eitaa logo
وحید یامین پور
44.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
406 ویدیو
27 فایل
کانال رسمی وحید یامین پور 🔺️نویسنده 🔺️مدرس دانشگاه شبکه های اجتماعی: https://zil.ink/yaminpour
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️برای سوال تاریخی حضرت ابراهیم چه پاسخی داریم؟ ما واقعا چه چیز را می‌پرستیم؟ خدای آفریننده را یا چیزهایی را که با دست خود تراشیده‌ایم؟! ➕️ @yaminpour
"وفاق" اعتباری است، اصالت با "الفت" است. وفاق، مصلحت‌محور و توافقی بر "غرض مشترک" است. الفت، غیر غرض‌ورزانه و بر اساس صدق و از شعب وَلایت است. الفت که به محاق برود، ناچار و ناگزیر از وفاقیم. اما هوش‌دار که مومنین با رشته ولایت به‌هم وصل‌اند و قطع این سلسله به رانده شدن از بارگاه ولاء می‌انجامد. ➕️ @yaminpour
وحید یامین پور
"وفاق" اعتباری است، اصالت با "الفت" است. وفاق، مصلحت‌محور و توافقی بر "غرض مشترک" است. الفت، غیر غرض
الفت، حقیقت اخوت است و اخوت شکل ساختاری به‌هم پیوستن مؤمنین در جامعه است. الفت، حقیقت و باطن اخوت است و اخوت جامه و کالبد الفت. الفت، با مهرورزی غیر غرض‌ورزانه تجلی می‌کند و این تجلی فقط از قلبی سر می‌زند که از "شحّ نفس" (بُخل و تنگ‌نظری) به‌دور باشد و این صفت انصار رسول الله(صلوات‌الله‌علیه‌وآله) است که فرمود: و من يوق شح نفسه فاولئك هم المفلحون(سوره حشر/٩) ➕️ @yaminpour
چند تا محرم و اربعین دیگه رو می‌تونیم ببینیم؟ اگر آخریش نباشه، چند تا دیگه؟ پنج تا، ده تا... زان پیشتر که عالم فانی شود خراب ما را ز جام باده‌ی گلگون خراب کن
دیشب به یاد نجف بی‌خواب شده بودم و زمزمه می‌کردم: "چون کودکی که با پدرش رفته تا نجف..." این مصرع تبدیل شد به غزل زیر؛ تقدیم به قلب گداخته‌ی شیعیان مولا: ما شیعه‌ایم، چشم به مولا و جان به کف ما شیعه‌ایم، ثبت سجلّی است این شرف ما "آه"، ما گدازه‌ی آتشفشان عشق کز صبح روز حادثه جاری است هر طرف ما، "هیچ"، ما ارادت محضیم، عاشقیم والاترین طریقت دنیاست، این هدف ما ذره‌ای غبار کف پای زائری کز کهنه کوچه‌های زمان رفته تا نجف ما انتظار خفته‌ی تاریخ بوده‌ایم تا روز انتقام شهیدان دشت طف ما نیزه‌های خیبر و شمشیر نهروان ما شیعه‌ایم، عازم قدسیم، صف به صف ✒️ ➕️ @yaminpour
تفکر تکنیکی مدرن در ظاهر مخالف و دشمن دین نیست بلکه غرض ورزانه برای آن شغلی دست و پا می کند و آنرا در حاشیه جهان خود زمین‌گیر میکند. سرّ اینکه انبوهی از صفحات شبکه های اجتماعی به رمزگشایی از آثار سوره‌های قرآن یا اذکار میپردازند و میلیونها نفر از سر درماندگی در دینداری نسخه های معنوی زودبازده و تکنیکها و مهارتهای معنوی آنها را بکار می گیرند همین دینداری غرض ورزانه است. در جهان تکنیک که اصالت با تمتع و اراده بشری است، سوره‌های قرآن و اذکار باید بتوانند باری از دوش بشر خسته بردارند. غرض این بشر از رجوع به این نسخه ها،‌ دفع یک بلا یا بیماری یا بیشتر کردن سود و مال یا قبول شدن در یک آزمون یا بدست آوردن چیزی است. تصاویر عرفا و اهل معنا در شبکه‌های اجتماعی همانند جوکی‌ها و مرتاض‌های هندی دست به دست می‌شود تا از آنها به عنوان کسانیکه با توانایی‌های رازآلود، کلیدهای پنهان خوشبختی را در جیب دارند برای کشف و بدست آوردن سود احتمالی بیشتر یا دفع کردن خطرات بهره‌ای گرفته شود. ➕️ @yaminpour
مواضع دوگانه‌ی بعضی خودی‌ها در قبال نیروهای انقلاب منو یاد این شعر قائم مقام فراهانی میندازن: عاجز و مسکین هرچه دشمن و بدخواه دشمن و بدخواه هر چه عاجز و مسکین دشمن ازیشان به عیش و شادی و عشرت دوست ازیشان به آه و ناله و نفرین : )
33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عجیب نیست که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های اروپایی با بخشی از روحانیت منزوی متحجر برادر خوانده شده‌اند؟! تحجر و اسلام آمریکایی دو روی یک سکه ‌اند. 🔺️گفتگو با حجت الاسلام فلاح شیروانی ➕️ @raz_ofoghtv ➕️ @yaminpour
منت بگذارید برای دایی مرحوم ما فاتحه‌ای هدیه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به کسی گفتند جنگل را ببین و او گفت این درختان نمی‌گذارند، جنگل را ببینم... در این مطایبه، حقیقت لطیفی پنهان است. گذر از موجودات منفرد و التفات به یک "کل"، فرا رفتن از کودکی عقل و وارد شدن در پختگیِ آن است. "ترس‌آگاهی" حالی است که در آن به اشکالی که شیشه‌ی رنگی درست کرده نگاه نمی‌کنیم، که به خود نور می‌نگریم. آیا می توانیم خود نور را ببینیم؟ نور نادیدنی است. حقیقتِ نور در ورای چیزهایی که بواسطه‌ی بازتاباندن همان نور، مرئی شده‌اند، پنهان است. نور در خفای ظاهر، پنهان است. وجود، یک امر ناپیداست که همه چیز را به آشکارگی میرساند. دیدن حقیقت پنهان در خفای ظهورات عالم، با بستن چشم ظاهر میسر میشود نه چشم‌تیز کردن و تمرکز کردن. علم جدید، دانشی برای تیزبین کردن چشم سر است ولی این تیزبینی، "دیده‌ور شدن" انسان را منتفی کرده است. دقیقاً خلاف آنچه اگوست کُنت مدعی شده، ساینس دانش دوران کودکی بشر است. دانشی که دیده‌وری و معرفت متعالیِ عصر پختگی را از بشر ستاند. ➕️ @yaminpour
هدایت شده از تسبیحات
💠 اهل معنا را اصل و قاعده‌ای است که: "هرچه جلب توجه کند، خلاف توحید است." به تسبیحات بپیوندید. ➕️در تلگرام: https://t.me/+0qOU9VQ7MDplYWVk ➕️در ایتا: تسبیحات https://eitaa.com/tassbihat
26.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
↔️ موضوع: «زیارت اربعین؛ آغاز ظهور» 🔹 - خلاصه قسمت شانزدهم - 🔻میهمان: {حجت‌الاسلام استاد عابدینی} ▫️«برنامه تلویزیونی راز» 🔖 @raz_ofoghtv
در "تفکر مراقبه‌ای" به این دعوت می‌شویم که بیندیشیم، فقدان چه چیزی ما را پریشان و مضطرب می‌کند؟ پاسخ هرچه باشد، همان، جزو الهه‌هایی است که در عمق جان‌مان به آن ایمان آورده‌ایم و با بودن و داشتنش آرام می‌گیریم. ایمان از "احساس امنیت" آغاز می‌شود. سرچشمه‌ی این احساس را در عمق جان جستجو کنیم. خدای ما همان‌جا نشسته است. ➕️ @yaminpour
🔺️دوره "حکمت شعر و هنر مقدس" ➕️گفتگو درباب مقاله‌های: راز و رمز غزال غزل یاد بهشت و نوحه انسان در فراق ختم ساغر نقاشی برای نقاشی ▪️ پنج جلسه: ۳۹۵ دقیقه فایل صوتی https://toluehagh.ir/hkmtsh
احساس می‌کنم هنوز رئیس جمهور نداریم... باید بر احساسم غلبه کنم. ولی هرچه دقیقتر نگاه می‌کنم، بیشتر نمی‌بینم.
به تماشای نمایش رستم و سهراب رفته بودم. رفتم برای دیدار با آقای فردوسی. خیلی‌ها به تماشای چیزهای دیگر آمده بودند. برای عکس گرفتن و مباهات کردن. هر بار رستم می‌آمد و با رخش گشتی میزد و بر و بازویی به رخ می‌کشید و می‌رفت. من همچنان چشم می‌چرخاندم به دنبال آقای فردوسی. گفتم بالاخره شاید از گوشه ای سرکی بکشد و به صحنه بیاید. از لابلای برج و باروی بلند و زیبای نمایش یا ناگهان از پس و پشت یک ستون یا حتی از زیر شولای رستم... مردم با دیدن تهمینه و گرد‌آفرید هورا می‌کشیدند و یک شیطان که گویا نفس لوّامه رستم بود هی می‌آمد و چشم در چشم من می‌ایستاد و لیچار بار رستم می‌کرد. به من برخورد ولی حرفی نزدم. سهراب که به صحنه آمد من بغض کردم. دخترکان جوان جیغ کشیدند و دست افشانی کردند؛ نفهمیدم چرا. قیافه سهراب آشنا بود... کی‌کاووس دلهره مرزها را داشت و چشم به‌راه رستم. من هم دلهره‌ی مرزها را داشتم و در انتظار آقای فردوسی. حالا همه بودند جز آقای فردوسی. نمایش رو به پایان بود؛ رستم و سهراب پنجه در پنجه رجز می‌خواندند و می‌جنگیدند. هزار و چهل و چند سال است که جنگ این پدر و پسر روی اعصاب ما ایرانی‌هاست و هزار چهل و چند سال است که توران ناخن بهم می‌کشد تا دشنه‌ها زودتر به خون آغشته شود. سهراب به زمین افتاد. نفس لوامه‌ی رستم هلهله کرد... صحنه تاریک شد. ناگهان رستم به آقای فردوسی تبدیل شد. دست چپ "دستان" بر پهلوی زخم خورده سهراب بود؛ دست راستش را به سمت من دراز کرد و فریاد کشید: "کاش فرزندی در لشکر دشمن نداشتم..." بغضم ترکید. گریه گریه گریه... مردم هورا کشیدند. آقای فردوسی کاری به کار...
وحید یامین پور
به تماشای نمایش رستم و سهراب رفته بودم. رفتم برای دیدار با آقای فردوسی. خیلی‌ها به تماشای چیزهای دیگ
هیاهوی مردم نداشت. راهش را کشید و رفت تا دوباره کی برگردد و از قلب زمانِ باقی سخنی بگوید که چُرت و فراموشی ما را بهم بزند و خاطره‌ای انگیزد.... ➕️ @yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ظهور امام زمان(عج) دور است یا نزدیک؟ اهل ایمان همیشه ظهور را نزدیک می‌بینند: انهم يرونه بعيدا و نراه قريبا ▫️«برنامه تلویزیونی راز» 🔖 @raz_ofoghtv
🔺️‏اینا معتقدن اگر کسی به رئیس‌جمهور انتقاد کرد باید حقوقش قطع بشه! پس چطور حامیان براندازی، وزیر میشن یادر پاستور سِمت میگیرن؟ آقای پزشکیان از اصل نظام مقدستره؟ نظرتون راجع به اساتید هیات علمی مخالف یامنتقد دولت چیه، همه اخراج بشن؟ به عصر ‎ خوش آمدید. پ ن:من حقوق بگیر دولت نیستم. ➕️ @yaminpour
می‌توانستم و راحت‌تر بود که از کنار اهانت‌های دستگاه پروپاگاندای حامی دولت با سکوت عبور کنم. آنها به ساکتها احترام می‌گذارند و برای غیر ساکتها تمهیدات ویژه‌ی پاچه‌گیری و لجن‌مالی و... اما دیدم سکوت، غیرمنصفانه است. "وفاق" خوب است و ضروری. اما اگر به اسم رمزی برای خفه کردن دیگران و انگ و برچسب زدن به منتقدان بدل شود، سرآغاز استبداد رأی و تضییع حقوق عامه و کین‌توزی سازمان یافته علیه منتقدان خواهد بود. برای من واضح است که تندروهای اصلاح‌طلب از "وفاق" مارپیچ سکوتی خواهند ساخت که هم انتقادات را در نطفه خفه کند و هم حاشیه امنی برای مرزشکنی و قبح‌زدایی از رفتارهای ضد مردمی خودشان فراهم کند. راه شکستن این مارپیچ سکوت، چیست؟ پاسخ روشن است. بدترین ظلم را به مردم و شخص آقای پزشکیان همین تندورهایی خواهند کرد که "وفاق" را به عنوان یک ضرورت ملّی، به ضد خودش -ابزار خصمانه تسویه حساب سیاسی و حزبی- تبدیل می‌کنند. ➕️ @yaminpour
"خواستن"، توانستن است. این ضرب‌المثل پرتکرار را چگونه می‌فهمیم؟ "خواستن" را اراده خودبنیاد می‌فهمیم. بنابراین یعنی اراده کن آنوقت توانایی انجامش را خواهی یافت. حالا به معنای حقیقی "خواستن" توجه کنید. خواستن یعنی طلب و تمنّا. توانایی حقیقی(خصوصا در امور معنوی) آنگاه رو می‌آورد که در جان ما طلب و تمنّای حقیقی طلوع کند. اراده و عزم در خلاء و به خودی خود متولد نمی‌شود. اراده همواره "اراده برای..." است. اراده برای کاری و به هدفی طلوع می‌کند و منشاء کار و اثر می‌شود و این مسبوق به یک طلب و تمناست. ما باید "بخواهیم" یعنی در موضع طلب و تشنگی حقیقی قرار بگیریم. آب کم جو تشنگی آور بدست تا بجوشد آبت از بالا و پست تشنگی با اراده‌های غرورآمیز متکی به نفس بدست نمی‌آید. از طرفی تشنگی و تمنا همان اجابت است. از اینجاست که مولوی تشنگی را با جوشش آب پیوند زده است... فرق بین آن اراده خود بنیاد با طلب تشنگی همان فرق بین روانشناسی زرد و تکنیکهای کسب موفقیت است با عرفان. ➕️ @yaminpour
32.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫ «خون مقدس!» ♦️ هنگامه ای که چُرت جهالت بشر به بیداری تبدیل می‌شود... ▫️«برنامه تلویزیونی راز» 🔖@raz_ofoghtv
وحید یامین پور
🔺️دوره "حکمت شعر و هنر مقدس" ➕️گفتگو درباب مقاله‌های: راز و رمز غزال غزل یاد بهشت و نوحه انسان در ف
👆رفقا در این دوره دو بحث رو به صورت تطبیقی ارائه کردم: هستی شناسی حکمی و عرفانی هنر و تفکر شاعرانه از نظر هایدگر(عبور از متافیزیک) این بحث با سیر مقالات هنر کتاب "فردایی دیگر" و بخشی از کتاب "انفطار صورت" اثر شهید آوینی ارائه شده. به دوستان اهل هنر و رسانه توصیه میکنم. https://toluehagh.ir/hkmtsh
💠پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌کند: 🔸 «نسیان» فصل سوم؛ تاریخ تفکر، فرهنگ و سیاست 🎙️مدرس: دکتر وحید یامین‌پور 🗓️ ۱۵ جلسه/چهارشنبه‌ها ⏰ از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ ♦️ شروع دوره: ۴ مهرماه ۱۴۰۳ 🔶 برگزاری دوره: مجازی و حضوری ***ظرفیت ثبت‌نام حضوری محدود است (ظرفیت ۳۰ نفر) ●اعطای گواهی معتبر آموزشی 📲 برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات از طریق پیام‌رسان‌های: بله، ایتا، تلگرام و واتساپ به شمارۀ زیر پیام بدهید. ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ @bashgah_rcica rcica.ir @rcica_ir