eitaa logo
یادداشتها
560 دنبال‌کننده
55 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم مسأله همدلی اجتماعی، خیلی مظلوم است. همه ما بیشترین دلخوری را از نفرت پراکنی و بد اخلاقی در فضای اجتماعی فرهنگی و سیاسی داریم اما خودمان نیز گاهی به آن دامن می زنیم. گمانم آن است که بسیاری از مخاطبان رهبر انقلاب این بخش از سخنان ایشان در دیدار اول فروردین 1403را ندیده یا نشنیده اند یا بدون توجه از کنار آن گذشته اند. علی القاعده، تلاش پیگیرانه برای تحقق همدلی اجتماعی را باید از ارادتمندان رهبر انقلاب بیشتر از دیگران انتظار داشت. آیه الله خامنه ای: نکته‌ بعدی در باب منافع ملّی، مسئله‌ اتّحاد دلهای مردم است؛ اتّحاد عزمها و اراده‌های مردم است. ما در این زمینه متأسّفانه مشکلاتی داریم، عقب‌افتادگی‌هایی داریم. ارتباط و خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّی‌مان اختلال ایجاد میکنیم. همه‌ ‌ما در این غفلت شریکیم؛ همه‌‌ ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبه‌روز آن را تقویت کنیم. این جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است. امام بزرگوار از روز اوّل روی یکی از چیزهایی که همیشه تکیه میکرد، مسئله‌ «اتّحاد» بود. بعضی‌ها با یکدیگر سر مسائل جناحی، مسائل سیاسی اختلاف پیدا میکردند، امام (رضوان الله علیه) به اینها نهیب میزد و میگفت: «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید». ، اختلاف سلیقه‌، اختلاف سیاسی در یک کشور یک امر طبیعی است، امّا غیر از اینها است. خب یک نظری شما دارید، یک نظری دیگری دارد، اینها با همدیگر یکسان نیست، اشکالی هم ندارد، امّا این نباید موجب نفرت‌پراکنی بشود، نباید افراد را از یکدیگر متنفّر بکند، دشمنِ یکدیگر بکند، اجازه بدهد که هر کدام علیه یکدیگر، علیه آن دیگری، به هر وسیله‌ای که ممکن است، موجب و و مانند اینها بشوند؛ احیاناً با افترا و دروغ و مانند این چیزها هم همراه بشود که خب این خیلی مشکل است. به نظر من رقابتهای داخلی به جای خودش محفوظ ــ البتّه در داخل کشور در زمینه‌ مسائل گوناگون سیاسی و غیره، رقابتهایی وجود دارد، این به جای خود محفوظ ــ امّا همه باید با هم باشند، همراه باشند. در یک خانواده ممکن است دو برادر با هم دو سلیقه‌ مختلف داشته باشند امّا برادری‌شان از بین نمیرود؛ کار به دشنام و دروغ و اهانت و مانند اینها نباید بکشد؛ این را همه باید مراقبت کنند. این هم مسئله‌ اساسی و مهمّی است. تأکید میکنم و توصیه میکنم به جوانهای عزیزمان که سعی کنند در داخل جامعه نفرت‌پراکنی انجام نگیرد. خب اختلاف سلیقه‌ای وجود دارد، اشکالی هم ندارد امّا همه با هم برادروار در کنار هم، روی مسائل کلّی جامعه و در مقابله و مواجهه‌ با مخالفین کشور، مخالفین جمهوری اسلامی، مخالفین ملّت ایران، یکسان بِایستند و حرکت کنند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
پناهیان.mp3
1.65M
بسم الله الرحمن الرحیم شنیدن سخنان حجه الاسلام پناهیان برای همه کسانی که دغدغه عفاف و حجاب و امر به معروف دارند ضروری است. کسانی که فهم صحیحی از رابطه با ندارند توفیقی در این زمینه نخواهند داشت. داشتن غیرت دینی کافی نیست. در کنار نسبت به احکام الهی باید با بندگان خدا نیز و نرمی و محبت داشت. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم شنیدن سخنان حجه الاسلام 👆 برای همه کسانی که دغدغه عفاف و حجاب و امر به معروف دارند ضروری است. کسانی که فهم صحیحی از رابطه محبت با امر به معروف ندارند توفیقی در این زمینه نخواهند داشت. داشتن غیرت دینی کافی نیست. در کنار نسبت به احکام الهی باید با بندگان خدا نیز و نرمی و محبت داشت. ✍️ حجه الاسلام پناهیان ربط با چیست؟ المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر. مومنان دارای ولایت عرضی هستند؛ دوست هم هستند. بعد می فرماید یأمرون بالمعروف. امر به معروف بدون فرهنگ ایجاد می کند؛ نتیجه مطلوب نمی دهد. امر به معروف در موضوع حجاب قبل از و محبت کردن امکان ندارد. شما باید در محبت در روابط اجتماعی گوی سبقت را از مدعیان محبت بربایید تا بتوانید روی دیگران تأثیر بگذارید. مشکل حجاب صرفا با و حل نخواهد شد. جای مردم با محبت، در هیئتهاست. کسانی که اهل هیئت نیستند در موکبها لذت معنوی ارتباط با مومنان را حس می کنند. مساجدی که ندارند به اندازه هیئتها نمی توانند موثر باشند. حتی می توانند کفر بقیه را هم در بیاورند. از مسجدی که چایخانه برای پذیرایی گرم اربعینی نداشته باشد استشمام می شود. اهل مسجدی که با کسانی که مسجدی نیستند ارتباط نگیرد، تولید می کند. ، اختصاص به اربعین ندارد. اگر اربعین اثر می گذارد باید آن را به مساجد برد. چرا برخی مساجد هستند؟ چون مثل اربعین نیستند. هیئتی ها چرا می توانند درباره حجاب موثر باشند؟ چون هیئت، است. هیئتها محل ارتباط گرم هستند مثل خیلی از مساجد نیستند. هیئت جای چشاندن است. خانمهای محجبه! بسیاری از غیر محجبه ها، برداشت شان از شما این است که شما مهربان نیستید. این برداشت را دشمن ایجاد کرده است. آقایان متدین! بسیاری از از غیر محجبه ها و غیر متدینین، برداشت شان از شما این است که شما هستید و مهربان نیستید. الکی که نمی توانید در خیابان بخندید و لودگی کنید تا ذهنیت آنها را برطرف کنید. الکی که نمی توانید بهانه ای جور کنید برای محبت کردن. امام حسین این زمینه را فراهم کرده است. غیر محجبه ها را در موکب مشارکت دهید. هیئتی ها امام حسین را نکنند. هیئتها یک دری دارند که به روی هیئتی ها باز است. یک در دیگری را باز کنند به روی غیر هیئتی ها. از ظرفیت خانمهای غیر چادری که تبرج ندارند در موکبها استفاده کنید. هیئت مسوولیت کل غیر محجبه های شهر را هم دارد. ابزارش را هم دارد: محبت. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
شنیدن و خواندن گفتار آقای پناهیان را برای متدینانی که دغدغه احکام الهی دارند ضروری می دانم. از مخاطبان محترم درخواست می کنم، در انتشار حداکثری فایل صوتی و خلاصه مکتوب آن همراهی کنند.
بسم الله الرحمن الرحیم امر به معروف با روشی که آقای پناهیان توصیه می‌کنند که برگرفته از تعالیم قرآن و اهل‌بیت ع است به همدلی اجتماعی و وحدت ملی خدشه وارد نمی‌کند؛ بلکه به تقویت آن می‌انجامد. اگر نهی از منکر با روش صحیح انجام نشود هرچند برخاسته از غیرت دینی ما باشد می‌تواند به همدلی اجتماعی و انسجام عاطفی جامعه آسیب بزند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم همدلی اجتماعی از خود ما آغاز می‌شود: صاحبان دیدگاهها و رفتارهایی را که نمی‌ پسندیم با و احترام کنیم. راه تقویت همدلی اجتماعی، نقد ناصحانه و خیرخواهانه و مشفقانه است. منشا قریب به اتفاق دلخوری ها و گلایه‌ها، نقدهای خالی از احترام و مهربانی است که به اسم نقد علمی یا نقد سازنده یا دفاع از حق یا نهی از منکر، نثار یکدیگر می‌کنیم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
امشب شب قدر است. شب بیست و یکم، یکی از دوستان گرامی ام یادداشتی برایم ارسال کردند. با خواندن آن تکان خوردم و سوره قدر برایم طعمی دیگر پیدا کرد. طعم شیرین آخرین حجت خدا. با تلخیص و ویرایش، آن را به شما تقدیم می کنم👇
✍️ علی مهدیان ملائکه در شب قدر کجا نازل میشوند؟ همیشه فکر میکردم یعنی شب نزول قرآن. ارزش شب قدر را به نزول قرآن میدانستم اما یک شب قدر حرفهایی را از یک استاد یاد گرفتم که همه چیز را در ذهنم به هم ریخت. سوره قدر را تفسیر میکرد میگفت: آیا نزول قرآن، شب قدر را شب قدر کرده؟ یا اینکه شب قدر، شب قدر بوده و قرآن در آن نازل شده است؟ مثل کسی که ازدواج خود را که یک کار مهمی است در یک وقت با برکتی قرار میدهد برکت آن وقت به ازدواج نیست. انا انزلناه فی لیلة القدر. یعنی اول شب، شب قدر بوده و بعد قرآن در آن نازل شده. دلیل بهتر آیات بعدی است که شروع میکند به توضیح چیستی شب قدر. لیلة القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر. «انزلناه» فعل ماضی است یعنی نازل کردیم و تمام شد. اما در معرفی شب قدر میگوید «تنزل» فعل مضارع است یعنی هنوز نازل میکنیم. یک عملی در این شب هر سال تکرار میشود و در توضیح عظمت این شب این عمل را بیان میکنند. یادم است این حرفها بدجوری مرا گیج کرده بود. استاد چه میخواست بگوید؟ جلسه سکوت محض بود و من یقین داشتم همه میخواستند بیشتر بشنوند. اما استاد آرام ولی محکم ادامه میداد: «الملائکه» یعنی «کل ملائکه» این الف و لام در زبان عربی معنای «کل »میدهد. «الروح» همان رئیس ملائکه است در آن شب همه اینها متوجه زمین اند و فرود میآیند. چه واقعه ای رخ میدهد؟ چه شده که همه دار و دسته خدا در صحنه عالم متوجه زمین اند؟ هر سال؟ همه؟ از تمام آسمانها؟ به سوی زمین؟ یعنی هر خبری هست اینجاست و در عوالم بالا خبری نیست! سوال اینجاست که اینها کجا نازل میشوند؟ منزل علیه کیست؟ به کجا میایند؟ «من کل امر» یعنی چه؟ حرفها علمی بود اما برای من مثل یک رمان شیرین و دلکش بود که دوست داشتم زودتر اخرش را بفهمم. با این تفاوت که این بار قضیه فرق میکرد قرار بود تکلیف مهمترین شبهای زندگیم را تعیین کنم باید میفهمیدم کجا باید بروم و چه باید بکنم؟ منتظر بودم. «من کل امر» .... و در شب قدر تکلیف کل امر است که مشخص میشود. .... کم کم رنگ صورت استاد عوض میشد انگار موقع نتیجه گیری بود نتیجه ای که قبل از اینکه از زبان استاد بیان شود معلوم بود که دارد قلب خود او را میسوزاند. داشتم چیزهایی را نه فقط فهم، بلکه احساس میکردم. استاد ادامه داد: عزیزان! آن رئیس حقیقی و ذاتی عالم آن خدای لا یزال همه را به سراغ فرمانده زمینی و خلیفه خود میفرستد. همه متوجه ولی عصر هستند اوست که قرار است همه تصمیمات منجز و معلق عالم یعنی قضا و قدر به دستش برسد و از مجرای او جاری شود. شب قدر، شب اوست. یعنی چی؟ یعنی رفیق من! اگر تا به صبح مناجات کنی و قرآن سر بگیری اما از او غافل باشی بیراهه میروی. هیچ عملی بی رنگ ندای درونی «یا صاحب الزمان» فایده ای ندارد بقیه همه بیراهه رفتن است. مردم! بدانید باید به چه چیز بچسبید. کدام ریسمان را چنگ بزنید. بعد با بیانی طعنه آمیز گفت: همه میایند پایین تو میخواهی تنها بروی بالا؟! این ایام همه عطش دارند اما نمی دانند کدام حلقه را باید بگیرند. آن حلقه گم شده تو، امام است چه بفهمی چه نفهمی. یک عده خوابند و اصلا در حرکت نیستند یک عده اما در حرکتند ولی جهت را نمی دانند. راه اینجاست و بقیه راهها مسدود است. شاید حسابی در کار بوده که شهادت مرد ولایت و امامت علی مظهر خلافت خدا در این شب ها رخ میدهد. جالب بود دیگر کسی خیره خیره به استاد نگاه نمیکرد. کم کم سرها را پایین می انداختند وقت فکر کردن بود. استاد میگفت: حقیقت دین معرفت امام و حجت خداست. شب قدر شب تجلی خلافت خلیفة الله است. خلافت او در این شب تجلی میکند. تمام گردانندگان عالم هستی «من کل امر » بر او نازل میشوند. محال است سلام کنی و او جواب ندهد. در تاریخ سراغ نداری سائلی دست پیش امام دراز کند و دست خالی برگردد زبان حال و قال شما این باشد: ..... یا ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعة مزجاة فاوف لنا الکیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین..... ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم تابلویی است که از یک طرف نهایت وحشی گری و قساوت و ظلم در آن خودنمایی می‌کند و از طرف دیگر مقاومت مقتدرانه و صبر مومنانه انسان‌هایی مظلوم را نشان می‌دهد. غزه معرکه‌ای است برای آزمون انسانیت. فلاسفه، روشنفکران، متدینان، چهره‌های علمی و هنری و ورزشی، رسانه‌ها، مجامع علمی، دولت‌ها، نهادهای بین المللی و تک تک ما انسانها در کدام سوی این معرکه می‌ایستیم؟ ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍ حمیدرضا نقشینه و باشید. این آخرین وصیت های بود؛ پس از ضربه خوردن و در آخرین لحظات عمر؛ نه خطاب به پسرانش و نه خطاب به مسلمانان بلکه خطاب به همه انسانها. علی می دانست که می رود و مهم ترین حرفهایش را در همان لحظات گفت. شرکت کردن در راهپیمایی امروز حداقل کاری است که می توانیم بکنیم و البته با نسل کشی که این روزها در جریان دارد امسال، روز فریاد تمام انسانها بر ضد اراده شیطان بر روی کره زمین است. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر: مسئله‌ روزه بسیار مهم است. آنچه که امسال به بنده خبر داده می‌شد این بود که گاهی در بعضی از معابر شهر تهران و دیگر شهرها دیده شد. یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست کسانی را به زور به کند. اما در مقابل دینی هم وظیفه دارد. نباید کوتاهی کنیم و مسئولین و آحاد مردم و آمرین به معروف و ناهین از منکر در این زمینه وظیفه‌ خودشان را باید انجام بدهند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ علی محمدی 💢چرا برای غزه کم تحرکــیم؟💢 🔹بعد از یادداشت «غزه؛ و البته هزاران مناسبت تقویمی و موسمی جور و واجور!!» که در آن به نقد رفتار فرهنگی دوستان حزب‌اللهی‌مان پرداخته بودم، برخی از دوستان گفتند که مردم ایران حاضر به همراهی با مردم غزه نیستند و افکار عمومی ما کشش طرح مسئله کمک به غزه را ندارد! 🔹بگذارید همین ابتدا نظر خودم را عرض کنم. این تحلیل از مردم ایران از اساس یک تحلیل غلط، انحرافی و تقلیل گرایانه است. مردم ایران همواره در طول قرنها جزو عدالت‌طلب‌ترین ملتها بوده‌اند و برای رسیدن به آن، هزینه‌های هنگفت داده‌اند. چطور می‌شود که چنین ملتی که حتی مخالفین حکومتش هم برای همراه کردن مردم ناچارند که بر روی عدالت‌طلبی دست بگذارند و حجاب قانونی را مصداق ظلم نشان دهند تا بتوانند جوانان و نوجوانان را برای مقابله با حکومت به خیابانها بکشانند، به یکباره چنان تحولی پیدا می‌کند که نسبت به یکی از بزرگترین جنایت‌ها و نسل‌کشی‌های آشکار تاریخ معاصر کرخت و سرد شوند؟! این تحلیل غلط اندر غلط است ... 🔹ریشه عدم تحرک کنونی مردم ایران را باید در جایی دیگر دنبال کرد؛ اولین ریشه‌ی این بی تحرکی در فراگیر شدن این تلقی است که «الان کمک به غزه یک کار تخصصی و نظامی است که مردم عادی نمی‌توانند نقشی در آن داشته باشند»؛ دومین ریشه این بی عملی را باید در این تلقی دنبال کرد که «راهپیمایی‌های کلیشه‌ای دردی از مردم غزه دوا نمی‌کند و اقتضائات بیرونی و میدانی به حدی قدرتمند است که این راهپیمایی‌های داخلی، تأثیری بر روی تصمیم گیری مسئولین سیاسی و نظامی کشور در مواجهه با مسئله غزه نمی‌گذارد.» 🔹حاصل جمع این دو تلقی این است که مردم ایران علیرغم تأسف و تأثری که از جنایتهای بی حد و مرز اسرائیل دارند و احیانا اشکی که شبها پای اخبار کودک‌کشی‌ها و زجرکشیدن‌های مردم غزه می‌ریزند، راهی را برای کمک در جلوی خود باز نمی‌بینند و ناگزیر برای فرار از فشار روحی آن، خود را به بی‌خیالی می‌زنند. خیلی فرق است که کسی بی‌خیال مسئله‌ای باشد و کسی از روی ناچاری و بن بست عملی و قاعدتاً برای فرار از فشار شکننده‌ی روحی مسئله‌ای، خود را به بی‌خیالی بزند؛ حال اکثر مردم ایران، حال دومی است. 🔹از اینرو، راه برافروخته نگه داشتن ابر مسئله‌ای به نام فلسطین در جان و فکر و رفتار مردم ایران، پخش عکس‌های جنایت‌های شنیع اسرائیل و نسل‌کشی‌ها و کودک‌کشی‌ها و رنج‌ها و زجرهای فلسطینیان نیست، بلکه راه اصلی «بازآفرینی فناوریهای اجتماعی استحصال اراده جمعی مردم ایران در راستای حضور واقعی در واقعه فلسطین» می‌باشد. ‌🔹خلاصه اینکه: ➖ امروز مشکل مردم ایران «نبود تحریک» نیست، بلکه مشکل، «فقدان بستر تحرک» است. ➖ امروز مشکل مردم ایران «ندانستن ظلم اسرائیلیان» نیست، بلکه مشکل، «نداشتن راهی برای حضور و تأثیر واقعی» است. ➖امروز مشکل مردم ایران «نخواستن کمک به غزه» نیست، بلکه مشکل، «تصور ناتوانی از کمک کردن» است. 🔹گسست زبانی با منطقه و جهان، بیرون بودن از مناسبات عربی و ترکی، بیگانگی با اقتضائات جامعه اهل تسنن، فشل بودن سامانه خبر در کشور و البته انسداد ذهنی خواص شتاب‌دهنده‌، همه و همه دست به هم داده‌اند تا فناوری‌هایی زنده‌ی چند دهه‌ی گذشته‌ی جامعه‌ی انقلابی ایران یعنی به امری صرفا داخلی و کلیشه‌ای تنزل یابد و تخلیه معنایی شود ... اگر راهی برای تحرک مردم ایران هست که حتما هست، آن را باید در بسترسازی کنش عمومی، از طریق احیاء فناوری‌های اجتماعی با سابقه و یا خلق فناوری‌های اجتماعی جدید جستجو کرد ... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1671https://eitaa.com/yad_dashtha