https://EitaaBot.ir/poll/gmw6h
🎤 برای شرکت در نظرسنجی برنامه ویژه زوجین در روز پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ به لینک 👆مراجعه نمایید(ویژه خانواده هایی که در برنامه شرکت کردند)
در صورت تمایل می توانيد نظر تشریحی خود را به مدیر کانال ارسال نمایید
13890526_2605_32k.mp3
458.8K
🌷 #کلیپ_صوتی | مردان امتحان پسداده
🗓 ۲۶مرداد، سالروز آغاز بازگشت آزادگان دوران دفاع مقدس به میهن اسلامی
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۹:🌺
از در خانه وارد آن شوید:
مراسم حج که از زمان حضرت ابراهیم علیه السلام سابقه دارد، پس از او مانند بسیاری دیگر از دستورهای خدا، از راه صحیح خود خارج شد و با خرافات و مفاهیم شیطانی در هم آمیخت. کعبه، نماد پرستش خدای یکتا، به بت خانه تبدیل شد و آن مراسم توحیدی، به نمایش شرک و بت پرستی تغییر کرد. یکی از رسوم خرافی این بود که مردم در زمان حج، وارد شدن از در خانه را برای شخص مُحرِم ممنوع می دانستند. به همین سبب، در پشت خانه هایشان تونلی حفر می کردند و از آن وارد خانه هایشان می شدند و می پنداشتند که بدین وسیله عمل نیکی انجام داده اند! امّا خدای دانا که دستورهایش، حکیمانه و برای سعادت بشر است، آن رسم جاهلانه را رد کرد و فرمود: «از در خانه ها وارد آن شوید.» بدین ترتیب، به همه فهماند که برای ورود به هر جایی باید از راه درست آن وارد شد. آری، هر مقصدی، راهی، و هر کاری، روش خاصی دارد.
راه ورزیده شدن بدن، ورزش، و راه ورزیده شدن فکر، مطالعه و تحقیق است. این قانون عمومی خداست، و اگر کسی که در پی رسیدن به هدفیست، راه و روش خاصّ آن را طی نکند، بی شک به آن هدف نمی رسد. امام محمّد باقر علیه السلام فرمود:
«منظور آیه این است که در هر کاری باید از راه خودش وارد شد.»[1]
رسیدن به سعادت ابدی، بزرگترین هدف انسان است. این هدف نیز راه و روش خودش را دارد. پیامبر صلوات الله علیه برنامه ی سعادت را برای انسان ها آورد؛ ولی دسترسی به آن فقط یک راه دارد، و آن مراجعه به سخنان امامان است. آیا کسی جز علی علیه السلام و فرزندان پاک او می تواند ادعا کند که از راه و روش پیامبر صلوات الله علیه کاملاً آگاه است و آن را به خوبی می شناسد؟ به این ترتیب روشن می شود که چرا پیامبر صلوات الله علیه به امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: «ای علی، من شهر علم هستم و تو دروازهی آن هستی، و کسی که از دروازهی شهر وارد شود، به آن می رسد. ای علی، تو راه ورود به پیشگاه من هستی، و من راه ورود به پیشگاه خدا هستم؛ بنابراین هر کس بخواهد به وسیلهی راهی غیر از تو به پیشگاه من برسد، به من نخواهد رسید، و هر کس بخواهد از راهی به جز من به پیشگاه خدا برسد، به او نخواهد رسید.»[2] آری، راه رسیدن به خشنودی خدا و بهشت جاوید، پیروی از امامان معصوم و به کار بستن راه و روش آنان است، و کسانی که برای رسیدن به سعادت، راه و روشی غیر از این انتخاب کرده اند، هرگز به منزلگاه سعادت نخواهند رسید. امام باقر علیه السلام فرموده است: «خاندان پاک پیامبر تا روز قیامت، راههای رسیدن به خشنودی خدا و دعوتکنندگان به بهشت و راهنمایان به سوی آن هستند.»[3]
[1] . تفسیر عیاشی ؛ ج1 ، ص87
[2] . وسایل الشیعه، ج27، ص76
[3] . مجمع البیان ، ج2 ، ص509
قدرت در عین ساده زیستی
#نهج_البلاغه
▫️فَمَا خُلِقْتُ لِيَشْغَلَنِي أَکْلُ الطَّيِّبَاتِ، کَالْبَهِيمَةِ الْمَرْبُوطَةِ هَمُّهَا عَلَفُهَا، أَوِ الْمُرْسَلَةِ شُغُلُهَا تَقَمُّمُهَا، تَکْتَرِشُ مِنْ أَعْلاَفِهَا، وَ تَلْهُو عَمَّا يُرَادُ بِهَا
🟤من آفريده نشده ام که غذاهاى پاکيزه (و رنگارنگ) مرا به خود مشغول دارد، همچون حيوان پروارى که تمام همّش علف اوست و يا چون حيوان رها شده (در بيابان و مرتع) که کارش جستجو کردن علف و پر کردن شکم از آن است و از سرنوشتى که در انتظار اوست بى خبر است
✍به راستى گروهى در اين جهان همانند چهارپايانند; جمعى مرفه و ثروتمند بى خبر و بى درد همچون حيوانات پرواريند که غذاى فراوان در اطراف آنها ريخته شده است و گروهى کم درآمد امّا کاملا دنياطلب همچون حيواناتى که در چراگاه در جستجوى علف هستند و به يقين هر دو مذمومند; هرچند يکى از ديگرى نکوهيده تر است و عجب اينکه هيچ يک از اين دو گروه حيوانات از سرنوشت خود آگاهى ندارند که فردا يا ذبح مى شوند و از گوشتشان استفاده مى شود يا براى بارکشى از آنها بهره مى گيرند.
📘#نامه_45
🎤با لطف و عنایت خداوند و کمک اهل بیت علیهم السلام عازم سرزمین عشق هستیم، حلال کنید.
هدایت شده از 🌷شمیم یار🌷
📚 مسابقه کتابخوانی از کتاب
🌹گلستان یازدهم🌹
(خاطرات همسر شهید چیت سازیان)
✅ جهت تهیه کتاب و فرم مسابقه به روابط عمومی مراجعه نمایید
🔺 تعداد کتاب محدود می باشد.
📖 تقویم شیعه
شمسی: یکشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳ شمسی
میلادیSunday 18 August 2024
قمری: الأحد ۱۳ صفر ۱۴۴۶ هجری قمری
🌹 متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
📿 اذکار روز:
👈صد مرتبه یا ذَالجَلالِ و الاِکرام تا به فتح و نصرت برسی
🙏بارالها در فرج حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تعجیل فرما و گره از مشکلات همه مردم باز کن
✅تقویم روز:
🇮🇷کودتای آمریکا برای بازگرداندن شاه (۱۳۳۲ه ش)
🇮🇷گشایش مجلس خبرگان برای بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۵۸ه ش)
🗓روزشمارتاریخ:
◼️⏳۰۷روز مانده به اربعین حسینی
⬛️⏳۱۵روز مانده به سالروز شهادت رسول اکرم حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله وسلّم (۱۱ه ق)
⬛️⏳۱۵روز تاسالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام (۵۰ه ق)
⬛️⏳۱۷روز تاسالروز شهادت حضرت امام رضا علیه السلام(۲۰۳ه ق)
⬛️⏳۱۸روز تاسالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام به روایتی
◼️⏳۲۲روز تا سالروز وفات حضرت سکینه خاتون سلام الله علیها دختر امام حسین علیه السلام(۱۱۷ه ق)
⬛️⏳۲۵روز مانده به سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و آغاز امامت حضرت ولی عصر عج (۲۶۰ه ق)
💐⏳۲۷روز تا سالروز ازدواج حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله وسلّم و حضرت خدیجه سلام الله علیها
#أَیْنَ_الطّالِبُ_بِدَمِ_الْمَقْتُولِ_بِکَرْبَلاءَ
#اَللّهُــمَّ_عَجـِّـل_لِوَلیِّــکَ_الفَــــرَج
#لبیک_یا_خامنه_ای
🌺نکته تفسیری صفحه ۳۰:🌺
با دست خودتان، خودتان را نابود نکنید:
مال و ثروت، یکی از نعمت های بزرگ خداست و نمی توان تأثیر آن را در زندگی انکار کرد. گاهی لازم می شود که ما از ثروت خویش دل بکنیم و آن را در راه خدا خرج یا ـ به تعبیر قرآن ـ «انفاق» کنیم. کمک به نیازمندان، یکی از نمونه های روشن انفاق است. در قرآن کریم و سخنان معصومین، پاداش فراوانی برای این نمونه از انفاق مال یافت می شود. پیامبر اسلام فرموده است: «کسی که یک درهم در راه خدا بدهد، خدا در کارنامه ی اعمالش، هفتصد کار خوب ثبت می کند.» [1]
یکی دیگر از نمونه های انفاق، کمک مالی به لشکر اسلام برای جنگ با کافران و تجاوزگران است. هزینه ی سلاح های جنگی، خوراک و پوشاک سربازان و اداره ی زندگی خانواده های آنان، رقم زیادیست که تأمین آنها به پشتیبانی و کمک مسلمانان نیاز دارد. این نوع از انفاق نیز در آیات فراوانی مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت، انفاق، یکی از راه های رشد انسان هاست که بیشتر از کسی که به او انفاق میشود، انفاق کننده از آن سود می برد؛ زیرا روحیه ی از خود گذشتگی و دل کندن از چیزهای دوستداشتنی برای خشنودی خدا را در انسان ها تقویت می کند. این کار خیر امّا مانند یک درخت سرسبز و پرمیوه، در معرض آفتهایی قرار دارد. یکی از آفت های انفاق، افراط و تفریط در آن است. افراط و زیاده روی در انفاق، به صورتی که زندگی عادی انسان را دچار مشکل کند، کار اشتباه و نادرستی است.
اصولاً تمام اعمال خوب، تا وقتی خوب و مفید هستند که به زندگی عادی انسان ضربه نزنند. در بخشی از یک روایت آمده است که شخصی به نام ولید بن صَبیح می گوید: «خدمت امام صادق علیه السلام بودم و نزد ایشان ظرف بزرگی از خرما قرار داشت. گدایی آمد و از ایشان صدقه خواست. امام به او قدری خرما داد. گدایی دیگر آمد و امام به او نیز خرما داد، و گدایی دیگر نیز همینطور؛ امّا چهارمین نفر که آمد، امام چیزی به او نداد و به او فرمود: خدا روزی ات را زیاد کند. آنگاه امام فرمود: اگر کسی ثروتی داشته باشد که به سی ـ چهل هزار درهم و دینار هم برسد و همه را انفاق کند و هیچ چیزی برایش نماند و سپس از خدا طلب روزی کند، از کسانیست که خدا دعای او را مستجاب نمی کند[2] [زیرا خدا به اندازه ی نیازش به او ثروت داده ولی او همه ی آن را بدون برنامه ریزی انفاق کرده است.].» در مقابل، تفریط و کم گذاشتن از انفاق نیز خصلتی ناپسند است که علّت اصلی آن، بخل و پول دوستیست.
افراد ظاهربین، انفاق را مساوی با از بین رفتن مال و اموالشان می دانند؛ غافل از اینکه انفاق، مایه ی افزایش مال در دنیا و گرفتن پاداش از خدا در آخرت است. خدای مهربان که از ما و انفاق های ما بی نیاز است، در آیات 10 و 11 سوره ی منافقون فرموده است: «از آنچه به شما روزی داده ایم، انفاق کنید؛ پیش از آنکه مرگ سراغ یکی از شما بیاید و آنگاه بگوید: پروردگارا، چرا مرگ مرا تا مدت اندکی به تأخیر نینداختی تا صدقه دهم و از افراد شایسته شوم؟ (ولی بدانید) هنگامی که مرگ کسی فرا رسد، خدا آن را به تأخیر نخواهد انداخت، و خدا از کارهایتان آگاه است.»
[1] . بحارالانوار، ج93، ص122
[2] . همان، ص166
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرهیز از غم و شادی برای دنیا
#نهج_البلاغه
▫️فَلْيَکُنْ سُرُورُکَ بِمَا نِلْتَ مِنْ آخِرَتِکَ، وَلْيَکُنْ أَسَفُکَ عَلَى مَا فَاتَکَ مِنْهَا....
🟠خوشحالى تو از چيزى باشد كه در آخرت براى تو مفيد است، و اندوه تو براى از دست دادن چيزى از آخرت باشد. آنچه از دنيا به دست مى آورى تو را خوشنود نسازد، آنچه در دنيا از دست مى دهى زارى كنان تأسّف مخور
📘#نامه_22
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چه شد که کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد؟
🔹مصدق که با اعتماد به آمریکا به آنها پناه برده بود، ناگهان با خیانت ایالات متحده و کودتای مشترکاش با انگلیس مواجه شد. او از قدرت سرنگون شد تا اولین تجربۀ ایرانیها در مواجهه با غرب رقم بخورد: آمریکا قابل اعتماد نیست!
#جنایات_آمریکا
اَللّٰهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلْفَرَجَهم
مداحی_آنلاین_حسین_عشقی_القدیم_کرمانشاهی.mp3
4.54M
حسین عشقی القدیم
برا یه بارم که شده
به خواب من بیا
#جاماندگان🔊
#استودیویی🔊
۷_روز تا #اربعین🏴
#امیر_کرمانشاهی🎙
🌺نکته تفسیری صفحه ۳۱:🌺
هم دنیا، هم آخرت:
آفتاب طاقت فرسای مدینه، مردم را به استراحت در سایه ها فرا خوانده بود؛ ولی امام باقر علیه السلام بدون توجه به آن هوای سوزان، دنبال كاری كه به گذران زندگی مربوط می شد، در حركت بود و به سبب سنّ زیاد و حال جسمی خود، با كمك دو خدمتكار حركت می كرد. محمّد بن مُنكَدِر كه خیال می كرد شخص بزرگیاست، این صحنه را از دور دید و با تعجّب در دل گفت: عجب! پیرمردی از پیرمردهای قریش، در این هنگام روز، با این وضع در پی مال دنیاست! باید جلو بروم و او را نصیحت كنم. محمد جلو رفت و در حالی كه امام در كنار نهری ایستاده بود و عرق از سر و رویش می ریخت، به ایشان سلام كرد و جواب سلامش را از امام گرفت. سپس گفت: «خدا كمكت كند؛ چگونه ممكن است شما كه پیرمردی از پیرمردهای قریش هستید، در این هنگام روز و با این وضع در پی مال دنیا باشید؟! آیا فكر نمی كنید اگر مرگ شما در این حالت فرا رسد، چه خواهید كرد؟» امام باقر علیه السلام در پاسخ او فرمود:
«اگر مرگ من در این حالت فرا رسد، من در حال اطاعت و عبادت خدای بزرگ مرده ام؛ زیرا با كار و تلاش، خود و خانواده ام را از تو و مردم دیگر بی نیاز می كنم. من فقط از این می ترسم كه در حالی مرگم فرا رسد كه در حال گناه باشم.» محمّد با شنیدن این پاسخ، سرش را به پایین انداخت و با خجالت گفت: «حق با شماست؛ رحمت خدا بر شما باد! می خواستم شما را نصیحت كنم؛ ولی شما مرا نصیحت كردید.»[1] برخی از افراد كه دین اسلام را به درستی نشناخته اند، تصور می كنند كه دینداری فقط نماز خواندن و روزه گرفتن و حجّ رفتن و دیگر عبادت هاست، و انسان دیندار فقط باید مشغول این كارها باشد و دنبال درآمد و فراهم كردن زندگی مناسبی برای خود و خانواده اش نرود؛ در حالی كه قرآن كریم و پیشوایان معصوم ما هرگز چنین مطلبی را نفرموده اند.
از نظر قرآن، انسان مسلمان باید با تلاش و كوشش، در پی درآمد حلال باشد و زندگی خوبی را برای خود و خانواده اش فراهم كند. دین اسلام با مناسب ترین برنامه ریزی، بهترین زندگی را در دنیا و پس از مرگ برای مسلمانان طراحی کرده است. اگرچه نماز، روزه و عبادت های دیگر اهمیت فراوانی دارند و دینداری بدون اینها معنا ندارد، یك مسلمان در كنار این عبادتها، دنبال تندرستی، نشاط، درآمد و رفاه خود و خانواده اش نیز باید باشد. پیشوایان معصوم ما، علاوه بر عبادت، ما را به ورزش كردن، تلاش برای كسب علم و درآمد، تجارتِ حلال، و خلاصه، زندگی خوب توصیه كرده اند و خود نیز به این امور اهتمام می کردند. ما در آیه ی 201 سوره ی بقره از خدای مهربان می خواهیم، هم در دنیا و هم در آخرت، زندگی خوب و مناسبی برایمان فراهم كند؛ به طوری كه او از ما خشنود باشد و ما نیز با استفاده از امكانات زندگیمان، راه رشد و ترقّی را بپیماییم.
چه خوب است این فرمایش امام صادق علیه السلام را در این باره به خاطر بسپاریم:
«از ما نیست كسی كه دنیایش را برای آخرتش رها كند [و آنقدر سرگرم عبادت شود كه كار و درآمد و سلامت خود را فراموش کند] و همچنین كسی كه آخرتش را برای دنیایش رها کند [و آنقدر سرگرم كار و تفریح شود كه عبادت و آخرت را از یاد ببرد].»[2]
همچنین در روایتی از امام حسن مجتبی علیه السلام می خوانیم: «برای دنیای خود چنان تلاش کن که گویا در دنیا زندگی ابدی خواهی داشت و برای آخرتت نیز چنان کار کن که گویا فردا، روز مرگ توست.»[3]
پس مناسب است این عبارت قرآنی (رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةً وَ... ) را حفظ كنیم و این دعای پرمعنا را در قنوت نمازهایمان بخوانیم.
[1] . الکافی، ج5، ص73
[2] . من لایحضره الفقیه، ج3، ص156
[3] . مستدرک الوسایل، ج1، ص146
🌺نکته تفسیری صفحه ۳۲:🌺
فدایی پیامبر(ص):
سیزده سال از بعثت پیامبر خدا گذشته بود. آزار و اذیت مشرکان مکّه به بیشترین حد رسیده بود و مسلمانان در فشار شدیدی قرار داشتند؛ ولی هر چه آزار مشرکان بیشتر می شد، شمار مسلمانان نیز افزایش می یافت. شاید سیزده سال پیش که جمع کوچک و سهنفره ی پیامبر ، علی بن ابیطالب علیه السلام و خدیجه(س)به نماز می ایستادند، به خیال مشرکان هم نمی رسید که پیروان اسلام اینقدر زیاد شوند. خبر بیعت گروهی از مردم یثرب با پیامبر صلوات الله علیه نیز باعث شده بود که آتش خشم کافران شعله ورتر شود. به همین سبب، بزرگانشان در «دارالندوه»، دور هم جمع شدند؛ جایی که آنان، برای تصمیم گیری در امور مهم، گرد هم میآمدند. در آن مجلس شیطانی، هر یک از آنان برای سرکوب اسلام پیشنهادی کردند. تا اینکه سرانجام تصمیم گرفتند از هر قبیله یک نفر مأمور شود و در شب 24 ذیحجه، همگی به خانه ی پیامبر صلوات الله علیه بریزند و با هم او را به قتل برسانند؛ تا بدین وسیله قتل پیامبر بر گردن همه ی آنان بیفتد و قبیله ی پیامبر یعنی بنی هاشم که توان جنگ با همه ی قبایل را ندارد، به خونبها راضی شود و غائله ی اسلام برای همیشه ساکت شود؛ امّا خداوند که از همه ی اسرار آگاه است، پیامبرش را از توطئه ی کافران باخبر کرد. پیامبر صلوات الله علیه این مطلب را با بهترین یار و یاور خود علی بن ابیطالب علیه السلام که در آن زمان جوانی 23ساله بود، در میان گذاشت و او با کمال میل پذیرفت که خود را سپر بلای پیامبر کرده، جانش را برای او فدا کند؛ بدین صورت که برای گمراه کردن مشرکان، در بستر پیامبر صلوات الله علیه بخوابد و آن حضرت از فرصت استفاده کند و از مکّه خارج شود.
آن شب، بردگان شیطان، خانه ی پیامبر را با شمشیرهای بُرّان محاصره کردند و آن را زیر نظر گرفتند. حضرت علی علیه السلام با قلبی سرشار از ایمان، زیر پارچه ی سبزرنگی که پیامبر صلوات الله علیه هر شب روی خود می انداخت، خوابیده بود و هر لحظه انتظار می کشید که شمشیرهای کافران بر بدنش فرود آیند و او را تکّه تکّه کنند؛ ولی آرام و بی صدا با خدای خود مناجات میکرد. در روایات آمده است که در این هنگام، خدا به سبب داشتن چنین بنده ای، به فرشتگان خود افتخار کرد و جبرئیل و میکائیل، دو فرشته ی بزرگ خدا، بر آن حضرت آفرین گفتند. سرانجام، کافران به خانه ی پیامبر هجوم آوردند و برای اینکه جنایتشان را کامل کرده، پیامبر را زجرکش کنند، به سمت بسترش سنگ پرتاب کردند. صدای آه و ناله از زیر پارچه شنیده شد؛ ولی صدای محمد نبود. با خشم جلو آمدند و پارچه را کنار زدند و ناگهان بر زمین میخکوب شدند. بر سر علی علیه السلام فریاد کشیدند که محمّد کجاست؟ او با آرامش پاسخ داد: «خبر ندارم.» آنان علی را به قصد کشت کتک زدند و سپس او را با بدن مجروحش رها کردند و در پی پیامبر شتافتند.
فداکاری امیر مؤمنان علی علیه السلام در آن شب، نقشه ی کافران را نقش بر آب کرد و نجات بخش بزرگ انسانها را نجات داد. آن شب تاریخی، به «لیلة المبیت» معروف است و یکی از مدالهای افتخار پیشوای یکم ما شیعیان محسوب می شود.[1] آیه ی 207 بقره به این ماجرای تاریخی و فداکاری بزرگ اشاره می کند.
[1] . این متن از بحار الانوار، ج36، ص41، تقسیر قمی، ج1، ص273 و تفسیر نمونه، ج2، ص77 اقتباس شده است.
📌 بهترین راه تربیت نوجوانان چیست؟
۴- در شرایط عادی، شوخ طبعی را حفظ کرده و همدلی کنید😁
در موقعیت های نسبتا خفیف که نوجوان درگیر است، زیاد واکنش نشان ندهید، به جای اخم با لبخند😃 پاسخ دهید. با کمی شوخ طبعی به خود بگویید: “دوباره شروع کرد” و سپس به کار خود ادامه دهید.
😏خیلی سخت نگیرید و درباره مسائل پیش پا افتاده نصیحتش نکنید. مشاوره ناخواسته مداوم ممکن است در بهترین حالت به عنوان تهدیدی برای فردیت و شخصیت او تعبیر شود
😒در بدترین حالت ممکن است شما را “دشمن” یا “طرف مقابل” فرض کند، اجازه بدهید فضای مناسب برای این نوجوان وجود داشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ادبیات دین در تربیت فرزندان!
🎙 حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی
#کلیپ
مداحی آنلاین - هر کی نرفته کربلا.mp3
6.01M
هرکی نرفته کربلا
هیچ جایی را ندیده
مثل زمین کربلا خدا نیافریده
#مهرداد_نوربخش🎙
#واحد🔊
#5_روز تا #اربعین🏴
🌺نکته تفسیری صفحه ۳۳:🌺
بهای بهشت:
آسایش و راحت، آرزوی مشترک همه ی ما انسان هاست. همه ی ما در دنیای خیال خود، جهانی بی دغدغه و آرام را تصور می کنیم و تا آنجا که می توانیم، می کوشیم به آن جهان زیبا دست یابیم؛ ولی هرچه بیشتر زندگی می کنیم، بیشتر متوجه می شویم که رسیدن به آرامش کامل در این دنیا محال است. مال و ثروت، با همه ی خوبی و فایده اش، سختی هایی نیز با خود می آورد و رؤیای آرامش را تیره و تار می کند. ترس از دست رفتن ثروت و مشکل نگهداری آن، نمونه های روشنی از آن سختی هاست. اینها همه به ما می فهماند که جهان آرزوهای ما، این زندگی کوتاه و گذرا نیست.
پیامبران نیز این نوید را از سوی خدا آورده اند که «بهشت»، سرزمین موعود و بی رنج و دردسر همه ی ما انسان هاست و ما برای این به دنیا آمده ایم که روزی به آن وارد شویم؛ ولی آیا ورود به بهشت، ساده و رایگان است؟ آیا هر کس هر طور که زندگی کند، بهشتی می شود؟ آیا آنان که برای حفظ ایمانشان، دار و ندارشان را رها می کنند و به سرزمین دیگری هجرت می کنند، مانند کسانی هستند که برای حفظ خانه و کاشانه شان، دین خدا را نمی پذیرند و به او شرک می ورزند؟ آیا کسانی که برای نگهبانی از دین خدا سلاح به دست می گیرند و سلامت و جان خود را به خطر می اندازند، مانند عافیت طلبانی هستند که همیشه منتظر پیروزی یکی از دو طرف جنگ هستند تا به آنان ملحق شوند؟! آیا کسانی که برای فرمان برداری از دستورهای پروردگارشان، یک ماه روزه می گیرند و از آب گوارا و غذاهای لذیذ صرف نظر می کنند، مانند بی خبرانی هستند که مهمترین مسئله در زندگیشان، سیری شکمشان است؟ آیا آنان که از ترس خدا، لذّتهای حرام را زیر پا می گذارند، مانند کسانی هستند که لذّت جویی، بزرگترین هدف آنهاست و حلال و حرام بودن آن، برایشان اهمیتی ندارد؟ شاید این سؤالات به پاسخ نیاز نداشته باشد؛ ولی سؤال مهم تر این است که اگر این دو گروه یکسان نیستند، پس چرا بسیاری از مردم، راه خطا را انتخاب می کنند؟ پاسخ این است که قانون خدا چنین است که رسیدن به بهشت برین، مشروط به فرمانبرداری از اوست؛ ولی در برخی موارد، فرمان خدا در ظاهر با راحت طلبی ها و لذّت جویی های ما سازگار نیست. در اینجا، کسانی که به خدا و روز قیامت ایمان دارند، سختی فرمانبرداری از خدا را به جان می خرند؛ زیرا می دانند که آن سختی، گردنه ای برای رسیدن به قلّه ی سعادت است و باید از آن گذر کرد. آری، اگر ایمان ما به خدا و جهان پس از مرگ، ایمان حقیقی باشد، دیگر از رنج عبادت ها و اطاعت ها هراسی پیدا نمی کنیم و سختی آنها را به جان می خریم. اکنون می فهمیم که چرا پیامبر بزرگ ما فرمود:
«گرداگرد بهشت، با سختیها و مشکلات پوشانده شده، و دور تا دور جهنّم با لذّتهای حرام پوشانده شده است.» [1]
[1] . بحارالانوار، ج68، ص72
#نهج_البلاغه
▫️لاَ یَسْتَقِیمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلاَّ بِثَلاَث: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَبِاسْتِکْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَبِتَعْجِیلِهَا لِتَهْنُؤَ
🟠برآوردن حاجات مردم کامل نمى شود مگر به سه چیز کوچک شمردنش تا بزرگ گردد و مکتوم داشتنش تا آشکار شود و تعجیل در آن تا گوارا گردد.
✍بسیارند کسانى که وقتى حاجت نیازمندى را بر مى آورند آن را بزرگ مى شمرند و همه جا عنوان مى کنند و گاه براى انجام دادن آن امروز و فردا دارند، به گونه اى که حاجتمند، خسته و شرمنده مى شود. این گونه قضاى حاجات ارزشى ندارد; انجام خواسته هاى مردم در صورتى ارزش پیدا مى کند که انسان آن را کوچک بشمرد و این نشانه بزرگى شخصى است که حاجت را برآورده است. هنگامى که او در نظرها بزرگ شد کار او نیز بزرگ شمرده مى شود.
همچنین در صورتى ارزشمند است که آن را پنهان دارد تا آبروى تقاضا کننده نزد همه محفوظ بماند; ولى از آنجا که حس کنجکاوى در مردم زیاد است، سرانجام این گونه خدمات آشکار مى شود و با اهمیت از آن و صاحبش یاد مى کنند و او را به فضایل اخلاقى مى ستایند.اضافه بر این اداى حاجتى ارزشمند و گواراست که به سرعت انجام گیرد، زیرا در غیر این صورت حاجتمند ناچار است بارها به در خانه کسى که به او نیاز دارد برود و هر بار رنج تازه اى را بر روح خود تحمیل کند. در این هنگام چنانچه حاجت او برآورده شد برایش گوارا نخواهد بود.
📘#حکمت_101
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید | نقش مساجد در #دفاع_مقدس
🗓به مناسبت۳۱مرداد روز جهانی مسجد
اَللّٰهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلْفَرَجَهم
🇮🇷