eitaa logo
شبهات دانشجو
2.2هزار دنبال‌کننده
969 عکس
703 ویدیو
17 فایل
صفحه ای رسمی پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👌 جهت ارائه انتقادات ،پیشنهادات و راه ارتباطی با مدیریت کانال ↘️↘️ @Ali_akbarzade_313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️انا لله و انا الیه راجعون ▪️امام جمعه سابق شهرستان خوی حضرت حجت اسلام سید رضی شکوری پس از تحمل دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد🖤🏴   🆔 @x_shobhe313
💚پاسخ ناب به شبهات دانشجویی↘️ 8⃣3⃣2⃣⬅️معنی بی اراده بودن فرشتگان و اراده انسان چیست؟🤔 آیا مقام فرشته ها از انسان بالاتراست⁉️ جهت مشاهده جواب شبهات به روی کلمه 👈👈 پاسخ بزنید ❤️ 👈درثواب نشر شریک باشید🙏🌹 ــــــــــــــــ 🚩 در پرتگاه شبهات، مجهز باش... ✅ دنبال کن به نفعته😉↙️ ╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮  🆔 @x_shobhe313 ╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
جواب سوال اول ↘️ مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ (۶ تحریم) فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى‌‏دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى‌‏گوید عمل مى‌‏كنند. دقت در آیه بالا دو نکته را روشن می کند: ۱- فرشتگان دارای اراده و اختیار هستند. چون اگر این گونه نبودند، معنا نداشت به آن ها امر شود. و امر به موجودی تعلق می گیرد که اختیار داشته باشد. همچنان که اگر اختیار نداشتند، سخن از معصیت درباره آن ها نیز بی معنا می شد. ۲- اراده آن ها بر خلاف نوع انسان، هرگز به گناه تعلق نمی گیرد. و همیشه مطابق دستور خدا عمل می کنند. شاید راز اینکه فرشتگان گناه نمی کنند، در این باشد که آن ها دعوتی به سوی گناه ندارند که آن را پاسخ بگویند: رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى رَكَّبَ الْعَقْلَ فِی الْمَلَائِكَةِ بِدُونِ الشَّهْوَةِ وَ رَكَّبَ الشَّهْوَةَ فِی الْبَهَائِمِ بِدُونِ الْعَقْلِ وَ رَكَّبَهُمَا جَمِیعاً فِی بَنِی آدَمَ ‏( مشكاة الأنوار فی غرر الأخبار ص ۲۵۱ ) امام صادق (ع) می فرمایند: خداوند متعال عقل بدون شهوت را در فرشتگان قرار داد، و شهوت بدون عقل را در حیوانات، و عقل و شهوت را در انسان. برای جواب مساله از نظر فلسفی نیز باید دقت کنیم که هر چقدر وجود به تجرد نزدیک تر باشد، از عقل و اراده بالاتری برخوردار است. و طبق فلسفه، فرشتگان مجرد محض هستند. در حالی که انسان اگر چه مجرد است اما در مقام فعل، وابسته به ماده شده و در نتیجه، اراده و اختیار فرشته با اولویت اثبات می شود. ✅جواب سوال دوم↘️ پاسخ: انسان و فرشتگان مانند سایر موجودات همه مخلوق خدا هستند با این فرق که انسان داراى استعدادهاى فوق العاده اى است که در فرشته نیست. بعلاوه، خلقت فرشتگان طورى است که از هوا پرستى برکنارند، بر خلاف حیوانات که داراى عقل نیستند و فقط داراى شهوتند، ولى این دو نیرو در نهاد انسان سرشته شده است. به همین جهت، انسان که داراى این دو نیروى متضاد است، مسؤولیّت وى نیز بسیار سنگین و خطرناک مى باشد; بنابراین، اگر انسان از عقل پیروى نمود و خداشناس و باایمان گشت و هوسهاى نامشروع خود را سرکوب نمود، از فرشته بالاتر است و چنانچه هواپرستى پیش گرفت و عقل نورانى را زیر پا گذاشت و از حقّ و فضیلت و درستى و ایمان دورى اختیار نمود، از حیوانات هم پست تر خواهد بود. به همین جهت است که در قرآن مجید مى خوانیم که خداوند متعال چون آدم را آفرید، به تمام فرشتگان دستور داد او را سجده کنند و به آدم فرمان داد که آنچه مى داند به اطّلاع فرشتگان برساند و در حقیقت او را معلّم فرشتگان نمود!
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مقایسه چادر زن و عبای مراجع تقلید 📣بروز باش💯 ❌💯 با شبهات دانشجویی↙️👌 ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد شجاعی √ اینجوری هدیه بده تا هم به دل دیگران بشینه هم خودت یه چیزی این وسط گیرت بیاد! =صَــــدَقِہ جاریِہ 😉به ما بپیوندید ↙️↙️↙️ ┈┉┅━❀🔸❀━┅┉┈‌┄ 🆔@x_shobhe313 👈 لینک کانال ما
💚پاسخ ناب به شبهات دانشجویی↘️ 9⃣3⃣2⃣ ⬅️چرا اراده انسان بر اراده فرشته ها برتری دارد⁉️🧐 جهت مشاهده جواب شبهات به روی کلمه 👈👈 پاسخ بزنید ❤️ 👈درثواب نشر شریک باشید🙏🌹 ــــــــــــــــ 🚩 در پرتگاه شبهات، مجهز باش... ✅ دنبال کن به نفعته😉↙️ ╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮  🆔 @x_shobhe313 ╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
جواب کامل شبهه ↘️ 👈خداوند در آیات 31 و32 بقره می‌فرماید: «خدا نام‏‌های (موجودات هستى)، همه را به آدم آموخت، سپس آنها را بر فرشتگان عرضه كرد و فرمود: اگر راست مىگوئید از اسامى اینها مرا خبر دهید. فرشتگان در پاسخ گفتند: «خداوندا تو از هر خطا و نقص، پاك و منزهى، ما جز آنچه به ما آموخته ‏اى چیزى نمى‏‌دانیم، همانا تو دانا و حكیمى.» ⬅️خداوند براى اثبات لیاقت انسان به فرشتگان، هر دو گروه را مورد آزمایش قرار داد. ابتدا علومى را به آنان عرضه داشت و سپس از آنان باز خواست. قرآن درباره اینكه آن علوم چه بوده، سخنى نفرموده است، امّا نظر اكثر مفسّران بر آن است كه خداوند، جهان هستى و طبیعت را، در همان آغاز خلقت به انسان شناساند و نام‌هاى آنها را به او آموخت و این همان استعداد و توان شناخت اشیا است، كه در نهاد و فطرت ما انسان‌ها قرارداده شده است. از آنجا كه فرشتگان تصور میکردند به خاطر عبادات خود، بر انسان برترى دارند، لذا خداوند ابتدا آنان را مورد آزمایش قرار داد و فرمود: اگر در این ادعاى خود راست گوئید، پس نام آن حقایقى را كه به انسان آموختم به من خبر دهید. اما فرشتگان كه به خطاى خود در چنین ادعایى پى برده و فهمیدند كه عبادت و تسبیح، تنها معیار گزینش الهى نیست و خلیفه خداوند، باید از جایگاه و موقعیت علمى و معرفتى بالایى برخوردار باشد در پاسخ سؤال خداوند گفتند: خداوندا! تو از هر كار بى دلیل و حكمت، منزّه و مبرّایى. یقیناً در خلقت و خلافت نژاد انسان در زمین، مصلحتى بزرگ بوده كه تو بر اساس آن، آدم را آفریده و او را جانشین خود قرار داده‌‏اى.خداوندا، جز آنچه را تو به ما آموخته‏‌اى، ما چیزى نمى‌دانیم و سؤال ما از ناآگاهى ما به این مطلب بود كه بشر چنین امتیازى دارد و از چنین استعداد و قدرتى برخوردار است. خداوندا! این تو هستى كه بر همه چیز آگاهى و بر اساس حكمت و مصلحت عمل مى‏كنى. (بقره/31 و32) ⬅️⬅️از این دو آیه مى ‏آموزیم كه: * اولین معلّم بشر، خداوند است كه حقایق هستى را به او شناساند. شناختى كه علوم بشرى مدیون آن است. * انسان، استعداد و لیاقتِ درك همه علوم و كشف همه حقایق هستى را داراست. گرچه هنوز در ابتداى راه بوده و مجهولات بسیار دارد. * امتیاز و برترى انسان بر همه موجودات هستى از جمله فرشتگان، به علم و دانش و تعقل و تفكر اوست كه تحصیل آن از بزرگترین عبادت‌هاست. 👈* خلیفه الهى و حاكم اسلامى، بیش از عبادت و تسبیح، به علم و دانش نیازمند است، و لذا خداوند براى اثبات برترى انسان، علم او را مطرح کرد. * معلّم واقعى ما، خداوند است. استاد و كتاب، زمینه‏ های تعلیم و یادگیرى ما هستند. * عذرخواهى سریع از گفته نابجا، ادبى آسمانى است. فرشتگان همین‌كه دریافتند سخنى نادرست گفته ‏اند با گفتنِ «سُبْحَانَكَ» از كلام خود پوزش خواستند. * از گفتن «نمى‌‏دانم» خجالت نكشیم كه فرشتگان الهى بصراحت به جهل خود اقرار كرده و گفتند: «لاَعِلْمَ لَنا». * عذرخواهى و توبه مایه نجات است. فرشتگان كه عبادت و تسبیح خود را مایه برترى بر انسان مى‌پنداشتند، همینكه حقیقت بر آنان روشن شد، از كلام خود پوزش خواستند و خداوند پذیرفت. اما شیطان كه خلقت خود را از آتش، مایه برترى بر آدم خاكى مى‏‌شمرد، چون بر ادعاى باطل خود سرسختى و لجاجت کرد، از درگاه الهى رانده شد
▪️طلحه و زبیر از بزرگان اسلام بودند اما علیه امام زمان‌شان شمشیر کشیدند... ♦️۱۰ جمادی‌الاولی ٣٦ق؛سالروز آغاز جنگ جمل شبهات دانشجو ↙️ ╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮  🆔 @x_shobhe313 ╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
11.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ماجرای باورنکردنی عدم حمایت از هم‌حزبی! ♨️ تلنگری برای ایام ______________________ 🔹برشی از سخنرانی _ دهه اول ماه صفر ۱۴۴۵ ه.ق ــــــــــــــــ 🚩 در پرتگاه شبهات، مجهز باش... ✅ دنبال کن به نفعته😉👇 ╭═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╮  🆔 @x_shobhe313 ╰═━⊰ 🍃🌺🍃 ⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایرانی های خارج از کشور دروغ میگن در مورد ..... 🥴🤯🤔😳 خود تحقیر ها چی فکر میکردنو چی بود اصل قضیه 🤣😂 📣بروز باش💯 ❌💯 با شبهات دانشجویی↙️👌 ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
📌 پاسخ کامل شبهه👇 ✅ بین خدا و غیر خدا مثل دنیا، انسان و... فرق وحود دارد. 🔰انسان و جهان موجودات ممکن هستند، یعنی می توانند وجود داشته باشند و می توانند وجود نداشته باشند. ✅هر موجودی که بتواند یک روز باشد و یک روز نباشد ، یک وقت موجود باشد و یک وقت موجود نباشد. هر موجودی که بتواند از بین برود، یعنی بتوان نبودنش را نیز در نظر گرفت، چنین موجودی ممکن الوجود است. ⏮خصوصیت موجودات ممکن این است که وجودشان از خودشان نیست. یعنی یک موجود دیگری آنها را به وجود آورده است. 🌹 چون اگر خودشان به خودشان وجود بدهند و وجودشان از خودشان باشند دیگر نباید از بین بروند و نابود شوند. ولی چرا نابود می شوند؟ چون وجودشان را از یک موجود دیگر گرفته اند 🌸به طور کلی ممکن الوجود ها وجودشان را از غیر خود ، از علت خود دریافت می کنند. 🔆 حال وقتی ما خودمان و هر آنچه اطراف خودمان است را می بینیم، ممکن الوجود هستند. یعنی می توانند از بین بروند و نابود شوند. یعنی برای اینکه وجود پیدا کنند باید موجود دیگری باشد که آنها را به وجود آورده باشد. باید قبل از آنها علتی باشد که آنها را به وجود آورده باشد. باید علتی باشد که ممکن الوجود ها معلول آن باشند. ✅ حال سوال این است که هر آنچه در این جهان است همه و همه ممکن الوجود هستند؟ یعنی می توانند از بین بروند؟ می توانند نابود شوند؟ یعنی همه و همه برای وجود پیدا کردن علت می خواهند؟ 🌸 پاسخ به این سوال منفی است. 📢 یعنی نمی توان همه موجودات این عالم‌ ممکن الوجود دانست. نمی توان همه موجودات عالم را نیازمند به علت دانست. ✅ سوال: چرا نمی شود؟ می توان گفت هر موجودی را موجود قبل از آن به وجود آورده است. مثلا من را پدر و مادرم . آنها را پدر و مادرشان و همینطور به عقب پیش برود. چه مشکلی پیش می آید. ☔️مشکل کار اینجاست که هر چند ما در مورد یک موجود خاصی سوال کنیم که چرا به وجود آمده است می توان گفت ، آن را موجود قبل از خودش به وجود آورده ولی باید دانست که همه این موجودات در یک خصوصیت مشترک هستند و آن این است که همه و همه ممکن الوجود هستند. ❇️ هر چند هیچ گاه به اولین موجود نمی رسیم، ولی در مورد این مجموعه به طور کلی می توان این سوال را مطرح کرد که چگونه وجود پیدا کرده است. می توان پرسید این مجموعه موجودات ممکن چگونه وجود پیدا کرده اند. 🔰طبیعتا نمی توان پاسخ داد که این مجموعه نیز توسط موجود قبل از آن به وجود آمده است، زیرا سخن در مورد یک موجود خاص نیست بلکه سخن در مورد مجموع آنهاست. ♥️چون مجموع این موجوات ممکن هستند باید علتی داشته باشند، علتی که خودش علت نخواهد، علتی که از بین نرود، علتی که ممکن الوجود نباشد، علتی که وجودش واجب باشد، به اصطلاح واجب الوجود باشد. ✅ پس باید پیشگام این مجموعه ی ممکنات یک واجب الوجودی باشد. ⏮آن واجب الوجود خداست. 🌹 بنابراین بین خدا و دیگر موجودات تفاوت وجود دارد. 👌 خدا علت ندارد ولی مابقی موجودات علت دارند. 🌸خدا واجب الوجود است و ما بقی موجودات ممکن الوجود هستند. ✅ خدا علت ندارد، نمی تواند علت داشته باشد. اگر علت بخواهد ممکن الوجود می شود و باز می توان سوال کرد که چگونه این مجموعه به وجود آمده است. ⏮⏮⏮ بنابراین باید به موجود بی علت ختم شود. --------------------------