eitaa logo
حَنان | یحیی
387 دنبال‌کننده
116 عکس
15 ویدیو
108 فایل
يحيي عبدالهی يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا ﴿١٢﴾ وَحَنَانًا مِّن لَّدُنَّا وَزَكَاةً ۖ وَكَانَ تَقِيًّا ﴿١٣﴾ @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت ها.docx
82.8K
💠 یادداشت هایی از جلسات درس توحید صدوق از استاد مفیدی 📚 جلسه 14 الی 35
۵.mp3
14.09M
به مناسبتی همراه با یکی از دوستان بزرگوار خدمت استاد حسینی شیرازی رسیدیم و درباره برخی دغدغه‌های علمی ایشان گفتگو کردیم که بخش هایی از آن را تقدیم می کنم. برخی موضوعات مطرح شده: پروژه کلان استاد تاریخ حدیث امام محور تفاوت رویکرد قرینه محور قدما و رویکرد متأخرین در اعتبارسنجی حدیث تفاوت رویکرد ایشان با رویکرد برخی اساتید همچون: استاد سید احمد مددی، استاد سید جواد شبیری زنجانی، استاد سید مهدی میرباقری و استاد محمد تقی سبحانی ⛔️ لطفاً این فایل برای دیگران ارسال نشودو در همین کانال باقی بماند ⛔️
🔹قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع تصویب شد... ✳️ یکی از ثمره های فتنه ها، روشن شدن مرزهای حق و باطل است؛ مگر تعریف اسلام از «زن»، با کفار و مستکبرین عالم یکسان است که ما در کمسیونی که آنها طراحی کرده اند شرکت کرده ایم؟ حضور در این کمسیون با چه عقلانیتی صورت گرفته است؟ چرا مرزها را رعایت نمی کنیم؟ چقدر در قرآن به تحفظ بر مرزها و نفی روابط و اعتماد به کفار توصیه شده است؟! اسلام می بایست در مقابل این ساختارها که بر مبانی باطل شکل گرفته است، ساختارهای موازی تعریف کند، نه اینکه با عضویت در آنها اینگونه تحقیر شود. ما از اساس با تعاریف شما مخالفیم، با مبانی علوم انسانی شما مخالفیم، با ساختارهای جهانی شما مخالفیم، اگر مخالف نبودیم که انقلاب نمی کردیم! البته حضور در ساختارهای جهانی به کلی نفی نمی شود، بلکه به میزان امکان نقش آفرینی فعال در جهت منحل ساختن آنها در جهت مطلوب می بایست از فرصت ها استفاده کرد.
حسینی شیرازی،20آذر.ج1.mp3
17.81M
🎤 استاد - ◀️ جلسه اول/ مدرسه معارفی درایه 📆 1401/09/20
💠 ادبیات اختصاصی شارع [عن] عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ (ع):‏ فَإِيَّاكَ أَنْ تُفَسِّرَ الْقُرْآنَ بِرَأْيِكَ حَتَّى تَفْقَهَهُ عَنِ الْعُلَمَاءِ فَإِنَّهُ رُبَّ تَنْزِيلٍ يُشْبِهُ كَلَامَ الْبَشَرِ وَ هُوَ كَلَامُ اللَّهِ وَ تَأْوِيلُهُ لَا يُشْبِهُ كَلَامَ‏ الْبَشَرِ كَمَا لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنْ خَلْقِهِ يُشْبِهُهُ كَذَلِكَ لَا يُشْبِهُ فِعْلُهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى شَيْئاً مِنْ أَفْعَالِ الْبَشَرِ وَ لَا يُشْبِهُ شَيْ‏ءٌ مِنْ كَلَامِهِ كَلَامَ الْبِشْرِ فَكَلَامُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى صِفَتُهُ‏ وَ كَلَامُ الْبَشَرِ أَفْعَالُهُمْ فَلَا تُشَبِّهْ كَلَامَ اللَّهِ بِكَلَامِ الْبَشَرِ فَتَهْلِكَ وَ تَضِلَّ قَالَ فَرَّجْتَ عَنِّي فَرَّجَ اللَّهُ عَنْكَ وَ حَلَلْتَ عَنِّي عُقْدَةً فَعَظَّمَ اللَّهُ أَجْرَكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين‏ 📚التوحيد، ص: 265 ارتکاز رایج در فقه و اصول موجود، شأن شارع را شأن موالی عرفی می پندارد و برای او شأن اختصاصی قائل نیست. برهمین اساس روش و شیوه او در ابلاغ وحی و تعلیم احکام و معارف نیز همان روش مولای عرفی است و شارع شیوه جدیدی تأسیس نکرده است. به تبع این ارتکاز، «ادبیات شارع» نیز همان ادبیات عرف عرب زمان نزول شریعت است و همان ادبیات، معیار فهم کلمات شارع قرار می گیرد. ادبیات شارع مقدس، ادبیات ویژه و اختصاصی اوست و نه ادبیات مبتنی بر عرف زمان نزول شریعت. یکی از ادله این دیدگاه را می توان در مبنای کلامی به شئون الهی دانست: همه شئون، اوصاف و خصوصیات خداوند متعال منحصر به فرد اوست و هیچ شأن و فعلی از خداوند با شئون و افعال خلق، یکسان نیست. این ویژگی تنها مختص به اوصاف ذاتی خداوند همچون علم و حیات نیست بلکه اوصاف فعلی خداوند نیز اینگونه است، یعنی کیفیت افعال خداوند را نمی توان با مخلوق یکسان تلقی کرد. براین اساس کلام خداوند که قرآن است از هر جهت، نسبت به کلام مخلوق برتر و ممتاز است و ادبیات آن نیز فوق ادبیات بشری است. البته -چنانچه گذشت- این امتیاز و برتری به نفی ارتباط با مخلوق نمی انجامد، چنانچه در دیگر صفات الهی اینگونه است. به عنوان مثال، علم خداوند بیگانه از علم مخلوق نیست (نفی اشتراک لفظی) و با علم مخلوق هم یکسان نیست (نفی اشتراک معنوی) بلکه حد وسط ایندو است.
امروز برای معرفی موسسه معنا و دعوت برای حضور در هم اندیشی فقه حکومتی خدمت حاج آقای سید منذر حکیم رسیدیم. چه دل پر غصه ای داشتند از اختلاف های میان شاگردان شهید صدر ره....
پیش نشست اول همایش الاهیات حکمرانی با ارائه بحث استاد محمدتقی سبحانی، امروز23 بهمن
حَنان | یحیی
پیش نشست اول همایش الاهیات حکمرانی با ارائه بحث استاد محمدتقی سبحانی، امروز23 بهمن
جلسه اول: تبیین اجزا و مولفه های بحث تعریف حکمرانی: مجموعه نهادها، ابزارها و ساز و کارها برای تحقق اهداف و ارزش ها تعریف الاهیات: مجموعه معارف نظری پیرامون «هستی و حیات انسان» که مستند به دین باشد. طرح الاهیات حکمرانی در سه لایه: لایه اول: مجموعه ای از مفاهیم و گزاره های بنیادین در یک شبکه پیوسته که بنیاد مشروعیت و هویت حکمرانی را مشخص می کند، مانند امامت، ولایت، تا دولت و مشروعیت و... تفاوت حکمرانی در بستر امامت و امت ا دستگاه لیبرال و همچنین دیدگاه خلافت اهل سنت و دیگر اندیشه از همین ناحیه مشخص می شود. لایه دوم : قواعد حاکم بر رفتار مثل: فرایند تولید قانون، مشارکت مردمی و... لایه سوم: موضوعات و مقولات عینی حکمرانی مثل آزادی، استقلال، تا خانواده و... و...
تکامل علم اصول فقه احکام حکومتی (مروری بر 18 جلسه از دوره مبادی اصول فقه احکام حکومتی) ❌ لطفاً به بیرون از این کانال ارسال نشود👇
تکامل علم اصول .pdf
324.2K
تکامل علم اصول فقه احکام حکومتی (مروری بر 18 جلسه از دوره مبادی اصول فقه احکام حکومتی)