eitaa logo
قدحی از دین
101 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
134 ویدیو
3 فایل
این جانب یعقوبعلی اسدی فارغ التحصیل سطح ۴ (دکتری) تخصصی کلام اسلامی از حوزه علمیه قم، سعی دارم تابه تعبیر قرآن کریم، قدحی از دین را تقدیم شما عزیزان کنم. برای ارائه ی هر گونه پرسش، نقد و پیشنهاد به آی دی زیر مراجعه فرمایید: @yaghoub_ali_asadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 کلام حسینی 🏴 إيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ از ظلم به کسی که در برابر تو، هیچ یاری کننده‌ای به جز خداوند ندارد، بر حذر باش 📚 الكافی،جلد 2، صفحه331 👈 به ما ملحق شوید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
نکاتی پیرامون زیارت عاشورا8⃣2⃣ مقامات معنوی در زیارت عاشورا8⃣ ⬅️مقام برائت و دوری جستن از دشمنان اهل بیت علیهم السلام «فَاسْأَلُ اللهَ الَّذِی اکْرَمَنی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَهِ اوْلیاءِکُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَراءَهَ مِنْ اعْداءِکُمْ أَنْ یجْعَلَنِی مَعَكُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ»؛ از خدایی که مرا گرامی داشته به سبب معرفت شما و معرفت دوستان شما و به من برائت و بیزاری جستن از دشمنان شما را روزی کرده است، می خواهم که مرا در دنیا و آخرت در کنار شما قرار دهد. در جای جای زیارت عاشورا، ابتدا یک فراز جهت عشق‌ ورزیدن به امام در میان است و سپس فرازی جهت تنفّر از دشمنان آن حضرت مطرح می‌گردد و سپس دعا شروع می‌شود، زیرا تا جان را با محبت به اهل بیت علیهم السلام از یک طرف و برائت از دشمنان آنان از طرف دیگر زینت ندهیم جانمان شایسته‌ اجابت آن دعا نمی‌شود و خدا نظری به ما نخواهد کرد. همان چیزی که قرآن بر آن تأکید دارد و می‌فرماید: «...فَمَنْ یكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ...»؛ هرکس به طاغوت کفر بورزد و به خدا ایمان بیاورد به دستگیره محکمی چنگ زده است. در این‌جا ابتدا کفر به طاغوت را مطرح می‌فرماید، همان‌طور که در زیارت عاشورا ابتدا صد لعن مطرح می‌شود. واضح است با آن ارادت و این برائت شرایط معیت و همراهی با آن ذوات قدسی فراهم می‌گردد و می‌بینیم که موضوع برائت از دشمنان اهل بیت (ع) یک مقام و هدفی است که باید در زندگی امّتی که با زیارت عاشورا سر و کار دارد، پیدا شود. آن هم برائت فکری و قلبی و عملی نه تنها لفظی و مفهومی که اثری ندارد. زیارت عاشورا وسیله است برای پرورش روح معترض و منتقد از حکومت جبّار در هر زمان و مکان. به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
🏴 کلام حسینی 🏴 «مَنْ نَفّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرّجَ اللّهُ عَنْهُ كُرَبَ الدّنيَا وَ الاخِرَةِ» «هركه گرفتارى مؤمنى را برطرف كند، خداوند گرفتاريهاى دنيا و آخرتش را برطرف مى‏كند». (بحار الانوار، ج ۷۵ ص ۱۲۲ ح۵ ) به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
🏴 کلام حسینی 🏴 «مَنْ عَبَدَ اللّهَ حَقّ عِبَادَتِهِ آتاهُ اللّهُ فَوْقَ اَمَانِيهِ وَ كِفَايَتِهِ» امام حسين (ع) فرمود: «هركس حق معبوديت خدا را به‏جا آورد، خداوند بيش از حدّ انتظار و كفايتش به او عطا مى‏ كند». (بحار الانوار، ج ۶۸ ص ۱۸۴ ح۴۴ ) به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
نکاتی پیرامون زیارت عاشورا8⃣2⃣ مقامات معنوی در زیارت عاشورا8⃣ ⬅️مقام لعن اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد، اين لعن مقام و عبادت بزرگي است که ما را از سقوط و انحطاط و از خطر امواج فتنه که از دستگاه شياطين جني و انسي مي آيد، حفظ مي کند. گويا مؤمن خودش يکي از قلعه ها و سنگرهاي اسلام است و شياطين سعي مي کنند اين سنگر را با امواج ظلماني خود فتح کنند و لعن مانع این فتح می شود. شياطين و ائمه جور، امواج ظلمات و سيئات خود را مي فرستند و مي خواهند همه ما را غرق کنند؛ «لاُزَيِّنَنَّ لَهُمْ وَلاُغْوِيَنَّهُمْ»(حجر/39) (هر باطلی را) در نظر فرزندان آدم جلوه می‌دهم (تا از یاد تو غافل شوند) و همه آنها را به گمراهی و هلاکت خواهم کشاند. و «قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لاَقْعُدَنّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ.شیطان گفت که چون تو مرا گمراه کردی من نیز البته در کمین بندگانت در سر راه راست تو می‌نشینم. ثُمّ لاَتِيَنّهُمْ مّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ»(اعراف/16) و .... . آن گاه از پیش روی و از پشت سر و طرف راست و چپ آنان در می‌آیم (و هر یک از قوای عامله و ادراکی آنها را به میل باطل می‌کشم). در اين جنگ باطني، تنها چيزي که مانع نفوذ اينها مي شود، لعن است. انسان بايد دشمنان خدا را لعن کند و خود قرآن کريم هم مکرراً آنها را لعن مي کند. اگر مداومت بر اين لعن ها نباشد امواج فتنه ها ما را هم با خودش غرق مي کند. به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
نکاتی پیرامون زیارت عاشورا9⃣2⃣ مقامات معنوی در زیارت عاشورا9⃣ ⬅️مقام سِلم 🌷إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُم‏، من با هر کس که با شما صلح و دوستی کرد، مسالمت و دوستی می‎کنم. «سلم» یعنی تسلیم شدن.«انی سلم» یعنی حقیقتا من تسلیم هستم و در صلح و دوستی هستم. «سالمکم» از «سالَمَ» آمده که در باب «مفاعله» است؛ به این معنا که این سلم یک طرفه نیست؛ یعنی من تسلیم حقوق کسی هستم که آن کس با اهل بیت در سلم است. من در صلح و دوستی هستم با کسی که با شما اهل بیت در سلم و صلح است. این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهل‌بیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات خاندان عصمت و طهارت. حدود و حقوق اهل بیت علیهم السلام را رعایت کردن، تنها به مشکی پوشیدن و سینه زدن نیست؛ بلکه همان حدود و حقوق خداوند متعال است. یعنی کسی که قوانین خدا را محترم می شمارد و خطوط دین را رعایت می کند؛ چنین کسی حقوق اهل بیت را رعایت کرده است؛ کسانی که اینچنین عمل می کنند، ما باید نسبت به آنها در سلم و صلح باشیم و حقوق کوچک و بزرگ آنها را رعایت کنیم. مؤمن واقعی کسی است که با اهل بیت سلمیت دارد و تسلیم محض آنها است و اهل بیت علیهم السلام هم آنها را دستگیری می کنند. به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
نکاتی پیرامون زیارت عاشورا0⃣3⃣ مقامات معنوی در زیارت عاشورا🔟 ⬅️مقام جهاد (حَرب) وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ، و با هر کسی که با شما نبرد کند می­جنگم. یکی از آموزه‌های پرمعنای زیارت عاشورا، عبارتی است که در آن دو مسئله مهم یعنی دشمن‌ستیزی از یک سو و وحدت و همدلی بین اهل حق از سوی دیگر، منعکس شده است. این نکته مهم در فراز معروف «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ» آمده است. این آموزه، مطابق با آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح است: «وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» یعنی مؤمنان و پیروان پیامبر (ص) کسانی هستند که در مواجهه با کفار و اهل باطل با شدت برخورد می‌کنند. رفتارشان محکم و آهنین است. با این حال بین خودشان با مؤدت، محبت و انصاف رفتار می کنند (رحماء بینهم). بر پایه این آیه از قرآن کریم، ما تکالیفی داریم که با دشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام باید به شدت مبارزه کنیم، در مقابل آنان محکم بایستیم، امّا بین خودمان باید رحم داشته باشیم. این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهل‌بیت، برای مبارزه با موانع رشد بشر و یکی از ضروریات در مسیر سلوک الی الله است. به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
🏴 کلام حسینی 🏴 «إِنّ حُبّنَا لَتُسَاقِطُ الذّنُوبَ كَمَا تُسَاقِطُ الرّيحُ الْوَرَقَ» «محبّت ما اهل بيت سبب ريزش گناهان است، چنان‏كه باد، برگ درختان را مى‏ريزد». (حياة الامام الحسين، ج ۱ ص۱۵۶ به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
نکاتی پیرامون زیارت عاشورا1⃣3⃣ مقامات معنوی در زیارت عاشورا1⃣1⃣ ⬅️مقام قرب الی الله وَ أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ ثُمَّ إِلَیْکُمْ بِمُوَالَاتِکُمْ وَ مُوَالَاةِ وَلِیِّکُمْ. و تقرّب می جویم به سوی خدا سپس به سوی شما به وسیله دوستی و ولایت شما. مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقامِ ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّ‌خدا ممکن می‌شود. تقرب به اولیای الهی تقرّب به خداوند است؛ چرا که انبیا و امامان (علیهم السلام) واسطه بین خالق و مخلوق هستند. در راستای این ارتباط است که در زیارت عاشورا می‌ گوییم: «اِنِّی اَتَقَرَّبُ اِلَی الله وَ اِلَی رَسُولِهِ وَ اِلَی اَمِیرِالْمُؤْمِنِین وَ اِلَی فَاطِمَةَ وَ اِلَی الْحَسَنِ وَ اِلَیْکَ بِمُوَالَاتِکَ؛ به راستی به وسیله دوستی تو (و ولایت تو ای حسين (علیه السلام)) به خدا و رسول خدا و به سوی امیرمؤمنان و فاطمه و حسن (علیهم السلام) و نزد خودت تقرّب و نزدیکی می‌جویم». فَقَالَ النَّبِي (صلی الله علیه و آله):... فَمَنْ کَانَ لَهُ اِلَی اللهِ حَاجَةً فَلْیَسْأل بِنَا اَهْلَ الْبَیْت؛(۲) آنگاه پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود:... پس هر کسی حاجتی از خدا دارد، به وسیله ما اهل ‌بیت (علیهم السلام) درخواست نماید». ما در زیارت عاشورا از خدا می خواهیم که به واسطه اهل بیت علیهم السلام و دستگیری حضرات معصومین از ما، به مقام قرب الهی راه یابیم. (۱) الغدیر، ج۲، ص۳۰۰. به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
نکاتی پیرامون زیارت عاشورا2⃣3⃣ مقامات معنوی در زیارت عاشورا2⃣1⃣ ⬅️مقام معرفت و شناخت اهل بیت علیهم السلام فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَکْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیَائِکُم‏. پس درخواست می‌کنم از خدا که مرا به معرفت شما و دوستان شما گرامی دارد. آگاهى و شناخت نسبت به امام، عصمت امام، سیره رفتارى و گفتارى امام، یکى از اساسى‏ترین و زیر بنایى‏ترین مسائل اعتقادى است؛ به گونه‏اى که هر انسانى در قبال آن، مسئولیت دارد تا در حدّ امکان، خود را از آن بهره‏مند سازد. هر مسلمانى معالم دینى، معارف حقه اعتقادى، اخلاقى و عبادى خویش را از امام و پیشوایان دینى مى‏گیرد و امام، چراغ‏ فروزنده‏اى است که همواره فرا راه انسان‏ها مى‏درخشد. انسانى اهل نجات است که از انوار هدایت این مشعل‏هاى فروزان و تابنده در تمامى ابعاد زندگى بهره ببرد و خود را از ظلمت‏هاى جهل، برهاند و به سوى قله‏هاى علم، آگاهى و عرفان سوق دهد. پیامبر اسلام(ص) می فرماید: مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.(۱) آنچه برای رسیدن به این مقام و جایگاه اهمیت فوق العاده دارد، همین شناخت و معرفت است. چنین شناختی مى‏تواند به زائر، شکوه و جلال ببخشد و پیوند عارفانه‏اى میان امام علیه السلام و مأموم باشد. 📚 (۱)مناقب ابن شهرآشوب، ج۱، ص۲۴۶؛ به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
نکاتی پیرامون زیارت عاشورا3⃣3⃣ مقامات معنوی در زیارت عاشورا3⃣1⃣ مقام ثبات قدم و قدم صدق در کنار معصوم (ع) مقام ديگر اين است: «وَ اَن يُثَبِتَ لي عِنْدَكُمْ قَدَمَ صِدْقٍ في الدُّنيا وَالأخرةِ». از خدا می خواهم که قدم صدق را برایم در دنیا و آخرت تثبیت کند. يعني خدا به من ثبات قدم بدهد تا از محضر شما کنار نروم. ثابت قدم بودن در محضر معصوم (ع)، مقام بزرگي است. يک وقت، انسان وارد وادي ولايت مي شود و به معرفت مي رسد ولي ثبات قدم ندارد؛ يک قدم در اين وادي بر مي دارد و در محضر معصومين (ع) است و يک قدم از محضر معصومين (ع) فاصله مي گيرد و غايب مي شود. تلاش شيطان اين است که انسان را از اين ثبات قدم بيرون بياورد تا يک قدم هم با شيطان باشد. ثبات قدم يعني پيوسته انسان در صراط توحيد و ولايت باشد و با همه وجود از اين صراط جدا نشود؛ گناه يعني پا بيرون گذاشتن از صراط عبوديت و صراط مستقيم و خروج از مقام ثبات قدم. اين ثبات قدم بايد از روي صدق باشد؛ يعني انسان واقعا آن طرف را حق محض بداند و اگر ثبات قدم دارد از سر ترديد و شک و ريب در باب خداي متعال و اولياي او نباشد. اين چيزي است که در سير به وادي عاشورا اتفاق مي افتد و اين درها مي تواند به روي او باز شود. اين سير از دنيا آغاز مي شود و در آخرت هم ادامه دارد. 👈پایان بحث نکاتی پیرامون زیارت عاشورا به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
🏴🏴🏴🏴🏴 سالروز شهادت پیامبر خاتم تسلیت باد پیامبر(ص) فرمود مَن زارَني أو زارَ أحَداً مِن ذُرّيَّتي، زُرتُهُ يَومَ الْقيامَةِ فَأَنقَذتُهُ مِن أهوالِها. (کامل الزیارات: ص۱۱) هركس مرا يا يكی از فرزندان مرا زيارت كند، روز قيامت او را زيارت كرده، از هراس‌های آن روز نجاتش می دهم. به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
🏴🏴🏴🏴🏴🏴 به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص) ۲۸ماه صفر، سالروز رحلت برترين آفريده خدا محمد مصطفي (ص) است. وجود مقدسي كه خداوند متعال تمام جهان را به يمن او و عترت پاكش آفريد. پيامبري كه خداوند حكيم بارها در قرآن كريم او را ستوده است. ✅ سخن در فضايل و مناقب آن حضرت بسيار است، اما آنچه در اين مقام بايد گفت عظمت مصيبت خاتم الانبياء (ص) است؛ تا آنجا كه امام باقر (ع) در روايتي چنين مي فرمايد: «مَنْ أُصِيبَ بِمُصِيبَةٍ فَلْيَذْكُرْ مُصَابَهُ بِالنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَإِنَّهُ مِنْ أَعْظَمِ اَلْمَصَائِبِ» هر كس به مصيبتي گرفتار شد، پس بايد مصيبت خود را نسبت به پيامبر (ص) بياد آورد پس همانا كه مصيبت پيامبر از بزرگترين مصيبتهاست. (1) ✅ روايات متعددي از آخرين روزهاي حيات شريف رسول خدا (ص) و نيز آخرين لحظات آن حضرت نقل شده است از جمله: صحيح بخاري معتبرترين كتاب اهل سنت چنين نقل مي كند: «زماني كه حال تب بر پيامبر شديد شد؛ فرمود: كاغذي بياوريد تا برايتان نوشته اي بنويسم كه پس از آن گمراه نشويد. عمر گفت: تب بر پيامبر خدا غالب شده است وكتاب خدا نزد ماست و براي ما كافي است. پس اصحاب حاضر در جلسه با هم اختلاف پيدا كردند و بگو مگو زياد شد. پيامبر فرمودند: از نزد من برخيزيد و شايسته نيست در نزد من تنازع كنيد. پس ابن عباس خارج شد در حالي كه مي گفت: مصيبت! و تمام مصيبت! زماني بود كه بين رسول خدا و نوشته او مانع شدند.»(2) ------------------------------ (1) كافي ج۳ ص۲۲۰. (2) صحيح بخاري ج۱، ص۳۶ به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
شهادت پیامبر خاتم تسلیت در واپسین روزهای عمر رسول خدا... ‌ ‌ ‌✍🏻 «هَلُمُّوا أَكْتُبُ لَكُمْ كِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ...» ‌ ‌ ❌ عده‌ای مانع شدند ... ‌ ‌👥 عبدالله بن عبّاس گويد: چون زمان رحلت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرا رسيد، گروهى از مهاجرین و انصار در خانه حضور داشتند. ‌ ‌📝 رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: بيائيد نامه‏‌اى براى شما بنويسم تا هرگز پس از آن گمراه نشويد. ‌📖 کسی گفت: چيزى نياوريد كه درد بر او غلبه كرده؛ قرآن نزد شما هست و كتاب خدا ما را كافى است. ‌ ‌♨️ ميان اهل خانه اختلاف افتاد و به مخاصمه پرداختند؛ عدّه‏‌اى مى‏‌گفتند: برخيزيد (كاغذ بياوريد) تا رسول خدا برايتان بنويسد و عدّه‏‌اى ديگر مانع شدند. ‌👈🏻 چون سر و صدا بلند شد و اختلاف بالا گرفت، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: از نزد من برخيزيد (و مرا تنها بگذاريد). ‌ ⚫️ ابن عبّاس هميشه مى‏‌گفت: تمام مصيبت‏‌ها از همان وقتى آغاز شد كه با اختلاف و شلوغ‌كارى خود، مانع از آن شدند كه رسول خدا آن نوشته را برايمان بنويسد.( الأمالي (للمفيد)، ص۳۶) 👈روایتی از کتب اهل سنت عُمَر بن خطاب هنگامی پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) در بستر بیماری بودند جلوی نوشتن سفارش ایشان را گرفت و با بی‌حیایی تمام گفت: همانا این مرد العیاذ بالله هذیان می‌گوید ...(صحیح مسلم (از آثار اهل سنت) ج ۵ ص ۷۶) ای کاش نامردان می گذاشتند تا پیامبر بنویسد آنچه را که بارها گفته بودند تا این همه مسلمین گمراه نمی شدند بقول حافظ جنگ هفتادودو ملت همه را عذر بنه چو ندیدند حقیقت ره افسانه زدند به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
🏴🏴🏴🏴🏴 ⁉️ آیا پیامبر اکرم(ص) به شهادت رسید یا رحلت کرد و به مرگ طبیعی از دنیا رفت؟ 🔰 یکی از مسائل تاریخی که مورد بی‌مهری بسیاری از مسلمانان قرار گرفته است، مساله‌ی شهادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) می‌باشد که دلایل و قرائن بسیاری برای آن وجود دارد. 👈 دلایل بسیاری وجود دارد که شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر(ص) را تأیید می‌کند. ما در این نوشتار می‌خواهیم شهادت حضرت را از منابع اهل سنت اثبات کنیم: 🔶 روایت اول: در معتبرترین کتاب اهل سنت، نقل شده که پیامبر(ص) در بیماری منجر به رحلت‌شان، خطاب به همسرشان عایشه فرمود: «من همواره درد ناشی از غذای مسمومی را که در خیبر تناول نموده‌ام، در بدنم احساس می‌کردم و اکنون گویا وقت آن فرا رسیده که آن سم، من‌را از پای درآورد.» ✳️ روایت دوم: «احمد بن حنبل» در مسند خود، ماجرایی را بیان می‌کند که طی آن، بانویی به نام «ام‌مبشر» که فرزندش به دلیل خوردن غذای مسموم در کنار پیامبر(ص) به شهادت رسیده بود؛ در ایام بیماری ایشان به عیادت‌شان آمده و اظهار داشتند که من احتمال قوی می‌دهم که بیماری شما ناشی از همان غذای مسمومی باشد که فرزندم نیز به همین دلیل به شهادت رسید. پیامبر(ص) در پاسخ فرمودند: «من نیز دلیلی به غیر از مسمومیت، برای بیماری خویش نمی‌بینم و گویا نزدیک است که من‌را از پا در آورد.» 🔺 روایت سوم: «محمد بن سعد» نقل می‌کند: «هنگامی که پیامبر(ص) خیبر را فتح نموده و اوضاع به حالت عادی برگشت، زنی یهودی به نام زینب که برادر زاده مرحب بود که در جنگ خیبر کشته شد، از دیگران پرسش می‌کرد که پیامبر کدام بخش از گوسفند را بیشتر دوست می‌دارد؟ .... پیامبر(ص) با قبول هدیه، به همراه یارانش بر سر سفره نشسته و مشغول تناول غذا شدند ... بعد از مدتی، حضرت فرمود که دست نگه دارید! گویا این گوسفند مسموم است.» مؤلف کتاب، سپس نتیجه می‌گیرد که شهادت پیامبر(ص) به همین دلیل بوده است. 💠 بدین ترتیب، از مجموع روایات نقل شده در کتب شیعه و اهل سنت، می‌توان نظریه شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر(ص) را تقویت نمود که در قریب به اتفاق این روایات، زمان مسمومیت ایشان، هم زمان با جنگ خیبر و توسط زنی یهودی بیان شده است. به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
امام حسن مجتبی (علیه السلام) هَلاَكُ اَلنَّاسِ فِي ثَلاَثٍ اَلْكِبْرِ وَ اَلْحِرْصِ وَ اَلْحَسَدِ فَالْكِبْرُ هَلاَكُ اَلدِّينِ وَ بِهِ لُعِنَ إِبْلِيسُ وَ اَلْحِرْصُ عَدُوُّ اَلنَّفْسِ وَ بِهِ أُخْرِجَ آدَمُ مِنَ اَلْجَنَّةِ وَ اَلْحَسَدُ رَائِدُ اَلسَّوْءِ وَ مِنْهُ قَتَلَ قَابِيلُ هَابِيلَ(کشف الغمة ۲ ص ۱۴۷) هلاك مردم در سه چيز است: كبر، و حرص، و حسد كبر هلاك دين است و بواسطۀ آن ابليس ملعون شد و حرص دشمن نفس است از جهت آن آدم(ع) از بهشت بيرون آمد و حسد پيش رو بدى است و از اين جهت قابيل هابيل را كشت به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
🏴🏴🏴🏴🏴 ✍ امام حسن مجتبی(ع)، (۳-۵۰ق)، به مدت ۱۰ سال (۴۰-۵۰ق.) امام مسلمین بود. او هفت سال از عمر خود را با پیامبر(ص) همراه بود و در بیعت رضوان و ماجرای مباهله با مسیحیان نجران حضور داشت. ایشان یکی از اصحاب کسا است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شد. آیه اطعام و آیه مودت و آیه مباهله نیز درباره او و پدر و مادر و برادرش نازل شده است. او دو بار کل دارایی‌اش را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان داد. و به سبب همین بخشندگی‌ها، او را «کریم اهل بیت» خوانده‌اند. ✅ در دوره خلافت امام علی(ع) همراه او به کوفه رفت و در جنگ‌های جمل و صفین از فرماندهان سپاه بود. پس از شهادت پدر به امامت رسید و در همان روز، بیش از چهل هزار نفر با او بیعت کردند. معاویه، خلافت او را نپذیرفت و با لشکری از شام به سوی عراق حرکت کرد. امام مجتبی(ع) نیز سپاهی به فرماندهی عبید الله بن عباس به سمت معاویه فرستاد و خود به همراه یک گروه دیگر به ساباط رفت. پس از برخوردی که میان دو سپاه رخ داد و به شکست شامیان انجامید، معاویه تلاش کرد با دسیسه و توطئه میان سپاهیان امام حسن(ع)، زمینه را برای برقراری صلح فراهم کند. ✅ در این شرایط، امام حسن مورد سوءقصد یکی از خوارج قرار گرفت و زخمی شد وگروهی از سران کوفه به معاویه نامه نوشتند و قول دادند حسن بن علی(ع) را به وی تسلیم کنند یا به قتل برسانند. معاویه نامه‌های کوفیان را برای حسن بن علی(ع) فرستاد و به او پیشنهاد صلح داد. سرانجام امام مجتبی(ع) به ناچار صلح و واگذاری خلافت به معاویه را پذیرفت به این شرط که معاویه بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) عمل نماید و برای خود جانشین تعیین نکند و همه مردم از جمله شیعیان علی(ع) در امنیت باشند. بعدها معاویه به هیچ‌یک از این شرط‌ها عمل نکرد. ✅ امام(ع) پس از ماجرای صلح در سال ۴۱ق، به مدینه بازگشت و تا پایان عمر در آنجا ماند. و مرجعیت علمی را بر عهده داشت. وقتی معاویه تصمیم گرفت برای ولایتعهدی پسرش یزید بیعت بگیرد، صد هزار درهم برای جعده (همسر امام حسن) فرستاد تا امام را مسموم و به شهادت برساند. و او این چنین کرد. بنابر نقلی، امام(ع) وصیت کرده بود کنار قبر پیامبر(ص) دفن شود ولی مروان بن حکم و عده‌ای از بنی امیه مانع این کار شدند. سرانجام پیکر او در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. 📚 پی نوشت: ۱). الارشاد، ج۲، ص۱۵و۱۷ و۱۶۸ ۲). مسند احمد بن حنبل ، ج ۱، ص۳۳۱ ۳). ابن شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۷ و۱۸و۴۴ ۴). حیات فکرى و سیاسى ائمه، ص۱۴۸-۱۵۵. به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
🏴🏴🏴🏴🏴 سالروز شهادت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) تسلیت باد امام رضا(ع) مَن جَلَسَ مَجلِسا يُحيى فيهِ أمرُنا، لَم يَمُت قَلبُهُ يَومَ تَموتُ القُلوُبُ. هر كه در مجلسى بنشيند كه در آن ياد ما (اهل‏بيت) زنده مى ‏شود، قلبش، در روزى كه قلب‏ها مى ‏ميرند، نمى ‏ميرد. 📚 بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۲۷۸ به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 ایتا 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
صلوات خاصه امام رضا(ع) اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُوسَىٰ الرِّضَا الْمُرْتَضَىٰ الْإِمامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ وَحُجَّتِكَ عَلَىٰ مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرَىٰ الصِّدِيقِ الشَّهِيدِ صَلاةً كَثِيرَةً تامَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ ⬅️ خدایا درود فرست بر علی بن موسی الرّضا، امام پسندیده با تقوا بی‌عیب و حجّتت بر هر که روی زمین و هر که زیر زمین است، آن راستگوی شهید، درودی بسیار و کامل و پاک و به هم پیوسته و پیاپی و در پی هم مانند برترین درودی که بر یکی از اولیایت فرستادی. 📚 مفاتیح‌الجنان /صلوات خاصه حضرت امام رضا علیه السلام به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 ایتا 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
و اما چند حدیث نورانی در فضیلت ویژه زیارت حضرت امام رضا (ع): ⬅️ امام رضا (ع) فرمودند: «در خراسان بقعه‌ای است که زمانی آن بقعه همواره محل رفت و آمد و مطاف فرشتگان می‌گردد تا روز قیامت که در صور دمیده می شود و قیامت فرا رسد» پس از حضرت پرسیدند: این بقعه کدام بقعه است؟ فرمود: «این بقعه در سرزمین طوس است، به خدا سوگند! آن زمین باغی از باغ‌های بهشت است. هر که مرا دراین بقعه زیارت کند مانند کسی است که رسول خدا را زیارت کرده است و برای او پاداش هزار حج مقبول و هزار عمره مقبول نوشته خواهد شد و من و پدرانم روز قیامت شفاعت کننده او خواهیم بود.» [بحارالانوار، ج١٠١، ص٣۶٧] ⬅️ در روایتی دیگر بزنطی می‌گوید: نامه حضرت رضا (ع) را خواندم که در آن نامه چنین آمده بود: «به شیعیان من بگو زیارت من به اندازه هزار حج پاداش دارد»؛ پس از امام جواد (ع) از روی تعجب پرسیدم: به اندازه هزار حج؟ آن حضرت فرمودند: «آری، به خدا سوگند کسی که پدرم را زیارت کند در حالی که حق او را می‌شناسد، به اندازه هزار، هزار حج (یک میلیون حج) نزد خداوند پاداش دارد» [من لایحضر، ج٢، ص٣۴٩] ⬅️ همچنین بر طبق روایتی دیگر، امام موسی کاظم (ع) فرمودند: «کسی که قبر فرزندم علی (ع) را زیارت کند، پاداش او هفتاد حج نیکو و مقبول خواهد بود»؛ مازنی می‌گوید: از سر تعجب پرسیدم: هفتاد حج؟ پس حضرت فرمودند: «هفتاد هزار حج» عرض کردم: یعنی زیارت ایشان به اندازه هفتاد هزار حج پاداش دارد؟ حضرت فرمودند: «آری»، هر کس فرزندم علی را زیارت کند و یک شب نزد ایشان بماند، به کسی می‌ماند که خدا را در عرش زیارت کرده است» [کافی، ج۴، ص۵٨۵] ✍️ و سخن خود را با این حدیث نورانی از امام جواد (ع) به پایان می‌بریم که فرمودند: «هرکس قبر پدرم را در طوس زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده‌اش را می آمرزد» [همان] به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 ایتا 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
امروز روز فراخوان ضدانقلاب بود اما تاریخ خواهد نوشت که در فراخوان ضد انقلاب در ۲۵ شهریور از ۹۰ میلیون جمعیت ایران ۹۰ نفر هم به خیابان نیامدند وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ(شعرا۲۷۷) کسانى که ستم کردند بزودى خواهند دانست که به کدامین جایگاه باز مى گردند! به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
بسمه تعالی حدیث روز امام حسن عسکری(ع) در روایتی دروغگویی را کلید همه بدیها معرفی می کنند و فرمود: جُعِلَتِ الخَبائِثُ في بَيتٍ و جُعِلَ مِفتاحُهُ الكِذبَ همه پليدى ها را در خانه اى نهادند و كليد آن دروغ است. ( ميزان الحكمه، ح ۱۷۴۱۰ ) به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
بسمه تعالی جایگاهی جذاب برای مُحصلان علم 🔻رسول خدا (ص) مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فِيهِ عِلْماً سَلَكَ اللَّهُ بِهِ‏ طَرِيقاً إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ‏ وَ إِنَّهُ يَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ الْعِلْمِ‏ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ‏ حَتَّى الْحُوتِ فِي الْبَحْرِ وَ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ‏ لَيْلَةَ الْبَدْرِ وَ إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاء هر كه راهى رود كه در آن‏ دانشى جويد، خدا او را به راه بهشت برد و به راستى فرشته‌‏ها با خرسندى براى طالب علم(علم دین) پرهاى خود را فرو نهند و هر كه در آسمان و در زمين است حتی ماهيان دريا براى طالب علم آمرزش خواهد، فضيلت عالم بر عابد چون فضيلت ماه است بر ستارگان در شب چهارده و به راستى علماء وارث پيغمبرانند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص34. ‌ به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
بسمه تعالی حدیث روز امام سجاد علیه‌السلام: عَجِبْتُ لِمَنْ یَحْتَمی مِنَ الطَّعامِ لِمَضَرَّتِهِ وَ لایَحْتَمی مِنَ الذَّنْبِ لِمَعَرَّتَهِ در شگفتم از کسی که از غذا می‏پرهیزد تـا گـرفـتـار زیـان آن نشـود؛ ولی از گـناه پـرهـیز نمی‏‌کـند تا گرفتار ننگ و عار آن نگردد. 📚 کشف الغمه: ج ۲، ص ۱۰۷ به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
علامه طباطبایى قدس‌سره: 🔸ما کارى مهم‌تر از خودسازى نداریم "ابدیت"؛ هستیم که هستیم. "انما تنتقلون من دار الى دار" انسان از بین رفتنى نیست، باقى و برقرار است، منتها به یک معنا لباس عوض مى‌کند. به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
🌸 شعر مهدوی 🌸 دنیای با حضور تو دنیای دیگریست روز طلوع سبز تو فردای دیگریست باز هر غروب جمعه دلم زار می زند چشم انتظار جمعه زیبای دیگریست بایادت ای مسافر شبگرد کربلا اینجا نشسته ام، دل من جای دیگریست 👈 به ما ملحق شوید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
بسمه تعالی امام حسن عسكري(علیه‌السلام) لا تُمارِ فَيَذْهَبُ بَهاؤُكَ، وَ لا تُمازِحْ فَيُجْتَرَأُ عَلَيْكَ ➖ با كسي جدال و نزاع نكن كه بها و ارزش خود را از دست مي‌دهي ➖ و با كسي شوخي و مزاح ـ ناشايسته و بي مورد ـ نكن وگرنه افراد بر تو جري و چيره خواهند شد. 📚 «أعيان الشّيعة، ج ۲، ص ۴۱» ‌ به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi