eitaa logo
یا اباصالح المهدی ادرکنی عجل الله
166 دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
15هزار ویدیو
177 فایل
🌷﷽🌷 🍃🌺امــام جعفر صادق(علیه السلام)↓ { اگر مهدے را درڪ میڪردم تمام عمر به او خدمت میڪـردم.} ─┅═ೋ❅🌺❅ೋ═
مشاهده در ایتا
دانلود
💢درد دل..... «ولا تجسّسوا...» ماها وقتی این آیه👆 رو میشنویم، فکر میکنیم فقط مربوط به گناه مردمه🤔 درحالیکه در مورد حقوق و درآمد مردم هم هست... در مورد قهر و آشتی مردم هم هست... بدبختی و خوشبختی زن و شوهرها هم هست... در مورد ماشین و فرش و مبل و جنس لباس و دست دوم یا نو بودن و... هم هست... در مورد خیلی چیزاست... سرمون رو از زندگی مردم در بیاریم...🤔👌 زندگیمون رو بکنیم... اینقدر حرفهای خوب برای گفتن هست، که وقت به این چیزا نرسه...
💠 احکام اجتماعی ارتباط با نامحرم یکی از مسائل مهم در روابط اجتماعی رعایت احکام محرم و نامحرم است که رعایت آن موجب امنیت اخلاقی در جامعه و همچنین تحکیم نظام خانواده است و از آثار بی اهمیتی به آن سستی بنیان خانواده و انحطاط اخلاقی در جامعه اسلامی خواهد بود. اما مسأله شرعی: یک مسلمان در ارتباط گیری با نامحرم به صورت حضوری و همچنین غیرحضوری از قبیل گفتگوی تلفنی و پیامکی و یا چت صوتی یا تصویری اینترنتی باید حدود شرعی را رعایت کند که به مواردی از آن اشاره می شود: الف) ارتباط نباید همراه با عمل حرامی باشد (مانند نگاه و لمس حرام) بنابراین دست دادن به نامحرم شرعا حرام است هر چند در برخی شهرها حین احوال پرسی مرسوم باشد و ترک آن موجب ناراحتی طرف مقابل شود. چراکه از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً حراماً جَاءَ يَوْمَ الْقيَامَة مَغْلُولًا ثُمَّ يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ... هر کس با زن نامحرمی دست دهد، روز قیامت در حالی که در غل و زنجیر است محشور می شود. (1) ب) نباید با قصد لذت باشد (مثلا به بهانه خریدکردن یا پرسیدن سوال از نامحرم صرفا قصدش ارتباط گیری است) ج) ترس افتادن در گناه در بین نباشد (مثلا شروع ارتباط و گفتگو در مغازه، اداره و ... عادی بوده است ولی در ادامه احتمال گناه می دهد). د) در صحبت و همچنین چت باید در استخدام کلمات دقت شود و از به کاربردن اصطلاحات و کلمات نامناسب بین دو نامحرم جدا پرهیز شود (مثل اینکه به نامحرم ابراز علاقه کند و یا از کلمات تحریک آمیز استفاده کند)، و در همین زمینه از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل است که: ... کسی که با زن نامحرمی شوخی و مزاح کند، خداوند به ازای هر کلمه ای که در دنیا با او تکلم نموده است، هزار سال او را حبس می کند. (2) 📕 منابع: 1. العروه الوثقی، ج2، کتاب نکاح، م40،وسائل الشيعه، ج 20، ص 198. 2. تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم؛ توضیح المسائل مکارم م2092، وسائل الشيعه، ج 20،ص 198 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت‌الله سبحانی: حکومت اسلامی باید از منکر بی‌حجابی جلوگیری کند آیت‌الله جعفر سبحانی مرجع تقلید به استفتائی درباره وجوب رعایت حجاب به عنوان واجب شرعی پاسخ داده‌اند.  سؤال آیت‌الله سبحانی (دام عزه العالی) با توجه به ارائه دیدگاه حضرت عالی در باب رعایت واجبات شرعی از جمله حجاب، برخی از رسانه ها آن را به درستی منعکس نکرده‌اند. خواهشمند است برای رفع سوء فهم، نظرات خود را در این باره یک بار دیگر، بیان کنید. پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم اینجانب در مسجد اعظم پس از فراغت از درس خارج اصول دو مطلب را یادآور شدم. مطلب نخست، این که حجاب اجباری دو تفسیر دارد. تفسیر اول آن غلط و تفسیر دوم آن مورد اتفاق همه علمای اسلام است. اما تفسیر غلط این که اگر زن بی‌حجابی، در کوچه و خیابان مشاهده شد، مأمور دولتی فوراً چادری به دست بگیرد و بر سر او بیفکند و او را مجبور به رعایت حجاب کند. این تفسیر مسلماً غلط و احدی از عالمان اسلامی چنین فتوایی نداده است. اما تفسیر دوم و صحیح آن، این است که منکرات بر دو نوع است: 1- فردی منکری را در دور از چشم مردم در خانه خود انجام می­‌دهد، تکلیف او با خدا است و ما درباره او تکلیفی نداریم. حکومت اسلامی باید از منکری که برای جامعه مضر است جلوگیری کند 2- منکری که وجود آن مضر به حال جامعه است مسلماً باید حکومت اسلامی از آن جلوگیری کند. کسی بخواهد آشکارا مشروب خواری کند و یا قمار بازی، کند. مسلماً یک چنین منکراتی مایه گسترش گناه در جامعه می‌شود. بی‌حجابی نیز از این منکرات است که سبب می­‌شود گناه در میان جوانان گسترش پیدا کرده و عفت عمومی خدشه­‌دار شود. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که چنین منکری در خارج تحقق پیدا نکند. (این برنامه‌­ریزی اعم از فرهنگی، اجتماعی و روان­شناسی، اقتصادی و قضایی و انتظامی است) دلیل این سخن حدیثی از رسول خدا(ص) است که می‌فرماید: إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّةَ هر‌گاه بنده خدا گناهی را در پنهان انجام دهد ضرر آن متوجه خود اوست ولی اگر آشکار انجام بدهد و از آن جلوگیری نشود به جامعه ضرر می­‌زند. نویسنده‌ای مسأله حجاب اجباری را مطرح می­‌کند و می‌­گوید: بله اگر بی‌حجابی به مرحله‌ای برسد که مایه ابتذال و گسترش گناه شود باید از آن جلوگیری کرد. در پاسخ سخن ایشان یادآور شدم که اصولاً بی­‌حجابی یک صورت بیشتر ندارد و آن همان صورتی که خود او متذکر شده است. آیا می ­توان جاذبه جنسی میان برهنگان و بی­‌حجابان و جوانان امروز که سن ازدواج آنان بالا رفته را انکار کرد؟ مسلماً این نوع گناه آشکار، اخلاق جوانان را فاسد می­‌سازد
مطلب دومی که یادآور شدم این است. امر به معروف دو مرحله دارد. مرحله نخست: مرحله نصیحت و تذکر است و این از آن عموم مردم است، البته شرایطی هم دارد. مرحله دوم جلوگیری از منکرات است که از آن حکومت اسلامی است. امام صادق(ع) چنین می­‌فرمایند: انما هو علی القوی المطاع العالم بالمعروف من المنکر، لا علی الضعیف الذی لا یهتدی سبیلا الی ایّ من ایّ یقول من الحق الی الباطل، و الدلیل علی ذلک کتاب الله عزوجل قوله.... وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ. امر به معروف وظیفه قدرت نیرومندی است که اطاعت مردم برگردن آنها است. معروف را از منکر تمیز می‌­دهد. این وظیفه ربطی به انسان ناتوان که راهی به جایی نمی­‌برد، ندارد و شاید حق را از باطل باز نمی‌شناسد. اتفاقاً آیه 41 سوره حج ناظر به همین قسم دوم همین گروه نیرومند است که اجرای امر به معروف بر عهده آنها است، آنجا که می‌­فرماید: «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ. آنان که به آن­ها قدرت دادیم کسانی هستند که نماز را پرپا می­‌سازند و زکات می­‌دهند و به کارهای نیک فرمان می‌دهند و از منکرات مردم را باز می‌­دارند. سرانجام کارها با خدا است. جمله­ «ان مکناهم» گواه بر این است که این نوع امر به معروف برای انسان ­های متمکن و قدرتمند و به تعبیر امروزی از آن حکومت اسلامی است. و تفسیر این آیه به امر به معروف سفارشی، دور از مضمون آیه است. ✍ سید محمد محسن دعایی: بیانات مرجع عالیقدر و بصیر حضرت آیت الله العظمی سبحانی فصل الخطاب در اظهار نظر پیرامون موضوع ضروری پوشش و حجاب در وضعیت فعلی کشور و مناسبات حاکمیت، دولت مجلس و مردم با این موضوع بسیار مهم، هست. این مرجع عالیقدر مستند به ادله قطعی شرعی و با فقاهت تراز جواهری، حق مسئله را و مطلب را ادا کردند. اینک بر دولت مجلس نخبگان عموم مردم فریضه است که برای فعال شدن قانون مصوب حجاب و عفاف اقدام عاجل به عمل بیاورند. و جلوی هرزگی‌ها و سمپاشی‌ها و سنگ‌اندازی‌های معاندین و مخالفین اجرای احکام اسلامی را بگیرند. امر به معروف واجب است این وجوب زمان و مکان نمی‌شناسد.
📸🔻
اینفوگرافی
| درس ها و عبرت های قضایای سوریه
23.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اولین تجمع علیه دولت بی کفایت پزشکیان همزمان شد با اولین تظاهرات علیه تروریست ها در تهران 🔻فریاد انتقام مردم را به گوش مسئولین برسانید!!
22.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هشدار جدی رهبر انقلاب؛ مثل توابین نباشید ،به موقع عمل کنید... بسیاری از آسیب هایی که امروز با آن مواجهیم نتیجه عدم عمل به موقع و به اندازه است. ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ ‌┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ به جمع🇵🇸🇮🇷بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/1253245207C490361b978