eitaa logo
یادداشتهای علمی
637 دنبال‌کننده
47 عکس
6 ویدیو
49 فایل
این کانال به منظور انتشار فیش‌هایی است که در طول مطالعات خود یادداشت نموده ام شاید برای برخی سودمند باشد. @mhey2000 ادمین @halgeyoola @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
دارالحدیث.apk
35.71M
🔰🔰 💠💠 ⭕️ عرضه رایگان نرم‌افزار مجموعه آثار مؤسسه 🏷تولید کننده: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور. 📚با بیش 280 عنوان کتاب در موضوع تفسیر قرآن کریم و احادیث اهل‌بیت علیهم‌السلام، رجال و درایه، فقه الحدیث، تاریخ حدیث. به علاقمندان به مباحث علوم حدیث پیشنهاد می‌شود این نرم‌افزار را نصب نمایند. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
الگوی 13 سؤالی.pdf
126K
روش تهیه یک عنوان برای موضوع یا با الگوی ۱۳ سوالی. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی.pdf
767.9K
💠امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد. ✍️متن خواندنی نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
FATIH3265.pdf
39.1M
حاشية مفتي زادة على التصديقات ( شرح الشمسية) 🌷 @kobPDF 🌷
پاسخ مرحوم آیت‌الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی قدس سره به یک پرسش: پرسش: انتظار فرج امام زمان علیه السلام و دعا برای حضرتش واجب است يا مستحب؟ پاسخ: انتظار فرج آن بزرگوار برتر و بالاتر از وجوب و استحباب مقام عمل است، چون انتظار مربوط بجنبه باطن و قلب با ایمان است و گفتن در زبان عجل الله تعالی فرجه یا اللهم عجل فرجه مقام اظهار امر باطنی است، خدا کند همه حقیقتا منتظر باشیم و در زبان هم بگوئیم. 📚کتاب‌ صد و ده پرسش از فقیه اهل البيت آیةالله العظمی آقای حاج سیدمحمدهادی حسینی میلانی قدس سره. ص۱۴۳. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
جمع بین احادیث بکاء بر سید الشهداء علیه السلام و آیات خلود أهل کتاب و مشرکین و کفار در جهنم و آیات حبط أعمال و آيات عدم قبول اعمال غير متقین بسم الله الرحمن الرحيم محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی میلانی مد ظله العالي . پس از عرض سلام و ارادت خواهشمند است به سؤال ذیل جواب مرحمت فرمائید. احادیث بكاء بر حضرت سید الشهداء علیه السلام که بیشتر آنها صحیحه بوده و در وسائل الشيعة است: « من ذكرنا عنده ففاضت عيناه حرم الله وجهه على النار» و حديث « ما بكى أحد رحمة لنا و لما لقينا إلا رَحِمَهُ الله - إلى أن قال - فلو أن قطرة من دموعه سقطت في جهنم لأطفأت حرها» و امثال آن و اثرات دیگر از قبیل غفران ذنوب و غیره ، و در کتاب خصائص مرحوم شوشتری قدس سره است « فکلُّ من بكى على مصائب الحسين عليه السلام أخذنا بيده و أدخلناه الجنة» آیا این احادیث شامل غیر معاندین حتی یهود و نصاری و مشرکین و کفار و منافقین میگردد و یا مراد آن احادیث فساق شیعه است ؟ در صورت دوم شیعه گاهی مرتکب ذنوبی که ضمان مالی بر مردم و ضمان قضائی مانند نماز و روزه داشته باشد میشوند. و آیا آیات خلود أهل كتاب و مشركين و کفار در جهنم و آیات حبط أعمال و آيات عدم قبول اعمال غير متقين مطلقاً دارند بر آن احادیث بكاء؟ بینوا توجروا. سیدمحمدحسین خوئی بسمه تعالی شأنه جواب : بنحو اختصار بعرض میرسد داستان : «إنما يتقبل الله من المتقين» داریم و داستان وسیله شفاعت نیز داریم که بکاء، بزرگ وسیله شفاعت است و اثر عجیب دارد و داستان تخفیف عذاب و داستان «يبدل الله سيئاتهم حسنات» نیز داریم که احادیث در تفسیر آن از معصومین صلوات الله عليهم وارد است ، از مجموع احادیث استفاده می شود که احادیث وارده در بکاء ظرف بیان مقتضی است بلکه اثر بفعلیت می رسد تا هر حدیکه منظور بدارند و مشيّت الهيّه جلَّ و علا علاقه بگیرد . و الامر كله بيده سبحانه تعالى . سید محمد هادي الحسيني الميلاني 📚کتاب‌ صد و ده پرسش از فقیه اهل البيت آیةالله العظمی آقای حاج سیدمحمدهادی حسینی میلانی قدس سره. ص ۱۲۶. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
برخی عناوین مطرح شده در پرسش و پاسخ ذیل عبارتند از: اموال دولت، مالکیت دولت، مالیت اسکناس رایج. ( بسمه تعالی شانه ) محضر مبارك حضرت حجة الاسلام والمسلمین آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد هادی میلانی دامت برکاته. بشرف عرض عالی می رساند، از قرار مسموع حضرتعالی مانند بعضی از مراجع مال دولت را مجهول المالك میدانید . عليهذا سئوال می‌شود این اسکناسهای معمولی رایج میان مردم که متداول است و تجارت و غیر آن از تصرفات همگی باینها انجام می یابد و مسلم است که همه اینها از بانك و صندوق دولت پخش می‌شود و مال دولت است، اگر اینها مجهول المالك باشد چرا خمس بآنها تعلق می‌گیرد و از چه راه حکم بتخمیس آنها می شود؟ و شنیده شده که بعضی از مراجع گذشته دولت را مالک می دانستند، این از چه راه است؟ زیرا دولت کیست که مالک باشد اگر نظرشان هیئت است مالكيت هيئت چگونه تصویر می شود؟ ایام سعادت مستدام باد الاحقر على أكبر المرندي « بسمه تعالى وله الحمد » جواب : راجع بمسئله اسكناسها و تعلق خمس بآنها در صورتی که مجهول المالك باشند و راجع باينکه قائلين بمالکیت دولت از چه راه می گویند، عرض می کنم. أما الأول: محذور نه تنها اینست که فرموده اید خمس چرا بانها علاقه بگیرد ( در صورتیکه مجهول المالک باشد ) بلکه محذور بزرگتر آن است که مجهول المالك بايد صدقه داده شود و بفقیر می رسد پس اغنیاء مالک نیستند و برای فقراء میدان وسیعی و العياذ بالله باز می شود. و‌ ايضاً معاملات اجناس دیگر با آنها همه باطل می‌شود با خریدار مشغول الذمه فروشنده می گردد. و ايضاً اگر ورثه استحقاق صدقه داشته باشند هر کدام سبقت کرد، چه پسر و چه دختر اسکناسهای پدر را بر میدارد، و الا وراثتی نسبت بآنها در کار نيست الى غير ذلك من المحاذير ، فأقول : اگر اسكناس طريق إلى المال و سند آنست مجهول المالك بودن سند صدمه ای بجایی نمی رساند و اگر اسکناس خودش مالیت دارد مولد اولیّه آن مستصحب البقاء على الإباحه است بدست هر کس از غنی و فقیر که میرسد و بالطبع قاصد تملّک آن است همینقدر کافی است در مالکیت آن و جميع آثار مالکیت مترتب میگردد و معاملات و ربح محقق می شود، خوب بود میفرمودید چه دلیل دارید و إلا مالكیت امری است اعتباری موضوع آن لازم نیست امر موجود خارجی باشد و ممکن است آنهم امر اعتباری باشد که مضاف و مضاف اليه واضافه يك سره اعتبار فی اعتبار بوده باشد. اما الثاني ، كسانيكه قائل بمالكيت هيئت ( دولت ) هستند يك دلیلشان عموم « اوفوا بالعقود» است ولی اشکال در این است که ظاهر معنى «اوفوا بالعقود» أي العقود الصادرة من الاشخاص لا من الهيئة و دليل ديگر شان سیره دول است من زمن المعصومین علیهم السلام. ولی اشکال در این است که، آن زمان عنوان هیئت نبوده بلکه شخص سلطان و نمایندگان او بوده. و دلیل دیگرشان لزوم عسر و حرج است ولی اشکال در این است که این عناوین مثبت حکم وضعی نمی شود. و العلم عند الله والسلام عليكم و على من يحبّ تسليمي عليه . « سید محمدهادي الحسيني الميلاني » 📚کتاب‌ صد و ده پرسش از فقیه اهل البيت آیةالله العظمی آقای حاج سیدمحمدهادی حسینی میلانی قدس سره. ص ۹۸. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
🍃 هر کس شب جمعه این دعا را ده مرتبه بخواند هزار هزار حسنه در نامه عمل اون نوشته می‌شود... ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
هدایت شده از یادداشتهای علمی
چندی پیش مطلبی تکان دهنده در مورد سمّی که به امام حسن علیه السلام داده شد وایشان بر اثر آن به شهادت رسیدند خواندم که نقل آن و مطالعه آن خالی از لطف نیست لذا متن عربی آن را آورده وترجمه می کنم: لقد ذكر الحكيم مؤمن في التحفة ومير محمد حسين الخراساني الشيرازي في مخزن الأدوية عن مخاطر بعض الأعشاب التي لو استُعملت خطأً فإنّها تؤدّي إلى أخطار فظيعة وذكرا أربعة أنواع للسموم وأشدّها السمّ الأسود الموجود في جبل هلاهل في الصين فإنّه لو وضعوه على قرن الثور لخرج الدم من أنفه ، ولو وُضع على سرج الفرس لوقع الراكب من ظهره ، وذكرا أنّ استعماله يتطلّب لبس القفّازات ولا يمكن مسّه باليد لأنّه لو وقع منه بمقدار خردل ودخل جوف الإنسان فإنّه يقطّع أمعاءه ، وكان معاوية قد أعطى هذا السمّ إلى جعدة ثمّ شربه الإمام الحسن(عليه السلام) . ترجمه حکیم مومن در کتاب تحفه و میرمحمد حسین خراسانی شیرازی در کتاب مخزن الادویة در مورد خطرات بعضی از گیاهان تازه که اگر به اشتباه استفاده شوند منجر به خطر های بزرگی می شوند مطالبی ذکر نموده اند. و چهار نوع سمّ را نام برده اند و شدیدترین آنها سمّ اسود(سیاه) است که در کوه هلاهل واقع در چین می باشد. اگر این سمّ را بر شاخ گاو بگذارند خون از دماغش خارج خواهد شد و اگر بر زین اسب بگذارند کسی که بر آن سوار است از پشت اسب خواهد افتاد. همچنین گفته اند: استفاده از این سمّ نیازمند پوشیدن قفازات است(قفاز به ضم قاف لباسی است که زنان عرب می پوشند و کف دست و انگشتان و ساعد دست را می پوشاند  از سرما محافظت می کند و بیرون و درون آن را از پنبه پر می کنند) و لمس این سمّ با دست ممکن نیست زیرا اگر ذره ای از این سمّ به دست برسد و داخل شکم انسان بشود  روده های شکم را به شدت از بین می بردد و قطعه قطعه می کند 😨😨 و معاویه لعنة الله عليه این سمّ را به جعدة لعنة الله عليها داد و امام حسن علیه اسلام آن را نوشید. 😭😭    کتاب الفرق الناجیه صفحه 279 ازنرم افزار مکتبه الشامله نسخه3.48 العهدة علی الراوی کانال یادداشتهای علمی: https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
💠«دو کوه طلا»، «دو دعاء مستجاب»💠 استاد حقیر علامه اصولی حاج میرزا هادی دزفولی قدس سره روزی بعد از درس بمناسبتی فرمودند: شخص مؤمنی روزی از میان دو کوه عبور میکرد و از بزرگی آنها تعجب مینمود پس سر بسوی آسمان بلند کرده گفت خدایا این دو کوه را برای من طلا بگردان، و کور باد چشمان کسی که کم از تو طلب کند، فوری دعا مستجاب و هر دو کوه طلای ناب شدند، مؤمن به آن دو کوه طلا بدقت نگاه میکرد و از کمال قدرت باری جلت عظمته تعجب مینمود پس از چند دقیقه که دو کوه طلا را بخوبی مشاهده کرد دعای دوم هم مستجاب شد یعنی آن مرد مؤمن کور شد و هر دو چشمش نابینا گردید چون کم از خدا طلب کرد. 📚کتاب منتخبات ابن العلم ص ۳۵۱ ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
💠دو چیز و دوچیز💠 گفته اند: دو چیز را بخاطر باید گرفت و دو چیز را باید فراموش کرد اما آن دو چیز که باید بخاطر داشت یاد خدا است و مرگ و آن دو چیز را که باید فراموش کرد نیکی که در حق مردم کرده باشی و بدی که مردم در حق تو کرده باشند. 📚کتاب منتخبات ابن العلم ص ۳۵۲ ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
💠کرامت صاحب جواهر قدس سره💠 🔸️آیت‌الله مظاهری مدظله‌العالی: صاحب جواهر کسی است که مانند او نیامده و شاید هرگز نيايد. كسى كه كتاب جواهر وى براى مراجع تقليد به منزله ى چكشى است كه اگر نباشد، هيچ مجتهدى نمى تواند رساله بنويسد، يعنى رساله نوشتن بسيار مشكل است. 🔸️استاد بزرگوار ما رهبر عظيم الشأن انقلاب ادام الله ظله مى فرمودند: صاحب جواهر كرامت كرده و كار او در سر حد معجزه است كه در عرض بيست و پنج سال توانسته يك دوره كتاب جواهر بنويسد. ⬅️ بيست و پنج سالى كه شبانه روز در نوشتن گذشته است حتى ايشان براى اينكه مبادا واجب الحج شده و از نوشتن جواهر عقب بماند، نذر كرده بود كه روز عرفه را در كربلا باشد. لذا روز عرفه به كربلا مى آمد و آنجا نيز كتاب جواهر را مى نوشت. مى گويند در آن هواى گرم و در شرايطى كه وسايل تهويه وجود نداشت، هر ماه فقط‍‌ يك مرتبه به حمام مى رفت. ايشان در دالان خانه كوچك خود مى نشست و از نسيمى كه از در خانه مى آمد استفاده كرده و جواهر را مى نوشت. ⬅️ حتى زمانى كه پسرش فوت نمود، بر بالاى جسد او كه در اتاقى قرار داده شده بود تا روز بعد دفن گردد، به كار خود ادامه داده و بعد گفت: فلان مسأله را سر جنازه ى پسرم حل كردم. 📚 کتاب به سوی حق، آیت‌الله مظاهری، ص ۲۱. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
💠نظريّة الإشارات في الوضع💠 هي النظريّة التي قالت إنّ اللغة نشأت من ارتباط بعض حركات الجسم أو حركات الأشياء مع الجسم. 📚المعجم المفصل في علوم اللغة (الألسنیات) , ج۲ , ص۶۵۲. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
▪️امام علی (علیه السلام) : «اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِکَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِکَ» ▫️بدى را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود،ريشه كن نما. 📚منبع: نهج البلاغه،حکمت۱۷۸. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
هدایت شده از مکتب اصولی شهید صدر
ادامه کتاب «دُرُوس_فِي_عِلمِ_الاُصُول» بقلم: «شهید سیدمحمدباقر صدر رحمه‌الله» ان شاءالله در سال تحصیلی جدید ادامه (از اثبات صغری الدلیل الشرعی) تدریس و صوت دروس در این کانال بارگزاری خواهد شد. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠تفاوت روایات تفسیری و روایات استشهادی💠 آیت‌الله فاضل لنکرانی رحمة‌الله‌علیه: ان يغاير فان مبنی الأوّل على الآية في نفسها في ذلك على حسب اللفظي و المتفاهم العرفي و مبنی الثاني على بيان المراد من الآية و ان كان مخالفا لما هو ظاهرها كما لا يخفى. 📚تفصیل الشریعه، کتاب الحج، ج 4 ص 425. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi