، مکان خود را تغییر دهید و از 🔸این مسجد به مسجد دیگر انتقال یابید و خلاصه آن که توقف در یک مکان بی مورد است و باید دایما دنبال حال بود و از هر جا به جای دیگر منتقل شد و هر جا حال بهتر بود، 💠آنجا را انتخاب نمود، اگر در مسجد کوفه نشد به مسجد سهله بروید و اگر در سهله نشد به مسجد کوفه بروید و هکذا.
🔷موسیا آداب دانان دیگرند - سوخته جان و رونان دیگرند.
اما در خانه سعی شود نماز را در مکان مشخص و معینی بخوانید برای همین می گویند مستحب است محتضر را جایی که نماز می خوانده بخوابانید.
📕معادشناسی، علامه طهرانی، حکمت ج 7،
@yavarannamaz
درود بر همراهان گرامی
صبح بخیر🌻
✨الہي
إلهی، عارف را با عرفان چه كار، عاشقْ معشوق بیند نه این و آن.
📚#الهی_نامه_حسن_زاده_آملی
👇
@wittj2
عاقل نمیباشم دمی عشق این تقاضا میکند
غافل نمیباشم دمی عشق این تقاضا
میکند
در فکر اویم صبح و شام در ذکر خیر او مدام
کاهل نمیباشم دمی عشق این تقاضا میکند
#فیض_کاشانی🌻❤️
👇
@wittj2
4_5987721345960511393.mp3
2.69M
⭐️شفاعت فاطمی
🎷علامه مروجی سبزواری
رسول اکرم (ص):🌻إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ، لِأَنَّ اَللَّهَ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّارِ
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷حکمت چیست؟
علامه مروجی سبزواری🌻
سوره مبارکه کوثر می فرماید:
اِنّا اَعْطیناکَ الکُوثَر
ما به تو کوثر را اعطا کردیم،این کوثر حکایت از مقام دیگری هم برای حضرت زهرا می کند.کوثر اصلش به معنای خیر کثیر است. قرآن در بهشت از یازده نهر و همچنین از رودها و حوض کوثر که اصل و سرچشمه همه ی آن رودها است،اسم میبرد. تمام رودهای بهشت از کوثر تغذیه می شوند و آب منشاء حیات است،بنابراین حیات در بهشت به طور کلّی از ناحیه حضرت زهرا سلام الله علیها است،چنانکه حیات در دنیا از ناحیه ایشان است و آن حضرت منشاء حیات همه موجودات عالم ،اَعَم از جمادات و حیوانات و انسانها و ملائکه هستند.
آب و حیات خیر کثیر است.
آیه دیگر که از بُعد دیگر کوثر را معنا می کند و آن آیه این است که البقرة :269
یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَد أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ
در این آیه صحبت از خیر کثیر شده است،که خداوند حکمت را به هر کس که بخواهد عطا می کند و به هر کس که خداوند حکمت را عطا فرمود به او خیر کثیر داده است .
اصل کلمه کوثر مبالغه در کثرت است ، کوثر بر وزن فَوعَل چیزی که خیلی زیاد است ، خیری که خیلی زیاد است. در این آیه شریفه کوثر را عبارت از حکمت دانسته است که خداوند به هر کس که بخواهد حکمت عطا می کند و به هر کس که حکمت عطا کرد خیر کثیری به او عنایت کرده است .
از آن طرف می فرمایند کوثر و خیر کثیر حضرت زهرا سلام الله علیهاست ، و در این آیه می فرماید : حکمت همان خیر کثیر است، پس اینکه فرمود:
اِنّا اَعْطَیناکَ الکوثَرْ
ما به تو خیر کثیر دادیم؛بنابراین حضرت زهرا سلام الله علیها همان حکمت است و ایشان از مقام حکمت برخوردار است .
حکمت چیست؟حکمت خیر کثیر است.
پس حضرت زهرا سلام الله علیها همان حکمت و خیر کثیر است .
حکمت معمولا در علم اخلاق یک معنا و در عرفان یک معنا و در علم فلسفه معنای دیگری دارد.
در علم فلسفه وقتی می گویند حکمت،به معنای قوّه ای است که انسان می تواند بوسیله محاسبات عقلی در احوال وجود تحقیق بکند و حقایق مربوط به وجود را کشف بکند.مثلاً در علم ریاضی از خصوصیات اعداد صحبت می کنند ، در علم طِب از خصوصیّات بدن صحبت می کنند ، در علم ستاره شناسی از خصوصیات ستاره ها صحبت می کنند،امّا در فلسفه از خود وجود صحبت می کنند که چه خصوصیاتی دارد،مثلا وجود اصیل است ، وجود مشکک است.حکمت آن علم به خصوصیات وجود است که انسان از راه عقل و استدلالهای عقلی بتواند آن خصوصیات وجود را کشف کند،بنابراین می گویند حکیم کسی است که آن عصای استدلال را بردارد و عقل خود را مجهز به عصای استدلال بکند و در عالم وجود راه بیفتد و خصوصیات وجود را کشف بکند،در اصطلاح فلسفه به این حکیم میگویند.
در علم اخلاق حکمت عبارت از آن حدّ وسط است،بین دو حدّ افراط و تفریط قوه ی فکریه است.در علم اخلاق انسان دارای سه قوه است:قوه فکریّه که با آن فکر می کند که چه کاری بکنم که منافع را کسب و ضررها را دفع بکنم،چطور تجارتم را گسترش بدهم، با فکر کردن منافع را به سوی خودش جلب می کند. قوه دیگر قوه شهویه است،بعد از اینکه انسان فکر کرد که چطور منفعت را به سوی خودم جلب بکنم این قوه شهویه را استخدام می کند که برود و آن منفعت را کسب بکند،مثلا انسان تشنه است،با خودش فکر می کند آن آبی که روی میز است را باید بخورم،فکر می کند که خوردن آن آب به مصلحت من است، اینجا است که این قوه فکریه شهوت را استخدام می کند و این قوه شهوت اعضا را به حرکت در می آورد و انسان به طرف آب میرود.قوه غضبیه اینطور است که وقتی انسان فکر میکند چه کاری بکنم که از ضرری خود را دور بکنم،مثلا وسط خیابان ماشینی به طرفش می آید قوه فکریه می گوید این ماشین با این سرعت برای تو ضرر است،خودت را دور کن، اینجا به قوه غضبیه دستور می دهد که انسان را دور بکند و این قوه اعضا و پاها را به حرکت در می آورد و انسان را سریع از خیابان دور می کند.
پس اصل قوه فکریه است.
آن قوه شهویه و غضبیه در خدمت قوه فکریه هستند، اول انسان با قوه فکریه، فکر میکند که چطور منافع را به سوی خود جلب بکند و بعد قوه شهویه را به کار وامی دارد که انسان را به سوی جلب منفعت ببرد یا فکر می کند که چگونه آن ضرر را از خودم دفع بکنم و بعد قوه غضبیه را به کار وا می دارد که انسان را از ضرر دورش بکند. این قوه فکریه دو حد افراط و تفریط دارد، حد افراطش حالتی است که به آن شیطنت میگویند،از یک شاخه به شاخه دیگر می پرد و نمی گذارد بحث تمام شود و مرتب سوال میکند.یک حد تفریط هم دارد، آن حد تفریطش بُلهْ است یعنی ابله و کودن، نمی فهمد و باید برایش تکرار بکنی،اما اگر آن قوه فکریه به آن حد وسط رسید،نه آن حالت تیزی را داشت و نه آن حالت کودنی راداشت، یک حد متعادل بود، این حد تعادل را "حکمت" میگویند.این حکمتی است که در علم اخلاق...
ادامه مطلب👇👇👇
@wittj2
👆👆👆
...این حکمتی است که در علم اخلاق مورد بحث قرار می دهند.
بنابراین این حکمت یک قوّه است،این حکمت مثل فلسفه،علم نیست.
در علم اَسماء خداوند، در اسماء الحُسنی وقتی می گویند حکمت،خداوند حکیم است، حکمت به معنای محکم کاری است،یعنی وقتی کسی کاری را انجام می دهد،در کارش محکم کاری بکند،خداوند حکیم است،یعنی عالم را که آفرید،محکم آفرید، متقَن آفرید،
أتقَنَ کُل شیء
یعنی بنای این عالم را محکم آفرید.این عالم طوری است که فرمود:
ملک: تَبارَکَ الَّذی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ (1)
الَّذِى خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى فىِ خَلْقِ الرَّحْمَانِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ(3)
هیچ تفاوت و دو گانگی در خلقت آسمان و زمین نمی یابی.ذره ای سستی و کجی در خلقت عالم می بینی؟ خیر یکنواخت و محکم است، بنابراین وقتی به خداوند می گوییم حکیم،یعنی محکم کار، خداوند کارش را محکم کرده است.
حکمت در علم عرفان هم معنایی دارد که مورد بحث ما است، اینکه ما می خواهیم بگوییم حضرت زهرا سلام الله علیها در مقام حکمت است،در مقام کوثر است و کوثر را خداوند می فرماید حکمت، خیر کثیر است ، البقرة : (269) یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ
که حکمت همان کوثر است، حکمت همان خیر کثیر است،و این حکمتی که اینجا فرمود آنها نیست،که مثلا ما به حضرت زهرا سلام الله علیها علم به احوال وجود دادیم، یعنی علم فلسفه دادیم، خیر، یا مثلاً آن قوه فکریه به تعادل رسیده را دادیم، خیر. یا محکم کار است،خیر،اینها نیست،بلکه در اینجا معنای حکمت عبارت است از آن معرفت شهودی به ذات الله و اسماء و صفات خداوند،این حکمت است.
معرفت شهودی یعنی اینکه انسان به جایی برسد که خدا را ببیند، در این آیه که می فرماید:
یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ
خداوند حکمت را به بعضی ها می دهد،به آنهاییکه خودش بخواهد می دهد ، کسبی هم نیست که بگوییم خودمان یاد بگیریم این حکمت را خداوند باید به انسان بدهد، خداوند خودش این حکمت را عطا می کند، این حکمت فضل الله است، فضل خداست، هبة الله است.
یک معنای حکمت، علم شهودی و قدرت مشاهده ی باطن افعال و اشیاء و افراد است. انسان باطن اینها را بتواند ببیند.
پس حکمت عبارت است از آن قوه ی باطن بینی، این معنای جامع است .
آنجا که گفتیم انسان خداوند و اسماء و صفات را ببیند،خداوند و اسماء و صفات،باطن هستند.
بنابراین انسان بتواند خدا را که در باطن این عالم است مشاهده بکند، اسماء و صفات که در باطن این عالم هستند مشاهده بکند. حکمتی که عبارت است از خیر کثیر و این حکمت هبة الله است، آن حکمت عبارت است از آن قوه باطن بینی که انسان بتواند باطن عالم را مشاهده بکند که خداست، باطن افراد و اشیاء را مشاهده بکند.دیدن باطن افراد به این معنا که وقتی انسان به کسی نگاه می کند ببیند که این آدم باطنش جهنمی یا بهشتی است،ببیند که این انسان وجود ظلمانی یا وجود نورانی دارد.مثلاً بعضی می گویند نمی دانم با فلان آدم شریک بشوم یا نشوم، از باطنش بی خبریم، برای همین هم است که شک می کنیم، تردید داریم.یا می خواهد با کسی ازدواج بکند، نمی داند که با او ازدواج بکند یا نکند، به خاطر این است که ما باطن بین نیستیم.باطن افعال یعنی مثلا یک نفر صدقه می دهد که فعلی است، یا چند نفر ایستادند نماز می خوانند، نمازشان، نماز نورانی است یا ظلمانی؟ یکی است نماز می خواند به بهشت می رود،یکی است نماز می خواند به جهنم می رود، یکی نماز برای رضای خدا میخواند،یکی برای اینکه به بهشت برود نماز میخواند، یکی برای اینکه به جهنم نرود،نماز میخواند،یکی برای ریا نماز میخواند که مردم ببیند و به او اعتماد بکنند، نماز به قصد خدا نمازی نورانی است، نمازی که قصد دارد به بهشت برود نورانیتش کمتر است، آنکه می خواند که به جهنم نرود آن هم نورانی است ولی خیلی کم است، آنکه به قصد ریا می خواند آن ظلمانی است.
باطن اشیاء یعنی مثلا به مهمانی رفتم و غذا جلوی من گذاشتند، نمی دانم آیا این غذا حلال یا حرام است،که آیا باطنش ظلمانی یا نورانی است،اگر نورانی است بخورم و اگر ظلمانی است نخورم .
اینکه ما باطن افراد و اشیاء و افعال را نمی توانیم ببینیم یعنی حکمت نداریم،یعنی حکمت به معنای قوه باطن بینی را نداریم،باطن بینی یعنی انسان خدا را مشاهده بکند،حضرت امیر سلام الله علیه فرمودند:
لم اعبد رباً لَم اره
من خدایی را که نبینم عبادتش نمی کنم.
حضرت دارد خدا را می بیند،یعنی قوه باطن بینی دارد که ما نداریم،ما اسماء و صفات خدا را نمی بینیم ،ما ملائکه را نمی بینیم .
اینکه می فرماید:
یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ
روایتی هم هست که فرمود:...
ادامه مطلب👇👇👇
@wittj2
👆👆👆
روایتی هم هست که فرمود:
لَیْسَ الْعِلمُ بِکَثرَةِ التّعْلیمِ وَ التَّعلّم
بَلْ نُورٌ یقذفه اللَّهُ فِى قَلْبِ مَنْ یشاء
علم به کثرت تعلیم و تعلّم نیست،انسان زیاد به مدرسه برود و مدرک بگیرد نیست،علم نوری است که خداوند در قلب هر کس که بخواهد قرار می دهد،این علم همان حکمت است و در این روایت حکمت بهتر تفسیر شده است.جایگاه این حکمت و این علم قلب انسان است،وقتی که شب بخواهید حرکت بکنید،باید چراغ و نور داشته باشید، یعنی نوری از درون اتومبیل شما به بیرون بتابد که راه را مشخص بکند،فرض کنید ماشین چراغ نداشته باشد،یک قدم هم نمی شود رفت.ظلمت است،به این آدم نگاه می کنیم،نمی دانیم باطنش چیست،به نمازهای مردم نگاه می کنیم،نمی دانیم باطنش چیست،به کارهایی که انجام می دهند نگاه می کنیم نمی دانیم باطنش چیست،پولهایی که از مشتری گرفتیم نمی دانیم حلال یا حرام است،ظلمت یا نور است. ما نسبت به معاد جهل فراوانی داریم،نسبت به خداوند جهل فراوانی داریم، همین نمی دانم و تردید و جهل،ظلمت است.
انسانی که در یک ماشین بدون چراغ نشسته نمی داند که جلوی او کوه یا پرتگاه است، همین شک و نمی دانم ظلمت است، نسبت به افراد در ظلمت هستیم و نمی دانیم افرادی که با ما هستند انسانهای خوب یا بد هستند، در باطن نورانی یا ظلمانی هستند.
نسبت به توحید و معاد جهل داریم،همه ی زندگی ما در جهل است،برای همین است که همیشه اشتباه می کنیم،اینها علامت اینست که در قلب ما نور وجود ندارد.اگر همان اتومبیل نوری داشته باشد که بیرون بتابد، این نور خوب می تواند راه را روشن بکند، همین که نور آمد ظلمت برطرف می شود شک و خطا هم برطرف می شود،با یقین حرکت می کند، خطا برطرف می شود،ثواب می آید.
همانطور که نور ماشین از چراغ هایش باید بیرون بتابد،نوری که از ما باید به بیرون بزند و باطن انسانها را روشن بکند،باطن افعال و اشیاء را روشن بکند،این نور از قلب انسان باید بتابد،" قلب مرکز نور است " .
القلب حرم الله،فلا تسکن حرم الله غیر الله قلب انسان جایی است که شیطان زمانی که آدم را سجده نکرد و خداوند بیرونش کرد، گفت چند چیز می خواهم:من را تا آخر زنده نگه بدار و من را بر اولاد عالم مسلط کن، کاری کن مثل خون درون انسانها جاری باشم و گفت کاری کن که به قلب انسان دست پیدا کنم، خداوند فرمود:خیر قلب مال من است. القلب حرم الله و خداوند نور است.
بنابراین در قلب هر انسانی نور وجود دارد و آن مقام نورانیت انسان است.
چرا این نور بیرون نمی زند؟
یک وقت است ماشین چراغ ندارد،چراغش سوخته است،یک وقت است چراغ دارد ولی روی چراغ را گل گرفته است،لذا وقتی چراغ را روشن می کنی نور بیرون نمیزند،مثل اینکه چراغش خراب است،انسان اینطور نیست نور نداشته باشد،دارد،منتها بر روی این نور قلب حجاب فرا گرفته المطففین:
کَلاَّ بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُون
بر روی قلب انسانها از ناحیه اعمالی که انجام میدهند، کارها و رفتارو حرفهایشان ، رین و چرک روی قلب ها را فرا گرفته است،رسوباتی روی قلب انسان را فرا گرفته است، هر کاری را انجام می دهیم اثرش روی قلب می رود، هر حرفی که می زنیم، هر نگاهی که می کنیم هر غذایی که می خوریم اثرش روی قلب انسان می رود و قلب انسان فقط از اعمال حرام نیست که حجاب روی آن را فرا می گیرد، حتی ازاعمال حلال ولی لغو و بیهوده هم است.
انسان می نشیند دو پرس غذا می خورد، حلال است اما همین لقمه ها بر روی انسان اثر ظلمت می گذارد .
قلب ما که مرکز نور خداست.
بر روی این قلب حجاب است و این نور نمی تواند بیرون بزند،اگر کسی موفق شد حجابها را از روی قلب خودش پاک بکند،اینجاست که نور از قلب انسان بیرون می زند.
بعد می بینی که وقتی زلیخا درها را به روی حضرت یوسف می بندد،اینجاست که قرآن می فرماید:یوسف24
و لَقَدْ هَمّتْ بِه وَ هَمّ بِها لَوْ لا أنْ رَأى بُرهانَ رَبّهِ کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنهُ السُّوءَ وَ الفَحْشاءَ إِنّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصینَ
زلیخا میل به یوسف کرد و اگر یوسف برهان رب نمی داشت او هم میل می کرد،عصمت این است که اصلا یوسف میل و اراده نکرد چون برهان رب داشت،برهان رب یعنی چه؟ یعنی وقتی حضرت یوسف در آن وضعیت قرار گرفت آتشی را دید که در آنجا برافروخته شده است،یا در روایات دیگر آمده است،اژدهایی را دید،یعنی حضرت یوسف توانست باطن عمل زنا را ببیند،باطن عمل زنا آتش یا اژدها است.
کسانی که در این دنیا به این عمل مبادرت می کنند،باطن این عمل در قیامت،برایشان آشکار می شود که آتش است،اینها خودشان را درون آتش می بینند،باطن این عمل برای حضرت یوسف آشکار شد،این قوه باطن بینی است.
این برهان رب همان " حکمت " است.همان نوری است که از قلب حضرت یوسف می تابد و باطن فعل و عمل را آشکار می کند،پرده از روی فعل برمی دارد.ما این...
✍ برگرفته از جلسات #مقامات_حضرت_زهرا س
👇
@wittj2
4_6003714202148013328.mp3
8.44M
⭐️وای از این دلم
🎷ایهام
👇
@wittj2
هدایت شده از بانک صوتی علامه دهر
4_5859281199377154587.mp3
2.93M
🎵بشنوید|چرا جن ها، سنی مذهب ندارند؟
🔶ماجرای سوالی که آیت الله قاضی ره از جن پرسید و علامه طباطبایی، آن را برای شاگردش، علامه حسن زاده آملی نقل کرد.
🎤علامه حسن زاده آملی
@samad1001
http://eitaa.com/joinchat/3192193037C65b2c2e4d5
هدایت شده از بانک صوتی علامه دهر
4_5789653345647984648.mp3
5.27M
🎤 #علامه_حسن_زاده_آملی
⌛️زمان ۲۸:۵۰
🌹به کمال برسیم
♻️کانال را با فوروارد مطالب معرفی کنید
http://eitaa.com/joinchat/3192193037C65b2c2e4d5
دیالکتیک علم و عرفان ناب
مهدی شناسی👇 🔮🎷زیارت آل یاسین(۳۶) 🌹 أَنِّی أَشْهد أَنْ لَا إِلَه إِلَّا اللَّه وحده لَا شَرِیک لَه
مهدی شناسی👇
🔮🎷زیارت آل یاسین(۳۷)
🌹و أَنَّ محمداً عبده و رسوله🌹
بعد از پذیرش توحید و اقرار به یگانگی خداوند، شـهادت بـه عبودیـت و نبـوت حضـرت ختمـی مرتبـت مهم ترین اعتقاد است و لازمه ی ایمان به حق تعالی ایمان به رسولان و اوصیاء اوست .
👈امام صادق علیه السلام فرمودند: بعد از شناخت خدا، معرفـت و شهادت به نبوت حضـرت رسـول صلی الله علیه و آله واجب است و کمترین حد معرفت رسول این است که به پیامبری او اعتراف کنـی و معتقـد باشـی هـر آنچه آورده از طرف خداوند متعال است.
🍀 عبودیت مقدم بر رسالت
👈قبل از اقرار به رسالت و محبت خـاص پیـامبر ابتـدا بـر مقـام عبودیـت آن حضـرت اعتـراف می کنیم. این تقدم بیانگر این حقیقت است که عبودیت آن حضرت زمینه ی رسیدن به مقـام رسـالت و سایر مقامات ایشان بوده است.
در موارد متعددی در قرآن شریف وقتی خداوند متعال می خواهد، از بلندای مقام آن فخر کائنـات و اشرف مخلوقات سخن به میان آورد؛ مثلا نزول قرآن و یا ماجرای اختصاصی معـراج پیـامبر را ذکر کند، 🔑✨با مدال بندگی و مقام عبودیت از حبیب خود یاد می کند.
🍀 حقیقت عبودیت
👌⭐️رسیدن به عبودیت حقیقی، قطعا نیازمند درک حقیقت و شناخت ارکان و اجزاء اصلی آن است.
⭐️امام صادق علیه السلام سه رکن حقیقت بندگی را معرفی فرمودند:
🍀 کلمـه عبـد:
🔑حرف "عین": علم و معرفت بنده بـه پروردگـار خـود
🔑 حرف "باء":بریدن و دور شدن از غیر خدا
🔑حرف "دال":نزدیکى و قرب عبد به خداوند عزیز
🍀ولایت اهل بیت محور بندگی خدا
⭐️دست یافتن به حقیقت پرستش و بندگی خدا، در گـروی درک صـحیح از حـق و معرفـت بـه دیـن خداست.
⭐️ائمه معصومین به عنوان جانشینان پیامبر و عالمان الهی تمـام عمـر خـود را در مسیر تبیین و دفاع از دین حق مجاهدت کردند و چه بسیار مصـائب و مشـقات کـه در ایـن مسـیر تحمل کردند؛ تا حق بر اهلش مخفی نماند و آیندگان بهـره و بـه برکـتی از حـق داشـته باشـند.
با تلاش و مجاهدت آن ذوات مقدسه است که حق به حق جویان می رسـد و خداونـد متعـال عبـادت می شود.
⭐️ بر اساس همین حقیقت است که امام صادق علیه السلام می فرمایند:"با تلاش و مجاهدت ما امامان، خداوند عزوجل عبـادت مـی شـود و اگر ما نبودیم خداوند عبادت نمی شد...
#مهدی_شناسی
#زیارت_آل_یاسین
علمی عرفانی👇
@wittj2
4_5987535734653846754.mp3
16.83M
⭐️ سلسله جلسات کادرسازی برای تربیت نیروهای انقلابی جهت پاسخ به شبهات مهدویت، دینی ، قرآنی ، ولایت فقیه ، تاریخ معاصر ، با عنوان دوره #محامین
🎷 استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت کشور
🔮شراکت در ثواب نشر
📗 جلسه بیست و یکم
موارد مهم مطرح شده در جلسه 👇👇👇
1️⃣ توضیح در مورد کتاب مقدس مسیحیان و یهودیان
2️⃣ منجی در یهود
3️⃣و...
📌 این دوره به نحوی طراحی شده است که پس از پایان آن ، حضار توانایی پاسخ به شبهات در موضوعات دینی ، تاریخی و مهدویت و ولایت فقیه را خواهند داشت.
علمی عرفانی👇
@wittj2
درود بر دوستان تازه پیوسته
مباحث مهم کانال را در این هشتک ها سرچ بفرمایید.👇👇👇
#عرفان_عملی_اسلامی(#مهدی_طیب)
#ضرورت_دین_نبوت_امامت
#حجاب
#دولت_کریمه(استاد عبادی)
#محامین(استاد عبادی)
و من الله توفیق🌻
سپاس از همراهی شما بزرگ اندیشان گرامی🙏🌹
👇
@wittj2
تا به عشق ات برسم ، فاصله ای در من بود
پای تردید ِ پُر از آبله ای در من بود
دلی آوار شده ، چشم ِ به ره دوخته ، آه
موج ِ مهجورئ تو ، مرحله ای در من بود
شب وُ تشویش ، پریشدگی وُ حیرانی
شور ِ دلواپسی ات مشغله ای در من بود
تب ِ خاموشئ من ، غبطه ی بغض ِ فانوس
از سکوت ِ شب ِ سنگی ، گِله ای در من بود
کاش می شد که دلی درد ِ دلم می فهمید
- درد ِ عشقی که فراهم صله ای در من بود
و نگاه ِ تو به بی سمتئ رویا می رفت
همسفر با دل ِ تو ، راحله ای در من بود
کوک ِ بی پرده ی دلتنگئ عاشق می زد
- حُزن ِ سازی ، که نُت اش غائله ای در من بود
لیلئ دلشده در هُودج ِ شب می بردند..
و غم ِ قیسِ ِ پئ قافله ای در من بود
دوری ات را پئ اقبال ِ دلم می رفتم
سایه ی خسته ی بی حوصله ای در من بود
#گویا_فیروزکوهی 🌻
👇
@wittj2