eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
40 عکس
3 ویدیو
127 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای فقهی، اصولی، رجالی، تبلیغی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
کارگاه رجال 8.mp3
18.15M
📝 🗓 جلسه هشتم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 🖋"ذکر لفظی جهت دهنده به است" اصل و عمده در ذکر، ذکر قلبی و روحی است، البته ذکر لفظی اهمیت فراوانی دارد. چرا که : اولا انتقال از لفظ به معنا را حاصل می کند و سبب ذکر قلبی است و از انحراف توجه درونی جلوگیری می کند. ثانیا ذکر لفظی به ذکر قلبی می دهد و به توجه قلبی سمت و سو می دهد. دستورات شریعت مقدس در مورد اذکار لفظی، در این زمینه به ما آموزش می دهد و مثلا بیان می کند که نماز را با توجه به ذکر الله اکبر (تکبیره الاحرام) شروع کن. سپس به معارف «بسم الله الرحمن الرحیم» و سوره مبارکه حمد بر قلب بگذران. دیگر اذکار نماز نیز همین طور. یا اگر تسبیحات حضرت زهرا -سلام الله علیها- بعد از نماز توصیه شده است، یعنی ۳۴ بار بعد از نماز با توجه پیش خودت مرور کن که . ذکر «الله اکبر»، طبق روایات یعنی «الله اکبر من ان یوصف» (مرحوم صدوق، توحید، ص313). او بزرگتر از آن است که به فهم و وصف و توهم در آید. بعد از نمازها ۳۴ بار یادآوری کنیم که خداوند از هر کمالی که تصور کنیم،کاملتر است، از هر مهربانی که تصور کنیم، مهربانتر است و ... . ۳۳ بار ذکر گفته شود، یعنی در قلب خود مرور کنیم که حمد و ثنا مخصوص اوست. حمد و ستایش برای کمال و ارزش است و همه کمالها از او و برای اوست. همه کمالات عنایت و افاضه اوست. ۳۳ بار بعد از نماز یادآوری کنیم که تمام کمالات از خدا و برای خداست. ۳۳ بار یادآوری کنیم که ، ذات باری تعالی از هر عیب و نقص و ایرادی مبراست. هر چه نقص و پلیدی است، از ماست و ذات باری تعالی مبرا از هر نقص و پلیدی است. اگر اذکار لفظی توصیه شده در شریعت با ذکر قلبی همراه شود، قدم بلندی در برداشته خواهد شد. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
📜 / ۶ بیان شد که «اسم الله» به لفظی، ذاتی و فعلی تقسیم می شود. 📖در کتاب شریف کافی ، ج۱، ص۱۱۴ و دیگر کتب حدیثی مانند معانی الاخبار این روایت ذکر شده است : 🔅عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنْ تَفْسِيرِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ- قَالَ الْبَاءُ بَهَاءُ اللَّهِ [زیبایی یا روشنی] وَ السِّينُ سَنَاءُ اللَّهِ [شکوه یا درخشش] وَ الْمِيمُ مَجْدُ اللَّهِ [بزرگواری] وَ رَوَى بَعْضُهُمْ الْمِيمُ مُلْكُ اللَّهِ [مالکیت و سلطنت] ... . 🔺این تبئین از «اسم الله» با اراده اسم لفظی الله (صوت تلفظ شده) سازگاری چندانی ندارد. اما اگر گفته شود که مراد از «اسم الله»، است، جمال، شکوه و بزرگواری یا سلطنت باری تعالی از این ذکر شریف قابل استفاده است. اگر به و اسماء ذاتی باری تعالی توجه شود، جمال، شکوه، بزرگواری یا سلطنت باری تعالی قابل استفاده است، که وجود مقدس امام صادق -علیه الصلاه و السلام- این معارف را به حروف «باء» و «سین» و «میم» نسبت داده اند. اگر به باری تعالی -که در مرحله اول بر وجود مقدّس نبیّ اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم منطبق می شود- توجّه شود، جمال، شکوه، بزرگواری یا سلطنت باری تعالی قابل استفاده است. اگر مراد از درخشندگی باشد، شاید اشاره به این دارد که ذات اقدس الهی با اسماء ذاتی یا اسماء فعلی خود، ای از کمالات خود را بروز داده است. کمالات الهی در اسماء ذاتی مثل عالم و قادر یا کمالات الهی در اسماء فعلی ذوات مقدس معصومین -علیهم الصلاه و السلام- برای ما جلوه گری می کند، چرا که مقام ذات یا به تعبیری کنه ذات باری تعالی در دسترس معرفت ما قرار نمی گیرد، اما جلوه های کمالی باری تعالی به مقدار ظرفیت ما از اسماء ذاتی و فعلی قابل استفاده است. 🔐این مطالب نشان می دهد که فهم عمیق ذکر «بسم الله» به تنهایی چه معارف اثرگذاری را برای هدایت و تربیت ما به همراه دارد. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 9.mp3
17.15M
📝 🗓 جلسه نهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 مراتب ذکر قلبی : 1⃣ ذکری که ملازم انجام واجبات و ترک محرمات است. توجه داشتن به خداوند و احکام الهی تا عصیانی سر نزد و مطیع محض باشد. (ر.ک. الکافی، ج2، ص80) بالاترین مرحله این مرتبه، ذکری است که ملازم دوری از مکروهات و مشتبهات است و همراه با انجام مستحبات است. 2⃣ توجه دائمی به این که در محضر خدا هستیم و او شاهد و ناظر اعمال ماست. 3⃣ توجه قلبی تام به ذات باری تعالی به گونه ای که گویا همواره خدا را - با تمام کمال و جلال و جبروتش- می بیند (کانّک تراه، کافی، ج8، ص79). البته لاتدرکه العیون بمشاهده العیان ولکن تدرکه القلوب بحقائق الایمان. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 10.mp3
18.09M
📝 🗓 جلسه دهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️ -سلام الله علیها- 📚 در کتاب شریف بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۳۱۶ آمده است : رأَيْتُ فِي بَعْضِ كُتُبِ الزِّيَارَاتِ حَدَّثَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَ قَالَ يَا سَعْدُ عِنْدَكُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ‏ فِدَاكَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ. 🖋 در تبیین «عرفان به حق حضرت معصومه -سلام الله علیها- دو تفسیر وجود دارد. ✅ تفسیر اول : حق به معنای حقیقت است یعنی حقیقت و حضرت فاطمه معصومه س را بشناسیم. جایگاه ایشان را درک کرده باشیم. آنچه مشخص است جایگاه بسیار والای ایشان در مقایسه با دیگر امامزادگان است. از تعابیر نقل شده در مورد این وجود نورانی چنین استفاده می شود که ایشان تالی تلو معصومین -علیهم الصلاه و السلام- بوده اند. ✅ تفسیر دوم : عرفان به حقی که این بانوی با کرامت بر گردن ما دارند. بدون ترديد نقش حضرت معصومه -سلام اللَّه عليها- در قم شدن قم و عظمت‌ يافتن اين شهر مذهبىِ تاريخى، يك نقش پر رنگ است. این مرقد مطهر، نقش به سزایی در شکل گیری حوزه علمیه و مرجعیت این شهر برای معارف حقه داشته است. اصل این حوزه و برکات آن -از جمله برکات بسیار فراوان این انقلاب اسلامی که برخواسته از حوزه علمیه قم است- مرهون حضور و عنایت این بانوی با کرامت است. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
خیار مجلس. قسمت دوم.pdf
400.2K
📚 📝 حاشیه با نگاه به 🖋 / قسمت سوم / خیار مجلس (بخش دوم) 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
اللهم ارزقنا توفیق الشهاده فی سبیلک 🤲
کارگاه رجال 11.mp3
18.71M
📝 🗓 جلسه یازدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 راه رسیدن به ذکر قلبی دائمی 1⃣ ما به شکل متعارف در زمان ها و مکانهای خاص -مثل شب های قدر و شب های جمعه یا مساجد و حرم های شریف اهل بیت ع- به یاد خدا می افتیم. 2⃣ گاهی علائم اعتباری و قراردادی نیز تذکّر دهنده خوبی برای ما هستند، مثل لباس روحانیّت یا گنبد و گلدسته یا معماری ها و کاشی کاری های شبیه امکان مقدس و ... . 3⃣ گاهی چهره و رفتار یک انسان متخلق و با ایمان یا معاشرت با او سبب ذکر قلبی می شود و از این روی همنشینی و رفاقت با انسانهای پاک بسیار اهمیت دارد. 4⃣ توجه عالمانه به دنیا به این معنا که هستی را مستقل و بدون خدا و افاضه خدا لحاظ نکند. کسی که همه هستی را فعل الهی و آیه خداوند ببیند و به این نگاه عادت کرده باشد، دچار غفلت نمی شود. «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند». 5⃣ توجه عالمانه به نفس به این معنا که برای خودش حقیقتی مستقل و خود مختار تصور نکند. 🖋نتیجه آن که برای ذکر دائمی و عمیق معرفت و ایمان خود در مباحث خداشناسی، نفس شناسی و هستی شناسی را باید ارتقاء داد. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi