هدایت شده از گل یاس
نکته تفسیری صفحه ۹۶:
تهمت و دینداری جمع نمی شوند:
در زمان پیامبر(ص)، شخصی به نام «بشیر» از قبیله ی «بنی ابیرق» ـ که قبیله ی نسبتاً معروفی بود ـ مرتکب سرقت شد و از خانه ی یکی از مسلمانان به نام «رفاعه» دزدی کرد. آن سارق، گناه دزدی اش را به گردن مسلمان بی گناهی به نام «لبید» ـ که با رفاعه زندگی می کرد ـ انداخت. لبید که از این ماجرا برآشفته بود، شمشیر خود را کشید و به سوی قبیله ی بنیابیرق رفت و به خاطر تهمت بشیر به او، فریاد برآورد. پس از آن، یکی از مسلمانان به نام «قتاده» ـ که از مجاهدان پیشکسوت بود ـ نزد پیامبر(ص) آمد و حقیقت ماجرا را برای آن حضرت بازگو کرد. در این هنگام، چند تن از افراد قبیله ی بنی ابیرق، با قیافه ی حق به جانب نزد پیامبر(ص) رفتند و گواهی دادند که این تهمت را قتاده زده است! چون پیامبر(ص) مأمور بود که مانند دیگران بر اساس ظاهر حکم کند، گواهی آنان را پذیرفت. قتاده ـ آن مسلمان راستین ـ از این ماجرا سخت ناراحت شد. در این هنگام، خداوند این آیات را نازل کرد و حقیقت برای همه آشکار شد.[1] یکی از آموزه های مهم این آیات، نهی از «تهمت و افترا» است؛ چنانکه در آیهی 112 می خوانیم: «هر کس مرتکب خطا یا گناهی شود و آنگاه شخص بی گناهی را به آن متّهم کند، بار سنگین تهمت و گناه آشکاری را به دوش کشیده است.» تهمت، یکی از بزرگترین گناهان است که مجازات بسیار سختی برای آن مشخّص شده است.
امام صادق(ع) در تعریف دو گناه بزرگ غیبت و تهمت فرموده است: «غیبت آن است که در مورد برادر دینیات چیزی بگویی که خدا آن را بر مردم پوشانده است... و تهمت آن است که در مورد او چیزی بگویی که در او وجود ندارد.»[2] باز از همان حضرت در این مورد نقل شده است: «کسی که به مرد یا زن مؤمنی تهمت بزند، خداوند او را در میان چرک و خونی که از بدن دوزخیان خارج میشود، نگه می دارد؛ تا زمانی که بتواند از عهدهی تهمتش درآید.»[3] آری، کسی که به خدا ایمان دارد و باور کرده است که روزی در پیشگاه او محاسبه خواهد شد، هیچگاه و به هیچ قیمتی خود را به این گناه بزرگ آلوده نمیکند و همیشه این پیام پروردگارش را به یاد دارد: «ای مؤمنان، همیشه در همهی امور زندگی به عدالت قیام کنید و برای خدا گواهی دهید؛ هرچند به زیان خودتان یا پدر و مادر یا خویشاوندانتان باشد... و [بدانید که] خدا از کارهایتان آگاه است.» [4]
[1] - تفسیر نمونه، ج 4، ص 110
[2] - الکافی، ج 2، ص 358. باب الغیبة و البهت
[3] - همان
[4] - آیه 135 سورة نساء
هدایت شده از KHAMENEI.IR
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 ویژه #روز_پاسدار
📹 نماهنگ | پاسدارِ انقلاب
🔻 رهبر انقلاب: شما پاسدارید. پاسداری از انقلاب در واقع نماد ارادهی انقلابی کشور است؛ ارادهی انقلابی، حضور انقلابی؛ هویّت انقلابی. وقتی شما میگویید که وظیفهی این سازمان، پاسداری از انقلاب است، معنایش این است که ارادهی انقلاب همچنان مستحکم است و انقلاب حضور قاطع در عرصه و صحنه دارد؛ خب این خیلی معنای مهمّی است.
🌱 وقتی شما میگویید ما پاسدار انقلابیم، معنایش این است که انقلاب زنده است، انقلاب حاضر است، انقلاب موجود است.
👈 اگر انقلاب -آنچنان که بعضی ادّعا میکنند یا بعضی آرزو میکنند- مرده بود، پاسدار لازم نداشت؛ مرده که پاسدار نمیخواهد؛ پس انقلاب حضور دارد. پس معنای پاسداری انقلاب، متضمّن معنای حضور انقلاب است؛ یعنی شما میخواهید بگویید انقلاب هست.
💻 Farsi.Khamenei.ir
7.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #تماشایی | گنج تمامنشدنی
🌟 هر چه میخواهید، این فرصت را از دست ندهید
❓ چی از این بهتر؟
🍃 #درس_اخلاق_آقا
💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
#حسین_جانم❤️
من و سال ها جستجویت حسین جان
من و منت گفتگویت حسین جان
مگر می شود من به پایت نیفتم
من و سجده بر خاک کویت حسین جان
میلاد_امام_حسین(ع)مبارک باد🌼🌺
ساناز باختری🌼✨🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمد ماهان مداحی