بیوگی، همچون یک معلولیت اجتماعی
سیمین کاظمی
(در گفتگو با ایسنا، 2 تیر، روز زنان بیوه)
@drsiminkazemi
🚺 در ذهن جامعه سنتی بیوگی زنان به مثابه معلولیت اجتماعی تفسیر میشود و زن بیوه به عنوان وجود غیرمستقل و ضعیفی دیده میشود که توانایی مواجهه مسائلی که تصور میشود مردانه است را ندارد. جامعه سنتی بر اساس قالبهای فکری از پیش تعیین شده درباره مردان و زنان قضاوت میکند؛ حال زن بیوه اگر به علت فقدان شوهر مجبور شود، نقش اجتماعی او را ایفا کند، از نظر جامعه مرتکب انحراف از نقش جنسیتیاش شده است، بنابراین پذیرش اجتماعی او نیز دشوار است. اگر هم نخواهد نقش اجتماعی شوهر را به عهده بگیرد به مثابه فرد ناتوانی دیده میشود که یا باید به او ترحم کرد و یا از او بهرهکشی کرد. در چنین جامعهای منزلت اجتماعی زن بیوه به خاطر نداشتن شوهر ممکن است کاهش یابد و موجب طرد و انزوای اجتماعیاش شود.
🚺بیوه شدن زنان تبعات مختلفی دارد. در بعد عاطفی-روانی فقدان همسر یک ترومای روحی است که ممکن است موجب افسردگی و اضطراب شود. در ابعاد دیگر نیز به دلیل اینکه براساس تقسیم کار جنسیتی عموما مردان نقش نانآور خانواده را دارند و زنان خانهدار و محدود به امور منزل هستند، با قرار گرفتن در موقعیت بیوگی، ممکن است پذیرفتن هر دو نقش نانآور و خانهدار برای آنها دشوار باشد، به ویژه اگر محیط جامعه حضور زنان را برنتابد.
🚺 ایفای نقش سرپرست خانوار برای زنان در شرایطی که فرصت و امکان اشتغال زنان اندک است و محیطهای کاری، مناسب یا امن نباشند، دشوارتر از مردان است، زنان عموماً مجبورند در مشاغل با دستمزد ناچیز و زمان طولانی به زحمت معیشت خود و خانواده را تامین کنند؛ از همین روست که عمدتا خانوادههای زن سرپرست عمدتاً جزء لایههای فقیر جامعه هستند.
🚺در مناسبات پدرسالاری که مالکیت و کنترل بر زن از مشخصههای آن است، امکان دارد زن بعد از فوت همسر تحت کنترل خانواده همسر قرار گیرد و حقوقی مانند حضانت فرزند یا اداره اموال از او سلب شود. از طرفی نیز این امکان وجود دارد که آزادیهای فردیاش توسط خانواده شوهر یا خانواده والدینیاش محدود شود.
🚺 وضعیت بیوگی از نظر اجتماعی وضعیت داغ خوردهای است. زن بیوه شخصی است که تصور میشود میتواند بالقوه از هنجارها و ارزشهای جامعه مردسالار تخطی کند، از این رو رفتارهای او زیر ذرهبین جامعهای قرار دارد که کنترل سکسوالیته و رفتار زنان در آن امری عادی است. در بعضی مناطق زن بیوه ممکن است، بنابر سنتهای عشیرهای و برای رهایی از فشارهای اجتماعی ناچار به ازدواج با برادر یا بستگان شوهر متوفایش شود که خود نوعی ازدواج اجباری محسوب میشود.
🚺زنان بیوه برای ازدواج مجدد وضعیت بدتری نسبت به مردان با موقعیت مشابه دارند. در تفسیر ذهنی و فرهنگ جامعه، ازدواج مجدد زن همسرفوت شده به ویژه اگر او فرزند داشته باشد، نوعی بیوفایی به همسر درگذشته و نادیده گرفتن نقش مادری است. در این میان زنانی که یک بار ازدواج کردهاند و به علت طلاق یا فوت، همسرشان را از دست دادهاند، فرصت کمتر و موقعیتهای مطلوب اندکی برای ازدواج مجدد دارند. این دسته از زنان ممکن است به انواع قراردادهای متزلزل ازدواج مانند صیغه، ازدواج موقت و همسر دوم شدن مجبور باشند؛ چرا که در جامعهای که نگاه کالایی به ازدواج دارد و زنان اشیاء جنسی تلقی میشوند، زنی که یکبار ازدواج کرده باشد، کالای دست دوم و مصرف شده و واجد ارزش کمتر به شمار میآید.
🚺همچنین باید به تبعات بیوه شدن زنان در سنین بالا نیز اشاره کرد که موجب میشود زنان سالمند هم از نظر عاطفی وضعیت دردناکی داشته باشند و هم در صورت فقدان استقلال مالی، به دلیل اینکه توان کار کردن و امکان اشتغالشان کم است برای گذران زندگی به دیگران وابسته شوند و عزت نفسشان فرو بپاشد.
🚺 همه زنان بیوه، تبعات و پیامدهای مختلف بیوگی را با کیفیت و شدت یکسان تجربه نمیکنند. میزان تجربه مشکلات بعد از بیوگی به متغیرها و عوامل مختلفی بستگی دارد، که از جمله آنها میتوان به طبقه اجتماعی، سرمایه اجتماعی و ویژگی ویژگیهای فرهنگی جامعهای که در آن زندگی میکند، اشاره کرد؛ بدیهی است که زن تحصیلکرده شاغل و مرفه در شهری بزرگ و با ویژگیهای شخصیتی قوی و مستقل که در دوره تأهل مجبور به پذیرش نقشهای جنسیتی نبوده، بعد از بیوه شدن راحتتر میتواند با تبعات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی مقابله کند، حال آنکه زنی که در طبقه فرودست در اجتماع سنتی و محدود که از منابع اندکی برخوردار است و احتمالاً زیر نظارت و کنترل اجتماعی بیشتری قرار دارد، این دوره از زندگی برایش بسیار سختتر است و کیفیت زندگیاش به طور چشمگیری افت میکند.
متن کامل گفتگو:
https://www.isna.ir/news/99040201199/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D9%88%D9%87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 «قم» و #ما_ادراک_ما_قم
🔸 همه ما مدیون حضرت معصومه (س) هستیم؛ حتی انقلاب نیز به برکت حضرت معصومه (س) بود ..
⏯علامه مصباح یزدی
🌸اولویت با دختر است!
در شرع یک اولویتهایی برای بعضی از رفتارها قائل شدهاند که آن هم نظام خاصّی دارد. مثلاً گفته شده: وقتی هدیهای برای فرزندانتان میخرید، اول به دختر بدهید. دختر لطیفتر و عاطفیتر است و بیشتر احتیاج به رعایت و عطوفت پدر و مادر دارد.
۸۸/۸/۶
#روز_دختر
هدایت شده از Dr z.mirjafari
@women92
📢مجموعه 5 جلدی نقش و رسالت زن در بیانات حضرت آیت الله خامنه ای
📃در استخراج، گردآوری و دسته بندی سخنان رهبر انقلاب و ارائه ی آن در قالب مجموعه ۵ جلدی، تمامی سخنرانی ها و پیام های ایشان درباره ی زنان، از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا سال1392 حتّی سخنانی که رسانه ای نشده است ـ مانند توصیه هایی که هنگام خواندن خطبه ی عقد به جوانان داشته اند ـ مورد بررسی قرار گرفته است
جلد یک: عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی اسلامی
جلد دو: الگوی زن
جلد سه: زن و خانواده
جلد چهار: جایگاه و مسائل زنان در فرهنگ اسلام و تجدد
جلد پنج: عرصه های حضور اجتماعی زن
#پژوهش
#کتابخانه
#معرفی_کتاب
🌺🌺
🌴
@women92
هدایت شده از Dr z.mirjafari
زینب بنت جحش.pdf
778.8K
🔶 بررسی داستان پیامبر و زینب بنت جحش
✍️ مقاله ای با عنوان
A Review on the Story of the Holy Prophet and Zaynab Bint Jahsh
در مجله
International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU) و در شماره Vol. 5, No. 3, June 2018
به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله و #متن_انگلیسی👆پی دی اف👆 آن، از سوی پژوهشگران مقاله حاضر به #نویسندگان_حوزوی تقدیم شده است.
🔹 نقد و بررسی داستان پیامبر(ص) و زینب بنت جحش
ابراهیم ابراهیمی/ سیدمجید نبوی/ رباب شاهمرادی
🔻چکیده
روایتها و داستانهایی در ذیل آیه 37 سوره احزاب نقل شده است که خلاصه آن اینگونه میباشد: «روزی پیامبر(ص) با زیدبنحارثه غلام خود کاری داشت و به منزل او میرود هنگامی که وارد منزل زید می شود زینب بنت جحش، همسر زید را میبیند. از زیبایی او شگفت زده شده و محبت او در قلب پیامبر مینشیند سپس پیامبر(ص) آرزوی میکند که زید او را طلاق داده تا با او ازدواج کند.» در این نگارش به بررسی صحتوسقم این داستان پرداخته میشود. روشتحقیق در اینمقاله کتابخانهای و توصيفی_تحليلی است.
پس از بررسیهای سندی و متنی، مشخص میشود که این روایتها صحیح نمی باشد اشکال های سندی آنها وجود افراد ضعیف در سلسله سند میباشد همچنین در سلسله سند، افرادی از تابعین یا کسانی وجود دارند که به هیچ وجه نمی توانستند شاهد ماجرا باشند.
از لحاظ متنی هم باید گفت که این روایات با آیات قرآن و با تاریخ پیامبر سازگار نیست. وجود اضطراب در این روایتها و تضاد با عصمت پیامبر از دیگر دلایل رد این داستان است.
#نویسندگان_حوزوی
@women92
مطالعات اسلامی زنان
باسلام خانواده ۸نفره ای هستن بسیار نیازمندن پدرخانواده ضایعات جمع میکنه گاهی خرج بچه هاشو دربیاره م
تشکراز افرادی که در روز تولدمولاشون کریمه اهل بیت از ایشان تاسی نمودند و دراین امر خیر مشارکت نمودند. اجرکم علی الله
#عفافگرایی
📛زنگ خطر کاهش #عفت_ورزی به صدا درآمده است!
🔷حجت الاسلام #روستاآزاد در نخستین نشست کمیته برنامه ریزی عملیات فرهنگی قم که در سالن جلسات معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: مسأله #قم به صورتی است که اگر در آن برنامه و کاری موفق انجام شود در سایر نقاط کشور نیز مؤثر خواهد بود و دیده خواهد شد.
🔷وی گفت: اکنون در قم ما شاهد تغییرات محسوس و فزاینده در مسیر کاهش عفت ورزی هستیم و در نقطه مقابل، به خاطر تکثر عوامل دخیل در مسأله #فرهنگ، متولی ویژهای نمی تواند به صورتی جامع ورود کند.
🔷معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص فعالیت در مباحث فرهنگی شهر قم تصریح کرد: با هماهنگی سایر نهادها و قرارگاه ۱۹ دی حرکتهایی شروع شده که دفتر تبلیغات اسلامی در کنار سایرین به عنوان نهادی که مورد خطاب رهبر معظم انقلاب بوده است، در قبال این تغییرات احساس مسئولیت می کند؛ لذا برنامه خودمان را با تأکید بر محوریت «#مسجد، #مدرسه و #خانواده» شروع کرده ایم و با استفاده از ظرفیت گروههای تبلیغی فعال درون محلات، کار را پیش برده ایم.
https://www.farsnews.ir/qom/news/13990402000030/
https://eitaa.com/women92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«مجیده نگراوی» شیرزنی که با چوب دستی بعثی ها را اسیر کرد؛ به رحمت خدا رفت
https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
🔻رهبر انقلاب در سفرشان به خوزستان از این زن شجاع، قدردانی کردند.
🚨دو نکته تربیتی لازم برای تربیت دختران
1⃣دخترتان را مغرور بار بیاورید!
🔺امروزه تفکیک روش های #تربیتی به حسب تفاوت های جنسیتی ، جزء بدیهیات مباحث روانشناسی و تربیتی به حساب می آید. مثلا کودک ۴ ساله را به دختر و پسر تفکیک می کنند و برای درمان خلاها و آسیب های رفتاری او ، روش های پسرانه را جدای از روش های دخترانه به کار می بندند.
🔺این نگاه تجزیه گرایانه ، ریشه در مبانی وحیانی دارد. آیات و روایات بسیاری #تفاوت های زنانه و مردانه را برجسته کرده که این تفاوت ها در این دو جنس ، به نظام های تربیتی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی متفاوت منجر خواهد شد.
🚨یکی از این روایات ناب که زیر خروار خروار شعار ، غبار می خورد ، کلام راهگشای حضرت امیر ع درباره «ویژگی های مذموم مردانه و ممدوح زنانه» است.
🌹حضرت در ابتدای آن فرمایش ، یکی از #ویژگی های_خوب_زنانه و بد مردانه را
« #زَهو» می دانند و می فرمایند: «فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا» (نهج البلاغه ، حکمت ۲۳۴)
«اگر زنان ، دارای «زَهو» باشند ، خود را در اختیار هر کسی قرار نمی دهند.»
🔺واژه «زَهو» معادل دقیق و جامعی در زبان فارسی ندارد ؛ ولی می توان واژگانی چون «ناز» ، «غرور» ، «گردن فرازی» ، «خودگیری» و «بزرگ منشی» را در ترجمه آن به کار برد. که با این حساب ، «مرأه مَزهُوَّه» در روایت ، زنی است که خود را برای نامحرم می گیرد و منظر بلندی برای خود می بیند که هر کسی را به آن افق ، دسترسی نیست.
👌این نوع نگاه به «عفّت» و «حجاب» ، #کیمیای_گمشده_زمانه ماست. چرا که در تعریف و ترویج #حجاب ، عمدتا این بزرگ منشی زنانه به چشم نمی آید.
ضمن اینکه این رویکرد ، فراتر از «مانتو» ، «چادر» و «مقنعه» است.
ای بسا خانمی که ناز زنانه را در رابطه با نامحرم لحاظ می کند و چادر بر سر نمی گیرد و ای بسا چادر به سری که در ارتباط با بیگانه ، خود را یگانه و موازی می بیند.
👈وقتی این #نگاه_غرور_آفرین به #زن و عفاف #نباشد ، «زن مرتبگیِ» تقلبی #فمنیسم ها سکّه #رایج بازار می شود. با این تفاوت که زن فمنیستی از تمام قیود رها می شود تا راحت تر و آزادتر به کام مردان بنشیند .
👈ولی بانوی تراز وحی ، فراتر از کامرانی مردانه و هوس گرایانه است. مرد نیز برای دست یازیدن به بلندای دامن زن ، باید دامنه ها پشت سر گذارد و هوس رفتن تا قله ها داشته باشد.
✅ #زن_بزرگ_منش ، به راحتی به دست نمی آید. سخت و به ندرت جواب می دهد. ناشناس ها باید شناسه رو کنند تا با او گفتگو کنند. مردان را تا آن وقت که آنها را در قواره همدلی و همسری بیند ، ریز می بیند.
❓اما سوال این است چرا این بلندمرتبگی زنانه در «آموزش و پرورش» ، «رسانه» و حتی «سیاست» و «اقتصاد» ما کمتر یافت می شود؟ چرا وقت تقسیم شغل و پُست ، چیزی فراتر از «منشی مطب» نصیب زنان نمی شود؟ چرا بروز زنانه ارزشی بیش از کمک به فروش صابون و پودر لباسشویی ندارد؟ چرا مقام زنانه ، نمودی در دروس مدارس ندارد؟ چرا در سریال ها و فیلم ها به تکرار نمی شنویم که زنان ، جایگاهی فرادست مردان دارند؟
🔺تحقیر شدگی های عاطفی و اجتماعی ، به عشوه گری های خیابانی و دلربایی های خودنمایانه سر می زند.
👈 اگر به #دنبال_امنیت_روانی_جامعه هستیم ، #دختران خود را #مغرور بار بیاوریم
👈لازمه این امر هم این هست که به دختران مان #ارزش_وجودی خودشان را مدام یادآور شویم
📝🔺تفاوتهای اخلاقی زنان ومردان در کلام مولاعلی علیه السلام:
وَ قَالَ علی ( عليه السلام ) خِيَارُ خِصَالِالنِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَالْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَهُمَزْهُوَّهً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَاكَانَتْ بَخِيلَهً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَبَعْلِهَا وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَهً فَرِقَتْ مِنْكُلِّ شَيْ ءٍ يَعْرِضُ لَهَا[و فرمود:]
" نيكوترين خوي زنان زشت ترين خويمردان است: به خود نازيدن و ترس، و بخل ورزيدن.
👈پس چون زن به خويش نازد، رخصت ندهد كه كسي بدو دست يازد،
👈و چون بخل آرد، مال خود ومال شويش را نگاه دارد،
👈و چون ترسان بود، از هرچه بدو روي آرد هراسان بود."
📚حکمت ۲۳۴ نهج البلاغه
2⃣ نکته دوم در تربیت دختران ، بحث
#محبت و #توجه است
🔆بببینین دینمون چه چیزهای جالبی دارد
🔺به پدران خطاب هست که اول هدیه ای را که می خرند اول به دخترانشان هدیه بدهند این یعنی توجه به دختر در خانواده ☝️
🌹در روایت امیر المومنین در نهج البلاغه از زن تعبیر به #ریحانه شده است "المراه الریحانه ولیست بقرمانه" این مسئله هم به روحیه لطیف دختران و زنان اشاره دارد که در تربیت باید حتما توجه شود . دختران در خانواده بیشتر نیاز به #محبت دارند خانواده ها دریغ نکنند محبت را
👈یکی از علل گرایش به دوستی های خیابانی هم کمبود محبت در خانواده برای دختران هست .
https://eitaa.com/women92
#پذیرش
🔰مرکز آموزش تخصصی سبک زندگی برای سال تحصیلی 99-400
در سطح3،
رشته مطالعات سبک زندگی
دانش پژوه می پذیرد.
برای ثبت نام و کسب اطلاعات به آدرس www.manaviyat.ir مراجعه نمایید.
https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
@women92
🌷اطلاعیه ویژه #دختران طلاب محترم
✍معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات در دهه کرامت با هدف الگو دهی زندگی حضرت فاطمه معصومهسلام الله علیها، تکریم دختران، ایجاد نشاط و معنویت در خانوادهها مسابقه بزرگ #بانوی_آفتاب را برگزار می کند.
این مسابقه ویژه دختران طلاب (داری کد فعال در مرکز خدمات) بوده و در دو بخش برگزار میشود:
➖همراه با جوایز ارزنده🎁
جوایز 5 میلیون ریالی
و 1 میلیون ریالی
اطلاعات بیشتر و شرکت در مسابقه:👇👇
http://go2l.ir/banoye_aftab
🇮🇷 @women92